Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

D.E.N.N.I.S. zei:
@Stalensnuitje, Dit is een prachtig mooie motor en Honda is absoluut een van mijn favorieten. En de motor op deze foto zou ik nu zo willen kopen. Ik zit alleen met een ding. Die motor heeft 100 pk (volgens de advertentie). Is dat niet te veel voor een beginner?. Ter vergelijking: De Gladius heeft 72 pk en daarvan weet ik dat ik ze redelijk zonder al te veel problemen onder controle kan houden. Met andere woorden: Hoe agressief zijn die 100 paarden?

Zie mijn eerder commentaar over vierpitters; onderin het toerengebied mak als lammetjes, bovenin sterk genoeg om ook voor gevorderde motorrijders interessant te blijven.

Freez

Oh, als ik dan toch fijne (beginners)motoren aan't aanprijzen ben: een Suzuki GSX600F zoals m'n vriendin heeft is ook een prima fiets. Minder fancy techniek, minder vlot uiterlijk, maar daarom voor érg schappelijke prijzen jonge modellen te vinden. Zij heeft deze kleurstelling:
2004_GSX600F_bluesilver_600.jpg

(Alleen geen Katana-sticker, die is voor de US, bij haar zit er een Suzuki-logo)

Wie weet is die van haar volgend voorjaar wel te koop ;)

78pk trouwens, voor de GSX.

@Freez: voor 4-in-lijn-motoren geldt dat inderdaad vaak zo, maar de V4 van m'n VFR heeft toch een behoorlijk andere karakteristiek. Hangt voor m'n gevoel wat meer richting een tweecilinder, ook qua trillingen trouwens, loopt (gelukkig) niet zo glad als een naaimachine.

StalenSnuitje zei:
Oh, als ik dan toch fijne (beginners)motoren aan't aanprijzen ben: een Suzuki GSX600F zoals m'n vriendin heeft is ook een prima fiets. Minder fancy techniek, minder vlot uiterlijk, maar daarom voor érg schappelijke prijzen jonge modellen te vinden. Zij heeft deze kleurstelling:

(Alleen geen Katana-sticker, die is voor de US, bij haar zit er een Suzuki-logo)

Wie weet is die van haar volgend voorjaar wel te koop ;)
Mooi evenwichtig design(y)

Shortlist:
- Honda Goldwing (tweedehands)
- Honda CBR (tweedehands)
- Honda VFR750F (tweedehands)
- Suzuki Gladius 650 (nieuw, moet ik wel eerst even de staatsloterij winnen)
- Suzuki GS600 (tweedehands)
- Suzuki SV650 (tweedehands)
- Suzuki Bandit 600 (tweedehands)
- Suzuki RF 600 (tweedehands)
- Suzuki RF 900 (tweedehands)
- Suzuki VX800 (tweedehands)
- Suzuki GSX600F (tweedehands)
- Yamaha 600 Diversion (tweedehands)
- Yamaha GTS 1000 (tweedehands)
- Yamaha Fazer (tweedehands)
- Kawasaki ZZR 600 (tweedehands)
- BMW K-serie (tweedehands)

Feel free to add your suggestion

Hm, er begint zich een thema te vormen in deze shortlist...

@ Stalensnuitje...

Daar heb je gelijk in, dat bijna alle modellen wel hun slijtage delen hebben specifiek voor dat model, maar mbt. de levensduur is onderhoud wel van belang natuurlijk.

Mijn 1e en huidige fiets is een Suzuki GSX-r750 W uit 1992 met 118 pk.. en ik vind het boven de 10.000 nog steeds eng af en toe :D

Corsa-20SEH zei:
Mijn 1e en huidige fiets is een Suzuki GSX-r750 W uit 1992 met 118 pk.. en ik vind het boven de 10.000 nog steeds eng af en toe :D

Dat kan ik beamen, maar dan op een "nieuwe" die ik afgelopen zomer had gehuurd. Wat een bruut beest was dat zeg. Wel ontzettend gaaf :) Als eerste fiets zou ik em niet direct aanraden.

Daar heb je gelijk in, dat bijna alle modellen wel hun slijtage delen hebben specifiek voor dat model, maar mbt. de levensduur is onderhoud wel van belang natuurlijk.
Natuurlijk, zonder onderhoud kom je nergens. Ik doelde meer op het feit dat sommige motoren/blokken gewoon specifieke kwaaltjes hebben, die ook ondanks zorgvuldig onderhoud op kunnen treden. De VFR heeft die -op de genoemde SR na- helemaal niet.

Ik heb onlangs op een 2 jaar oude R1 gereden, met aangepaste uitlaat en andere inlaat etc.etc.. nou 1 rondje en ik wilde eraf, vond het nerveus en dat ding dat bleef janken.... terwijl d emijne daar eigenlijk niet echt tot uitnodigd, die is gewoon goed, rustig te berijden :)

@ Stalensnoetje, zeker zeker dat is per type verschillend, gelukkig is daar tegenwoordig heel veel informatie over bekend zodat je jezelf toch goed kunt voorbereiden :)

Corsa-20SEH zei:
Ik heb onlangs op een 2 jaar oude R1 gereden, met aangepaste uitlaat en andere inlaat etc.etc.. nou 1 rondje en ik wilde eraf, vond het nerveus en dat ding dat bleef janken.... terwijl d emijne daar eigenlijk niet echt tot uitnodigd, die is gewoon goed, rustig te berijden :)
Die nieuwe GSX was wel een "what you ask is what go get" geval. Ofwel, als je het gas beheerst bedient is er prima mee te rijden. Geef je veel gas in het bovenste toerenbereik dan breekt de hel los. Ik moest wel wennen aan de "onrustige" stuurgeometrie en het stuur zat erg diep daar ergens vooraan.

StalenSnuitje zei:
Ik moest wel wennen aan de "onrustige" stuurgeometrie en het stuur zat erg diep daar ergens vooraan.
Welkom in de wereld der supersports ;)

Correctie; welkom in de wereld van de moderne super/hypersports. De meeste supersports van voor 2000 zijn nog enigsins beschaafd, maar het wordt almaar agressiever, omdat de markt daar blijkbaar om vraagt. Er zijn gelukkig motoren genoeg die het wat rustiger aan doen.

Met mijn lengte zijn de recentere lichting zowiso geen optie, voornamelijk voor kleinere mensen bedoeld, met 1.93 meter kan ik me niet achter zo'n klein ruitje verschuilen.

Freez

Agressiever dat kan ik zeker beamen! Ik was afgelopen zomer een keer bij Gebben motoren, Yamaha dealer, op bezoek geweest. En een persoontje daar ging de nieuwe R1 testen. Matzwart met gouden accenten, dubbele akra's onder het zitje..

...gewoon een beest! :eek:

Als de 'kamikaze piloot' gas gaf schrok iedereen zich de pleuris. Alsof hel uitbrak. En ik vind dat helemaal geweldig, wat een ding! Daar krijg ik echt een bigsmile van op mijn gezicht :D

Helaas moet ik nog een tijdje vooruit met mijn 25 kw, maar wat zou ik graag op een dag zoiets willen rijden!

Dennis, 14 motoren.... dat is geen short-list meer. Als je op allemaal een stevige proefrit wil maken ben je een paar weken verder (en ondertussen steeds nieuwe modellen toevoegend).

Verder moet je je niet laten beperken door de pk's denk ik. Als je net 18 bent, ja dan kan ik me voorstellen dat de overheid ingrijpt en zegt van eerst maar eens 25 Kw, maar boven de 35 weet je je gashand allicht te beheersen. Daarbij komt dat je vermoedelijk de motor niet voor een paar maanden koopt, maar voor langere tijd lijkt me. Na verloop van tijd kun je het extra vermogen alleen maar waarderen.

singleframegrille zei:
Dennis, 14 motoren.... dat is geen short-list meer. Als je op allemaal een stevige proefrit wil maken ben je een paar weken verder (en ondertussen steeds nieuwe modellen toevoegend).

Verder moet je je niet laten beperken door de pk's denk ik. Als je net 18 bent, ja dan kan ik me voorstellen dat de overheid ingrijpt en zegt van eerst maar eens 25 Kw, maar boven de 35 weet je je gashand allicht te beheersen. Daarbij komt dat je vermoedelijk de motor niet voor een paar maanden koopt, maar voor langere tijd lijkt me. Na verloop van tijd kun je het extra vermogen alleen maar waarderen.
Ik snap wat je bedoelt, Maar ik wil nu wel een motor waar ik wat plezier aan kan beleven. Ik wil minimaal een 600 cc, maar maximaal een 1000 cc. Dat is overigens een volledig arbitraire grens die ik zelfs heb gesteld. Ik wil vermogen, maar ik wil hem ook in de hand kunnen houden.

En al die testritten, daar kijk ik alleen maar naar uit. Daar heb ik nu al een heleboel voorpret over.

Tja,

het is inderdaad een nogal lange "shortlist". Ik denk dat je wat meer zal moeten kiezen wat voor een motor je wil hebben.

Wil je een supersport, een sport of een toerfiets (of iets anders)?
Veel kilometers of eens per jaar een toertochtje?
Snelwegen, woon-werk of toeren over provinciale en dijkweggetjes?
Groot of klein?
Naked of gekuipt?
Een gewild model of juist een onbekend model?
Binnen stallen of buitenslapertje (denk ook aan de route, een GW krijg je niet in ieder schuurtje)?
Diefstalverzekering of willen-ze-niet-stelen model?
Zelf sleutelen of laten doen?
Hoeveel muntjes heb je ter beschikking voor onderhoud?
Vind jij 75 tot 100 paardjes (top zo'n 200 km/uur, 5 seconden 0 naar 100) voldoende of wil je meer?
Ga je voornamelijk alleen rijden of meer samen?

Maar, verkopen en een andere kopen kan altijd.

Dat zijn allemaal hele goede vragen.

Ik loop zelf te denken aan motoren als deze:

zzr%20007.jpg

f_552309_1_1166306555.jpg

foto0542q.jpg

Ik wil voldoende vermogen om plezier te hebben. Ik heb er geen zin in dat als ik op de snelweg met wind tegen, dat de motor dan niet harder wil dan 100.

ach, mijn allereerste testrit was bullseye, daarna nog wle wat andere motoren geprobeerd, maar het lijstje werd snel ingekort :)

Gewoon lekker gaan testrijden, zolang je maar eerlijk bent tegen de verkoper over de mate van interesse.

MIOB zei:
ach, mijn allereerste testrit was bullseye, daarna nog wle wat andere motoren geprobeerd, maar het lijstje werd snel ingekort :)

Gewoon lekker gaan testrijden, zolang je maar eerlijk bent tegen de verkoper over de mate van interesse.
Dat laatste doe ik sowieso.

Ik ben vanmiddag bij de Suzuki geweest en heb daar gevraagd wat ik eventueel zou terug krijgen voor de Grand Dink. Ik heb hem gezegd dat ik er alleen voor informatie was. Zijn antwoord was trouwens korter dan mijn vraag: Ze ruilen geen 50cc in.

D.E.N.N.I.S. zei:
Ik ben vanmiddag bij de Suzuki geweest en heb daar gevraagd wat ik eventueel zou terug krijgen voor de Grand Dink. Ik heb hem gezegd dat ik er alleen voor informatie was. Zijn antwoord was trouwens korter dan mijn vraag: Ze ruilen geen 50cc in.

Onmiddelijk te pareren met de vraag (al glimlachend);"OK hoeveel extra korting krijg ik als ik de Grand Dink niet inruil."

Een kwinkslag levert altijd wat op. Ik zou de Gladius van het viertal al laagste plaatsen, VFR en ZZR bovenaan.

Freez

Aan een kwinkslag heb ik vanmiddag niet gedacht.

De Gladius is volgens mij (en dit is slechts een veronderstelling) veel meer een sportieve toermotor dan de andere drie. Ik wil binnenkort een motor huren (waarschijnlijk de GSX650F). Dan weet ik direct of ik nog steeds een groot fan ben van de Gladius (zoals nu). De Gladius huren zal bij dit bedrijf niet meer gaan, omdat die motor inmiddels is verkocht.

Als je de motor buiten stalt, kun je véél beter een Honda hebben dan een Kawasaki. Kawasaki's uit de jaren 90 zijn wat matig van kwaliteit, Honda leverde toen topkwaliteit (zeker vanaf ongeveer 1990). Ik stalde mijn nieuw gekochte Kawa GPX600 destijds altijd buiten en heb wel drie keer onder garantie een nieuwe benzinetank gekregen omdat die steeds weer begon te roesten :) De motor was toen één jaar oud :rolleyes:

Da's een hele goede om je gevoel voor de vierpitters in je lijstje te testen. Zithouding van de GSX-F verschilt niet zo heel met de ZZR/VFR of de oude GSX-F. Als je het niets vindt, kan je direkt een fors aantal van je lijstje schrappen.

Nu nog een weekeind met een beetje lekker weer!

Freez

Toch mis ik een type motor dat niet op je lijstje mag ontbreken Dennis.

Wat te denken van de all-road motoren?

Bij die verhuurder staat een DL650, ga daar maar eens op proefzitten.
Misschien lijkt hij groot en log maar als je er eenmaal mee rijdt ervaar je met welk gemak deze motoren te rijden zijn.
Ik heb zelf eens een V-strom 1000 gehuurd en die beviel me prima.
Nu zal je niet zo snel een V-strom binnen jouw budget vinden maar er zijn meer vergelijkbare motoren.
Wat te denken van de XTZ 660 of de 2pits XTZ750?
Yamaha%20XTZ750%2093%20%203.jpg

Of de transalp? Varadero komt boven je budget.
Honda%20XL600V%2097.jpg

Zou deze zeker in overweging nemen.
Het zijn echt wel motoren waar je lange tochten mee kunt rijden.

Vandaag heb ik stap 1 naar mijn (hopelijk) toekomstige Monster 695 gezet: theoriecertificaat is binnen!
Hoorde ook van mijn instructeur dat hij me (na 3 lessen @_@) al heeft ingeschreven voor het examen voertuigbeheersing...
Daarnaast ook voor het eerst de motor laten vallen (uitrit + oneven oppervlak + motor sloeg af + korte beentjes = boem).

NB: Gaat het wel goed met die short longlist he :)?

@Rayban, Er is bij die all-roads niets dat mij aantrekt. Ik vind ze niet mooi en als ik heel even voor ga zitten, dan kan ik vast een heleboel smoezen redenen bedenken om geen all-road te nemen. Uiteraard bedankt voor je suggestie, maar deze volg ik niet op.

Auto Erotomaan zei:
Vandaag heb ik stap 1 naar mijn (hopelijk) toekomstige Monster 695 gezet: theoriecertificaat is binnen!
Hoorde ook van mijn instructeur dat hij me (na 3 lessen @_@) al heeft ingeschreven voor het examen voertuigbeheersing...
Daarnaast ook voor het eerst de motor laten vallen (uitrit + oneven oppervlak + motor sloeg af + korte beentjes = boem).

NB: Gaat het wel goed met die short longlist he :)?

Gefeliciteerd met je theorie.

Ik weet niet hoeveel lessen je al hebt gehad, maar het AVB zou je vrij snel kunnen doen. Mijn 7e les viel samen met het AVB examen. Het theorie certificaat had ik toen ook al op zak. Ik heb na de 20e les examen gedaan, maar het examen was al veel eerder aangevraagd. Dat is al rond de 10e les gebeurd. Zo kon de wachttijd kort gehouden worden. Mijn rij-instructeur vraagt standaard een aantal examens per maand aan en die examens verdeeld hij dan onder de leerlingen die er aan toe zijn.

En, zoals je hebt kunnen lezen in deze topic, ik heb mijn lesmotor ook 2 keer laten vallen. Op het moment dat het gebeurd, voel je je ongelooflijk stom, maar van beide incidenten heb ik veel geleerd.

edit 1: Toevoeging;
edit 2: Toevoeging.

D.E.N.N.I.S. zei:

Ik loop zelf te denken aan motoren als deze
Logisch en vergelijkbaar, behalve de Gladius (want naked en nieuw ;)). De overige 3 kun je een beetje schalen, maar da's puur voor het "preium"-gevoel, om er maar eens auto-termen in te gooien ;)
- De GSX is relatief low-end, olie/luchtgekoelde vier-in-lijn, 78pk, soepel als een naaimachine, stalen wiegframe, was in die tijd (en de 650 nog steeds) een lekker goedkope tourmotor voor mensen die wel graag een kuip wil(d/l)en.
- De ZZR was destijds de 600cc sportmotor van Kawasaki (de ZXR waren er toen alleen als 750 en 900), heeft een wat modernere motortechniek, watergekoelde vier-in-lijn, 100pk, duidelijk meer op sport gericht dan de GSX in elk geval.
- De VFR is een high-end sport-tourmotor (nog steeds, een nieuwe kost 15000), viercilinder in V-vorm met tandwielaangedreven nokkenassen (mocht je een proefrit maken: dat gierende geluid hoort erbij ;)), net als de ZZR 100pk, die wel heel anders vrij komen.

Qua positionering zijn het dus wel degelijk drie behoorlijk verschillende motoren ;) Misschien ook leuk (waarom heb je die nog niet genoemd, Rayban?) is een Yamaha Thundercat:
Yamaha%20YZF%20Thundercat.jpg

Heeft m'n vriendin ook een proefrit op gemaakt, maar ze voelde als beginner te weinig verschil tussen de GSX en de YZF (dat zal nu wel anders zijn ;)) om de leeftijd en kilometerstand te rechtvaardigen. Dat zul jij voor jezelf ook moeten doen, want je gaat vanzelf merken wat je wel of niet bevalt.

Ik wil voldoende vermogen om plezier te hebben. Ik heb er geen zin in dat als ik op de snelweg met wind tegen, dat de motor dan niet harder wil dan 100.
Bij de meeste fietsen uit jouw lijstje moet je je bij 100 ongeveer gaan afvragen of je al naar III wilt schakelen :p

Misschien ook leuk (waarom heb je die nog niet genoemd, Rayban?) is een Yamaha Thundercat:
Geen idee eigenlijk..o_O
Misschien wel omdat hij TE perfect is?
Tenminste.......voor mij dan.

Oke dan, zal de voordelen van de cat opsommen....
De looks, oogt als een supersport.

Heeft de power van een r6. (fazer idem) hoogtoerig tot 13.000 rpm, is wel even wennen (en kicken) als je dit nog nooit ervaren hebt.
Maar is daarin tegen ook rustig te berijden.

Heeft niet zo`n lage voorover zit omdat het stuur hoger zit dan de R modellen.
(op de langere ritten is dit (voor mij) niet uit te houden).

De cat zit zo`n beetje tussen de R6 en de fazer in, voeg daar de voordelen van samen en je hebt een cat.
Kortom, het is (voor mij) een ideale mix :p

Zet hem eigenlijk maar bovenaan in je longlist Dennis.(y)

De Thundercat behoort inderdaad wel in het rijtje. Zij zijn echter niet zo heel erg lang in het leveringsprogramma van Yamaha geweest, en daarom wat zeldzamer als een GSXF/CBR/VFR of ZZR. Maar een mooie geschikte motor is het zeker.
Freez

StalenSnuitje zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

Ik loop zelf te denken aan motoren als deze
Logisch en vergelijkbaar, behalve de Gladius (want naked en nieuw ;)). De overige 3 kun je een beetje schalen, maar da's puur voor het "preium"-gevoel, om er maar eens auto-termen in te gooien ;)
- De GSX is relatief low-end, olie/luchtgekoelde vier-in-lijn, 78pk, soepel als een naaimachine, stalen wiegframe, was in die tijd (en de 650 nog steeds) een lekker goedkope tourmotor voor mensen die wel graag een kuip wil(d/l)en.
- De ZZR was destijds de 600cc sportmotor van Kawasaki (de ZXR waren er toen alleen als 750 en 900), heeft een wat modernere motortechniek, watergekoelde vier-in-lijn, 100pk, duidelijk meer op sport gericht dan de GSX in elk geval.
- De VFR is een high-end sport-tourmotor (nog steeds, een nieuwe kost 15000), viercilinder in V-vorm met tandwielaangedreven nokkenassen (mocht je een proefrit maken: dat gierende geluid hoort erbij ;)), net als de ZZR 100pk, die wel heel anders vrij komen.
Als ik deze omschrijvingen lees, dan neig ik toch het meest naar de naar de GSX. Ik kan alleen nog niet precies benoemen waarom.

Het belangrijkste dat ik wil, is dat ik niet constant het gevoel heb, dat de motor mij onder controle heeft in plaats van andersom. Dat ik dus niet constant zo rijd:

reconstructie.jpg

Die Thundercats ziet er echt gaaf uit, dus komt hij op het lijstje.

Shortlist:
- Yamaha Thundercat (tweedehands)

Het belangrijkste dat ik wil, is dat ik niet constant het gevoel heb, dat de motor mij onder controle heeft in plaats van andersom. Dat ik dus niet constant zo rijd
Daar hoef je bij een GSX in elk geval minder bang voor te zijn. Die moet je echt goed op z'n flikker geven voordat'ie zulke grote stappen gaat maken ;)

D.E.N.N.I.S,

Je wilt niet weten hoe snel je aan vermogen gewend bent!

Het overmachtsgevoel is rechtstreeks gekoppeld aan je rechterpols, en nogmaals, onder normale omstandigheden intimideerd een vierpitter niet zo. Pas bij de echt hoge toerentallen (die hoor je wel eens op een mooie zomeravond) komt het geweld los.

Freez

Freez zei:
Het overmachtsgevoel is rechtreeks gekoppeld aan je rechterpols, en nogmaals, onder normale omstandigheden intimideerd een vierpitter niet zo. Pas bij de echt hoge toerentallen (die hoor je wel eens op een mooie zomeravond) komt het geweld los.
stupid.gif

Ik zit al een hele tijd te twijfelen om mijn gsx-r 750 te verkopen, ik heb vrig jaar nog geen 1000 km gereden en mijn Kadett D is bijna klaar, dus vreesd at ik dan op mooie dagen alleen met mijn D op pad ga en neit met de motor... tevens ga ik bijna altijd alleen rijden, en dat is ook niet altijd leuk....

Freez zei:
D.E.N.N.I.S,

Je wilt niet weten hoe snel je aan vermogen gewend bent!

Het overmachtsgevoel is rechtreeks gekoppeld aan je rechterpols, en nogmaals, onder normale omstandigheden intimideerd een vierpitter niet zo. Pas bij de echt hoge toerentallen (die hoor je wel eens op een mooie zomeravond) komt het geweld los.

Freez

Het is absoluut fantastisch om op de snelweg terug te gaan naar zijn 2 en er dan VOL vandoor te gaan op zo'n 4 cylinder. Alleen al het gehuil uit de uitlaat, maar vooral hoe enorm snel je wegknalt van het overige verkeer. Ja, inderdaad verslavend, en helaas, het went id ook snel.

Maar de stap naar minder vermogen went ook snel. van 128 op de YZF naar +/- 60 op de BMW was in de verste verte niet zo dramatisch als het lijkt.

Het ligt er denk ik vooral aan hóe dat gebeurt. De GSX van m'n vriendin is wat dat betreft wel ideaal voor beginners, zoeft gemoedelijk overal heen, maar ik vind het wat te steriel. De VFR doet me dan meer, trilt en brult harder, is wat zwaarder, maar het tourt nog steeds heerlijk ;)

Het is dat we druk de uitgaven voor onze bruiloft op een rijtje aan het zetten zijn, maar ik heb het idee dat m'n vriendin stiekem wel wat anders zou willen. De Soes is toch wat fors voor haar 1,65m, waardoor ze 'm lopend lastig kan manoeuvreren en rijdend na een uurtje last van haar polsen krijgt vanwege het redelijk ver voorover zitten (al zit ík met 1,83 dus juist vrij rechtop op dat ding :p). Een leuke -niet extreem zware- chopper zou vast wel wat voor haar zijn ;)

Ondanks dat ik nog wil wachten tot het voorjaar, ben ik net even op bezoek geweest bij https://www.mobu.nl/. Ondanks dat ik het geduld wil opbrengen loop ik juist gigantisch te stuiteren van ongeduld. Dit bedrijf wil eventueel de Kymco wel inruilen en hun voorraad heeft een aantal leuke motoren staan.

Een van de mooiere (hoewel ik wel een lichte twijfel heb over de kleur, mijn tweede twijfel gaat over de opbouw van hun prijzen.) is deze GSX 600f:

Ze hadden er ook een Fazer en een Div staan. Ik kan toch niet hardop zeggen dat ik die twee erg mooi vind in het echt. Ik denk dan ook dat ik ze laat afvallen. Ik heb niet met beide motoren gereden.

Shortlist:
- Yamaha Thundercat (tweedehands)

Die is behoorlijk aan de prijs, if I may say so. Voor dat geld kun je ook wel een laatste serie vinden (vanaf 2003, herkenbaar aan meerkleurige schema's en Hayabusa-achterlicht). Dit zijn aftermarket-exemplaren, maar het gaat om het idee: oud en nieuw.

Laat de motor een stuk moderner ogen m.i.

Mijn schoonvader rijd zo een gsx-f 600 en heeft hem nieuw gekocht, en gaat binnenkort kijken naar een opvolger, heeft ten volle tevredenheid op de motor gereden.

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Diversion en Fazer zijn allebei wat meer richting Naked met een topkuipje (hetgeen wel aanmerkelijk scheelt bij het rijden van hogere snelhedenn). Die GSX600F is weer behoorlijk afgewerkt met beplating. Persoonlijk is dat weer niet mijn stijl.

Ik vind de (ofwel mijn) Diversion niet aanstootgevend lelijk, maar het was voor mij ook van ondergeschikt belang bij het uitzoeken van de motor.

StalenSnuitje zei:
Die is behoorlijk aan de prijs, if I may say so.
Opmerkingen
Prijs is meeneemprijs. Met garantie, inruil en afleveringsbeurt kost de motor 2995 euro.

Ik vraag me dan weer af waarom zo`n motor zonder garantie te koop is.
Meeneemprijzen zijn imo MEGBOLF.* aanbiedingen.

*= met een grote boog omheen loop fietsen

Die GSXF is duur, kontje is op de foto afwijkend in kleur t.o.v de rest van de kuip, uitlaat beschadigd. ALs hij geen echte schade heeft gehad, hij heeft in ieder geval eens op zijn kant gelegen. Is op zich niet erg, maar het ziet er op de foto opgelapt uit.

Voor die prijs koop je wat mooiers, zeker op dit moment!

Ik zou de Kymco op marktplaats plempen en bij particulieren te rade gaan. Overigens, éérst een dagje huren om de richting te bepalen.

Freez

Rayban zei:
StalenSnuitje zei:
Die is behoorlijk aan de prijs, if I may say so.
Opmerkingen
Prijs is meeneemprijs. Met garantie, inruil en afleveringsbeurt kost de motor 2995 euro.

Ik vraag me dan weer af waarom zo`n motor zonder garantie te koop is.
Meeneemprijzen zijn imo MEGBOLF.* aanbiedingen.

*= met een grote boog omheen loop fietsen
Ik had een goed gevoel over het bedrijf zelf en de verkoper die ik sprak had verstand van zaken. Ze geven je de keus om te kiezen voor geen garantie en afleveringskosten (in principe hetzelfde als een particulier koop). Wil je die dingen wel, dan moet je € 500 extra betalen.

Als Stalensnuitje em Freez al zeggen dat ik voor dit bedrag een veel jongere motor kan krijgen, dan valt hij sowieso af.

turbod12 zei:
Over smaak valt natuurlijk niet te twisten. Diversion en Fazer zijn allebei wat meer richting Naked met een topkuipje (hetgeen wel aanmerkelijk scheelt bij het rijden van hogere snelhedenn). Die GSX600F is weer behoorlijk afgewerkt met beplating. Persoonlijk is dat weer niet mijn stijl.

Ik vind de (ofwel mijn) Diversion niet aanstootgevend lelijk, maar het was voor mij ook van ondergeschikt belang bij het uitzoeken van de motor.
Geloof me, ik vind de Div niet lelijk, maar het is niet wat ik zoek, tijdens mijn zoektocht naar een motor. Ik vind het uiterlijk van de motor bijna net zo belangrijk als de rijeigenschappen. Echter die rijeigenschappen zullen wel de beslissende factor zijn bij mijn keuze.

AutoErotomaan, gefeliciteerd. Succes met het vervolg.

Ik moet de ketting van mijn motor smeren. Ik heb dat nog nooit gedaan, en in de euforie bij het afhalen van de motor niet gevraagd bij de monteur hoe zoiets makkelijk te doen is.
Ik heb eerder op internet een apparaatje gezien met kogeltjes bovenop, waarop je je achterwiel kan plaatsen, waardoor je het wiel makkelijk kan draaien en je je ketting kan smeren "zonder de halve straat af te lopen". Heeft iemand zo'n ding (hoe heet het ook al weer) en werkt dat makkelijk?
En daarnaast, hoe en waarmee smeer ik de ketting het makkelijkste in?

singleframegrille zei:
AutoErotomaan, gefeliciteerd. Succes met het vervolg.

Ik moet de ketting van mijn motor smeren. Ik heb dat nog nooit gedaan, en in de euforie bij het afhalen van de motor niet gevraagd bij de monteur hoe zoiets makkelijk te doen is.
Ik heb eerder op internet een apparaatje gezien met kogeltjes bovenop, waarop je je achterwiel kan plaatsen, waardoor je het wiel makkelijk kan draaien en je je ketting kan smeren "zonder de halve straat af te lopen". Heeft iemand zo'n ding (hoe heet het ook al weer) en werkt dat makkelijk?
En daarnaast, hoe en waarmee smeer ik de ketting het makkelijkste in?

Ketting smeren ná de rit (ketting nog warm). Bij motoren met een middenbok is het een eitje!, anders is een paddock stand een aanrader. (Ook handig voor poetsklussen)

Freez

Paddock is zeer aan te raden. Ik heb geen middenbok op mijn SV dus moest ik steeds mijn motor verplaatsen om de ketting te sprayen. Met de middenbok zet ik de motor NA het rijden gewoon even op de bok in zijn 1 stationair lopend. Dan Is het zo gepiept.

En lees eerst de vele, braakneigingen-opwekkende verhaaltjes over vingers tussen de ketting.
Op zijn middenbok, met een doekje om de vinger de ketting schoonmaken of invetten terwijl de motor stationair staat te tokkellen, daarna de vinger er door een erkende chirurg weer aan laten naaien, even al het vet en vuil uit de wond laten zweren et voila, de ketting is nog nooit op zo'n bijzondere manier gesmeerd.....

Maw: Bij het smeren van de ketting NOOIT de motor stationair laten draaien. Met de ene hand draaien, met de andere hand schoonmaken of smeren. Dan stop je vanzelf wel als er een vinger tussen raakt......

Ik heb een Osco oiler. Smeren terwijl U rijdt....

@ rke, bevalt dat goed? ik denk dat dit voor mij een serieus alternatief is, maar wil dit toch graag even van een ervaringsdeskundige horen. Is het ook goedkoper, of is het meer het gemak? Dat laatste is voor mij al reden genoeg, zou het jammer vinden als door een beetje onoplettendheid de ketting ongesmeerd rondloopt.

O, al gelezen in het eerste deel van het motorrijders-topic. Je vind het "fijn ding", het zal dus wel naar tevredenheid werken.

edit:correctie op onvolledig scannen 1e motorrijders-topic

Terug
Bovenaan