Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Freez zei:
D.E.N.N.I.S.
Je hebt een PM.

Freez
Ik heb hem gelezen en beantwoord.

Vanmiddag om 17.00 uur heb ik dus de GSX opgehaald (Betere foto's volgen morgen)
foto070800x600.jpg

foto069800x600.jpg
Ik ben er vrijwel direct mee naar Purmerend gereden. Vanwege het weer het ik dat rustig aan gedaan. op de heenweg ben ik niet boven de 110 km/uur geweest. Van te voren was ik nog zenuwachtiger dan tijdens mijn rijexamen. En toen was ik niet zenuwachtig. Maar het verschil tussen toen en nu is dat ik het nu alleen moet doen. Het geeft toch wel iets rustgevends als je een helpende stem kunt horen. Dat merkte ik vooral bij het oprijden van de snelweg. Op het klaverblad reed ik eigenlijk te langzaam. Mijn instructeur zou daar absoluut commentaar op hebben gehad. Maar goed eenmaal op de snelweg ging het prima en omdat ik dubbele lagen kleding aan had, had ik geen last van kou of wind.

Later op de terugweg was het weer iets beter en heb ik iets harder gereden. Bij het stoplicht waar ik als eerste stond, heb ik de toeren flink laten oplopen. Om kort te zijn: dat ging hard, heel hard... maar ik bleef wel binnen de grens van 40 km/uur te snel.

Op de snelweg heb ik nog iets ondeugender gedaan en heb heel even de 160 km/uur aantikt. Dat is het snelste dat ik tot nu toe met een motor heb gereden. Ik kan niet zeggen dat ik dat een prettige snelheid vond. Daarna ben ik gewoon weer 120 km/uur gaan rijden en heb gewoon weer genoten van het motorrijden. Maar ik vond de combinatie van regen en donker niet prettig. Ik was dan ook extra beducht op omvergereden lantaarnpalen.

Ik ben van plan om morgen om 10.00 uur te gaan rijden en ik hoop dat het weer beter zal worden dan voorspeld: https://www.knmi.nl/

Check de buienradar ook eerst even morgenochtend. Een kwartiertje wachten doet soms wonderen.

Freez

Heb ik gedaan en kan ik straks ook onderweg doen. Mijn telefoon heeft internet en 1 van de sites die ik in de favorieten heb staan is de buienradar.

radar475x475_anim.gif

[size=x-small]legenda neerslagintensiteit[/size]
legenda_weeronline.jpg
8 8 9 Het weer van woensdag 11 november
Vandaag bewolkt met lichte regen of motregen, de minimumtemperatuur ligt tussen de 4 en 8 °C. De maximumtemperatuur tussen de 7 en 11 °C. De wind is zwak uit ZW. In de middag zwak, kracht 2-3 https://www.hetweer.nl/

Als ik dit zo zie, kan je beter een route nemen over de Veluwe!

En dan via het gooi en Amsterdam weer terug omhoog.

(Je bent welkom hoor, maar juist Friesland ziet er miezerig uit op dit moment.)

Freez

Het forum weigert om er een fatsoenlijke link van te maken:

Code:
https://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=wervershoof&daddr=N310%2FZuiderzeestraatweg+West+to:52.325478,5.84507+to:Zwolseweg+to:N344%2FRijksstraatweg+to:Werverdijk+to:Dorpsstraat&hl=nl&geocode=FfqWJAMdxbpOACl7WmlYe6XIRzHziGqV30FrfQ%3BFUGaHwMdVI9YAA%3B%3BFcpWHQMd7NFaAA%3BFbQ1HQMdwEtdAA%3BFbsLIAMdpEJdAA%3BFViUJAMdQrFOAA&mra=dpe&mrcr=0&mrsp=2&sz=12&via=1,2,3,4,5&dirflg=h&sll=52.335339,5.83683&sspn=0.153562,0.269508&ie=UTF8&ll=52.477762,5.704651&spn=1.224549,2.156067&z=9

Zo druk is het nu niet op de Veluwe, je hoeft niet langs A'dam, ongeveer 250km en vooral het stuk tussen Hattem en Deventer is schitterend, over de dijk (y)

D.E.N.N.I.S is net een half uurtje geleden stempelpost Deinum gepasseerd, weer richting afsluitdijk. Dik ingepakt maar enthousiast.

Hoeveelheid regen was tot nu toe meegevallen.

Mooie motor overigens die soes GSXF.

Freez

Freez zei:
D.E.N.N.I.S is net een half uurtje geleden stempelpost Deinum gepasseerd, weer richting afsluitdijk. Dik ingepakt maar enthousiast.

Hoeveelheid regen was tot nu toe meegevallen.

Mooie motor overigens die soes GSXF.

Freez

Eénstedenroute :p

By the way, zou ie terug zijn? Ben benieuwd naar het verslag.

singleframegrille zei:
By the way, zou ie terug zijn? Ben benieuwd naar het verslag.

Ik weet niet of ze bij D.E.N.N.I.S in de buurt aan Sint Maarten doen, maar dan wordt ie nog als eens onderbroken:)

Freez

Ik ben er al... en wel Sint Maarten, maar niet deze straat. (vraag me niet waarom..)

Hieronder een beknopt verslag.

Dit was de geplande route (260 km):

ritf.jpg

Dit is het geworden (287 km):

map1t.jpg

Ik ben rond 10.00 uur opgestapt en ben als eerste naar Enkhuizen geweest om daar bij een motorzaak een windkraag te kopen. Ik ben daar heel even blijven praten met de verkoper. Ik heb nogmaals gekeken bij de geelgroene GSX600f die ik op de vorige pagina heb gepost. Enkele hier aaanwezig gaven aan dat ze een kleurverschil zagen op de foto en dat de motor dus schade heeft gehad. De verkoper vertelde dat dat niet klopte en dat de motor schadevrij is. Die motor heeft namelijk een speciale paintjob. Ik ben daarna de Markerwaarddijk opgereden. Deze dijk berijdt ik meerdere keren per week met de vrachtwagen en pas nu viel me de winderigheid op. Eenmaal bij Lelystad heb ik Swifterbant aangehouden.

map2yy.jpg
Bij Swifterbant bedacht ik een alternatieve route via de Ketelmeerdijk. Een route die ik ook vaak met de vrachtwagen rijd, als het druk is op de Dronterringweg. Bij Kampen ben ik de N50 opgereden. Iets verder op die N50 heb ik heel even gepauzeerd bij benzinestation Zalkerbroek. Toen ik even later weer verder reed, kreeg ik een schrikmoment. Op het tweebaans deel van de N50, het deel van voor de A28, haalde ik een vrachtwagen in. De wind stopt hele tijd al rechtsvoor. Toen ik naast de vrachtwagen reed, was de wind weg en ik realiseerde me eigenlijk niet dat dat het geval was. Gevolg: toen ik de vrachtwagen voorbij was stak de wind ineens zijn kop weer op en gaf een duw tegen het stuur. En dar schrok ik dus van. Bij latere inhaalmanouvres hield ik er wel rekening mee, en toen ging het gewoon goed. Daarna de A28 op en bij Meppel de A32. Daar heb ik bij Havelte even getankt, omdat de meter op het dashboard nog maar 2 streepjes aangaf. Toch ging er maar 11,55 liter in (tankimhoud is 19 liter).

Vervolgens bij het Heerenveen stadion gestopt voor een paar foto's Het was de bedoeling geweest om vaker te stoppen voor foto''s, maar daar had ik geen zin in, het rijden ging veelste lekker. Op dat moment was het 13.00 uur. De volgende stopplaats was Deinum en daar heb ik dus een prettig gesprek gehad met Freez. We spraken vooral over motoren en auto's. Omstreeks 14.15 uur ben ik weer vertrokken.

Aan het begin van de Afsluitdijk bleken de sluizen weer eens open te staan. Er stond al een flinke rij auto's en daar ben ik voorzichtig tussendoor gereden en ben vooraan gaan staan. Nadat de lichten gedoofd waren ben ik energiek van start gegaan en heb tijdens de acceleratie flink veel toeren gemaakt.

map3u.jpg

Bij de volgende sluizen had ik het een klein beetje gehad met de snelweg en heb de afslag Den Oever genomen. Via het Robbenoordbos be ik toen rustig richting Medemblik gereden. Daar ben ik dwars door de stad gereden en de route richting Wervershoof gezocht. Die route lag nog op dezelfde plek als de vorige keer en het vinden was dus geen probleem. Bij de Total hier in het dorp heb ik de motor afgetankt. Er paste nog eens 9,28l. in. Rond 16.00 uur heb ik de motor weer ingeleverd. Ik had de motor nog mogen houden tot 17.30 uur, maar ik was zo afgepeigerd heb ik hem eerder weggebracht.

Het weer heeft het grootste deel van de dag meegewerkt. Alleen tussen Meppel en Heerenveen en heel even op de Afsluitdijk, voor de rest was het droog. Zoals Freez al zei: ik was dik aangekleed, ik heb het dus geen moment koud gehad.

De eind berekeningen:
totaal gereden: 374 km
totaal verbruikt: 20.83 liter (€ 29.25)
verbruik: 5.5l. per 100 km (1 op 17,9)
oftewel: 12,78 cent per kilometer

De andere foto's:

suzukij.jpg

suzuki2.jpg

suzuki3d.jpg

suzuki4i.jpg

suzuki5z.jpg

suzuki6y.jpg

suzuki7.jpg

suzuki8.jpg

suzuki10.jpg

suzuki11.jpg

suzuki12d.jpg

En hoe beviel het karakter van de vierpitter?

Je moest wat wennen aan de motorrem. Het gekke is dat ik juist de ervaring heb dat bij tweecylinders meer last hebben van een motorrem dan vierpitters, maar er zijn meer injectiefietsen die een reputatie hebben van aan/uit reactie op het gas. Probeer bij gelegenheid eens een model met ouderwetse carburateurs.

't was inderdaad een prettig gesprek:D

Freez

@Freez: mijn diversion remt ook prima op de motor. Maar goed, wellicht dat 2 cylinders dat nog veel meer doen.

Leuk tochtje zo te zien en volgens mij bevalt het je wel ;)

Vrachtwagens kunnen ook vervelende turbulentie geven als je er een meter of 30 achter rijdt. Een continu klapperende wind. MAar goed, als je er rekening mee houdt is het ook weer geen drama. Maar wel iets om rekening mee te houden.

Mooie foto's vooral die bij het Abe Lenstra stadion. Leuke route gereden. Pas geleden vrijwel dezelfde route gereden, maar dan andersom met start en finish in Friesland.
Routes uitzetten is trouwens erg leuk in het programma "Tyre". Wegschrijven als ITN bestand voor TomTom en inladen in de Smartphone met GPS en TT. De laatste versie van Tyre werkt ook met Garmin.
O ja, ik heb zelf een Yamaha XJ900S Diversion. Heerlijke motor, prima zitpositie, onderhoudsvrije cardanaandrijving. Echte tourmotor met als enige nadeel een klein beetje dorst. De laatste is in 2003 geproduceerd. Goed 2e hands aanbod voor schappelijke prijzen. Een aanrader voor de rustige tourrijder.

Leuk verslag, en zo te zien het je de motor flink gebruikt. Mooie foto's in ieder geval.

Freez zei:
En hoe beviel het karakter van de vierpitter?

Je moest wat wennen aan de motorrem. Het gekke is dat ik juist de ervaring heb dat bij tweecylinders meer last hebben van een motorrem dan vierpitters, maar er zijn meer injectiefietsen die een reputatie hebben van aan/uit reactie op het gas. Probeer bij gelegenheid eens een model met ouderwetse carburateurs.

't was inderdaad een prettig gesprek:D

Freez
Ik vond het erg prettig rijden. Dit was voor mij de eerste keer op een vierpitter en vergeleken met de GS500 reed dit een stuk soepeler. Het had in ieder geval minder moeite met het doorsnijden van de luchtweerstand.

Wat ik nog niet had ondervonden met de GS en de Gladius was de remmende werking van de motor als je je gas loslaat. Ik wist wel dat dat kon gebeuren, want dat as me hier verteld, maar ik was er toch niet op bedacht.

Het allerergste van de hele dag was het einde van de dag. Toen ik de GSX weer had ingeleverd moest ik op de Kymco terug naar huis.:cry: Dat ding heeft ook twee wielen, maar het is zeer zeker niet te vergelijken (Iemand interesse in een Kymco??)

Ik heb in het verslag wel het totaal aantal gereden kilometers veranderd. De rit van gisteren was 287 km, maar ik heb er in totaal 374 gereden.

turbod12 zei:
Leuk tochtje zo te zien en volgens mij bevalt het je wel ;)
Het was een heerlijk ritje. En het heeft voor mij duidelijk gemaakt dat ik absoluut de juiste beslissing heb genomen om mijn rijbewijs te halen. En ik heb er nu eigenlijk nog meer spijt van, dat ik het in 1993 niet heb doorgezet.

singleframegrille zei:
Leuk verslag, en zo te zien het je de motor flink gebruikt. Mooie foto's in ieder geval.
Ik vind dat als je een motor huurt, dan moet je er mee gaan toeren. De eerste 100 km waren gratis, maar als je je daar aan vast houd, dan kun je net zo goed geen motor huren. Het is een dure hobby en dat wist ik van te voren.

Leuk, je hebt in ieder geval genoten van het rijden. Zo te lezen heb je een mooie route gekozen. Je had wel een uitvoering met een extra spoilertje op de kuip, dat werkt heerlijk op langere afstanden. Als het ding goed werkt, heb je weinig last van gebulder en rijwind.

De motorrem werkt normaal gesproken veel heftiger op een motor. Er is weinig massa en dat merk je. Met een eencilindertje (remt echt op de motor) is het zelfs in spits heel makkelijk om zonder remmen met het verkeer mee te rijden. Dan gebruik je de remmen voornamelijk als noodrem/ rem bij lage snelheden en de remlamp om aan te geven dat er geremd wordt.
In het begin is dat lastig rijden (gas helemaal dicht voor een bocht met wat gladdigheid geeft een "angstig moment") maar na een poosje ga je het waarderen. Dan is het gashendel een snelheidsregelaar geworden in plaats van een vermogensregelaar.

rke zei:
Leuk, je hebt in ieder geval genoten van het rijden. Zo te lezen heb je een mooie route gekozen. Je had wel een uitvoering met een extra spoilertje op de kuip, dat werkt heerlijk op langere afstanden. Als het ding goed werkt, heb je weinig last van gebulder en rijwind.

De motorrem werkt normaal gesproken veel heftiger op een motor. Er is weinig massa en dat merk je. Met een eencilindertje (remt echt op de motor) is het zelfs in spits heel makkelijk om zonder remmen met het verkeer mee te rijden. Dan gebruik je de remmen voornamelijk als noodrem/ rem bij lage snelheden en de remlamp om aan te geven dat er geremd wordt.
In het begin is dat lastig rijden (gas helemaal dicht voor een bocht met wat gladdigheid geeft een "angstig moment") maar na een poosje ga je het waarderen. Dan is het gashendel een snelheidsregelaar geworden in plaats van een vermogensregelaar.
Dan heeft dat spoilertje niet zijn werk goed gedaan, want de luidste geluid dat ik hoorde, was het geraas van de wind. Het is mij inmiddels wel duidelijk dat oordopjes dat soort geluid moeten dempen, want het motorblok van de GSX was redelijk stil, zeker vergeleken met de GS500. Die maakte veel meer kabaal.

Ja,

De oordopjes zijn inderdaad voor het gebulder. Bij veel motoren hoor je de uitlaat veel minder dan het gebulder van de helm. Wat je wel goed hoort, is het gerammel van het blok. Als je ooit besluit om vaak afstanden te gaan rijden, is een goede stille helm een aanrader. Of, een echte toerfiets, een goede kuip kan veel schelen.

Enneh; vanmorgen: Collega stapt kletsnat binnen want het regende en hij was met de metro. Ik stapte van de BMW af met slechts natte plekken op mijn schouders en de neuzen van mijn schoenen. Die oude bak is dan wel een extreem lompe, eigenwijze, alles-is-anders, motor met de uitstraling van een rollator, maar er zit een fantastisch goede kuip omheen gefrommeld......

Ik rij nog steeds regelmatig op de GS500 (filefiets). Maar bij de GS zit links het knipperlichtje met zo'n bekend schuifje. Bij die gekke Duitser zit links een knopje "aan", rechts zit ook zo'n knopje en rechts zit het knopje "knippertjes uit". Links, op dezelfde plaats waar bij de GS het schuifje van de knippers zit, zit bij de bmw het claxon-knopje.

En die twee claxons zijn erg luid....

Vanmorgen dus weer een "schaam schaam" momentje........

@Freez, wat ik nog vergeten ben: Wij hebben het er gisteren over gehad dat de gehuurde GSX iets te hoog voor mij was. Jij zat er met gebogen knieen op, maar mijn benen waren een kleine centimeter te kort. Ik heb gisterenmiddag bij het terugbrengen gevraagd of de motor verlaagd zou kunnen worden en het antwoord was ja. De motor kan zonder problemen tot 30 mm lager gezet worden.

D.E.N.N.I.S. zei:
@Freez, wat ik nog vergeten ben: Wij hebben het er gisteren over gehad dat de gehuurde GSX iets te hoog voor mij was. Jij zat er met gebogen knieen op, maar mijn benen waren een kleine centimeter te kort. Ik heb gisterenmiddag bij het terugbrengen gevraagd of de motor verlaagd zou kunnen worden en het antwoord was ja. De motor kan zonder problemen tot 30 mm lager gezet worden.

Waarschijnlijk alleen aan de achterzijde, de voorzijde zag ik geen mogelijkheid om de vorkpoten door de kroonplaat heen te laten steken. Rij-eigenschappen veranderen dan wel een beetje; minder stijle voorvork is minder vlot sturen (kijk naar de Sjopperts).

Overigens mij achteraf gerealiseerd dat met name je die motorrem waarschijnlijk wat hoger in de toeren hebt ervaren, beneden de 3500 toeren rolt mijn motor heel kalmpjes uit, en kan ik als het ware mijn stuur helemaal loslaten.

Maar ik denk dat je je wel kan vinden in de sport/toer 600cc vierpitter typen, en daar zijn er heel wat van die geschikt kunnen zijn.

Freez

Leuk dat je zo genoten hebt van je eerste solo-ritje Dennis.
Mooie foto`s en natuurlijk en natuurlijk een hele mooie motor, de kleur bevalt mij wel.(y)

Was dat extra windgeleidertje niet beter af te stellen?
Zelf heb ik geen ervaring met dit soort windgeleidertjes maar uit de verhalen van andere maak ik op dat het een wereld van verschil kan zijn.

@ Dennis: mooi ritje! Ben je toevallig over de snelweg langs wolvega en steenwijk gereden of binnendoor? Zo binnendoor dan ben je ongetwijfeld langs mijn huis gereden (witte paarden)

Freez zei:
Waarschijnlijk alleen aan de achterzijde, de voorzijde zag ik geen mogelijkheid om de vorkpoten door de kroonplaat heen te laten steken. Rij-eigenschappen veranderen dan wel een beetje; minder stijle voorvork is minder vlot sturen (kijk naar de Sjopperts).

Overigens mij achteraf gerealiseerd dat met name je die motorrem waarschijnlijk wat hoger in de toeren hebt ervaren, beneden de 3500 toeren rolt mijn motor heel kalmpjes uit, en kan ik als het ware mijn stuur helemaal loslaten.

Maar ik denk dat je je wel kan vinden in de sport/toer 600cc vierpitter typen, en daar zijn er heel wat van die geschikt kunnen zijn.

Freez
Dat eerste weet ik niet. Daarin zal jij waarschijnlijk gelijk hebben. Ik heb alleen gevraagd of het kon, ik heb niet gevraagd hoe het gedaan wordt. Over dat tweede: daar heb je ook gelijk in.
Rayban zei:
Leuk dat je zo genoten hebt van je eerste solo-ritje Dennis.
Mooie foto`s en natuurlijk en natuurlijk een hele mooie motor, de kleur bevalt mij wel.(y)

Was dat extra windgeleidertje niet beter af te stellen?
Zelf heb ik geen ervaring met dit soort windgeleidertjes maar uit de verhalen van andere maak ik op dat het een wereld van verschil kan zijn.
Ik heb niet geprobeerd om de windgeleider anders af te stellen. Ik denk trouwens wel dat ik een dergelijke spoiler op mijn toekomstige motor wil hebben.

E-G zei:
@ Dennis: mooi ritje! Ben je toevallig over de snelweg langs wolvega en steenwijk gereden of binnendoor? Zo binnendoor dan ben je ongetwijfeld langs mijn huis gereden (witte paarden)
Nee, daar ben ik niet geweest. Ik ben daar gewoon op de A32 gebleven. Ik ben wel gestopt bij de Q8 Paardewijde (Havelte) om te tanken.

Het kettingsmeervraagstuk heb ik opgelost door een OSCO.

osco1.jpg

Vrijdag is ie gemonteerd. Netjes achter het stepje voor de duopassagier. Het gaat mij -denk ik- veel tijd schelen.

Omdat het gisteren regende toen ik naar huis reed, kon ik hem meteen uitproberen.

Met regen rijden én in het donker is trouwens vrij irriterend. Niet alle druppels vliegen van het vizier en de reflectie van lichten van de tegenliggers is dan nogal hinderlijk. Bijkomend nadeel van in de regen rijden is dat het vuil echt overal zit. Zelfs onder de kuipruit. Heb de 675 vandaag maar eens schoongemaakt.

britsbezit4.jpg

Wat een vreselijk mooie motor zeg.!! absoluut super in de kleur. (kwijlsmiley)

In de regen rijden is inderdaad kl*te, iig ik ben een goed weer rijder... Had afgelopen week nog willen gaan rijden, maar krijg mijn motor de garage niet uit, mijn auto staat op steunen en kan mijn motor er net niet langs rijden.. :(.. even geduld dus nog..

Ik heb het veranderd en ik heb al een bod van € 500.

Best wel brutaal om zo'n laag bod te doen. Daarvoor gaat hij natuurlijk niet weg. De dagwaarde is ruim € 1400 (zonder lakschade uiteraard).

Je bedoelt Speurders.nl?

Ik heb goede dingen gehoord over Speurders.nl, dus ik probeer die site nu even uit. Als het niet lukt, dan kan ik hem altijd nog op MP zetten.

Ik krijg net een email (naar aanleiding van mijn advertentie) uit engeland (uitgaande van het telefoonnummer: +44)

Thanks for your mail,i do want you to know that am ok with
the price , and the payment will be by check. ONLY,as i have a contact
in who will make payment to you on my behalf ,so if you are ok with
this,get back to me asap with your details needed for the addression of
the bank draft. such as below:

Name to be on the check.:

Address where check will be received by you:

Phone Number's such as Mobile ,Land line and Office Number:

Asregards the shippment,i have a responsible shipping
agent that willcome for pick up as soon as you received your money and
confirm this to me,i will ask my shipper to come for the pick up asap..
+447024058620
Best regards
Ik vertrouw dit niet helemaal, want ik het telefoonnummer Google, dan krijg ik een hoop hits die het over oplichters hebben. Ik denk dat ik er maar niet op reageer.

Aha, weer een Nigeriaan oid. Als je tijd teveel hebt, kun je hem aanpakken.

Ziehier: https://www.419eater.com/index.php

En anders gewoon negeren.

Vandaag nog naar Zwolle gereden met mijn broertje op de motor om een nieuw vizier op te halen bij Kalsbeel motoren. Hadden nog leuk spul staan daarzo!

Nog meer mensen van het prachtige weer en de lekkere temperatuur (+/- 16 graden) genoten?

Rob

Ja het weer is nog fantastisch. Donderdag op m'n motor naar het werk. Wilde dat vrijdag ook wel, maar had een afspraak (jasje/dasje beroep). Achteraf niet zo erg, want toen ik naar huis reed, regende het behoorlijk. Gisterochtend nog eens 150 km gereden. En het weer ziet er nu ook geweldig uit, dus het kriebelt alweer. Zoek wel schone wegen op deze keer, want op die landbouwwegggetjes ligt veel modder. Daar wordt de motor vies van, maar ik wil ook de modder-controleur niet imiteren.

Mooi, gefeliciteerd. Heb je longlist al lang niet meer voorbij zien komen, maar dat wordt nu natuurlijk weer actueel, of niet?

Nou, voor € 900 kan ik niet echt de motoren op mijn shortlst kopen. Daar moet ik nog een klein beetje extra geld voor hebben. Maar ik heb geen haast, ik wil een goede motor kopen. Ik heb al ervaring genoeg met katten in zakken, en daar heb ik geen zin meer in. Hopelijk kan iemand van dit forum met mij meekomen als ik ga kijken voor een motor. Ik heb gemerkt dat er een hoop experts rondhangen in deze topic en dat soort mensen heb je nodig als je iests goeds wil kopen.

Omdat ik het geduld heb van een nokkenas wil ik de volgende vragen stellen:

ten eerste aan Freez: Ken jij deze motorzaak in Ureterp? Is deze zaak een beetje betrouwbaar? Ik vraag dit aan jouw omdat jij er 37 km vandaan woont. Zou jij eventueel mee kunnen en willen naar deze motorzaak om naar de onderstaande motoren te kijken. Met jouw expertise is de kans kleiner dat ik een kat in de zak koop. Als wij te samen in die motorzaak staan is jouw mening doorslaggevend.

ten tweede: Bij deze motorzaak heb ik een tweetal interessante motoren zien staan, voor het budget dat ik momenteel heb.

1623049-1-9-2.jpg
Merk: Suzuki https://www.boonstramotoren.nl/voorraad/details/index.html?sid=1623049
Type: GSX 600 F
1e toelating: maart 1988
Kleur: Rood/wit
Tellerstand: 52.223 km
€ 775,- (Marge)

1698988-1-9-2.jpg
Merk: Suzuki https://www.boonstramotoren.nl/voorraad/details/index.html?sid=1698988
Type: GSX 750 F
Categorie: Sport
1e toelating: september 1989
Kleur: Blauw
Tellerstand: 49.724 km
€ 975,- (Marge)

Ik ben er redelijk zeker van dat ik sowieso een Suzuki GSX wil. Het is nu alleen nog even kijken welke het meest geschikt is. Qua kleur gaat mijn voorkeur uit naar de Katana en dat komt vooral omdat ik een volledig zwart motorpak heb.

Ik ben niet van plan om hoedanook een van deze motoren te nemen. ik vraag om jullie mening als ervaren motorrijders. Buiten dat ik geen geduld heb, is een andere reden om in deze prijsklasse te shoppen, dat het minder erg is als ik omval. Onder deze link staan nog een aantal andere low budget-bikes

Boonstra is van origine een motorsloperij, en dat is wel eens een wat schimmige handel, maar de indruk is, dat ze wel redelijk eerlijk zijn. Als er schade is geweest, weten ze het ook en krijg je het ook te horen.

Ze staan bekend als nogal horkerig en onvriendelijk, een "take it or leave it" attitude, maar daar is de prijs vaak ook naar.

Freez

Dat horkerige maakt me niets uit. Wat ik wil, is dat zij eerlijk zijn over de motor zodat ik de komende (pakweg) 2 jaar ervaring kan opdoen. En dat zonder dat ik eerst veel geld extra moet uitgeven om die motor om hem betrouwbaar te krijgen.

D.E.N.N.I.S. zei:
Dat horkerige maakt me niets uit. Wat ik wil, is dat zij eerlijk zijn over de motor zodat ik de komende (pakweg) 2 jaar ervaring kan opdoen. En dat zonder dat ik eerst veel geld extra moet uitgeven om die motor om hem betrouwbaar te krijgen.

Voor de prijs van de 750 blijft dat een gok. Waarschijnlijk is er geen staat van onderhoud bekend, een grote beurt gaat dan ongeveer net zoveel kosten als de fiets zelf (ketting, tandwielen, kleppenstellen etc). Hij ziet er op het plaatje wél netjes uit, en ik zou eerder voor de 750 gaan als voor de 600.

Even verderop hebben ze een ZZR600 staan, en die is gewoon duur te noemen, maar volgens omschrijving dan ook als nieuw. Dus ook bij Boonstra geldt; alle waar naar zijn geld.

Freez

In die prijsklasse loop je altijd een risico dennis.
In de handel zou ik daar niet zo snel een motor vandaan halen.
Het zijn veelal inruilers waar de handelaar ook nog iets op probeert te verdienen.

Er staan best wel oude motoren te koop in de particuliere markt die netjes zijn onderhouden.
De nette fietsen pik je er zo tussen uit.
Deze zou ik in overweging nemen.
even als voorbeeld

Bedenk ook dat onderhoud best wel aan de prijs is, een setje banden kost je gem al 250 euro.
Zijn de tandwielen en ketting ook al aan vervanging toe......reken dan op 150 euro
Bedoel maar.....dat is al een halve low budget motor.

En dan nog kan je niet in het blok kijken. (ofwel.....geen garantie)

Freez zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

Voor de prijs van de 750 blijft dat een gok. Waarschijnlijk is er geen staat van onderhoud bekend, een grote beurt gaat dan ongeveer net zoveel kosten als de fiets zelf (ketting, tandwielen, kleppenstellen etc). Hij ziet er op het plaatje wél netjes uit, en ik zou eerder voor de 750 gaan als voor de 600.

Even verderop hebben ze een ZZR600 staan, en die is gewoon duur te noemen, maar volgens omschrijving dan ook als nieuw. Dus ook bij Boonstra geldt; alle waar naar zijn geld.

Freez
Dat is de reden waarom ik vraag of jij met mij zou kunnen komen. Ik ga ervan uit dat jij wel het verschil kan zien tussen een goed onderhouden motor en een die op ontploffen staat. Het is ook de reden waarom ik een beetje zoek in de buurt van Leeuwarden en Kampen. Beide plaatsen zijn voor mij redelijk snel te bereiken en bij beide plaatsen wonen forumleden die ik eventueel om hulp zou kunnen vragen.

Rayban zei:
In die prijsklasse loop je altijd een risico dennis.
In de handel zou ik daar niet zo snel een motor vandaan halen.
Het zijn veelal inruilers waar de handelaar ook nog iets op probeert te verdienen.

Er staan best wel oude motoren te koop in de particuliere markt die netjes zijn onderhouden.
De nette fietsen pik je er zo tussen uit.
Deze zou ik in overweging nemen.
even als voorbeeld

Bedenk ook dat onderhoud best wel aan de prijs is, een setje banden kost je gem al 250 euro.
Zijn de tandwielen en ketting ook al aan vervanging toe......reken dan op 150 euro
Bedoel maar.....dat is al een halve low budget motor.

En dan nog kan je niet in het blok kijken. (ofwel.....geen garantie)
Ja, dat motorrijden duur zou zijn, dat realiseerde ik me niet echt goed toen ik met lessen begon. Dat is iets wat ik de laatste weken een beetje doorkrijg. Tweedehands kopen is altijd een risico, het liefste zou ik nu (of morgen, want het is nu zondag) naar de NIWA gaan om een nieuwe GSX te bestellen, maar dat is niet haalbaar jammergenoeg. En om op mijn post van gisteravond terug te komen; ik wil een motor hebben, maar niet ten kosten van het risico dat ik er niet meteen op kan rijden.

@ beide: Mijn voorkeur gaat uit van die Katana. Op de foto staat hij er mooi bij. Hij ziet er zelfs goed uit. Ik hoop eigenlijk dat die staat tekenend is voor de algemene staat.

D.E.N.N.I.S. zei:
@ beide: Mijn voorkeur gaat uit van die Katana. Op de foto staat hij er mooi bij. Hij ziet er zelfs goed uit. Ik hoop eigenlijk dat die staat tekenend is voor de algemene staat.

Je kan inderdaad zoals gezegd niet in een blok kijken, maar koude en warme start, en hoe het geheel dan draait is meestal wel een goede indicatie. Als het ware hetzelfde als bij een auto. Geen blauwe walmen etc. Ik bedoel de Katana is van '89 en dus gewoon 20 jaar oud(hoeft geen probleem te zijn) Verder kijken of de wielen netjes in lijn staan, geen opvallende kleurverschillen in de kuip e.d. Banden en ketting zijn dure vervangingsdelen, maar niet meer dan dat. Als de fiets verder netjes is, is dat geen reden om 'm te laten staan.

Freez

Terug
Bovenaan