Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

@D.E.N.N.I.S: het gaat erom wat je zelf mooi vind natuurlijk ;) En dat je goed weet wat je wil.

Verder over ketting smeren:

Normaal gesproken na een iets langere rit. Motor op het bokje in de vrij: met de hand draaien en dan gewoon met de spuitbus de ketting bespuiten met vet uit een spuitbus. Ik heb een of ander spul van Castrol speciaal voor motorkettingen dat ik een keer heb gekocht bij een motorhandel. Je moet opletten dat het geschikt is voor o-ring kettingen. Het blijft ook goed zitten. Normaal zeggen ze om de 500 km smeren of na een rit in de regen. Bij mij is dat kettingvet een soort witte derrie: als de schakels beginnen te glimmen dan is het een teken dat het meeste vet er wel af is. En als ze beginnen te roesten ben je echt wel te laat met smeren.

Ketting eerst schoonmaken met ene oude afwasborstel en diesel. Layten drogen en met de hand invetten met kettingvet uit een potje (dus gene spray).

Mijn ervaring leert dat dat het beste is en mijn kettig en tandwielen opde YZF gingen hiermee echt vreselijk lang mee.

Sja, zoveel mensen zoveel ervaringen. Omdat ik geen zin heb van alles te herhalen:
OK. Die link laat zich niet lekker invoegen. Zoek hier op ketting smeren.

Ik ben niet zo'n poetser, dus vond dit wel een mooie:
Waarom niet schoonmaken?

Met schoonmaken van de lagers van mijn skates dezelfde ellende. Je spoelt het vuil meer het lager in, dan dat je het eruit krijgt. Snelst is dus om met een doek de rotzooi eraf te vegen en daarna weer in te spuiten. Door de hoge snelheden die de ketting maakt blijft er toch niet veel vuil aan kleven, zeker niet als je een redelijk droog smeermiddel gebruikt. Dat kettingvet uit een spuitbus voelt ook behoorlijk droog aan als het is uitgedampt.

rke zei:
Ik heb een Osco oiler. Smeren terwijl U rijdt....
Wij hebben allebei een Pro-oiler, continu smeren terwijl u rijdt ;)

Ik heb'm er nog niet zo lang op zitten, dus echte ervaringen heb ik nog niet. Wel moet ik zeggen dat m'n ketting er prachtig bij hangt. En als ik verhalen moet geloven van mensen die dubbele afstanden halen met hun kettingen, dan klinkt dat niet verkeerd. Verder vergat ik nogal eens te smeren, dus het is ook een kwestie van gemak natuurlijk ;)

Ter verduidelijking: OSCO-oiler moet je alsnog handmatig doen om de zo veel tijd, maar het geval hangt aan je motor, dus na het tanken oid even aan de plunjer trekken, stukje stapvoets rijden en klaar is Kees (m/v).
De Pro-oiler werkt elektronisch op het signaal van je km-teller en smeert gewoon om de X aantal omwentelingen van je tandwiel. Heel vaak een klein beetje ipv af en toe veel, dus. Met een bedieningspaneel aan omstandigheden aan te passen (regen bijvoorbeeld, vuil wegdek) en het heeft een eigen correctie bij hoge snelheden.

Yep,

De Pro-oiler werkt elektrisch en continu terwijl de Osco handmatig bediend wordt. Maar ja, voor 140 euro (osco) moet je niet te veel verwachten en het werkt simpel en betrouwbaar. De Pro-oiler zal waarschijnlijk nog meer kilometers uit een ketting weten halen, maar je hebt er wel een digitaal snelheidssignaal voor nodig (is het bobinesignaal bruikbaar? ).

Ik rij bijna 300 km met een tank. Bij mij is de routine dus: tanken, daarna even ketting smeren. Je moet met een oiler wel af en toe het pijpje controleren of hij nog steeds de olie op de ketting piest.

rke zei:
Yep,

De Pro-oiler werkt elektrisch en continu terwijl de Osco handmatig bediend wordt. Maar ja, voor 140 euro (osco) moet je niet te veel verwachten en het werkt simpel en betrouwbaar. De Pro-oiler zal waarschijnlijk nog meer kilometers uit een ketting weten halen, maar je hebt er wel een digitaal snelheidssignaal voor nodig (is het bobinesignaal bruikbaar? ).
Geen idee eigenlijk, ik weet ook niet meer uit m'n hoofd waar mijn snelheidsmeter z'n signalen van krijgt, die heb ik in elk geval halverwege afgetapt. Zonder elektronische snelheidsmeter kun je trouwens ook een reed switch + magneet gebruiken (zoals hier), maar dat zou ik zelf geloof ik niet zo snel doen. Dan liever een OSCO. Ik heb trouwens 2 tientjes meer betaald voor m'n PO.

Ik rij bijna 300 km met een tank. Bij mij is de routine dus: tanken, daarna even ketting smeren. Je moet met een oiler wel af en toe het pijpje controleren of hij nog steeds de olie op de ketting piest.
Hoe zit dat eigenlijk bij een OSCO? Mijn PO is voorzien van een zgn. Twin Nozzle bij het achterste tandwiel:

nozzle.png

Op het YZF forum had iemand het overigens nagebouwd voor een tientje of 2. Het moeilijkste was om de juiste dikte slangetjes met de juiste dikte olie te vinden, als je dat goed hebt stroomt het er langzaam genoeg doorheen om gewoon de natuur haar werk te laten doen.

Een OSCO bedoel je? Met een plunjer e.d.? Of gewoon een blik vol en laat maar stromen die handel? Dan ga je in elk geval wel vlot door je olie heen.

Osco achtig met een spuitflesje en reservoirtje, voor de rit even het reservoirtje volspuiten en doorde beweging van het tandwiel werd het als het ware uit het slangetje getrokken. Werkte goed.

Het is nu officieel. Zojuist heb ik mijn vernieuwde rijbewijs opgehaald bij het gemeentehuis.

Ik heb nu een datum staan bij 9 van de 14 categorieën: A[size=x-small](<25kw)[/size] -A[size=x-small](<25kw)[/size] - B - C1 - C - BE - C1E - CE - AM

plaat.php

[size=x-small]Voorbeeld rijbewijs, niet de mijne dus:) [/size]​

Let the fun begin!!:D

Bij de osco zit een veel minder mooi "tuutje" wat je in de kettingrand vast moet zetten. De osco wordt geleverd met keurige dubbelzijdige plakbandstrookjes die natuurlijk niet goed houden op vettigheid, zelfs goed schoonmaken met remmenreiniger was niet voldoende. Daarna heb ik een stukje pijp uit de modelbouw-winkel genomen om daarmee de olie op de ketting te laten druppellen.

MIOB zei:
Op het YZF forum had iemand het overigens nagebouwd voor een tientje of 2. Het moeilijkste was om de juiste dikte slangetjes met de juiste dikte olie te vinden, als je dat goed hebt stroomt het er langzaam genoeg doorheen om gewoon de natuur haar werk te laten doen.

Je zou iets kunnen bakken met een sproeiertje van een carburateur. Eventueel kan je zelfs uitlaatgasdruk gebruiken als middel om de olie te verpompen. Sommige oude motoren hadden carterventilatie die met een pijpje boven de ketting (voortandwiel) uitkwam. Deze lucht bevat vaak wel wat oliedruppels en daarmee kan je ook de ketting smeren. Tegenwoordig is de carterdruk veel te laag voor dit soort grappen en in de carterventilatie zit een olie-afscheider (vaak een prop staalwol).

Denk je aan de zuigende werking van een 370cc zuiger die naar boven gaat ? ....

(Voorraadruimte van minimaal 370 cc (slagvolume) in de slang van de carterventilatie die eventuele vuiligheid van de ketting kan opvangen voordat het door het blok naar binnen gezogen wordt...)

hmmm, misschien toch niet zo'n goed idee :)

Ach, ik heb nog ene hele lange weg te gaan met de Suzuki voor ik over dta soort detailles kna denken. Ik sta ehct te trappelen om er aan te werken, maar ja, tentamen week, vanmiddag de laatste. NIet dat ik overigens de hele tijd zit te leren, lukt voor geen meter, maar het schijnt dat mijn vriendin ook minder goed leert als er buiten iemand staat te slijpen die om de zoveel tijd naar binnen loopt voor de zoveelste pleister/om verbrande lichaamsdelen onder de kraan te houden :)

rke zei:
Je zou iets kunnen bakken met een sproeiertje van een carburateur. Eventueel kan je zelfs uitlaatgasdruk gebruiken als middel om de olie te verpompen. Sommige oude motoren hadden carterventilatie die met een pijpje boven de ketting (voortandwiel) uitkwam. Deze lucht bevat vaak wel wat oliedruppels en daarmee kan je ook de ketting smeren. Tegenwoordig is de carterdruk veel te laag voor dit soort grappen en in de carterventilatie zit een olie-afscheider (vaak een prop staalwol).
Je hebt ook nog de Scott-oiler, die werkt op het vacuüm van je carbs.

Geweldig filmpje van Quick Mick!

Het is o zo verleidelijk om je uit te leven op de openbare weg, maar dit geeft een hele goede illustratie waarom je dat niet moet doen!

Freez

Over nachtmerries gesproken.
1e klas afgang
Let op z`n schoen :)

Over ketting smeren....
Over schoonmaken met diesel, volgens vele tast de diesel de rubberen O-ringen aan.
Peut schijnt beter te zijn.

Zelf probeer ik de zijkanten van de ketting niet in te smeren zodat alleen het midden van de ketting in het vet zit.
En ik smeer nog gewoon kettingvet uit een potje (met een tandenborstel).
Mijn ervaring met spuitbussen is niet zo best.

Zo`n automatische lijkt me vooral handig voor de veel en ook slecht weer rijders.
Regen spoelt het vet van de ketting.

Zojuist besteld: 1 Suzuki GSX650F voor 1 dag.

gsx650f.jpg

Ik mag hem a.s dinsdag ophalen en woensdag weer inleveren.

Ik ben van plan om er op woensdag een lange rit mee te maken.

Ik wil het niet helemaal plannen, maar ik ga ongeveer deze route volgen. Het zou ook zo maar kunnen zijn dat ik zomaar ineens ergens linskaf sla.

ritf.jpg

Dit rondje is ongeveer 260 kilometer en zal mijn eerste solorit op de motor zijn.

Dat is een beste rit. Ik zou vooral de grote wegen links laten liggen en de leukere stuurweggetjes opzoeken. Je geeft ook al aan dat het een "ongeveer' route is. Het is dat ik moet werken en niet in de buurt woon, anders wilde ik wel mee.

Mooie motor ook om zo'n tocht op te maken. Veel plezier.

Poeh, beste route Dennis! Mijn woon-werkroute bestaat onder andere uit het stuk van D tot (bijna) B, dus als je daar aan het eind van de middag een goudkleurige 306 (of een rode VFR) ziet rijden wel ff zwaaien hè? :p

De VFR is terug van de garage, een van de carburateurs liep niet helemaal synchroon, maar nu loopt'ie weer duidelijk mooier stationair en is de gasreactie weer strak als nogmaal (y)

@rke: koud, maar droog. Dik inpakken en gaan! ;)

singleframegrille zei:
Dat is een beste rit. Ik zou vooral de grote wegen links laten liggen en de leukere stuurweggetjes opzoeken. Je geeft ook al aan dat het een "ongeveer' route is. Het is dat ik moet werken en niet in de buurt woon, anders wilde ik wel mee.

Mooie motor ook om zo'n tocht op te maken. Veel plezier.
Dat samenrijden kan iets zijn voor de nabije toekomst. Er is al eens het idee geopperd om een Motorrijders-topic meeting te houden. Misschien kunnen we iets organiseren in het nieuwe voorjaar.

rke zei:
Leuk. En nu nog wat mooi weer...
Volgens KNMI.nl is er een kans van 30% op neerslag.

StalenSnuitje zei:
Poeh, beste route Dennis! Mijn woon-werkroute bestaat onder andere uit het stuk van D tot (bijna) B, dus als je daar aan het eind van de middag een goudkleurige 306 (of een rode VFR) ziet rijden wel ff zwaaien hè? :p

De VFR is terug van de garage, een van de carburateurs liep niet helemaal synchroon, maar nu loopt'ie weer duidelijk mooier stationair en is de gasreactie weer strak als nogmaal (y)
S'middags ben ik al weer thuis. Ik denk dat ik ergens tussen 9 en 10 uur van start ga. Maar ik ga me geen moment haasten. Alles lekker relax...

D.E.N.N.I.S,

Forse rit, met (te) veel snelweg.

Ik zou met name in Friesland (wel bekend zoals mijn naam duidelijk maakt) bij Lemmer er af gaan en binnendoor de zuidwesthoek via Stavoren , molkwerum, Hindeloopen binnendoor naar Workum en uiteindelijk naar Makkum rijden. Dat is een geijkte motorroute, Achter het dijkje, met veel leuke bochjes. En weinig bomen, en hier en daar wel een stopje voor Koffie!

Ik rijd die routes regelmatig, gewoon erg leuk rijden daar.

Freez

P.S. Mocht je oorspronkelijke route aanhouden kan je bij punt K een kop koffie bij me halen, 'k zit Dinsdag nog thuis i.v.m een hernia. Moet ik wel even een richttijd hebben.

Freez

Ik zou graag bij je langskomen, maar ik ga op woensdag rijden.

Maar als jij dan ook thuis bent, zal ik langskomen. Het tijdstip kunnen we afspreken. (PS. ik drink geen koffie)

Woensdag weet ik nog niet zeker, Dinsdag bij een Arbo-arts, mogelijk da'k woensdag wel weer aan 't werk ga.

Mocht woensdag een mogelijkheid bieden, PM ik dinsdagavond wel even.

Neem voor zo'n afstand wel oordopjes. Ik weet niet of de rij-leraar daar aandacht aan heeft besteed, maar snelwegwerk is killing voor je gehoor zonder behoorlijke bescherming.

Freez

Zou idd niet teveel snelweg rijden dennis.
Recht-toe recht-aan gaat vervelen hoor.

@Freez, welke arbo dienst heb je?
Ik mag me dinsdag bij de arbodienst in A`dam melden, ook ivm met mijn hernia.
Is mooi ruk, ben al een half jaar zoet hiermee.
Kan nu gelukkig weer motorrijden, het hele seizoen is motorloos aan me voorbij gegaan.

Freez zei:
Woensdag weet ik nog niet zeker, Dinsdag bij een Arbo-arts, mogelijk da'k woensdag wel weer aan 't werk ga.

Mocht woensdag een mogelijkheid bieden, PM ik dinsdagavond wel even.

Neem voor zo'n afstand wel oordopjes. Ik weet niet of de rij-leraar daar aandacht aan heeft besteed, maar snelwegwerk is killing voor je gehoor zonder behoorlijke bescherming.

Freez
Ik verwacht een pb van je.

Ik zal dinsdag een setje oordopjes kopen. Ik moet toch ook nog een windkraag kopen.

Rayban zei:
Zou idd niet teveel snelweg rijden dennis.
Recht-toe recht-aan gaat vervelen hoor.

@Freez, welke arbo dienst heb je?
Ik mag me dinsdag bij de arbodienst in A`dam melden, ook ivm met mijn hernia.
Is mooi ruk, ben al een half jaar zoet hiermee.
Kan nu gelukkig weer motorrijden, het hele seizoen is motorloos aan me voorbij gegaan.

Arbodienst Achmea in Leeuwarden. Het is een lichte hernia, begon eerst met a-specifieke lage rugklachten. Langer lopen en staan doen pijn, maar motorrijden gaat prima! Gewoon niet naar vragen of het mag:).

Een paar weken geleden had ik wel al klachten, maar met een flinke toerrit meegedaan, en toen gek genoeg geen centje pijn.

Freez

Zo begon het met mij ook Freez.
Dacht dat ik wel weer aan het werk kon maar kreeg daar een hele dure rekening voor gepresenteerd.
Ik had nog wel de mazzel dat twee dagen voor mijn operatie de pijn in mijn been minder werd.
De chirurg besloot daarop om mij niet te opereren, 80% van de hernia`s gaan vanzelf over.
Ik allang blij natuurlijk want achteraf hoor je de wildste verhalen wat er zoal fout kan gaan.

Zou dus maar heel voorzichtig zijn.

Motorrijden gaat prima zolang ik niet door ga zitten, rechte rug dus.

Ben ook benieuwd of ik ooit mijn xt550 nog eens aan kan trappen?:confused:

20 km rit, das een beste, mijn langste rit tot nu toeis 115 km, van hier (roosendaal) binnendoor naar Domburg, was goed te doen, maar de snelweg.. vreselijk... :(

Ach, met alleen maar lesritten achter de rug en een paar maanden niet eens rijden was 650km op een Duc monster op 1 dag ook te done, deze rit moet dus zeker kunnen.

Maarrrrrrr, het is al gezegd, er zitten véél te veel grote wegen in. Het enige wat saaier is dan een provinciale weg op een motor is een snelweg op een motor. Maar succes :)

Het gaat over een eerste tochtje. Dennis geeft zelf al aan dat hij een alternatieve route gaat rijden bij verveling en ik verwacht van een vrachtwagenchauffeur wel dat hij wat grappige weggetjes links en rechts kent.

Ik vind dit een goed plan. Voor de rijervaring is het heel goed om nu eens zonder het les-auto-gevolg te rijden en als gewenning aan die twee wielen is het ook niet verkeerd. Dat door de stad heen pruttellen zal je nu ook wel zat zijn....

rke zei:
Het gaat over een eerste tochtje. Dennis geeft zelf al aan dat hij een alternatieve route gaat rijden bij verveling en ik verwacht van een vrachtwagenchauffeur wel dat hij wat grappige weggetjes links en rechts kent.

Ik vind dit een goed plan. Voor de rijervaring is het heel goed om nu eens zonder het les-auto-gevolg te rijden en als gewenning aan die twee wielen is het ook niet verkeerd. Dat door de stad heen pruttellen zal je nu ook wel zat zijn....
Dat zou je kunnen denken :)

Maar in Friesland ben ik eigenlijk niet echt bekend. Ik kan St.Anna parochie, Sexbierum, Drachten, Leeuwarden, Wijnjewoude, de A7 en de wegen erna toe, maar echt bekend ben ik er niet. Gelukkig kan ik, als ik van de snelweg af zou gaan, gewoon de borden Leeuwarden volgen, want dat wordt er heel goed aangegeven.

De reden dat er zoveel snelweg inzit is ook, naast wat snelweg ervaring te krijgen, om te kijken of dit tyoe motor bij mij past. Ik vind het een prachtige motor en ik wil ook graag een dergelijke motor gaan kopen, maar als blijkt dat mijn rug het niet volhoud, dan heb ik toch wel degelijk een probleem als ik daar pas achter kom na het tekenen van een koopovereenkomst.

Een voordeel: als je een GSX650F niet aankan qua rugklachten, dan kun je een heleboel kandidaten schrappen van je lijstje. Zoals het nu lijkt wordt't woensdag iig droog (y)

Denk wel dat die soez een goede zithouding heeft, het stuur zit niet extreem laag.

Zag in de promotor een mooie route door friesland.
Meteen vanaf de afsluitdijk in zuidelijke richting langs de meren.

Zal wel koud zijn woensdag.

Rayban zei:
Zag in de promotor een mooie route door friesland.
Meteen vanaf de afsluitdijk in zuidelijke richting langs de meren.

Net datgene dat ik eerder voorsteld, alleen dan in tegenovergestelde richting.:LOL:

Freez

De temperatuur kan een probleem zijn. Vaak begin je om ongeveer om 11:00 - 13:00 uur met rijden, je drink een bakkie pleur onderweg en dan wordt het avond. En dan wordt het koud........ maar je moet nog een uur rijden......

Neem wat extra kleding in een rugzakje mee, beter mee verlegen dan om verlegen. De ANWB heeft handige klick-warmmaakdingetjes voor het skien, die zijn vooral voor mensen die snel last hebben van koude handen erg handig.

Ach, met alleen maar lesritten achter de rug zonder verdere rijervaring (anders dan een proefrit van een uurtje op een Diversion) was 1000 km op een Honda VFR750 op 1 dag (motor opgehaald bij de dealer en direct door naar Zwitserland o_O) ook te doen, deze rit moet dus zeker kunnen.

Phaeton W12 zei:
Ach, met alleen maar lesritten achter de rug zonder verdere rijervaring (anders dan een proefrit van een uurtje op een Diversion) was 1000 km op een Honda VFR750 op 1 dag (motor opgehaald bij de dealer en direct door naar Zwitserland o_O) ook te doen, deze rit moet dus zeker kunnen.
Ja, dan noem je ook een motor :cool:

O en voor ik het vergeet: veel plezier Dennis :D. Maar ja, je hebt de motor al opgehaald en vermoedelijk alleen nog maar oog vaoor dat brok techniek.

singleframegrille zei:
O en voor ik het vergeet: veel plezier Dennis :D. Maar ja, je hebt de motor al opgehaald en vermoedelijk alleen nog maar oog vaoor dat brok techniek.

Zou ie 'm in z'n woonkamer hebben geparkeerd?:) (Overigens al een echt meegemaakt!)

Freez

Terug
Bovenaan