Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Zo'n SV is denk ik 100x leuker dan en GS500 (no offense Ruud) of een Gladius (maar dat is ene vermoeden, nooit op gereden), puur en alleen omdat het ene V-twin is.

Ik he gelest op een ER-5, ik vond daar echt helemaal niets aan. Wat een Suzuki ALto voor de gemiddelde automobilist doet zeg maar. Sindsdien ben ik alergisch voor lesmotoren :). Dat zijn altijd zo mak mogelijke, karakterloze A-B voertuigen, alles wat ik niet wil van een motor.

Ik heb gelest op een GS500. Wat mij daaraan opviel is dat als ik op de snelweg met wind tegen reed, dan had die motor gewoon erg veel moeite met snelheid maken.

Leuk Dennis, gefeliciteerd! Nou de keuze maken voor een motor; ook leuk!

Ik heb gisteren mijn nieuwe demper gemonteerd. Is een Leovince EvoII Oval carbon geworden. Best een klus voor iemand met 2 absolute linkerhanden maar het resultaat mag er wezen. Zelfs met DB killer erin al een super geluid! Wat een wereld van verschil met de standaardpijp!

D.E.N.N.I.S. zei:
Ik heb gelest op een GS500. Wat mij daaraan opviel is dat als ik op de snelweg met wind tegen reed, dan had die motor gewoon erg veel moeite met snelheid maken.

Tja,
de GS500 is geen pk-pakhuis. Die anderhalve manke pony onder de tank is niet top-of-the-line. Maar het is een gooi en smijt fietsje eerste klas. Waar ik met de K75 ergens weer moet wachten, rij ik met de GS er gewoon tussendoor.
De GS heeft wat meer bromfiets in zich dan de K75. Je gooit hem heel wat makkelijker door het stadsverkeer, je schuift hem even op een standaard, je tilt hem even op....
Enneh: 120 km/uur haalt ie zelfs met extreme tegenwind. Sneller schijnt niet te mogen, dus vermogen heeft ie voldoende.

Maar, ik heb het al eerder geschreven: als je graag een wat dikkere fiets wil, moet je dat zonder meer doen. Uiteindelijk blijf je jezelf toch ergeren aan die kleinigheden waarvan je in het begin al dacht: dasklote.....
Net als bij auto's, overigens...

D.E.N.N.I.S, mijn schone zus en zwager zijn van zins hun Suzuki Bandit 600 met kuip weg te doen. Eventueel wat voor jou?

WOf
confused-smiley-010.gif

rke zei:
D.E.N.N.I.S. zei:

Tja,
de GS500 is geen pk-pakhuis. Die anderhalve manke pony onder de tank is niet top-of-the-line. Maar het is een gooi en smijt fietsje eerste klas. Waar ik met de K75 ergens weer moet wachten, rij ik met de GS er gewoon tussendoor.
De GS heeft wat meer bromfiets in zich dan de K75. Je gooit hem heel wat makkelijker door het stadsverkeer, je schuift hem even op een standaard, je tilt hem even op....
Enneh: 120 km/uur haalt ie zelfs met extreme tegenwind. Sneller schijnt niet te mogen, dus vermogen heeft ie voldoende.

Maar, ik heb het al eerder geschreven: als je graag een wat dikkere fiets wil, moet je dat zonder meer doen. Uiteindelijk blijf je jezelf toch ergeren aan die kleinigheden waarvan je in het begin al dacht: dasklote.....
Net als bij auto's, overigens...
Ik vind het ook geen slechte motor, in tegendeel zelfs, maar ik heb nu het verschil gemerkt tussen 500 en 650 en ik ben er gewoon wel al uit dat ik minimaal een 600 a 650 wil hebben.

Wings of freedom zei:
D.E.N.N.I.S, mijn schone zus en zwager zijn van zins hun Suzuki Bandit 600 met kuip weg te doen. Eventueel wat voor jou?

WOf
confused-smiley-010.gif
Lijkt me een mooie motor, maar zoals op de vorige pagina staat: niet eerder dan het volgende voorjaar.

@ E-G, dank je wel. Zonder oortje is heerlijk. Gewoon links omdat ik dat wil (of omdat het een mooiere bocht is).

Dennis, ik heb begin deze week op een Yamaha Fazer gereden. Dat rijdt prima, en je zit redelijk rechtop. Als je de kans hebt zou je dat ook eens moten proberen.

Als je liever een grote motor hebt is dit misschien wel iets DENNIS:
gts1000
Best een aparte motor voor een redelijke prijs.

Sowieso staan er nog een aantal scherpe aanbiedingen (low budget) daar.

@singleframegrille & Rayban , Bedankt voor de suggestie, Ik zal hem erbij zetten.

Shortlist:
- Honda Goldwing (tweedehands)
- Honda CBR (tweedehands)
- Suzuki Gladius 650 (nieuw, moet ik wel eerst even de staatsloterij winnen)
- Suzuki GS600 (tweedehands)
- Suzuki SV650 (tweedehands)
- Suzuki Bandit 600 (tweedehands)
- Yamaha 600 Diversion (tweedehands)
- Yamaha GTS 1000 (tweedehands)
- Yamaha Fazer (tweedehands)

Feel free to add your suggestion.

D.E.N.N.I.S

Twee van je shortlist zou ik alvast schrappen; de Diversion en de GTS1000. De Diversion was een instapmodel van Yamaha, maar met een destijds al verouderd achtkleps luchtgekoeld blok. Vergeleken met alle andere 600 vierpitters in de markt is ie topzwaar en traag. Een recente Fazer is dan een veel betere motorfiets. De GTS is een heel speciale motor met naafbesturing. Appart, maar daar moet je heel erg aan wennen, zelfs al heb je jaren ervaring. Ik zou daar persoonlijk zelf nooit op beginnen.

Je hebt lesgereden met een 500 tweecylinder lijn, de SV650 EN gladius zijn een V-twin, en dit rijdt gek genoeg heel anders.

Ik zou op korte termijn in ieder geval nog eens gaan rijden op een vierpitter. Gewoon om te weten wat het verschil is. Vierpitters zijn onder in het toerengebied makker/vriendelijker, maar eenmaal op toeren sterker. Dat is voor beginners meestal geen slechte zaak.

Freez

Ik moet indedaad zeggen dat ik na het lessen op een gs 500 en mijn 2e proefrit op de gsxr 750 deed,d at i dit erg " makkelijk" vond rijdne, had veel meer geweld verwacht, dat omt pas vanaf 8000 toeren ;)

Een 4 cylinder is inderdaad makkelijker te rijden, zeker voor een beginner. Het probleem met een 4 cylinder is alleen dat de lol pas hoog in de toeren begint en om dus echt de maxuimale lol uit je fiets te halen moet je òf overal in 1 of 2 rijden, of de snelheidsregels schandalig aan je laars lappen. In drukbewoonde gebieden is een 4 cylinder gewoon niet leuk en minder praktisch. De YZF was fantastisch toen ik in de Betuwe woonde, toen ik naar Utrecht verhuisde was de lol er snel af, hier doet een 2 cylinder het véél leuker.

Binnenkort eens mijn eerste 1-pitter proberen :D

IMG_2909.JPG

Corsa-20SEH zei:
Ik moet indedaad zeggen dat ik na het lessen op een gs 500 en mijn 2e proefrit op de gsxr 750 deed,d at i dit erg " makkelijk" vond rijdne, had veel meer geweld verwacht, dat omt pas vanaf 8000 toeren ;)

Klopt, ook mijn ZX-9 is redelijk makkelijk tot zo'n pakweg 3500 toeren, daarna wat sterker tot 6000 maar niet eng, vanaf 6000 tpm breekt de hel los tot 12000 tpm.

Wel met een langere eerst versnelling overigens. In de tweede versnelling al eens 150 km/u gereden, dát is bij 600 cc motoren meestal wel makkelijker, dat de eerste versnellingen wat korter zijn.

Freez

Overigens:

de volgende is omgevallen:
Safe%20-%20opheffingsposter.jpg

Zit ik net een verhaaltje te lezen dat de recessie voorbij is....

@Freez, Ik snap wat je bedoeld met het verschil tussen de GS500 en de Gladius. Ik vond de motor van de Gladius veel "losser" dan die van de GS. Hij had er gewoon veel minder moeite mee om zijn vermogen vrij te geven. Ik zal de Diversion uit de shortlist halen. Klein vraagje: Kun je uitleggen wat het verschil in gedrag is bij de GTS. Waarom is dat zo'n aparte motor om op te rijden?

Shortlist:

Ik heb er nooit op gereden, maar ik kan me zo voorstellen dat de reacties die je voelt in het stuur compleet anders zijn. Gevolg van de gecompliceerde constructie natuurlijk.

D.E.N.N.I.S. zei:
Kun je uitleggen wat het verschil in gedrag is bij de GTS. Waarom is dat zo'n aparte motor om op te rijden?

De GTS1000 heeft een Omega frame, met een naafbesturing aan de voorzijde, vergelijkbaar met de ophanging van een voorzijde van een auto. Dit betekend dat hij geen conventionele voorvork heeft maar een soort draagarm met een fuse. Een normale voorvork duikt bij hard remmen, en dat doet een GTS bijvoorbeeld niet (er zijn meerdere systemen, BMW's telelevers doen het bijvoorbeeld ook niet). Dit duiken wordt nog wel eens gezien als nadeel, maar het feit dat elke willekeurige motoGP fiets nog altijd een conventionele fork heeft leert mij dat er op dit moment nog niets beters is verzonnen. Als een motorfiets bij het remmen niet duikt voelt dat heel vreemd aan in het begin.

Freez

P.S. als je de foto's op de door Raybans advertentie vergroot, kan je de voorzijde best goed zien.

Oke bedankt.

Ik laat hem voorlopig wel in het lijstje staan, gewoon omdat ik uit nieuwsgierigheid wil weten hoe zoiets rijdt. Tijdens een eventuele proefrit zal ik je uitleg in gedachte houden.

toevoeging:

Op deze foto is die ophanging mooi te zien:
b_GTS%201000_1998.jpg

Freez zei:
D.E.N.N.I.S

Twee van je shortlist zou ik alvast schrappen; de Diversion en de GTS1000. De Diversion was een instapmodel van Yamaha, maar met een destijds al verouderd achtkleps luchtgekoeld blok. Vergeleken met alle andere 600 vierpitters in de markt is ie topzwaar en traag. Een recente Fazer is dan een veel betere motorfiets.
Ik zou de Div niet zo makkelijk schrappen: het een fijn ongecompliceerde, praktische en goedkope motor. Juist perfect om mee te beginnen. Als je hem eens op zijn kant legt is er niet zo heel veel aan verloren. Daarentegen heeft ie wel weer achterschijven (wat veel goedkopere motoren toen nog niet hadden) wat een stuk prettiger doseert dan trommels. Verder vind ik de 4 cylinder eigenlijk alleen maar een voordeel: het loopt veel zachter dan zo'n 4 cylinder en ze houden wel van toeren draaien. Desondanks heeft ie tot 5000 tpm al ruim genoeg kracht om prima met het verkeer mee te kunnen komen. Als je zin hebt om wat harder door te rijden dan heb je in het hoge deel van het toerenbereik nog prima acceleratievermogen.

Je kan em moeilijk vergelijken met een Fazer: dat is toch wel een heel wat nieuwer model en ook in de wat sportievere categorie. Wat je ook wel merkt aan de prijzen die je ervoor moet betalen. Een fazer heeft dubbele schijven voor (div enkel), meer dan 1.5x zoveel vermogen, een alu frame (lastiger met schades, wel stijver). etc.

Het ligt er dus maar aan wat je wilt. Voor 1500 eur heb je een uitstekende div600 waar eigenlijk maar weinig aan kapot kan gaan. Een Fazer zit al snel rond de 4000 EUR (bijna 3x zoveel). Als het budget het toelaat, heb je aan een Fazer natuurlijk een fijnere nieuwere motor. Maar goed, alles komt met een prijs.

Ja, dat is een goed argument, al was het argument van Freez net zo overtuigend. Ik denk dat ik meer naar mijn eigen budget moet kijken en als de Div600 daarin een van de betere is, dan mag ik hem niet te snel afschrijven.

Shortlist:

De Diversion heeft misschien een blok met weinig meer toegepaste tweeklepstechniek, maar het is een allemansvriend om op te rijden. Mensen die een Diversion hebben, zijn meestal wel tevreden over deze motor. Het is een motor die is opgebouwd met door en door beproefde techniek, gericht op de toerrijder. Handelbaar en geschikt voor kilometervreters en ook geschikt voor beginners.

Het is een Japie-Doorsnee fiets. Geen bijzondere wegligging, geen bijzonder krachtig blok. Maar ook niet bijzonder dorstig of extreem duur in onderhoud of aanschaf. Een soort "volksfiets" ... zeg maar ... :D ....
Als je voor zo'n fiets zou kunnen kiezen, is het wel een van de betere. Ze kunnen bij goed onderhoud hoge kilometerstanden aan en tweedehands zijn het geen dure fietsen. Veel motorrijders vinden ze te gewoontjes of ouderwets. Denk wel aan de ketting van de 600, dat betekent smeren......

leesvoer over de Diversion

rke zei:
De Diversion heeft misschien een blok met weinig meer toegepaste tweeklepstechniek, maar het is een allemansvriend om op te rijden. Mensen die een Diversion hebben, zijn meestal wel tevreden over deze motor. Het is een motor die is opgebouwd met door en door beproefde techniek, gericht op de toerrijder. Handelbaar en geschikt voor kilometervreters en ook geschikt voor beginners.

Het is een Japie-Doorsnee fiets. Geen bijzondere wegligging, geen bijzonder krachtig blok. Maar ook niet bijzonder dorstig of extreem duur in onderhoud of aanschaf. Een soort "volksfiets" ... zeg maar ... :D ....
Als je voor zo'n fiets zou kunnen kiezen, is het wel een van de betere. Ze kunnen bij goed onderhoud hoge kilometerstanden aan en tweedehands zijn het geen dure fietsen. Veel motorrijders vinden ze te gewoontjes of ouderwets. Denk wel aan de ketting van de 600, dat betekent smeren......

leesvoer over de Diversion

Ik heb nog nooit zoveel argumenten in 1 post gezien om geen div te kopen ;)

Komop, je hebt al een auto, dus de motor is voor de lol. Als je voor de lol naar een auto mocht shoppen, zou je dan een Golf nemen omdat hij zo lekker betrouwbaar rijdt? Of zou je gaan voor een lotus Elise (voor de sport) of een dikke ouwe amerikaan (voor het cruizen)? Ik zou het wel weten....

Het was een prijsbreker, maar het blok is relatief zwaar en de motor is ook redelijk hoog en daarom een beetje topzwaar onder de kortbenigen onder ons (ben ik overigens niet een van). Hij heeft slechts een enkele voorschijf (althans de oudere series). Je kan er een goedkope op de kop tikken maar bijvoorbeeld een ZZR600 zit soms in dezelfde prijsrange; watergekoelde zestienklepper met meer vermogen, ook erg zuinig, minder topzwaar, sneller en een sportievere look. Als beginnersfiets zou'k zelf eerder kijken naar de oudere 600 supersportjes met voorkeur voor Honda/Kawa. (CBR/ZZR)

Maar als je bang bent voor tupperwareschade door omdonderende fietsen, meer in de naked hoek; (Bandit,CBF600 Hornet, Fazer etc)

Freez

information-overload.jpg

Information overload, head exploding​

:)

Ik ga alle argumenten nog maar eens goed doorlezen. Maar ik wil naast betrouwbaarheid en beginnersvriendelijkheid ook een beetje snelheid. En dan bedoel ik sneller dan de GS500. Uitgaande van de uitleg van rke begin ik toch wederom te twijfelen over de Div600. Ik denk dat een proefrit de beste optie is.

Aan de andere kant is het wel een hele goede beginnersfiets.
Mocht je er een keer mee vallen dan is er niet veel aan de hand.

Bovendien kun je altijd nog wat snellers kopen.

Rob

Sorry D.E.N.N.I.S voor de info overload,

Even ter vergelijking met de Diversion:

zzr%20007.jpg

Deze stond op de vorige pagina te koop voor 1500,- Is een heel wat sportievere optie t.o.v een Diversion; lager zwaartepunt, blok is aanmerkelijk sterker.

Freez

MIOB zei:
Komop, je hebt al een auto, dus de motor is voor de lol. Als je voor de lol naar een auto mocht shoppen, zou je dan een Golf nemen omdat hij zo lekker betrouwbaar rijdt? Of zou je gaan voor een lotus Elise (voor de sport) of een dikke ouwe amerikaan (voor het cruizen)? Ik zou het wel weten....

Het klinkt goed en best aannemelijk. Toch is het gekke dat ik tot nu toe al enorm geniet van het motorrijden. Of je dat nu doet op zo'n simpele motor of op wat snellers: het blijft motorrijden. Alleen al het feit dat je op 2 wielen zit, doet je genieten. Waarschijnlijk ook omdat het mijn eerste motor is dat ik nog geen hoge eisen stel.

Uit praktische noodzaak (dailly driver heeft motor transplantatie nodig) maak ik er nu ook wat meer praktische kilometers mee en dan ben ik blij dat ik er een topkoffer bij heb gekregen bij aankoop.

Ach ja, het blijft goed om te vergelijken en om je heen te kijken. En huur eens zo'n ding. Ik vind proefritjes over het algemeen te kort om je echt een goede indruk te geven.

Maar goed, al met al vermoed ik dat de Fazer bij mij hoog op het lijstje met een evt. opvolger zou komen te staan. Precies om de hiervoor al genoemde argumenten.

Beter is het eerst eens proef te gaan rijden over hoe jij je wilt voorbewegen op een otor.

Een supersport ligt nogal voorover terwijl een off-road lekker relaxed zit
Of lekker doorgezakt op een shoppert.......
Kom daar eerst maar eens uit.
Zou echt zonde zijn als je een sportmotor koopt en even later d`r achter moet komen dat je het nog geen uur vol kan houden in die houding.

There is so mutch to discover....

@Freez, Die ZZR 600 is zelfs een mooie motor om te zien.

Die komt ook op de shortlist

Shortlist:
- Kawasaki ZZR 600 (tweedehands)

Zet de Suzuki RF 600 of RF 900 ook maar op de shortlist. Zeer incourante motoren en daardoor zeer aantrekkelijk geprijsd (y) Desalniettemin erg goede fietsen!

RF 900:

RF-900_640x380_li.JPG

Heren, wat is een "bigend"? En hoeveel kost dat om dat te laten maken?

Suggestie toegevoegd

Shortlist:
- Suzuki RF 600 (tweedehands)
- Suzuki RF 900 (tweedehands)

D.E.N.N.I.S. zei:
Heren, wat is een "bigend"? En hoeveel kost dat om dat te laten maken?

Suggestie toegevoegd

Shortlist:

https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=big+end&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Ik neem aan dat het de lager van de big end is.., betekend dus dat het hele blok een revisatie nodig heeft. Voor iemand die daar wat minder vanaf weet een uitdaging. Neem aan dat de uurlonen voor het repareren en vervangen van de big end lager nogal duur zijn...

MK car zei:
https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=big+end&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Ik neem aan dat het de lager van de big end is.., betekend dus dat het hele blok een revisatie nodig heeft. Voor iemand die daar wat minder vanaf weet een uitdaging. Neem aan dat de uurlonen voor het repareren en vervangen van de big end lager nogal duur zijn...
Thx...

Dit dus:

revisie-6bak-048-big-end-lager.jpg

Daar hoef ik zelf niet aan te beginnen.

En uitgaande van het verschil tussen prijs en leeftijd van de bewuste motor ( € 300/ 1990) en de prijs en leeftijd van de motor die er ONDER staat (€ 1.950/ 1991), zal de reparatie minimaal € 1.500 kosten. Maar dat is natuurlijk een gok mijnerzijds.

@Geelhoed: wie z'n moeder?

D.E.N.N.I.S. zei:
Honda VFR750F. Redelijk sportief uiterlijk, maar toch een behoorlijk comfortabele houding, door- en doorbetrouwbaar, vooral het bulletproof motorblok met tandwielaangedreven nokkenassen. Geweldige sport-tourmotor (y)

Met een beperkt budget zou ik kijken naar een RC36-I ('90-'93) of z'n gefacelifte broer zoals ik die heb, de RC36-II ('94-'97).

- RC36-I
f_552309_1_1166306555.jpg

- RC36-II
02.jpg

Laat je overigens niet per definitie afschrikken door hoge(re) kilometerstanden, deze motoren kunnen dat absoluut aan! (ik kan even het artikel van de Franse VFR-rijder met dik 3 ton op de teller niet vinden)

De lijst met tips wordt steeds interessanter. Persoonlijk raak ik ook steeds nieuwsgieriger naar die volbekuipte sport/toermachines waarvan er hierboven enkele interessante voorbeelden zijn gepost. Bij het huren van een rasechte sportfiets als de Suzuki GSX750R was ik hevig overtuigd geraakt van de potentie van 't machien, maar de zitpositie en de praktische bruikbaarheiden stond mij weer tegen. Ook het sturen ging wel wat minder gemoedelijk dan bij wat meer normale toermachines.

Mijn gixxer heeft ook al 67000 km tjes achter de rug, ding loopt als een opgefokt naaimachientje :D Als het onderhoud maar is bijgehouden.

Dennis: BMW K series zijn ook echt goed te vinden in die prijsklasse, heb je ook vele verschillende uitvoeringen van, misschien ook iets om naar te kijken/te proberen?

Die VFR's van stalensnuitje hierboven zijn inderdaad ook geweldig. Ongelooflijk mooi geluid, en inderdaad na '90 goede machines. de eerdere VF750F's hebben last van de nokkenassen van de achterste cylinders.

Ze zijn overigens wel wat prijziger als de doorsnee ZZR, maar zeker de moeite waard om te kijken. Ze vielen destijds bij mij of omdat ik steeds met mijn schenen tegen de kuip aanzat, maar dat heeft te maken met mijn slungelpoten.

Freez

@Corsa: dat van dat onderhoud klopt deels, sommige motoren staan gewoon bekend om bepaalde kwaaltjes, slijtage gaat nu eenmaal wat sneller dan bij de gemiddelde automotor. Freez noemt de nokkenassen van de oude VF's al, die sleten in en dan is het blok op een gegeven moment gewoon "op". Da's ook met goed onderhoud niet tegen te houden, helaas. Als ik het me goed herinner wilden Yamaha 1000cc viercilinders van rond '90 nog wel eens olie beginnen te zuipen, daar was ook weinig aan te doen.

Dat soort grappen kom je met een VFR iig niet tegen. Hij heeft maar 1 zwak punt en dat is de spanningsregelaar. Voor 5 of 6 tientjes een gemodificeerde met koelribben monteren en dan is het helemaal zorgeloos genieten ;)

MIOB zei:
Dennis: BMW K series zijn ook echt goed te vinden in die prijsklasse, heb je ook vele verschillende uitvoeringen van, misschien ook iets om naar te kijken/te proberen?
De K-serie zijn ook goede toerfietsen. Ze zijn wel nogal groot en lomp, maar vrijwel iedereen die ooit een K-serie gehad heeft, is er nog steeds lyrisch van. Het grote minpunt is de nogal complexe electronica (schroef er maar eens een zelf gebakken achterlichtje of temperatuurmetertje op) die bovendien nogal kwetsbaar schijnt te zijn (Mijn K heeft daar nog geen last van). Verder is de verzameling speciaal gereedschap echt "van den zotte", zelfs voor het ontsteektijdstip of synchronisatie van carburateurs is speciaal gereedschap nodig. Een goede BMW-dealer in de buurt is echt geen overbodige luxe.

Als je het toersegment overweegt, zou ik er zeker een proberen.

(P.s. De veldwachters waren altijd al heel gelukkig met een K-serie. Het rijdt moeiteloos....)

f_552309_1_1166306555.jpg
@Stalensnuitje, Dit is een prachtig mooie motor en Honda is absoluut een van mijn favorieten. En de motor op deze foto zou ik nu zo willen kopen. Ik zit alleen met een ding. Die motor heeft 100 pk (volgens de advertentie). Is dat niet te veel voor een beginner?. Ter vergelijking: De Gladius heeft 72 pk en daarvan weet ik dat ik ze redelijk zonder al te veel problemen onder controle kan houden. Met andere woorden: Hoe agressief zijn die 100 paarden?

Nog even ter informatie (richting alle suggestie doeners): Ik heb pas op 3 verschillende motoren gereden. Dat was in 1993 op de Yamaha 350 (shopper) en dat was een motor waar ik absoluut nooit meer op wil rijden. Het is ook de reden dat ik beslist geen chopper wil. Ik heb recent gelest op de GS500 en de Gladius. Ik zal alle motoren dan ook met deze 3 vergelijken. De Gladius beviel mij het best, daarom wil ik ook iets dergelijks.

BMW-Kserie.jpg
Ik ben geen liefhebber van BMW motoren, maar deze zou ik niet snel afslaan.

Ik vind trouwens net dit artikel:
VW_Concept.jpg
Friday 16 May 2008

Volgens recente geruchten gaat het Duitse Volkswagen zich toeleggen op de productie van motorfietsen, in samenwerking met het Oostenrijkse KTM.

Volgens het Britse Auto Express is VW in het diepste geheim bezig met de ontwikkeling van een eigen lijn motorfietsen, waarbij de autofabrikant wordt geholpen door het Oostenrijkse KTM. Het zou de samenwerking tussen beide partijen (VW heeft KTM bijgestaan met de ontwikkeling van KTM´s eerste auto, de X-Bow) compleet maken. Al in 2009 zou VW hun eerste motorfiets presenteren.

Al eerder maakte de Duitse autofabrikant een uitstapje richting motorfietsen, met de GX3. Welliswaar een driewieler, maar wél een die in de categorie motorfietsen viel. VW showde de creatie op de Los Angeles Motor Show in 2006, om reacties van bezoekers te polsen. Naar verluid werd van hogerhand het project stilgelegd, omdat men bang was dat inmenging in de motorbranche de reputatie van het merk niet ten goede zou komen.
Het zou jammer zijn als dit project daadwerkelijk gestorven is, want is een mooie motor.

Shortlist:
- Honda VFR750F (tweedehands)
- BMW K-serie (tweedehands)

Mijn eerste motor was 128 paarden, dat went snel, maar een Vtwin met 100pk + zou ik weer niet aanraden, dta vermogen hakt er te veel in. Maarrrrrrr, alles boven de 40 pk is overschot en maakt het motorrijden nauwelijks leuker. Ik mis de bloedstollende acceleratie van de YZF wel een beetje, maar verder heb ik op een CX of de BMW echt niet minder lol, ook al hebben ze 1/3de tot de helft van het aantal paarden.

Overigens: 350cc choppers werken nooit, de hele fiets is dan te klein, een groetere chopper werkt veel beter, dus om die reden zou ik niet een hele groep motoren afschrijven.
Verder heb je wel een hele mooie K serie als voorbeeld genomen, die zou ik ook wel willen.

Tot slot nog een leuke Vtwin suggestie:

Suzuki-1990-VX800.jpg

Soes VX800, is volgens mij ook al goedkoop op te pikken.

@MIOB, Die Yamaha 350 is er de reden van dat ik nu pas en niet in 1993 mijn motorrijbewijs heb behaald. En ik heb de problemen met de 350 eigenlijk door getrokken naar alle choppers en het zal wel even duren voor ik me over dat vooroordeel heen kan zetten.

Shortlist:
- Honda VFR750F (tweedehands)
- Suzuki VX800 (tweedehands)
- BMW K-serie (tweedehands)

Feel free to add your suggestion

D.E.N.N.I.S. zei:
@Stalensnuitje, Dit is een prachtig mooie motor en Honda is absoluut een van mijn favorieten. En de motor op deze foto zou ik nu zo willen kopen. Ik zit alleen met een ding. Die motor heeft 100 pk (volgens de advertentie). Is dat niet te veel voor een beginner?. Ter vergelijking: De Gladius heeft 72 pk en daarvan weet ik dat ik ze redelijk zonder al te veel problemen onder controle kan houden. Met andere woorden: Hoe agressief zijn die 100 paarden?
Briesende raspaarden zijn het, als je maar toeren maakt ;)

Mijn eerste motor, een FZR600, had 90pk. Daar was ik vrij snel zat van, want bij lage toerentallen gebeurde er niks en bij hoge toerentallen ging het heel snel heel hard. De VFR heeft ook wat dat betreft veel betere tourkwaliteiten. De V4 heeft "onderin" al genoeg te vertellen en trekt in die regionen vrij gemoedelijk, maar nog steeds moeiteloos. Trek je'm open tot boven de 8000rpm (redline bij 11500), dan beginnen al die 100 paarden mee te trappelen en ga je gewoon als de brandweer (toeval: die zijn ook rood :p).

Het blok is absoluut een van de redenen dat ik m'n VFR zo'n fijne fiets vind, soepel en krachtig bij elk toerental.

Terug
Bovenaan