opel-omega zei:
Ik moet trouwens nog even aan mijn vraag toevoegen dat ik dan van plan ben eerst geen auto te kopen maar een motor (veel goedkoper enz)
Een motor kan veel goedkoper zijn dan een auto.
Maar dan moet je een simpel fietsje zoeken (een Suzuki GS500, bijvoorbeeld) en het onderhoud zelf doen. Ga je zo'n dikke BMW rijden en breng je hem naar de garage voor onderhoud, zal de motor best wel duur zijn. Bij motoren zitten de kosten in het operationeel houden, terwijl bij auto's de afschrijving een grote post is.
Kijk ik naar de kosten van de GS500, dan heb je het in vier jaar over een verbruik van 1 op 19, zo'n 1500,- onderdeeltjes en een aanschaf van 2750,- gemeten over 35000 km. Daar kan jij echt geen auto voor rijden. Maar als ik hoor dat 600,- voor een 6000 km beurtje een normale prijs is voor professioneel onderhoud aan een supersport en dat een achterband in 6000 km een slick geworden (ook zo'n 200,-).... dan loopt het wel op. (Ik weet niet of het onderhoud inclusief bandje is of exclusief.)
Qua bruikbaarheid is gladheid een absolute no-no voor de motor. Ik rij dagelijks woonwerk op mijn motoren maar met sneeuw of kans op ijzel laat ik hem staan. Ik heb afgelopen winter per ongeluk een keer met ijzel gereden en ik kan je verzekeren dat het beangstigend is. Zodanig dat je halverwege merkt dat het geijzeld heeft en je twijfelt tussen terug te rijden, verder rijden of de motor te parkeren en te gaan wandelen.
Verder is de auto ideaal voor de wekelijkse boodschappen, de vakantie (sleurhuttenrace) en het transport van het dames-handbalteam. Dan weet je gelijk waarvoor onze hoerensloep wordt opgestart, verder staat hij stil. Voor mensen in de dating-leeftijd kan ik de achterbank nog noemen, maar die periode is voor mij erg lang geleden.
Toch heb ik weleens momenten dat ik de auto mis. Met windkracht negen, heftige regen en 100 km voor de boeg heb ik weleens momenten van spijt. Momenten die gelukkig slechts kort duren, want op die momenten staat heel Nederland stil op de snelweg en geniet ik in korte tijd weer van een van de grote voordelen van de motor: het tussen de file door rijden.
Ik heb de motorkleding nog niet genoemd. Dat is een flinke onkostenpost, maar daar is dankzij de uitverkoop ed. besparing mogelijk. Een volledig leren pak zit ideaal, maar is beperkt in de gebruiksmogelijkheden (geen kou of nattigheid). Een stoffen pak functioneert ook goed, maar bij dagelijks gebruik moet je echt wel aan een set per jaar minimaal denken. Je kan wel wat repareren aan een stoffen pak, maar je hebt het over kunststoffen (polyester ? ), waterdichtheid en afbrekende prutsels zoals ritsen. Ook zijn er doorwaaipakken, zodat je met 35 graden ook lekker op de motor zit. Maar, helaas, dit zijn een soort stevige netkousen met protectors dus de waterafstotende eigenschappen kan je zelf wel invullen.
En last but zeker not least: je hebt geen kreukelzone. Zelfs de beschermende eigenschappen van een 20 jaar oude Fiat Panda zijn veel beter dan van een top-of-the-line motorfiets. De motor geeft nul komma niks, nada, noppes aan bescherming, alleen de kleding beschermt je.