Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

@ WOF:

Ah zo 1! Ik heb het niet op kuipjes, ben meer van de naked bikes. Hoewel het natuurlijk wel een stuk fijner is voor lange stukken toeren. Op het oog zijn de motorblokken wel vrijwel gelijk, zou dat kunnen? Ik ben gisteren bij Ten Kate motoren in Nieuwleusen geweest, wat daar allemaal wel niet staat voor moois.. dan valt mijn Bandit toch wel een beetje in het niet. Maar ach, het rijdt, en het rijdt lekker, dus ik vind t de komende jaren wel prima!

Ik was/ben ook meer liefhebber van Naked, vandaar ook dat er een kleinere ruit op komt. Maar ik heb deze motor overgenomen van mijn vriendin en kende de motor dus al wel en dan heb je ook iets minder keuze. Niettemin merk je weinig van de kuip is mijn ervaring ten opzichte van de Naked Honda die ik had. Waar je pas echt wat van merkt is de kuip en de hoge ruit van de Pan European, maar het haalt wel de ultieme snelheidsbeleving weg. Het is inderdaad wel lekker voor lange ritten.

Volgens mij zijn de motorblokken hetzelfde inderdaad en bij Ten Kate moet je inderdaad niet te lang rondkijken, mooie en ook leuke zaak.

WOF
drive.gif

Das ook weer waar;) Ik ben nu een beetje op zoek naar nieuwe onderdelen voor t kontje, daar zitten kappen op waarvan bevestigingspunten zijn afgebroken en ze zijn verkleurd..en ductape is ook niet alles. Nieuwe onderdelen zijn alleen zo duur..

Hoi QupiX,

Kunststof is goed te repareren. Je kan het zelf doen (google maar eens op "ABS lassen" ) maar een schadebedrijf of motorboer kan dat ook voor je doen.

Edit:
https://www.motorparts-online.com/
60,00 voor een tweedehands kapje met wat krassen. Kan je niet voor tobben met MacGyver-tape.

Sinds vanochtend remt de Bandit weer, wat een setje nieuwe blokjes al niet kan doen. Meteen de laatste tweak geplaatst waardoor "Suzy Q" nu helemaal naar mijn smaak is. Er zit nu weer een lekkere kleine en heldere kuipruit op.

Zoek het verschil:

Voor
P1030430.jpg

Na
P1030436.jpg

En nog een totaalplaatje:

P1030439.jpg

Over twee weken 'lieve Martine' met haar poetsspullen en dan maken we een mooie shoot.

WOF
a010.gif

Kijk nou dan wat er in mijn tuin staat ;)

fiets-9.jpg

Kawa KZ400. Leuke twin! Kickstart only, lekker rauw en geen overbodige zooi erop. Bijna ideaal. Als ie nou van mij was geweest was het ideaal geweest ;).

Maar die motor krijgt morgen gezelschap van deze:

cb750b.jpg

En die is dus sinds net wèl van mij :p. Zit nog wel 'wat' werk aan, maar dat wilde ik ook.

Dan ga ik nu door voor de magnetron...

Een aantal zaken kwamen mij al bekend voor van mijn 82'er CB 650.

WOF
07-Smiley-msn.com-Sauteurs-.gif

Wings of freedom zei:
Dan ga ik nu door voor de magnetron...

Een aantal zaken kwamen mij al bekend voor van mijn 82'er CB 650.

WOF
07-Smiley-msn.com-Sauteurs-.gif

Laat me raden:

Die heeft ook 2 wielen, 1 koplamp en remmen?

;)

MIOB zei:
cb750b.jpg

En die is dus sinds net wèl van mij :p. Zit nog wel 'wat' werk aan, maar dat wilde ik ook.

Met wat werk... :D

Is het blok nog in orde? Ik zie een verneukte Marshall vier in een blerpijp, een niet-origineel luchtfilter en verder nog veel origineel honda spul. Ik neem aan dat jij voor de racer-look gaat: echte clip-ons, racezadeltje, lange tank, andere voorvork, uitlaatje, spagetti rond het stuur opruimen?

Bij zo'n klassieker is origineel maken eigenlijk de beste optie:

7970_0_1_2_cb%20750%20f_Submitted%20by%20anonymous%20user..jpg

Ik weet het: dat gaat jou niet lukken.....

Ik heb vanochtend eerst testgereden op een CB550:

https://www.blauweplaat.nl/site/html/motoren_item.php?ID=81

Als ik die gekocht had, had ik hem origineel gemaakt, dat gaat voor deze echt te duur worden. Enne, dat kan ik inderdaad ook helemaal niet :p

Blok in orde. Tja. Volgens de advertentie liep ie op 2 cylinders, toen ik daar kwam was het er nog maar 1. De verkoper stond er wat onhandig bij. Maar hij had een schroevbendraaierr, dus 5 minuten later ha dik hem op 2, 10 minuten later op 3 en 4 gaatr mij ook wel lukken, maar verder weet ik alleen dat het blok er niet uit ziet van buiten. En dat ie nbiet ratelt, wat ie eigenlijk wel zou moeten doen als CB zijnde ;)

Maar ik ga eerst de bende, want d'r zit me wat bende op/bij, opruimen en hem rijdend maken, dan kijk ik wel wat het wordt. Doel was (en is) een motor die onder alle omstandigheden gebruikt kan worden (voor als het OV het weer eens verprutst, dus geen open klekjes als op de BMW of een fiets in veel te goede staat als de CX) en waar we met zijn twee-en op kunnen waarbij snelwegsnelheden nog mogelijk zijn. Dat gaat met deze motor zeker lukken. Als je het wilt volgen: Ik denk wel dat er een topic op mf komt en iig 1 op cs. Ik heb je daar nog niet gezien? Misschien nog een keer proberen aan te melden?

Je raadt trouwens NOOIT wat die K400 in mijn tuin doet ;)

Eh...

Dan weet ik het niet. Projectje voor het meissie?

Ik heb nog steeds niets gehoord van cs. Ik gooi er nog een poging tegenaan.

Nope, de CB gaat een gedeelde fiets worden. Weegt hetzelfde als de CX, maar is een stuk lager (zeker zodra ik er mee klaar ben :p), dus goed handelbaar voor haar.

Ik ben maar in de electra gegaan, heb er een kabelboom voor gemaakt voor iemand.

MIOB zei:
Ik ben maar in de electra gegaan, heb er een kabelboom voor gemaakt voor iemand.

Ontsteking, puntjes?
Zo ja, zet er een tweetal velleman kitjes op, de ouderwetse puntjes verlopen en de velleman geeft een hogere vonkspanning bij hoge toerentallen en het tijdstip verloopt vrijwel niet meer.

De Duitse badkuip gaat morgen naar de spuiter. Dan nog een 10.000 -beurtje en ik kan weer scheuren. Die gekke driecilinderblokjes zijn echt onverwoestbaar, raar eigenlijk dat BMW ze nooit in een autotje geprutst heeft.

Die KZ heeft puntjes ja. Ik heb gene ervaring met Kellerman, dat mag de eigenaar zelf uitzoeken :). De CB heeft ook puntjes, maar dat blijft vorlopig even zo denk ik.

Ja, ik ken de verhalen van die blokjes, zag er laatst nog 1 op MP staan met iets van 140k ofzo. Mooi zijn ze niet, maar werken doet het wel!

Het nadeel van een ontsteking met puntjes is dat de stroom door deze puntjes vrij hoog is, dat er een inductie geschakeld wordt en dat er zoveel keer per minuut geschakeld wordt. De puntjes branden in en door dit inbranden wordt de ontsteking slechter.
Dit inbranden zorgt er voor dat het tijdstip van ontsteken verloopt. De overgangsweerstand van de puntjes wordt gaandeweg steeds hoger, waardoor de vonkspanning aan de bougie steeds lager wordt. Bovendien zorgt de noodzakelijke condensator voor een daling van de vonkspanning als het toerental oploopt.
Velleman maakt hiervoor kitjes die in wezen niets meer doen dan met een dikke transistor de primaire bobinestroom schakelen. Maar, die powertor (mits beveiligd tegen overspanning) kan miljarden keren schakelen en de condensator kan vervallen. De enige slijtage die dan bij de puntjes overblijft is mechanische slijtage: het veertje en het nokje. De contactvlakken zijn berekend op een tiental amperes en die krijgen nu een honderdtal milliamperes te verwerken.

In praktijk werkt het systeem zoals we de moderne cdi kennen: na initieel afstellen heeft het vrijwel geen onderhoud meer nodig.

(Bij sommige motoren (ik denk dat de CB750 daar ook een van is) is het mogelijk de puntjes te vervangen door de cdi van een moderner type. Dan heb je het wel over de opnemer, de cdi zelf en de bobines. )

Bedankt voor de tip! Ik zal het voorleggen aan de eigenaar van de KZ440. Ik ga zo de CB ophalen, nu maar hopen dat ie niet groter is dan ene Virago ;)

virago%20001.jpg

Over CB's is natuurlijk gruwelijk veel bekend, dus ik zal vast iets kunnen vinden over het aanpassen van de ontsteking (ik heb trouwens gelukkig een stroboscoop), maar prioriteit 1 is hem 'rijdtbaar' maken voor ik er verder in investeer. Dus eerst lopend op alle 4 en de versnellingsbak testen, er zijn nogal wat investeringen nodig om hem echt rijdtbaar te maken en dat doe ik natuurlijk alleen als het blok echt goed is.

Zo, heerlijk stukje gereden vandaag. Lekker weer, ietwat harde wind maar viel goed mee te leven. Even de gebieden rond Zwolle en Kampen onveilig gemaakt, heb nu in 3 dagen bijna 400 km gereden, heerlijk! Sinds dinsdag ook een nieuwe accu, oude was een beetje dood, maar starten blijft ie moeilijk vinden. Binnenkort maar eens nieuwe bougies kopen (dan is zon 4 cilinder toch jammer:p) en kijken of ie dan zonder kuren start. Nu moet ik m eerst een paar keer laten ronddraaien met de startmotor, dan een uurtje of 2 laten staan, en dan doet ie het meestal wel. Beetje onhandig als je een keer vroeg weg wil. Meer mensen die problemen hebben gehad met het starten van een bandit ooit?

Yep!

Mijn Bandit is eerst van mijn vriendin geweest en in de 2 jaar dat zij hem had heeft hij nooit lekker gelopen. Enfin, dat hele verhaal is terug te vinden enkele pagina's terug in dit topic. Overigens reed hij de ene keer beter dan de andere keer, maar dat ging ook op voor starten.
er waren momenten dat 15-20 keer starten niet vreemd was.

De uiteindelijke oplossing na 2 jaar gestuntel is het ultrasoon reinigen van de carburateurs geweest. De motor loopt nu als een zonnetje en starten (zowel warm als koud) gaat ook prima. Tevens rijdt de Bandit nu stukken beter dan dat hij 'vroegâh' deed op zijn goede momenten.

Ik heb overigens geen idee wat ultrasoon reinigen kost (was voor rekening dealer) en of dat de oplossing voor jouw probleem is, maar dat is onze ervaring met een slecht startende Bandit.

WOF
drive.gif

En, als je dat verhaal gelezen hebt,

Om carbs ultrasoon te reinigen kan je ze het beste helemaal (!) uit elkaar schroeven. Maar er zijn enkele punten van aandacht:
  • Carburateurs zijn complexe dingen, in elkaar zetten is een uitdaging
  • Houdt de onderdeeltjes van iedere carburatuer apart. Dwz: geen onderdelen van carb nr 1 in carb nr 3 terugplaatsen.
  • Ze moeten opnieuw afgesteld worden. Het vacuum moet je afstellen, voor de mengselregelschroef kan je slagen tellen.
  • De boutjes zitten vaak vastgerot, leg vast nieuwe klaar.
  • Mijn ultrasoon kan ongeveer een halve carburateur tegelijk reinigen. In totaal zal het snel een uurtje tot drie uur duren voordat alles schoon is.

Er zijn ervaren sleutelaars die beweren dat je met carburateurreiniger hetzelfde bereikt. Ik heb wel eens gehoord dat men dan concentraties tot 1 bus per motor-tank toepast (in plaats van de 40 liter van een auto-tank). Iedere automaterialenzaak heeft deze busjes staan, ik heb ze zelfs bij de Halfords gezien.

En tank voortaan BENZINE in plaats van euro-95 opgewerkte koffiedrab. Injectiesystemen pompen die gomsmurrie er wel door, het aanzuigen van die vergomde benzine met een paar tiende bar door een gaatje van 0,05 mm gaat minder soepel.

Wow, bedankt voor de info, ik ben alleen bang dat ik er zelf niet zoveel mee kan, ik ben totaal geen ervaren sleutelaar, ook geen idee hoe dingen als carburateurs echt werken etc! Heb wel een paar handige vrienden dus misschien kunnen die me helpen, maar misschien ga ik eerst maar eens de carburateur-reiniger en de 'echte' benzine (welke versta je hier precies onder?;)) proberen! Mijn dank is groot:)

Sinds de Bandit mijn eigendom is tank ik -mede door het advies van rke- altijd V-power, Ultimate, Excellium of hoe dat ook moge heten. Dit deed ik ook al met mijn vorige Honda.

Overigens is er in een korte tijd ook flink wat gereden met de Bandit sinds hij van mij is en je merkt ook dat dit het beestje goed doet. Ze zijn per slot van rekening gemaakt om mee te rijden. Ik zou zelf carburateur reiniger proberen, de genoemde benzines tanken en er regelmatig wat afstanden mee rijden. Laat het boeltje goed warm worden, trek ook eens wat door in toeren en laat alles eens werken voor de kost (alleen als alles echt rustig en goed warm gereden is).

Ik weet overigens niet -wellicht dat anderen dit weten- of een nieuwe accu per definitie ook gelijk 'vol' is als je hem koopt, maar zorg ervoor dat de nieuwe accu ook goed opgeladen wordt of gooi hem eens aan de acculader voor de zekerheid. Als laatste overigens zijn nieuwe bougies nooit verkeerd.

Dit alles zeggende sluit ik af met de woorden dat ik ook zeker geen ervaren sleutelaar ben, maar met alle tips hier, van anderen en kennis van huis uit meegekregen (papa WOF reed vroegâh ook motor, Matchless en Horex voor de kenners) heb ik ondertussen wel een heerlijk lopende Bandit en die krijg jij ook.

WOF
0010.gif

En natuuuurlijk werkt alles dan opeens prima zonder er ook maar iets aan gedaan te hebben;) Sinds die nieuwe accu erin zit en ik een paar ritjes gemaakt heb start ie opeens weer gewoon bij de eerste keer. Kijken hoe lang dat duurt. Toch bedankt voor alle tips!

Bij mijn vriendin in de straat rijdt regelmatig een bijzondere fiets langs: een Motobecane D45S. 123cc 1-pitter, 4pk op 76kg en het ding is inmiddels 57 jaar oud :eek:

Fotootje staat nog op de telefoon, 't is echt een gaaf ding (y)

Mijn PC is aangesloten op een stereoset, dus met die speakers aan heb ik geluisterd. Toen hij hem bij ca. 5.25 startte, heb ik een schone onderbroek aangetrokken.

WOF
233-Smiley-msn.com-Text.gif

Over motorgeluiden gesproken,

Op 18 en 19 September a.s. is de Centennial TT geplanned.
Website cctt

In de deelnemerslijst staat ook de MotoGuzzi 500 cc V8 Joetoep linkje

Één van de onvervulde ding in mijn "Do before I Die" lijst, is de Guzzi live aanhoren! De Redman honda 6 staat nog niet op het lijstje, wel wat MV Agusta 6 pitters.

Ik ben naar de vorige uitvoering van de Centennial geweest (in 1998!) Dit is een evenement nog altijd in mijn geheugen staat gegrift!
Aanrader!!

Freez

Situatie met Guzzi-virus werd onhoudbaar,

Freez heeft de Kawa ingeruild, en die met gemengde gevoelens achtergelaten. Nu naar huis gereden met de volgende motor;

Moto Guzzi V11 Café Sport
guz1.jpg

guz2.jpg

guz3.jpg

Wel met achterlating van een behoorlijk bedrag, maar dan heb je ook wat!

Op de heenweg was 160 km/u rustige kruissnelheid. Op de terugweg 160 km/u echt hard! (En dat was nu net de bedoeling).

Moet nog wel even wennen, maar ben blij da'k 't wel heb doorgezet. Een nieuw Guzzi tijdperk voor Freez.

Mooi ding Freez (y)

Zo`n guzzi zal idd een stuk rijbewijsvriendelijker zijn dan de kawa.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Prachtige motoren hier! Ik heb alleen een vraag waarmee jullie misschien kunnen helpen. Ik ben een paar maanden terug en ga nu aan mijn autorijbewijs beginnen. Na mijn autorijbewijs wil ik graag mijn motorrijbewijs gaan halen. Wat zeggen jullie nu? wacht totdat je 21 bent zodat je meteen een zware motor kunt kopen of meteen beginnen (als mijn budget dat toelaat (hangt van mijn aantal lessen auto af))?
Hoeveel denkn jullie trouwens dat een motorrijbewijs ongeveer kost om te halen? (Ik leer behoorlijk snel)

Om nog maar een mooie motor te laten zien die ik deze vakantie erg veel gezien heb en waar ik helemaal gek van ben:
122_0606_01_z%2B2006_bmw_r1200gs%2Bstatic.jpg

Ik moet trouwens nog even aan mijn vraag toevoegen dat ik dan van plan ben eerst geen auto te kopen maar een motor (veel goedkoper enz)

Daar heb ik ook over nagedacht, maar dat is echt onhandig volgens mij.

EDIT: Of haal je auto- en motorrijbewijs, maar koop je een motor?

Ja ik had in gedachten eerst mijn autorijbewijs te halen omdat dit nu eenmaal het handigste is. Ik wil dan geen auto kopen omdat dit wel erg duur is voor de hoeveelheid die ik hem dan zou gebruiken. Nu twijfel ik of ik n mijn auto meteen mijn motorrijbewijs ga halen en dan een motor koop. Dan kan ik rijden en dit is veel goedkoper rijden. Vinden jullie dit slim of zeggen jullie: wacht tot je 21 bent en haal je motorrijbewijs dan en spaar in de tussentijd voor een zware motor? Erg veel eissen zou ik niet stellen aan de eerst motor denk ik

Motor als vervoermiddel is nauwelijks goedkoper en veel onpraktischer dan een auto.

Ze vergen vaker onderhoud, banden zijn niet spotgoedkoop en slijten redelijk vlot, met slecht weer en vorst (gladheid) ben je wel erg onbeschermd en je kan nagenoeg niets aan boodschappen meeslepen.

Tip mijnerzijds, begin met een goedkope auto, motor is meer voor "erbij".

Freez

Daar had ik nog niet aan gedacht. Dat motoren een hoger onderhoud hebben. De motor zou dat trouwens zowizo voor erbij zijn (naast OV-kaart van onze overheid: erg leuk student zijn)

Freez zei:
Stoer ding, maar een BMW boxer blijft een Guzzi met hangtieten :)

Freez
LoL.:LOL:

Vaag me sowieso af wat je met zo`n boxer in het land aan moet vangen?
Ding is veel te log om lekker te off roaden.

Freez zei:
Tip mijnerzijds, begin met een goedkope auto, motor is meer voor "erbij".
Dat voor erbij kan ik wel beamen, maar ik snap de situatie van o-o wel.

Als student had ik helemaal geen auto nodig (OV en indien nodig auto van m'n ouders), maar af en toe was het wel handig om een backup voertuig te hebben. Tel daarbij de lol van het motorrijden op en je bent klaar. Onderhoud is wel meer, maar als je net zoveel rijdt als de gemiddelde motorrijder (ik geloof ongeveer 6000km/jaar) is dat ook nog wel te overzien.

Dus ik zou zeggen: als je het geld hebt voor A- en B-rijbewijs, lekker doen. Je kunt wel langer wachten, maar grote kans dat ze dan de eisen alweer hebben bijgesteld.

Oke bedankt voor de hulp. Zelf ben ik toch wel geneigd om meteen voor de motor te gaan. Eerst maar eens kijken met mijn autorijbewijs (hopelijk heb ik die een beetje snel binnen). Ik hou jullie dan op de hoogte.

opel-omega zei:
Ik moet trouwens nog even aan mijn vraag toevoegen dat ik dan van plan ben eerst geen auto te kopen maar een motor (veel goedkoper enz)

Een motor kan veel goedkoper zijn dan een auto.

Maar dan moet je een simpel fietsje zoeken (een Suzuki GS500, bijvoorbeeld) en het onderhoud zelf doen. Ga je zo'n dikke BMW rijden en breng je hem naar de garage voor onderhoud, zal de motor best wel duur zijn. Bij motoren zitten de kosten in het operationeel houden, terwijl bij auto's de afschrijving een grote post is.

Kijk ik naar de kosten van de GS500, dan heb je het in vier jaar over een verbruik van 1 op 19, zo'n 1500,- onderdeeltjes en een aanschaf van 2750,- gemeten over 35000 km. Daar kan jij echt geen auto voor rijden. Maar als ik hoor dat 600,- voor een 6000 km beurtje een normale prijs is voor professioneel onderhoud aan een supersport en dat een achterband in 6000 km een slick geworden (ook zo'n 200,-).... dan loopt het wel op. (Ik weet niet of het onderhoud inclusief bandje is of exclusief.)

Qua bruikbaarheid is gladheid een absolute no-no voor de motor. Ik rij dagelijks woonwerk op mijn motoren maar met sneeuw of kans op ijzel laat ik hem staan. Ik heb afgelopen winter per ongeluk een keer met ijzel gereden en ik kan je verzekeren dat het beangstigend is. Zodanig dat je halverwege merkt dat het geijzeld heeft en je twijfelt tussen terug te rijden, verder rijden of de motor te parkeren en te gaan wandelen.
Verder is de auto ideaal voor de wekelijkse boodschappen, de vakantie (sleurhuttenrace) en het transport van het dames-handbalteam. Dan weet je gelijk waarvoor onze hoerensloep wordt opgestart, verder staat hij stil. Voor mensen in de dating-leeftijd kan ik de achterbank nog noemen, maar die periode is voor mij erg lang geleden.
Toch heb ik weleens momenten dat ik de auto mis. Met windkracht negen, heftige regen en 100 km voor de boeg heb ik weleens momenten van spijt. Momenten die gelukkig slechts kort duren, want op die momenten staat heel Nederland stil op de snelweg en geniet ik in korte tijd weer van een van de grote voordelen van de motor: het tussen de file door rijden.

Ik heb de motorkleding nog niet genoemd. Dat is een flinke onkostenpost, maar daar is dankzij de uitverkoop ed. besparing mogelijk. Een volledig leren pak zit ideaal, maar is beperkt in de gebruiksmogelijkheden (geen kou of nattigheid). Een stoffen pak functioneert ook goed, maar bij dagelijks gebruik moet je echt wel aan een set per jaar minimaal denken. Je kan wel wat repareren aan een stoffen pak, maar je hebt het over kunststoffen (polyester ? ), waterdichtheid en afbrekende prutsels zoals ritsen. Ook zijn er doorwaaipakken, zodat je met 35 graden ook lekker op de motor zit. Maar, helaas, dit zijn een soort stevige netkousen met protectors dus de waterafstotende eigenschappen kan je zelf wel invullen.

En last but zeker not least: je hebt geen kreukelzone. Zelfs de beschermende eigenschappen van een 20 jaar oude Fiat Panda zijn veel beter dan van een top-of-the-line motorfiets. De motor geeft nul komma niks, nada, noppes aan bescherming, alleen de kleding beschermt je.

Wat een prachtig exemplaar Freez! (y)

Veel plezier er mee en veilige kilometers.

Opel Omega zei:
Om nog maar een mooie motor te laten zien die ik deze vakantie erg veel gezien heb en waar ik helemaal gek van ben:

P1030423.jpg

:)

Gisteren was (Aston) Martine bij ons. Onder andere voor het bijpraten als vrienden onder elkaar, maar ook voor het poetsen der nieuwe aanwinsten op twee wielen van ons. Uiteraard heb ik haar geholpen, WOFster keek toe en zag dat het goed was en maakte een heerlijke kippenlevers in rode wijnsaus, aardappelpuree, sjalotjes en een overheerlijke aarbeien in witte chocolade saus toe als maaltijd. En Martine? Zij zwoegde voort:

P1030446.jpg

Maar het resultaat mag er zeker zijn!

P1030448.jpg

P1030450.jpg

P1030455.jpg

P1030460.jpg

P1030462.jpg

P1030470.jpg

P1030471.jpg

P1030473.jpg

P1030476.jpg

Samen knus en schoon in het hokje:

P1030480.jpg

En het oog van de fotograaf meester:

P1030464.jpg

Als beloning mocht Martine mee voor een rit achterop. Ze mocht kiezen, de toerbuffel of de minder vermogende, maar sportievere Bandit en het werd de Bandit. Ik denk dat we volgend jaar wel een motorrijdster erbij hebben... :D

@stalensnuitje, pak zelf maar een foto die je mooi vind voor de openingspost van de beide 'brommers'.

WOF
352-Smiley-msn.com-Text.gif

@ Freez, feli met je Moto Guzzi V11 Café Sport. Caféracers scoren hoog in mijn motormodellen-top 10! Een uitzonderlijk model, veel plezier ermee.

Ik ben ondertussen een paar dagen in Barcelona geweest. Motor/scooterrijden is daar uitgevonden volgens mij. Overal scheuren je de tweewielers om de oren. Vooral de Burgmannen zijn populair, net als alle andere scootermodellen overigens. En ze hebben daar langs de straat aparte parkeerplaatsen voor `ons soort mensen´.

IMG_9743.jpg

IMG_9745.jpg

Van beschermende kleding hebben de meeste overigens nog nooit gehoord. Het is heel normaal om slechts gekleed in een korte broek en een T-shirtje heel hard door de straten te rijden.

Begin langzaam maar zeker aan de Guzzi te wennen. Verbruik is zo ongeveer 1 op 16, daarmee toch wat hoger dan de Kawa. Wel de veerpoten 2,7 centimeter dieper laten zakken. en het stuur wat naar beneden gekanteld. De zit is nu wat natuurlijker. De remleiding van de voorrem staat nu ook niet meer onder spanning.

Volgende week nog wel even naar de lokale dealer. De monteur van Motorado weet goed raad met Guzzi's, eens kijken of hij de hik er uit kan krijgen die ik van tijd tot tijd ervaar bij ca 3000 tpm.

Maar het geluid van het apparaat is overdonderend!(y)

Freez

Vandaag eindelijk de Bandit even aangepakt. Hij wilde al een tijdje met geen mogelijkheid meer starten, behalve door hem aan te duwen. Dus heb vandaag met een vriend van me de carburateurs losgehaald. Helemaal uit elkaar gehaald, alles netjes schoongemaakt met remmenreiniger en een compressor, weer in elkaar gezet met toevoeging van veeeel wd40 en gezorgd dat alles soepel bewoog. Carburateurs teruggezet, en BAM, meteen bij de eerste keer starten deed ie het weer perfect. Hij loopt ook een enorm stuk rustiger en regelmatiger dan eerst, vooral stationair, en starten wil binnen de seconde. Kortom, de moeite waard!:D

He he, eindelijk even de tijd om te vertellen over afgelopen vrijdag.

Afgelopen vrijdag ben ik (ivm Sail) op de GSX naar mijn werk in Amsterdam geweest. Op donderdag was ik te laat omdat er een verkeersinfarct was vanwege datzelfde feestje. Op vrijdag dus, reed ik heerlijk genietend van het mooie weer en lekker relaxed naar Amsterdam en op dezelfde plek als op donderdag begon het verkeer vast te lopen. Dat was vlak voor de Coentunnel. Het was niet de eerste keer dat ik met de motor naar Amsterdam was geweest, maar wel de eerste keer dat ik in een file terecht kwam met de motor. En ik moet eerlijk zeggen; de auto's waar ik tussen doorreed (heel langzaam, hooguit 20 a 25 km/u) gaven me alle ruimte die ik nodig had. Ik had dat eigenlijk niet verwacht. Toch voelde ik me er wel heel zenuwachtig bij. Ik heb hier al eens verteld dat ik me niet op alle momenten even zeker voel op de motor, en dit was zo'n moment. Zonder overdrijving en schroom kan ik hier rustig vertellen dat ik het doodeng vond om door die file heen te rijden. Uiteraard ben ik er heel blij om dat ik het nu eindelijk heb mogen ervaren en een volgende keer zal ik het zo weer doen. Het is een kwestie van verstand en concentratie op 10 miljard (in tegenstelling tot verstand op 0) en het gewoon doen.

Op de terugweg naar huis (s'nachts) mocht ik weer door de Coentunnel en toen kon ik het niet laten om even terug te schakelen en vol aan het gas te hangen. Heerlijk dat geluid. Daarna ben ik weer op een normale snelheid gaan rijden. Zoals het hoort.
angel-smiley-5083.gif

Terug
Bovenaan