Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Rayban zei:
Zo`n pan is veel te groot voor mij.
Heb er onlangs even op gezeten in een motorzaak.
Lijkt me wel heel apart om er een keer mee te sturen, dat dan weer wel.

Rijdt heerlijk. (y)
Die van ons heeft alle modificaties gehad en is bij 210km/u nog makkelijker te berijden dan een ervaren nymfomane. Wel snap ik je opmerking een beetje, want naast het feit dat het heerlijk rijdt is het ook een beetje saai. Pas boven de 160km/u wordt het een beetje leuk.

WOF
h054.gif

Wings of freedom zei:
naast het feit dat het heerlijk rijdt is het ook een beetje saai. Pas boven de 160km/u wordt het een beetje leuk.

Ik heb een andere ervaring. Tot 160km/h was het fijn cruisen, daarboven begon de Pan levensgevaarlijk te slingeren :(

Zouden jullie mij iets kunnen vertellen over de rijlessen? Hoeveel lessen heb je ongeveer nodig bijvoorbeeld? Zit sterk te denken om te gaan voor mijn motorrijbewijs. Vooral omdat ik net mijn auto rijbewijs gehaald heb. Op deze manier heb ik het kijken enz nog goed onder de knie.
IK heb mijn hele leven op de ATB gereden dus de dingen als remmen en leunen enz heb ik redelijk ervaring mee. (ken de theorie er achter zeg maar)

opel-omega zei:
Zouden jullie mij iets kunnen vertellen over de rijlessen? Hoeveel lessen heb je ongeveer nodig bijvoorbeeld? Zit sterk te denken om te gaan voor mijn motorrijbewijs. Vooral omdat ik net mijn auto rijbewijs gehaald heb. Op deze manier heb ik het kijken enz nog goed onder de knie.
IK heb mijn hele leven op de ATB gereden dus de dingen als remmen en leunen enz heb ik redelijk ervaring mee. (ken de theorie er achter zeg maar)

De rijopleiding bestaat uit een aantal onderdelen:

• De rijlessen (ik betaalde € 42 per 60 minuten)
  • Het theorieexamen (ik betaalde €33,50)
  • Het AVB examen (Motor voertuigbeheersing, Ik betaalde hiervoor € 70)
  • Het AVD examen (het praktijk examen, Ik betaalde hiervoor € 210)

Ik heb uiteindelijk aan 20 lessen genoeg gehad en behaalde alle examens in een keer.

Als jij gaat lessen zou ik willen adviseren dat je direct investeerd in een paar goede motorrijlaarzen en handschoenen. En als je geld hebt ook in een goed pak. Het maakt het motorrijden meteen een stuk veiliger.

Wees niet eigenwijs, als de instructeur je iets uitlegt, neem dat dan van hem aan.

Belangrijkste is om tijdens de rijlessen gewoon te genieten van het motorrijden.

A.lexx zei:
Mijn motor brommer
DSCF4595.jpg

DSCF4596.jpg

Ik wist niet waar ik het anders neer moet zetten, en hij lijkt toch wel een beetje op een motor:D
Ik hem hem nu sinds zaterdag, en heb nu ongeveer 150km er mee gereden. Hij rijdt best leuk, maar het is natuurlijk niet te vergelijken met een motor die toch wel een stukje harder gaan.

Wat is dit voor speeltje? Motorrijbewijs zit er komende tijd nog niet in omdat ik een nieuwe auto ga kopen, maar dit lijkt me wel even chill om de tijd te doden :)

Oke bedankt Dennis. Ga binnenkort waarschijnlijk een try a bike dag meedoen. (3 uur rijden op afgesloten terrein voor 60 euro). Mijn ouders vinden de plannen iets minder maar toch wil ik graag doorzetten. Motorrijden lijkt me echt heerlijk.

opel-omega zei:
Zouden jullie mij iets kunnen vertellen over de rijlessen? Hoeveel lessen heb je ongeveer nodig bijvoorbeeld?

Ik heb mijn rijbewijs na 14 lessen gehaald. Op een Suzuki Savage LS650. Fijn ding in de stad, ik vond het heel wat zo'n zware eencylinder :cool:

Nog een tip, ik had een instructeur in een auto achter mij aan, en volgens mij is een instructeur op een motor beter.

Nog een tip: Probeer samen met iemand te lessen! Meestal is dit goedkoper dan in je eentje, en het is handig omdat je dan kunt zien wat de ander goed of fout doet, en daar kun je je dan aan spiegelen. Verder is een motor kopen ook al handig, ik had mijne al een aantal maanden voor ik mn rijbewijs had, en zo heb ik op een afgesloten parkeerterrein de bijzondere verrichtingen nog even extra kunnen oefenen. Deze gingen dan ook perfect!

QupiX zei:
Nog een tip: Probeer samen met iemand te lessen! Meestal is dit goedkoper dan in je eentje, en het is handig omdat je dan kunt zien wat de ander goed of fout doet, en daar kun je je dan aan spiegelen.
Goed idee.

Verder is een motor kopen ook al handig, ik had mijne al een aantal maanden voor ik mn rijbewijs had, en zo heb ik op een afgesloten parkeerterrein de bijzondere verrichtingen nog even extra kunnen oefenen. Deze gingen dan ook perfect!
Boefje !!!

Het kan je een vette prent opleveren en over de verzekering bij een ongelukje zullen het maar niet hebben. Als je dit wil doen en je kan het op een stukje prive-terrein doen is dat aan te bevelen. Daar is het namelijk niet illegaal....

singleframegrille zei:
Nog een tip, ik had een instructeur in een auto achter mij aan, en volgens mij is een instructeur op een motor beter.

+1

Gisteren de VFR na werktijd eens even gewassen en eindelijk al het vuil er af. Meteen met Aston Martine afgesproken dat we de VFR volgende week zaterdag eens lekker in de poets gaan zetten.

Morgen ga ik de Pan maar weer eens uitlaten en terwijl de VFR(anka) opdroogt laat ik 'Binky' alvast luchten en maak een nieuw plaatje van de 2 merkgenoten.

P1040220.jpg

Zie ook het bord naast de mountainbike, even duidelijk maken welk merk bij ons de voorkeur heeft.

P1040221.jpg

WOF
h054.gif

MvdD zei:
A.lexx zei:
Mijn motor brommer

Ik wist niet waar ik het anders neer moet zetten, en hij lijkt toch wel een beetje op een motor:D
Ik hem hem nu sinds zaterdag, en heb nu ongeveer 150km er mee gereden. Hij rijdt best leuk, maar het is natuurlijk niet te vergelijken met een motor die toch wel een stukje harder gaan.

Wat is dit voor speeltje? Motorrijbewijs zit er komende tijd nog niet in omdat ik een nieuwe auto ga kopen, maar dit lijkt me wel even chill om de tijd te doden :)

Dit is een Aprilia SX, maar je hebt een soortgelijk apparaat ook van Yamaha, Honda, Derbi en Rieju.

Boefje !!!

Het kan je een vette prent opleveren en over de verzekering bij een ongelukje zullen het maar niet hebben. Als je dit wil doen en je kan het op een stukje prive-terrein doen is dat aan te bevelen. Daar is het namelijk niet illegaal....

Ergens was het mijn prive terrein, het was namelijk de parkeerplaats van school, waar ik ook woonde;) Nee ik had iets dergelijks opgezocht, hoe het zat met afgesloten parkeerplaats etc. Leek te kunnen, maar weet het ook niet meer zeker. Nooit gepakt, en heb er profijt van gehad;) Wel meerdere malen iemand illegaal les zien krijgen op de weg voor mijn huis, met pionnetjes. Daar zouden ze dan wel weer een boete voor moeten krijgen, dan breng je ook nog andere mensen in gevaar.
Btw, voor de mensen die het interesseert: Mijn CB750 staat vanaf vandaag op de 'werktafel', klaar om gedemonteerd en verbouwd te worden!

rke zei:
997 GT2 RS zei:
Mijn accu is ook dood... :(

Is de motor überhaupt nog aan de praat te krijgen (met startkabels) als ik een half jaar niet heb gereden (en de accu dus echt dood moet zijn)?

Als de motor eenmaal draait, genereert hij zijn eigen elektriciteit en dan kan hij vrijwel zonder accu draaien.

Dat bleek dus niet zo te zijn. Toen de motor eenmaal draaide (met hulp van de startkabels) en de startkabels werden verwijderd, sloeg de motor onmiddellijk af.

QupiX zei:
Btw, voor de mensen die het interesseert: Mijn CB750 staat vanaf vandaag op de 'werktafel', klaar om gedemonteerd en verbouwd te worden!

Vertel, vertel, wat gaat het worden?
Hou wel van zulke projectjes.:LOL:

Inmiddels de eerste 120km van dit jaar gereden. Met een actieve accu uit Japan. Het werd een stralende dag.

Volgende week proefrijden op een HD FLSTC Heritage Softail Classic. Mooi alternatief voor een Goldwing 1800 wellicht.

2011+Harley-Davidson+FLSTC+Heritage+Softail+Classic.jpg

Een 'Wing' heeft een kuip en dat is heel wat anders dan een scherm. Een Wing is heel uitgebalanceerd en rijdt snaarstrak. Een Wing is een toermotor en niet een veredelde chopper. Een Wing is een Honda en verkoopt dankzij goede kwaliteit en niet dankzij een schare liefhebbers die alleen maar op de naam en het zogenaamde erfgoed (Heritage) afkomen.

WOF
moto-avance-3.gif

Hoe geschikt is zo'n HLD FLSTC Heritage Softail Classic voor lange snelwegritten @ 120~130 km/h? Als dat comfortabeler gaat dan met een Honda Blackbird, dan is het al snel goed. Ik ga het in ieder geval volgende week testen.

Daar zal hij zeker geschikt voor zijn en het is geen vergelijk met een Blackbird. Als dat je doel is, dan heb je aan een HD voldoende.

Ander belangrijke zaken en investeren in de toekomst. Vanmiddag maar eens een nieuwe motorrijder in de dop gekweekt! Het is mij alleen nog niet duidelijk welke motor mijn achter-achter-neefje prefereert.

P1040224.jpg

P1040225.jpg

P1040229.jpg

WOF
rd13.gif

Het doel is een kruising tussen een café racer en een bobber, met wat moderne componenten tbv het rijgedrag. Denk daarbij aan een café racer, maar dan met een wat hoger stuur (dus geen clip-ons), en zonder het bekende kontje, dit wordt een 2-zitter. Verder is het de bedoeling om zoveel mogelijk weg te laten, dus heel erg clean. Bepaalde onderdelen gaan hergebruikt worden, maar ook veel wordt vervangen. Ik heb al een 'nieuwe' tank, van een ouder model cb750, omdat deze een stuk mooier is qua vorm. Verder moeten er uiteindelijk dus nieuwe onderdelen, zoals mooie USD voorpoten en nieuwe remmen op, nieuwe schokdempers achter (of misschien wel 1, onder het zadel) etc etc. Verder natuurlijk het frame helemaal ontdoen van alle overbodige lipjes en oneffenheden, nieuwe lak, etc!

H'm,

Ik zou graag zo'n CB-tje terug willen hebben om te gebruiken in een Spondon, Egli of Nico bakker (look-alike) frame. Het blokje mooi flowen, een goede voorvork van een CBR of Ninja, goede remmerij er op, goede achterveren, eenzittertje, stepjes naar achteren.
Verder kaal, misschien zelfs de startmotor weglaten in combinatie met een kleine accu. Ik zou er wel clip-ons op schroeven. Waarschijnlijk ook een klein stuurkuipje

Maar ja, dat was mijn jongensdroom en ergens blijft zo'n droom toch hangen. "Ooit" denkt het hartje, maar de grijze cellen weten dat het "nooit" zal worden.

Die twee woorden schelen niet voor niets slechts EEN letter.....

Dillemma.

Wellicht kunnen jullie eens meedenken. Jullie weten dat wij een Pan European hebben en de VFR. De VFR is van mij en de Pan van WOFster. Nu is het alleen zo dat ze heel weinig motor rijdt. Sinds de aanschaf vorig jaar zomer denk ik amper 500km, ik heb er al meer meegereden dan zij. Nu heb ik al enige tijd een andere baan en geen leaser meer, wat het voor mij leuker maakt en voordeliger om met de motor te gaan dan met mijn Xantia.

Ik ben dus al een aantal malen met de VFR naar het werk geweest. Alleen, ik vind het jammer dat de Pan zoveel stil staat en heb deze nu een paar keer meegehad. Een erg fijne motor, dat wist ik al, maar ook een beetje saai. Alleen nu ik de Pan gebruik waarvoor deze gemaakt is, kilometervreten, merk ik wel dat deze veel fijner en beter is voor woon-werkverkeer dan de VFR. Ik kom veel relaxter aan op het werk, zithouding is beter, ik heb nu geen ontblote en koude onderrug meer en eerlijk is eerlijk, toen ik vanochtend met mijn zomerhandschoentjes met 1 graad boven 0 reed, was de handvatverwarming toch wel lekker.

Aber was nun? De VFR rijdt net als de Pan heerlijk. De Pan is waarvoor ik de motor voornamelijk wil gebruiken veel praktischer, maar de VFR spectaculairder. En met een grotere kans op boete, want het geeft wel heerlijk gas die VFR.

Toch eens in de groep gegooid om samen één motor te nemen. De VFR weg en wat die opbrengt krijgt WOFster gewoon en de Pan houden. Daar kunnen we beiden op rijden, in tegenstelling tot als we de Pan weg zouden doen, want op de VFR gaat zij never nie op rondrijden. Verder alle kosten (belasting, verzekering, onderhoud, e.d.) door mij laten betalen en motor op mijn naam zetten. Deze kosten heb ik toch al met de VFR en zullen voor de Pan niet veel verschillen. Als zij dan die paar kilometer per jaar wil motor rijden zal er echt wel een mogelijkheid zijn dat zij de Pan meeneemt, maar dan is zij niet zoveel geld kwijt voor een motor die ze amper gebruikt.

Alleen zal het mij aan het hart gaan dat de VFR weg gaat en WOFster is bang dat zij helemaal niet meer zal motorrijden als de Pan van 'mij' is, terwijl ik vind dat het gewoon 'onze' motor is, met dien verstande dat ik die het meeste zal gebruiken en derhalve het meeste betaal.

Hebben jullie nog inzicht?

WOF
k026.gif

Wings of freedom zei:
Dillemma.

Hebben jullie nog inzicht?

WOF
k026.gif
DON`T, daar ga je echt spijt van krijgen:eek:

Motorrijden zal nooit meer zo zijn als vroeger.
Wat is er fijner dan elk je eigen motor te hebben en een rit te maken?
Stel dat je nu samen op 1 motor zo`n trip gaat maken?
Dat rijdt toch voor geen meter en na een aantal keer heb je geen zin meer om met ballast rond te gaan toeren.
Iedere bocht, iedere keer remmen, continu moet je rekening houden met.

Daarbij vallen die kosten best mee.

Vooral doorgaan met twijfelen.

Ik heb jarenlang getwijfeld om de Savage te verkopen en daarna heb ik er nog jarenlang mee lopen leuren.

De ideale situatie voor julie is een tweetal lichte fietsjes, zoals een GS500. Die dingetjes gebruik je voor het plezier en voor het echte kilometervreten gebruik je de toerbuffel.
Maar, nu ben ik je nog een fiets aan het aanpraten, terwijl je er juist een kwijt wil. Dus, imho is het beste advies voor jou: de VFR verkopen en af en toe een motortje huren voor een weekendje romantiek ende gezelligheid. Die 500 km per jaar zet je in een of twee toertochtjes neer en je hebt dan geen kosten of onderhoud.

En je kan dan ook voor jezelf eens iets leuks huren. Een trike, een raceplee, een lesfiets, een rijstraket, een HelpDuwen, een kapperscabrio .......

Dat motorvirus komt vanzelf weer terug.... :D :D

Je kunt ook een leuk oldtimertje kopen ipv de VFR waarmee je ook vooruit komt, die je dan tegen minimale kosten soms eens voor het plezier uit kunt laten;)

Jouw vriendin koopt een Pan European om er vervolgens niet op te rijden.

Da's wel heel erg zonde, maar als je zelf het gevoel krijgt bij de Pan dat het meer een vervoermiddel is dan een motor, zou ik eerder de Pan te koop zetten dan de VFR. Motorrijden is passie, en dan wil je een tweewielsequivalent van een Porsche boxter en niet van een Golf Diesel.

Freez

Iedereen bedankt voor het meedenken overigens, we zijn er nog niet uit, dus wie nog mee wil en blijft denken, wees welkom.

rke zei:
Dus, imho is het beste advies voor jou: de VFR verkopen en af en toe een motortje huren voor een weekendje romantiek ende gezelligheid. Die 500 km per jaar zet je in een of twee toertochtjes neer en je hebt dan geen kosten of onderhoud.

En je kan dan ook voor jezelf eens iets leuks huren.

Dat was ook mijn voorstel naar WOFster

Freez zei:
maar als je zelf het gevoel krijgt bij de Pan dat het meer een vervoermiddel is dan een motor

Dat niet, het is een hele fijne motor, waar ik erg graag op rijd, maar met je volgende goede opmerking raak je mij wel in mijn hart (positief dan :))

Motorrijden is passie, en dan wil je een tweewielsequivalent van een Porsche boxter en niet van een Golf Diesel.

De Pan is niet passieloos (in mijn ogen), maar de VFR is het wel meer.

WOF
genoux.gif

Nou,

Ik heb een vergelijkbare (nou ja, met minder luxe vervoersmiddelen) situatie met de K75RT en de GS500. Voor een zondagmiddag dijkjes raggen: liefst de GS500. Voor een paar honderd kilometertjes snelweg wegvreten: de K75RT.

En, woonwerk betekent voor mij snelweg. Dus, als ik moest kiezen tussen de GS en de K75, dan werd het toch de K75RT. Terwijl de GS500 eigenlijk lekkerder, zuiniger en makkelijker rijdt

Dus toch de Rollator Toerder....

Foto-FFFLCQCO-D.jpg

[size=x-small]Dit is niet mijn rollator...[/size]

Een Pan is niet gemaakt om er 500km per jaar mee te rijden. Ik zou die VFR verkopen en met de Pan naar je werk rijden (y) Als je een keer samen een motortocht maakt, kun je samen op de Pan? Of dan huur je een VFR als WOFster niet achterop de Pan wil.

Phaeton W12 zei:
Een Pan is niet gemaakt om er 500km per jaar mee te rijden. Ik zou die VFR verkopen en met de Pan naar je werk rijden (y) Als je een keer samen een motortocht maakt, kun je samen op de Pan? Of dan huur je een VFR als WOFster niet achterop de Pan wil.

Helemaal mee eens, ook een beetje wat rke al voorstelde en wat ook mijn voorstel aan WOFster was. De dame houdt het in beraad en we hebben nu eerst afgesproken dat ik de Pan nog een paar keer meeneem als woon-werk motor om te kijken of het mij echt zo goed blijft bevallen. ALS je, dan mag ze zelf na gaan denken wat ze wil. Het is immers haar geld en motor. Bijkomend voordeel is in elk geval dat de Pan weer wat kilometers gemaakt heeft, want die is echt gemaak om kilometers te vreten.

rke zei:
Ik heb een vergelijkbare (nou ja, met minder luxe vervoersmiddelen) situatie met de K75RT en de GS500. Voor een zondagmiddag dijkjes raggen: liefst de GS500. Voor een paar honderd kilometertjes snelweg wegvreten: de K75RT.

En, woonwerk betekent voor mij snelweg. Dus, als ik moest kiezen tussen de GS en de K75, dan werd het toch de K75RT. Terwijl de GS500 eigenlijk lekkerder, zuiniger en makkelijker rijdt

De Pan rijdt makkelijker dan de VFR en brandstof is vergelijkbaar. Ik las je bericht nog net voor ik wegging en heb daarom een een stevig eindje omgereden richting huis. Lekker dijkjes gepakt, Pannetje goed warm gereden en af en toe eens stevig het gas er op en zo'n zware motor is best lichtvoetig. Ik geniet er echt wel van, maar zoals Freez terecht zei, de VFR heeft meer passie. Nu ja, eerst maar eens WOFster laten bedenken wat zij wil, maar ik voel mij zeker niet gestraft als de Pan straks 'mijn' motor wordt en om deze op dagelijkse basis te gebruiken.

WOF
moto-cool.gif

De VFR1200 heeft vooral veel pk's, maar biedt wellicht weinig meerwaarde ten opzichte van een VFR800. De test van de VFR1200 in de laatste Motor Magazine was nu niet bepaald positief.

Wings of freedom zei:
De Pan rijdt makkelijker dan de VFR en brandstof is vergelijkbaar. Ik las je bericht nog net voor ik wegging en heb daarom een een stevig eindje omgereden richting huis.

Ik heb een keer letterlijk over ijs mogen rijden. Je kent dat wel: 's morgens de deur uit, licht vriezend weer. Maar de tuin was droog en dus ging deze enthousiaste naïeveling er van uit dat dit de hele weg zo zou zijn.

Dit bleek een vergissing te zijn.

De eerste rotonde begon de GS al wat te glijden. Gelukkig rij ik met vriezend weer meestal zo rustig dat opa-tjes op snorfietsen mij lachend inhalen). De tweede rotonde weer hetzelfde grapje en toen ben ik direct na de rotonde op de stoep gestopt. Inspectie van het wegdek leerde mij waarom ik plotseling een ernstig hoge hartslag en bibberhandjes had.

Ik weet 100% zeker dat ik de K75 NIET had kunnen opvangen, terwijl mij dat met de GS wel gelukt is. De GS rijdt namelijk als een bromfiets terwijl de K75 veel minder goed te op te vangen is. Maar, ik rij tegenwoordig met regelmaat 2 keer 100 km woonwerk en dat is met de GS wel minder. Je komt thuis en van het trillen en op je handen leunen is het gevoel uit je handen verdwenen. Als het vriest, zit je nog een kwartier na te bibberen of je zit als ziekelijke koukleum met zes truien aan te zweten op kantoor. De K75 is dan meer een rijdend bushokje, je zit ontspannen te wachten tot de rit afgelopen is.
Een ander voordeel van de GS is dat ik het brommertje met speels gemak tussen de file door knal. Bij het filerijden moet ik met de GS echt letten op de snelheidsmeter om het niet al te gek te maken, terwijl ik met de K75 meer bezig ben met "past hij er wel door".

Genoeg ingeblikten zijn er terecht niet van gecharmeerd dat je met 80-90 tussen het stilstaande autotjes door knalt.

rke zei:
Genoeg ingeblikten zijn er terecht niet van gecharmeerd dat je met 80-90 tussen het stilstaande autotjes door knalt.

Dat mag ook maar met max 50 (10 km snelheidsverschil, dus staan ze stil, dan gewoon met 10.....)

@WOF, Handig een vriendin die motors voor je koopt...

Ik kan niet in je portemonnee kijken - hoewel het koopgedrag enigzins een idee geeft :p- maar voor het de wegenbelasting hoef je de motor niet weg te doen lijkt me (dat ben je aan een uurtje huren al kwijt). Qua verzekering weet ik het niet, maar onderhoud zal met 500 km/jr ook wel meevallen.

Kortom, laat WOFster haar eigen Pan maar houden en ruil -als dat al nodig is - de VFR in voor een door jezelf een zelfgekozen :p motor.

Overigens slechts een advies natuurlijk.

singleframegrille zei:
Qua verzekering weet ik het niet, maar onderhoud zal met 500 km/jr ook wel meevallen.
Nou....

Eens per jaar verse olie en een accu, om de twee jaar remvloeistof, af en toe uitgedroogde banden....
Het is een misverstand dat een stilstaande motor geen onderhoud nodig heeft.

En:
Verzekering... zeg een 100,- per jaar.
HSB.............. zo'n 100,- per jaar.

Plus: Je kan af en toe een andere brommer uitzoeken en als er ooit een APK voor motortjes komt heb je daar geen last van.

singleframegrille zei:
@WOF, Handig een vriendin die motors voor je koopt...

Ik kan niet in je portemonnee kijken - hoewel het koopgedrag enigzins een idee geeft :p- maar voor het de wegenbelasting hoef je de motor niet weg te doen lijkt me (dat ben je aan een uurtje huren al kwijt). Qua verzekering weet ik het niet, maar onderhoud zal met 500 km/jr ook wel meevallen.

Kortom, laat WOFster haar eigen Pan maar houden en ruil -als dat al nodig is - de VFR in voor een door jezelf een zelfgekozen :p motor.

Overigens slechts een advies natuurlijk.

En dat wordt zeer gewaardeerd (y)

Als WOFster de Pan houdt, blijft de VFR zeker. Die motor heb ik nog maar kort en is voor mij veels te gaaf. Je opmerking over verzekering en belasting klopt, dat zijn de kosten niet. Maar zoals rke al aangeeft:

Eens per jaar verse olie en een accu, om de twee jaar remvloeistof, af en toe uitgedroogde banden....
Het is een misverstand dat een stilstaande motor geen onderhoud nodig heeft.

De accu van de Pan geeft problemen. Is wel regelmatig aan de Optimate gehangen, maar de eerste tekenen van slijtage zijn er al. Een nieuwe met inbouw bij onze dealer is ca. EUR 140. Bij zo weinig gebruik door haar en het feit dat ze dan ook amper het vermogen aanspreekt wordt de Pan amper goed warm en dus ook zeker elk jaar verse olie er in. Ze vindt de Pan fijn om te rijden, want het rijdt zo soepel als een ervaren nymfomaan, maar mijn hart vindt het jammer dat zo'n schitterende motor zo weinig gebruikt wordt en ik ben van mening dat je af en toe het boeltje eens goed warm moet rijden en het toerentellertje laat zwiepen. Wel na een gedegen en rustige in- en warmrijdperiode dan wel. Dus rijd ik er af en toe maar eens mee.

Dat is zeker niet vervelend en eigenlijk lijk ik wel gek. De VFR hoef ik niet kwijt en nu heb ik de mogelijkheid om af en toe eens te wisselen van motor. Ik kan voor elke gelegenheid een motor pakken zonder dat het mij eigenlijk geld kost. Alleen dan rijd ik op haar kosten en wordt de Pan nog te weinig gebruikt dan waarvoor deze ooit de fabriek uit reed. Aan de andere kant, het is maar een machine, maar wat voor één.

Kortom: Als de VFR weggaat en de Pan 'onze' motor wordt heb ik daar onder de streep geen voor- of nadeel bij. Ik ruil het spectaculaire en meerdere passie in voor nog steeds een heerlijke motor die voor het woon<>werk verkeer wat ik nu veel doe een stuk praktischer is. Verschil in kosten voor de Pan en de VFR lijkt mij verwaarloosbaar. Alleen dan heeft WOFster verder geen kosten en verdient ze met de verkoop van de VFR nog wat terug van de investering voor de Pan en kan ze nog steeds motorrijden.

Ik lijk wel gek, of te lief, of een liefhebbende (bijna) echtgenoot of ik ben gewoon domweg een man.

WOF
0049.gif

En de gewetensvraag: waar ben je op verliefd?

Op mevrouw WOF of wil je een triootje met Honda-tjes...

Ik heb een tweetal motortjes om een andere reden. Een motortje is wat lastiger in onderhoud dan een auto. Af en toe is een onderdeel een paar dagen in bestelling en ik sleutel zelf.
Om geen druk op de ketel te hebben, heb ik deze twee motoren. Een uit elkaar --> met de andere scheuren.

Ik deed dit weekend een opmerkelijke ontdekking. Het vulpistool van de BP Ultimate 98 paste niet in de tank van mijn Blackbird :confused: Ik wilde het wel eens proberen, 98 oktaan in de motor. Maar BP Ultimate lukt dus niet. Is dit specifiek voor de Blackbird of hebben meer motoren zulke kleine tankopeningen waar geen 98 oktaan in kan? Of ligt het aan BP en hebben andere merken 98 of 100 oktaan benzinepompen met smallere vulpistolen? Heeft 98 of 100 oktaan überhaupt enig effect in een motorfiets?

Wings of freedom zei:
want het rijdt zo soepel als een ervaren nymfomaan[/IMG]

Ontroerd....

Tuurlijk heeft ie onderhoud nodig. Ik zit mij overigens net te bedenken dat als ie blijft, WOF deze wat vaker moet pakken om zodoende voor beide motoren voldoende km te maken voor het onderhoud ( en anders wil ik er wel bij helpen, woon ietsjepietsje stroomopwaarts).

We hebben net het argument binnen dat onderhoud toch moet plaatsvinden, dus die kosten zijn voor WOFster (leest ze mee?), daarnaast wilde zij die motor, dus verzekering en belasting zijn ook haar 'pakkie an'. Resteert slechts de brandstof, die je overigens voor de trip met je eigen motor ook nodig had gehad. Afschrijving laat ik bewust buiten beschouwing onder het motto dat ie het grootste del al heeft gehad toen ie dat glazen paleis -waar met neonverlichting een uitvergroot typeplaatje op was aangebracht - verliet.

Daarbij ook nog eens in aanmerking nemend dat er een complete parkeervoorziening is ontworpen én gerealiseerd, zijn er mijns inziens nauwelijks nog valide danwel steekhoudende argumenten waarom deze kapitaalvernietiging koetkekoet moet worden doorgezet.

Overigens als je die accu koopt, beding je toch meteen dat ze hem ook voor je plaatsen? Vind € 140 wel een hoop geld (of koop je die compacte nederlandse accu die nooit meer kapot gaat (artikel laatst in motorblad).

singleframegrille zei:
Overigens als je die accu koopt, beding je toch meteen dat ze hem ook voor je plaatsen? Vind € 140 wel een hoop geld (of koop je die compacte nederlandse accu die nooit meer kapot gaat (artikel laatst in motorblad).

Welk motorblad, welke accu? Dit klinkt als een verbetering, zowel voor het milieu als mijn portomonnee.

Phaeton W12 zei:
k deed dit weekend een opmerkelijke ontdekking. Het vulpistool van de BP Ultimate 98 paste niet in de tank van mijn Blackbird Ik wilde het wel eens proberen, 98 oktaan in de motor. Maar BP Ultimate lukt dus niet. Is dit specifiek voor de Blackbird of hebben meer motoren zulke kleine tankopeningen waar geen 98 oktaan in kan? Of ligt het aan BP en hebben andere merken 98 of 100 oktaan benzinepompen met smallere vulpistolen? Heeft 98 of 100 oktaan überhaupt enig effect in een motorfiets?

De vulopening van de VFR is ook veel kleiner dan die van de Pan, maar ik tank altijd de duurdere brandstof in de motor. Ik weet ook zeker dat ik er BP Ultimate mee heb getankt en dat paste.

rke zei:
En de gewetensvraag: waar ben je op verliefd?

Op mevrouw WOF of wil je een triootje met Honda-tjes...

Ik heb een tweetal motortjes om een andere reden. Een motortje is wat lastiger in onderhoud dan een auto. Af en toe is een onderdeel een paar dagen in bestelling en ik sleutel zelf.
Om geen druk op de ketel te hebben, heb ik deze twee motoren. Een uit elkaar --> met de andere scheuren.

Ik ben verliefd op WOFster.
0004.gif

Sleutelen doe ik praktisch niet en voor die enkele keer dat de motor niet beschikbaar is, is er de leasert van WOFster of mijn Xantia.

singleframegrille zei:
Wings of freedom zei:
want het rijdt zo soepel als een ervaren nymfomaan[/IMG]

Ontroerd....

Tuurlijk heeft ie onderhoud nodig. Ik zit mij overigens net te bedenken dat als ie blijft, WOF deze wat vaker moet pakken om zodoende voor beide motoren voldoende km te maken voor het onderhoud ( en anders wil ik er wel bij helpen, woon ietsjepietsje stroomopwaarts).

We hebben net het argument binnen dat onderhoud toch moet plaatsvinden, dus die kosten zijn voor WOFster (leest ze mee?), daarnaast wilde zij die motor, dus verzekering en belasting zijn ook haar 'pakkie an'. Resteert slechts de brandstof, die je overigens voor de trip met je eigen motor ook nodig had gehad. Afschrijving laat ik bewust buiten beschouwing onder het motto dat ie het grootste del al heeft gehad toen ie dat glazen paleis -waar met neonverlichting een uitvergroot typeplaatje op was aangebracht - verliet.

Daarbij ook nog eens in aanmerking nemend dat er een complete parkeervoorziening is ontworpen én gerealiseerd, zijn er mijns inziens nauwelijks nog valide danwel steekhoudende argumenten waarom deze kapitaalvernietiging koetkekoet moet worden doorgezet.

De Pan is door ons 2e hands aangeschaft en komt zeker niet bij een glazen paleis vandaan. Evenals de VFR en het gaat dan om de afschrijving van die motor, want als er één weggaat is die het. De accu wordt voor mij geplaatst en de Pan ST 1300 heeft een Gel batterij, op fora las ik ook al prijzen van EUR 135 - 150.

Je hebt wel steekhoudende argumenten verder. Ik zal het meenemen in de afwegingen.

Mensen, iedereen bedankt voor het meedenken. Ik (we) hebben nu genoeg argumenten over en weer. Het balletje ligt nu bij WOFster.

WOF
moto4.gif

Terug
Bovenaan