Motorrijders-topic 2 - voor elk wiel één!!

Kapotte accu kan ook een gevolg zijn van een dode SR hè? De mijne is ook overleden, heb gisteren m'n poten opengehaald toen ik de stekker los wilde koppelen: die was intern helemaal aan de SR vast gesmolten :rolleyes:

Enige zwakke punt van de VFR, die SR. En soms de berijder :p

D.E.N.N.I.S. zei:
Is er hier iemand nog op GoMotor geweest tijdens de AutoRai.

Wat was dat een afgang. Er stonden anderhalve motor, een helm en een ventieldopje. Het grootste deel was nog tweetact ook. Dat was de vorige keer echt beter.

Zojuist teruggekeerd. Dat viel wel mee toch, leuke opbouw om de 'klassen' bij elkaar te zetten, de sports, enduro's, toerders etc (vond ik vorige keer met de auto's niks kan ik me nog herinneren). BMW heeft zelfs het studiemodel afgevaardigd. Ik vond het niet verkeerd in elk geval en Triumph was sterk vertegenwoordigd.

Het spul had wel flink te lijden van al dat onbeholpen op en afstappen van jan en alleman....

@stalensnuitje, Ik weet niet of de accu door de spanningsregelaar is overleden. Met mijn zeer beperkte technische kennis klinkt het wel plausibel. In elk geval werkt alles weer prima en mocht de SR overlijden dan merken we het wel.

Overigens zag ik deze ook staan en die leek mij ook wel zeker wat, mocht ik in de run zijn voor een andere. Ongeveer even duur als de VFR, maar wat zijn nu de verschillen in rijkarakteristiek tussen de VFR en de(ze) CBR?

378.jpg

WOF
a014.gif

Wings of freedom zei:
Overigens zag ik deze ook staan en die leek mij ook wel zeker wat, mocht ik in de run zijn voor een andere. Ongeveer even duur als de VFR, maar wat zijn nu de verschillen in rijkarakteristiek tussen de VFR en de(ze) CBR?

378.jpg

WOF
a014.gif

Da's een behoorlijk verschil. De CBR is toch nog wel een slag sportiever dan een VFR, ook qua zit. Ook rijdt een V4 anders dan een 4 in lijn. Of je het prettig vindt ? Da's een kwestie van een proefrit. Een 600 supersport daagt qua rij-eigenschappen veel meer uit om 'm op toeren te jagen. Leuk voor eventjes maar niet iedereen blijft dat leuk vinden, en ook gevaarlijk voor je rij-bewijs.

Freez

Poeh, nou en of er verschil zit tussen een CBR en een VFR! Al was het alleen al die heerlijke roffel, die power bij elk toerental en de uitstekende (sportieve) toureigenschappen. Een CBR is wat dat betreft toch meer een allemansvriend. Zat vermogen, nergens extreem in. Maar ik vind het niet echt iets bijzonders en vergeleken met een VFR toch wel een stap(je) terug.

Mw. StalenSnuitje heeft gisteren op een CBF600SA uit 2004 proefgereden. Zag er allemaal erg soepel uit, in tegenstelling tot wanneer ze op haar Zoefzoekie rijdt. Beste kans dat'ie opgevolgd gaat worden en we binnenkort een Honduo voor de deur hebben staan :cool:

Hmmm, nu ben ik niet in de run voor een andere motor, maar ik begrijp dat ik met een CBR nog meer angst voor rijbewijsverlies moet hebben, meer last van mijn 'dode gevoel in handen' krijg en weer de problematiek krijg van de Bandit dat er onder de 6000rpm niets gebeurt?

Wellicht vraag ik binnenkort wel beleefd om een proefrit, maar de VFR blijft gewoon.

en we binnenkort een Honduo voor de deur hebben staan

Na-aper.

WOF
a010.gif

Sorry WOF
a012.gif

3204212-1-2-2.jpg

3204212-3-2-2.jpg

3204212-2-2-2.jpg

Inclusief originele nieuwe voorband, Honda topkoffer, LeoVince SBK uitlaat (lekker geluidje!), hugger in kleur en ik bouw de Pro-oiler uit de Soes nog over. Dan kan Mme. StalenSnuitje weer lekker de weg op
h054.gif

Mogguh,

Een nieuwe accu in de GSXR750w uit 1992 gezet. en hij startte gelijk ;) nu een klein ander ding.. als ik een beetje gas geef, dan gaat de gashendel wel terug, maar hij blijft hoog in de toeren.. Choke, uit en nogmaals proberen.. zonder gas geven loopt ie gewoon netjes 1000 toeren, maar zodra ik een beetje, of wat meer gas geeft gaat de hendel terug maar blijft hij wel 4000 toeren lopen en loopt zelfs licht op. Bij uitzetten en starten loopt ie weer netjes 1000 toeren.

Iemand een idee..? Ik had de tank er al af gehaald, en de zijkapjes luchtfilter gecheckt, maar verder durf ik eigenlijk niets tye doen zonder dat ik weet waar ik moet zijn :)

dacht ik eerst ook, maar dan draait de hendel niet terug.. toen dacht ik een choke die blijft hangen.. maar die stond uit.

Nou ben ik zo A-technisch als wat. Maar een vriend van mij had toentertijd bijna hetzelfde met zijn schakelbrommer, uiteindelijk bleek de gaskabel versleten (bijna doormidden).

Maar met zijn technisch verstand kan ik dan geen verklaring geven dat ie bij het opnieuw starten wel gewoon goed stationair loopt o_O

Keer extra checken kan geen kwaad toch? :)

Corsa-20SEH zei:
ja van motorfietsen blijf ik af verder, ik dacht als iemand weet wat het zou kunnen zijn.
Klinkt als valse lucht.
Kan je eenvoudig controleren met een spuitbus deo (of remmenreiniger beide brandbaar).
Als je hem stationair laat draaien even met de deo (of remmenreiniger) op de inlaatrubbers tussen de carb`s en de cilinder spuiten.
Als het toerental dan oploopt zuigt hij daar valse lucht aan.

@StalenSnuitje, Nice bike:D
Is die uitlaat wel voor een cbf?

Rayban zei:
@StalenSnuitje, Nice bike:D
Is die uitlaat wel voor een cbf?
Dankje. Wat die Auspuff betreft: past en klinkt wel lekker, waarom zou je denken van niet? Kan best zijn dat'ie origineel voor een CBR is hoor, blok is volgens mij zo goed als hetzelfde.

Ik dacht dat ze korter waren.
Ik had het idee dat hij te lang is maar dat is niet zo, komt denk ik doordat die beugel zover naar voren zit.
Ter vergelijk
(maar dit is een 1000)

@ Stalen Snuitje,

mooie motor, mooie kleur. Ik vind dat 'achterspatbord' ook wel netjes.

Veel plezier er mee (mme Stalen Snuitje dan)!

Nou ja, als je mij na-aapt, doe je het ook goed. :p

Mooie motor die van Stalen snuitster. Dus een achterspatbord is een Hugger?

WOF
circonspect-2403.gif

Ik kan'm niet zien, maar gezien de beschrijving is dat een gouwe ouwe: nieuwe GSX-R en al achterom kijkend een zwieperd maken met de achterkant. Tja, lullig. Je krijgt bij je nieuwe motor en/of nieuwe banden niet voor niets de waarschuwing dat je ze eerst voorzichtig moet inrijden...

Inmiddels heb ik mijn Optimate acculader aan de accu bevestigd (accu is in de motor blijven zitten). Nu vraag ik mij af of ik de acculader doorlopend in het stopcontact kan laten zitten, of dat ik na zeg maar een dag opladen de acculader weer uit het stopcontact moet halen en na een week of 3 de accu opnieuw moet opladen. De gebruiksaanwijzing vond ik niet echt duidelijk op dit punt.

Ah, het is dus gelukt!

Bij mijn weten kan je een optimate er gewoon in laten zitten.

En volgens deze site ook, alleen gaat het hier over boten, maar lijkt mij weinig verschil te maken.

WOF
a010.gif

Ja, ik heb een technisch onderlegde persoon de boel laten aansluiten. Ik kreeg de accu er zelf niet eens uit! De schroefjes kreeg ik met geen mogelijkheid los. Ik had natuurlijk niet het juiste gereedschap.

Je kan ook gewoon naar Discovery kijken en om eerlijk te zijn...

Ik vind ze [size=x-large]spuug[/size]lelijk.

Verder motornieuws hier. De Pan van WOFster had lekkage. Dus enige tijd geleden weggebracht ter reparatie. Motor staat 1 1/2 week bij de dealert, die de kuip nog losgehaald had, maar vertikt het om te lekken daar. Onverhoopt weer terug naar huis en na een week onder het afdak bij ons thuis, toch weer lekken. Dit maal zo slim geweest om foto's te maken en het blijkt koelvloeistof te zijn. Gisteren 'Binky' weer weggebracht en WOFster heeft zich meteen een nieuwe knaloranje helm aangeschaft.

De VFR draait ondertussen lekker zijn rondjes door. Heerlijke motor en binnenkort mag ik als kedootje van WOFster nieuwe spiegels laten monteren, dus ik ga in die zin stalensnuitje na-apen.

WOF
petit-singe-bascule.gif

Wings of freedom zei:
Je kan ook gewoon naar Discovery kijken en om eerlijk te zijn...

Ik vind ze [size=x-large]spuug[/size]lelijk.

+1. Doe mij maar een Japanse 4 in lijn, V4 of 6-boxer. Of een BMW K1300S :D

Klopt, ware het niet dat ik juist een understatement aanvoerde. Maar goed, gelukkig verschillen smaken. ;)

WOF
0010.gif

Wings of freedom zei:
De VFR draait ondertussen lekker zijn rondjes door. Heerlijke motor en binnenkort mag ik als kedootje van WOFster nieuwe spiegels laten monteren, dus ik ga in die zin stalensnuitje na-apen.
(y)(y) Staan we weer quitte ;)

Gisteren de PO in de CBF gebouwd, maar ik moet alleen nog op zoek naar een beter massapunt, op dit moment heb ik bij hogere toerentallen nog last van EMI (elektromagnetische interferentie, hij pikt dus andere signalen op dan alleen van de speedosensor). Nou ja, komende week toch geen weer om lekker te rijden...

Nah...
spuuglelijk....

Het zijn kunstwerken, zowel in de positieve als negatieve zin des woords.

Ik vind ze mooi, supercreatief. Maar het zijn geen motoren meer, het zijn ornamenten geworden. Dit hoort in een viritinekastje en nooit meer mee rijden.

En daar zijn ze ook voor gebouwd. Ik verwacht ze in de entree van het hoofdkantoor van de toko die op de tank staat en na 20 jaar "trouwe dienst" blijkt de achterband spontaan te klappen als je hem weer eens oppompt...

Phaeton W12 zei:
+1. Doe mij maar een Japanse 4 in lijn, V4 of 6-boxer. Of een BMW K1300S :D

Je vergeet italiaanse Vtwins!

Gister met het gehele gezin weer genoten van de Ducati Club races op het TT circuit. Wat ook altijd prachtig is, is het geluid van een hele bende éénpitters die stationair in het park fermé staat te wachten om te worden lotgelaten voor de race van de Supermono's. Tot in de weide omtrek komen de mollen uit de grond.

Maar wat een heerlijk donderend geweld weer. Wie er niet is geweest heeft weer wat gemist.

Freez

Freez zei:
Tot in de weide omtrek komen de mollen uit de grond.

Maar wat een heerlijk donderend geweld weer. Wie er niet is geweest heeft weer wat gemist.

Freez

:D, die mollen.

Ik heb het gemist overigens, helaas.

Binnenkort maar eens proefrijden op een K1600GT. De Honda Goldwing 1800 is mooier om te zien, maar inmiddels wel erg ouderwets. Tegen de K1600GT kunnen de GW1800 en de Pan European vrees ik niet op :(

BMW-K1600GT-5.jpg

:cool:

H'm....

1600 cc 6 cilinder....
Imho een tikkeltje overdone, verdeel het maar over twee motorfietsen.

Ik ben inmiddels een paar maandjes aan het kilometervreten. Ongeveer 3500 km per maand, verdeeld over twee motoren: een Suzuki GS500 en een BMW K75RT.

Mijn ervaringen in de afgelopen, extreem droge periode is dat het verbruik echt laag te noemen is. De GS500 kan meer dan 22 km met 1 litertje benzine afleggen, de BMW komt maar 2 km minder ver. Dit is met een rijstijl waarbij de vriendjes van Spee je nog af en toe een acceptgiro voor laagvliegen toesturen, dus het zou zuiniger moeten kunnen. Een algemeen minpunt is de bandenslijtage. Niet dat die slijtage erg hoog is, maar de banden slijten vlak af. De motor wordt gaandeweg steeds gevoeliger voor de stippellijnen en andere langsgroeven in het wegdek. Zowel de GS als de K75 hebben hier duidelijk merkbaar last van.

De K75RT is met kop en schouders de betere toerfiets. Ik noem hem mijn rijdende bushokje en dat is niet voor niets. Zodra je snelheid hebt (meer dan 70 - 80 km/uur) merk je relatief weinig van de snelheid. Het doet denken aan vroeger, toen ik in een bushokje zat te wachten op die grote gele container van Den Oudsten om je naar school te brengen. Terwijl het stormde en regende, zat je uit de wind, uit de nattigheid de secondes vertraging te tellen. Door deze beschutting stap je na een uurtje rijden nog steeds fris en fruitig van de motor af.
Een ander groot voordeel is dat deze motor imposant toont. Het is een vrij hoge, vrij grote motor en op een of andere manier heeft de doorsnee weggebruiker meer respect voor deze lompe verschijning dan voor de kleinere GS.
Het is geen gooi en smijt-fiets. Even over een dijkje raggen is te doen, maar daarvoor heb je veel lef nodig. Het blijft werken om hem even in de bocht te leggen en een kd zal misschien wel mogelijk zijn, maar ik ga dat niet doen.

De GS500 is de makkelijke fiets. Klein, handelbaar, snel, wendbaar. Het is ook met afstand de betere file-fiets. Even tussen de file door voelt alsof je weer op de brommer op het fietspad tussen de fietsers door aan het laveren bent. Voor deze afstanden is de fiets nog steeds geschikt, hoewel vooral harde wind in combinatie met snelwegsnelheden erg vermoeiend is. Regen is ook vervelender dan op de K75, maar bij snelheden lager dan pakembeet 60 km/uur is het verschil minimaal.
Het is ook een wegluis. Ieder pindabrein met BleuBand rijbewijs denkt jou wel even af te kunnen snijden en opzij te kunnen duwen. Een setje extra luide claxons is een aanbeveling waard, ik denk zelfs over een setje illegaal luide 130 db scheepshoorns. Ter vergelijking: de claxons van de GS500 verslijten, de claxons van de K75RT gebruik ik zelden.

Dan een paar vragen die mij wel eens gesteld worden:
1- Wil je een zwaardere fiets?
Ik heb laatst een BMW K100RT aangeboden gekregen. Met ABS en koffers rondom, in redelijke conditie. Maar, de K75 is eigenlijk al flink groot en meer vermogen heb ik niet nodig. ABS zou wenselijk zijn, maar dan wel op mijn/een K75.
2- Heb je extreem veel onderhoud aan die fietsen?
Ik sleutel met regelmaat aan de fietsen. Lampje stuk, spiegeltje lam, 6000-beurtje, olie lekkage... altijd wel iets. Wat wel fijn is, ik heb zelden zulke soepel rijdende motoren gereden. En, het verbruik is laag, zowel van de brandstof als de olie.
3- Heb je veel kosten aan de motoren?
Nee. Ik doe het onderhoud zelf. Qua onderdelen zijn ze duurder dan een auto, een factor twee per kilometer lijkt mij een reële inschatting. Dit wordt goedgemaakt door het diy onderhoud en de lage aanschafprijs van een (tweedehands) motor (het soort motoren die ik zou willen hebben).
4- Rij je niet liever in een auto?
Ik heb een Suzuki Swift gekocht als zuinig kilometerblikje. Het dingetje rijdt goed, er zit een kachel, een radio en een airco in en het doosje is waterdicht. Helaas, je staat met dat ding wel gewoon in het beroemde rijtje wat de dagelijkse file heet. Komende winter, met sneeuw, ijs en andere ellende moet ik wel aan de auto, mijn rijtechniek op de motor is niet zodanig dat ik met zulke gladdigheid op twee wieltjes durf te rijden.
5- Hoe doe je dat met representatieve kleding?
Niet. Een T-shirt en spijkerbroek is mijn werkkleding. Als ik ooit een opdracht krijg waar dat niet geaccepteerd wordt, ben ik tot het blikje veroordeeld. Kostuum met stropper en motorkleding is geen goede combinatie.
6- Hoe kunnen mensen je onderweg bereiken?
Ik heb in de telefoonlijst op het werk bij "opmerkingen" geschreven dat ik onderweg niet bereikbaar ben. Als ik het mobieltje op trillen zet en in mijn broekzak stop, merk ik wel dat ik gebeld wordt. Maar, dan moet ik stoppen op een relatief stil plekje, de helm afzetten, motorkleding los, mobieltje pakken.... en terugbellen. Bovendien, als ik de collega's de gelegenheid geef, bellen ze zelfs als je op de poepdoos zit.
7- Vind je motorrijden nog steeds fijn als het regent of koud is?
Regen in Nederland betekent recordlengte files. Dat een motorpak zelden 100% waterdicht is, neem je dan al snel voor lief. Kou is vervelender, een extra trui en skisokken mee nemen is dan wel een handige zet. Beter mee verlegen dan om verlegen. Denk ook aan handigheidjes als stuurverwarming.
8- Wat vind je van het gevaar van motorrijden?
Ik probeer snel maar defensief te rijden. Ik blijf zoveel mogelijk bij suïcidale weggebruikers vandaan. Een dwaas op de weg kan je beter voor je uit hebben rijden dan dat hij probeert jouw kentekenplaat te kussen. Bovendien, een enkele bumperklevende idioot veegt de gehele linkerbaan schoon op een manier die mij met een motorfiets niet lukt. Maar, met regelmaat rij ik een stukje langzaam tussen de vrachtwaggels, vooral als de linkerbaan weer eens misbruikt wordt voor de bekende "ik heb grotere ballen dan jij" spelletjes. Een grote boem geeft dan mooie verhalen in plaats van pijn en misère.

Ik heb een probleem met het loskoppelen van mijn acculader Optimate 4. Toen ik de lader kocht, zei de verkoopster bij de motordealer "het aan- en ontkoppelen van de acculader is erg simpel, daar hoef je echt niet technisch voor te zijn, zelfs ik kan het!". Nou, ik had géén idee wat ik allemaal moest doen voor het aankoppelen, dus de Wegenwacht heeft het toen voor me gedaan. De lader zit nu vast met "metalen klepjes met ogen voor permanente aansluiting op de accu" (dus niet met krokodilklemmen). Nu wilde ik de acculader los koppelen. Ik kreeg de schroefjes van de accu echter met geen mogelijkheid los met een gewone schroevendraaier. Toen de dealer maar eens gebeld waar ik de acculader had gekocht. Antwoord: "oh, dat moet met sleutel 10, die kun je kopen bij elke gereedschapswinkel, of hij zit bij je boordgereedschap". Dat leek een goede tip, zeker nu sleutel 10 inderdaad bij het boordgereedschap blijkt te zitten. Bij het losschroeven met sleutel 10 blijkt er echter kortsluiting te ontstaan, allemaal vonken o_O (waarom zegt de dealer dat niet als hij sleutel 10 aanraadt?? :rolleyes:) Nu lees ik op een site voor heftrucks "Het is ten strengste af te raden om zelf de batterijpolen los- en vast te draaien. Het veiligst gaat het met een hoge geïsoleerde dopsleutel. Met een lage, lange ring- of steeksleutel kan er een kortsluiting ontstaan van de sleutel met de massa van de batterijbak." Na mijn ervaring met kortsluiting bij het loskoppelen neem ik aan dat dat voor een motorfiets ook geldt? Nou is de vraag: kan ik die acculader nu zelf nog ontkoppelen met het juiste gereedschap (dopsleutel??), of roep ik beter een technicus in? :confused:

Daarom altijd eerst de - losdraaien, das die zwarte.

Een optimate werkt prima en je kan een aansluiting op je accu maken.
398-019_2.jpg

Die onderste (krokodillenklemmen) mag je ergens in je gereedschapsbak leggen, die heb je niet nodig.

Die middelste met dat rubberen geval waar een aansluiting in zit monteer je voorgoed vast op je accu.
Daarvoor moet je eerst de schroeven van de accupolen eruit draaien.
Uiteraard eerst de -, daarna de + anders krijg je wederom vuurwerk.

Vervolgens doe je het zwarte oogje door het schroefje van de -, en het rode oogje door het schroefje van de + (staat ook op je accu welke dat zijn)
Vervolgens draai je de rode + schroef weer in de accu (goed vastdraaien), en daarna de zwarte -
Het stekkertjes bungelt dan los, deze kan je mee een tyrap (klembandje) vastmaken zodat deze net bereikbaar is.
Als je nu de motor aan de optimate wil aansluiten hoef je alleen maar de stekker in te pluggen.
Tijdens het rijden doe je het rubberen afdekkapje over de aansluiting zodat er geen vuil of water in komt.

Succes

Rayban zei:
Als je nu de motor aan de optimate wil aansluiten hoef je alleen maar de stekker in te pluggen.

Hij zit al 2 maanden aangesloten op de motor. Ik wilde nu juist de Optimate loskoppelen van de accu. Maar dat hoeft dus helemaal niet als ik je goed begrijp? Nu zitten de schroefjes van de accu echter los (die probeerde ik namelijk los te draaien om de acculader te ontkoppelen van de accu), met kortsluiting als gevolg), hoe draai ik die weer vast? Sleutel 10 geeft namelijk kortsluiting. Wat voor schroevendraaier heb ik nodig, een dopsleutel of zo? :confused:

Eerst de min (-) helemaal afkoppelen, dan kun je de plus (+) gewoon vast draaien, als je dan tegen het frame ofzo komt heb je geen sluiting.

Als de plus (+) vast zit , de min (-) monteren, ook hier mag je gewoon het frame raken alleen niet de plus (+) van de accu zelf.

Greetzz Renate, die verder het PB tje niet zal beantwoorden.

Phaeton W12 zei:
Rayban zei:

Hij zit al 2 maanden aangesloten op de motor. Ik wilde nu juist de Optimate loskoppelen van de accu. Maar dat hoeft dus helemaal niet als ik je goed begrijp? Nu zitten de schroefjes van de accu echter los (die probeerde ik namelijk los te draaien om de acculader te ontkoppelen van de accu), met kortsluiting als gevolg), hoe draai ik die weer vast? Sleutel 10 geeft namelijk kortsluiting. Wat voor schroevendraaier heb ik nodig, een dopsleutel of zo? :confused:
Die aansluiting moet je lekker laten zitten.
Die is weer handig als je de motor een tijdje niet gebruikt, kan je hem zo weer aan de optimate pluggen.

Morgen met een gehuurde motortrailer naar Mettet.

Maandag een MotoGuzzi Trackday waarvoor ik mij heb laten verleiden. Mijn eerste circuitervaring. Leuk, op het moment dat je daarvoor inschrijft lijkt het nog een leuke ervaring, maar namate de tijd nadert begin ik het toch wel erg spannend te vinden. Gewoon bij de beginners ingeschreven en meerijden met Marshalls. Nog vanalles last minute moeten regelen. dB killers gefabriceerd (hopen op afdoende demping).,Ik heb de originele uitlaten er ook bij, maar helaas zijn de bevestigings ergens blijven liggen . Mijn huidige uitlaten zijn "High mounts" dus die ophanging was niet te gebruiken. Goede nieuws is dat via het Guzzi Forum iemand de beugels nog wel had liggen en ze mee zal nemen.

De weersverwachtingen daar voor maandag zijn nog wel een beetje spannend.

Verslag volgt.

Freez

Leuk Freez. Lijkt me spannend inderdaad met het komende weer.

Zat vanmiddag wat te kijken op internet en zo iets is toch wel heel erg mooi: BMW F650. Toch maar eens een baantje zoeken voor het geld voor de lessen. Ga binnenkort eens kijken bij een vriend. Deze heeft een crossmotor en een stuk land. Als ik de meeste basis dingen daar leer kan ik met zo min mogelijk lessen naar het examen

Terug
Bovenaan