Nou alle hectiek weer voorbij! Clio van mijn zusje weer op punt, Aygo door de RDW geweest en ergens volgende week op kenteken.
Oh ja er was nog iets over tijd, mijn eigen Clio is weer kind van de rekening, daarom krijgt die deze week voor de laatste fase van de studie echt in volle sneltreinvaart aan de gang gaat alle zorg die ik nog wilde! Of althans, mijn tijdsplanning komt al weer in het geding dus ik hoop dat ik alles red maar het belangrijkste is momenteel al gebeurd!
Dat wil zeggen, ik heb na heeel lang eindelijk mijn phase 1 RS shifter aangepast naar een stiff shift shifter...wat wil dat zeggen? De donut die er in zat was van rubber en dat is nu een aluminium setup.
Je maakt dan wel gebruik van de originele ringen die de bal zogezegd geleiden, die moet je een beetje terug schuren om te laten passen in het aluminium. Nou ja al met al...hij moet nog in de auto gemonteerd worden maar het voelt echt als een enorm verschil. Axiaal geen enkele speling meer, dus dat betekent als het goed is goede dingen...
En dan de belangrijkste in het hele verhaal. Distributie. Achteraf...misschien niet zoveel haast mee hoeven hebben.....zag er allemaal nog perfect uit, maar goed dit is al over de grens van een paar dingen en wie weet wanneer ik het anders kan doen. Beter zekere voor het onzekere nemen dan maar.
Ik heb het even opgezocht, 203.263 km ging de koppakking....lange tijd terug althans, 9 oktober 2017, gisteren stond de teller op 294.308 km. In die tijd heb ik onder de motorkap zelf eigenlijk niks gedaan. Geen inlaat weggesleuteld, geen kleppendeksel opgetild, geen thermostaat vervangen. Enkel en alleen gereden, banden, onderstel, etc...alles en alles, maar de motor heeft enkel en alleen verse olie gehad.
Goed, dus het kleppendeksel eraf halen was een spannend moment...wat was er in die 91.000 km allemaal gebeurd daaronder? Zeker na al die harde kilometers.....
198.000 km
Revisie
Vandaag de dag:
WAUW! Mooi schoon nog steeds. Met andere woorden.....gewoon elke 15.000 km verversen, motor rustig warm rijden en dan gewoon het gaspedaal naar de vloer. Klepspeling was niet verschrikkelijk...maar kon wel weer een tandje beter. Wat best wel een verschil weer maakt stiekem!
Zelfs de lettertjes nog leesbaar op de distributieriem
Kaler hoeft die niet.
En de opbouw is gewoon weer krekt andersom. Geen klap aan, kun je niks mis aan doen. Daarom maar een mooi filmpje hoe die nu loopt.
Dan is natuurlijk alles vies en moet het weer schoon.
Al is dat feitelijk de cliffhanger, want er moet nog wat gebeuren dit weekend.