Omgekat

https://www.tweedehands.nl/autos/autos/mercedes-benz/mercedes-benz-190-d-1986-174303226.html
174303226-mercedes-benz-190-d-1986-zeer-mooi.jpg

toevallig ken ik deze auto wel een beetje, en het is écht een 85-er.
Halverwege het ombouwproject zaten er nog zeer gedeukte 85-er deuren in en zaten er GSI-bumpers opgefrot. Een afzichtelijk ding.
Als je goed kijkt zie je het kleurverschil tussen de deuren en bijvoorbeeld de voorschermen en achterpanelen nog goed.

Dus, als hij niet later ook de koets van de Expression heeft genomen is hij 'echt'

Overigens - welke gek neemt er nou zo'n roestgevoelige 90-er koets voor een harde 85-er? Die rotten immers veel minder.
Ik zou wel eens een foto van de motor willen zien. Als de 1.2 er nog in zit klopt het wel.

Er is dan wel erg veel aan versleuteld! Ik snap trouwens evengoed nog niet waarom je zoiets zou willen doen...

Even bij het opelforum geinformeerd: inderdaad, niet omgekat:

"Deze was zilver.
De auto is door hem zelf gespoten en zeer netjes gedaan.
Hij heeft dus de tunnel en alles omgelast om zo
op de enige juiste manier een 1.4i erin te kunnen hangen.
Deze man heeft hier echt uren en uren werk in zitten
om het juist en degelijk te doen en helaas weet ik na persoonlijke kennismaking
dat de mrb plannen er letterlijk voor gezorgd hebben dat het te duur in maandlasten wordt.
Er zijn ook liefhebbers met een kleine beurs."

ginkelvanmichiel zei:
Even bij het opelforum geinformeerd: inderdaad, niet omgekat:

"Deze was zilver.
De auto is door hem zelf gespoten en zeer netjes gedaan.
Hij heeft dus de tunnel en alles omgelast om zo
op de enige juiste manier een 1.4i erin te kunnen hangen.
Deze man heeft hier echt uren en uren werk in zitten
om het juist en degelijk te doen en helaas weet ik na persoonlijke kennismaking
dat de mrb plannen er letterlijk voor gezorgd hebben dat het te duur in maandlasten wordt.
Er zijn ook liefhebbers met een kleine beurs."

Aha. Hij zou natuurlijk wel de LPG-tank eruit kunnen laten slopen, weer om laten keuren naar benzine en dan is het alsnog best goedkoop rijden (ook een Kadett E is niet zo heel zwaar). Wel kapitaalvernietiging, al die uitgebouwde LPG-installaties, maar ja dat is nu eenmaal een onfortuinlijk neveneffect van deze regeling...

idd,vanmiddag ook de LPG installatie uit mn Ascona C gesloopt,kan zo bij t oude ijzer,zonde hoor!

Wederom versterkt dit het gevoel van overwinning met de nieuwe MRB-regels. Wat een oplichterij is dit zeg. Lage km-stand komt door de nieuwe teller, wat is dan de werkelijke stand? En dit geld voor een pauper-Golf op LPG (niet eens G3) die niet klopt... Deze wordt dus gesloopt of geëxporteerd. Ik hoop dat de eigenaar er heel veel verlies op gaat lijden. (n)

D. Elzinga zei:
Een Fire & Ice omgekat tot '84er, of een flink verbouwde '84er? Hoe dan ook, hij is verre van origineel en het is (in tegenstelling tot wat er op kenteken staat) geen automaat...
Krijg je daar eigenlijk problemen mee (zonder automatenrijbewijs)?

Dakloos zei:
D. Elzinga zei:
Een Fire & Ice omgekat tot '84er, of een flink verbouwde '84er? Hoe dan ook, hij is verre van origineel en het is (in tegenstelling tot wat er op kenteken staat) geen automaat...
Krijg je daar eigenlijk problemen mee (zonder automatenrijbewijs)?

Officieel moet je een ombouw van automaat naar handgeschakeld (of andersom) inderdaad doorgeven aan de RDW.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m760037229-mercedes-benz-e-klasse-200-500-combi-250-td-airco-radio-cd-spe.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
8cjPvmucZVTfWtfHV23n3w==.jpg

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m760030495-mercedes-benz-e-klasse-w124-e-250-d-bj-1986.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
dZy2dghozthDmebZDmW6Rg==.jpg

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m759964851-volkswagen-golf-1-3-cl-40kw-1984-rood.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
$_85.JPG

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/chevrolet/m684928009-chevrolet-caprice-bj-79-inruil-mogelijk.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
$(KGrHqV,!oEFG1RuZH0HBRuhL9Z!zQ~~60_85.JPG

Of mocht dit nou wel?

https://www.speurders.nl/overzicht/autos/klassiekers-en-oldtimers/page/8/ford-scorpio-ruilen-ford-granada-137893274.html?sr_ab=0
137893274_1_big.jpg

Waarom zou dat geen '86-er kunnen zijn? De achterlichten zijn dan wel van een later type, maar die kun je zo overzetten. En motorswaps zie je wel vaker bij Fords.

Dat zou kunnen. Maar het front is wel van een redelijk vroeg exemplaar. Wanneer kwam dat nieuwe dashboard?

929V6 zei:
Dat zou kunnen. Maar het front is wel van een redelijk vroeg exemplaar. Wanneer kwam dat nieuwe dashboard?

Volgens mij pas met de facelift van 1992/1993, maar zeker niet in 1986. Volgens mij is het sowieso een behoorlijk samengeraapt zootje.

Rob076 zei:
929V6 zei:

Volgens mij pas met de facelift van 1992/1993, maar zeker niet in 1986. Volgens mij is het sowieso een behoorlijk samengeraapt zootje.

Zoals ik het vanachter mijn scherm kan beoordelen wel netjes samengeraapt, de auto ziet er gewoon goed en verzorgd uit. Best mogelijk dat dit echt een '86-er is die naar '93-specificaties is omgebouwd, op de neus na dan.

De neus komt van de 1990-'facelift' (tegelijkertijd met de introductie van de sedan), dus ook die is niet origineel. Daarnaast staat het model geregistreerd als automaat met 150 pk, terwijl het in werkelijkheid een handgeschakelde auto met (volgens de advertentie) 200 pk is. Hoewel het een samenraapsel van onderdelen is, is het zeker niet lelijk gedaan, maar verdient in mijn ogen net zo goed het predicaat 'omgekat' als al die Benzen met andere bumpers.

Omgebouwd vind ik niet hetzelfde als omgekat. Op de motorkap na (bij de oude types heeft die een uitholling voor het logo) kan het plaatwerk goed van '86 zijn, alleen de aandrijflijn en het interieur zijn vernieuwd. Iets waar iemand in de Ford-scene zijn hand echt niet voor omdraait.

Van die auto is niets meer origineel, maar wel mooi gedaan. De combi motor-bak is ook niet mogelijk af fabriek.
Overigens is deze auto van een clublid van de Sierra club (als ik de oprit goed herken).

Overigens komt de cilinderinhoud op kenteken niet overeen met de werkelijke (2792 tegenover 2972 werkelijk). In hoeverre is dit een probleem? Vermogenstoename is minder dan 40%, en het aantal cilinders klopt ook. Wie weet dit?

2800i zei:
Van die auto is niets meer origineel, maar wel mooi gedaan. De combi motor-bak is ook niet mogelijk af fabriek.
Overigens is deze auto van een clublid van de Sierra club (als ik de oprit goed herken).

Overigens komt de cilinderinhoud op kenteken niet overeen met de werkelijke (2792 tegenover 2972 werkelijk). In hoeverre is dit een probleem? Vermogenstoename is minder dan 40%, en het aantal cilinders klopt ook. Wie weet dit?
Die 40% is een fabel. Motor swap betekent afspraak maken bij rdw.

michel1975 zei:
2800i zei:

Die 40% is een fabel. Motor swap betekent afspraak maken bij rdw.
Die 40% geldt bij vermogenstoename van de originele motor. Bij een andere motor moet inderdaad een keuring volgen.

Theoretisch is alles om te bouwen, maar dit lijkt me bij deze niet het geval te zijn. De auto is van juli 1977 en moet dan nog van modeljaar '77 zijn. Dit is het eerste modeljaar voor de Golf als Diesel, is daarmee extreem zeldzaam (zeldzamer dan een '77-er GTI) en heeft veel unieke details. Deze details zijn hier allemaal niet aanwezig.

Kleur was destijds nog niet leverbaar, interieur is veel jonger, dashboard van een '83-er, achterplaat en bumpers van na '80 enz. enz.

Dus meneer zal waarschijnlijk een nieuwere Golf hebben gekocht die qua gegevens enigszins bij zijn oude Golf paste (in bezit sinds 1988, maar ik ga er vanuit dat enkel de identiteit van de '77er nog bestaat, de auto zelf niet meer), en het kenteken hebben overgezet?

Het getuigt mi overigens van weinig eerlijkheid om in dit geval met het zogenaamd lange bezit te adverteren, daar is dus niet echt sprake van...

Edit: het is trouwens een L volgens de kentekengegevens, geen GL.

D. Elzinga zei:
Dus meneer zal waarschijnlijk een nieuwere Golf hebben gekocht die qua gegevens enigszins bij zijn oude Golf paste (in bezit sinds 1988, maar ik ga er vanuit dat enkel de identiteit van de '77er nog bestaat, de auto zelf niet meer), en het kenteken hebben overgezet?

Ik denk inderdaad dat zoiets gebeurd is. Hoe langer ik naar zit te kijken hoe meer dingen mij opvallen, deze is absoluut niet omgebouwd. Belachelijk eigenlijk, hoe durf je zo'n advertentie op Marktplaats te zetten...

Ik ben niet zo'n Golf I kenner, maar wat bij mij eigenlijk belletjes deed rinkelen (los van de nieuwere achterplaat en bumpers) is de enorm dikke plamuurlaag linksachter. Hoe groot is de kans dat een roestgevoelig model als een vroege Golf I 25 jaar overleeft in de handen van iemand die zo met z'n auto omgaat?

$_85.JPG

Ik denk dat de verkoper al heel tevreden mag zijn met het bod van 350 euro...

Motor is helemaal origineel,ik heb de auto 8 jaar geleden laten spuiten,verder geen noemenswaardige restauraties gedaan,alles is origineel.
Gr,Ergis

Audi80Coupé zei:
Motor is helemaal origineel,ik heb de auto 8 jaar geleden laten spuiten,verder geen noemenswaardige restauraties gedaan,alles is origineel.
Gr,Ergis

Serieus? Meneer zit dus heel bewust de boel te bedonderen(n)

Helaas is dit serieus. En om eerlijk te zijn ben ik met stomheid geslagen, zou niet weten wat ik hierop moet reageren...

Bieden naar waarde staat er bij die Golf. Hmmm, kun je minder dan een euro bieden?

Geen idee, ik denk dat zelfs als je hem op alle verschillen tussen een '77er en zijn exemplaar wijst, de kans groot is dat hij glashard ontkent.

Ik snap de garagebedrijven die hierop bieden ook niet, zien ze niet dat dit niet klopt, of interesseert het ze niet en gaan ze de auto zo zelf weer aanbieden?

Ik heb 'm een mail gestuurd. Ik ben benieuwd wat (en vooral of) 'ie reageert.

Hallo,
Wat ik weet is de auto van 1977,kunt u ook checken op rdw.nl,Verder weet ik niet hoe of wat,alles is wel origineel en over 3 jaar is de auto alsnog belastingvrij.
Gr,Ergis

Audi80Coupé zei:
Hallo,
Wat ik weet is de auto van 1977,kunt u ook checken op rdw.nl,Verder weet ik niet hoe of wat,alles is wel origineel en over 3 jaar is de auto alsnog belastingvrij.
Gr,Ergis

Tenzij de auto al door de vorige eigenaar omgekat is voordat de huidige verkoper hem kocht in 1988 en deze laatste dus min of meer ter goeder trouw is (een '83er met dubieus verleden van een toevallig voorhanden zijnde kenteken van een '77er voorzien om dit te verdoezelen? Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk maar in theorie kan het), lijkt me dat hier wat dingen uit de duim worden gezogen. Hoe dan ook een zeer dubieus ding, deze Golf...

Terug
Bovenaan