Omgekat

Inderdaad. Belachelijk veel geld voor een omgekatte Golf in zo te zien nogal matige staat.

Maar ja, gezien de 'binnen twee en een half jaar belastingvrij'-uitspraak vermoed ik dat meneer de eurotekentjes al in zijn ogen heeft. :rolleyes:

Ik ben heel benieuwd! Even de site van VWE in de gaten houden. ;)

Ben benieuwd of (en wanneer) we die Golf bij een of andere handelaar gaan terugzien...

En om mezelf even te quoten:

D. Elzinga zei:
Wat denken jullie van deze W124? Omgekat of omgebouwd?

Edit: 113 pk op kenteken, dat lijkt me een nieuwer blok...

Ben net bij dit bedrijf langsgegaan omdat ik dit exemplaar wilde bekijken. Ook even een blik op de dubieuze zwarte 300D geworpen, en het is wel heel overduidelijk dat deze dus omgekat is. Los daarvan verkeert het ding ook nog eens in slechte staat, met onder meer een vuistgroot gat in de dorpel.:rolleyes: Ik heb de verkoper op de onjuiste identiteit van de auto proberen te wijzen, maar helaas was zijn Nederlands niet toereikend genoeg om mij te begrijpen...

Haha, geweldig! Misschien dat de mensen van de Belastingdienst het beter kunnen uitleggen...

Koop je toch maar mooi een 77er Golf diesel;)

Verkoper heet Ergis?? of is erg??

Rob076 zei:
Haha, geweldig! Misschien dat de mensen van de Belastingdienst het beter kunnen uitleggen...

Het bezoeken van dit soort bedrijfjes vind ik altijd een geweldige belevenis. Nu ook weer: vijf van de zes medewerkers zijn bezig om met behulp van een Ignis een 156 te starten, die uiteindelijk (onder het uitbraken van blauwe rookwolken) tot leven komt. Meteen wordt het arme ding flink in de toeren gejaagd voor 'die dikke geluid'.

De zesde medewerker zit met z'n mobieltje te spelen en weet niet wat een W124 is. Dus wijs ik naar de auto. Aha, die. Nadat uiteindelijk de sleutels zijn gevonden kan de auto bezichtigd worden en nadat ik dat gedaan heb (terwijl de verkoper ook gefascineerd meekijkt en onderwijl uitspraken doet als 'met Mercedes makkelijk miljoen rijden') wijst hij me ook op de 300D.

'Die is met airco.'
'Ja, maar die is omgekat. Die klopt dus niet.'
'Is oldtimer.'
'Het chassisnummer ja, de auto niet'.
'Hoe zie jij?'
'Uiterlijk kun je al zien dat het een faceliftversie is, maar dat kan omgebouwd worden. Maar de motor klopt ook niet, want een 300D uit 1986 hoort geen 113 pk te hebben. Deze is dus van na 1989'.
'Ik weet niet van de motor. Maar is nieuwe kenteken, auto uit Duitsland'.
'De donor is geimporteerd, of deze auto zelf origineel Nederlands is of niet kan ik nu niet meer zien'.

Dit verwarde de verkoper dusdanig dat ik toen maar vriendelijk afscheid heb genomen.

Overigens lijkt mij de 300D niet omgekat. Als deze zou omgekat zijn lijkt mij dat er nog steeds 109pk op kenteken had moeten staan, misschien is het wel een benzine die voorzien is van een 113pk motor.

De '89-er had bronskleurige strepen over het dak en rond de ramen moeten hebben, deze heeft dat gewoon donkergrijs zoals bij de 1e serie. Aangezien de kleur vrij universeel is, denk ik dat er andere deuren, deurpanelen en stoelen in zijn gekomen. Het dashboard is aan de onderzijde gewoon lichtgrijs gebleven, zoals het originele interieur dit waarschijnlijk ook was.

Audi80Coupé zei:
Overigens lijkt mij de 300D niet omgekat. Als deze zou omgekat zijn lijkt mij dat er nog steeds 109pk op kenteken had moeten staan, misschien is het wel een benzine die voorzien is van een 113pk motor.

Lijkt mij dat je een auto zou kunnen omkatten en daarna doorgeeft dat er een motorwissel heeft plaatsgevonden?

Ik zal eens kijken of er wat van m'n foto's wat interessante details laten zien.

Volgens mij was de uitzonderingsregel daarvoor toch dat je niet langs de RDW hoeft als het om exact hetzelfde type blok gaat? Als is dat in dit geval dan ook weer niet zo, want een late 300D heeft een klein beetje meer vermogen dan een oudere.

https://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=240997110&asrc=st|sr

Ben absoluut geen Mercedeskenner maar dacht hier al gelijk wat bij.

Is dit niet een facelift-model uit de tijd dat de W124 al door het leven ging als E-Klasse? Of zit ik hier nu helemaal fout?

Uit het "Wat zag jij voor bijzonders vandaag"-topic:

928DSC00523.jpg

Onderstaande auto met kenteken NX-64-VF is 100% zeker omgekat.
De mercedes 190e zou uit 1983 zijn,maar is helemaal model 1991.(buitenkant,binnenkant + op diverse onderdelen staat ook 91.)
Het type plaatje onder de motorkap is weg,en het is overduidelijk te zien dat het chassisnummer er in is gelast.(plamuur over de lasnaden is los aan het laten)
Auto is op 27-12-2013 verkocht door Imex Cars Zustersveld 26b 4816 JA Breda,en op 30-12-2013 terug gebracht naar Imex Cars.
Vandaag 06-01-2014 is de auto volgens gegevens van de RDW weer van eigenaar gewisseld.

NX-64-VF

Vervaldatum APK 20-03-2014
Datum eerste toelating 30-06-1983
Datum tenaamstelling 06-01-2014
Datum eerste afgifte Nederland 11-01-1986

mercedes-benz-190-serie-2-0-7102359-1_zpsb6ae753e.jpg

mercedes-benz-190-serie-2-0-7102359-2_zpse2a729a7.jpg

Bij dat bedrijf zou ik sowieso nooit een auto kopen. Aan de overkant en in diezelfde straat staan nog een hoop andere 'belastingvrije' Benzen te wachten op een eervoller afscheid.

Dan heb je aardig geluk gehad denk ik. Hoe ben je er achter gekomen als ik vragen mag? Ging er nog geen lamp branden van tevoren bij het uiterlijk?

30 juni 1983, dat is een geschat bouwjaar. Erg vreemde historie dan, zeker aangezien die in 1986 in Nederland gekomen is...

Of het is toevallig ook echt de correcte datum. Vooral gezien het een jonge importauto betrof lijkt me dat minstens zo waarschijnlijk.

ik wist dat er andere kappen en zo opzaten.
Een maat vertrouwde de auto niet en toen zijn we verder naar de auto gaan kijken.
-type plaatje was eruit
-onder en rond het chassisnummer liet de plamuur los na een beetje kloppen,en zag je de ladnaden
-in de bestuurdersdeur schanier stond '91
-zat een 5 bak in
-riemen in hoogte verstebaar
-ruitenwisser links
-interieur uit '91

Ik heb gelukkig mijn geld,brandstofgeld en overschrijvingskosten terug gekregen.

Heb nu wel een eerlijke gekocht.

Goed dat je het hier laat weten. Leek voor de verandering eens een nette 190, is het een omgekat exemplaar. (n)

marathon... zei:
Die staat zelfs als 165 op kenteken. Lijkt mij een handig knutselobject. Wel jammer dat er 240 achterlichten zijn gebruikt ipv 145.

Edit: Ook zwart, maar gezien het kenteken toch een andere: https://volvo-oldtimer.eu/item/487863
Helaas ook het gehele interieur van een 240...

Wat vinden jullie van deze 190e?
bj.83 model '93
Als je het kenteken invoerd bij de RDW dan zijn er geen gegevens bekend.(is waarschijnlijk nog niet op naam gezet)

Voertuigspecificaties
Merk: Mercedes-Benz
Model: 190-Klasse
Type: 2.0i.,Meeneemprijs.
Inrichting: Sedan (4 drs)
Aantal cilinders: 4
Bouwjaar: juni 1983
Kleur: Grijs
Bekleding: Stof
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: Handgeschakeld, 4 versnellingen
Km. stand: 208.004 km
BTW/Marge: Marge
Prijs: € 1.000
Accessoires
Exterieur:
Buitenspiegels elektrisch verstelbaar
Lichtmetalen velgen
Glas getint
Metallic lak
Interieur:
Armsteun achter
Centrale deurvergrendeling
Armsteun voor
Stuurbekrachtiging
Veiligheid:
ABS (anti blokkeer systeem)
Alarm

Opmerkingen
Bijzonderheden

Bij ons geen Afleveringskosten.

Kunt altijd langskomen voor een bezichtiging en of een proefrit.

OPMERKINGEN.
AUTOBEDRIJF KALSBEEK IS NIET AANSPRAKELIJK VOOR DRUK EN OF ZETFOUTEN.

U KUNT BIJ ONS NATUURLIJK OOK UW HUIDIGE AUTO INRUILEN!!!!
WIJ ZIJN AANGESLOTEN BIJ / NAP / RDW / VWE /..

Let Op:
Wij maken zelf export papieren met kenteken en verzekering.
We can handle export documents and insurance.
Wir machen uns zu exportieren Papiere mit Anmeldung und Versicherung.
Robimy sami eksportowac dokumenty z rejestracji i ubezpieczenia.?

Autobedrijf Kalsbeek
Uranusweg 17
8938 AJ In Leeuwarden .
Telefoonnummer: 058 2804610

Wij zijn op werkdagen open van 09:00 tot 18:00 uur
Zaterdag :eek:pen van 10:00 tot 17:00.
Zon-en feestdagen gesloten.
U bent van harte welkom!
Contactgegevens
Autobedrijf Kalsbeek
Uranusweg 17
8938AJ LEEUWARDEN
Tel. 058-2804610
E-mail: info@autobedrijfkalsbeek.nl
Website: www.autobedrijfkalsbeek.nl

844250_1_zpsfadc4deb.jpg

844250_4_zps863734f4.jpg

844250_11_zps6b0b559d.jpg

844250_9_zps3e032344.jpg

Dakloos zei:
Goed dat je het hier laat weten. Leek voor de verandering eens een nette 190, is het een omgekat exemplaar. (n)

marathon... zei:
Die staat zelfs als 165 op kenteken. Lijkt mij een handig knutselobject. Wel jammer dat er 240 achterlichten zijn gebruikt ipv 145.

Edit: Ook zwart, maar gezien het kenteken toch een andere: https://volvo-oldtimer.eu/item/487863

240 met 164 neus??

ginkelvanmichiel zei:
Dakloos zei:

marathon... zei:

240 met 164 neus??

De 200-serie is gebaseerd op de 100-serie. Hoewel ik het fijne er niet van weet kan dat dus een betrekkelijk makkelijke ombouw zijn, maar dat geldt zowel voor carrosserie, als interieur.
-De motor die bij de auto in de link hoort is een B30, en die lag in de 164, dus die klopt.
-Het interieur is zonder twijfel typisch Volvo 240, dus die klopt niet.
-De koets lijkt ook Volvo 165 te zijn, maar gemoderniseerd (zie spiegels + achterlichten, maar chroomaccenten). Dit is echter moeilijk te zeggen, omdat een 240 en 165 in de basis zoveel op elkaar lijken (Deuren zijn bijvoorbeeld heel simpel over te zetten). Echter, gaat men meestal niet een auto zo mooi ombouwen enkel om om te katten.

Conclusie: ik denk dat het om een nette ombouw/restauratie/modernisatie gaat, waarbij de eigenaar bewust heeft gekozen voor 240 onderdelen. Ging het om het omkatten, dan had men wel het chassisnummer van een vroege 245 genomen.

General Custom zei:
-De koets lijkt ook Volvo 165 te zijn, maar gemoderniseerd (zie spiegels + achterlichten, maar chroomaccenten). Dit is echter moeilijk te zeggen, omdat een 240 en 165 in de basis zoveel op elkaar lijken (Deuren zijn bijvoorbeeld heel simpel over te zetten). Echter, gaat men meestal niet een auto zo mooi ombouwen enkel om om te katten.

Conclusie: ik denk dat het om een nette ombouw/restauratie/modernisatie gaat, waarbij de eigenaar bewust heeft gekozen voor 240 onderdelen. Ging het om het omkatten, dan had men wel het chassisnummer van een vroege 245 genomen.
De 165 is nooit in productie gebracht, dus dat is het niet. De 2e '165' waar ik naar linkte die bij Wimbo te koop staat is volgens https://www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=17948&sid=ffecd405b9e1aefcee7adbe3894d5e1e&start=10 in de basis een 245 die als 164 op kenteken staat.

De volvo 165 is van 164origine van 1974. De auto is van origine van de voorzitter van de Zweedse volvoclub geweest. Basis is een 245 met de neus van een 164 uit 1974 met een B30 E. De auto staat gewoon op kenteken als 164 en wordt gewoon APK gekeurd.

Ik ben het met je eens dat niet een typisch gevalletje van omkatten is maar meer een bijzonder hobbyproject. Maar naar mijn idee hadden ze beter een 145 of vroege 240 met oude type achterlichten als basis kunnen gebruiken. Evenals een ouder interieur en spiegels.

Omgekat?
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m764152034-volkswagen-lt-28d-1985.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr
$_85.JPG

Zou het niet modeljaar 1986 zijn geweest? Ik lees namelijk alleen op de NL-talige Wikipedia "eind 1986", in de andere talen staat alleen "1986". Dan zou oktober 1985 wel kunnen kloppen.

Kan ook zijn dat de betreffende onderdelen bij de restauratie zijn vervangen.

Die koplampen en kunststof bumpers kwamen inderdaad in modeljaar 1986. Helemaal niks aan omgekat, dat kan ik je garanderen.

Uit eigen archief:

Opgelost. Ik had ook een vraagteken achter omgekat gezet, wist het niet zeker, maar de bus kwam modern over voor een 1985-er. Tijdloos model die LT.

stoterstangen90 zei:
Ik vind eigenlijk dat hier veels te gemakkelijk geroepen wordt dat een auto is omgekat.
Misschien wel, maar de discussie is toch zinvol? Kunnen we daarna concluderen of diegene die iets gepost had gelijk heeft :)
Zoals bij de LT dus. Prachtige bus overigens!

Zonde, verder wel een nette E34 met een prachtig interieur. Geen vroeg pre-productie exemplaar ofzo?

Wat hiervan te denken? Het is vast in theorie wel mogelijk om nieuwere bumpers, interieur ed met een '79 Golf cabrio te combineren en hem in een moderner kleurtje te spuiten, maar zou dat hier het geval zijn geweest?

UAlbhnyg6UKJuIhMQ9DjBQ==.jpg

Er is een hele kleine kans dat de BMW daadwerkelijk van 1987 is, maar ik ken ze echt niet ouder dan 1988.

De Cabriolet is een Etienne Aigner, een luxueus actiemodel van 1990. Een '79-er is één van de allereerste met o.a. een andere kapconstructie. Dit is 100% zeker een omgekat exemplaar.

Een 79 er golf hoort tieten tellers te hebben..
Ik, denk dat er overigens nog maar zeer weinig golfjes I zijn met een 1979 uiterlijk, fit komt natuurlijk door de ombouw sets.

D. Elzinga zei:
Ik ben niet zo'n Golf I kenner, maar wat bij mij eigenlijk belletjes deed rinkelen (los van de nieuwere achterplaat en bumpers) is de enorm dikke plamuurlaag linksachter. Hoe groot is de kans dat een roestgevoelig model als een vroege Golf I 25 jaar overleeft in de handen van iemand die zo met z'n auto omgaat?

$_85.JPG

Ik denk dat de verkoper al heel tevreden mag zijn met het bod van 350 euro...
Mijn ouder hebben een exemplaar van 12-1976 gehad. Deze had dezelfde kleur als deze, zij het dat hij wel een keer opnieuw gespoten is. De kleur was echter origineel! Dit type Golf werd begin jaren '80 aan de lopende band omgebouwd naar het facelift model van '81. De kans dat deze wel klopt is m.i. vrij groot. De ombouw is inclusief het dashboard niet zo ingewikkeld. Een ander verhaal zou het zijn als het een "swallow tale" betrof uit '74 of '75.

Deze kleur is duidelijk een andere tint dan de originele kleuren die in die tijd leverbaar waren. Daarnaast is niet alleen het dashboard en achterlichtpartij anders. Ook sleepoog, plek v. chassisnummer, knipperlichthendel en véle andere details zijn anders bij dit exemplaar. 200% zeker omgekat. Jammer dat er nu niet meer foto's beschikbaar zijn...

Terug
Bovenaan