Omgekat

Elke auto heeft een bepaalde waarde (met of zonder de nieuwe regeling), of je dat ervoor krijgt is een 2e. Immers iedereen weet wat de maandlasten zullen zijn na 1 jan. Overigens was de belasting voor de huidige regeling ook niet vrij hoog? Dan is het toch weinig spannends?

Als je als handelaar zo'n auto hebt staan wil je er toch vanaf lijkt me?

En we gaan weer verder...

HpZA==.jpg

1980 VW Golf Cabriolet

hjX5OxXQybear1ezaHpJjQ==.jpg

1984 MB 190D W201

$(KGrHqNHJBMFJiUqq3SIBSZQzF5Lr!~~60_85.JPG

1986 MB 260E W124

Adverteerder zei:
je zou niet zeggen dat hij van 1985 is

Klopt!

Die 260 is aan de binnenkant gewoon uit '86 volgens mij, alleen de facelift platen kloppen niet...

Die 260E heeft een interieur vanaf modeljaar 1989. En een stuur van modeljaar 1992. Volgens mij ook gewoon omgekat...

retrosloop zei:
Die 260 is aan de binnenkant gewoon uit '86 volgens mij, alleen de facelift platen kloppen niet...

Rondom ''Sacco-Bretter'', koperkleurige daklijsten, deurklinken met chromen inleg, spiegelkappen in kleur. Interieur klopt ook van geen kant, zoals Golf II al terecht opmerkte.

Ik snap 'm, die Golf. Maar vraag me toch ook af of het niet gewoon een rigoureuze ombouw is. De kleur is namelijk ook niet origineel bij mijn weten.

Dat zou inderdaad ook kunnen. Ik heb eens snel wat research gedaan en er klopt (technisch) ook maar weinig van. Een (drietraps) automaat kwam pas in 1983 en een GLS-uitvoering was er alleen met een handgeschakelde bak. Daarnaast had een Cabrio uit 1980 of 51 kW (GLS) of 81 kW (GLI), en geen 61 kW zoals de advertentie/RDW vermeldt. Sowieso kom ik dit vermogen nergens tegen bij een Golf I Cabrio...

Ik vind de kleur overigens wel mooi. :D

Een 1e serie cabrio (ik dacht tot halverwege 1981) heeft ook een andere dakconstructie dan latere exemplaren. Deze is zeer moeilijk uit te wisselen.
Zo te zien heeft deze cabrio de nieuwere constructie (met minder knikken) al.

Even los van alle andere argumenten, die aardig wat bewijsmateriaal vormen zo: is het mogelijk om die bumpers uit te wisselen? Of krijg je dan ernstig ruzie met het stuk carrosserie wat bij de rode Golf onder de bumper te zien is?

Rob076 zei:
Dat zou inderdaad ook kunnen. Ik heb eens snel wat research gedaan en er klopt (technisch) ook maar weinig van. Een (drietraps) automaat kwam pas in 1983 en een GLS-uitvoering was er alleen met een handgeschakelde bak. Daarnaast had een Cabrio uit 1980 of 51 kW (GLS) of 81 kW (GLI), en geen 61 kW zoals de advertentie/RDW vermeldt. Sowieso kom ik dit vermogen nergens tegen bij een Golf I Cabrio...

Kennelijk hebben ze naar je geluisterd: "Vermogen: 51 kW (69 PK)" lees ik in de advertentie. Kleur is inderdaad super! (y)

@PM zei:
Even los van alle andere argumenten, die aardig wat bewijsmateriaal vormen zo: is het mogelijk om die bumpers uit te wisselen? Of krijg je dan ernstig ruzie met het stuk carrosserie wat bij de rode Golf onder de bumper te zien is?
Bumpers passen wel. Moet je wel de sideskirts erbij nemen.

Rob076 zei:

Valt mee, mijn zus heeft een GLS cabrio drietraps automaat uit 1980: 33FXHS, op kenteken als 155223 GOLF CABRIOLET GLSAUTOMATIC.

Maar da's import, dan kan je 'm vast zo op papier krijgen als je zelf wil. Dat geldt overigens ook voor die gele... Gewoon de RDW-medewerker ervan overtuigen dat het écht een GLS automatic is :)

Het grappige van die gele is wel dat het kenteken bijna klopt met het daadwerkelijke bouwjaar. :D

Ik heb een BMW E30 325i (6 cilinder) uit 1987 die ik geheel wil restaureren maar op diverse plaatsen helemaal rot is, daarom ik heb een goeie carrosserie van een zelfde E30 en ook uit 1987. (beide zijn belastingvrij)
Nu wil ik het chassisnummer omzetten van de slechte E30 in de goeie E30 omdat ik wel de kleur op het kenteken en de hele optielijst af fabriek wil behouden op kenteken.
Daarna wil ik hem bij de RDW laten keuren want er komt ook een E36 M3 (6 cilinder) motor in zodat ook het motorvermogen op papier wordt aangepast.
Zou de RDW dit goed vinden als ik hiervoor het chassisnummer verzet, ik heb van beide carosserie'n het keneteken en papieren en alles is volledig legaal.

Nee, dat vindt de RDW niet goed.

Ik weet wel dat er een regel is bij de RDW dat je daadwerkelijk een nieuw chassisnummer kunt inslaan, op basis van de donorauto. Ik weet echter niet precies hoe dit zit. Volgensmij moet de ''nieuwe'' auto ouder zijn.

D. Elzinga zei:
Peugeot 205

Gemoderniseerd met onderdelen uit een late 205, of domweg omgekat?

Lijkt me gezien het interieur eerder een Generation uit de jaren 90, de ribbelplaat op de kofferklep is wel jaren 80 en er zit een tellerbak uit een XS (of een dTurbo) in.

Audi80Coupé zei:
Nee, dat vindt de RDW niet goed.

Ik weet wel dat er een regel is bij de RDW dat je daadwerkelijk een nieuw chassisnummer kunt inslaan, op basis van de donorauto. Ik weet echter niet precies hoe dit zit. Volgensmij moet de ''nieuwe'' auto ouder zijn.

Oei,

Dan zal ik voor de zekerheid toch maar eens even gaan bellen dan bij de RDW.

het zou kunnen dat enkel het chassis is vervangen, maar ik vermoed dat er al gewoon een 2cv6 met LHM remsysteem en schijfremmen op zit.

Dit is een mooi schoolvoorbeeld van omgekat op z'n best. Model is een HDJ80 , waarschijnlijk enkel het chassisnr van een HJ60 aangezien de motor ook van het nieuwe type is.

https://link.marktplaats.nl/748318101

Te koop zeer mooie en goed onderhouden Toyota Landcruiser HJ60

kenteken 65-SGZ-8

Let op deze auto is btw aftrekbaar en wegenbelasting vrij !!!!
Prijs is incl btw.
Deze auto is uitgevoerd met nieuwe velgen en banden incl volwaardig reserve wiel.
Aangepaste remmen met hoge druk remleidingen.
Interkoeler.
Dubbele dieseltank 215 liter totaal.
Trekhaak.
Rvs uitlaat systeem met dempers (E.P.S.)
Schokbrekers en veren verstelbaar (Reijger)
Trekhaak.
Speciale voorbumper incl elect-lier .
Airco.
Standkachel.
Navi (alpine)
Harry 2 com systeem.
Lederen interieur (nieuw)

Voor de mensen die verstand hebben van deze autos weten dat deze accessoires zeer veel geld gekost hebben , DUS GEEN ONZIN BIEDINGEN .

Deze auto is in absolute nieuwstaat en zeer compleet !!!!! .

@Klassiekerrijder

Een originele HJ60 heeft bladveren , en een totaal ander motor / bak dan in deze zit. Bij deze landcruiser ziet het er naar uit dat er schroefveren onder zitten ( zoals bij een HDJ80 origineel ) . Lijkt me nogal een aanpassing om dit te doen.

Klassiekerrijder zei:
Een Landcruiser heeft toch een apart chassis? Dan is 'omkatten' legaal, je mag een nieuwe koets op een oud chassis zetten.
Klopt. Zie de
1/3 - 2/3 regeling van de RDW maar.

Sinds 1999 mag je een oldtimer niet meer onbeperkt aanpassen (vernieuwen). Je mag nog maar een derde van de auto vernieuwen (wijzigen). We onderscheiden:
1.Het chassis
2.De koets (body)
3.De aandrijflijn (Motor + transmissie)

Je mag nog maar één van de drie bovenstaande kenmerken van een oldtimer aanpassen (vernieuwen). Zodra je twee zaken aanpast (vernieuwd) voldoet de auto niet meer aan de wet (1/3 - 2/3 regeling). Dit is dan overigens geen zaak van het RDW maar van de douane (zo informeert de RDW mij telefonisch). Begrijp mij niet verkeerd. Het chasis of de koets mag wel gerepareerd zijn/worden en de originele motor mag gereviseerd worden maar 2 van de drie kenmerken van de auto mag niet in zijn geheel vernieuwd zijn.

ginkelvanmichiel zei:
het zou kunnen dat enkel het chassis is vervangen, maar ik vermoed dat er al gewoon een 2cv6 met LHM remsysteem en schijfremmen op zit.
Dat zou kunnen, maar ik kan het niet opmaken uit de advertentie. Mijn vader heeft vroeger ook wel eens 2 eendjes samengevoegd. Het onderstel wil wel eens 'knakken'. De carrosserie is dan nog wel goed bruikbaar voor iemand met een roestige of beschadigde carrosserie. Volgens de advertentie wordt er wel los een 2CV6 motor bijgeleverd. Die monteren zou volgens bovenstaande regel dan niet mogen.

Het is de vraag wat je vernieuwen noemt. Hier boven wordt heel duidelijk gesproken van wijzigen of aanpassen.

Een motor vervangen door een andere gelijkwaardige met zelfde motorcode kan de RDW niet controleren. Immers, motornummers worden niet geregistreerd. Zelfde geldt voor een koets. Zolang het dezelfde koets is, met zelfde inrichting kan de RDW dat niet controleren. Verander je de inrichting, dan wordt het een andere zaak, want dat is een wijziging t.o.v. de originele typegoedkeuring.

Echter, ga je een Burton bouwen op basis van een 2CV, dan kan het lastig worden als je bijv. ook een Visa motor in wilt hangen. Dan verandert de motorcode EN de koets.

Hoe het zit met vervangen van een chassis durf ik niet te zeggen. Immers, vervangen van een chassis door een origineel nieuw chassis van dezelfde fabrikant (omdat het bijv. is doorgeroest) is geen aanpassing/wijziging in technische zin. Het is alleen dat de voertuigidentiteit middels het VIN toevallig is ingeslagen in het chassis.

Ik heb een tijdje geleden een stukje gelezen over iemand die een stuk bodemplaat van zijn Fiat Barchetta moest vervangen i.v.m. doorgerot. Nu heeft er een Italiaan in een vlaag van Italiaanse logica besloten om bij dat type auto op datzelfde stuk bodemplaat het chassisnummer in te slaan (wat is er mis met het schutbord of bovenop een veerpoot?). Overleg met de RDW: die bleken de auto te kunnen verzegelen (d.w.z. er wordt een zegel elders in de auto geknoopt, in dit geval in de kofferbak, waar niets aan hoefde te worden verzaagd) en na afloop van de werkzaamheden diende de Fiat zich weer te melden bij de RDW om het chassisnummer opnieuw in te laten slaan.

E.e.a. is bij volledige vervanging van het chassis ook mogelijk, wel van te voren overleggen met de RDW, zodat een vooronderzoek kan worden uitgevoerd. Zie https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/brochures/Samengestelde%20voertuigen%20en%20het%20kenteken.pdf

Het is sowieso verstandig met dit soort aanpassingen te overleggen met de RDW. Je zal dan ook ontdekken dat ze best met je mee willen denken.

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m752695517-volvo-245-2-1-dl-aut-1975-grijs.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

1975, automaat

not

$_85.JPG

Helaas is de foto wat onduidelijk door het donker en de snelheid, maar dit is een > 1990 Volvo 940 met een kenteken van een 1984 Volvo 740.

1dxb.jpg

Ik zie m hier af en toe rijden, zal eens proberen een betere foto te maken.

Idranor zei:
Helaas is de foto wat onduidelijk door het donker en de snelheid, maar dit is een > 1990 Volvo 940 met een kenteken van een 1984 Volvo 740.

1dxb.jpg

Ik zie m hier af en toe rijden, zal eens proberen een betere foto te maken.

Hier nog een, volgens het kenteken 88-TTV-1 een 740 van 1986. Knappe ombouw van zowel het interieur als het exterieur en zelfs onder de bagageruimtebekleding keurig blauw gespoten. ;)
0233388789006.jpg

0233388789012.jpg

0233388789008.jpg

Terug
Bovenaan