Onzinnige wetenswaardigheden

Bij de Zastava/Yugo twijfel ik of de bredere lichten gerelateerd zijn aan een luxer uitrustingsniveau, of dat het gewoon een modeljaarwijziging was. De 45 AX is in ieder geval een eenvoudiger model dan de 55 EX.

De AX is luxer dan de EX. Zowel de 45 als de 55 waren er als EX en AX.

Wikipedia zei:
Op de binnenlandse markt werden de modellen 45AX, 45EX, 55AX en 55EX toegevoegd, die in enkele extra opties verschilden van de modellen 45A, 45E, 55A en 55E, zoals hoofdsteunen, geïntegreerde lichtomkering naar de achterlichtgroep (op de 55AX ) en antenne.

De Peugeot 304 kreeg later een ander, verder naar achteren doorgetrokken dak en weer andere achterlichten:

Hejsan zei:
Tijd voor een nieuwe sta(a)rt. Oftewel: weten jullie auto's te noemen die in de loop van de tijd een nieuwe (langere of duidelijk gewijzigde) kont kregen?

Datsun 140J (de 160J SSS Coupé veranderde niet):

Facelift in 1976:

Morris Marina:

1980 Morris Marina 1300 HL by Paul, on Flickr

Morris Ital (de Estate bleef aan de achterkant nagenoeg ongewijzigd):

Volvo 242/244/264/262:

Facelift in 1978 (de 245 kreeg pas in 1980 andere achterlichten):

Dan zitten we toch echt weer in de reskin-categorie zoals MVVC al zei. Ofwel de Scorpio kikkeroog en dergelijke.

Wouter82 zei:
Dan zitten we toch echt weer in de reskin-categorie zoals MVVC al zei. Ofwel de Scorpio kikkeroog en dergelijke.

Het verschil is hier dat het plaatwerk aan de voorkant en zijkanten steeds nagenoeg ongewijzigd is gebleven.

Dit duo mag natuurlijk ook niet ontbreken, de Renault 8:
renault_8_s_2.jpg

En de 10:
autowp.ru_renault_10_1.jpg

En telt deze ook? De 3 Serie Compact:
https://s38.wheelsage.org/format/pi...ll/b/bmw/316i_compact/bmw_316i_compact_62.jpg

Is toch niet heel veel meer dan een 3 Coupe met afgehankte kont (en een andere achteras en interieur, maar het ging om de carrosserie)
https://s38.wheelsage.org/format/picture/picture-gallery-full/b/bmw/3_series/bmw_325i_coupe_3.jpg

Ik vind het maar een vage categorie. Opvolgers mogen maar die zijn bijna altijd langer. Dus het gaat dan om reskins maar die zijn al behandeld. En faceliften veranderen wel vaker aan de achterzijde. Categorie is namelijk niet perse dat ze langer zijn maar ook duidelijk gewijzigd. maar tellen andere bumpers, opnieuw getekende achterlampen en achterklep dan ook?

@Dizono

Dat laatste zeker niet. Kijk alleen maar naar hoe de portieren opengaan. Bovendien gaat het om dezelfde carrosserievarianten.

Is er al een subcategorie voor kortere konten?

Spider Duetto:
alfa_romeo_spider_1600_duetto_33_000000f0168610d7.jpg

Spider 'Coda Tronca' (afgehankte kont)
alfa_romeo_1750_spider_veloce_21.jpg

Ook een Alfa Type 105 is de Junior Zagato, die als 1300 een korter kontje had dan de latere 1600:
alfa_romeo_junior_z_7_02d4025a05f8046a.jpg

alfa_romeo_gt_1600_junior_z_2.jpg

MCVV zei:
Ik vind het maar een vage categorie. Opvolgers mogen maar die zijn bijna altijd langer. Dus het gaat dan om reskins maar die zijn al behandeld. En faceliften veranderen wel vaker aan de achterzijde. Categorie is namelijk niet perse dat ze langer zijn maar ook duidelijk gewijzigd. maar tellen andere bumpers, opnieuw getekende achterlampen en achterklep dan ook?

Bij en reskin is letterlijk de buitenhuid anders gevormd, gewelfd, enz, zonder dat er in de hoofdmaten iets is veranderd.

Bij een andere of langere kont van dezelfde carrosserie gaat het letterlijk om de staart van de auto. Portieren en dergelijke veranderen juist meestal niet.
Er zijn inmiddels al best wat leuke voorbeelden gegeven.

Nog een paar:
1983_Alfa_Romeo_Giulietta_2.0.jpg

Alfa Romeo Giullietta
2880px-Alfa_Romeo_75_rear_20110416.jpg

Alfa Romeo Alfa 75

2880px-1985_Alfa_Romeo_33_Berlina_1.5_Rear.jpg

Alfa Romeo Alfa 33
Alfa_Romeo_33_Imola.JPG

Alfa Romeo Alfa 33 2e serie

1200px-Volvo_740_rear_20080320.jpg

Volvo 740/760
1990-1993_Volvo_940_GL_sedan_%282011-06-15%29_02.jpg

Volvo 940/960

Wouter82 zei:
Al die auto's zitten al in andere categorieën, dus wat voegt dit toe?

Er zijn auto's die in meerdere categorieën passen. Maar het merendeel is toch echt anders.

b385c4f59fcdf92be030702858512b47.jpg

DAF 600/750/30 Daffodil
dafgr27.jpg

DAF 31 Daffodil heeft een hoekigere daklijn -> maar de kont is niet anders, dus schrap ik deze maar van de lijst.

Voor de volledigheid toon ik wde opvolger van dit model...
1200px-1965_DAF_32_Daffodil_%2816643639913%29.jpg

DAF 32 Daffodil/33
... maar hier beperkt het verschil zich tot een hoekiger/hoger kofferdeksel. En dat is meer een facelift, en niet echt een nieuw staartstuk.

De Daffodil 31 had van voor tot achter een ander dak dan de 600 maar wel dezelfde kont, dus die valt ook weer in een heel andere categorie.

Chevrolet Camaro t/m 1973:

1974:

Vanaf 1975 met panoramische achterruit:

Triumph Spitfire Mk I t/m III (en GT 6 Mk I en II):

Mk IV (en GT6 Mk III):

929V6 zei:
De Daffodil 31 had van voor tot achter een ander dak dan de 600 maar wel dezelfde kont, dus die valt ook weer in een heel andere categorie.

Ja, dat klopt ook wel weer. Dan laat ik de Dafkes voor wat het was.

Die Alfa's zijn toch wel meer afwijkend dan slechts de achterkant. Ander interieur, andere deurgrepen. Vind ik.

De Alfa Romeo Duetto/spider en de Triumph Spitfire vind ik goede voorbeelden.
De Opel Rekord en Alfa Romeo Giulletta o.a. niet: daarbij is ook de voorzijde en interieur aangepast. Dat zijn dus volledige facelifts of zelfs een nieuw model in het geval van de Alfa.

De BMW 3 Compact is ook gen louter ingekorte coup:
die laatste heeft stijlloze deuren, in tegenstelling tot de Compact.
De Compact heeft ook de korte motorkap van de sedan, bij de coupé is die langer (zie de afstand tussen portier en de wielkast).

Om niet enkel de criticus uit te hangen, die zijn er al genoeg, ook een eigen bijdrage: de Alfa Romeo Giulia:
1973
THwNWmZQzWsDD_TBQwhEPe7khfVvi_7XsBVBxANWO72FSaCjHWNsQyAPO5L8S-10SqLZqwDsnx1hoA0j0prwfmWnNsgvxT0cskXaBATRpht4HJLGGQvynFma4R6zp8G_V_E9f5T8RPF_Fup0YRR0iscHRlny_2_3UGR4UKM5Uz65Fw2am2tjjUbSx1Pyfz761Gw

1976:
dcuQAOSzkRShyzcptWGpq9YA_cK1RXfHfBKKSwnwJT2f0hIcV1YyFP56cQi7ITCI_QhAz-2S7xAbn_7OQYPqZwDc8PFvDTLE3t8v_FIvA0LyDEznLcuxKl79a7ao5yWsl2GlGvY4HqzxPiKN

Erg subtiel, maar naast het gelakte paneel tussen de achterlichten is ook de bovenzijde van de kofferklep scherper geplooid, minder afgerond, bij de facelift:
vtvymsqb9k9z.jpg

De kofferklep opent ook tot onderzijde achterlichten, terwijl voordien het grijze kunststofdeel vast was.

De Giulia vind ik dan ook een slecht voorbeeld, daarbij is alleen het kofferdeksel gewijzigd dat zelfs gewoon uitwisselbaar is.

929V6 zei:
Wouter82 zei:

Het verschil is hier dat het plaatwerk aan de voorkant en zijkanten steeds nagenoeg ongewijzigd is gebleven.
De Giulia en 405 voldoen toch aan het basiscriterium, lijkt me. Het verschil is minder ingrijpend dat bij de Triumph of Duetto mar is alleszins duidelijk.

Volgens mij is de insteek dat de structuur van de achterkant ingrijpend gewijzigd is zonder dat daar bij de rest van de carrosserie sprake van is. Bij de Giulia is er aan de structuur niets gewijzigd want het kofferdeksel is gewoon uitwisselbaar (heel veel Nuova's zijn naderhand van het gedeukte kofferdeksel voorzien). De 405 voldoet duidelijk wel aan het criterium. De Rekord m.i. ook omdat de neus en het interieur weliswaar anders zijn maar wel uitwisselbaar zijn met die van een E1. Audi 80 van hetzelfde laken een pak. Bij de Alfa 75 ligt dat weer anders omdat daarvan de voorschermen niet aansluiten op de voorruitsponning van een Giulietta (zie naad tussen motorkap en A-stijlen).

alfa-romeo-giulietta-1600-lusso-1983-luci-del-bosco-metallic-green-grun-vert-groen-02-b8456add.jpg

increible-historia-alfa-romeo-75-twin-spark-2251335.jpg

Tatra T700:
65org.jpg

1478798163.2357.jpg.1024x576_q75_crop-smart.jpg

Een nogal late poging om de T700 iets meer op een conventionele 'sedan' te laten lijken, maar achterin ligt nog gewoon een stokoude luchtgekoelde V8. In de basis borduurt de auto voort op de 613 uit 1974, die ondanks zijn fraaie en toen redelijk moderne body van Vignale technisch al hopeloos gedateerd was.

Inmiddels zijn er veel suggesties binnengekomen, en ook de nodige discussies. Hoog tijd voor een kleinere recapitulatie.

De vraag:
Tijd voor een nieuwe sta(a)rt. Oftewel: weten jullie auto's te noemen die in de loop van de tijd een nieuwe (langere of duidelijk gewijzigde) kont kregen?
Soms werden deze series als opvolgers gepresenteerd, en soms als luxer model. We vergelijken wel steeds hetzelfde type carrosserievariant: dus sedans ten opzichte van elkaar, en dergelijke. Omdat we de categorie van sedan naar hatchback al hebben gehad, doen 'achterdeuroperaties' niet mee.
Bonuspunten voor voorbeelden waarbij overige carrosserievarianten niet wijzigden.

Dus ik ben op zoek naar:
1. Een langere of duidelijk gewijzigde kont. Wat is duidelijk gewijzigd? Tja.. ik bedoelde een van opzij gezien ander silhouet. Varianten met een verlaagde tildrempel of gewijzigde lichtindeling zijn wel anders qua carrosserie, maar toch wat minder. Maar ik zal ze in categorie C zetten. Auto's die niet langer zijn geworden, maar met een hoger geplaatste klep ´n waarbij dientengevolge de zijwanden van de carrosserie anders zijn, tellen wat mij betreft wel mee in de oorspronkelijke vraagstelling.
2. De genoemde voorbeelden mogen ook modellen zijn die gepresenteerd zijn als opvolgers gepresenteerd, en soms als luxer model. Wat betekent dat? Tja.. een gewijzigde achterkant kan dus samengaan met een modeljaarwijziging, facelift of totale nieuwe positionering van het betreffende uitgaande model. Dat dit betekent dat een voorkant ook gewijzigd is, of het interieur overhoop is gegooid, is bijna onvermijdelijk. Met het voorbeeld Peugeot 204 -> Peugeot 304 heb ik dat ook proberen te illustreren. Auto's die gelijktijdig gepresenteerd zijn, zoals de Chrysler 300M en Concorde worden categorie B.
3. We vergelijken wel steeds hetzelfde type carrosserievariant. Het aangehaalde voorbeeld van de BMW 3 Compact versus de 3-serie Coupé valt om die reden sowieso af.

OK... ik doe een poging:
Categorie A: Langere/andere kont (evolutie/opvolger)
Alfa Romeo Spider Duetto -> Alfa Romeo Spider
Alfa Romeo Junior Z -> Alfa Romeo 1600 Junior Z
Alfa Romeo Giullietta -> Alfa Romeo Alfa 75
Alfa Romeo Alfa 33 hatchback -> Alfa Romeo Alfa 33 hatchback (Serie 2) #
Audi 80 -> Audi 80/90 (Facelift B2) **
Austin A50 Cambridge -> Austin A55 Cambridge
Austin A90/A105 Westminster -> Austin A90/A105 Westminster (revised)
Chevrolet Camaro (t/m 1973) -> Chevrolet Camaro (1974) -> Chevrolet Camaro (1975 e.v.)
Citroën Ami 6 berline -> Citroën Ami 8 berline #
Datsun 140J sedan -> Datsun 140J sedan (Facelift) #
Jaguar Mk II -> Jaguar S-Type
Lancia Beta berline -> Lancia Beta berline (Facelift) & Lancia Trevi #
Morris Marina sedan -> Morris Ital #
Opel Rekord sedan (E1) -> Opel Rekord sedan (E2) #
Peugeot 204 berline -> Peugeot 304 berline #
Renault 8 -> Renault 10
Saab 99 2-deurs -> Saab 90
Saab 9000 -> Saab 9000 CS #
Simca 1300/1500 berline -> Simca 1301/1501 berline #
Standard Eight/Ten saloon -> Standard Pennant saloon #
Tatra 613 -> Tatra 700 -> Tatra 700 (Facelift)
Triumph Spitfire Mk III -> Triumph Spitfire Mk IV
Triumph GT 6 Mk II -> Triumph GT 6 Mk III
Triumph Toledo -> Triumph Dolomite
Volvo 242/244/262/264 -> Volvo 242/244/262/264 (facelift) ** #
Volvo 740/760 sedan -> Volvo 940/960 sedan #

Categorie B: Langere/andere kont (direct gepresenteerd)
Chrysler 300M & Chrysler Concorde & Dodge Intrepid
Seat Altea & Seat Toledo (III)
Renault Fluence & Renault Fluence ZE

Categorie C: Gelijk zijaanzicht maar met gewijzigde carrosseriestructuur (bijvoorbeeld andere klepuitsnede tussen achterlichten)
Datsun 100A
Fiat 127
Peugeot 309
Peugeot 405 sedan
Toyota Corolla KE30

# Bonuspunt, omdat overige carrosserievarianten niet wijzigden
** Heel marginale wijzigingen in zijaanzicht

Nog wat plaatjes van toegevoegde auto's:
MHV_Citroen_Ami_6_1964_02.jpg

Citroën Ami 6 Berline
Citroen_Ami8-71.jpg

Citroën Ami 8 Berline

Saab_99_GL_%2810098516514%29.jpg

Saab 99 2-drs
2560px-Blue_SAAB_90_rear_view.JPG

Saab 90

Auto encyclopedie zei:
ik zie de 309 wel in je overzicht maar kan hem nergens terug vinden.

Oeps. Nou hier komt ie:
2560px-Peugeot_309_5T_Serie1_Heck.JPG

2560px-Peugeot_309_5T_Serie_2_Heck.jpg

Heel vergelijkbaar met wat Peugeot later ook met de 405 deed: een lagere tildrempel realiseren. Deze actie werd ook op de driedeursmodellen toegepast.

Een paar opmerkingen n.a.v. de lijst:

- In categorie A ontbreekt nog de Audi 80 B2
- Aan het silhouet van de Camaro veranderde weinig
- De Seat Toledo kwam ruim een half jaar later op de markt dan de Altea
- De betreffende Corolla is de KE20.

Aanvullingen:

Ford Anglia:

Ford Anglia Torino:

Audi 80 B1:

Audi 80 1972 GL by Lars Simon, on Flickr

1976 Audi 80 2T B1 GLS Heck by Joachim_Hofmann, on Flickr

Austin/Morris 1800:

1968 Austin 1800 by fabbi71, on Flickr

Mk II en III:

De 3 Litre deed er nog een schepje bovenop, maar die had ook een compleet ander platform met achterwielaandrijving:

1970 Austin 3-litre Saloon by Clive Barker, on Flickr

Mitsubishi Lancer A60:

Maar de Altea XL kwam nog weer later, weet niet of dat nog invloed heeft. https://www.autoweek.nl/carbase/?auto=seat--altea/seat--toledo&sorterenop=bouwjaar&carrosserie=mpv--stationwagon

Auto encyclopedie zei:
Maar de Altea XL kwam nog weer later, weet niet of dat nog invloed heeft. https://www.autoweek.nl/carbase/?auto=seat--altea/seat--toledo&sorterenop=bouwjaar&carrosserie=mpv--stationwagon

Op zich wel denk ik, maar dan zou je ook alle "Grand"-uitvoeringen op basis van MPV's moeten gaan meetellen...

Nog wat aanvullingen:

Reliant Robin:

Reliant Rialto (hoewel je ook zou kunnen spreken van een reskin, op de portieren na):

Austin 1100/1300:

Austin Victoria (Spanje) en Apache (Zuid-Afrika):

1976 Austin Apache by William Oliver, on Flickr

Skoda 1000/1100 MB:

Skoda S100/S110:

My '72 Skoda S100 by loyal_comride, on Flickr

En de Wolseley Hornet/Riley Elf, natuurlijk. Moet ik de gewone Mini hier nog bij afbeelden? ;)

Een beetje verder terug in de "prehistorie", met de Ford Vedette:

Ford Vedette 1950 by TedXopl2009, on Flickr

En de Standard Vanguard:

En hoe kan ik de Traction vergeten:

929V6 zei:
Een paar opmerkingen n.a.v. de lijst:

- In categorie A ontbreekt nog de Audi 80 B2
- Aan het silhouet van de Camaro veranderde weinig
- De Seat Toledo kwam ruim een half jaar later op de markt dan de Altea
- De betreffende Corolla is de KE20.

Aanvullingen:

Ford Anglia:

Ford Anglia Torino:

Audi 80 B1:

Audi 80 1972 GL by Lars Simon, on Flickr

1976 Audi 80 2T B1 GLS Heck by Joachim_Hofmann, on Flickr

Austin/Morris 1800:

1968 Austin 1800 by fabbi71, on Flickr

Mk II en III:

De 3 Litre deed er nog een schepje bovenop, maar die had ook een compleet ander platform met achterwielaandrijving:

1970 Austin 3-litre Saloon by Clive Barker, on Flickr

Mitsubishi Lancer A60:

Ik zal de lijst corrigeren. Bij de laatste Camaro-wijziging is de achteruit wel totaal anders, en daarmee best een flinke aanpassing van de carrosserie. Maar de eerste wijziging is inderdaad beperkt.

Geweldig die Ford Anglia Torino... deze kende ik niet. Hoewel een stuk 'gemiddelder' werd de Anglia er niet knapper van.
Bij de Audi 80 (B1) is de wijziging van de carrosserie van cetegorie C. Ik denk dat dit ook geldt voor de Mitsubishi Lancer (A70). Of is de vorm van de zijruit ook anders?

De Austin Landcrab is ook een mooi voorbeeld. En zoals je terecht opmerkte is de Austin 3-Litre een compleet andere auto, dus die valt er eigenlijk er wel buiten.

929V6 zei:
Auto encyclopedie zei:

Op zich wel denk ik, maar dan zou je ook alle "Grand"-uitvoeringen op basis van MPV's moeten gaan meetellen...

Nog wat aanvullingen:

Reliant Robin:
--

Reliant Rialto (hoewel je ook zou kunnen spreken van een reskin, op de portieren na):

--

Austin 1100/1300:
--

[...]
En de Standard Vanguard:

--

En hoe kan ik de Traction vergeten:

--

Bij de Altea XL heb ik de neiging om dit toch als een andere carrosserievariant te beschouwen. Het is meer een stationcar... maar dan op zijn MPV's.

De Reliant Rialto vind ik wel ok. Echt een reskin is het niet. Maar mijn hemel wat een ongelukkige achterklep. De Robin moest het doen met een ruitje, de Rialto met een luikje.

De Standard Vanguard lijkt in het tweede geval een langere wielbasis te hebben? De Traction is wel interessant, aan die leeftijdscategorie had ik nog niet echt gedacht.

Hejsan zei:
De Standard Vanguard lijkt in het tweede geval een langere wielbasis te hebben?

Nee, juist niet, en precies daardoor zijn de verhoudingen ook op zijn zachtst gezegd wat ongelukkig.

En inderdaad even de foto's uit de quote verwijderen als je wil.

Update

De vraag:
Soms werden deze series als opvolgers gepresenteerd, en soms als luxer model. We vergelijken wel steeds hetzelfde type carrosserievariant: dus sedans ten opzichte van elkaar, en dergelijke. Omdat we de categorie van sedan naar hatchback al hebben gehad, doen 'achterdeuroperaties' niet mee.
Bonuspunten voor voorbeelden waarbij overige carrosserievarianten niet wijzigden.

Austin Se7en/Morris Mini -> Riley Elf/Wolseley Hornet
Austin/Morris 1100/1300 4-drs -> Austin Victoria
Austin/Morris 1800 -> Austin/Morris 1800 Mk II
Chevrolet Camaro (1974) -> Chevrolet Camaro (1975 e.v.)
Citroën 11CV/15CV (t/m 1952) -> Citroën 11CV/15CV (v.a. 1952)
Ford Anglia -> Ford Anglia Torino
Ford Vedette (t/m 1954) -> Ford Vedette (v.a. 1954)
Mitsubishi Lancer -> Mitsubishi Lancer (A60, facelift)
Reliant Robin -> Reliant Rialto
Renault 8 -> Renault 10
Skoda 1000MB/1100MB -> Skoda S100/S110

Volvo PV53 & Volvo PV54
Volvo PV55 & Volvo PV56

Categorie C: Gelijk zijaanzicht maar met gewijzigde carrosseriestructuur (bijvoorbeeld andere klepuitsnede tussen achterlichten)
Chevrolet Camaro (t/m 1973) -> Chevrolet Camaro (1974)
Datsun 100A
Fiat 127
Peugeot 309
Peugeot 405 sedan
Toyota Corolla E30

De Daihatsu Applause heeft een andere achterklep gekregen, met een andere uitsnede. De carrosseriestructuur is echter niet gewijzigd:
48859211403_ae9ccdb5b6_n.jpg

thumb-816x460-listings360_206h7vn__7117325_img-20200728-082422-258_620x827.jpg

Binnen de maatvoering van de carrosserie konden de afgeschuinde armaturen worden geplaatst.

De Standard Vanguard behield inderdaad zijn hoofdmaten, inclusief wielbasis. De positie van de B-stijl veranderde sterk. Deze werd een heel sstuk naar achteren geplaatst, en de C-stijl vervolgens ook. Vandaar dat de proporties zo mal overkomen. Hoewel de neus bijna gelijk bleef, veranderde bijna de hele carrosserie.

De "Aeroback" van de Buick Century en Oldsmobile Cutlass leverde veel kritiek op, dus kregen deze modellen na twee jaar een traditionele achterkant:

In de categorie "Langere/andere kont (direct gepresenteerd)" heb ik er nog twee van Opel:
2560px-Opel_Commodore_C_rear_three_quarters_at_Schaffen-Diest_in_2014.JPG

Opel Commodore C
SenatorA1CD1978290505%284wik%29_%28cropped%29.JPG

Opel Senator A

en later deed Opel het trucje opnieuw:
Opel_Omega_rear_20071017.jpg

Opel Omega A
2560px-Opel_Senator_B_hl_gold.jpg

Opel Senator B

Austin Se7en/Morris Mini -> Riley Elf/Wolseley Hornet
Austin/Morris 1100/1300 4-drs -> Austin Victoria
Austin/Morris 1800 -> Austin/Morris 1800 Mk II
Buick Century & Oldsmobile Cutlass Aeroback -> Buick Century & Oldsmobile Cutlass Sedan #
Chevrolet Camaro (1974) -> Chevrolet Camaro (1975 e.v.)
Citroën 11CV/15CV (t/m 1952) -> Citroën 11CV/15CV (v.a. 1952)
Ford Anglia -> Ford Anglia Torino
Ford Vedette (t/m 1954) -> Ford Vedette (v.a. 1954)
Mitsubishi Lancer -> Mitsubishi Lancer (A60, facelift)
Reliant Robin -> Reliant Rialto
Renault 8 -> Renault 10
Skoda 1000MB/1100MB -> Skoda S100/S110

Opel Commodore 4-deurs C & Opel Senator A
Opel Omega sedan A & Opel Senator B
Volvo PV53 & Volvo PV54
Volvo PV55 & Volvo PV56

Chevrolet Camaro (t/m 1973) -> Chevrolet Camaro (1974)
Datsun 100A #
Fiat 127
Peugeot 309
Peugeot 405 sedan #
Toyota Corolla E20 #

De Rekord E en Commodore C hebben wel een kortere wielbasis van 2668 mm dan de Senator A 2683 mm. Welliswaar slechts 15 mm, of komt dat alleen door de compleet andere achteras?

Auto encyclopedie zei:
mocht je nog vast lopen in het vinden van een nieuw onderwerp laat het gerust weten, heb 2 op de plank liggen.

Wacht daar nog maar even mee, want ik denk dat we nog wel een weekje zoet zijn met dit onderwerp.

Terug
Bovenaan