Onzinnige wetenswaardigheden

hyundai getz

m1by0lwbko4u_480.jpg

Daewoo/ Chevrolet Kalos

fktylmdbs5zf_480.jpg

3 deurs getz

m1fyhblb3f51_480.jpg

Chevrolet Kalos

m1fyh8pbo24z_480.jpg

Ik zie niet zo heel veel overeenkomsten tussen de Getz en de Kalos? Qua vorm vind ik de Daewoo meer wat van de laatste generatie Colt hebben.

Lang was het A-segment het domein van de Japanners, met smalle hoge auto's die in het thuisland ook voor de Kei-regels geschikt waren. Het PSA/Toyota-trio was niet de eerste Europese mini om het anders te doen, maar wel heel succesvol.
1mmy81mbtfek_800.jpg

Daar werd in Japan goed naar gekeken. Of eigenlijk in India, want de laatste generatie Alto was eigenlijk een product van Maruti-Suzuki, dat niet eens in Japan leverbaar was.
suzuki-alto-kleinwagen-0011665-600x400.jpg

In 1991 kwam Mazda met de zeer succesvolle 626 GE op de Nederlandse markt. In Japan was deze bekend als Mazda Cronos (sedan) en Efini MS-6 (hatchback). Destijds had het merk diverse submerken wat bijna hun ondergang werd. Als jonge Mazda-fanboy zei ik altijd dat de 626 de eerste echte 'ronde' auto was na de Ford Sierra. Of dat echt zo is weet ik niet maar hij oogde wel bijzonder glad, laag en rond. Meest opvallende was natuurlijk de geïntegreerde achterspoiler.

Volgens carbase kwam de Mitsubishi Galant hatchback er in 1993. Toen ik die destijds op de weg zag viel me altijd op hoeveel hij leek op de 626 maar dan afgezwakt. De gehele daklijn, raampartij is krek eender en de achterkant lijkt er ook op maar dan zonder die spoiler en geen reflectoren tussen de lampen. Iets wat zijn voorganger overigens wel had, en die had als hatchback ook een herkenbare achterruit. Zouden ze toch naar de succesvolle 626 hebben gekeken?

m1by0lfbc3pn_480.jpg
m1by0a9bohdk_480.jpg

Hejsan zei:
Ah.. nou, dan gooi ik er nog eentje tegen aan.

Soms heb je auto's die opvallend veel lijken op andere niet gerelateerde auto's. Soms komt het omdat een ontwerpbureau zijn stylingsontwerpen aan meerdere fabrikanten lijkt te verkopen, soms is het stom toeval, en soms is het duidelijk een gevalletje van kopieergedrag.
Kortom, ken jij valse vrienden of copy cats?
En dan een paar spelregels: het gaat dus om minimaal twee verschillende auto's, van verschillende automerken. Technisch mogen de auto's niet gerelateerd zijn... dus geen batch-engineering. Het mag ook over opvallende details gaan. Ik denk dat we Chinese kopieën uitsluiten, want daar zijn er inmiddels nogal wat van.
Voor de gezelligheid is het leuk als je naast foto's ook een kort verhaaltje schrijft, waarom het valse vrienden of copy cats zijn.

Laat ik met een bekend voorbeeld beginnen:
Peugeot_405.jpg

Peugeot_405_rear_20070926.jpg

Peugeot 405 (1987)

AlfaRomeo_164_front.jpg

Alfa_Romeo_164_Turbo_2.JPG

Alfa Romeo Alfa 164 (1988)

Zowel de Peugeot 405 en Alfa 164 werden met veel enthousiasme ontvangen, en werden indertijd gewaardeerd om de styling. Hoewel je de auto's niet snel met elkaar zult verwarren, zijn er toch wel wat opvallende overeenkomsten tussen beide auto's. Misschien is dat niet geheel toevallig, omdat beide ontwerpen van de hand van Pininfarina zijn. En dat is vooral de zien aan het zijaanzicht:
peugeot-405-mi16-61.jpg

m1by0eob0ddy_480.jpg

Voor die tijd is de vlakke ligging van de C-stijl opvallend, en dat geldt ook voor de doorlopende groef over de flank. Bij beide auto's zijn de achterlichten met een brede band aan elkaar verbonden. Handgrepen in de kleur van de carrosserie is dan een detail dat nog niet veel voorkwam (bij de 405 alleen bij de luxere modellen, maar toch). De wijze hoe de portieren over de flanken tot het dak doorlopen (wrap-over doors) is opvallend, maar niet uniek voor die tijd. Hoewel de Alfa een klasse groter is, zijn de auto's qua proporties behoorlijk aan elkaar gewaagd. Kortom... ergens moet men zich in de hoofdkantoren van PSA en Fiat toch achter de oren gekrabd hebben. Ik ga er namelijk van uit dat beide fabrikanten Pininfarina voor het hele ontwerp betaald hebben. Hoe het ook zij, beide auto's waren succesvol: van de 405 zijn er miljoenen gemaakt, en van de Alfa 164 bijna 300.000, wat vergeleken de diens voorgangers een formidabel cijfer was.

De Peugeot 605 volgde enige jaren later, en had (natuurlijk) een flinke stylistische overeenkomst met de 405, waardoor deze auto niet onvermeld mag blijven.

Ik ben benieuwd naar jullie valse vrienden of copy cats.

Nu komt inderdaad het lastige van deze categorie. Er zijn verschillende auto's waarvan het inderdaad duidelijk is dat er ondanks de merk onafhankelijkheid er toch een connectie is. Eentje die er niet zou moeten zijn.

De 164 en 605/405 is een goed gedocumenteerd voorbeeld wat ook in de autobiografie van de Enrico Fumia (de 164 ontwerper) is vastgelegd. De Pininfarina directie deed nog aardig hun best verschillen aan te brengen maar de eigen Peugeot stylisten deden deze verschillen ongedaan. Dit is inderdaad een aardige rel geweest. Echter de XM die door Bertone is getekend heeft ook sommige van deze elementen.

Er zijn ook diverse voorbeelden van studiemodellen die werden afgewezen en door een ander merk op de markt gebracht werden. Hier is er vaker legende ipv waarheid. Er wordt nogal eens aangenomen dat de Citroën BX gebaseerd is op een studiemodel voor Volvo (de Tundra dacht ik) maar kijkend naar de tijdlijn is dit onmogelijk. Het BX design was al bijna goedgekeurd toen Volvo hun studiemodel kreeg. Moeilijk dus om hier waarheid te vinden.

En dat een bepaald design ook lijkt op een ander design.. soms is dit heel duidelijk maar soms subtiel. Hoe dan ook zijn designs altijd geïnspireerd op wat andere merken doen. Vaak kan de ontwerper dat zelf niet eens duiden. Wat Opel deed met de Kadett etc met de achterste wielkast deels dicht was iets wat tegelijk bij meerdere fabrikanten werd ontdekt als een manier om aërodynamica te verbeteren. Maar het werd al in de jaren 30 gebruikt door o.a. Tarbot Lago en Chrysler. Had men bij Opel een plaatje van ene Chrysler aan de muur of kwam dit ontwerp uit dezelfde studie van natuurwetten?

Ja, het blijft altijd wel giswerk wat er precies achter de schermen is gebeurd. Soms is de inspiratie duidelijk:

lotus-elans-john-lamm-0618.jpg

Lotus Elan (1962)
2880px-1994_Mazda_MX-5_Miata_in_Red%2C_front_right_%28Brooklyn%29.jpg

Mazda MX-5 (1989) Ik denk dat Mazda zelf ook

En soms lijkt er sprake te zijn van stom toeval:
fiat-uno-l-01.jpg

22314966821_d2e5243724_b.jpg

Fiat Uno (1983)

Rayton%20Fissore%20Magnum_01.jpg

Rayton%20Fissore%20Magnum_03.jpg

Rayton-Fissore Magnum (1985)

Het Italiaanse antwoord op de Range Rover is getekend door Tom Tjaarda en is gebaseerd op een Iveco terreinwagen. De Rayton-Fissore werd in 1984 gepresenteerd, dus lijkt het me sterk dat Tjaarda de Uno onder het kopieerapparaat heeft gelegd en uitvergroot. De Uno komt van Giorgetto Giugiaro die destijds voor ItalDesign werkte.

Wellicht is Tjaarda geïnspireerd geraakt door de Lancia Megagamma, een conceptwagen van ItalDesign:
lancia-megagamma-01.jpg

Lancia Megagamma (1978)

Volvo liet zich in het verleden vaker inspireren door Amerikaanse auto-ontwerpen.
Zo lijkt de Volvo PV60 (1944, hoeveel auto's werden er in dat jaar gepresenteerd?)
Volvo_PV60_Sedan_1946_2.jpg

Sterk op de Pontiacs uit 1939:
2560px-Pontiac_Cheiftan_Sedan_1939.jpg

Boze tongen beweerden dat Volvo de carrosserie gewoon in Amerika inkocht. Toen de productie in 1946 begon betrok men echter wel gereedschappen uit Amerika. De Pontiac is trouwens iets groter dan de Volvo PV60 die vrolijk als "Europees gestijlde wagen" werd aangeprezen.

De Volvo PV444 "Katterug" werd eveneens in 1944 gepresenteerd.
Kungl_Tennishallen_1944b.JPG

f7f971bcb974ec839be6679f96841405.jpg

Volvo PV444
De Katterug is duidelijk geïnspireerd op de Ford Special Six uit 1941, hoewel modeljaar 1942 een nog sterkere gelijkenis toont.
14015000461_4fabaea886_b.jpg

14014999221_f47ec8b5b4_b.jpg

De PV444 werd vanaf 1947 geproduceerd, en is de doorbraak voor het merk Volvo gebleken. Kijken we nog eens naar de opzet van de grille en koplampen van de Volvo PV444, dan is dat achteraf gezien een heel moderne lijnvoering, die pas vanaf de jaren '60 op grote schaal werd toegepast.

Engineer2 zei:
Er zijn ook diverse voorbeelden van studiemodellen die werden afgewezen en door een ander merk op de markt gebracht werden. Hier is er vaker legende ipv waarheid. Er wordt nogal eens aangenomen dat de Citroën BX gebaseerd is op een studiemodel voor Volvo (de Tundra dacht ik) maar kijkend naar de tijdlijn is dit onmogelijk. Het BX design was al bijna goedgekeurd toen Volvo hun studiemodel kreeg. Moeilijk dus om hier waarheid te vinden.

En dan hebben we nog eerder ook nog de Reliant FW11:
Anadol-FW11-550.jpg

Citroen-bx-otosan-fw11.jpg

Hier meer info: https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-citroen-bx-is-een-turkse-auto-en-was-vijf-jaar-eerder-87723

Dizono zei:
Ik zie niet zo heel veel overeenkomsten tussen de Getz en de Kalos? Qua vorm vind ik de Daewoo meer wat van de laatste generatie Colt hebben.

Als ik de foto's zo zie, ben ik niet zo overtuigd als toen ik ze een x in het echt naast elkaar zag

Hyundai keek met de i20 duidelijk naar de populaire Opel Corsa
m1fyhhebx94l_480.jpg
m1by1etbcag8_480.jpg

m1fyhhebul4m_480.jpg
m1fygiobb3g7_480.jpg

Aan de achterzijde van de i30 Fastback hebben ze met een schuin oog naar MB gekeken. Hetzelfde geldt met de Wagon die de raamlijn van de CLA shooting brake wilde nadoen
yfjy2txbseoc_480.jpg
7payzlmbdsth_480.jpg

De Chrysler Airflow uit 1934 was revolutionair, maar een commercieel succes was het zeker niet. Klanten wilden liever een conventionele auto. Uiteindelijk verkocht de goedkopere DeSoto-variant zelfs nog beter dan de Chrysler.
chrysler_airflow_sedan_3.jpg

Succes of niet, wereldwijd werd het innovatieve ontwerp van de Airflow gekopieerd gebruikt als inspiratie:

Peugeot 402:
peugeot_402_limousine.jpg

Volvo PV36
volvo_pv36_2.jpg

Toyota AA/AB/AC:
toyota_aa_1.jpg

Dan is er nog de Tatra V570:
223418.jpg

En de NSU Type 34:
ly2jqx0otet21.jpg

Mercedes-Benz 170H:
d4aabafaf38949cc427ea842b64300de.jpg

Die eerder waren dan de KDF-wagen:
3f9162c1808ff453dcf737a3d1ba814a--volkswagen-beetles-vw-beetle.jpg

Zoals zoveel tereinwagens is ook de Nissan Patrol begonnen als een kopie van de Willys Jeep (op zichzelf een vrij schaamteloos gekopieerde Bantam, maar da's weer een ander verhaal).
autowp.ru_nissan_patrol_31.jpg

Van die Patrol kwam ook een Wagon (boven), die wel héél veel leek op de paar jaar oudere Jeep Station Wagon (onder):
autowp.ru_nissan_patrol_wagon_1.jpg

willys_jeep_station_wagon_1_8.jpg

Overigens begon de voorvader van de Mitsubishi Pajero zijn leven wel als échte bloedverwant van de Jeep, getuige deze Mitsubishi Jeep:
mitsubishi_jeep_98.jpg

Van de VW Kever is geweten dat de auto méér dan geïnspireerd is op werk van anderen.
Zo heeft de Joodse ingenieur Josef Ganz veel ontwikkelingswerk verricht dat eenvoudigweg is ingepikt door Ferdinand Porsche. Er is dan ook een sterke gelijkenis met de wagens die door Ganz waren ontwikkeld en géén toeval in dit geval..

Soms worden klassiekers geëerd in details van moderne auto's. Tenminste, zo interpreteer ik dat dan:
Honda_Prelude_rear_20070928.jpg

Honda Prelude Mk4 (1991) kijk eens naar die achterlichten en de C-stijl...
ANHMRw4MAiJED8qLSNSXUx2kvj8VPFmOEx4dcOgrx33b1rGYBdEBUYT43or9av9fYrnuwtwTXVOghg8aYN9n5Apl9FlkX7IaSPIoavj-ArTyEB0eqHvoPp-xiL-zljqHQfYEK9fr_P0Y06GcDX1TyhmvIao

Jaguar XJ-S (1975)

Kijk eens naar die richtingaanwijzers en groeven in de flanken
rov3.jpeg.1024x576_q75_crop-smart.jpg

Rover 3500 SD1 (1976)
rm-sothebys-1973-ferrari-356-gtb-4-daytona-berlinetta-veiling-001.jpg

Ferrari 365 GTB/4 "Daytona" (1968)

Trouwens Volvo keek er ook naar:
volvo-480-l-02.jpg

F3L07iacSV2mDPv2fHNWsw

Volvo 480 ES (1985) vooral de richtingaanwijzers
Het idee voor de laag geplaatste grille met logo onder de bumper komt ook van Ferrari
large_1553690291__d326865-edit_copy.jpg

Ferrari 365 GT/4 BB (1973)
03-1972-ferrari-365-gtc4-2-2

Ferrari 365 GT4 2+2 (1972)

Hejsan zei:
De hierbovengenoemde Alfasud en Citroën GS(A) moeten toch ook Opel hebben geïnspireerd. De Kadett E was een zeer gestroomlijnde auto, en dan kan het allemaal toeval zijn. Maar ergens zie ik wel wat overeenkomsten.
Van opzij:
schaar-je-bij-de-modebewuste-alfisti-via-marktplaats-97612

Alfa Romeo Alfasud
images

Opel Kadett E

Van voren (vooral het lager doorlopen van de grille, indertijd iets 'nieuws' bij de Kadett, maar de Citroën GS en GSA hadden dat al).

En aan de achterkant zien we dezelfde aflopende lijn en verticale achterlichten. Misschien niet zo uniek. Hoewel deze combinatie toch niet zo heel veel voorkwam.

De gelijkenis tussen Kadett en GSA: daar zie ik de inspiratie niet. Liftbacks waren er al sinds de jaren ‘60, denk maar aan de R16 bv. Maar ook de hoger geciteerde BMC1800 heeft een pak wagens die voor de Kadett verschenen geïnspireerd. De gelijkenis met de Alfasud werd al op het moment van de lancering opgemerkt.
Toeval of gewilde inspiratie? Geen idee maar wel duidelijk.
De kanttekening van 929V6 is in deze essentieel.
Daarbij 2 essentiële aanvullingen:
Voor deze Kadett was er de eerste voorwielaangedreven versie.
tgjyddqb4z28_480.jpg

De hele onderhuidse structuur van deze wagen is door de laatste Kadett overgenomen.
De gehele pers verwachtte eigenlijk een facelift, Opel verbaasde de wereld met een quasi nieuw model.
(Een eerste Kadett met aflopende daklijn was trouwens nog ouder: de City).
Daarnaast de concept die 929V6, die ook al de stijl van de facelift van de Rekord aankondigde
Opel_Rekord_E2_front_20081127.jpg

De Alfasud als inspiratiebron is dus best mogelijk maar zeker niet de enige.

Hesjan zei:
Het Italiaanse antwoord op de Range Rover is getekend door Tom Tjaarda en is gebaseerd op een Iveco terreinwagen. De Rayton-Fissore werd in 1984 gepresenteerd, dus lijkt het me sterk dat Tjaarda de Uno onder het kopieerapparaat heeft gelegd en uitvergroot. De Uno komt van Giorgetto Giugiaro die destijds voor ItalDesign werkte.

Kleine correctie: ItalDesign is door Giorgetto Giugiaro opgericht en geleid. Hij “werkte” er niet zomaar.
De Alfasud die hierboven is aangehaald is trouwens een van de eerste, zonet de eerste, realisatie van zijn ontwerpbureau.

Laatste update van de vorige vragenreeks:

Categorie A: Langere/andere kont (evolutie/opvolger)
Alfa Romeo 2000 Berlina -> Alfa Romeo 2600 Berlina #
Alfa Romeo Spider Duetto -> Alfa Romeo Spider 1978 -> Alfa Romeo Spider 1991
Alfa Romeo 1300 Junior Zagato -> Alfa Romeo 1600 Junior Zagato
Alfa Romeo Giullietta -> Alfa Romeo Alfa 75
Alfa Romeo Alfa 33 hatchback -> Alfa Romeo Alfa 33 hatchback (Serie 2) #
Audi 80 -> Audi 80/90 (Facelift B2) **
Austin A50 Cambridge -> Austin A55 Cambridge (Mk 1)
Austin A55 Cambridge (Mk 2) -> Austin A60 Cambridge
Austin A90/A105 Westminster -> Austin A90/A105 Westminster (revised)
Austin Se7en/Morris Mini -> Riley Elf/Wolseley Hornet
Austin/Morris 1100/1300 4-drs -> Austin Victoria
Austin/Morris 1800 -> Austin/Morris 1800 Mk II -> Wolseley 18/85 -> Austin Tasman & Kimberley
Autobianchi Primula Coupé -> Autobianchi Primula Coupé FL
Buick Century & Oldsmobile Cutlass Aeroback -> Buick Century & Oldsmobile Cutlass Sedan #
Buick Riviera (1973) -> Buick Riviera (1974)
Chevrolet Camaro (1974) -> Chevrolet Camaro (1975 e.v.)
Citroën 11CV/15CV (t/m 1952) -> Citroën 11CV/15CV (v.a. 1952)
Citroën Ami 6 berline -> Citroën Ami 8 berline #
Datsun 140J sedan -> Datsun 140J sedan (Facelift) #
Fiat 500 B/Simca 5 -> Fiat 500 C/Simca 6
Fiat 1100/103 E -> Fiat 1100/103 D #
Fiat 850 Coupé (serie 1) -> Fiat 850 Coupé (serie 2) #
Fiat 132 -> Fiat Argenta
Ford Anglia -> Ford Anglia Torino
Ford Vedette (t/m 1954) -> Ford Vedette (v.a. 1954)
Ford Mondeo sedan & hatchback -> Ford Mondeo sedan & hatchback ** #
Ford Scorpio sedan '92 -> Ford Scorpio sedan '95 #
Ford Fairmont -> Ford LTD
FSO Warszawa M20 -> 1958 FSO Warszawa 223
Hyundai Sonata Mk II -> Hyundai Sonata Mk II FL
Hyundai Sonata (EF) -> Hyundai Sonata (EF-B )
Jaguar Mk II -> Jaguar S-Type
Kia Sephia -> Kia Mentor
Lada Kalina sedan -> Lada Granta -> Datsun on-Do
Lancia Appia -> Lancia Appia (v.a. 1961)
Lancia Beta berline -> Lancia Beta berline (Facelift) & Lancia Trevi #
Mitsubishi Lancer -> Mitsubishi Lancer (A60, facelift)
Morris Marina sedan -> Morris Ital #
Opel Olympia (1950) -> Opel Olympia (1951) #
Opel Kapitän (1950) -> Opel Kapitän (1951)
Opel Rekord sedan (E1) -> Opel Rekord sedan (E2) #
Panhard Z12 -> Panhard PL17
Peugeot 204 berline -> Peugeot 304 berline #
Reliant Robin -> Reliant Rialto
Renault 8 -> Renault 10
Rover 60/75/90 (P4) -> Rover 60/75/80/90/95/100/105/110 (P4) (v.a. 1954)
Rover 800 Saloon & Fastback -> Rover 800 Saloon & Fastback FL
Saab 93 -> Saab 96
Saab 99 2-deurs -> Saab 90
Saab 9000 -> Saab 9000 CS #
Simca 8 -> Simca 8 1200
Simca 9 Aronde -> Simca Aronde 1300
Simca 1300/1500 berline -> Simca 1301/1501 berline #
Skoda 1000MB/1100MB -> Skoda S100/S110
SsangYong Rodius -> SsangYong Rodius FL
Standard Eight/Ten saloon -> Standard Pennant saloon #
Tatra 613 -> Tatra 700 -> Tatra 700 (Facelift)
Toyota 1000 (P30) -> Toyota 1000 (KP30L)
Triumph Spitfire Mk III -> Triumph Spitfire Mk IV
Triumph GT 6 Mk II -> Triumph GT 6 Mk III
Triumph Toledo -> Triumph Dolomite
Volvo 242/244/262/264 -> Volvo 242/244/262/264 (facelift) ** #
Volvo 740/760 sedan -> Volvo 940/960 sedan #

Categorie B: Langere/andere kont (direct gepresenteerd)
Chrysler 300M & Chrysler Concorde & Dodge Intrepid
Seat Altea & Seat Toledo (III)
Opel Commodore 4-deurs C & Opel Senator A
Opel Omega sedan A & Opel Senator B
Renault Fluence & Renault Fluence ZE
Volvo PV53 & Volvo PV54
Volvo PV55 & Volvo PV56

Categorie C: Gelijk zijaanzicht maar met gewijzigde carrosseriestructuur (bijvoorbeeld andere klepuitsnede tussen achterlichten)
Chevrolet Camaro (t/m 1973) -> Chevrolet Camaro (1974)
Datsun 100A #
Fiat 127
FSO Polonez
Lada Niva 2121
Peugeot 309
Peugeot 405 sedan #
Renault 15/17
Rover 200 (SD3)/Honda Ballade
Toyota Corolla E20 #

# Bonuspunt, omdat overige carrosserievarianten niet wijzigden
** Heel marginale wijzigingen in zijaanzicht

MCW zei:

Aan die Galant moest ik direct denken toen ik de eerste foto's zag van het huidige model Toyota Crown, al komt dat alleen door de daklijn:

10101068_202004d.jpg

Hier was de gelijkenis ook vrij frappant:

iDS zei:
Hesjan zei:

Kleine correctie: ItalDesign is door Giorgetto Giugiaro opgericht en geleid. Hij “werkte” er niet zomaar.
De Alfasud die hierboven is aangehaald is trouwens een van de eerste, zonet de eerste, realisatie van zijn ontwerpbureau.

Klopt. Dit was de eerste die in productie ging. Kwam door een eerdere samenwerking bij Fiat met wat later de chief engineer van de Alfasud zou worden. Die man heeft op zijn beurt zijn carrière begonnen als ontwerper van de productielijn in Wolfsburg en daarna weggekocht om de productie van Alfa Romeo op de zelfde manier te moderniseren. Is nog een tijdje bij Simca geweest en af en aan bij Alfa Romeo. Een van de grote tegenstanders van de samenwerking met Renault en daarom nogal eens met ruzie de tent verlaten.
Guigaro zijn 2e auto was de Scirocco, wat bedoeld was als de Kever opvolger. De Golf was een compromis ontwerp. Het ontwerp van de Scirocco werd als Alfasud sprint in ontwikkeling gezet want zou als VW nooit het daglicht zien. Totdat Karman bij VW aanklopte en aanbood de Scirocco ontwikkeling te betalen als zij de productie mochten uitvoeren .. VW was platzak namelijk en kon het niet zelf doen.

Guigaro zijn firma Italdesign wordt gezien als de uitvinder van de hoekige jaren 80 looks.

Honda en Volvo lijken wel eens in elkaars vaarwater te zitten qua achterlichten:
595d519aa7_u-zoekt-een-volvo-850-estate.jpg

Volvo 850 Estate (1993)
2880px-1999_Honda_HR-V_Automatic_1.6_Rear.jpg

Honda HR-V (1999)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/14/2013_Volvo_XC60_%28MY13%29_T6_R-Design_wagon_%282016-01-04%29_02.jpg/2560px-

2013_Volvo_XC60_%28MY13%29_T6_R-Design_wagon_%282016-01-04%29_02.jpg
Volvo XC60 (2008)
2560px-2014_Honda_CR-V_%28RM_MY15%29_VTi_2.0_2WD_wagon_%282015-07-24%29_02.jpg

Honda CR-V (2011)
zznba96ck78z.jpg

Dat valt meerdere mensen op...

... en nu was Honda iets eerder
2880px-2018_Honda_CR-V_%28RW_MY18%29_%2BSport_2WD_wagon_%282018-10-22%29_02.jpg

Honda CR-V (2016)
2880px-JAIA18_Volvo_XC60_T5_AWD_Inscription_2.jpg

Volvo XC60 (2017)

Alfa Romeo 2600 Sprint:
alfa_romeo_2600_sprint_9.jpg

BMW 3200 CS:
bmw-3200-cs-bertone-1964-blue-blau-bleu-blau-metallic-02-1630498908-e23f88fa.jpg

Duidelijk een Bertone-ontwerp, want de Alfa Romeo Gulia Sprint/Junior/GT/GTV/Bertje lijkt behoorlijk.
alga-gt-junior-16-e337254d.jpg

iDS zei:
tgjyddqb4z28_480.jpg

De hele onderhuidse structuur van deze wagen is door de laatste Kadett overgenomen.
De gehele pers verwachtte eigenlijk een facelift, Opel verbaasde de wereld met een quasi nieuw model.

Bij de D-Kadett heb ik me altijd al afgevraagd of Opel de inspiratie destijds bij Talbot heeft opgedaan.... m'n Horizon wordt nog regelmatig uitgescholden voor een D-Kadett.:confused:

@Muddy Bandit: onmogelijk indien er geen industriële spionage aan te pas kwam:
De Horizon kwam in de zomer van 1978 op de markt. De Kadett een jaar later.
Als je weet dat in die tijd de ontwikkeling van een wagen zo’n 4 jaren duurde dan was de ontwerpfase van de Kadett vermoedelijk al zo’n 2 jaren achter de rug toen de Talbot op de markt kwam.

Ik heb er vroeger nooit bij stilgestaan maar het is ergens in dit topic ook al aangehaald: de opvallende gelijkenis tussen de BMW 5-serie E12 en de Fiat 132.
Ook hier zou de ontwerpstudio een in de pap te brokken gehad hebben (bij BMW alleszins). Vermoedelijk zit daar de link dus:

Fiat_132_GLS_1600.JPG

Bmw_e12_2_v_sst.jpg

Ook al zijn de verhoudingen iéts verschillend de gelijkenissen zijn velerlei:
De dubbele koplampen, de manier waarop motorkap en kofferdeksel hellen, uitsnijding van de portieren, de vormgeving van de C-stijl.
Één opmerking daarbij:
De Fiat kreeg die Hofmeisterknik blijkbaar pas na een eerste update, de eerste versie had een bescheidener knikje ter hoogte van de C-stijl.

De eerste Kia Carens leek van de zijkant wel héél erg op de Toyota Picnic. Niet alleen de typische ruiten maar ook het zilver aan de onderkant en zelfs de lijn op de flank bij de achterwielen.

m1by0exbqxtv_480.jpg
m1fyheibn24t_480.jpg

iDS zei:
@Muddy Bandit: onmogelijk indien er geen industriële spionage aan te pas kwam:
De Horizon kwam in de zomer van 1978 op de markt. De Kadett een jaar later.
Als je weet dat in die tijd de ontwikkeling van een wagen zo’n 4 jaren duurde dan was de ontwerpfase van de Kadett vermoedelijk al zo’n 2 jaren achter de rug toen de Talbot op de markt kwam.

Is me bekend, ik doelde hierbij dan ook op het inspiratie opdoen in andermans keuken of het inschakelen van een externe ontwerpstudio die voor meerdere merken werkt.
Maar dat is iets wat altijd en overal wel speelt, al gaat het meestal niet zo ver als in het geval D-Kadett versus Horizon.
Vele auto ontwerpers/studio's werkten destijds ook niet altijd voor 1 merk maar smeerden hun creatie/trend met lichtelijke wijzigingen wel uit over meerdere merken... de ontwerpen van o.a. Bertone en Pininfarina zijn over het algemeen wel vrij duidelijk herkenbaar bij diverse merken.

Sterke uiterlijke gelijkenissen zag je trouwens ook wel terug bij de bedrijfsbusjes: op enige afstand moest je al goed kijken of er een Ford Transit MK1 of een Bedford CF passeerde, en met hun opvolgers/facelift Ford Transit MK2 en Bedford CF1 werd het voorfront ook nog een stuk meer op elkaar gelijkend.

Ik denk dat in het geval van zowel de Horizon als de Kadett de VW Golf de grote inspiratie was en dat dit twee modellen heeft opgeleverd die wel wat van elkaar weg hebben. Al is het verschil wat mij betreft van mijlenver te zien.

Een gevalletje schaamteloos kopiëren van een Frans merk door een Duits merk:

Citroën 5 cv "trefle" by baffalie, on Flickr

Maar dat ging over en weer:

OPEL Kadett (1937) by baffalie, on Flickr

Renault Juvaquatre by Eelco, on Flickr

929V6 zei:
Ik denk dat in het geval van zowel de Horizon als de Kadett de VW Golf de grote inspiratie was en dat dit twee modellen heeft opgeleverd die wel wat van elkaar weg hebben. Al is het verschil wat mij betreft van mijlenver te zien.

Ook dat lijkt me weinig waarschijnlijk: de Horizon bouwt voort op de ontwerplijn die aangezet was met de 1307. Die wagen is een jaar na de Golf op de markt gekomen. Ontwerpwerk voor de Horizon is vermoedelijk gestart op het moment dat de Golf gelanceerd werd, dus Simca kon helemaal nog geen rekening houden met het succes van die wagen.
Zoals Engineer 2 al aangaf, was Giorgetto wel een van de ‘wegwijzers’ van het hoekige design uit de 2e helft van de ‘70-er jaren en begin jaren ‘80. Maar ook Bertone timmerde mee aan de weg. Dus die ontwerpen van Kadett, Golf en Horizon pesten gewoon in de tijd.

iDS zei:
Ook dat lijkt me weinig waarschijnlijk: de Horizon bouwt voort op de ontwerplijn die aangezet was met de 1307. Die wagen is een jaar na de Golf op de markt gekomen. Ontwerpwerk voor de Horizon is vermoedelijk gestart op het moment dat de Golf gelanceerd werd, dus Simca kon helemaal nog geen rekening houden met het succes van die wagen.

images

De ontwerpen uit de beginperiode van de ontwikkelingsfase van de Horizon leunden nog sterk op de 1100, de Golf heeft in de loop van die periode echt wel invloed gehad. Bijvoorbeeld bij de typische manier waarop de achterklep aansluit op de carrosserie en de steenslagbeschermers op de achterste spatbordranden. Dat de Golf een baanbrekend ontwerp was, was van meet af aan ook wel duidelijk.

Jay DoubleYou zei:
Hejsan zei:
Het idee voor de laag geplaatste grille met logo onder de bumper komt ook van Ferrari

Wat is je bron dat Volvo het daar vandaan heeft? Of is het iets wat je zelf denkt?

Nou, dat is wat de betreffende designer Steve Harper zelf verklaard heeft: https://youtu.be/stsUQXCxGsI
Toen Steve Harper de design-werkzaamheden van John de Vries overnam had de 480 nog een onbeduidende grille in de bumper en wist men niet zo goed raad met de Volvo-diagonaal in de dichte neus.
Voor de volledigheid: Rob Koch was het designhoofd, John de Vries was verantwoordelijk voor het exterieur, later nam Steve Harper dit over. Het interieur is van de hand van Peter Horbury en de bekledingsstoffen zijn ontworpen door Corien Pompe. Al met al is de Volvo 480 een interessant voorbeeld van design en engineering.

Toen Toyota met Lexus de grote stap naar premium sedans wilde maken kwam het met de Lexus LS400:
Lexus_LS_400_UCF10_I.jpg

2880px-1990-1992_Lexus_LS_400_%28UCF10R%29_sedan_02.jpg

Lexus LS400 (1989)

Heeft men met een schuin oog gekeken naar de Mercedes W126:
2560px-1984_Mercedes-Benz_380_SE_%28W_126%29_sedan_%282015-08-07%29_01.jpg

2880px-1984_Mercedes-Benz_380_SE_%28W_126%29_sedan_%282015-08-07%29_02.jpg

Mercedes-Benz S-Klasse (W126) (1979)

De overeenkomsten zitten natuurlijk in de proporties, maar ook heel duidelijk in de grijze schildbumpers en zijbeplating, die bij Mercedes liefdevol Sacco-Bretter genoemd worden, vernoemd naar de design chef Bruno Sacco. Overigens is de naamgeving '400' in LS400 een leuke geste naar de nomenclatuur van Mercedes.

En als we toch kijken naar die schildbumpers en zijplaten, dan moeten we natuurlijk eventjes de Renault 5 GTL prijzen, want de Renault 5 (1972 alweer) was, denk ik, de eerste auto met kunststoffen schildbumpers, en als 5 GTL (1976) ook voorzien van die stootlijsten.
renault_5_gtl_profil.jpg

In dat licht bezien is het best wel gewaagd dat Mercedes de S-Klasse durfde te voorzien van bumpers die vooral te associëren zijn met een supermini/stadsauto.
Mercedes moeten we nog even prijzen om de achterlichten met de karakteristieke ribbeltjes, zoals het eerst te zien was op de SL (R107) van 1971, de S-klasse (W116) van 1972 en later op de facelift van de Strich-Acht (1973):
R107-6.jpg

Mercedes-Benz SL (R107) Bij de SL zijn de ribbelrandjes in de flanken al te zien die later op de kunststoffen platen te zien waren.
Mercedes_strichacht_2_h_sst.jpg

Mercedes-Benz Middenklasser (W114/W115)
Onbedoeld introduceerde Mercedes ook het fenomeen 'rookglas'. Bij menig diesel veranderde het linker achterlicht in een donker glaasje.

De ribbels waren bedoeld om de achterlichten langer schoon te houden. Dit vond Ford een leuk idee, en nam dit over (zij het met afgeschuinde lamellen ipv ribbels) op onder andere de Ford Capri (1978), Ford Taunus (1979), Ford Escort (1980), Ford Granada (1981).
Hier een plaatje van de Escort:
Ford_Escort_rear_20071017.jpg

Ford Escort

En die Escort was een van de eerste auto's die het kontje van de Volvo 343 (1976) had overgenomen:
2560px-Volvo_343_L_%2818416856228%29.jpg

Volvo 343

En nu ben ik al lekker afgedwaald.

Klassiekerrijder zei:
Of misschien nog meer

Toen die Mazda werd ontworpen had de Flavia Coupé nog deze neus:

Hejsan zei:
Onbedoeld introduceerde Mercedes ook het fenomeen 'rookglas'. Bij menig diesel veranderde het linker achterlicht in een donker glaasje.

Dat BMW in dezelfde periode ook met de benzinemodellen...

De Prince Skyline Sport uit 1960 heeft een opvallend Italiaans ogend uiterlijk, wat niet verwonderlijk is aangezien het een ontwerp is van Michelotti. Verschillende details van deze auto zijn dan ook terug te zien in andere Michelotti-ontwerpen uit die periode:

Prince Skyline Sport Coupé:
Prince-Skyline-Sport-Coupe-BLRA-3.jpg

Triumph Vitesse:
Triumph-Vitesse-2-Litre-5.jpg

Skyline:
prince-skyline-sport-1962-518348.jpg

Alfa Romeo 2000 Vignale
636354.jpg

En dan is er nog de Gordon Keeble GT:
GordonKeebleGT_02.jpg

vehicle_ad_standard_image_e043558b5330b8f43501e4d60634959f.jpg

En nu ben ik al lekker afgedwaald.

Zeg dat wel :) Zijn gewoon designelementen die worden overgenomen of ter inspiratie, dat is iets heel anders dan een copycat. Zo kan je echt honderden auto's toevoegen aan dit onderwerp. Zijn teveel auto's die wel iets hebben overgenomen van andere auto's.

Hejsan zei:
Jay DoubleYou zei:
Hejsan zei:

Wat is je bron dat Volvo het daar vandaan heeft? Of is het iets wat je zelf denkt?

Nou, dat is wat de betreffende designer Steve Harper zelf verklaard heeft: https://youtu.be/stsUQXCxGsI
Toen Steve Harper de design-werkzaamheden van John de Vries overnam had de 480 nog een onbeduidende grille in de bumper en wist men niet zo goed raad met de Volvo-diagonaal in de dichte neus.
[...]

Leuk kanaal vind ik dat: Big Car. Hij heeft veel informatieve filmpjes.

Mercedes-Benz gooit al jaren hoge ogen met de Sprinter
mercedes-benz_sprinter_516_cdi_kastenwagen_1_033a0216091206de.jpg

En dus waren ze ook not amused toen Hyundai met deze wel erg lijkende H350 op de proppen kwam. Velen dachten zelfs dat het om een samenwerking tussen de merken ging.
hyundai_h350_pharmamobil_1.jpg

Mercedes-Benz is voor vele merken een inspiratie geweest:

Lexus LS400 v.s W140 S-Klasse:
autowp.ru_lexus_ls430_48.jpg

SsangYong Chairman met een vleugje S én E:
autowp.ru_ssang_yong_chairman_11.jpg

autowp.ru_ssang_yong_chairman_7.jpg

Kia Opirus, met de koplampen van de W210:
kia_opirus_15.jpg

De Mitsubishi Proudia/Hyundai Centennial met een beetje W126
autowp.ru_mitsubishi_proudia_1.jpg

Dizono zei:

En dus waren ze ook not amused toen Hyundai met deze wel erg lijkende H350 op de proppen kwam. Velen dachten zelfs dat het om een samenwerking tussen de merken ging.

Jeetje zeg, die H350 nog nooit jn het wild gezien, is die er ook in personen uitvoering? Onder raxi busjes en dan met neme rolstoelvervoer blijft de Sprinter toch de nummer 1. Bij particulier en of bij een stichting zie je nog weleens andere merken met rolstoel vervoer

MCW 84 zei:
Kia Opirus, met de koplampen van de W210

Koplampen wel ja maar verder geen copy cat.

Hejsan zei:
Kortom, ken jij valse vrienden of copy cats?
En dan een paar spelregels: het gaat dus om minimaal twee verschillende auto's, van verschillende automerken. Technisch mogen de auto's niet gerelateerd zijn... dus geen batch-engineering. Het mag ook over opvallende details gaan. Ik denk dat we Chinese kopieën uitsluiten, want daar zijn er inmiddels nogal wat van.

Eerlijk gezegd vind ik het tot nu best een leuk onderwerp, met best wat interessante inzichten en details die ik zelf ook niet kende of me waren opgevallen (denk aan de 480). Toch heb ik het idee dat jij je hier niet in kan vinden, want ik lees alleen maar commentaren sinds dit thema... ;)

Auto encyclopedie zei:
Dizono zei:

Jeetje zeg, die H350 nog nooit jn het wild gezien, is die er ook in personen uitvoering? Onder raxi busjes en dan met neme rolstoelvervoer blijft de Sprinter toch de nummer 1. Bij particulier en of bij een stichting zie je nog weleens andere merken met rolstoel vervoer

Yes, en ook nog als chassis-cabine: https://trucknbus.hyundai.com/global/en/products/van/h350

Nog een leuke, de Oostenrijkse Palten Diesel:
461b2b550a4681663d3c5e9ed8e2d429--vw-t-volkswagen-bus.jpg

103511-palten-diesel-2.jpg

qZ0lpnC.jpg

Met een luchtgekoelde tweecilinder diesel met 20 pk https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-echt-geen-volkswagen-transporter-t1-82331

Terug
Bovenaan