Auto encyclopedie
Asfaltkampioen
hyundai getz
Daewoo/ Chevrolet Kalos
3 deurs getz
Chevrolet Kalos
Daewoo/ Chevrolet Kalos
3 deurs getz
Chevrolet Kalos
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Hejsan zei:Ah.. nou, dan gooi ik er nog eentje tegen aan.
Soms heb je auto's die opvallend veel lijken op andere niet gerelateerde auto's. Soms komt het omdat een ontwerpbureau zijn stylingsontwerpen aan meerdere fabrikanten lijkt te verkopen, soms is het stom toeval, en soms is het duidelijk een gevalletje van kopieergedrag.
Kortom, ken jij valse vrienden of copy cats?
En dan een paar spelregels: het gaat dus om minimaal twee verschillende auto's, van verschillende automerken. Technisch mogen de auto's niet gerelateerd zijn... dus geen batch-engineering. Het mag ook over opvallende details gaan. Ik denk dat we Chinese kopieën uitsluiten, want daar zijn er inmiddels nogal wat van.
Voor de gezelligheid is het leuk als je naast foto's ook een kort verhaaltje schrijft, waarom het valse vrienden of copy cats zijn.
Laat ik met een bekend voorbeeld beginnen:
![]()
![]()
Peugeot 405 (1987)
![]()
![]()
Alfa Romeo Alfa 164 (1988)
Zowel de Peugeot 405 en Alfa 164 werden met veel enthousiasme ontvangen, en werden indertijd gewaardeerd om de styling. Hoewel je de auto's niet snel met elkaar zult verwarren, zijn er toch wel wat opvallende overeenkomsten tussen beide auto's. Misschien is dat niet geheel toevallig, omdat beide ontwerpen van de hand van Pininfarina zijn. En dat is vooral de zien aan het zijaanzicht:
![]()
![]()
Voor die tijd is de vlakke ligging van de C-stijl opvallend, en dat geldt ook voor de doorlopende groef over de flank. Bij beide auto's zijn de achterlichten met een brede band aan elkaar verbonden. Handgrepen in de kleur van de carrosserie is dan een detail dat nog niet veel voorkwam (bij de 405 alleen bij de luxere modellen, maar toch). De wijze hoe de portieren over de flanken tot het dak doorlopen (wrap-over doors) is opvallend, maar niet uniek voor die tijd. Hoewel de Alfa een klasse groter is, zijn de auto's qua proporties behoorlijk aan elkaar gewaagd. Kortom... ergens moet men zich in de hoofdkantoren van PSA en Fiat toch achter de oren gekrabd hebben. Ik ga er namelijk van uit dat beide fabrikanten Pininfarina voor het hele ontwerp betaald hebben. Hoe het ook zij, beide auto's waren succesvol: van de 405 zijn er miljoenen gemaakt, en van de Alfa 164 bijna 300.000, wat vergeleken de diens voorgangers een formidabel cijfer was.
De Peugeot 605 volgde enige jaren later, en had (natuurlijk) een flinke stylistische overeenkomst met de 405, waardoor deze auto niet onvermeld mag blijven.
Ik ben benieuwd naar jullie valse vrienden of copy cats.
Engineer2 zei:Er zijn ook diverse voorbeelden van studiemodellen die werden afgewezen en door een ander merk op de markt gebracht werden. Hier is er vaker legende ipv waarheid. Er wordt nogal eens aangenomen dat de Citroën BX gebaseerd is op een studiemodel voor Volvo (de Tundra dacht ik) maar kijkend naar de tijdlijn is dit onmogelijk. Het BX design was al bijna goedgekeurd toen Volvo hun studiemodel kreeg. Moeilijk dus om hier waarheid te vinden.
Dizono zei:Ik zie niet zo heel veel overeenkomsten tussen de Getz en de Kalos? Qua vorm vind ik de Daewoo meer wat van de laatste generatie Colt hebben.
Hejsan zei:De hierbovengenoemde Alfasud en Citroën GS(A) moeten toch ook Opel hebben geïnspireerd. De Kadett E was een zeer gestroomlijnde auto, en dan kan het allemaal toeval zijn. Maar ergens zie ik wel wat overeenkomsten.
Van opzij:
![]()
Alfa Romeo Alfasud
![]()
Opel Kadett E
Van voren (vooral het lager doorlopen van de grille, indertijd iets 'nieuws' bij de Kadett, maar de Citroën GS en GSA hadden dat al).
En aan de achterkant zien we dezelfde aflopende lijn en verticale achterlichten. Misschien niet zo uniek. Hoewel deze combinatie toch niet zo heel veel voorkwam.
Hesjan zei:Het Italiaanse antwoord op de Range Rover is getekend door Tom Tjaarda en is gebaseerd op een Iveco terreinwagen. De Rayton-Fissore werd in 1984 gepresenteerd, dus lijkt het me sterk dat Tjaarda de Uno onder het kopieerapparaat heeft gelegd en uitvergroot. De Uno komt van Giorgetto Giugiaro die destijds voor ItalDesign werkte.
iDS zei:Hesjan zei:Het Italiaanse antwoord op de Range Rover is getekend door Tom Tjaarda en is gebaseerd op een Iveco terreinwagen. De Rayton-Fissore werd in 1984 gepresenteerd, dus lijkt het me sterk dat Tjaarda de Uno onder het kopieerapparaat heeft gelegd en uitvergroot. De Uno komt van Giorgetto Giugiaro die destijds voor ItalDesign werkte.
Kleine correctie: ItalDesign is door Giorgetto Giugiaro opgericht en geleid. Hij “werkte” er niet zomaar.
De Alfasud die hierboven is aangehaald is trouwens een van de eerste, zonet de eerste, realisatie van zijn ontwerpbureau.
iDS zei:![]()
De hele onderhuidse structuur van deze wagen is door de laatste Kadett overgenomen.
De gehele pers verwachtte eigenlijk een facelift, Opel verbaasde de wereld met een quasi nieuw model.

iDS zei:@Muddy Bandit: onmogelijk indien er geen industriële spionage aan te pas kwam:
De Horizon kwam in de zomer van 1978 op de markt. De Kadett een jaar later.
Als je weet dat in die tijd de ontwikkeling van een wagen zo’n 4 jaren duurde dan was de ontwerpfase van de Kadett vermoedelijk al zo’n 2 jaren achter de rug toen de Talbot op de markt kwam.

Hejsan zei:Het idee voor de laag geplaatste grille met logo onder de bumper komt ook van Ferrari
929V6 zei:Ik denk dat in het geval van zowel de Horizon als de Kadett de VW Golf de grote inspiratie was en dat dit twee modellen heeft opgeleverd die wel wat van elkaar weg hebben. Al is het verschil wat mij betreft van mijlenver te zien.
iDS zei:Ook dat lijkt me weinig waarschijnlijk: de Horizon bouwt voort op de ontwerplijn die aangezet was met de 1307. Die wagen is een jaar na de Golf op de markt gekomen. Ontwerpwerk voor de Horizon is vermoedelijk gestart op het moment dat de Golf gelanceerd werd, dus Simca kon helemaal nog geen rekening houden met het succes van die wagen.
MCW 84 zei:Mazda Luce R130 (getekend door Bertone) leek ook wel erg op de Lancia:
![]()
![]()
Jay DoubleYou zei:Hejsan zei:Het idee voor de laag geplaatste grille met logo onder de bumper komt ook van Ferrari
Wat is je bron dat Volvo het daar vandaan heeft? Of is het iets wat je zelf denkt?
Klassiekerrijder zei:Of misschien nog meer

Hejsan zei:Onbedoeld introduceerde Mercedes ook het fenomeen 'rookglas'. Bij menig diesel veranderde het linker achterlicht in een donker glaasje.

En nu ben ik al lekker afgedwaald.
Hejsan zei:Jay DoubleYou zei:Hejsan zei:Het idee voor de laag geplaatste grille met logo onder de bumper komt ook van Ferrari
Wat is je bron dat Volvo het daar vandaan heeft? Of is het iets wat je zelf denkt?
Nou, dat is wat de betreffende designer Steve Harper zelf verklaard heeft: https://youtu.be/stsUQXCxGsI
Toen Steve Harper de design-werkzaamheden van John de Vries overnam had de 480 nog een onbeduidende grille in de bumper en wist men niet zo goed raad met de Volvo-diagonaal in de dichte neus.
[...]
Kia Opirus, met de koplampen van de W210
Dizono zei:Mercedes-Benz gooit al jaren hoge ogen met de Sprinter
En dus waren ze ook not amused toen Hyundai met deze wel erg lijkende H350 op de proppen kwam. Velen dachten zelfs dat het om een samenwerking tussen de merken ging.
Jeetje zeg, die H350 nog nooit jn het wild gezien, is die er ook in personen uitvoering? Onder raxi busjes en dan met neme rolstoelvervoer blijft de Sprinter toch de nummer 1. Bij particulier en of bij een stichting zie je nog weleens andere merken met rolstoel vervoer
Erg sterk ontwerp vind ik, heel mooi.Hejsan zei:Al met al is de Volvo 480 een interessant voorbeeld van design en engineering.
MCW 84 zei:Kia Opirus, met de koplampen van de W210
Koplampen wel ja maar verder geen copy cat.
Hejsan zei:Kortom, ken jij valse vrienden of copy cats?
En dan een paar spelregels: het gaat dus om minimaal twee verschillende auto's, van verschillende automerken. Technisch mogen de auto's niet gerelateerd zijn... dus geen batch-engineering. Het mag ook over opvallende details gaan. Ik denk dat we Chinese kopieën uitsluiten, want daar zijn er inmiddels nogal wat van.
Auto encyclopedie zei:Dizono zei:Mercedes-Benz gooit al jaren hoge ogen met de Sprinter
En dus waren ze ook not amused toen Hyundai met deze wel erg lijkende H350 op de proppen kwam. Velen dachten zelfs dat het om een samenwerking tussen de merken ging.
Jeetje zeg, die H350 nog nooit jn het wild gezien, is die er ook in personen uitvoering? Onder raxi busjes en dan met neme rolstoelvervoer blijft de Sprinter toch de nummer 1. Bij particulier en of bij een stichting zie je nog weleens andere merken met rolstoel vervoer
MCW 84 zei:Idee voor nieuwe categorie: auto's die lang in productie zijn geweest (incl. facelifts)?