Onzinnige wetenswaardigheden

Deze is volgens mij nog niet langsgekomen: Datsun Fairlady 1500 (1963)
1962_Datsun_Fairlady_01.jpg

vehicle_ad_standard_image_dff16d619691f3f579f5a8b1c83823e7.jpg

Deze auto doet natuurlijk onmiddellijk denken aan de MG MGB (1963):
2880px-MG_MGB_open_roadster_1969.jpg

MG-MGB-roadster-red-rood-rouge-rot-20.jpg

Tja, hebben de Japanners in no-time de MGB gekopieerd? Of is dit puur toeval? Volgens Wikipedia begon de ontwikkeling van de MGB in 1958. De MGB werd in 1962 getoond aan het publiek.
De Datsun Fairlady debuteerde in de Tokyo Motor Show van 1961...

Meer over beide auto's: https://www.mgcc.co.uk/articles/the-fairlady/
383751.jpg

Dizono zei:
Auto encyclopedie zei:
Dizono zei:
Mercedes-Benz gooit al jaren hoge ogen met de Sprinter

En dus waren ze ook not amused toen Hyundai met deze wel erg lijkende H350 op de proppen kwam. Velen dachten zelfs dat het om een samenwerking tussen de merken ging.

Jeetje zeg, die H350 nog nooit jn het wild gezien, is die er ook in personen uitvoering? Onder raxi busjes en dan met neme rolstoelvervoer blijft de Sprinter toch de nummer 1. Bij particulier en of bij een stichting zie je nog weleens andere merken met rolstoel vervoer

Yes, en ook nog als chassis-cabine: https://trucknbus.hyundai.com/global/en/products/van/h350

Als bakwagen heb ik hem wel eens zien rijden, op NL-kenteken. Moest ook even twee kijken wat het nou was :)

Dizono zei:
MCW 84 zei:
Kia Opirus, met de koplampen van de W210

Koplampen wel ja maar verder geen copy cat.

Hejsan zei:
Kortom, ken jij valse vrienden of copy cats?
En dan een paar spelregels: het gaat dus om minimaal twee verschillende auto's, van verschillende automerken. Technisch mogen de auto's niet gerelateerd zijn... dus geen batch-engineering. Het mag ook over opvallende details gaan. Ik denk dat we Chinese kopieën uitsluiten, want daar zijn er inmiddels nogal wat van.

Eerlijk gezegd vind ik het tot nu best een leuk onderwerp, met best wat interessante inzichten en details die ik zelf ook niet kende of me waren opgevallen (denk aan de 480). Toch heb ik het idee dat jij je hier niet in kan vinden, want ik lees alleen maar commentaren sinds dit thema... ;)

Mwa heb ook wat voorbeelden gegeven. Zie sommigen die ik echt te vergezocht vind of hoop uit het jaar kruik. Had overigens over opvallende details heen gelezen. Zo ken ik er nog wel paar:

gstys9abm7q6_480.jpg

Heupen/spatborden van de Mazda3 I, achterkant van de Fiat Tipo. De Ford-grille leek erg op die van Aston Martin.

maxresdefault.jpg

De vijfhoekige Mazda-grille had ook Honda en is Opel later ook na gaan doen.

Auto encyclopedie zei:
MCW 84 zei:
Idee voor nieuwe categorie: auto's die lang in productie zijn geweest (incl. facelifts)?

Ivm met ieder tevreden te houden, dit als volgende onderwerp doen over een x aantal dagen/weken?

Dat onderwerp hebben we toch al gehad? En zo niet, dan zal dit onderwerp weinig nieuws brengen waarschijnlijk. En je komt weer op de eeuwige discussie wat nu wel of niet als een nieuw model moet worden gezien.

Wat busjes betreft heeft de VW T1 natuurlijk veel navolging gekregen, hoewel de T1 op zichzelf niet het eerste frontstuurbusje was (de Citroën TUB (1939) en Chenard & Walcker CPV (1947, later omgedoopt tot Peugeot D3) gingen hem voor en hadden zelfs al voorwielaandrijving). Maar onder die navolgers werd er ook wel wat gekopieerd:

Ford FK1000 (1954):

Fiat 1100 T (1957):

Fiat 1100 - 1961 by timvanessen, on Flickr

Renault Estafette (1958):

Hanomag Kurier (1958) - deze had dit front alleen als chassis-cabine:

Hanomag Kurier by Guillaume Vachey, on Flickr

Dat onderwerp hebben we toch al gehad? En zo niet, dan zal dit onderwerp weinig nieuws brengen waarschijnlijk. En je komt weer op de eeuwige discussie wat nu wel of niet als een nieuw model moet worden gezien.

Nee dat is jouw mening. Ook bij andere onderwerpen zijn er discussies, zou niet weten waarom een lang lopend model meer discussie op zou moeten leveren. Net als bij reskins en facelifts is het wel duidelijk wanneer een merk het als nieuwe generatie ziet.

Ik ben er verder ook niet meer over begonnen trouwens hoor. Je herhaalt gewoon wat je er eerder al op had gezegd :T

Om ook nog een duit in het zakje te doen voordat andere er eerder op komen:

2011-298.jpg

Origineel: (Iso) BMW Isetta rechts
Kopie: Heinkel Kabinenroller links

MCW 84 zei:

Nee dat is jouw mening. Ook bij andere onderwerpen zijn er discussies, zou niet weten waarom een lang lopend model meer discussie op zou moeten leveren. Net als bij reskins en facelifts is het wel duidelijk wanneer een merk het als nieuwe generatie ziet.

Ik ben er verder ook niet meer over begonnen trouwens hoor. Je herhaalt gewoon wat je er eerder al op had gezegd :T

Klopt ik was er met goede bedoelingen over begonnen, als het als vervelend wordt ervaren, mag het ook als niet gepost beschouwen worden.,maar das aan jouw (y)

Valt me wel op dat er voorheen bij veel auto's direct werd geroepen dat ie wat weg had van die auto of zelfs 'gejat'. Dat werd op het forum vaak gezegd. Als ik nu auto's van 2000 t/m 2020 bekijk valt het eigenlijk wel mee. Je hebt wel trends die overgenomen worden maar dat is altijd al zo geweest. Toen de Passat CC uit kwam werd direct geroepen dat het een CLS-kopie zou zijn

XPtplS4.jpg

Hij heeft er wel wat van weg en was duidelijk wel geïnspireerd op de CLS maar echt een copy kan ik het ook niet noemen. Vooral op plaatjes worden vergelijkingen snel gemaakt die niet echt opvallen als ze eenmaal op de weg rijden. Omdat je dan minder naar de details kijkt maar naar de auto als geheel. Zo vind ik de Passat CC toch een heel andere uitstraling hebben dan de CLS.

Als carrosseriemodellen wat minder doorsnee zijn, dan worden vergelijkingen snel gemaakt. Dat verklaart misschien waarom de Volkswagen Passat CC met de Mercedes CLS wordt vergeleken. Hetzelfde lot is de derde generatie VW Scirocco beschoren. Deze lijkt dan toch een beetje op de Volvo C30.
En als we het toch weer over die Volvo 480 hebben, die vonden mensen indertijd lijken op de Honda Accord Aerodeck...

MCW 84 zei:
De vijfhoekige Mazda-grille had ook Honda en is Opel later ook na gaan doen.

Daar komt MCW nu al jàren mee aandraven terwijl die gelijkenis gewoon toeval is, zoals er vaak evoluties toe leiden databanken gelijkend zonder dat het daarom kopiëren betreft (want dat is nadoen nu eenmaal).
Zoals je bij de vizor kan zien en zijn inspiratiebron de Manta, komt het accentueren van de centrale lengteas bij Opel al sinds jaar en dag voor (uit tijden dat niemand in Europa ooit van het merk Mazda had gehoord, behalve misschien voor batterijtjes).
Toen kwam de mode van de trapeziumvormige koplampen. Een ontwerpende dat Opel al snel toepaste bij de Ascona:
Eerst met een licht accentje over de lengteas
Opel_Ascona_B_1.2_at_Schaffen-Diest_2018.jpg

Daarna iets meer geprononceerd:
Opel_ascona_c.jpg

Die vormgeving bleef doorleven bij diverse Opelmodellen, de vijfhoek ontstond door dat het front niet vlak maar spits werd uitgevoerd:
Opel_Vectra_2006-model.JPG

je8ynebb0hpr_800.jpg

Daaeznboven produceerde Opel in de jaren ‘90 voor Cadillac de Catera op basis van de eigen Omega. In die periode hadden Cadillacs een zware crhoomstrip bovenaan het radiatorrooster, dat toegepast op het rooster van de Omega levert quasi het ‘betwiste vijfhoekige rooster. Het enige element dat ontbreekt is de ‘Opelblitz’ die geacceerd zit op een chroomstrip. Maar ook dat is iets wat in het verleden van het merk regelmatig voorkomt: van Rekord over Ascona, Commodore tot de Vectra.

Dit afdoen als kopiëren is wel erg ver gezocht.

Des te meer duidelijk is het dat dit een subjectief onderwerp is :T :) Overigens geef je slecht voorbeeld, want bij Opel liep het steeds tot aan de koplampen. Daarnaast liep het ook aan de bovenkant in een 'punt' waardoor je een soort V-vorm kreeg maar dan schuin zeg maar. Bij de Insignia (nog altijd een prachtige auto trouwens, fraaier dan de huidige) werd het aan de onderkant diepen doorgetrokken en bovenkant vlakker. Duidelijk meer vijfhoekig en niet meer tot aan de koplampen.

m1myhf8bwwfz.jpg

Gelukkig hebben ze het weer doorgetrokken naar hoe het was en kenmerkend voor Opel:

8owyw0abqz5y.jpg

Vanaf 1987 kon je een Oka kopen. De Oka , een samenwerking van VAZ (Lada) en KamAZ. De ontwikkeling werd in 1981 gestart. Deze auto is ontworpen met de Japanse Kei Cars in het achterhoofd. Misschien daarom is er gelijkenis met meet Daihatsu Cuore.

En bij gelijkenissen mag de Aleko natuurlijk ook niet ontbreken.

Over deze auto is al zoveel onzin geschreven, zo zou de Simca fabriek haar machines aan de Sovjet-Unie verkocht... Of dat de Russen een Simca uit elkaar gehaald hebben en zo de Aleko nagemaakt hebben. Dat er Simca is gekeken is zeker een feit, maar de wilde verhalen die sommige "slimme mensen" ervan maken, nouja soms kun je beter niets zeggen.

Verder moet ik ook altijd aan de Polo Steilheck en de 84-er Civic denken. Natuurlijk lijken die auto's niet op elkaar, maar ik vraag me wel eens af of de Honda makers gekeken naar de Polo.

Het lijkt erop dat we wel een beetje door het onderwerp zijn.
Deze keer maak ik geen opsomming, omdat erbij de gememoreerde voorbeelden meestal een flink verhaal bij verteld moet worden. En dan kun je net zo goed scrollen.

Er is voorgesteld om te kijken naar auto's lang in productie zijn geweest (incl. facelifts)? De meest gangbare zijn de Volkswagen Kever, Citroën 2CV, Land Rover (Defender), Morris Oxford/Hindustan Ambassador, enz. Deze mogen natuurlijk genoemd worden. Maar laten we het iets leuker maken: zet er foto's bij en data! En als een auto 'overzees' werd doorgebouwd, dan mag je dat gaan noemen. Sommige auto's maken op die manier wel een lang leven mee.

Dus: wat zijn de langstlevende auto's?

En als we toch bezig zijn: kun je ook de korts geproduceerde auto's noemen? Wat zijn de eendagsvliegen?
En deze site kan handig zijn: https://www.berekenhet.nl/modules/vakantie/periode-tussen-twee-datums.html

Ik trap af een ouwe: Hindustan Ambassador (18 Oktober 1956-maart 2014 = 57 jaar, 4 maanden)
Morris_Oxford_Series_III.jpg

Morris Oxford III (1956)/Hindustan Ambassador Mk1 (1957)
20150704Ambassador.jpg

Hindustan Ambassador Mk6 (t/m 2010), die zag er nog niet zo anders uit...
Hindustan_Motors_Ambassador_Avigo_4281.jpg

Hindustan Ambassador Avigo (2004-2010) is een dramatische wijziging ten opzichte van de voorgangers.
Nu schijnen de laatste exemplaren van de Ambassador in maart 2014 gebouwd te zijn.

Als eendagsvlieg nomineer ik de Talbot Tagora (oktober 1980 - juli 1983 = 2 jaar, 9 maanden)
Talbot_Tagora_SX.jpg

Peter O zei:
Vanaf 1987 kon je een Oka kopen. De Oka , een samenwerking van VAZ (Lada) en KamAZ. De ontwikkeling werd in 1981 gestart. Deze auto is ontworpen met de Japanse Kei Cars in het achterhoofd. Misschien daarom is er gelijkenis met meet Daihatsu Cuore.

De gelijkenis met de eerste generatie Cuore is groter!
Mira_L55V.jpg

images_daihatsu_cuore_1980_1.jpg

Auto encyclopedie zei:
MCW 84 zei:
Wat wordt de volgende wetenswaardigheid? :T

Ik heb er nog 2 op de plank liggen, maar werd vriendelijk verzocht nog even geduld te hebben.

Het zou misschien ook leuk zijn een ander de ruimte te geven.

Ency werd al na dit bericht keihard genegeerd en nu dus al weer. Niet echt sympathiek in mijn ogen.

Van de moderne auto's is de Chinese Chery Tiggo 3 een zeer langlopend model. Hij werd in 2005 geïntroduceerd dus al 16 jaar op de Chinese markt. Dit was toen Chinees nieuws net een beetje kwam kijken en ik zelfs een website had met alle Chinese auto's. Al redelijk vlot mee gestopt omdat er zo'n stormloop was aan nieuwe (sub)merken dat het niet meer bij te houden was. De Tiggo 3 begon overigens gewoon als Tiggo maar toen Chery met diverse grotere SUV's kwam (Tiggo 5, 7 & 8 bijvoorbeeld) kwam er de '3' achter te staan. Hij leek van binnen en buiten wel heel erg op de 2e generatie RAV4

xx-46.jpg

Inmiddels heeft ie wel al zijn 4e facelift gehad:

616d24df0a266718b1dee1cd

616d24f0a4e27718b03ad57e

De Mitsubishi ASX

Origineel 2010-2012
m1dyvdabx39n_480.jpg

Facelift 1 2012-2016
m1ny4spbuhms_480.jpg

Facelift 2 2016-2018
u5zyozjbwzh8_480.jpg

facelift (3) 2018-2019
c6wyxkfbha72_480.jpg

facelift 4 2019-2021
iyuym39bpu7q_480.jpg

Zolang de ASX het vol heeft gehouden zo snel viel het doek voor diens tweelingen

De 4008 is hier nooit geleverd en de C4 Aircros was er vanaf 2012 tot en met 2015 en heeft verder nooit een facelift gehad.
m1eyvq7b2bcm_480.jpg

elders hield die het nog tot 2017 vol.

Hejsan zei:
Dus: wat zijn de langstlevende auto's?

Mag het onder verschillende merknamen? Zo ja:
Kia Pride / Saipa 111, 1986 - heden, >35 jaar
Peugeot 206 / Khodro 207i, 1998 - heden, >23 jaar
Ford Taunus TC2/TC3 / Otosan Taunus, 1976 - 1994, 16 jaar

Peter O zei:
Auto encyclopedie zei:
MCW 84 zei:

Ik heb er nog 2 op de plank liggen, maar werd vriendelijk verzocht nog even geduld te hebben.

Ency werd al na dit bericht keihard genegeerd en nu dus al weer. Niet echt sympathiek in mijn ogen.

De inbreng van langst geleverde auto was nog van MCW (y) die heeft TS eerst even naar voren geschoven , het gaat er hier idd behoorlijk bedreven en fanatiek aan toe , maar is volgens mij puur uit enthousiasme. (y)

In het lijstje langst levende automodellen mag de Jeep Wagoneer (type SJ) absoluut niet ontbreken.
De productie begon in 1963 en eindigde in 1991, het koetswerk van dit icoon bleef op wat details na in al die jaren ongewijzigd ondanks dat het merk Jeep in die periode in 3 verschillende handen (Kaiser, AMC, Chrysler) is geweest.

Jeep is trouwens toch goed in modellenlijn lang aan houden, de Jeep CJ serie is zelfs geproduceerd van 1944 tot 1986.
Alleen zat er in de CJ-serie wel wat meer verschil in het uiterlijk, daar trek ik liever een streep tussen model CJ1 t/m CJ4 (1944-1968) en model CJ5 t/m CJ8. (1954-1986)

De UAZ 452, die sinds 1965 gebouwd word. Eigenlijk is de Bukhanka (zoals ie liefkozend wordt genoemd) een door ontwikkeling / facelift van de UAZ 450, die vanaf 1958 tot 1966 is gebouwd.

UAZ-469, sinds 1971 in productie. Sinds 2003 heet de auto Hunter, en heeft een (kleine) facelift gehad.

Paykan:
1280px-Paykan-1.jpg
1967-2005= 38 jaar.

Het origineel, de Hillman Hunter / Rootes Arrow slechts tussen 1966 en 1979 = 13 jaar.

Nog een ander langlopend model waarbij het uiterlijk zo goed als ongewijzigd is gebleven was de Suzuki SJ410/SJ413/Samurai.
Het model is begonnen als de opvolger van de LJ80 in 1981, en onder de naam Samurai geproduceerd tot in 2004. (en onder de naam Maruti Gypsy nog tot 2017)

De Peugeot 405 werd in 1987 geïntroduceerd en productie in Europa stopte in 1997. In Iran hadden ze de 405 ook sinds 1995. Daar werd ie geproduceerd door Iran Khodro. In 2020 leek productie toch echt te zijn gestopt. Hij heeft het dus 33 jaar volgehouden. Alleen zijn bronnen een beetje vaag. Hij is op een gegeven moment geherintroduceerd en kwam in gefacelifte vorm als Peugeot Pars op de markt.

peugeot-405-de-iran.jpg

peugeot-405-de-iran.jpg

Nu wordt de auto trouwens gebouwd in Azerbaijan door Azermash Khazar. Heet nu echter Peugeot Khazar 406.

Lada kan er ook wat van:

de 2104:

Gebouwd tussen 1984 en 2012.

De 2105:

Gebouwd tussen 1980 en 2015.

De 2107:

Gebouwd tussen 1982 en 2012.

En de 2106:

Gebouwd tussen 1976 en 2006.

Maar laten we de 2121 niet vergeten, die wordt sinds 1977 gebouwd.

De 2109:

Van 1987 tot 2011, de facelift Samara 2, werd nog tot 2013 gebouwd.

MCW 84 zei:
Overigens geef je slecht voorbeeld, want bij Opel liep het steeds tot aan de koplampen. Daarnaast liep het ook aan de bovenkant in een 'punt' waardoor je een soort V-vorm kreeg maar dan schuin zeg maar. Bij de Insignia (nog altijd een prachtige auto trouwens, fraaier dan de huidige) werd het aan de onderkant diepen doorgetrokken en bovenkant vlakker. Duidelijk meer vijfhoekig en niet meer tot aan de koplampen.

Ik geef geen slecht voorbeeld, in tegendeel: ik schets de weg naar het resultaat waar jij je al jaren onnodig druk in maakt. Dat noemt men de evolutie en die toont aan dat de gelijkenis toeval is, geen kopiëren.
Het komt veel vaker voor dat door toeval een gelijkenis ontstaat, ook dat toont deze rubriek aan.

Peter O zei:
Lada kan er ook wat van:

de 2104:

Gebouwd tussen 1984 en 2012.

De 2105:

Gebouwd tussen 1980 en 2015.

De 2107:

Gebouwd tussen 1982 en 2012.

En de 2106:

Gebouwd tussen 1976 en 2006.

Je vergeet een stuk van de geschiedenis: hogervermelde sedans zijn evoluties van de Lada 1200 (VAZ 2101), gerepresenteerd in 1970:

1980_-_VAZ_2101.JPG

Een in licentie gebouwde Fiat 124
Fiat_124-Sedan_Front-view.JPG

En die ging in 1966 in productie.

De VAZ 2106 is trouwens een erg licht gelifte VAZ 2103 die in 1973 het levenslicht zag.
2560px-Lada_%287907461522%29.jpg

In de Taiwan kun je nog steeds een Mitsubishi L300 van de derde generatie kopen (vanaf 1986):
nKts676.jpg

Maar....

Zowel in de Philippeinen (boven) en Indonesie (onder) wordt ook de tweede generatie L300 nog gebouwd! (introductie 1979!)
0sTKgzk.jpg

j5f1txu.jpg

Ik geef geen slecht voorbeeld, in tegendeel: ik schets de weg naar het resultaat waar jij je al jaren onnodig druk in maakt. Dat noemt men de evolutie en die toont aan dat de gelijkenis toeval is, geen kopiëren.

Volgens mij maak jij je er drukker om wat ik vind :rolleyes: En dat al "jaren" lang :) (wist niet eens dat je al zo lang op het forum zit, je bijdrages vallen mij pas sinds het nieuwe merk DS op... ) En was vooral om de subjectiviteit te benadrukken. Maarre.. we waren al door naar het volgende onderwerp.

Muddy Bandit zei:
In het lijstje langst levende automodellen mag de Jeep Wagoneer (type SJ) absoluut niet ontbreken.
De productie begon in 1963 en eindigde in 1991, het koetswerk van dit icoon bleef op wat details na in al die jaren ongewijzigd ondanks dat het merk Jeep in die periode in 3 verschillende handen (Kaiser, AMC, Chrysler) is geweest.

Jeep is trouwens toch goed in modellenlijn lang aan houden, de Jeep CJ serie is zelfs geproduceerd van 1944 tot 1986.
Alleen zat er in de CJ-serie wel wat meer verschil in het uiterlijk, daar trek ik liever een streep tussen model CJ1 t/m CJ4 (1944-1968) en model CJ5 t/m CJ8. (1954-1986)

Kia Military bouwt een afgeleide van de Kaiser Jeep nog steeds als M450!
Bogdan-KIA_Military_KM-450.jpg

@Peter O: de 2109 kwam pas in 1987, maar de driedeurs Samara was al eerder: 1984

Je vergeet een stuk van de geschiedenis: hogervermelde sedans zijn evoluties van de Lada 1200 (VAZ 2101), gerepresenteerd in 1970:

Tja maar doet verder niet toe voor de categorie. Ze werden al nieuwe generaties op de markt gebracht. Zoals bij reskins wel vaker is.

@Dizono, stimmt, maar ik was verbaasd dat de 5deurs blijkbaar wel is doorgebouwd naast de Samara 2, vandaar dat ik alleen de 5deurs meenam.

@IDS

Nee zeker niet. de 2101 heeft niets te maken met een 2103, 2105/6. De 2101 is de oerlada, die is tot 1988 meen ik gebouwd. De 2103 is een andere auto, wellicht inderdaad kun je de 2106 daar een facelift of wat dan van vinden. Eens. Maar de 2103/06 is langer en heeft een andere motor en weet ik veel wat nog meer, dat is geen 2101.

Maar de 2105/7/4 is een andere auto dan de 2101. Niet voor niets werden ze jarenlang naast elkaar verkocht.

Voor de rest, ik wens niet met jou te discussiëren, ik ben jouw beledigende berichten van eerder niet vergeten, ik kom op het forum omdat ik het leuk vind, en ik heb geen zin in weer een discussie met jou, dus fijne avond!

Ik heb een ongelofelijk zwak voor busjes en hun omzwervingen over de wereld, ik hoop dat jullie dat niet erg vinden :LOL:

In 1981 maakten wij kennis met de Renault Trafic:
renault_trafic_12.jpg

Na afloop van de toch al lange productie tot 2001, waar hij de laatste jaren zelfs nog heel even (in afwachting van de 2e generatie Trafic/Vivaro) als Opel Arena werd verkocht...
opel_arena_van_78.jpg

...werden de rechten en tooling aan het Indiase Tata verkocht, die de Winger introduceerden:
autowp.ru_tata_winger_2.jpg

En sinds 2020 ziet die er zo uit:
tata_winger_2_039c0000109e0c55.jpg

Eerste generatie Toyota Crown. In Japan echt een icoon. Kwam in 1967 op de markt en een tweede generatie kwam pas in 1997. Oftewel 30 jaar. Uiteraard werd ie tussentijds wel een beetje opgefrist (2e foto). De tweede en huidige generatie lijken nog zeer sterk op de eerste generatie.

toyota_century_1967_1.jpg

toyota_century_1987_1.jpg

@Dizono, die laatste Winger, die is toch wel briljant! Mooi nouja dat is een 2e natuurlijk. Deel de busjes zou ik zeggen! (y) Leuk!

Dan is er nog de Mercedes-Benz T1, die je vanaf 1977 decennia lang op elke Nederlandse straathoek tegenkwam, maar inmiddels al weer zo'n 20 jaar vrijwel uit het straatbeeld is verdwenen. Niet overal trouwens, in Marokko stikt het er van.
mercedes-benz_207_d_5.jpg

De T1 hield het lang uit, tot hij in 1995 werd afgelost door de Sprinter. Maar in -daar gaan we weer- India, is hij als Force Traveller nog immer te koop:
force_traveller_delivery_van_00c6003a0442032f.jpg

Dizono zei:
Kia Military bouwt een afgeleide van de Kaiser Jeep nog steeds als M450!
Bogdan-KIA_Military_KM-450.jpg

Klopt.
De Jeep M715 is echter geen SJ Wagoneer maar een lichte vrachtwagen die als pickup/chassis-cabine geproduceerd wordt voor legerdoeleinden en enkel wat plaatwerk leent van de SJ Wagoneer, vandaar dat ik deze niet bij de SJ Wagoneer genoemd heb.
Maar de productie van dat ding loopt ook al vanaf 1969, en dat bijna geheel op overheidsgelden.

In 1965 introduceerde Peugeot de charmante J7:
peugeot_j7_wagon_4.jpg

In 1980/1981 (verschillende bronnen...) kwam daar de gemoderniseerde J9:
peugeot_j9_van.jpg

Die werd toen ook in Turkije bij Karsan gebouwd, en toen Peugeot in 1991 de stekker er eindelijk uittrok, blijf de J10 in Turkije van de band rollen tot 2006!
karsan.jpg

Niet getreurd, ze bleven hem eigenlijk gewoon bouwen, maar dan met een fikse facelift:
karsan_j9_premier_maxi_high_roof.jpg

In 2010 was het dan eindelijk klaar voor de J9... toen kwam de J10. Die heeft het uiteindelijk nog tot 2015 uitgehouden.
karsan_j10_4.jpg

In 1986 maakt de wereld kennis met de gestroomlijnde Ford Transit van de tweede generatie:
ford_transit_31_006c0000090206bc.jpg

Die Ford tot 2016 in China heeft gebouwd in een joint-venture met JMC (Jiangling Motors)
jmc_ford_transit_lwb_2.jpg

Klaar? Tuurlijk niet!

Met een Storm Trooper-facelift en een Mitsubshi-motor kun je die gouwe ouwe Transit nog steeds kopen in China!
jmc_ford_transit_8.jpg

Peter O zei:
@IDS
Nee zeker niet. de 2101 heeft niets te maken met een 2103, 2105/6. De 2101 is de oerlada, die is tot 1988 meen ik gebouwd. De 2103 is een andere auto, wellicht inderdaad kun je de 2106 daar een facelift of wat dan van vinden. Eens. Maar de 2103/06 is langer en heeft een andere motor en weet ik veel wat nog meer, dat is geen 2101.

Maar de 2105/7/4 is een andere auto dan de 2101. Niet voor niets werden ze jarenlang naast elkaar verkocht.

Nou nou, de VAZ 2101 is de basis voor al die andere modellen die je noemt. De 2105/7/4 is inderdaad een reskin van de eerste. Maar om te stellen dat de 2103/6 niets met de 2101 te maken hebben is sterk overdreven. Opgesomd zijn deverschillen tussen 2101 en 2103: "The 2103 externally differs from its predecessor, the VAZ-2101 firstly by its four, that is, double sets of headlights, different grille and direction pointers, moldings on the sides of the body and larger taillights. Its main difference - the more powerful 75 hp (56 kW; 76 PS) 1,452 cc (88.6 cu in) straight four petrol engine." Kortom een dikkere motor en wat andere sierlijsten en verlichting en grille. Ik denk dat menig ander voorbeeld dat hier genoemd word veel sterker gewijzigd is. Voor de Lada 2101/3/6 lijkt me de levensloop van 1970-2006 wel terecht. En de Fiat 124 is technisch wel anders, maar deze zou je wat mij betreft om bovengenoemde redenen prima kunnen meenemen, en dan is het Fiat 124 t/m VAZ-2106: 1966-2006: 40 jaar

Auto encyclopedie zei:
Peter O zei:
Auto encyclopedie zei:
MCW 84 zei:

De inbreng van langst geleverde auto was nog van MCW (y) die heeft TS eerst even naar voren geschoven , het gaat er hier idd behoorlijk bedreven en fanatiek aan toe , maar is volgens mij puur uit enthousiasme. (y)

Dat is het zeker! (y) Laat het duidelijk zijn dat het niet is dat ik geen zin had in jouw ideeën maar ik had het idee dat we nog lang niet klaar waren met het op dat moment actuele onderwerp dus vandaar dat ik om nog even geduld vroeg. Ook alweer vanwege dat enthousiasme. Nu dus door met het volgende onderwerp! :D

Peter O zei:
@IDS

Fiat 124(1966) -> VAZ 2101 -> VAZ 2104 (tot 2012)/2105 (tot 2010)
Fiat 125 (1967)-> VAZ 2103 -> VAZ 2107 (tot 2012)

Wikipedia zei:
In 2002 werd de productie van de 2104 overgenomen door IZj. De montage werd ook gestart in de voormalige LoeAZ-fabriek van de Bogdan-groep en later ook in Tsjerkasy, Oekraïne. Het 2107-model werd ook geproduceerd in de ZAZ-fabriek in Oekraïne en in de fabriek van Suzuki in Egypte. In augustus 2011 werd de Russische productie van de 2107 verplaatst naar IZj. Na ongeveer dertig jaar werd de productie van de 2105 in 2010 stopgezet, gevolgd door de 2104 en 2107 in 2012.

De Peugeot 504 heeft er ook een aardige geschiedenis van gemaakt.
2880px-1978_Peugeot_504_Ti_Automatic_2.0_Front.jpg

Peugeot 504 (september 1968)

France: 1968–1983
Argentina: 1969–1999
China: 1989–1997
Kenya: 1968–2004
Nigeria: 1975–2006
South Africa: 1970–1985
Spain: 1977–1980
Taiwan: 1979–1984

Bij elkaar ruim 37 jaar.

Terug