Onzinnige wetenswaardigheden

Auto encyclopedie zei:
Morgen kortswerken wel afwijkend zijn?

Ik zou zeggen van niet, want dan kun je net zo goed spreken van verschillende modellen op één platform. Ik zou als criterium aanhouden dat de koplampen (evt. samen met onderdelen als de grille om ze passend te krijgen) uitwisselbaar moeten zijn. In het geval van de 406 zijn de koplampen van een coupé en sedan dus onmogelijk (kunst- en vliegwerk buiten beschouwing latend) uitwisselbaar. Ik kom vanavond wel met een lijstje.

Koplampen van de BMW 3/4-serie Coupe op de M-versie van de 3-serie.

vjtykxwbit81_480.jpg
no2yln7bys6c_480.jpg

fv1y39bbjeh7_480.jpg
m1cyj4nbjtlg_480.jpg

De Mazda 818 (Grand Familia in Japan) was er ook met rotatiemotor. Dan heette hij RX-3 (Savanna in Japan) en had het andere koplampen:

Advertentie-818-RX3-1024x719.jpg

IrTwchR.jpg

WzEy47d.jpg

Bij de Punto zijn de koplampen gelijk, maar de achterlichten verschillen. Overigens niet qua vorm, maar qua lay-out. Bij de Evo werden het mooie led (of led-look) exemplaren, maar in de laatste jaren, toen ie weer gewoon Punto heette, keerde de oude, simpele units weer terug.

Vroeger kwam het nog wel eens voor: verschillende soorten koplampen. Enkel rond, vierkant, dubbel rond. Bij een auto als de Golf 3 was het hetzelfde, maar daar was de vorm gelijk en verschilde alleen de indeling.
Een auto als de E46 compact had wel andere koplampen, en hoewel ik het nooit gezien heb vermoed ik dat je de neus 1-op-1 kan wisselen met een sedan of touring (al begin ik bij de foto's te twijfelen, zie de onderkant van de zijschermen).

3_e46_compact_9e957345-1de7-4609-8556-e882011cce09.jpg

1998-2001_BMW_328i_%28E46%29_sedan_%282011-07-17%29_01.jpg

De 911 (930) Turbo had normaliter de gewone 911-koplampen:
porsche_911_turbo_3.3_coupe_by_porsche_exclusive_4.jpg

Er is echter ook een kleine serie 'Flachbau'-exemplaren gemaakt met platte neus en klapkoplampen:
porsche_911_turbo_3.3_coupe_se_flachbau.jpg

Ok, en dan tijd voor wat écht obscuurs. De bij ons niet leverbare Pajero Jr. zag er in Japan zo uit:
mitsubishi_pajero_jr._7_079e04ff12480de3.jpg

Tenzij je in 1997 een van die paar kopers was die gek genoeg waren om de Flying Pug-uitvoering te kiezen. Letterlijk de vliegende mopshond.
mitsubishi_pajero_jr._flying_pug.jpg

In diezelfde categorie de Subaru Impreza Plus:
subaru_impreza_wagon_jp-spec_1.jpg

In Japan ook leverbaar als Casa Blanca:
autowp.ru_subaru_impreza_casa_blanca_1.jpg

En Mitsuoka dan? Dat is vergelijkbaar, maar met een belangrijk verschil. Deze Subaru en Mitsubishi zijn door de fabriek zelf zo toegetakeld...

Barri zei:
Bij de Punto zijn de koplampen gelijk, maar de achterlichten verschillen. Overigens niet qua vorm, maar qua lay-out. Bij de Evo werden het mooie led (of led-look) exemplaren, maar in de laatste jaren, toen ie weer gewoon Punto heette, keerde de oude, simpele units weer terug.

Ja maar die latere Punto werd weer niet tegelijk geleverd net de grande en de evo. Ik had die bmw 3 serie ook al in geachten, maar volgens mij mag die weer niet ivm ander koetswerk.

De eerste Ford Sierra had kleine koplampen voor de Custom, L en GL en brede koplampen met aanvullende verstralers voor de Ghia en XR4i.

Daihatsu Copen & Copen Cero

03.jpg

Suzuki Spacia
010_o.jpg

Suzuki Spacia Custom
020_o.jpg

Suzuki Spacia Gear
024_o.jpg

Vooral bij Japanse keicars is het gebruikelijk dat er een 'sportieve' versie is van het model. In veel gevallen is de neus totaal anders dus ook andere koplampen. Hier zijn zóveel voorbeelden van dat ik ze niet allemaal ga plaatsen. Je kan er al aardig wat zien in mijn Keicar-topic: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,5976603 Van de Spacia vind ik wel leuk dat ie met drie verschillende koplampen te krijgen is.

Edit: niet alleen keicars, ook grotere Japanse auto's. Zoals de Suzuki Solio en Solio Bandit

E8AMlYWU4zGKe4isosZ0gb2D0DgzZwi7cGz3rEpAawbcevyQ-MWjXbCFomXjcf2kAZfiDIi-DsJvzRoRbaP2PvQ9cJArEyz6sgA4zltyapQj2NZYaiKS4otrFWk8XCX26YaVfYZWdOrjvRku3x5Mn7QiVIBA5V0MH3kDgM6GcW9yHHWYIdRs3Lx27a6f2Q9j

E8AMlYWU4zGKe4isosZ0gb2D0DgzZwi7cGz3rEpAawbcevyQ-MWjXbCFomXjcf2kUKSUjGIga24hdKqe-OstDGuX00gcZi1hs-XAQp9ZP47cwyOC9LbHGPWGnaRhSbcVnJE17p4RbowFqjeQc6hFVZMUeDNGHOlqSNBTK_NouXOXLe2zVNQZCUhvTg2PxIKI

Ik begin om het overzichtelijk te houden maar met de A:

Alfetta:

Alfa Romeo Alfetta 1600, 1977. (JL-TV-43) by Remo Varkevisser, on Flickr

Alfa Romeo Alfetta 1.8 Lusso 1976 by Wouter Bregman, on Flickr

De Alfetta 2.0 had een compleet andere neus dus die reken ik niet mee. De Giulia Super en GT Veloce hadden extra lampen maar de buitenste lampen waren altijd hetzelfde.

Alfasud:

TI:

Audi 80:

GL:

80:

80 quattro:

Oldtimermeeting Nijverdal 2019 by Okke Groot, on Flickr

Audi 100 F104:

GL (en Coupé):

Audi 100 Typ 43:

1981 Audi 100 CD 2.1 5E (C2) by Rutger van der Maar, on Flickr

200:

BMW E21:

315 t/m 318i:

320 en 323i:

Neue Klasse:

1500 t/m 1800:

2000:

Een klassieker bij dit onderwerp is natuurlijk de 2CV. In 1974 kregen alle nieuwe Eenden rechthoekige koplampen:

Maar een jaar later werd de goedkopere Spécial aan de serie toegevoegd, die weer ronde koplampen had. Deze stonden echter op de bredere steunen van de rechthoekige koplampen en dus verder uit elkaar dan vroeger. Op die manier kun je dus vaak "vervalste" oude Eenden herkennen. Ook zijn een heleboel Eenden met de rechthoekige koplampen later van ronde voorzien, ondanks dat het lichtbeeld daarvan een stuk slechter is.

Citroën 2CV Spécial 1976 by Eelco, on Flickr

Visa:

Veel sportieve Visa's hebben naderhand dubbele koplampen gekregen, maar alleen op de GTi (en de zeldzame homologatiespecial Mille Pistes) waren ze standaard:

1986 Citroën Visa 1.6 GTi 115ch by fabbi71, on Flickr

De C15 kreeg in 1989 andere koplampen maar toen werd de Visa niet meer gemaakt.

Auto encyclopedie zei:
Twijfelde over de polo mk2 , maar als de BMW e21 goed wordt gekeurd

In het geval van de Polo zijn de buitenste koplampen hetzelfde, bij de E21 zijn ze bij de versie met dubbele koplampen kleiner. Maar van de Polo had je weer de Classic (of Derby in de BRD):

Niet heel anders maar qua vorm toch iets anders. Bij de nieuwe 308 heb je ook subtiel verschil tussen normale versies en GT(-Line): https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,5995443,page=2

vzAFuyQ.jpg

daI1ihY.jpg

Ik moest meteen denken aan de Austin (Mini) Metro:

1983 Austin Mini Metro by Ivan G., on Flickr

En ook na de facelift bleven de lapen eerst nog zo:

[url=https://flic.kr/p/2hC6ia9]
Austin/MG Metro Turbo by Peter Olthof, on Flickr

929V6 kan me vast verbeteren, maar ik meen dat de eenvoudigere modellen de "open lampen" hadden en de luxere de andere. Of was het de motor die van invloed is. Ik weet het even niet meer.

De eerste Swift had ook 2 neusjes:

Zou je denken dat dit na de facelift er een 1 neus zou komen, nee de verschillende neuzen bleven:

Bij de Swift was wel motor afhankelijk.

De bovengenoemde BMW 3-Compact heeft echt een totaal afwijkende carrosserie. Ten eerste valt deze in de categorie Peugeot 406 sedan/406 Coupé.
Ten tweede zijn de flanken anders. Als je de neus van de 3-Compact op een 3-sedan zou zetten, dan lopen de carrosseriedelen niet door. Dat zie je duidelijk aan de groef aan de onderzijde van de deur. Bij de 3-Compact ontbreekt deze in het geheel.

De Volvo 240/260 is waarschijnlijk kampioen in verschillende fronten en koplampen, maar dat geldt dan voor de verschillende bouwjaren.

Maar met modeljaar 1979 leverde men in Europa (en Nederland) drie verschillende koplampen te gelijkertijd:
1600px-1979_Volvo_244_DL_%2812596402115%29.jpg

Vierkante koplampen voor de DL-versie
26656442-1.jpeg

Ronde koplampen (met verstralers in de grille) voor de 242 GT
k8myjnzbo0wm_800.jpg

Rechthoekige koplampen voor de overige versies en de 260-modellen

Alle bovenstaande koplampvarianten zijn in de 242-koets geleverd.

Bij de facelift van de Volvo 740 kwamen er twee verschillende frontjes
Volvo_740_front_20080320.jpg

Smalle koplampen voor de basis uitvoeringen van de 740
DSC00597-Custom-Custom.jpg

Brede koplampen voor de 740 GLT, Turbo en 760. De latere 940 en 960 heeft ook deze lampen.

Ik vraag me af of batch-engineered auto's zoals Opel Ascona/Vauxhall Cavalier hier echt thuishoren.

In Japan had je de Mazda Luce (die wij kenden als 929). Met rotatiemotor heette die Cosmo. Dit is wel een twijfelgeval want de bovenste is de 4-door sedan (normale koplampen) en de onderste de 4-door hardtop (met klapkoplampen) dus met andere raamstijlen. Ik kan alleen niet direct achterhalen of de Hardtop ook bv een lager dak had. Weet 929V6 dat?

l3lZeV1.jpg

GKzQy0H.jpg

Deze Cosmo hebben wij nooit gehad. Wij hadden de gewone Luce als 929 sedan en coupe. Die coupe had sowieso de klapkoplampen. Wel leuk om ze ook op de Hardtop te zien

1981%20mazda%20929%20cosmo%202000%20egi%20xg-x%20hardtop%20front%20%C2%BE%20.jpg

Honda was hier ook sterk in:
Accord (1986?) in Japan:
1986-1989_Honda_Accord_sedan_--_03-16-2012.JPG

In Europa én in Japan:
Honda_Accord_front_20080121.jpg

Honda Integra GSi1992 (?):
1993-1997_Honda_Integra_GSi_coupe_%282011-04-28%29_01.jpg

Amerikaanse versie maar ook in Japan gevoerd:
560px-Honda_Integra_1996_3door.jpg

Edit: Correcte foto's opgeladen

De Renault 9 en 11 zijn ook bijzondere gevallen:
R9TSE03052013.jpg

Renault 9 (1981-1986)

Maar in 1985 kregen de luxere modellen van de Renault 9 de neus van de oorspronkelijke Renault 11:
Renault_9_Turbo.jpg

Renault 9 GTS, GTD, TSE, TDE, TXE en GTX (1985-1986)

In 1986 kwam de facelift, en kregen de Renault 9 en 11 dezelfde neuzen, echter met bredere koplampen voor de luxere versies:
WhiteRenault11GTLfront.jpg

Renault 11
R11ph2.jpg

Renault 11 met brede lampen

iDS zei:
Accord (1986?) in Japan:
In Europa:
De Honda Accord Sedan had je inderdaad met klapkoplampen, en in Europa niet. In Europa had de Accord Aerodeck wel die koplampen, maar da's een andere carrosserie. En strikt genomen stonden die Japanse en Europese modellen niet in dezelfde dealer. Dat lijkt me toch vergelijkbaar met de restrictie omtrent de USA-modellen. Je toont trouwens Acoords van verschillende generaties ;)
iDS zei:
Amerikaanse versie:
Deze telt heleaas ook niet mee. Overigens zijn deze Integra's qua carrosserie bovendien totaal anders. Ik denk dat de onderste een generatie ouder is.

Hejsan zei:
iDS zei:
Accord (1986?) in Japan:
In Europa:
De Honda Accord Sedan had je inderdaad met klapkoplampen, en in Europa niet. In Europa had de Accord Aerodeck wel die koplampen, maar da's een andere carrosserie. En strikt genomen stonden die Japanse en Europese modellen niet in dezelfde dealer. Dat lijkt me toch vergelijkbaar met de restrictie omtrent de USA-modellen. Je toont trouwens Acoords van verschillende generaties ;)
iDS zei:
Amerikaanse versie:
Deze telt helaas ook niet mee. Overigens zijn deze Integra's qua carrosserie bovendien totaal anders. Ik denk dat de onderste een generatie ouder is.

Auto encyclopedie, je toont een eerste generatie Renault 5 en een tweede generatie 5 (GT Turbo). Hoort hier dus niet thuis.

Auto encyclopedie zei:

Waarom staan deze er tussen?
Als we opvolgers en facelifts en totaal andere auto's er bij gaan halen, dan kunnen we een paar duizend inzendingen verwachten.

Laten we de vraagstelling een beetje handhaven:
Gevraagd is om autotypes aan te geven die gelijktijdig geleverd zijn met verschillend gevormde koplampen.
Een paar restricties:
We kijken alleen naar auto's die voor de rest dezelfde carrosserie hebben;
We kijken alleen naar auto's van hetzelfde automerk (dus geen batch-engineering);
We kijken alleen naar auto's die toen ze nieuw waren in dezelfde showroom hebben kunnen staan (en dus geen Amerikaanse koplampen en Europese koplampen naast elkaar noemen) en uiteraard van hetzelfde modeljaar. Geen facelifts of opvolgers;
We kijken naar de vorm, niet of er witte, gele koplampen, LED, xenon, donkere glaasjes enz. opzitten;
Aftermarket (booskijkers, Halfords enz) zijn uitgesloten van deelname, idem voor one-offs.

Gevraagd is om autotypes aan te geven die gelijktijdig geleverd zijn met verschillend gevormde koplampen.

In die Mercedes zitten de ronde lampen in het omhulsel van de bekende koplampen. Lijkt me dat die dan niet klopt. Kan je de Renault 5 nog even weghalen aub? :)

Bij Renault was men gek op verschillende koplampen:

Renault 20 en 30:
jnjycwhbpmla.jpg

R20
h89ylmqbgnez_480.jpg

R30

De Renault 15 en 17 kon je opdezelfde manier uit elkaar halen, maaaaaaaar. De R17 heeft een andere carrosserie. Dus die doet deze keer niet mee.

En dan natuurlijk...
Renault_21_front_20071031.jpg

Renault 21
2560px-Renault_21_2l_Turbo..jpg

Renault 21 Turbo

Audi 80 type81
Audi-80-III-B2-Typ-81-85-facelift-1984_1.jpg

Audi 90 type81
hyeym9dbdi93_480.jpg

Audi 80 type89
hk3yyzrb9qsm_800.jpg

Audi 90 type89
e44y97cbbl0m_800.jpg

Dat zijn bekende voorbeelden. Wat niet veel mensen weten, is dat er van de type81 Coupé
10882488145_f298c9871d_b.jpg

ook een 1.6 Coupé GL-versie is geweest. Ik heb de cijfers even niet paraat maar volgens mij zijn er maar een paar honderd gebouwd.
220px-Audi_coupe_v_slt_sst.jpg

Zwart-wit gezien telt deze dan ook mee:

De Streetwise is natuurlijk een Urban 25. Deze behield dit front.

De andere modellen kregen met de laatste facelift deze neus

Terug
Bovenaan