Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
244 55 zei:Twijfelgeval..... De term 240. Gebruikt door Volvo, Mercedes en BMW.

Dizono zei:Ik heb ook nog op de plank voor je:
-topmodellen met minder cilinders dan het model eronder
Barri zei:Doet MG niet hetzelfde als DS? DS DS5 & MG MG5.
Hejsan zei:@929V6: Alle V8 'namen' had ik bij voorbaat uitgesloten, omdat dit net als cilinderinhoud, fiscaalvermogen toch wel erg veel 'hits' kan opleveren.
Barri zei:Doet MG niet hetzelfde als DS? DS DS5 & MG MG5.
929V6 zei:Volgens mij zijn de Sierra XR4i en RS Cosworth niet gelijktijdig leverbaar geweest. Moet dat niet een voorwaarde zijn?
Niet helemaal een topmodel, maar de Fiesta Red Edition kreeg een 140 pk sterke versie van de 1.0 Ecoboost 3-cilinder. Daarmee was hij sterker dan alle leverbare viercilinders, de ST daargelaten
Ja, dat staat er toch? Ik vond het de moeite om hem toch even te noemen.MCW 84 zei:Niet helemaal een topmodel, maar de Fiesta Red Edition kreeg een 140 pk sterke versie van de 1.0 Ecoboost 3-cilinder. Daarmee was hij sterker dan alle leverbare viercilinders, de ST daargelaten
Laat de ST nou net het topmodel zijn....
Dizono zei:929V6 zei:Volgens mij zijn de Sierra XR4i en RS Cosworth niet gelijktijdig leverbaar geweest. Moet dat niet een voorwaarde zijn?
XR4i sowieso tot 87 en volgens mij als XR4x4 nog langer, Cosworth vanaf 86.
Auto encyclopedie zei:beetje twijfelgeval
Maar het facelift model van de w203 was er als 5 cilinder AMG diesel en kwam er ook als 6 cilinder diesel die niet door AMG onder handen was genomen.
het enorme prijs verschil lijkt me niet echt die paar pk en koppel waard.
![]()

Barri zei:Pfoh, wat een heerlijk model is die Leon toch. Zeker in deze kleur!
Hejsan zei:Toen in 1981 de Volvo 244 Turbo uit kwam (4 cil 2.1 155 pk) kreeg de 260-serie grotere en sterkere motoren (V6 2.8) met jawel óók 155 pk. Daarmee valt deze af.

929V6 zei:Hejsan zei:Toen in 1981 de Volvo 244 Turbo uit kwam (4 cil 2.1 155 pk) kreeg de 260-serie grotere en sterkere motoren (V6 2.8) met jawel óók 155 pk. Daarmee valt deze af.
Blijkt inderdaad een zetfout te zijn in het Autovisie-jaarboek van 1982 waarin ik dit checkte. Bij de 264 GLE staat weliswaar de cilinderinhoud van 2,8 liter maar een vermogen van 95 kW, bij de 264 DL een vermogen van 109 kW...
Gewetensvraagje is of we de RX-modellen met tweeschijfs Wankelmotor van Mazda moeten noemen ten opzichte van de evenknieën met viercilinder Ottomotor.![]()
[b]Vraag 22:
Noem een voorbeeld waarbij het topmodel van een serie het met minder cilinders moet doen dan het model eronder.[/b]
Een topmodel is ofwel het duurst ofwel gezegend met het hoogste motorvermogen uit de serie. Met 'serie' bedoelen we een model van één generatie. Hierbij is het wel toegestaan een topmodel te noemen die om marketingredenen een iets andere modelnaam heeft dan de overige modellen uit die serie. Maar het moet wel logisch zijn.
Om wat beperkingen aan te brengen: bedrijfswagens zijn uitgesloten van deelname (bijna niet te controleren). We kijken alleen naar straatauto's.
De definitie 'cilinder' mag je ruim nemen. En we beperken ons wel tot auto's met brandstofmotoren. Je mag voor mijn part ook diesels meenemen. Zet er alsjeblieft in je voorbeelden naast foto's er ook wat technische data bij.
Dizono zei:Hij was wel het duurste. Of gaat het om vermogen? Da's ook niet altijd helemaal juist. Zo was de Jaguar XJ300 er als XJ12 met V12 (318 pk) en als veel snellere XJR met 4.0 l6 met supercharger (326 pk). De V12 was echter een stukje duurder. Bij de Safrane Phase II was de 2.5 20v van Volvo op 2 pk net zo sterk als de 3.0 PRV6, maar wel veel sneller, zuiniger, betrouwbaarder én goedkoper.
Moderator
929V6 zei:Volgens mij zijn de Sierra XR4i en RS Cosworth niet gelijktijdig leverbaar geweest. Moet dat niet een voorwaarde zijn?
Hejsan zei:Nou goed: "De definitie 'cilinder' mag je ruim nemen." betekent dat iets met roterende schijfjes ook mag. Als de motor maar ploft. Dus geen elektromotoren.

Wouter82 zei:929V6 zei:Volgens mij zijn de Sierra XR4i en RS Cosworth niet gelijktijdig leverbaar geweest. Moet dat niet een voorwaarde zijn?
De XR4i ging medio 1985 uit productie. Het project RS Cosworth ontstond in het voorjaar van 1983 en de auto maart 1985 geïntroduceerd. Uitlevering volgde pas vanaf zomer 1986 dus geen overlap inderdaad. Je had nog wel de Merkur XR4Ti tot 1989 maar dat was geen Ford. Die had ook een viercilinder en die was met 2,3 liter groter dan die van de Cosworth![]()
Moderator
Dizono zei:Wouter82 zei:929V6 zei:Volgens mij zijn de Sierra XR4i en RS Cosworth niet gelijktijdig leverbaar geweest. Moet dat niet een voorwaarde zijn?
De XR4i ging medio 1985 uit productie. Het project RS Cosworth ontstond in het voorjaar van 1983 en de auto maart 1985 geïntroduceerd. Uitlevering volgde pas vanaf zomer 1986 dus geen overlap inderdaad. Je had nog wel de Merkur XR4Ti tot 1989 maar dat was geen Ford. Die had ook een viercilinder en die was met 2,3 liter groter dan die van de Cosworth![]()
Duidelijk. Maar er waren toch nog zeker zescilinders leverbaar toen de RS Cosworth in de showroom stond?