Afgelopen weekend heb ik dankzij de Time to Drive actie van Peug alvast in de nieuwe 508 mogen rijden. De ritten werden begeleid door instructeurs van Prodrive, altijd garantie voor wat goede autoverhalen maar remt wel ietwat om de auto helemaal uit te pluizen. Daarnaast had ik eigenlijk het liefst met de 1.5 diesel willen rijden maar die was net bezet, dus heb ik maar genoegen genomen met de 225pk GT

. Evengoed een aardige indruk gekregen.
Het blijft wat mij betreft een prachtige auto, ook IRL. Voorin zit je erg goed, heerlijke stoelen, laag in de auto met een vrij hoge middentunnel. Met mijn 1m80 ben ik schijnbaar perfect geproportioneerd voor de auto aangezien ik een zeer prettige zitpositie vond waarbij ik ook te allen tijde het dashboard volledig af kon lezen. De begeleider was een stuk langer en gaf aan dat het voor hem niet helemaal goed uitkwam.
De auto had een ontspannende uitwerking op mij. Hij veert prettig, is stil en uitgevoerd met diverse stumperhulpjes waardoor je snel geneigd bent op een relaxte manier te gaan rijden. Hij houdt keurig netjes afstand, remt en accelereert zelf, houdt je binnen de lijntjes, etc. Bovendien voelt 'ie -voor mij dan- vrij fors aan. De rijervaring deed me wat dat betreft een klein beetje aan de Kia Ceed denken die ik de dag ervoor reed. Niks sportiefs dus, ondanks de 225 pk. Heb voor de vorm wel even flink gasgeven, en geconstateerd dat de aandrijflijn daar prima mee overweg kan

De achttrapsautomaat beviel goed, itt de DCT van Kia twijfel ik er niet aan dat ik daarmee goed zou kunnen leven. Door de koppelomvormer en het snelle schakelen voel je niet steeds die kleine onderbrekingen bij optrekken.
Ook heb ik nog een gedeelte van de rit achterin gezeten om dat te ervaren. Blijft een lastig verhaal: Ik zit net niet met mijn kop tegen het plafond, maar in mijn veel goedkopere en compactere Astra zit je ruimer en heb je een fijnere zitting. Niet geheel verrassend, toch jammer. Daarnaast blijf ik het infotainment van Peugeot een heikel punt vinden. Het scherm is joekelig groot, maar een bestemming intypen tijdens het rijden moet je echt uit je hoofd laten bijvoorbeeld. Veel andere fabrikanten maken daar juist extra grote knoppen voor in scherm, Peug probeert ze klein mogelijk te maken lijkt het. Daarnaast had ik het gevoel dat de radio stoorde, maar het was DAB+, dus volgens mij is dat in principe niet mogelijk. Mijn indruk is dan ook dat de Focal-installatie niet al te helder geluid produceert. Maar goed, dat zou ik graag nog eens meer uitgebreid testen. Maar de JBL en B&O en 'merkloze' installaties in resp de Ceed, de Focus en de Astra klinken wat mij betreft vooralsnog veel beter (met name die B&O in de Ford!).
Al met al wél een gave auto, want mooi, apart, en absoluut goed rijdend. Zou 'm graag nog een keer proberen in een voor mij meer passende uitvoering, maar als de auto pas in november bij de dealer staat komt dat misschien wat laat voor mijn beslismoment.