Peugeot 508 | L sedan facelift op p. 10

Premium is ook dat je kunt kiezen uit verschillende kleuren voor het interieur, verschillende materialen, sierstrips en andere details. En sowieso veel opties en veel combinatie's van aandrijvingen. Afwerking en materialen is ook belangrijk maar echt niet het enige

P. Klieder zei:
[D2] zei:
EDIT: In mijn beleving is de truc met de kwaliteitsbeleving in het interieur vooral een 'uitvinding' van Audi, waar BMW en Mercedes achteraan zijn gaan hobbelen. Maar nog steeds oogt en voelt bijvoorbeeld een BMW 1 of 3 vanbinnen lang niet zo chique als een Audi wat mij betreft.

Dat is mijn idee ook. Die fabrikanten zien dat het "goed werkt" en passen het ook toe. Een Dacia heeft inmiddels ook airco en lichtmetaal. En hippe uitvoeringen terwijl het merk 10 jaar geleden entree maakte als buitengewoon sobere maar goede en voordelige auto's.
Lijkt me niet helemaal een goed voorbeeld, Dacia. Uitrusting is ook wat anders dan afwerkingskwaliteit. Ik denk niet dat Dacia -een van de weinige merken die mij echt volstrekt koud laten, maar dat terzijde- een merk is wat zich bezighoudt met het aanbieden van hoogwaardig ogende interieurs of anderszins het nastreven van een heel hoge kwaliteitsstandaard. Ik denk dat dat merk vooral op prijs wil concurreren.

Maar in algemene zin geldt wel natuurlijk voor de hele industrie dat de kwaliteit steeds hoger wordt. Maar ik doelde meer, zoals gezegd, op de non-budget volumemerken waar Dacia mijns inziens niet onder valt, maar wel bijvoorbeeld Opel, Peugeot, Renault, VW, etc. Aangezien die elkaar niet of nauwelijks op prijs beconcurreren, moeten ze zorgen dat ze de consument kunnen verleiden met -onder andere- kwaliteitsbeleving. Zodoende, een dashboard als dat van de 508 beschouw ik eerder als segmentconform dan als 'premium'.

De vergelijking is al getrokken tussen Volvo S60 en 508. Ik zat net de review van de V60 te bekijken en vroeg me af: zijn er al 'echte' ploatjes van een 508 break? Behalve bijv. deze artist impression.

comme-la-berline-le-break-peugeot-508-sw-2-adoptera-un-look-plus-dynamique-que-la-berline.jpg

Van de "niet-premium"- of "minder-premium"-automerken zie je doorgaans heel weinig foto's van beplakte auto's tijdens de testfase, terwijl je die van merken als BMW en Mercedes-Benz altijd al enkele jaren voor de introductie voorbij ziet komen. Blijkbaar zijn de testperiodes van merken als Opel en Peugeot veel korter en veel minder uitgebreid. "Premium" is dus wel iets meer dan een goed uitziend dashboard, chroomrandjes en knoppen met het juiste klikgeluid ;).

Zeker, vond ik zelf ook ;).

Het feit dat jij niet ziet waarin een Audi, BMW of Mercedes zich kwalitatief onderscheiden van jouw Opel Astra zegt meer over jou dan over het daadwerkelijke onderscheid.

Lijkt me niet helemaal een goed voorbeeld, Dacia.[/quote]

Ik bedoel eigenlijk hiermee te zeggen dat ook Dacia up-market gaat.

BENZine zei:
Het feit dat jij niet ziet waarin een Audi, BMW of Mercedes zich kwalitatief onderscheiden van jouw Opel Astra zegt meer over jou dan over het daadwerkelijke onderscheid.

Jij ziet feiten die er niet zijn. Nergens beweer ik zoiets.

P. Klieder zei:
[D2] zei:
Lijkt me niet helemaal een goed voorbeeld, Dacia.

Ik bedoel eigenlijk hiermee te zeggen dat ook Dacia up-market gaat.

...Maar wordt Dacia in jouw ogen dan ook meer 'premium'? Want als zelfs Dacia in verband gebracht kan worden met deze term, welk merk dan niet? En verwordt 'premium' dan niet tot een hol begrip? Of is dat het eigenlijk al? ;)

BENZine zei:
Zeker, vond ik zelf ook ;).

Carwow gezien met de nieuwe A6? Dat moet toch wel de auto met het beste dashboard zijn ter wereld? Ik bedoel, Audi en nieuw en A6. Is premium nou ook dat zo'n dashboard volledig kan bewegen als je het even vastpakt? Of naden onder de gordelophanging?

Niets ten nadele van de Duitse merken hoor, het zal vast allemaal wel goed in elkaar zitten, maar niet alles wat direct uitziet als een POCO woonwinkel is premium.
Neem nou het dashboard van de binnenkort op de markt verschijnende Mazda 6. Dat ziet er mijn inziens nou echt premium uit. Tenminste, als je die term wilt gebruiken.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Dat ziet er mijn inziens nou echt premium uit. Tenminste, als je die term wilt gebruiken.

En op basis van wat vind je dat premium? Serieuze vraag.

P. Klieder zei:
Dat ziet er mijn inziens nou echt premium uit. Tenminste, als je die term wilt gebruiken.

Op basis van het feit dat er overduidelijk héél goed naar BMW is gekeken bij het ontwerpen van dit dashboard :).

P. Klieder zei:

De wijze waarop het leer over de vlakke kant van het dashboard loopt met de stiknaad richting de bestuurder en passagier gericht, alsmede de stiknaad op de zijkant van de middenconsole die prachtig naar achter is doorgetrokken tot de achterpassagiers. Tevens de mooie draaiknoppen voor de climate control. Daarnaast is het geheel netjes, zonder kermis te worden door paarse sfeerverlichting of andere gekkigheid. Beetje rust en reinheid om het zo te zeggen. Me like very much.

Maar zo zijn toch de "premium" merken ook opgebouwd? Kijk naar het dashboard van een Audi of Mercedes. Mooie meters, mooie materialen, strakke naden etc.

P. Klieder zei:
Maar zo zijn toch de "premium" merken ook opgebouwd? Kijk naar het dashboard van een Audi of Mercedes. Mooie meters, mooie materialen, strakke naden etc.

BMW vind ik absoluut mooi, maar wel af en toe wat te druk. Zeker de nieuwe 7 met teveel glimmers. Maar, van de Duitse merken het beste mijn inziens. Mercedes vind ik echt kermis. Verschrikkelijk! Krijg ik dit soort ideeën bij (fout Duits) : https://csxqe.com/wp-content/uploads/2017/02/Poco-Sofa-Angebot-98-with-Poco-Sofa-Angebot.jpg
Audi is voor mij veel te kil en kaal. Beginnen nu massaal met touchscreens voor zaken waar ik knoppen voor wil gebruiken. Tevens altijd gevonden dat Audi te dunne materialen gebruikt. Bij het drukken op bepaalde plekken op het dashboard krijg je daarmee ook altijd kraakgeluiden.

Al vaker hier geopperd, maar het interieur van de huidige Jaguar XJ vind ik gewoon echt het summum. Klopt alles mijn inziens en kan zelf nog in combinatie met (kleine aanwezigheid van) sfeerverlichting.

Het leer wat overigens zo prachtige horizontaal gestickt over het dashboard loopt heb ik trouwens nog niet vaker gezien dan bij de Mazda 6. Vind dat echt een hele mooie oplossing.

Mercedes vind ik echt kermis. Verschrikkelijk! Krijg ik dit soort ideeën bij (fout Duits

Mwa je laat je volgens mij verblinden door de persfoto's met veel verschillende materialen en de sfeerverlichting dat aangedikt wordt. Ga eens op hun website configureren en je kan ook bv een zwart dashboard krijgen met mathout en zonder sfeerverlichting en het oogt best rustig. Dat is het fijne van premiummerken, je kan het helemaal naar jouw eigen smaak invullen, al is dat bij Audi wat beperkter

Bird Nerd zei:
Mercedes vind ik echt kermis. Verschrikkelijk! Krijg ik dit soort ideeën bij (fout Duits

Mwa je laat je volgens mij verblinden door de persfoto's met veel verschillende materialen en de sfeerverlichting dat aangedikt wordt. Ga eens op hun website configureren en je kan ook bv een zwart dashboard krijgen met mathout en zonder sfeerverlichting en het oogt best rustig.

Precies, hoe rustig wil je het hebben?

iris

nuova-peugeot-508-sw.jpg

nuova-peugeot-508-sw.jpg

nuova-peugeot-508-sw.jpg

nuova-peugeot-508-sw.jpg

nuova-peugeot-508-sw.jpg

nuova-peugeot-508-sw.jpg

nuova-peugeot-508-sw.jpg

nuova-peugeot-508-sw.jpg

nuova-peugeot-508-sw.jpg

nuova-peugeot-508-sw.jpg

nuova-peugeot-508-sw.jpg

nuova-peugeot-508-sw.jpg

peugeot-508-sw-live.jpg

peugeot-508-sw-live.jpg

peugeot-508-sw-live.jpg

peugeot-508-sw-live.jpg

peugeot-508-sw-live.jpg

peugeot-508-sw-live.jpg

peugeot-508-sw-live.jpg

peugeot-508-sw-live.jpg

Mooie auto hoor. Zicht schuinachter lijkt mij wel beroerd en die strip onder de achterruit had van mij niet gehoeven

Bird Nerd zei:
Mooie auto hoor. Zicht schuinachter lijkt mij wel beroerd en die strip onder de achterruit had van mij niet gehoeven

Vorm gaat voor functie he!

Mooi hoor (y)
Leuk met de stijlloze portierruiten, daardoor een beetje een "Shooting Brake" en dus onderscheidend van de rest.

Zoals de S60 een contender is van de 508 sedan, zo is de station variant, de V60 dat... denk ik zo. De 508 station is toch (veel) minder tot de verbeelding sprekend geworden dan je op basis van de schitterende concepts had kunnen verwachten.

BENZine zei:
Van de "niet-premium"- of "minder-premium"-automerken zie je doorgaans heel weinig foto's van beplakte auto's tijdens de testfase, terwijl je die van merken als BMW en Mercedes-Benz altijd al enkele jaren voor de introductie voorbij ziet komen. Blijkbaar zijn de testperiodes van merken als Opel en Peugeot veel korter en veel minder uitgebreid. "Premium" is dus wel iets meer dan een goed uitziend dashboard, chroomrandjes en knoppen met het juiste klikgeluid ;).
Het is niet omdat de plaatjes niet op Autoweek staan, dat er geen gecamoufleerde testexemplaren rondrijden o_O, die foto's vind je al meer dan 2 jaren op diverse fora...
Of is voor jou een auto premium als er voldoende plaatjes van op Autoweek staan :LOL:

straatos zei:
Zoals de S60 een contender is van de 508 sedan, zo is de station variant, de V60 dat... denk ik zo. De 508 station is toch (veel) minder tot de verbeelding sprekend geworden dan je op basis van de schitterende concepts had kunnen verwachten.

Tsja, what else is new? Concepts zien er altijd gaver uit, maar het is de regel (laat die uitzondering maar weg) dat veel van het design bij inproductiename niet haalbaar is om diverse redenen. Het plaatwerk van een concept car bijvoorbeeld is vrijwel altijd handgeklopt, bij het productiemodel moet dat machinaal gebeuren, daar loop je al tegen beperkingen aan. Bij de concept car hoef je geen rekening te houden met veiligheidseisen, met isolatie, met binnenruimte, met maximale wieluitslag, etc. En dan was er nog iets met kosten. Al heb ik de indruk dat die laatste factor bij deze 508 relatief onbelangrijk was.

Prachtig. Misschien nóg mooier als de raamlijn minder sterk zou oplopen, maar verder staat hier wel een plaatje hoor.

Interieur blijft fenomenaal om te zien.

[D2] zei:
straatos zei:

Tsja, what else is new? Concepts zien er altijd gaver uit, maar het is de regel (laat die uitzondering maar weg) dat veel van het design bij inproductiename niet haalbaar is om diverse redenen. Het plaatwerk van een concept car bijvoorbeeld is vrijwel altijd handgeklopt, bij het productiemodel moet dat machinaal gebeuren, daar loop je al tegen beperkingen aan. Bij de concept car hoef je geen rekening te houden met veiligheidseisen, met isolatie, met binnenruimte, met maximale wieluitslag, etc. En dan was er nog iets met kosten. Al heb ik de indruk dat die laatste factor bij deze 508 relatief onbelangrijk was.

Je hebt gelijk.

straatos zei:
Je hebt gelijk.

Danku. Ik ga dadelijk deze even printen en op een tegeltje plakken :cool:

Maar ik vind overigens wel dat de lijnen van het concept duidelijk terugkomen in het productiemodel.

Oh, BTW, de Nederlandse configurator is nu ook beschikbaar:
https://www.peugeot.nl/showroom/508/berline/samenstellen/#/?cfgStep=0

Ook de station is geweldig geworden, al zijn de vouwtjes onder de achterruit misschien wat vergezocht.

Op de youtubes zijn inmiddels tal van live presentaties van de SW te vinden, zoals deze:
https://www.youtube.com/watch?v=Wd1ezc3vPR4
en deze:
https://www.youtube.com/watch?v=YgCdpG0x5o0

Pardon my French btw. Speaking of which: Zijn dit nu allemaal filmpjes door Franse media omdat de buitenlandse niet geïnteresseerd zijn, of is Peugeot zelf niet geïnteresseerd om buitenlandse journalisten te laten kennismaken met de 508 SW? Als het dat laatste is, lijkt mij dat toch niet een heel slimme zet.

3peugeot508.jpg

4/5* in AutoExpress en in AutoCar. Eerste test van de 508 sedan:
https://www.autoexpress.co.uk/peugeot/508/103709/new-peugeot-508-2018-review
https://www.autocar.co.uk/car-review/peugeot/508/first-drives/peugeot-508-2018-review

Beweegbeeld met praatmonsieur erbij enzo:
https://www.youtube.com/watch?v=aLMVoGLXyPQ

(dit is slechts een van vele overigens)

Yep, er zijn auto's waarvan je denkt dat ze een vijfde deur hebben... en dan zit er een gewoon kofferdeksel in. Zoals de nieuwe Tesla Model 3.

L'argus heeft de Peugeot 508 en de Renault Talisman met elkaar vergeleken.

2018-match-peugeot-508-vs-renault-talisman-01.jpg

2018-match-peugeot-508-vs-renault-talisman-06.jpg

2018-match-peugeot-508-vs-renault-talisman-03.jpg

2018-match-peugeot-508-vs-renault-talisman-07.jpg

2018-match-peugeot-508-vs-renault-talisman-02.jpg

2018-peugeot-508-gt-line-grise-27.jpg

2018-renault-talisman-initiale-paris-20.jpg

1. Renault Talisman 1.6 dCi 160 Initiale Paris EDC6
2. Peugeot 508 2.0 BlueHDi 160 GT Line EAT8

Complete vergelijkingstest: https://www.largus.fr/actualite-automobile/essai-peugeot-508-2018-vs-renault-talisman-le-choc-des-francaises-9208394.html

Huh, Talisman wint? Die heeft volgens mij nooit echt heel hoog gescoord in Nederlandse testen, lekker begin voor Peugeot...

Wouter82 zei:
Huh, Talisman wint? Die heeft volgens mij nooit echt heel hoog gescoord in Nederlandse testen, lekker begin voor Peugeot...

Tja, als het criterium "wat is de beste gezinswagen" is...

Ik vind het interieur en het dashboard van de 508 zooooo mooi. Alleen al daarom zit je lekkerder en wakker achter het stuur. Die van Renault is zo'n snoozzzzzzzer.

Wouter82 zei:

De eerste serie (waar vooral veel testen van zijn logischerwijs) was inderdaad niet wat je mocht verwachten. Bij de kleine (lees: mini) facelift en introductie van wat nieuwe uitvoeringen, is het interieur ook een stukje beter geworden. Lage plasticpanelen werden soft-touch, de EDC kent nieuwe software (vandaag krijg ik die op mijn Mégane), voor sneller en soepeler schakelen, en nog wat kleine dingen.
Wat niet wil zeggen dat het nu een tip-top D-segmenter is. Je krijgt wel veel voor je geld, maar dat zou de 508 ook moeten bieden. Al vertelde de PR bij Peugeot me een tijdje terug dat ze de auto verder premium willen induwen, en dat zal de prijs (en dus marge) ook wel iets doen stijgen.

De huidige 508 kon nog door veel mensen worden geleased. Met het nieuwe prijsniveau zal deze zonder twijfel buiten de populaire leaseklasse gaan vallen en komt hij in de budgetgroep waar ook een A4, 320, V60, etc in valt. wordt een pittige klus om daar serieuze verkoopcijfers te gaan halen.

2018-match-peugeot-508-vs-renault-talisman-02.jpg

Wat lijkt de 508 een klein autootje naast de Talisman.

Een ezel stoot zich niet 2x aan dezelfde steen, Peugeot doet dat blijkbaar wel. Ze hebben met de 508 dezelfde fout gemaakt als destijds met de 407, dat beloofde ook een onderscheidende auto te zijn maar verloor elke test vanwege te weinig binnenruimte. Ik geef het op een briefje, de 508 zal geen verkooptopper worden.

Ik had ook liever de 508 een maatje groter gezien en niet met een coupe vormgeving voor de sedan, het zijn en blijven gezinswagens. Ook de SW is helemaal Lifestyle wagon qua stilering, wat mij betreft een gemiste kans en risicovolle strategie van Peugeot. Passat is recht toe recht aan en denk ik mede ook door de ruimte, veel verkocht. Ook Volvo lijkt met de nieuwe V60 geleerd te hebben en dit model ruimer te hebben gemaakt. De tijd zal het leren, vind het interieur van de Peugeot overigens schitterend evenals de afwerking en design exterieur, het is wel een heel mooie wagen geworden.

dca492 zei:
Passat is recht toe recht aan en denk ik mede ook door de ruimte, veel verkocht.

In ons land de afgelopen jaren niet, volgens de statistieken:
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/volkswagen/passat/

We zullen het moeten afwachten wat de 508 in ons land gaat doen, we weten het over ongeveer een jaar.
Wat ik wel constateer dagelijks op straat dat ik weinig nieuwe Talismans tegenkom (die ik overigens ook mooi vind, mooier dan de Passat).

dca492 zei:
Ik had ook liever de 508 een maatje groter gezien en niet met een coupe vormgeving voor de sedan, het zijn en blijven gezinswagens. Ook de SW is helemaal Lifestyle wagon qua stilering, wat mij betreft een gemiste kans en risicovolle strategie van Peugeot. Passat is recht toe recht aan en denk ik mede ook door de ruimte, veel verkocht. Ook Volvo lijkt met de nieuwe V60 geleerd te hebben en dit model ruimer te hebben gemaakt. De tijd zal het leren, vind het interieur van de Peugeot overigens schitterend evenals de afwerking en design exterieur, het is wel een heel mooie wagen geworden.

Lifestyle qua stilering maar gezinswagen in zijn gebruik:
de aflopende daklijn heeft de SW niet (7 cm extra hoofdruimte!) en 530 liter bagageruimte: onze C5 heeft er ruim 500 en alle bagage van 4 personen past gewoon onder het afdekzeil als we op vakantie trekken. Grotere spullen vervoeren: daar dienen de dakrails voor.
Niet iedereen wilt ook elke dag met +480 cm rondrijden als je die maar een paar keer per jaar nodig hebt: een Skoda Superb laat ik dan ook met plezier aan me voorbij gaan.
Kanttekening:
de V60 is terecht gegroeid. Die had een bagageruimte van zo'n 430 liter. Zijn lengte komt nu quasi overeen met die van de 508 SW. Dat moet dus passen als gezinswagen :)

Zal ook de trend zijn maat vind een grote estate veel fraaier met een gestrekte lijnvoering, bij de nieuwe volvo v60 zie je daar weer iets van terug. Deze 508 zou dit ook niet misstaan hebben m.i. . Verder een erg mooie wagen met schitterend interieur, behalve de dagrijverl. kan ik niet aan wennen.

Eerste rijtest in Autobild niet zo heel positief met name afrolcomfort en geluid diesels, opvallend want Peugeots zijn juist erg stil weet ik uit ervaring. Autobild is in het algemeen overigens, vind ik, wel extra kritisch naar buitenlandse wagens. Even afwachten wat AW en AV van de SW gaan vinden.

speedtouch zei:
dca492 zei:
Passat is recht toe recht aan en denk ik mede ook door de ruimte, veel verkocht.

In ons land de afgelopen jaren niet, volgens de statistieken:
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/volkswagen/passat/
1350 stuks is nog altijd aanzienlijk meer dan de verkopen van de Mondeo, Talisman en Mazda 6 van dit jaar bij elkaar opgeteld. De Insignia komt er als relatief nieuw model ook niet aan te pas. Skoda Superb komt meer in de buurt.

danielauto zei:
Met het nieuwe prijsniveau zal deze zonder twijfel buiten de populaire leaseklasse gaan vallen en komt hij in de budgetgroep waar ook een A4, 320, V60, etc in valt.
Ik zou me niet teveel blindstaren op 'het nieuwe prijsniveau'. De A4 is nog niet door de WLTP-molen gehaald en gaat dus nog fiks duurder worden, de BMW 3-serie krijgt binnenkort een opvolger die -ongetwijfeld- ook in prijs stijgt, blijft de V60 over die inderdaad qua prijs een mooie 'instapper' heeft met 250 pk. De 225pk versie van de 508 wordt alleen icm GT-uitvoering geleverd en is daarmee duidelijk duurder. De Peug is echter wel aanzienlijk lichter dus ik kan me voorstellen dat een 180 pk sterke 508 die V60 best aardig bijhoudt (op papier niet, maar dat zegt niet alles). Echter heb je dan wel een heel complete auto, terwijl zowel met name de BMW en Volvo standaard behoorlijk kaal zijn. Ik geef je op een briefje ( ;) ) dat in praktijk de naar wens geconfigureerde A4/320/V60 altijd duurder uitpakt.

Neemt allemaal niet weg dat ik niet het gevoel heb dat de 508 tot dusver echt indruk maakt op de journalisten. Ik had tenminste niet het idee dat Autocar of Autovisie erg van de kaart waren, het lijkt in ieder geval geen auto die echt uitblinkt in rijplezier en achterin is de hoofdruimte gewoon te weinig, wat gewoon echt niet handig is. Dat laatste zal overigens voor veel consumenten geen issue zijn omdat die toch voor de SW gaan.

Terug
Bovenaan