Renate en haar wagentjes.

vectrafan zei:
Ik had trouwens mixed feelings over het spuiten van de barndoor, de oude reclame had een prachtige patina. ;)

Tja, als je zo'n auto volledig wil opknappen, dan ontkom je daar niet aan. Beter dit dan dat de bus was blijven staan. Reken maar dat er een hoop tijd en geld in is gaan zitten.

Hierbij nog wat beloofde plaatjes.

Het barndoorslot nu netjes afgewerkt:

Sleuteltje gevonden voor het contactslot (ligt erbij):

Opengemaakt en de sleutel op maat vijlen, passen, vijlen, passen, vijlen, passen enz.

Het eindresultaat:

Greetzzz Renate.

Geweldig hoe het barndoorslot weer gemaakt is (y) Super trouwens dat je het contactslot weer werkend heb gekregen. Was zeker geen mogelijkheid om blinde orginele VW sleutel te krijgen? :( Wel mooi dat er een in ieder geval een passende sleutel is gemaakt. :p

@vectrafan: Een originele sleutel wordt er nog bij gezocht waarschijnlijk. Nu was een werkend contact even prio.

Greetzz Renate.

De hendels van de Barndoor zijn inmiddels naar de verchromer, als ze terug zijn mag ik de "finishing toutch" doen.

Tussendoor nog een Citroën "waterdicht" gemaakt.

Nieuw stukje dorpel:

Ook nog wat aanvullend gereedschap aangeschaft.
Digitale schuifmaat:

En een paar verse schroevendraaiers:

Ook nog een projectje tussendoor voor mijn zoon. Hij is een ziekenauto op schaal 1:9 aan het bouwen voor school.
Ik help hem een beetje, zoals het brancard:

En ik heb een voorbeeld gemaakt voor het scharnier systeem van de poten:

De rest mag ie zelf uitvogelen, tis tenslotte zijn project. :D

Verder is de Simca weer even naar binnen, de koppeling klonk als een nest muizen.
Bijna zeker het druklager. Gelijk maar een komplete set besteld, die gaat er dit weekend in:

Verder heb ik nog staan spelen met mijn gereedschapskar, ik was nog niet tevereden met de "sleutel la".

Zo begon ik:

Toen werd het dit:

Hier was ik nog niet mee klaar, dus ff verder puzzelen.
Zo is het nu:

Ik kan er mee leven, voor nu. :D

Greetzz Renate, die niet snel tevreden is.

Ik begin nu en dan eens door alles wat ik denk niet nodig te hebben uit mijn greedschapskar te halen. Zoals sleutels 16 en 18, de derde schroevdraaier nr.2, 1 staalborstel en vijl lijken ook wel genoeg enz.

Na verloop van tijd blijk ik dan toch weer alles een keer nodig gehad te hebben en ligt het er weer in.

Tenminste zo gaat het thuis. Bij mijn racewagens heb ik ook nog zo'n kar. Die is wat leger omdat die elke keer mee naar de cross moet en dan op het aanhangertje getild moet worden. Inmiddels wijs geworden met die raceauto's zorg ik ervoor dat er maar een beperkte maat schroeven gebruikt zijn. Hoef je minder gereedschap mee te nemen en ook minder reserveschroefmateriaal. uhh eigenlijk meer ducktape en ty-raps :p

Maar Renate, mooie kar, bijna zonde om te gebruiken zo.

Groetjes,
jan

Vandaag de motor en versnellingsbak onder de Simca vandaan gehaald.

gelukkig was de bestelde drukgroep de goede, dat is altijd maar afwachten met die ouwe zooi :D :

De oude was overigens nog lang niet op:

Het druklager echter wel, die piepte en kraakte dat het een lieve lust was:

Hier zit de nieuwe alweer op z'n plek:

Morgen motor en bak weer aan elkaar, plaatjes volgen dan. .

Greetzz Renate.

Nee autogarages zullen van mij niet rijk worden. :D

Al moet ik er wel een paar keer per jaar naartoe. APK mag ik nog steeds niet zelf doen. :rolleyes:

Greetzz Renate.

renate zei:
Nee autogarages zullen van mij niet rijk worden. :D

dat is ook het mooie van onze hobby . met een beetje inzicht en een dosis lef . kan je het meeste weer maken . en div forums als back up kom je een heel end

succes en sleutel ze

Sow , jij hebt een partij auto's en ditto gereedschap. Geweldig. Wat een mooie projecten heb je allemaal gehad en ben je mee bezig. Ben erg onder de indruk van alles wat ik gezien heb. Erg leuk om te lezen ook met de bijbehorende fotoreportages. Dat is nog eens genieten om een druilerige zondag middag! (y)

@ronald39: Dank je. Het hebben van een dosis lef heb ik pas begrepen toen mijn lief mee begon te sleutelen en van sommige klussen van te voren bijna niet kon slapen omdat ze er zo tegenop zag. (bij wijze van spreken)

Voor mijzelf heb ik het nooit als lef gezien, bij mij was het: Gewoon doen en we zien wel waar we uit komen.:D

@ DefaultMike: Jij ook bedankt, en het is een eer om iemand een leuke zondagmiddag te geven met mijn topic. :D

Vandaag op mijn eigen manier de druilerige dag doorgekomen.

Het motortje en bak zijn weer verenigd en weer op de plek waar het thuis hoort:

Er moeten nog een paar slangen en kabeltjes terug gezet worden, maar de Simca kan toch nog niet rijden vanwege een tegenvallertje.
De dynamo, die we niet zolang geleden hebben vervangen voor een NOS, was overleden.
De bouten die de behuizing bij elkaar moet houden hebben waarschijnlijk veel strak gezeten.

Nu is door het trillen de boel volledig doorgescheurd.
Er was wel al een klein scheurtje maar nu met de demontage viel ie gewoon uit elkaar:

Maar goed, uithuilen en naar een nieuwe opzoek.

Wordt vervolgd,

Greetzz Renate.

Vandaag één van onze katten naar de kliniek gebracht voor een soort chemokuur. Ze heeft een vergrote schildklier.
Van deze kuur schijnt ze geen last te hebben gelukkig, vrijdag mogen we haar weer ophalen.

Hopelijk worden we niet aangehouden dan, want is dan nog behoorlijk radioactief. :D

Nu is die kliniek niet om de hoek (Lienden) er daarom heb ik de CX maar even afgestoft, was wel weer even lekker zweven.

Tussen de bedrijven door ook nog een nieuwe dynamo voor de Simca weten te scoren:

En omdat wij vanmiddag nog even tijd hadden heeft mijn lief deze er gelijk maar ingebouwd:

Nog een paar kleine dingetjes aansluiten en dan kan de Simca weer naar buiten. (y)

Ikzelf heb de dynamo nog even aangepast, er zat niet de goede poelie op, dus die heb ik van de oude overgezet.

En ik had nog wat tijd over, een mooi moment om de CX maar een servicebeurt gegeven. (olie verversen en vitale delen inspecteren)

Tja en zo komt je dag ook wel weer vol.

Greetzz Renate, die dit bericht nu 4 keer geschreven heeft, bedankt meneer of mevrouw 503!!!

+ edit typo's

Altijd je bericht even kopieren naar een tekstbestandje renate. Helemaal als het zo'n groot bericht is. ;)

Goed bezig trouwens! (y)

Nou ja zeg.....
Zo is het blok er uit en zo zit ie er weer ino_O
Doe je dat gewoon in een "avondje"?
M'n complimenten hoor.

@Joel D.: dat doe ik natuurlijk ook wel, ik vertrouw AW net zo min als welk ander forum ook. Maar toch is het een hoop gedoe.

@stif: Ja op een paar plaatjes lijkt het allemaal eenvoudig hè.
Maar goed beschouwd is (oudere) autotechniek geen "rocket science" hoor.

Enne, dat "avondje" was in werkelijkheid 3 halve dagen.

seo-rocket-science-300x200.jpg

Greetzz Renate.

Soms zit het mee en soms zit het tegen. . .

We hadden de boel allemaal weer in elkaar gezet van de Simca, en ik wilde de koppeling afstellen.
Dit lukte om een onverklaarbare reden niet.
Dan is het denken, puzzelen en de werkplaatshandboeken raadplegen.
We kwamen er niet uit.:confused:

Conclusie: De heleboel er weer uit. :cry:

Dus zo gezegd, zo gedaan, de hele klus weer opnieuw. Alle slangen, kabels en aanverwante artikelen los, motor met bak eruit, motor en bak weer van elkaar af. Pfff
Toen we de boel weer uit elkaar hadden zijn we aan het meten gegaan, en al snel kwamen we erachter dat het deel van de koppeling dat over de prise-as gaat 4 m/m dikker was dan de oude.
Dit zorgde er voor dat we de koppeling niet vrij konden trappen, balen.

Gelukkig waren de oude koppelingsplaten nog lang niet op, dus hebben we de nieuwe drukgroep en druklager wel gebruikt maar de oude platen er weer in.

Voordat we de hele zaak weer gingen inbouwen, niet moeilijk maar wel tijdrovend, wilden we nu zeker weten dat het wél werkt.
Goed, dit was het geval dus de alles weer in elkaar gezet.
Afgemonteerd en test gedraaid, alles werkte naar behoren.

Op één ding na: De (splinter nieuwe géén NOS dus) dynamo laadde niet bij. Wat nu weer.
Weer meten, controleren en het WP handboek raadplegen.
Geen twijfel mogelijk: De dynamo doet het gewoon niet. Een DOA* dus.
Weer balen, moeten we terug naar de leverancier, duurt natuurlijk weer de nodige tijd.:(

Kijk het kan natuurlijk altijd tegen zitten, maar dat splinter nieuwe dingen het dan niet doen, daar kan ik niet goed tegen.

Ik ben dan maar gaan "troost winkelen":

Nog wat plaatjes van het "werk in progress":

*DOA = Dead On Arrival = al stuk zonder gebruikt te zijn.

Maar goed, laat ik dan toch positief eindigen:

Onze buren waren een tijdje geleden naar restaurant Dauphine in Amsterdam geweest. (Ik had er nog niet van gehoord)
Hierbij moesten ze aan ons denken en 'savonds lag er een enveloppe in onze brievenbus met de groeten van hen.

In de enveloppe zaten meerdere postkaarten met afbeeldingen van de Renault Dauphine er op, erg attent. (y)
En leuk om te vernemen dat de buurt onze oudjes weten te waarderen.

Greetzz Renate.

Renate, wie is die niet meer zo piep, maar verder wel heel mooi ogende vrouw die in overall aan de motor zit te sleutelen?

@mechanix: dat ging eerder naar 100 tellen. o_O

Maar het hoort allemaal bij de "liefhebberij". (zegt men)

Greetzz Renate.

tja het gaat niet altijd goed . maar dan de kick om het wel weer te fixen . . super goed bezig jullie .

Vervolg: De dynamo is terug gegaan naar de leverancier, deze kon geen andere leveren dus de koop werd ongedaan gemaakt.

Na een hoop mailtjes en telefoontjes, hebben we er toch weer één kunnen vinden.
Weliswaar eentje met ingebouwde spanningsregelaar, dus hebben we de boel een beetje moeten verbouwen.

Deze ingebouwd en. . . het werkt. De Simca is weer klaar voor zijn dagelijkse taken.

De "nieuwe" dynamo met de originele poulie:

Deze is dus met een ingebouwde spanningsregelaar:

Herhaling van zetten, de dynamo zit wéér:

Tijd voor een lekker biertje. :D

Greetzz Renate.

@speedtouch: dat dacht ik ook, en dank je. :D

De "stoere" Simca staat weer voor de deur en zal morgen zijn taken weer ter hand motor nemen. :D

Phientje heeft de plaats in de loods overgenomen.

De laatst gescoorde originele gordini spruitstuk zal worden opgeknapt tot zo goed als nieuw, en zal worden ingebouwd.

Dit houdt wel in dat de hele setting (kleppen, ontstekingstiming en carburatie) opnieuw zal moeten worden gedaan.
Heel leuk om te doen, zeker ook omdat dit er voor zal worden ingezet:

Ook hebben wij een stel achterremklauwen voor de Dauphine aangeschaft.
Deze ga ik helemaal in nieuwstaat brengen en zullen dat de oude vervangen, die ik op een later tijdstip ook zal herstellen en als reserve op de plank leggen.

(sommige foto's zijn uit het archief)

Greetzz Renate.

goed bezig weer. (y)

Jammer van de tegenslag in koppeling en dynamo.

Hoe ga je voor de toekomst zorgen dat een nieuwe koppelingsplaat niet dat 4 mm verschil heeft?
Kennelijk is dat, bij de huidige nieuw productie, een wijziging tov het origineel..

De Dauphine staat bij het gelijknamige etablissement @A'dam Amstel station al een aantal jaar... Blijft in goede, uiterlijke conditie. Staat wel onder afdak.. toch is er een hoop vervuiling rondom dat plein.

@Durashift:

Dank voor de complimenten. En ja tegenslagen horen er ook bij hè. :rolleyes:

Als ik in de toekomst weer platen nodig heb en weer veroordeeld zal zijn tot die dikkere platen, zal de draaibank er aan te pas moeten komen.
Iets waar ik dit keer geen mogelijkheid toe had.

(verlanglijstje: draaibank, check) :T

Ik had van dat restaurant helemaal geen weet, tot ik die kaarten kreeg. Lijkt mij wel een keer de moeite van een bezoek waard. :D

Greetzz Renate.

ach, verder is het gewoon een restaurant + ernaast de redactieburelen van het FD/BNR.

Het is het pand waarin voorheen tientallen jaren Renault Nederland gehuisvest was.
Vandaar de link en naam van het restaurant.

Leuk topic hier. ;-) Gaaf busje!! heb zelf 4 T dries ooit gehad Nee geen campers. 1 pickup twee doka's en een kasten ;-)

Staat nog steeds op mijn verlanglijstje een "nieuwe" T3

Tsjongejonge Renate wat een mooie auto's heb jij en geweldige rechterhanden. Ik heb met veel bewondering naar jouw restauratie avonturen zitten kijken samen met je 'lief'.
Franse auto's zijn natuurlijk heel romantisch, lijkt me ook erg leuk om er eens één te restaureren b.v. een Renault 12 of 17.

@Rush2112: Dank voor de reactie, maar jij bent zelf ook niet onverdienstelijk bezig.

Het valt mij op dat mensen die echt wat kunnen zich er niet zo over uitspreken en, sterker nog, er vrij onzeker over zijn.
In tegenstelling tot mensen, die bij gebrek aan gewicht naar boven zijn gevallen (carrièreladder) er op feestjes en partijen geweldig over kunnen oppijpen.

Ik kijk en reageer soms op topics die mij boeien, en zal dan ook oprecht mijn gedachten ventileren.
Ik ben niet iemand die de wijsheid in pacht heeft, maar ik wil wel graag een klankbord geven.

@stif: Driewerf dank.

Greetzz Renate.

mooie vane kast . alleen al om m in de garage te hebben staan . schopt kont . (y) :p

Mooi dat de Stoere weer op de weg is! Toen ik met de Volvo's bij jou was heb ik een klein stukje gezien van hoeveel tijd en energie er in zit, respect voor jou en je lief (y)
Ik ben benieuwd naar de vorderingen met Phientje :D

Ach, ik schep ook gerust wel eens op hoor:D
Weet je we mogen ook gerust een beetje trots zijn op ons werk. Ik neem aan dat jij het jezelf ook heb geleerd. Door veel te luisteren en te kijken en altijd te beseffen dat we nog een hoop moeten leren kom je toch een heel eind. Je moet ook gewoon durven natuurlijk.

Ik ben ook heel erg trots op mijn werk hoor.

En ja ik heb mijzelf alles geleerd, door gewoon te beginnen.
Daarnaast was ik al vanaf mijn 7de een (on)geziene gast bij de lokale autogarages.
Bij sommige mocht op een gegeven moment niet meer komen omdat ik veel te veel vragen had en de monteurs van hun werk hield. :D
(maar dat heb ik volgens mij al eens verteld :rolleyes: )

Greetzz Renate.

Dank u.

Vandaag mijn kleine neefje op bezoek gehad. Klein slaat op zijn leeftijd niet op zijn lengte, hij is bijna anderhalve kop langer dan ik. o_O

Hij was met zijn eerste autootje en mazda mx5 uit 1990. Leuk dingetje met een soft en hardtop en technisch in een redelijke staat.
De rode kleur is behoorlijk verweerd en de blanke lak heeft op diverse plaatsten de auto verlaten.

Er zijn qua roest geen echt ernstige zaken op één plekje na: een gat in het linker achterspatbord.
Dat was de reden waarom hij op visite kwam.

Zie hier de plaatjes: remaclassiques groot in het kleine werk.

Zo was het:

Rottigheid er uit:

Nieuw plaatje met eerste aanhechting:

afgelast:

In de voorlopige bescherming:

Hierna moet alles netjes geschuurd, geplamuurd en gespoten worden.
Dus was weer een gezellige middag.

Greetzz Renate.

netjes gedaan!

Ik wens je neefje wel succes om dat gespoten te krijgen op een verschoten auto, zal wel een waanzinnig kleurverschil opleveren.

Dank dank.

Dat kleurverschil gaat denk ik niet meer goed komen, tenzij de hele boel overgespoten wordt.
Maar dat is economisch niet interessant denk ik.

Ach, het is een leuke beginnersauto, mijn neefje is geen "petjesfiguur" en wil gewoon lekker rijervaring in dit ding opdoen.
En wees eerlijk, dit is een geweldige eerste auto om die ervaring op te doen.

Zijn vriendinnetje heeft niets met auto's; maar het ding brengt hen waar ze willen.
Als ie straks een beetje verdiend/gespaard heeft kan hij met deze ervaring mogelijk een beter overwogen keuze maken.

Hebben er hier niet meer mensen een eerste autoervaring die ze nooit meer vergeten?
Mijn lief rijdt nu met een Simca 1000 omdat zij, na haar eend, die als eerste "echte" auto heeft gehad.

Het feit is dat een auto een héél emotioneel gebeuren is, en zeker niet alleen voor mannen geldt.
Wij hebben het voorrecht om onze (auto)historie te mogen (her)beleven.

Greetzz Renate, die weigert zich te conformeren aan de nieuwe tijd.
a.k.a. is blijven hangen in de sixties.

renate zei:
Hebben er hier niet meer mensen een eerste autoervaring die ze nooit meer vergeten?

Zeker.. met mijn Seat Fura door de sneeuw een schuiver achteruit maken tegen geparkeerde auto..:(

Of met een versleten brandstofpomp, op een vrijdagmiddag, proberen van Apeldoorn naar huis te rijden (Den Helder).
stukje rijden.. horten en stoten.. wachten om af te koelen.. weer verder rijden.. en weer horten/stoten/proesten.. weer ff wachten..o_O

Blijft wel bijzonder, je eerste auto & zeker wat waard om in je eerste jaar dat je je rijbewijs hebt.. 30 duizend kilometer aan ervaring op te doen.
Heb ik echt plezier van.. vind ik zelf.

Mijn eerste auto is nog steeds een hele ervaring, en eentje die ik waarschijnlijk nooit meer wegdoe, al is het alleen maar om naar te kijken.

Je bent echt briljant bezig Renate, echt diep, diep respect!

Terug
Bovenaan