Renate en haar wagentjes.

Eigenlijk is het jammer dat je de velgen zwart gepoederd hebt, i.p.v. een mooie staal- of aluminiumkleur.

2efhsvm.jpg

Nette wielen weer! Ik zou ook geen whitewalls doen. Wel een mooie T3 die je laat zien zeg! Die verlaging vind ik een T3 ook altijd uitstekend staan!

@cirKel: wij hebben meerdere kleuren en opties overwogen, maar wij kwamen op mat zwart uit.

@Barri, Verlagen staat bij de T3 inderdaad erg goed, maar het gaat wel ten koste van het rijgedrag.
Bovendien is Calimera in "volle bepakking" best zwaar, vandaar dat wij het niet hebben gedaan.

Greetzz Renate.

Ik snap helemaal dat jullie 'm niet hebben verlaagd. Zie je ook alleen maar bij de bestellers die hobbymatig worden gebruikt, niet bij de kampeerauto's.

@Stif: alles rustig hier, veel werk voor derden gedaan en een paar zaken aan de eigen wagentjes. Daar kom ik nog op terug.

Verder is het inderdaad weer camper seizoen, de eerste sessie hebben wij al gehad: "werkvakantie" met wijninkoop.

En over enkele weken gaat het weer gebeuren, ik zal binnenkort wel weer een kort verhaaltje met wat plaatjes maken.
Ik ben helaas niet zo'n begenadigd schrijver als Mr.Rob, daar ben ik best een beetje jaloers op.

ook ben ik nog steeds opzoek naar die ene baan waar ik mijzelf in kwijt kan.
Het heeft geen haast dus dat komt vanzelf een keer voorbij, het zal wel zeker een chauffeursbaan zijn.

Dus . . .

Wordt vervolgd.

Greetzz Renate.

Hoewel ik nog regelmatig hier meelees heb ik mijn eigen topic een beetje verwaarloosd.
Dit komt hoofdzakelijk dat ik met de autootjes wat minder actief was (gewoon lui).

Het gaat verder wel gewoon goed met ons, heel veel vakanties gedaan met Calimera die nu al zo'n 50.000 km verder is na de revisie.
Daar hebben wij door de tijd nog wat dingetjes aan gedaan, zoals een nieuwe compressor koelkast:

20190502_162403 by renater6, on Flickr

een mooie retro zonneklep:

20200710_175220 by renater6, on Flickr

En een blussysteem voor de motorruimte:

20190704_150541 by renater6, on Flickr

Voor achterop de bus een paar steps:

20190316_160749 by renater6, on Flickr

Verder zijn de Hyundai's enige tijd geleden ingeruild voor ander nieuw spul:

20181113_161833 by renater6, on Flickr

Voor mij is er een Mitsubishi spacestar automaat terug gekomen en mijn lief is gevallen voor Renault Twingo.
Ik wilde graag een automaat anders had ik ook een Twingo genomen, gewoon omdat ze leuk zijn.

De stoere (simca 1000) is naar een andere liefhebber gegaan:

20200929_163149 by renater6, on Flickr

Als ook de Dame (citroën CX).

Met Jeanne '66 (renault 4 1966) ben ik na lange tijd weer verder gegaan, de motor zit en inmiddels weer in:

20201212_155229 by renater6, on Flickr

Phientje (Renault Dauphine cordini) wordt nog steeds vertroeteld en krijgt hier en daar een upgrade.
Zo zitten er nu 2 agm accu's in.

Achterin :

20201114_152047 by renater6, on Flickr

En voorin:

20201101_145334 by renater6, on Flickr

Parallel geschakeld:

20201101_145415 by renater6, on Flickr

Niet dat met moest maar omdat het kon, nu is er voldoende vermogen voor alle elektra en startmotor, het blijft tenslotte toch maar 6 volt.

Pipo mobiel (acadiane) heeft ander motortje gekregen, want de oude was moe gestreden.
En omdat ik voordelig aan een goed blok kon komen was revisie niet van toepassing:

20171202_140813 by renater6, on Flickr

Kwa werk heb ik een beetje rond gezworven, maar ik rijd nu inmiddels alweer bijna een jaar voor:

20200306_115725 by renater6, on Flickr

Daarvoor nog wat speciaal transporten gedaan:

20170608_122148 by renater6, on Flickr

20170712_134758 by renater6, on Flickr

20170731_122234 by renater6, on Flickr

En containerwerk:

20170330_101915 by renater6, on Flickr

Ik wil mijn loodswerk weer een beetje gaan intensiveren en mijn topic weer een beetje bijhouden, zeker omdat ik in het verleden gemerkt heb dat er toch wat belangstelling voor was.

Greetzz Renate.

Dank mensen.(y)

Upcomming event:

Een 123 ontsteking in Phientje plaatsen.
Het originele systeem heeft dusdanig veel ruimte gekregen (onder andere de vervroeging van de veertjes) en is heel moeilijk te herstellen.
Met als gevolg een "bokkend" gedrag van de auto.

Dus hiervoor gekozen, a.s. zaterdag kijken of dat het gewenste resultaat heeft.

Greetzz Renate.

Dank heren voor het welkom terug. (y)

Het is de laatste tijd behoorlijk koud in de loods, dus erg veel wordt er niet gedaan.
Al proberen wij elk weekend toch minstens een uurtje te gaan om toch iets te doen.

Vandaag weer de kou getrotseerd en mij lief heeft de kleppen van Phientje afgesteld, die was geen overbodige luxe omdat dit toch alweer een tijdje geleden is.

De afgelopen tijd heb ik nog wel wat uitbreiding op het gebied van gereedschap:

een haaksslijpertje op batterijen.
20210131_142622 by renater6, on Flickr

Een slagschroevendraaier op batterijen.

20210131_142626 by renater6, on Flickr

En een nieuw compressortje.

20210131_142310 by renater6, on Flickr

Omdat de oude (24liter) niet best meer is en de grote (200liter) te zwaar is om ergens mee naar toe te nemen.

Verder begon mijn gereedschap kar een beetje vol te raken dus heb ik er maar een verdieping op gezet.

20210131_142351 by renater6, on Flickr

En als klap op de vuurpijl heb ik mijzelf een TIG machientje cadeau gedaan.

20210131_142633 by renater6, on Flickr

Daar heb ik vanmiddag mijn eerste meters mee gemaakt, het is even wennen maar het is een erg fijn ding.
Je kunt er bijvoorbeeld mee "spotlassen" als vervanging voor proplassen.
In tegenstelling tot proplassen kun je spotlassen ook verticaal of zelfs ondersteboven doen, handig dus.
Verder is tig lassen een veel mooier en schoner proces.

Zo dat was ie weer.
Greetzz Renate.

P.S. Ik heb weer wat tijd en ruimte om lasklusjes aan te nemen, dus als er nooddruftige zijn dan lees ik het wel.

Bedoel je dat je met dat kleine machientje kunt puntlassen? Ben erg geïnteresseerd, heb je meer foto's ook van de puntlastang? Puntlassen is iets wat ik graag wil kunnen, maar ik ben nogal gehecht aan de cebora. Maar een apparaatje als deze kan er altikd wel bij en bij HobbyBobMachinery (hbm) is het niet duur...

Paar foto's in actie met dat apparaat zijn ook welkom.

@ Uw buurman:
Het is niet echt puntlassen maar spotlassen, het uiteindelijke resultaat is beter/mooier.
Als je de instellingen goed hebt hoef je aan de zichtkant niets meer te doen dan in de primer te zetten en spuiten.

Ik zal er van de week een paar fotootjes van maken, misschien zelfs een filmpje.

Greetzz Renate.

renate zei:
P.S. Ik heb weer wat tijd en ruimte om lasklusjes aan te nemen, dus als er nooddruftige zijn dan lees ik het wel.

Ik weet nog goed dat je destijds de dorpels van m'n oude Golf had gelast. (y) De auto is helaas niet meer, maar de herinnering leeft voort.

Er is gevraagd hoe dat spotlassen met een TIG machine werkt.
Ik heb geprobeerd er een filmpje van te maken.

Hier probeer ik het eerst met zinkverf bewerkte 0.8mm staal te doen, maar dat werkte niet :(
Daarna met onbewerkte stukjes van 0.8mm staal

https://youtu.be/29OrDDjgWgY

in dit 2de filmpje heb ik de wolfram elektrode zover in het gas mondstuk terug getrokken dat als ik het mondstuk op het metaal druk er nog 3mm ruimte tussen elektrode en het staal zit.
Het voordeel hiervan is dat je met lichte druk de ruimte tussen de 2 stukken staal weg kan halen.

https://youtu.be/z4a04mE9rlA

Greetzz Renate.

Dat zijn mooie puntlasjes (ok, spotlasjes :) )!
Die tweede is ook leuk, net alsof je een stempeltje zet.

@Barri: (y)

En ook een groot voordeel is dat je heel weinig warmte inbreng/verspreiding hebt.
Dus je hoef niet van alles weg te halen om brand gevaar te voorkomen.

Greetzz Renate.

Ik kom hier ook veel minder vaak dan vroeger, vandaar wat laat: wat leuk dat je je topic weer gaat bijhouden! Altijd al bewonderd hoe jij de dingen aanpakt, heel inspirerend en leerzaam. Blij weer wat van je te kunnen lezen!

@j ko: dankjewel man. (y)

Vandaag niet veel gedaan want het was knap fris in de loods.

Ik heb nog wel mijn mig lasapparaat een extra verdieping gegeven om mij tig machientje erbij te kunnen zetten.

20210206_153811 by renater6, on Flickr

Lekker compact geheel zo. :)

Greetzz Renate.

Het is een Cebora 155.
Ik heb deze nu zo'n 10 jaar en is ook niet meer verkrijgbaar, de Cebora 160 is de opvolger.

Maar deze machine heeft zijn geld al dubbel en dwars terug verdient, een heel fijn ding.

Greetzz Renate.

Hoe is het Renate? Het ziet er allemaal stoer uit op de foto’s hoor.!

Heb je nog wel een beetje Elzas op voorraad!?:T

Ha die ENTE, tijdje geleden hè?

Ja hier gaat alles lekker.
En de Elzas wijn, tja dat wordt spannend, we hebben nog voorraad tot mei.
Zoals de plannen nu liggen willen wij in april weer die richting op, maar of dat gaat lukken?

Vorig jaar kwamen wij ook niet uit en hebben een paar doosjes laten opsturen, maar kost goud. :eek:

We zullen het gaan beleven.

Greetzz Renate.

Leuk, dank voor de filmpjes, precies qaar ik behofte aan had. Ik heb ook een Cebora 155. De 160 is wat mij betreft minder fijn, de lage standen zijn minder bruikbaar, te hoog vermogen. Dus ik hou de 155 mooi. Maar dat tig HobbyBobMachinery dingetje ga ik ook kopen. Ziet er mooi uit, qua resultaat.

Graag gedaan uwbuurman.

De Cebora 155 is inderdaad fijner dan de 160.
En als jij met de tig bezig bent geweest hoor/lees ik graag jouw ervaring.(y)

Maar vergis je niet, het is een heel ander proces. Dus eerst lekker meters maken.

Greetzz Renate.

Vandaag was het dan zover; de eerste start van Phientje met haar nieuwe 123 ontsteking.
Eerst even de carburateur vol starten en dan in één keer lopen, ik had niet anders verwacht. :T

Greetzz Renate.

En dan natuurlijk even buiten spelen

Mijn lief kwam daarna met een hele brede grijns terug: goedgekeurd. :D

Greetzz Renate.

Ik kreeg het niet voor elkaar om het in 1 post te zetten. :eek:

Het motortje was eigenlijk al super gezond, maar de 123 is wel de kers op de taart zeg maar.
En ook niet onbelangrijk, puntjes en aanverwante artikelen beginnen langzaam schaarser te worden.

Greetzz Renate.

Vandaag begonnen aan een nieuw projectje; een lasklus aan een "klokje rond" auto van een mede forummer.

De door Reccar afgeschreven auto bij mij in de loods om een verder leven te geven.
Er is inmiddels al veel aan de auto gedaan en de bezitter is er van overtuigd dat deze auto nog wel even mee kan.

En ik deel die mening na het zien van de auto, je hoeft je zeker niet te schamen met deze voiture.
Bovendien bewonder ik de instelling van de eigenaar om tegen beter weten in toch te investeren, iets wat ik in het verleden ook meerdere malen bij de hand heb gehad.

Maarja als je alles op het gebied van techniek in het algemeen en auto's in het bijzonder puur zakelijk en financieel verantwoordelijk benaderd, waren er nu veel minder leuke auto's van het recente verleden te zien geweest.
Want het hebben en rijden van een auto, vooral als deze niet allerdaags (meer) is kost geld en levert je nooit iets op, behalve het gegeven dat je er veel van leert en plezier aan beleefd.

Tot zo ver mijn mijmeringen. :T

En nee ik deel hier geen foto's, dat is aan de eigenaar om deze al dan niet te publiceren.

Greetzz Renate.

Vandaag ook weer even bezig geweest met project "klokje rond"

Ik heb de vrijheid van de eigenaar gekregen om de gemaakt foto's hier te delen.

Niet schrikken, zo zag het er eruit:

20210306_153305 by renater6, on Flickr

Nadat ik de slijper er op gezet heb:

20210306_155759 by renater6, on Flickr

En de eerste nieuwe stukken erin:

20210307_153538 by renater6, on Flickr

20210307_160219 by renater6, on Flickr

Het ziet er nog niet uit maar de grootste gaten zijn weer dicht, komende dagen gaan ik het mooi maken.
De roest die nog te zien is is z.g. vliegroest en is met brunox verzegeld.

Greetzz Renate.

Terug
Bovenaan