Schuurvondsten. Onder een dikke laag stof.

Pedigreepaul zei:
Wie herkent 'm?

Die lijkt verrekte veel op je avatar.. 340? 343? 345?

Inderdaad, een 345 GLS uit '81. Een pens werk gehad om hem weer rijdend te krijgen, maar dan heb je ook wat. Twee Volvo-liters onder je rechtervoet die al benzineslurpend de auto moeiteloos vooruit sleuren. 5-bakje eronder gelegd met een "comfort-differentieel" (andere overbrengingsverhoudingen) waardoor je 100 km/h rijdt met 2500 tpm. 120 met 3000 tpm. Veel harder moet je niet willen, dat rijdt niet lekker. Hij trekt door tot 180 maar dan heb je het idee dat je minstens twee keer zo hard gaat.

Hij was wel redelijk stoffig toen 'ie nog in de schuur stond, zelfs na de regenbui waarin we hem naar huis hebben gereden
DSCN2705_2.jpg

DSCN2686_2.jpg

IMG_0341_2.jpg

Er zit nu vooral nog optisch werk aan. Je zou het misschien niet verwachten, maar er zijn in heel Nederland slechts nog 17 (!!) 345's waarvan hooguit een handjevol uitgerust is met een 2-liter motor.

Een 345, logisch een 340 plus 5 deuren maakt 345 net als z'n grotere broers.
Ik heb het idee dat ze deze benaming niet lang hebben gebruikt, of toch wel?
Bijvoorbeeld een volvo 344 heb ik wel eens gezien ,maar noemden ze die ook zo?

In ieder geval ben ik blij dat jij hem gered hebt, weer een die over blijft, want ze zijn schaars.
Op het circuit zie ik nogal eens een 360 de vernieling ingaan.

Succes(y)

Ja met 344 bedoel ik natuurlijk een 340 sedan die heeft wel degelijk bestaan.
Maar ze noemden hem niet 344 zoals z'n grotere broers.

(340+3 deuren=343)
(340+4 deuren=344)
(340+5 deuren=345)

Stif zei:
Ja met 344 bedoel ik natuurlijk een 340 sedan die heeft wel degelijk bestaan.
Maar ze noemden hem niet 344 zoals z'n grotere broers.

(340+3 deuren=343)
(340+4 deuren=344)
(340+5 deuren=345)

Op chassisnummer heten de 3-deurs allemaal 343's, de sedans allemaal 344's en de vijfdeurs allemaal 345's.
Echter, de werkelijke typebenaming veranderde medio '82.

Van '76 t/m '82 werden de 343'tjes geproduceerd. Van '78 t/m '82 de 345's (5-deurs inderdaad). In augustus 1980 kwamen de 343/345 DLS en GLS, deze hadden een 2-liter motor. Deze modellen werden maar één jaar geproduceerd, toen werd het front aanzienlijk gewijzigd (interieur en benaming nog niet). Dit model is ook één jaar geproduceerd, daarna (medio '82) werden de 1.4'tjes 340 genoemd en de 2-liters 360.
Vandaar dat de DLS en GLS zeer zeldzaam zijn geworden, al helemaal in vijfdeurs variant. In Zweden rijden er nog wat meer rond.

De sedan werd pas medio '83 geïntroduceerd, daarom is er nooit een 344 geweest.

Van de 360 zijn er overigens ook nog maar een stuk of 300.... helaas.

Het is erg leuk om rond te rijden in de 345. Voor sommigen een "feest der herkenning", anderen halen je in, enkel en alleen om het inhalen. Maar vanwege de 2-liter is een stoplichtsprintje best te doen. Prachtig om petmans in het golfje zijn stuur dan op te zien vreten.

ongeloofeloos die M5 met 58 milles..
waarom staat de dagteller dan wel op nul.. vraag ik mij af?..

Dergelijke verhalen klinken fantastisch, alleen is het de vraag hoe je de waarheid controleert, vind ik.

Wie vergeet er nu een M3 20 jaar lang??

Ja, er kan natuurlijk altijd gerommeld worden. Niettemin zal hij er lang hebben gestaan, te oordelen aan de hoeveelheid stof erop:)

Altijd plezierig als een auto gered wordt, of er nu 59 of 59000 op de teller staat.:)

Ik kan binnen één uur net zo'n laag stof op mijn auto krijgen als ik hem in mijn garage parkeer en daar met mijn bandschuurmachine flink los ga op een paar planken.

Het mooie aan (schuur)vondsten vind ik het verhaal dat er achter zit. Dus waarom is die BMW 'vergeten'?

Ik vond een austin twelve vorig jaar in een open schuur in de beemster.
Al op nederlands kenteken maar zo rot als een mispel.
Er stond ook een allegro , staat onbekend , volgens de eigenaar de oudste van nederland en een zilveren austin ten.
Ik heb de ten gekocht en de rest laten staan.

Hier wat foto's :

Fotosaustin002.jpg

Fotosaustin003.jpg

Fotosaustin004.jpg

Da's een bijzondere vondst Dikkehemaworst (da's voor het eerst dat ik iemand met deze naam aanspreek zonder dat ik het beledigend bedoel)!

Een 12 Saloon uit 1935. Net zo oud als mijn moeder :). De koets van de 12 ziet er strak uit. Zit de roest voornamelijk in de vloerdelen en het chassis?

En de grijze AH-92-63 uit 1947 heb je nu dus in eigendom. Prachtige auto. Ik hou me aanbevolen voor meer foto's, van interieur en het front e.d.

Ik kan het kenteken van de Allegro helaas niet ontcijferen. Ook een uniek autootje. Mijn ouders hebben er één gehad uit 1980, maar dat was een nieuwer model. Vanuit de hoek waarin ie gefotografeerd is lijkt ie linksvoor schade te hebben, maar dat kan gezichtsbedrog zijn. Ik hoop dat laatste.

En trouwens niet echt een barn find maar meer een platte land find deed ik vorig jaar tijdens het wandelen in Frankrijk.
Ik heb een pesthekel aan wandelen maar was toch erg blij dat mijn vrouw mij had gedwongen mee te gaan...

Hierbij de foto's:

vivalaFrance051.jpg

vivalaFrance052.jpg

vivalaFrance053.jpg

vivalaFrance054.jpg

vivalaFrance055.jpg

vivalaFrance056.jpg

vivalaFrance057.jpg

vivalaFrance058.jpg

vivalaFrance059.jpg

vivalaFrance060.jpg

vivalaFrance061.jpg

vivalaFrance062.jpg

vivalaFrance063.jpg

vivalaFrance064.jpg

vivalaFrance065.jpg

vivalaFrance066.jpg

vivalaFrance067.jpg

vivalaFrance068.jpg

vivalaFrance069.jpg

vivalaFrance070.jpg

vivalaFrance071.jpg

vivalaFrance072.jpg

vivalaFrance073.jpg

vivalaFrance074.jpg

vivalaFrance075.jpg

vivalaFrance076.jpg

vivalaFrance077.jpg

Er stonden zo'n 150 auto's hoofdzakelijk ID en DS en , een paar verdwaalde mini's en een metro , GS en en renault vijfjes.

Niet goed zichtbaar op de foto's maar onder alle hoge begroeiing zitten auto's.
We waren midden in een weiland en er waren voor de rest geen bomen en hoge begroeiing.
In de dorpskroeg kreeg ik te horen dat de eigenaar een ds had en onderdelen verzamelde om zijn auto aan het rijden te houden...

Denk dat dat wel lukt met zoveel delen...

Haha, plant in de koplamp.:LOL: Voor een DS die staat te vergaan hoef ik niet ver van huis. Overigens is de eigenaar (of iemand anders) van die auto een week geleden op het idee gekomen een deur open te zetten. Het interieur is nu al helemaal doorweekt(n)

D. Elzinga zei:
Een pre war(y)(y):cool:

Zijn er nog meer foto's? Is die auto te koop?

Weet niet of de auto te koop is , maar als het kenteken niet is overgeschreven sinds twee jaar terug , dan is de eigenaar nog de zelfde en kan ik je een emailadres pb-en.

D. Elzinga zei:
the Fox zei:
D. Elzinga zei:
Klik op de link en lees het topic;)
Ik ben meer van de plaatjes. Of tekstballonnetjes zoals in de Suske en Wiske:).

Korte spanningsboog?:)
MTV-generatie........... Ik heb pagina 2 van het betreffende topic ook nog even gelezen. Het gaat blijkbaar om TWEE identieke M3's. De ene met 59 mijl en de andere met 92 mijl op de teller! Wie leest wordt wijzer. Had mijn moeder toch gelijk vroeger :LOL:.

dikkehemaworst zei:
En trouwens niet echt een barn find maar meer een platte land find deed ik vorig jaar tijdens het wandelen in Frankrijk.
Ik heb een pesthekel aan wandelen maar was toch erg blij dat mijn vrouw mij had gedwongen mee te gaan....

Jouw vrouw had zeker al snel spijt dat ze je had meegesleurd. Kon ze een halve dag op jou staan wachten terwijl jij tussen de DS'sen aan het kruipen was:). Maar wat een vondst! Van zo'n voorraad DS'sen moet toch wel een aantal puike wagens samen te stellen zijn.

the Fox zei:
Da's een bijzondere vondst Dikkehemaworst (da's voor het eerst dat ik iemand met deze naam aanspreek zonder dat ik het beledigend bedoel)!

Een 12 Saloon uit 1935. Net zo oud als mijn moeder :). De koets van de 12 ziet er strak uit. Zit de roest voornamelijk in de vloerdelen en het chassis?

En de grijze AH-92-63 uit 1947 heb je nu dus in eigendom. Prachtige auto. Ik hou me aanbevolen voor meer foto's, van interieur en het front e.d.

Ik kan het kenteken van de Allegro helaas niet ontcijferen. Ook een uniek autootje. Mijn ouders hebben er één gehad uit 1980, maar dat was een nieuwer model. Vanuit de hoek waarin ie gefotografeerd is lijkt ie linksvoor schade te hebben, maar dat kan gezichtsbedrog zijn. Ik hoop dat laatste.

Hij was krokanter dan hij lijkt en ook nog eens slecht gespoten...
Was rijp voor totale restauratie.
Als je foto's van de ten wilt zien , kan je hier kijken : https://s938.photobucket.com/albums/ad228/austinautobianchi/

the Fox zei:
dikkehemaworst zei:
Ik heb een pesthekel aan wandelen maar was toch erg blij dat mijn vrouw mij had gedwongen mee te gaan....

Jouw vrouw had zeker al snel spijt dat ze je had meegesleurd. Kon ze een halve dag op jou staan wachten terwijl jij tussen de DS'sen aan het kruipen was:). Maar wat een vondst! Van zo'n voorraad DS'sen moet toch wel een aantal puike wagens samen te stellen zijn.

Klopt als een zwerende vinger!!

Was de eerste keer mijn camera vergeten en zijn de volgende dag terug gegaan om te fotograveren.
Gelukkig is mijn vrouw ook een autoliefhebber ( geworden ) en heeft zij de meeste foto's genomen terwijl ik aan het snuffelen was...
Geweldig om alle oude dashboardkastjes open te doen en kijken wat je vind....

Volgende week haal ik m'n eigen barnfind op (taunus TC1).
Ik ben verleden week nog langs geweest om de banden van verse lucht te voorzien, maar heb gemerkt (en verwacht natuurlijk) dat de remmen vast zitten.
Wat kan ik doen om hem uit de schuur te halen.

1 nadeel: langs passagierszijde staat hij tegen een muuro_O

opelfreak zei:

Duwen? Radicalere oplossing: schuurtje slopen.:D

@dikkehemaworst:

Datum aanvang laatste tenaamstelling 25-04-1986

Hij staat geregistreerd als zijnde geel/bruin.

Die Austin Allegro is niet de oudste van Nederland. Metallic blauwe kleur is vanaf late jaren 70. En volgens mij begint het kenteken met een "F".
Er zijn al een paar Allegro's in Nederland bekend uit 1974.

opelfreak zei:
Ik ben verleden week nog langs geweest om de banden van verse lucht te voorzien, maar heb gemerkt (en verwacht natuurlijk) dat de remmen vast zitten.

Garagekrik eronder en van de muur af slepen. Dan achterwielen eraf en de trommelremmen losslaan door met een flinke hamer op de trommels te meppen. Voorremmen zullen wel gangbaar genoeg zijn om de auto te rollen. Wel eerst van de handrem en uit de versnelling halen. :)

Klassiekerrijder zei:
opelfreak zei:

Garagekrik eronder en van de muur af slepen. Dan achterwielen eraf en de trommelremmen losslaan door met een flinke hamer op de trommels te meppen. Voorremmen zullen wel gangbaar genoeg zijn om de auto te rollen. Wel eerst van de handrem en uit de versnelling halen. :)

dank je!

Heb het nu al aan verschillende mensen gevraagd, en iedereen zegt hetzelfde! dat zou dus géén probleem mogen zijn.
Heb ook gezien dat de handrem gelukkig niet op stond.

Gewoon een setje van die auto steps kopen. Auto opkrikken en die steps eronder plaatsen (onder de wielen). Dan kun je de auto alle kanten op rijden.

Ik weet niet hoe die dingen heten maar het zijn van die plateaus die je onder de wielen plaatst waar allemaal kleine draaibare wieletjes onder zitten.

Maar ik heb het gevoel dat hier nu wat plaatjes staan die meer in het sloperij-topic thuishoren, dan in het schuurvondsten-topic.

bugatti-barnfind-grohe-801.jpg

Bugati 44 Roadster uit 1930
https://img.prewarcar.com/prewar/cars/bugatti-barnfind-grohe-802.jpg

voisin-barnfind-grohe-800.jpg

Voisin Avion C24 Charmeuse uit 1934
voisin-barnfind-grohe-801.jpg

Het verhaal: Swiss classic car dealer Christoph Grohe found two really grand cars: how about this 1930 Bugatti and 1934 Voisin! Both were put to rest in a garden somewhere in the south of France, but unfortunately were not exactly protected against the elements. The seller had inherited both cars from his father who seemed to have bought the Bugatti in the sixties. The Voisin, an Avion C24 Charmeuse which stayed with the same familly since new, was stored in a dry garage. The Bugatti, a 44 Roadster by Thietart of Paris, used to be covered by a wooden hut built for that purpose although over the decades the hut disintegrated. The Bugatti already found a new home, but the Voisin will be exhibited on the stand of Christoph Grohe at Rétromobile 2010.

He, die Bugatti en die Voisin stonden al in de C&SC. Uitzonderlijk om zoiets te vinden. De Voisin vind ik nog het leukste, heel bijzondere auto's (het interieur van deze Voisin zag er nog zeer goed uit!).

Gaiajohan zei:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,4321947 zal even dat topic toevoegen
En zo ontmoeten twee topics elkaar.

@D.Elzinga: Stel nou dat het dak van het schuurtje waar de Bugatti in gestald stond niet was ingestort...... Een paar planken en wat dakleer van een paar tientjes en de auto zou een paar ton meer waard geweest zijn. Foute zuinigheid.

the Fox zei:
Gaiajohan zei:
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,4321947 zal even dat topic toevoegen
En zo ontmoeten twee topics elkaar.

@D.Elzinga: Stel nou dat het dak van het schuurtje waar de Bugatti in gestald stond niet was ingestort...... Een paar planken en wat dakleer van een paar tientjes en de auto zou een paar ton meer waard geweest zijn. Foute zuinigheid.

Misschien is dat al lang geleden gebeurd. In de jaren 50 waren Bugatti's nog helemaal niks waard, en een van de zeer zeldzame (en inmiddels zeer dure) Type 55's werd toendertijd door een Franse garage gepimpt tot hotrod.:( Ook veel andere oude luxeauto's werden toen gesloopt omdat ze te duur in gebruik waren.

Misschien is dat al lang geleden gebeurd. In de jaren 50 waren Bugatti's nog helemaal niks waard, en een van de zeer zeldzame (en inmiddels zeer dure) Type 55's werd toendertijd door een Franse garage gepimpt tot hotrod. Ook veel andere oude luxeauto's werden toen gesloopt omdat ze te duur in gebruik waren.
Over 50 jaar spreken we van schande dat Opeltjes Kadett kapot worden gereden op de autocross!

Die ziet er op het oog nog aardig hard uit!(y) Onder de motorkap en in de kofferbak ook nog netjes????

Interieur is wat verkleurd, maar is zekers wat moois van te maken:cool:

Mocht je nog onderdelen zoeken, je weet me te vinden;)

@ Sierra Ghia:
Er gaat niks boven zo'n stuur:cool: lekker groot, en dun:D

taunus027.jpg

Jorn. zei:
Misschien is dat al lang geleden gebeurd. In de jaren 50 waren Bugatti's nog helemaal niks waard, en een van de zeer zeldzame (en inmiddels zeer dure) Type 55's werd toendertijd door een Franse garage gepimpt tot hotrod. Ook veel andere oude luxeauto's werden toen gesloopt omdat ze te duur in gebruik waren.
Over 50 jaar spreken we van schande dat Opeltjes Kadett kapot worden gereden op de autocross!

Zeker, en dan vinden we het ook jammer van alle 15-jarige auto's die nu op de sloop liggen.

50 jaar geleden werden dit soort auto's tijdens een cross kapot gereden:

709aio.jpg

Terug
Bovenaan