Taunusdrivers Beuntoko: Het reilen en zeilen van mijn Oldtimer Fordjes. >>17M weer rijklaar! Of toch niet helemaal...<<

super marco
mooi geworden zo en graag alle hulp er aan besteed:D

Wat een wondermooi project. Ik heb je hele topic doorgelezen. Ronduit fantastisch. Gewoon lekker achteraf knutselen zonder haast en stress.

De vormgeving van dit type taunus vind ik zo mooi, hij ziet er zo volwassen uit terwijl hij helemaal niet bijzonder groot is. Zulke mooie wagens maken ze hellaas niet meer. Wees zuinig op je taunussen en veel rijplezier gewenst.

Bedankt voor de superreacties:cool:

Zijn nog een paar aandachtspuntjes, maar die moet ik ff op de brug verhelpen...

De km teller doet het niet, denk dat ie niet fijn in het wormwiel vd bak zit, en nog een paar kleinigheden:cool:

Taunusdriver. zei:
Ik had gehoopt om hem al verder klaar te hebben, maar een maat van me heeft gister z'n auto in mekaar gepoeierd (radiateur plat tegen blok en de fan er doorheen:rolleyes:), dus gister mee naart ziekenhuis en vandaag zijn auto leeggehaald.

Foto's volgen:)
leuke foto's kerel
en die maat van taunusdriver die de auto in mekaar gepoeierd ..... dat ben ik
tevens nieuw op het forum hiero dus ik moet nog de weg vinden on topic maar

boerjacootje zei:
Taunusdriver. zei:
Ik had gehoopt om hem al verder klaar te hebben, maar een maat van me heeft gister z'n auto in mekaar gepoeierd (radiateur plat tegen blok en de fan er doorheen:rolleyes:), dus gister mee naart ziekenhuis en vandaag zijn auto leeggehaald.

Foto's volgen:)
leuke foto's kerel
en die maat van taunusdriver die de auto in mekaar gepoeierd ..... dat ben ik
tevens nieuw op het forum hiero dus ik moet nog de weg vinden on topic maar

welkom jaco,
je vind vast de weg op dit forum :cool:

ik vond het mooi om 'm te spuiten. hij ziet er weer supermooi uit marco(y) doen we na fordfreaks de puntjes wel op de i zetten. ik kom vrijdag de ouwe slephutte ook ophalen bij jullie. ik had bennie gevraagd 'm mee te nemen maar er moet eerst nog 1 en ander uit

Jaja,

Dat "effe" valt wel tegen hooro_O en dan heb ik geluk dat ik maar een paar kleine plekjes hoefde te lassen:rolleyes:

Nu eerst de boel klaarmaken voor de FordFreaks jaarmeeting hier opt dorp:D

Ik heb nog wel wat plannen met de '75er.

Kennis van me heeft nog een TC1 V6 staan om plat te jagen, ding staat al een eeuwigheid stil.
Wil namelijk een V6 achteras eronder hebben, want 105pk op een 1.3 as gaat ook niet lang goed....
Verder zit ik eraan te denken om er Xenon in te bouwen, kan geschikt aan zo'n set komen:cool:

Verder nog plannen zat, maar alles op z'n tijd:)

waarom niet?

de lampen die er nu op zitten geven minder licht als een waxine lichtjeo_O
iedereen kent xenon in dat lelijke blauw.
dat is inderdaad geen porum, maar je hebt ze ook gewoon in andere kleuren ( net als de normale lampen ) maar dan met veel meer licht opbrengst.

Als het licht dan maar wit is, Taunusdriver. Xenonblauw op een auto als de jouwe is niet bepaald een verbetering. Zo'n beetje hetzelfde als dubbele koplampen op mijn Roomster, zeg maar;)

Beetje geelachtig licht vind ik altijd 't mooiste op een oude wagen, zou er geen ander spul opzetten! Koop dan een set verstralers als je meer wil zien, of een nieuwe bril...

Xenon? :cry: Ik vind het niet passen bij de auto. Met gewone H4 lampen en een paar goede verstralers zie je meer dan voldoende.

verstralers vind ik niet mooi staan.

ik zou voor xenon gaan,
bouw het binnenkort bij mij ook in. mooi wit licht.(y)

Xenon in een taunus???
Nee joh dat kan echt niet, het zou verboden moeten worden, zeker op auto's uit de vorige eeuw!!!
Probeer dan de duplo met een adapter te vervangen voor H4, en voor de donkere polder wegen verstralers (ouwerwetse hella's rond boven of vierkant onder de bumper)

haarr zei:
Zolang het geen blauw getint licht is kan het best.

inderdaad.

daarom heb ik ook witte xenon voor hem in de aanbieding, 80 euro 3 jaar garantie op alles;)

want die blauwe meuk is idd niks, en die witte xenon lijkt gewoon op de normale lampen alleen met gewoon veel meer lichtopbrengst.
wat in mijn ogen ideaal lijkt, maar nogmaals de heer taunusdriver beslist het zelf;)

Haha wat een discussie:)

De '75er heeft H4 lampen, en mocht er xenon inkomen, ist idd wit licht. Tis meer voor de gein en de looks, keer wat aans:)

Ik heb nog rechthoekige bouwlampen liggen, deze komen nog een keer ergens onder de voorbumper te hangen.

M'n GXL heeft bouwlampen in de grille, en daar krijg je iig een beste bak licht van:cool:

Verder afgelopen week druk gangs het wagenpark weer schoon te maken voor de jaarlijkse FORDFREAKS jaarmeeting hier achterop het dorp:D

De caravan achter de XL, de GXL vol met drank en de Sierra met handel:)

Maat van me, Granadadriver, komt straks hieropan zijn slephut ophalen, dus straks een mooie konvooi:

'78er Granada met slephut, '75er Taunus met slephut en een GXL achter mekaar aan:cool:

Na het weekend meldt ik me wel weer een keer hierzo:)

Zo, we zijn weer van de FordFreaks...

Vrijdagmiddag die kant opan gegaan, spul neergezet en lekker genieten...

100_6337.jpg

Het terrein was eerder een paintball terrein, maar is omgebouwd tot crossbaan:)

100_6363.jpg

100_6353.jpg

100_6352.jpg

100_6349.jpg

100_6350.jpg

100_6348.jpg

100_6345.jpg

100_6367.jpg

Ook m'n Grijze Duif kwam nog even langs, de nieuwe eigenaar woont in Zwolle, en toch fijn om te zien dat hij er ook wijs mee is:cool:

100_6355.jpg

Verder was mijn toekomstige achteras ook aanwezig:LOL:

100_6341.jpg

Laat er nu ook toevallig een gasbom van krapan 2 jaar oud inzitten:cool: dus ik heb binnenkort weer mooi wat te knutselen:eek:

Verder ondanks het mindere weer veel lol gehad, lekker geBBQd en we troffen nog wat aparts in de vriezer aano_O

100_6361.jpg

Verder vanmiddag nog verrast met de 2e prijs voor mooiste auto van het Treffen(y) Mooie blijk van waardering voor het geleverde werk(y)

100_6365.jpg

Het was ondanks het mindere weer toch een geslaagde meeting, volgend jaar alweer de 10e editie:eek:

het was zeker weer een bijzonder geslaagd weekend. beetje regen gehad, maar het weer is bijzaak want het gaat om de gezelligheid.

op dit treffen staan alleen fords t/m 1985. een uitzondering daargelaten want davey was met zijn taunus tc6 het terrein opgeslopen met een berg zooi eraanvast in de vorm van een auto-ambulance met daarop een vouwkeet en een grote vriezer vol met bier en vlees:)

volgend jaar gaan we met de consul station, alweer:confused: ja alweer:):LOL:

de oranje met witte consul coupe had de eerste prijs trouwens

De meeting is elk jaar een succes, gewoon omdat de organisatie het lekker simpel houdt:

Zet de auto en tent/caravan maar ergens opt veld, en dan kan de gezelligheid beginnen.

In principe is iedereen welkom, het veld is eigenlijk bedoeld voor Fordjes tot ca 1985 maar er stonden ook modernere Fordjes, Sierra combi, Taunus TC6 (mondeo), Focus ST, en de volvo 740 Turbo van Bennie:confused:

Bij sommige meetings vinden personen dat hún gerestaureerde auto het mooiste is, en de rest minderwaardig.
Hier heeft iedereen waardering voor elkaar en elkaars auto, ongeacht staat of dat ie orgineel is of niet.
Sommigen vinden mijn TC1 verkrachting van cultureel erfgoed, simpelweg dat ie niet orgineel is... Bij de FordFreaks maakt dat geen bal uit:)

De winnaar is de consul van een maat van me

100_6346.jpg

Vanavond hier op Nieuwleusen nog een oldtimerrit, dus weer de boel onveilig maken:)

1 van je combifoto's gespot op een Belgisch forum, op deze pagina https://www.autoscoops.be/autoforum/viewtopic.php?f=124&t=20686

Haha, grappig(y)

Mijn Sierra stond enkele jaren terug op kapaza te koop:eek::confused:

Iemand had blijkbaar zo'n Sierra te koop, maar zette mijn foto's erbijo_Oo_O

Laatst op een Duits forum, werd op ebay een groene TC1 2drs aangeboden, iemand meende dat mijne dat was, en linkte naar deze topic:D

haha wel grappig marco.

wel super die 2e prijs toch een mooie prestatie na al het werk.

dat vind ik ook ja. niks mooiers als een prijs pakken na zoveel werk(y)
leuk detail, dit is marco zijn 2de keer dat ie een prijs heeft met spuitwerk van mij:) vorige keer had ie de mooiste klompenprijs, en dat waren de beruchte taunusdriverklompen in dezelfde groene kleur als de tc1(y)

Zo, na weer even niks gepost te hebben hierzo, bij deze:D

Afgelopen week kwamen m'n nieuwe bumperstrips binnen:cool:

100_6387.jpg

Deze gaan binnenkort op de bumpers vd GXL en er komt een setje bumpers met strips op de XL, deze set moet ik alleen nog oppoetsen.

Verder heb ik wat gereedschappen gekocht, m'n dremel was overleden, dus een nieuwe is onderweg. Tevens nog een compressiemeter gekocht, wat slangklemmen (zet nu griptangen of lijmklemmen op flexibele leidingen.

Afgelopen weekend belde een kennis (met de gecrashte XR4I) en heb daarvan het blok gekocht, een 2.8I V6 voor in de GXL:LOL:

Morgenavond komt er een 4drs Taunus hier even logeren. Deze gaat plat, en ik heb belang bij de gasinstallatie en ga de achteras omruilen:D
Dus alvast begonnen om de slecht achteras weer klaar te maken, dus draadeinden erin, en de remmerij er weer deels aangezet.

100_6389.jpg

Zo, de bruine TC1 heeft wat vertraging opgelopen, ding komen ze morn ff brengen.

Vanavond heb ik de bumperstrips aan de bumpers vd GXL gezet.

100_6393.jpg

100_6395.jpg

Was nog wel even een gemartel, moest vd achterbumper nog 1 steun loshalen om de strip vast te kunnen zetteno_O

Ben wel tevreden met het resultaat, is wel even wennen, maar zo istie wel weer compleet.

Meestal zijn de strips al verwijderd, of hangt er met kit en trekbandjes nog aan....

Ik heb nog een setje strips, en die komen dan op de XL. Daar zitten nu dichte bumpers aan, maar het chroom is niet zo mooi, en ik heb nog enkele setjes bumpers met mooi chroom... maar zonder nette strips....

Zo, donderdagaamd even mijn 'DonorTaunus' opgehaald:LOL:

Het betreft een '74er 4drs GXL met 2.3 V6 op gas

100_6399.jpg

100_6400.jpg

100_6401.jpg

De Taunus gaat plat, hij is misschien wel te redden (De granada combi was rotter) maar zit gewoon veeeel werk in...

100_6402.jpg

Wilde in eerste instantie alleen de gasbom en achteras hebben, maar denk dat ik nog meer spul eraf sloop. De body gaat de rodeo in.

Verder is gister m'n nieuwe krik afgeleverd, dus die ook ff uitgeprobeerd:)

100_6403.jpg

Komt mooi end vd grond:)

De achteras heb ik er bijna onderweg, bout vd demper zat muurvast, en van het cardan zaten 2 bouten muurvast (fijn als de remmerij niet zo fijn meer iso_O Gelukkig doet een slijptol wonderen:D Alleen de handremkabel nog loshalen, en dan is de as los, en kan ik de prut overzetten:cool:

Purschuim doet wonderen.... :(
Die verdamper heeft zijn beste tijd wel gehad, ga je die nog gebruiken?

Haha iddo_O

Ik wil eerst ff uitzoeken hoe oud de gasinstallatie is... Volgens mij nog niet zo oud.... Maar dat komt nog.

Ist nog gelukt met t uitlaatspruitstuk????

Ik verheug me nu al op dat 2.8 blok in een Taunus:cool:. En nog gefeliciteerd met het zilver bij Fordfreaks. Eer van je werk!

Zo, na veel gemartel, en grof geweld vd slijptol is de achteras vd donor er ondervandaan:cool:

100_6412.jpg

De as heeft een keer een tik gehad, 1 bovenste draagarm is plat en gescheurd:confused: maar de rest vd draagarmen waren goed.

Door de klap zijn de bevestigingsplaten aan de as ook krom, maar dit is weer goed recht te krijgen, ik las er nog wel een extra plaat achter om metaalmoeheid te voorkomen.

Verder istie wat vettig, maar is oude olie.

100_6411.jpg

Vd week eerst de andere achteras eronder, en dan de rest eruit slopen:LOL:

Ondertussen druk gangs met het slopen van de '74er

Heb toch besloten om hem verder kaal te trekken dan alleen de achteras en gasbom.

De trekhaak is er al onderweg, chroomlijsten en het front.

Ik kwam nog wat aangenaams tegen onder de motorruimte:cool:
100_6419.jpg

Flashlube, oftewel een vloeistof wat de kleppen smeert, en zo slijtage voorkomt. Vul het potje met t goedje, en het slangetje wordt aangesloten op de vacuümslang vd carburateur. Hierdoor zuigt hij als het ware het goedje de motor in.

Verder was er 1 bovenste draagarm onderweg, deze lag in de auto...

Ik wil eigenlijk niet weten wat ermee gebeurd is.....o_O:rolleyes:
100_6427.jpg

Ik brand er vd week een paar dikke strippen tegenaan, en gaat het spul er weer onder.

Dat de auto z'n beste tijd gehad heeft, bleek ook toen ik de oliedop van de kleppendeksel stootte:eek::rolleyes:

100_6431.jpg

Morgenavond verder met de gasinstallatie eruit halen, ik label alles voordat ik iets lostrek anders komt het ook niet goed:D

kom je morgen avond nog wel even helpen.:D waarschijnlijk ben ik toch diegene die het electra moet in bouweno_O:p

Terug
Bovenaan