Taunusdrivers Beuntoko: Het reilen en zeilen van mijn Oldtimer Fordjes. >>17M weer rijklaar! Of toch niet helemaal...<<

@ Michiel:

Misschien is dat wel zo, maar aan alles komt een eind;) Kennis van me heeft een paar jaar terug een Taunus gesloopt, en het kenteken geschorst. Mocht er ooit iemand belang bij hebben. Kon hem zo krijgen, maar niemand die er belang bij had, dus helaas;)

Afgelopen vrijdag heeft Steevie mij nog geholpen met t uitbouwen van de pruttel:)

Motorruimte leeg
100_6442.jpg

Gasbom eruit, als ze vol zijn, ist nog een behoorlijk gewichto_O
100_6437.jpg

En Steevie heeft ondersteboven in de auto zitten/liggen stoeien met de bedrading:)

100_6439.jpg

En we kwamen nog een bijzondere situatie tegen onder de kapo_O

100_6434.jpg

Zat een draad om de bobinekabel gewikkeld, en zat aan een relais geschakeld:eek:

Verder heeft een kennis van me nog de kofferklep omgewisseld, en werden Steevie en ik nogal melig:)

100_6443.jpg

Vanavond de oude 1.6 achteras eronder schroeven, laatste dingetjes eraf halen, en dan kan ie weer van de dam af(y)

Die draad om de bobinekabel is wel van belang, Die wikkeling stuurt namelijk (op basis van elektromagnetische inductie) dat relaisje aan.
Die zet zegmaar het gas 'aan' (fungeert als afsluiter) als er stroom loopt door de kabel. Het is niets anders dan een extra beveiliging dat het gas niet zou kunnen blijven doorstromen als de motor uitvalt, met een leuke backfire in het luchtfilter tot gevolg :)

maar, hij is dus wel van belang :p

Bedankt voor de uitleg Michiel (y)

Zoiets zit niet voor niks zo, dus zal wel een reden hebben, en dat is bij deze duidelijk;)

Gisteraamd met Bennie de achteras weer onder de sloper gezet, moet de handrem weer afstellen, en nog even overleggen omtrent remtrommelso_O

Van een V6 achteras zijn groter dan van een 4 cilindero_O Dus moet daar nog iets op bedenken:)

De sloop van de Donor komt al op zijn eind:LOL:

Maandagaamd met Bennie de oude as er weer onder gezet.

De kromme draagarm heb ik voorzien van ronde staven zodat die er ook weer onder kon

100_6444.jpg

Verder knal ik de grote remtrommels er weer op, en ga opzoek naar een ander setje remtrommels. Kan de donor iig weer van de dam af:)

En nog een paar "sfeerfoto's"

100_6446.jpg

En de radiateur heeft z'n beste tijd ook wel gehado_O
100_6447.jpg

geniaal dat voorscherm :p
Wel een fordkwaal uit die tijd (en later)
'n vriendin van me heeft een Fiesta Mk1, en die rot daar ook. Al heel wat aan gedaan, maar het blijft terugkomen. Mocht ze nog eens een roestvrije mk1 kopen dan ga ik daar kunststof wielkappen inzetten, want dat geklooi in die hoekjes, daar wordt je niet vrolijk van...

dat was met recht een KADAVER van een taunus:D altijd fijn als je weer wat mooie spullen erbij hebt voor je taunussen.

hier gaat het ook de goeie kant op als het meezit.........................hehe:):p

Volgens mij reed-ie hier in Friesland rond, dat kadaver. Een paar jaar geleden nog een mooie originele TC 1,5 2300 GXL, zag je toch niet dagelijks. Paar maanden geleden reed ik erachter en toen was-ie behoorlijk afgeragd. Gasvulopening was volgens mij op een lelelijke plek (zo'n zwarte dop op het rechterachterscherm) ingebouwd. Jammer, maar mooi dat-ie in stukje van pas komt. Was het interieur (houtwerk e.d.) nog wat ?

Deze foto's zijn idd degene met het mooiste effect:)

@244-55
Dat klopt! Ding komt idd uit Friesland..

Ik ben ook wel benieuwd wat er allemaal met de auto is gebeurd... Ook gezien de algehele staat vd auto...

Iemand heeft hem ooit opgeknapt, in 2006 een gasbom in laten bouwen... en 5 jaartjes later gaat ie plat...

Een Taunus in goede staat is nog aardig aan de prijs, zoiets rag je niet af lijkt me....

dit is niet in 5 jaar zo beroerd gewordeno_O dit hok is een keer "opgeknapt" en overgespoten zodat het weer wat leek. en een paar jaar later komt de ellende naar buiten. vervolgens is het een kadaver en gaat men er ook zo mee om:cry:

ginkelvanmichiel zei:
Die draad om de bobinekabel is wel van belang, Die wikkeling stuurt namelijk (op basis van elektromagnetische inductie) dat relaisje aan.
Die zet zegmaar het gas 'aan' (fungeert als afsluiter) als er stroom loopt door de kabel. Het is niets anders dan een extra beveiliging dat het gas niet zou kunnen blijven doorstromen als de motor uitvalt, met een leuke backfire in het luchtfilter tot gevolg :)

maar, hij is dus wel van belang :p

dan moet die toch ook ergens anders op aangesloten kunnen worden?
dit is de eerste keer dat ik het bij een dampgas installatie zo zie.
voor de netheid zou ik hem liever ergens anders op aansluiten.

Er zijn inderdaad twee opties voor, het gaat erom dat hij een signaal krijgt. Vaak wordt dat gedaan met zo'n wikkeling, maar je kunt hem ook gewoon aansluiten op de pulsgever van de bobine. Dat is wel zo netjes, maar het probleem is dat er nog wel eens een storing wil optreden wanneer je dus niet gebruik maakt va de doorslag maar van de pulsgever zelf. Ik heb zelf héél even een Daf 66 Bestel met een 80 liter tank :p gehad, en die had ook dat probleem. Af en toe maakte hij geen contact waardoor de auto afsloeg. Toen ik hem vervolgens met zo'n wikkeling had aangesloten was het probleem over...

Zo, weer vanalles gedaan deze week, maar nog niet genoeg naar m'n zin....

Vorige week heb ik een 2.8 blokkie opgehaald, was heerlijk cruizen met de XL met aanhanger.. En geen centje pijn:)

100_6450.jpg

Ga het blok ombouwen naar carburateur, maar moet eea nog uitpluizen, aangezien een 2.8 Injectie een scherpere nokkenas heeft, en dit icm een carburateur kan problemen opleveren. Maar dat is latere zorg...

Verder de '74er sloper weer afgevoerd:) Stond troosteloos buiten...
100_6448.jpg

100_6449.jpg

img1362051387.jpg

De remmerij is ook niet meer wat het geweest is:eek: remklauw rechtsvoor liep aan, en achter liep hij blijkbaar ook aan...

Dit zagen we pas toen we op plek van bestemming waren:T
img1362056524.jpg

Verder de '84er Sierra weer tevoorschijn getrokken, en daaraan begonnen.
De bedoeling is om er apk en kenteken op te zetten om hem vervolgens te verkopen.

Dat ie al ff stond bleek wel toen ik het wiel eraf draaide
100_6455.jpg

Het torretje liep niet helemaal fijn, dus hebben we kleppen gesteld
100_6454.jpg

Verder vanavond nog wat onderdelen opgehaald om de achteras klaar te maken:

- remcilinders
- remschoenen
- pakking differentieeldeksel
- veertjes e.d.
- kap motorkapvergrendeling voor de XL

Dus ik kan voorlopig weer vooruit met de werkzaamheden(y)

Het blok liep niet zo fijn, dus hebben we vd week de kleppen gesteld

De Sierra loopt weer mirakels mooi..:cool:

Kleppen moesten flink bijgesteld wordeno_O

Gasinbouw zal nog ff op zich wachten... Wil eerst de achteras vd Taunus wisselen, anders blijft daar niks van over;)

Komt allemaal wel goed kerel;)

Ist trouwens gelukt met de motorbok??

heb momenteel geen tijd om foto's te uppen maar toch een update hierzo:)

Het schiet mooi op met de '84er Sierra.

De remmerij is weer klaar, en aan het uitlaatsysteem hoefde niks te gebeuren.

Verder de onderzijde vd auto weer wat gefatsoeneerd:

Draagarmen achter weer zwart, vliegroest op de benzinetank verwijderd en behandeld.
Verder wil ik de rest vd bodem weer in de tectyl zetten, maar ik had de tectyl op:cry::confused::confused:

Verder zit ik te azen op een lichtblauwe '76er Granada mk1 in superstaat.
Mocht dat doorgaan, zal ik voor de GXL op zoek moeten naar een andere eigenaar...

Nog niks is zeker kerel;)

Feit is dat er met 2 TC1 2drs Taunussen er weinig afwisseling is. Ook gezien de evt plannen, gaat gewoon veel tijd/geld inzitten.

Ik heb nog allerlei plannen met de XL, en nu kwam de Granada mij opt pad. Mocht dat wat zijn, heb ik meer afwisseling kwa auto's en kan ik meer tijd en energie in de XL steken.

Eerst de verdere reactie van de verkoper afwachten.

De Granada is technisch nieuw, bodem hard, chroomwerk en verlichting bijna nieuw, schijnt alleen ooit overgespoten te zijn, wat iets netter had gekund...

We zien wel wat het wordt:)

Omtrent de Granada nog geen nieuws, wil er eigenlijk binnen enkele weken wel gaan kijken. Eerdaags maar eens bellen.

Vanavond verder gegaan met de '84er Sierra.

De bodem had bij de naden en balken wat vliegroest, en delen waren nog niet voorzien van tectyl.
Ook de dempers, draagarmen en steekassen een kleurtje gegeven.

100_6468.jpg

100_6471.jpg

100_6472.jpg

Verder is op de foto's te zien dat het differentieel nog netjes droog is(y)

Vanavond ook de olie ververst, dat was wel nodigo_O

En aangezien hij met hella onderlip nogal laag aan de grond is, en hierdoor krapan een brug op kan, heb ik er even een andere voorbumper aangezet.

Is wel even wennen:rolleyes:

100_6478.jpg

Morgen hem naar het apk station brengen, en dan hoor ik volgende week wel een keer wat er nog aan scheelt.

Zo, vant weekend weer even vanalles terecht gemaakt:

Mijn sleutelhok maar eens grondig opgeruimd, aangezien er overal vanalles lag, maar eens grondig aant opruimen gegaan.
Dan kom je weer dingen tegen waarvan je eigenlijk niet meer wist dat je dat nog had liggen:) of wat nog in een auto gemonteerd moest worden...

Bij mijn '86er Sierra ontbrak een paneeltje in de achterklep, deze had ik al een flinke tijd liggen, dus gelijk maar op de juiste plek gemonteerd:

100_6484.jpg

100_6485.jpg

Verder had de Sierra nog een paar andere kleinigheden, de speakerkabel naar achteren viel me onder het dashboard vandaan, wat niet ideaal is:

100_6494.jpg

En weer netjes vastgemaakt

100_6499.jpg

De radio zit al meerdere jaren in de Sierra, maar de laatste tijd drukte ik de radio steeds naar achtereno_O

100_6495.jpg

Nu bleek dat het blikje er omheen niet de juiste waso_O Dus de juiste er maar aangezet, en ist weer klaar:cool:

100_6498.jpg

Vervolgens de '75er Taunus int hok gezet, hiervan was de kabel vd motorkapvergrendeling overleden, dus die maar ff vervangen.
Nu gaat de kap weer netjes open en dicht, en de oude was behoorlijk overledeno_O

100_6504.jpg

Afgelopen week weinig aan m'n wagenpark gedaan, druk met verjaardagen en ben de boel aan het opruimen, dus regelmatig volk op de dam die wat op komen halen.

Dinsdag reed ik met de '75er Taunus en opeens begon hij wat schokkerig te rijden, dit ging niet over, en toen ik voor het stoplicht stond, kwam ik erachter dat ie niet stationair wilde blijven draaien...

Thuisgekomen carb cleaner erin gespoten, maar mocht niet helpen, ook wat andere dingen geprobeerd, maar zonder resultaat:(

Nu maar opzoek naar een revisieset, spul kost op ebay zo'n €27,- dus valt wel mee.
De carb wil ik ultrasoon laten reinigen, en dan weer opbouwen.

Aangezien ik eind volgende week ruim een week op de camping ga staan, moet de Taunus het wel goed doen.
Nu ga ik dat komende week niet redden om de carb te reviseren, dus blijft de Taunus een weekje staan, en schroef ik volgende week vrijdag de carb van de '84er Sierra er ff op:)

Verder heb ik na komend weekend meer nieuws over de Granny:cool::p:LOL:

marco geef je carb woensdag maar mee aan mij dan reinig ik hem even ultrasoon voor je(y)

Bedankt voort aanbod kerel, wil hem nl wel uit elkaar hebben, voordat ie gereinigd wordt... Weet niet of ik dat allemaal ga redden voor woensdag..

Nu kwam ik vanmiddag weer vant werk, en toen ik hierzo de dam opdraaide, sloeg de motor vd Sierra af, en wilde niet meer aanpakken:confused: Klonk ook allemaal niet zo fijn... Morgen maar ff kijken, anders kan ik daar ook nog blok van wisseleno_O

draait hij wel rond?

rotor afgebroken?
bobine die de geest heeft gegeven?

De distributieriem vd Sierra is overleden...

Heb een nieuwe set besteld, en kan ik dinsdag ophalen(y)

Verder is de '84er Sierra naar het keuringsstation gebracht, wel ideaal als je nog een groene plaat heb liggen:)

@ Martijn:
Denk niet dat we mekaar zondag hierzo treffen, ben dan bij de Granny aant kijken:cool:

grannymk1.jpg

@ Grensrijder:

Ik iig niet, andere jongens wss wel. Ik heb dan met wat maten een beperkte Ford campingtreffen hier 15 km verderop, met een Consul coupé, Granada 2.8 GLS, Granny combi, Sierra combi, een Ranchero en mijn Fordje:)

Gister wezen kijken bij de Granny mk1.

Aangekomen, de auto uitgebreid geinspecteerd, en uiteindelijk toch meegenomen:)

100_6533.jpg

100_6532.jpg

100_6531.jpg

100_6535.jpg

100_6515.jpg

De auto heeft van 1988 tot 2009 stilgestaan:eek: De beste man die hem toen gekocht heeft, heeft veel tijd in de auto gestoken, maar hij heeft nog 2 andere Granada's en dan moet je keuzes maken...

Wat er zoal aan vervangen is:

- nieuwe remmerij
- nieuwe uitlaat
- nieuwe koplampen
- nieuwe achterlichten
- Ghia interieur ingebouwd
- 2.6 met Injectie ingebouwd welke na revisie zo'n 12000km gelopen had
- nieuwe badges
- nette achterbumper

De auto heeft wat plekjes, en nog iets aandacht nodig, maar dat komt allemaal wel goed:cool:

Heb hem ruim 200km terug naar huis gereden, en geen centje pijn:cool:

Ook m'n vriendin reed er zo mee weg(y)

Thanks

De Granny blijft wel orgineel hoor;)

Er zijn een paar sierstrippen die ik erbij heb, maar nog niet aan de auto zitten.

Er zijn wel een paar dingetjes die ik zowiezo nog op wil scharrelen:

- Armsteun met middenconsole
- zwarte plaat tussen de achterlichten met de letters FORD

Ben er ook wel trots op.

Als de GXL en de '84er Sierra verkocht zijn, heb ik wat meer tijd om de XL te perfectioneren, en om deze mooier te maken:cool:

Het eindpijpje is een chrome eindstuk die je er los aan kan schroeven

Misschien komt daar ooit idd nog wat anders voor in de plek:) maar nu istie nog mooi stil:cool:

Prachtig ding, man! Kan me wel voorstellen dat je hiervoor een van je Taunussen wil "opofferen".

Uit wat voor een Ford komt zo'n 2.6i? Ik kende enkel de 2.8i

Een 'Coach' oftwel een 2drs sedan, is ook wel mooi, maar vind een 4drs net wat mooier.

Bij het blok zit een bijzonder verhaalo_O
(ben ff wezen zoeken opt Ford forum:))

We gaan terug naar 2004....

Belgische Ford vrienden krijgen een tip dat er bij een politiedepot al 30! jaar een Granada staato_O :rolleyes:

Ze hebben de auto opgehaald, was niet meer te redden, maar de auto had maar 12640km op de teller:rolleyes:

Een liefhebber uit Eindhoven was met zijn Granada coupé bezig, en zocht nog een goed blok. Dus dat blok werd het dus.

Het blok heeft hij helemaal uit elkaar gehad, en opnieuw opgebouwd en voorzien van een Kent Cams scherpere nokkenas:cool: Deze is 'mild' oftewel in stadsverkeer ist goed te rijden, en sprinten is ook geen probleem zonder dat alle emissies de pan uitrijzen:)

De carb is in 2006 vervangen door een EFI van een 2800I afkomstig van een Scorpio.

Nu kwam de liefhebber uit Eindhoven om in zijn coupé een 24V te gooien.... Dus in maart 2010 is de orginele 2.3 motor vervangen voor de 2.6 met EFI

Lees nu net dat ie voordat ie kwam te staan nog overgespoten is, en voorzien van nieuwe voorschermeno_O Was ie 12 jaar oud:rolleyes:
Maar toen al wel 170000km op de teller

100_6536.jpg

Goede keuze hoor, snap best dat je deze niet liet staan.
Wel jammer dat je overigens de andere GXL wegdoet, 2 GXL's op 1 oprit is natuurlijk uniek.
Veel plezier ermee.

Heel erg mooi! Gefeliciteerd met de aanschaf van de mooiste auto uit je wagenpark ever!

Kleur, staat en uitstraling zijn perfect!

Na alle moeite die je in de XL hebt gestoken misschien een vreemde opmerking, maar persoonlijk vind ik de donkergroene GXL mooier.
Mogelijk is mijn mening gekleurd omdat we vroeger zelf een donkergroene Taunus hebben gehad.

Freez (Die de Granada ook wel heel erg mooi vind)

Allemaal positieve reacties, dank daarvoor!

Soms moet je keuzes maken, en met momenteel 5 auto's is me gewoon teveel...

De '84er Sierra gaat vrijdag naar de RDW, vanavond bij het apk station ophalen, zien wat eraan scheelt...

Mijn '73er GXL gaat idd weer weg, is misschien jammer, gezien de onverprutste en orginele staat van de auto. Ik hoop dat ie bij een liefhebber terecht komt die hem bijhoudt of afmaakt.

Nu ist nog wachten op mooi weer... Ga niet met de Granada rijden in de regen:cool: en het jeukt behoorlijk:)

Alles op z'n tijd he:)

hoe oud zijn die banden marco?

als het nog steeds die banden zijn van het stil staan moet je ze vervangen krijg je vroeg of laat problemen mee.

Terug
Bovenaan