Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Waarom dan geen jong gebruikte 540i Touring? Dan hoef je geen concessies te doen.

R107 zei:
Een E220d is een beetje wat vroeger een W124 250d was. Je komt er niets mee tekort, en als je ermee onderweg bent overheerst het comfort in die mate dat je ook nooit het gevoel zal hebben dat je iets tekort komt. Ik heb dat ook met mijn E200 (met Brabus kit), en kom uit een 6 cilinder BMW F11.

Goed vergelijk. Het is een heel verstandige keuze en je hebt met zo’n E een prachtige wagen.(y)

Ja funf gewoon een jong gebruikte 540i Touring M-Sport kopen met 4.000 km op de teller. Voor dezelfde prijs als een nieuwe 530i: https://www.bergwerffbmw.nl/voorraad-bmw/9438664-bmw-5-serie-touring-540i-x-drive-high-executive-m-sport/

R107 zei:
Waarom dan geen jong gebruikte 540i Touring? Dan hoef je geen concessies te doen.

Kan idd ook. Sluit ik ook niet uit. Maar het zijn toch twee verschillende auto’s, dat wil ik wel eens ervaren.

carImage.php

Hiervoor maak ik graag vuile handen!

Neem van mij aan dat een E38 genoeg issues heeft. Dat was bijna nieuw al zo en nu na zo'n 20 jaar helemaal. De kwaliteit van de e38 wordt op dit forum altijd bejubeld echter ik weet uit eigen ervaring dat dat in de praktijk tegen valt. Maar mensen moeten het zelf maar ervaren. En alles tegen 7-serie prijzen he. Maar ook hier geldt wat er niet op zit gaat ook niet stuk. Een greep uit mijn ervaringen met de 1999 750i die ik kocht zeg 2 jaar oud en 48.000 km en gereden tot 170.000km: kapotte radiateur, uitval pixels, doorlopend draagarmrubbers, tussenaslager cardan, nieuwe automaatbak, trillingen bij 90 kmu, uitval stuurbekrachtiging, lege accus (750 heeft er 2), airco uitval, radio uitval, hydraulische kofferklep storingen. Auto altijd BMW-dealeronderhouden. Fantastisch overall comfort, echter motor te weinig koppel en te weinig topvermogen voor een 12 cilinder met 5.4 liter, remmen zwaar onderbemeten. Ik reed overigens veel en veel liever in mijn 1990 W126 560SEL die ik toen ook had. 5 jaar gereden, behalve beurtje en nieuwe versterker audio nul reparatie. En een motor, ongekend fantastisch qua loop, soeplesse en geluid.

R107 zei:
Laat je er bij Cor Millenaar toch een Brabus set op monteren? Ik denk dat je dan met 222pk en een koppel van 450nm weinig tekort komt.

Owja, dat kan natuurlijk ook nog. Dan kom je weinig te kort inderdaad. Ik heb een E220d wel eens een dag mee gehad. Hele fijne combinatie van motor en automaat, alleen miste net even wat power bij tussen acceleraties, dat is met zo'n set opgelost. Thanks voor de tip!

Dan had je geen goed exemplaar te pakken. En de 750 is natuurlijk buitencategorie. Ik reed drie jaar met een E38 728i uit 2001 die ik ook altijd naar de dealer bracht. Die auto was als demo door mijn schoonvader aangeschaft, hij heeft de eerste 100k op de klok gezet. Ik reed hem naar 200k. Buiten de reguliere beurten hebben wij nooit echte issues gehad, al herinner ik me inderdaad wel draagarmrubbers die regelmatig vervangen werden. Remschijven, banden en andere slijtagedelen zorgden voor behoorlijke onderhoudsprijzen bij Inspectie I, bij inspectie II viel het meestal wel mee. Al met al was ik niet duurder uit dan met de vijf serie die ik er voor reed.

En bij een C altijd luchtvering kiezen. Een C220 4 matic met luchtvering is 1 van mijn favorite nieuwe zakenauto's. Maar ik neig nog naar iets groots en met een V8 nu t nog kan, maar wel iets wat niet te duur in onderhoud is...

Geen idee in hoeverre een E39 met een E38 te vergelijken is op dat vlak, maar ik werd ook zowat gestoord van het vervangen van die rubbers in de ophanging. Verder weinig problemen gehad, maar zo gruwelijk gevoelig dat onderstel en daardoor ook regelmatig van die kleine trillingen. Maar was er weer wat vervangen, dat reed et weer geweldig.

Vrienden en kennissen van mij die destijds 750 reden hadden dezelfde ervaringen. Dit bedoel ik dus....bejubelen van iets tegen beter weten in. Had jij niet een e39 met allemaal roest?

Een lakzwarte inderdaad. Zo'n auto kan je alleen rijden als het niet voor eigen rekening is. Het heeft mij veel geld gekost, niet in de laatste plaats de afschrijving.

W212 zei:
Geen idee in hoeverre een E39 met een E38 te vergelijken is op dat vlak, maar ik werd ook zowat gestoord van het vervangen van die rubbers in de ophanging. Verder weinig problemen gehad, maar zo gruwelijk gevoelig dat onderstel en daardoor ook regelmatig van die kleine trillingen. Maar was er weer wat vervangen, dat reed et weer geweldig.

Bij mijn E39 had ik daar ook wel last van, maar niet in overwegende mate. Met die auto, de 520d, heb ik ruim 200K gestuurd.

BostonWheeler zei:
Vrienden en kennissen van mij die destijds 750 reden hadden dezelfde ervaringen. Dit bedoel ik dus....bejubelen van iets tegen beter weten in. Had jij niet een e39 met allemaal roest?

Ja, die E39 was 13 jaar oud bij aankoop. Had diverse olielekkages, waterlekkage bij de achterdeuren, gescheurde ashoezen e.d. en veel roest (niet allemaal even zichtbaar). Allemaal laten herstellen en de auto op punt gebracht voor totaal 3.000 euro, en daarna verkocht met 1.500 euro verlies
smiley_bagonhead.gif
Was een heerlijke cruiser, maar heeft me wel 4.200 euro gekost in 8 maanden tijd :(

Heeft ook met gewicht en vermogen te maken. Bij een 520d wordt onderstel veel minder belast.

BostonWheeler zei:
Het heeft mij veel geld gekost, niet in de laatste plaats de afschrijving.

Daar ontkom je in die prijsklasse niet aan. Als je een 7 koopt, kom je aan de beurt. En qua onderhoud ook. Het viel mij mee, maar prijzig was het.

BostonWheeler zei:
Heeft ook met gewicht en vermogen te maken. Bij een 520d wordt onderstel veel minder belast.

Ik trok er ook een caravan mee, dan wordt een onderstel juist wel weer belast. Maar eens, gewicht en vermogen spelen zeker mee. Een 728 en een 750 zijn in dat opzicht ook onvergelijkbaar.

Phaeton W12 zei:
BostonWheeler zei:

Ja, die E39 was 13 jaar oud bij aankoop. Had diverse olielekkages, waterlekkage bij de achterdeuren, gescheurde ashoezen e.d. en veel roest (niet allemaal even zichtbaar). Allemaal laten herstellen en de auto op punt gebracht voor totaal 3.000 euro, en daarna verkocht met 1.500 euro verlies
smiley_bagonhead.gif
Was wel een heerlijke cruiser, maar heeft me wel 4.500 euro gekost in 8 maanden tijd :(

Ik denk dat je 1 van de mooiste 5-series van NL had. Individual ook.

BostonWheeler zei:
... met een V8 nu t nog kan, maar wel iets wat niet te duur in onderhoud is...

De keuze wordt wel snel minder, de e en cls is al niet meer leverbaar met een v8, het is wachten tot die helemaal gaat verwijnen uit "gewone" auto's.

In europa is een v8 ook echt niet meer te betalen met idioot hoge taksen. een 550i is er in NL vanaf 145K, in spanje vanaf 104K, duitsland vanaf 90K en de VS vanaf $75K (ex sales tax)

funf zei:
Phaeton W12 zei:
BostonWheeler zei:

smiley_bagonhead.gif
Was wel een heerlijke cruiser, maar heeft me wel 4.500 euro gekost in 8 maanden tijd :(

Ik denk dat je 1 van de mooiste 5-series van NL had. Individual ook.

:) (y)

Dat zeker. Graugrun metallic. Individual ook. Het was een mooie auto.

Had jij niet een e39 met allemaal roest?

Toen ie wegging begon het een beetje bij de wielkast / dorpel bij beide achterwielen. Moest je wel goed kijken. En uiteraard bij de achterklep (de apart te openen achterruit). Verder niet. Hij rijdt nog vrolijk rond bij ons in de buurt. Kon ook nog wel even mee, maar op gegeven moment ben ik dan te kritisch voor zo'n oude auto zeg maar. Alles moet werken, en trillingvrij etc. Dat kost gewoon wel geld om dat goed bij te houden en op gegeven moment is het dat niet meer waard. Dan kan er beter iemand in rijden die minder kritisch is, of et domweg niet merkt. Dan kan je er nog jaren plezier van hebben.

Overigens: Als ik zakelijk niet meer zo achterlijk veel kilometers maak, dan koop ik ook zo'n ding als op de homepage. Lijkt me machtig, zo'n W212 E500 Estate.

BostonWheeler zei:
.... De kwaliteit van de e38 wordt op dit forum altijd bejubeld ...

Meer de looks van de e38 worden nog steeds bejubeld, de e39 wordt wel bijna heilige kwaliteiten toegewezen.

Phaeton W12 zei:
BostonWheeler zei:

smiley_bagonhead.gif
Was een heerlijke cruiser, maar heeft me wel 4.200 euro gekost in 8 maanden tijd :(

Ach troost je, je bent niet de enige. Is een jaarlijks terugkomend feestje bij mij.
Je zet tenminste wel weer een mooie frisse wagen in de markt, is ook wat wat waard toch :)

Ja, dat was een prachtige E39 in Leitner-conditie. Net als die 20 jaar oude Boxster 986 voor 21,5K waar we het op de vorige pagina over hadden. Perfect onderhouden youngtimers die hun geld dubbel en dwars waard zijn, geen twijfel over mogelijk.

Gullwing zei:
BostonWheeler zei:

Meer de looks van de e38 worden nog steeds bejubeld, de e39 wordt wel bijna heilige kwaliteiten toegewezen.

Ik zie beide inmiddels ook als oude auto's. Toppers uit hun tijd, maar inmiddels vooral oud en achterhaald. Nog steeds mooie auto's, maar niet bijzonder genoeg en ook nog lang geen klassieker. En het rijdt nog prima, maar kan qua rijden en comfort niet tippen aan een hedendaagse 5 of 7.

De E39 is inmiddels oud en brengt natuurlijk hogere onderhoudskosten met zich mee. Inmiddels ben ik er achter dat ik liever geld besteed aan afschrijving dan aan onderhoudskosten. Dat was een leerproces. Het liefst een zo jong mogelijke auto voor mij. Tot nu toe hadden bijna álle tweedehands auto's die ik kocht mankementen bij of direct na de aankoop. Soms opgelost voor eigen kosten, soms onder garantie opgelost. Bijna alle, de M140i heeft namelijk nog geen mankementen gehad na ruim een jaar rijden. Dat was een 1 jaar oude auto met 13.000 km op de teller. Liever afschrijving dan onderhoudskosten. Het gevoel dat de vorige eigenaar zijn auto wegdeed omdat er onderhoud aankwam, wil ik niet meer meemaken.

Dit blijft toch een bijzonder topic. Zo wordt er dagen lang niets gepost, zo ontploft het bijna van de berichten. :)

Phaeton W12 zei:
De E39 is inmiddels oud en brengt natuurlijk hogere onderhoudskosten met zich mee. Inmiddels ben ik er achter dat ik liever geld besteed aan afschrijving dan aan onderhoudskosten. Dat was een leerproces. Het liefst een zo jong mogelijke auto voor mij. Tot nu toe hadden bijna álle tweedehands auto's die ik kocht mankementen bij of direct na de aankoop. Soms opgelost voor eigen kosten, soms onder garantie opgelost. Bijna alle, de M140i heeft namelijk nog geen mankementen gehad na ruim een jaar rijden. Dat was een 1 jaar oude auto met 13.000 km op de teller. Liever afschrijving dan onderhoudskosten. Het gevoel dat de vorige eigenaar zijn auto wegdeed omdat er onderhoud aankwam, wil ik niet meer meemaken.

Dat herken ik wel. Ik heb gelukkig niet zoveel issues gehad met mijn tweedehandsjes en youngtimers, maar desondanks vind ik het wel erg fijn dat ik dat risico nu veel minder heb. En ik vind het ook wel leuk om een nieuwe auto samen te stellen, geheel naar mijn smaak.

R107 zei:
Gullwing zei:
BostonWheeler zei:

Ik zie beide inmiddels ook als oude auto's. Toppers uit hun tijd, maar inmiddels vooral oud en achterhaald. Nog steeds mooie auto's, maar niet bijzonder genoeg en ook nog lang geen klassieker. En het rijdt nog prima, maar kan qua rijden en comfort niet tippen aan een hedendaagse 5 of 7.

De juiste exemplaren zijn nog steeds bijzonder. Ik zag een E39 M5 in carbon schwarz met Zimt leder. Nog altijd prachtig!

funf zei:
De juiste exemplaren zijn nog steeds bijzonder. Ik zag een E39 M5 in carbon schwarz met Zimt leder. Nog altijd prachtig!

Schitterend inderdaad. Zo heb ik een vriend gewezen op de Silverstone M5 E39 die bij Leitner staat. We wachten met spanning op de foto's.

De e39 vind ik eigenlijk alleen mooi als m5. Het model zelf heb ik eigenlijk nooit echt mooi gevonden. Ik kan me nog herinneren dat die gepresenteerd werd, en dat ik het zonde vond, dat ze van de ronde koplampen afweken. Het interieur was destijds wel een giga stap vooruit.

Een M5 is wat anders natuurlijk. Maar een gewone e39 is gewoon een oude (weliswaar destijds goede) auto, overigens roep ik dit al jaren.

Zojuist de site van BMW even bekeken mbt de M135ix. Uit de schreeuwerige tekst valt te concluderen dat de beoogde kopers bijvoorbeeld de huidige bespoilerde Subaru WRX/Seat Leon/ Ford Focus ST/ Honda Civic rijders zijn met opgeschoren kapsel, sneakers, te groot horloge en vaak een petje, al dan niet achterstevoren. Daar waar de zescilinder 130i/M140i concurreerde met de 3 en 5 serie in eigen huis wordt er nu een compleet andere doelgroep aangeboord. Veel nadruk op de grote uitlaten, luchthappers en overige non-gadgets om deze meer simpele "the fast and the furious generatie" doelgroep aan te spreken. Jammer maar helaas.

BostonWheeler zei:
Een M5 is wat anders natuurlijk. Maar een gewone e39 is gewoon een oude (weliswaar destijds goede) auto, overigens roep ik dit al jaren.

Zojuist de site van BMW even bekeken mbt de M135ix. Uit de schreeuwerige tekst valt te concluderen dat de beoogde kopers bijvoorbeeld de huidige Subaru WRX/Seat Leon/ Ford Focus rijders zijn met opgeschoren kapsel, sneakers en vaak een petje. Daar waar de zescilinder 130i/M140i concurreerde met de 3 en 5 serie in eigen huis wordt er nu een compleet andere doelgroep aangeboord. Veel nadruk op de grote uitlaten, luchthappers en overige non-gadgets om deze simpelere doelgroep aan te spreken. Jammer maar helaas.

Ik rij nu sinds ongeveer 2005/2006 BMW en het merk is in die jaren een beetje met me vergroeid. Altijd open gestaan voor andere merken, maar kwam toch steeds weer uit bij BMW. De laatste jaren merk ik echter dat het merk weer van me af groeit zeg maar. Moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat ik dat bij heel veel moderne auto's heb. Leeftijd, denk ik dan maar.

BostonWheeler zei:

Zojuist de site van BMW even bekeken mbt de M135ix. Uit de schreeuwerige tekst valt te concluderen dat de beoogde kopers bijvoorbeeld de huidige Subaru WRX/Seat Leon/ Ford Focus rijders zijn met opgeschoren kapsel, sneakers en vaak een petje. Daar waar de zescilinder 130i/M140i concurreerde met de 3 en 5 serie in eigen huis wordt er nu een compleet andere doelgroep aangeboord. Veel nadruk op de grote uitlaten, luchthappers en overige non-gadgets om deze simpelere doelgroep aan te spreken. Jammer maar helaas.

Toch is de techniek wel leuk. 306pk, vierwielaandrijving en een sperdifferentieel. Het zal fijn rijden.(y)

@ Schaduw: Dat heb ik ook. De vernieuwingsdrang van de automobielindustrie slaat wat mij betreft nogal door de laatste jaren, waardoor auto's er vaak niet aantrekkelijker op worden.

De Schaduw zei:
..., maar kwam toch steeds weer uit bij BMW. De laatste jaren merk ik echter dat het merk weer van me af groeit zeg maar....

yup hier ook, En ik neig tegenwoordig steeds meer naar een nieuwe Benz. Rust en comfort is toch wel erg prettig, je stap zoveel relaxter uit.
Met een BMW wordt ik meestal toch gehaaster.

Maar het zal allemaal te verklaren zijn door de leeftijd :)

Voor dagelijks, intensief gebruik zou ik ook voor iets nieuwers kiezen. Bij een auto van 20,25 jaar moet je er toch bovenop blijven zitten om het allemaal top te houden. Roest is wel het meest vervelende aspect daarvan. Staat me op dit moment behoorlijk tegen. Heb bijvoorbeeld een kleine lekkage bij mijn achterlicht waardoor bij zware regen er water in de kofferbak loopt. Gelukkig op tijd achtergekomen dus geen schade aan de kofferbak zelf. Maar het metaal rondom de bevestigingspunten van de achterlichten is wel verroest dus als ik de achterlicht-clusters ga demonteren dan krijg ik ze niet meer terug erop. Kan de wagen dus niet meer gebruiken met slecht weer maar moet eerst de roest laten repareren. Alleen als je toch begint met de roest kun je het beter maar in 1x goed doen en alles even meepakken (randje wielkast en hoekje dorpels vooraan). Zo kom je meer en meer tegen en voor je het weet ben je een halve restauratie verder. En dat is dan een auto met 70k op de teller en altijd binnen gestaan, maar wel een originele Nederlander dus 25 jaar winters meegemaakt.

Ach ja, bij velen komt wijsheid met de jaren. Jammer van al die jaren daarvoor dat men heeft lopen te klooien om tot het goede inzicht te komen.

Terug
Bovenaan