Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Een 2002 500CL weet ik nog wel te staan... is werkelijk als nieuw.
Staart me telkens aan wanneer ik daar ben. Ik kan me wel beheersen, maar in mijn gedachten heb ik ‘m al enkele keren aangeschaft.

Geen idee of dit binnen Mercedes kringen een goede of slechte aankoop is; de wagen is zo wonderbaarlijk fantastisch fout, heerlijk!

333xt06.jpg

Volgens mij heeft die 325i uit 2013 zo'n teruggetunede 3 liter motor. Je hebt iedere keer dat je die motor start het idee dat ie stuk is. Heel zwaar geluid en totaal geen vermogen en vermoeid aandoende draai-eigenschappen. Echt een blamage voor een motorenbouwer. Als je op zoek bent naar een bron van ergernis is dit je kans. Als het een 330i Touring was geweest, was het een topauto uiteraard.

En persoonlijk vind ik de sedan of coupe mooier dan de station. :)

Dat oude model CL kan ik maar niet mooi vinden, het model erna weer wel.

Mercedes-Benz_CL_500_Sport-Paket_AMG_%28C_216%29_%E2%80%93_Frontansicht%2C_2._April_2011%2C_D%C3%BCsseldorf.jpg

Dat is een auto op bijna bentley niveau,

Ik wilde mijn voorraad Aluteufel weer even aanvullen blijkt Autoteilemann ter ziele te zijn. Nou dan maar even zoeken op het Duitse web of er een waardig opvolger is.

Gullwing zei:
Dat oude model CL kan ik maar niet mooi vinden, het model erna weer wel.

Mercedes-Benz_CL_500_Sport-Paket_AMG_%28C_216%29_%E2%80%93_Frontansicht%2C_2._April_2011%2C_D%C3%BCsseldorf.jpg

Dat is een auto op bijna bentley niveau,

Precies, een mooie bak, en wat mij betreft begerenswaardiger dan een Bentley Continental. Marco Hof had twee fraaie exemplaren staan. Helaas net boven mijn budget.

michel1975 zei:
Ik wilde mijn voorraad Aluteufel weer even aanvullen blijkt Autoteilemann ter ziele te zijn. Nou dan maar even zoeken op het Duitse web of er een waardig opvolger is.
Amazon.de

Een voordeel van een Prius, weinig remstof. Ik heb dat ding van af november en nog niet gewassen. Dus de Aluteufel gaat lang mee.

michel1975 zei:

Dank voor het delen. Daar bestelde ik het ook altijd. Mocht je een nieuw adres vinden voor een goede prijs, lees ik het hier graag!

Ik bracht mijn E-Klasse vanmorgen weg voor z'n eerste onderhoudsbeurt (heb hem dus alweer een jaar). In de showroom stond een nieuwe S-Klasse, wat ik nog steeds een weergaloos mooie auto vind van binnen en van buiten. Wat mij betreft echt het mooiste wat er momenteel in dat segment te koop is. Uiteraard even ingestapt in de S450 om het fraaie interieur nog maar eens te bewonderen, daarna ook even achterin, en wat daarbij opviel is dat de S in standaard lengte niet ruimer is dan de E-Klasse. Ondanks 20 cm meer buitenlengte is de ruimte binnenin exact even groot. En de kofferbak is zelfs 30 liter kleiner dan die van de E.
Wil je dus echt meer ruimte dan in een E-Klasse dan kom je al uit op een S Lang. Die is 33 cm langer dan een E, waarvan er voor de inzittenden ongeveer 10cm overblijft.

Maar..... het blijft wel een weergaloos mooie auto die W222 (y)

@R107
Ik zie net dat het prijsverschil tussen een S450 en een S560e Lang slechts een paar honderd euro is (tegenover +6,5 mille voor een S450 Lang). Interessant aanbod.

BostonWheeler zei:
Volgens mij heeft die 325i uit 2013 zo'n teruggetunede 3 liter motor. Je hebt iedere keer dat je die motor start het idee dat ie stuk is. Heel zwaar geluid en totaal geen vermogen en vermoeid aandoende draai-eigenschappen. Echt een blamage voor een motorenbouwer. Als je op zoek bent naar een bron van ergernis is dit je kans. Als het een 330i Touring was geweest, was het een topauto uiteraard.

En wat een geld; voor dit bedrag zit je in Alpina B3-gebied. Daarmee kom je tenminste wél vooruit. Dan heb je waarschijnlijk geen 'fenomenale nieuwstaat', maar met 400pk heb je toch geen tijd om je daar druk om te maken.

BostonWheeler zei:

Is software matig bij deze motor, enkel de originele software inladen van de 30i is voldoende.
https://www.bmwtweaks.nl/
Deze man kan je er alles over vertellen en uitvoeren.

Ik haal tegenwoordig mijn alu teufel idd van amazon ook.
https://www.amazon.de/TUGA-Alu-Teufel-Spezial-Felgenreiniger-5000/dp/B005MJ1L2A/ref=sr_1_2?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&keywords=tuga+alu+teufel+spezial+felgenreiniger+5000+ml&qid=1563276930&s=automotive&sr=1-2

Bofkont 350 zei:
Is software matig bij deze motor, enkel de originele software inladen van de 30i is voldoende.
https://www.bmwtweaks.nl/
Deze man kan je er alles over vertellen en uitvoeren.

Enig idee of dit ook opgaat voor de M276 E300 en E350?

Beste R107,

Het lijkt er wel op, maar weet het niet zeker.
https://www.revolvy.com/page/Mercedes%252DBenz-M276-engine

Beste Flieger,

Helaas is er geen betere aanbieding meer te vinden, in Nederland kost het 60 euro of duurder a 5 liter.

Inderdaad wordt vaak geroepen dat het alleen software betreft, maar veelal komen er toch ook andere dingen bij. Van de site van die man was ik niet erg onder de indruk. Vaak gaat t om aanpassingen die je ook gewoon zelf kunt uitvoeren als je je wat in de i-drive en menu's verdiept.

De verschillen zijn idd wel wat groter. Naast andere remmen en een kortere overbrenging is het inlaatspruitstuk van de 330i anders om over een groter toerenbereik meer koppel te kunnen bieden.

Heb ooit eens een goed verhaal gelezen van een meneer die (claimde) bij BMW op de ontwikkelafdeling van de motoren te werken.
Hoewel een aantal motoren in verschillende vermogens worden geleverd, en bij nazoeken in de diverse onderdeelnaslagwerken de artikelnummers van de vervangdelen gelijk zijn, er wel degelijk afwijkende onderdelen bij de eerste montage kunnen worden gebruikt. Zelfs in het basisblok (waarvan je zou denken dat deze allemaal dan gelijk zijn) kan het zijn dat er net even andere specificaties gelden voor bepaalde delen.
Ik weet het niet zo goed. Vanuit een productie perspectief natuurlijk ideaal als je vergaand kan standardiseren en slechts op detail niveau aanpassingen hoeft te maken voor verschillende vermogens (en dus relatief eenvoudig de kostprijs kunt drukken). Aan de andere kant kan ik me moeilijk voorstellen dat er zulke grote reserves 'standaard' in een blok worden gestopt. Ik neig het verhaal van die engineer te accepteren, of op z'n minst serieus te nemen.

Tussen de E90 LCI 325d en 330d zitten ook meer verschillen dan alleen de software, terwijl het wel dezelfde 3-liter blokken zijn. Ik meen iets te herinneren van o.a. koeling en remmen.

Hoe dat bij de 325i en 330i zit weet ik niet.

Die beweringen van "het verschil is de chip" komen meestal van mensen die de gedownsizede versie hebben, nooit andersom.

Pagina 124 alweer, dus.... W124.
De legendarische W124, destijds de benchmark in z'n klasse. In Teutonia veelvuldig besproken en op een voetstuk geplaatst, dus wat valt er eigenlijk nog te zeggen over deze Benz? Plaatjes dan maar:

csm_W124_-_300D_Turbo_rookzilver_192dkm_-_01_1_f993669ae0.jpg

mercedes-benz-w124-300te-interior.jpeg

ALLTIMESTARS_S124_230TE--14--1-1180x787.jpg

mercedes-c-124-series.jpg

mercedes-benz_e_200_cabrio_1.jpg

R107 zei:
Pagina 124 alweer, dus.... W124.
De legendarische W124, destijds de benchmark in z'n klasse. In Teutonia veelvuldig besproken en op een voetstuk geplaatst, dus wat valt er eigenlijk nog te zeggen over deze Benz?

(y)(y)

Uit m'n archief:
wGZlbdz.jpg

Ik kijk uit naar het moment dat ik 'm uit de stalling kan trekken.

Zelf ook mooie herinneringen aan mijn W124, een 260E automaat uit 1986 in Rauchsilber met zwarte stof, automaat, schuifkanteldak, middenarmsteun en hoofdsteunen achter. Wat was ik destijds trots op dat ding. Het was begin jaren '90, dus toen was de W124 nog steeds dé auto.
Ook met vrienden mooie tochten gemaakt met deze auto, zoals 2 wintersportvakanties naar Oostenrijk, en vakanties naar Italië, Hongarije en Spanje.
Overigens wel de nodige kosten aan mijn W124 gehad, dat de auto zo goed was betekende helaas niet dat er niks kapot aan ging.

Dat is altijd het geval. Ik heb ook twee Mercedes-sterren in mijn ogen, maar onderhoud en soms reparatie is gewoon (te) duur tegenwoordig. Er is ook altijd wel wat, altijd weer een verrassing wat er moet gebeuren voor de APK.

Een goed samengestelde W124 is uiteraard een topauto met on top de 500E/E500. Echter de W123 heeft een iconische status wat de gewone versies van de W124 in mijn ogen ontbeert. In mijn ogen schrijf ik, want sommige mensen noemen een auto die zich nog volkomen moet bewijzen al een iconische auto, zoals de nieuwe Corvette.

BostonWheeler zei:
Inderdaad wordt vaak geroepen dat het alleen software betreft, maar veelal komen er toch ook andere dingen bij. Van de site van die man was ik niet erg onder de indruk. Vaak gaat t om aanpassingen die je ook gewoon zelf kunt uitvoeren als je je wat in de i-drive en menu's verdiept.

Jij bent sowieso niet erg snel onder de indruk ;)
Zie het niet als kritiek:
Naar mijn mening zit je met je denkwijze nog echt bij de old skool auto techniek en rijden.
Tegenwoordig speelt software een bijzonder grote rol en dat gaat steeds meer worden.

Als je een beetje verdiept op internet in de BMW N53 kom je tot de conclusie dat het enkel de software betreft.
Het gasklephuis wordt softwarematig maar tot 70% geopend bij de N53 325i / bij de N53 330i volledig.

Now just to address a few other posts about the N53 not being worth remapping. On the standard N53 325i map the throttle only opens up to about 70% even with the foot flat to the floor, in other words a 325i N53 on a standard map is essentially like driving a 330i N53 but only letting you press the throttle down 70%! It's also worth noting that even with this car with a damaged NOx sensor (i.e. a poorly car making a massive 46BHP below stock!) our remap made a 35BHP increase thanks mainly to the throttle opening up 100%. Just imagine how that translates to an engine in good condition! We normally see 270BHP on the N53 325i's which is dyno proven. (As posted by someone above that included a rolling road graph - thank you!) The skill is identifying the correct maps to edit to allow the throttle to fully open - once you have done that the gains are impressive. A few other changes are made to the AFR maps, injector control, RPM limit etc but as I said previously the main bulk of the power comes from allowing the throttle to open to 100%. Please note though that the gain on the N52 2.5 325i are much less as they are not detuned 330i engines.

Of de W123 meer een icoon is dan de W124 daar kun je over twisten, ik denk dat ze wat dat betreft (en ook qua verkoopaantallen) niet veel voor elkaar onderdoen.
Wel kun je denk ik stellen dat de W124 enorm veel vernieuwing bracht, meer dan destijds de W123. Het design was baanbrekend voor Mercedes, de koets was veel gladder waardoor er veel minder windgeruis was, het onderstel was sterk verbeterd en veel minder gezapig dan bij de W123, en de dieselmotoren waren enorm verbeterd qua vermogen en laufkultur (ook veel stiller).
En van de W124 zijn er meer echt rappe varianten verschenen, met als topper natuurlijk de nog steeds legendarische 500E. Een dergelijk tot de verbeelding sprekend snelheidsmonster is er binnen de W123-reeks nooit geweest.

@R107: Uiteraard. Er zit ook zo'n 8 jaar ontwikkeltijd tussen een W123 en een W124. Maar ook een W124 is een kanjer van een auto uiteraard maar op mij maakt een mooie W123 meer indruk. Een mooie 280E is voor mij alles waar Mercedes voor staat of stond destijds. Ik heb overigens hetzelfde met een S; een W116, W126 en in veel mindere mate een W140 doen er wat mij betreft toe, de modellen daarna doen mij totaal maar dan ook totaal niks. Prima vervoermiddelen uiteraard maar that's it. De huidige S vind ik overigens weer een fabelachtige auto.

@Bofkont: ik verdiep mij niet in een 325i omdat ik die nooit zou kopen, dus internet afstruinen om er meer over te weten te komen is niet aan mij besteed. Dat heeft niks met oldskool te maken. Ik zou gewoon een 330i zoeken. Sommige motoriseringen spreken mij niet aan. En als ik dan met zo'n auto gereden heb word ik daarin bevestigd. Overigens sprak ik vandaag een andere BMWkenner/handelaar, en die bevestigde mijn mening over deze specifieke 325i. Overigens wil het door jou aangehaalde epistel niet zeggen dat dat klopt want het komt waarschijnlijk van een bedrijfje dat chiptuning uitvoert. Ik blijf zeggen dat de verschillen vaak groter zijn dan alleen de aansturing van een gasklepsensor.

BostonWheeler zei:
Een mooie 280E is voor mij alles waar Mercedes voor staat of stond destijds. Ik heb overigens hetzelfde met een S; een W116, W126 en in veel mindere mate een W140 doen er wat mij betreft toe, de modellen daarna doen mij totaal maar dan ook totaal niks. Prima vervoermiddelen uiteraard maar that's it. De huidige S vind ik overigens weer een fabelachtige auto.

Hier ben ik het 100% mee eens.

R107 zei:
BostonWheeler zei:
Een mooie 280E is voor mij alles waar Mercedes voor staat of stond destijds. Ik heb overigens hetzelfde met een S; een W116, W126 en in veel mindere mate een W140 doen er wat mij betreft toe, de modellen daarna doen mij totaal maar dan ook totaal niks. Prima vervoermiddelen uiteraard maar that's it. De huidige S vind ik overigens weer een fabelachtige auto.

Hier ben ik het 100% mee eens.

Ik bijna 100%. Met de W140 eindigde dat tijdperk voor mij. De W220 heb ik wel gereden, maar de Kathedraal was veel leuker. De W124 was voor mij feitelijk de ultieme limousine tot medio jaren negentig. Ik ben blij dat ik de cabrio en de coupé nog een tijdje leuk heb kunnen rijden. De W210 was als opvolger echt een totale deceptie.

De huidige S is voor mij nog altijd een twijfelgeval. Het rijdt fantastisch, althans de S500 die ik een weekend mee had, maar de elegantie van de W116 en W126 ontbreekt voor mij.

Beste Boston wheeler, ik baseer mijn conclusie dan ook niet uit 1 verhaal maar uit meerdere bronnen.
Maakt verder ook niet uit, we laten het hierbij :D

De w124 vind ik niet echt mooi, en de w140 heb ik helemaal nooit mooi gevonden, en dat a symmetrische interieur helemaal niet. Maar ik kan beide wel waarderen, zeker als ouderwetse MB kwaliteit. (w124 T vind ik dan wel wat hebben, zeker met karo)
De w123 heeft denk ik wel meer het iconische MB gevoel. Vooral niet kenners zien daar toch nog een tukje ouderwetse west ( :) ) Duitse kwaliteit. Mocht ik nu als hobby auto eentje moeten kiezen, dan werd het denk ik een w123 ipv een w124 ondanks die latere natuurlijk in alles een veel prettiger auto is. Maar nog liever een 745 uit jeugd sentiment

Ja, een BMW e23 745i was/is top. Mijn BMW klassieker zou een BMW e9 3.0CSi zijn, die met de mooiste haaienvoorkant. Enorm nadeel zijn die frameloze deuren en het daarmee gepaard gaande windgeruis. Maar ik hoef t allemaal niet meer.

funf zei:
De huidige S is voor mij nog altijd een twijfelgeval. Het rijdt fantastisch, althans de S500 die ik een weekend mee had, maar de elegantie van de W116 en W126 ontbreekt voor mij.

Ik zag gisteren bij Wensink dus een Iridium-zilveren nieuwe S450 met zwart interieur en met de juiste opties, en ik kreeg echt weer dat nieuwe-Benz gevoel zoals ik dat ook in de jaren 80 en 90 kreeg als ik in een Mercedes-showroom rondkeek. Wat een heerlijk dikke wagen waar gewoon alles aan klopt. Prachtig interieur met overal mooie materialen, strakke functionele lijnen, alles op de juiste plek.
De laatste jaren zijn er niet veel nieuwe auto’s meer waar ik hebberig van word, maar een W222 S-Klasse is daar een uitzondering op. Nog steeds een baas van een auto, nog steeds een échte Benz.

e9 is inderdaad een prachtige auto, doe mij maar een lichtblauwe met blauw of rood (volgens mij nooit origineel geleverd) interieur.

Maar inderdaad, ik zie het met allemaal niet meer kopen, ik hoef geen lekkende meuk in garage, hoe mooi en leuk ik het allemaal ook vind.

Inderdaad de huidige S vind ik ook een echte Top Benz. Een compleet andere klasse dan een a8 of zelfs 7 (die nu gewoon lelijk is)
Al ben ik bang voor de nieuwe S, die belooft juist weer erg lelijk te worden, met teveel cls elementen, en een verschikkelijk wannabee tesla interieur.

Kan een fabrikant als BMW eigenlijk niet gewoon beter een 7 apart voor china, rusland en arabie ontwerpen? Dus gewoon met een stijlvolle neus voor europa en de VS, en daar met zo'n afschuwelijke grote grille, en dan kunnen ze er bovendien nog wat extra gouden accenten, spiegeltjes en kralen opplakken. Kwa kosten/baten zal het toch niet veel uitmaken?

R107 zei:
funf zei:

Ik zag gisteren bij Wensink dus een Iridium-zilveren nieuwe S450 met zwart interieur en met de juiste opties, en ik kreeg echt weer dat nieuwe-Benz gevoel zoals ik dat ook in de jaren 80 en 90 kreeg als ik in een Mercedes-showroom rondkeek. Wat een heerlijk dikke wagen waar gewoon alles aan klopt. Prachtig interieur met overal mooie materialen, strakke functionele lijnen, alles op de juiste plek.
De laatste jaren zijn er niet veel nieuwe auto’s meer waar ik hebberig van word, maar een W222 S-Klasse is daar een uitzondering op. Nog steeds een baas van een auto, nog steeds een échte Benz.

Haha, hier spreekt de liefhebber!(y)

Autofabrikanten maken wel meer speciale China en/of Azie versies. Meestal iets met LWB ofzo. Ze veronachtzamen hun klanten die hun merk groot hebben gemaakt. Ongelofelijk. Gebrek aan principes, zie ook BMW 1-serie qua aandrijving.

mwoah, bij de 1 serie kan ik het nog wel begrijpen, dat is een klasse die toch niet echt bij het klassieke bmw past. Zodra de 3 serie FWD wordt, heb ik het wel gehad, maar naar mij zullen ze wel niet luisteren :D

Vergeet niet dat BMW zijn imago heeft opgebouwd grotendeels door de 02 serie en de racesuccessen. Dus compacte hoogpresterende auto's zoals ook de 1-serie is, zie de 130i Cup. Dus een 1-serie is een volkomen volwaardige BMW naar mijn mening, maar dan wel met RWD.

Gullwing zei:
Al ben ik bang voor de nieuwe S, die belooft juist weer erg lelijk te worden, met teveel cls elementen, en een verschikkelijk wannabee tesla interieur.

Ik vrees ook voor de nieuwe S. Van buiten lijkt het wel weer goed te komen, maar wat ik nu van het interieur heb gezien dat ziet er niet mooi uit met al die enorme touchscreen-schermen.

BMW heeft de 7 inderdaad verprutst om de Chinezen te behagen, ik begrijp ook niet waarom er dan niet een blingbling versie voor China wordt gemaakt en voor Europa een stijlvollere variant. Op deze manier lijken wij Europeanen niet meer serieus te worden genomen.

tja, de 02 is voor mijn tijd :) En de nieuwe 1 na mijn tijd :(

Gevoel voor een auto wordt denk ik toch voornamelijk opgebouwd tijden je kinder en vroege volwassen jaren, ik had mijn kamertje vol met auto posters, auto's die ik nu nog mooi vind. Hoe ze reden weet ik niet, en zal ik waarschijnlijk ook nooit weten (alhoewel een witte of evt rode testarossa er toch gaat komen). Daar komt bij velen ook de liefde voor klassiekers vandaan, je kon ze toen niet betalen,, (of je vader had er een) en dat wil je nu herbeleven.

Bij een 1 heb ik dat gevoel dus niet :)

Trouwens wat ik wel leuk vind, is dat mijn oudste zoontjes ineens meer en meer om auto's gaan geven, die zien op youtube kanalen als goonzquad en willen nu ook een kapotte auto kopen om op te knappen.

Een 1 was voor mij heus een heel echte BMW, maar die nieuwe is echt om te janken.

Kijk het filmpje van Carwow eens, waarbij de M140i en M135i naast elkaar worden gezet (spoiler: de nieuwe is een stuk langzamer).

Een reaguurder onder dat filmpje vat het perfect samen:
RWD and that glorious straight six is what made the 1 series so different and special from the rest. Now it's just a farting blob like the rest of them.

Truly heart breaking.

Niks aan toe te voegen. :)

Klopt. Ik ervaar t iedere dag. Maar ook bijvoorbeeld een 118d of een oudere 118i zijn top rijdende auto's. Een 120d is een sublieme auto, 1 van de fijnste auto's uberhaupt te koop ben ik zo vrij om te beweren.

Maar de 2 serie schijnt toch nog wel gewoon met rwd en 6 cilinders gemaakt te gaan worden?

De eerste 1 serie vind ik trouwens nog steeds het mooist, al is mooi niet het juiste woord. Karakter.

Terug
Bovenaan