Boppie
Kilometervreter
Rutger DC zei:michel1975 zei:Dus wat wil je zeggen?Rutger DC zei:R107 zei:Het blijft namelijk niet bij de zwarte pieten discussie, als deze “fictieve figuur” verdreven is dan volgen de kerstdagen en andere christelijke feestdagen en krijgen we daar het suikerfeest voor terug.
De meeste zwarte Nederlanders zijn van Surinaamse of Antilliaanse afkomst (creolen) en gemiddeld gezien veel christelijker en kerkelijker dan witte/blanke Nederlanders.
Creoolse Surinamers, Antillianen en Ghanezen zijn voor de overgrote meerderheid christelijk, die zie ik dus niet sneller pleiten voor het suikerfeest dan inwoners van Urk of Uddel. Het causale verband dat R107 trekt lijkt me daarmee nogal problematisch. Alle mensen met een kleurtje op een hoop te gooien, een poging om van iets wat heel heterogeen is homogeen te maken, is denk ik niet heel bevorderlijk voor de discussie, dat leidt alleen maar tot meer wederzijdse frustratie. Ik heb niet de indruk dat niet-zwarte allochtonen, dus met name Turkse en Marokkaanse Nederlanders, zich heel erg druk maken over de kleur van de pieten.
Boppie zei:Geweld keur ik af, maar Esajas, Bergman, Gario en die Afriye zijn NL aan het slopen.
Die maar hoort daar wat mij betreft niet. Geweld is in alle omstandigheden afkeurenswaardig. Iedere Nederlander heeft vrijheid van meningsuiting, het recht om zich onheus bejegend of gediscrimineerd te voelen en het recht om te protesteren. Die vrijheden en tolerantie zijn wat mij betreft al eeuwenlang veel essentiëlere kenmerken van de Nederlandse cultuur dan de dekkingsgraad zwarte schmink op het gezicht van de knechten of hoe je die pieten tegenwoordig dan ook politiek correct dient te benoemen. Iedereen zou daar pal voor moeten staan wat mij betreft, of je het nu eens bent met de tegenstanders van zwarte piet of niet.
Ik heb zelf geen problemen met roetveegpieten, een groot maar afnemend deel van de bevolking heeft daar kennelijk wel moeite mee. Integratie is wat mij betreft nooit volledig eenrichtingsverkeer, dat nieuwkomers zich aanpassen aan de hier dominante cultuur spreekt voor zich, maar de samenstelling van de Nederlandse samenleving is in de laatste decennia ook diverser geworden. Een klein beetje sleutelen aan het uiterlijk van de pieten zodat een minderheid zich niet meer gekwetst voelt, vind ik een kleine handreiking en juist een mooie uiting van de Nederlandse poldercultuur. Maar daar zijn de meningen dus over verdeeld.
Het houdt een keer op. Als we iedere keer dat iemand zich gekwetst voelt we iets aan moeten passen, waar stopt het dan? Nu is het dit, straks weer wat anders.