Teutonia LXV :Geschwindigkeit

En wat zijn de ontwikkelingen bij jou Gullwing, al wat anders uitgezocht? Zo'n Megane-ding houd je toch ook niet langer dan een week vol?

Twix zei:
Ben weer even terug online. Heb de laatste tijd niet veel tijd om op het Forum rond te bladeren. Ben ondertussen echter weer op auto jacht.

Na vijf jaar trouwe dienst en heel veel plezier moeten we een iets praktischer auto hebben dan de cabrio. Het gaat waarschijnlijk een X3 of X5 worden uit 2016 of 2017. Nog tips?

Als je echt een tweede SUV op de oprit nodig hebt, dan lijkt een X5 met de zes-in-lijn turbo benzine me de geijkte keuze. Wegblijven bij de achtcilinders, en een X3 is het in direct vergelijk toch net niet.

In elk ander geval trouwens 100% een F10.

Hey Twix welkom terug! leuk weer eens van je te lezen.
Mooie plannen weer op auto gebied.

Komt goed Peter ik app je (y)

R107 zei:
En wat zijn de ontwikkelingen bij jou Gullwing, al wat anders uitgezocht? Zo'n Megane-ding houd je toch ook niet langer dan een week vol?

Ik wilde vandaag wat gaan kijken, hele dag vrijgehouden, maar ik kan me er vandaag niet toe zetten. Het regent :p . Ik heb een bank dag met netflix :)
Volgende week voor thanksgiving naar de familie in de VS, dus de komende tijd wordt het ook niets

Mañana mañana…. je begint je al als een echte Spanjaard te gedragen :cool:
Wat heb je op het oog?

:)

niks op het oog, maar dan ook echt helemaal niets. Vorig weekend kwam een vriend langs, met een nieuwe c sedan. Die lijkt gewoon te klein, dat wordt het niet. Maar ik neig naar een ml of hoe zo;n ding nu ook mag heten. Wel een tweedehands, van max 2,3 jaar oud.

Tegenwoordig heet die GLE.
En een C-Klasse zou ik ook te klein vinden. Zal ook een beetje afhangen van de lengte des persoons, iemand van 1.70 lang zal een C misschien ruim genoeg vinden maar met mijn 1.90 lengte voel ik mij prettiger in een E of een S.

Daartegenover lijkt me een GLC dan wel weer groot zat, zeker als je er meestal toch maar alleen in zit. Wel als 350d, natuurlijk.

Even willekeurig tussendoor, maar dit vind ik nou leuk:
$_24.JPG

https://home.mobile.de/ESAUTOMOBILEDUISBURG#des_288377453
Volle E500 kopen (zonder type-plaatjes uiteraard, en zonder ordinair AMG-pakket), en er vervolgens negen jaar lang 45k op jaarbasis in wegtikken. Mooi man.

De W212 wordt mooi oud, zoals dat eigenlijk ook geldt voor al z’n voorgangers. Best wel knap hoe Mercedes dat steeds weer voor elkaar krijgt.

R107 zei:
Voor het praktische heb je toch ook de Expedition? Moet de 2e auto dan ook een SUV zijn?

Lange tijd was één praktische auto genoeg, maar er moet nu in beide auto's een kinderwagen mee kunnen. Met een baby is een cabrio opeens niet zo handig meer.

Is zo'n nieuwe Lincoln Aviator (of Navigator) geen idee? Waanzinnig mooie interieurs (op de foto :T), of moet het een Europees merk zijn voor de balans op de oprit?
Een van mijn USA-collega's heeft al een jaartje of 2 een Durango SRT 'voor de vrouw' en die bevalt prima volgens zijn zeggen. Zelf rijdt hij overigens in een RAM2500. Die Durango was zeer aantrekkelijk gemaakt door de dealer, omdat wij in de USA de verkopers een RAM1500 of F150 meegeven en daarnaast meerdere chassis per jaar in kopen om op te bouwen. Maar goed dat is een heel ander verhaal.

Zelf de laatste weken veel onderweg met de auto. Man, wat ga je dan een Teutoon waarderen. Of zoals een collega zei die zichzelf opwierp als chauffeur 'Ziet eruit als een iets luxere auto als normaal, maar pas als je zelf rijdt ervaar je wat een enorm verschil het is in vergelijk met een middenklasse auto' Kan ik niks aan toevoegen.
Vorige week Dronten - Brussel - Duisburg - Kalisz - Dronten (met 2 passagiers) gedaan, om afgelopen maandag solo te vertrekken naar Lyon. Nu in Parijs. Heb een aanzienlijk deel van de reis naar Kalisz op de achterbank gezeten, aangezien ik als ik zelf niet rij een zeer vervelende bij-rijder ben - vooral in eigen auto ;) Op de achterbank kon ik prima zitten met m'n 1.93 en lekker wat werk weg kunnen werken, terwijl we met 150 á 170 naar het oosten zoefden. Wat kan afstanden afleggen in de auto toch heerlijk zijn in vergelijk met bv vliegtuig. Leuke weken, maar ben blij als ik morgenavond thuis kom. Dat blijft toch het mooiste van reizen maken, dat thuiskomen.

In ieder geval de tijd gehad om onderweg alle achterstallige podcasts van Petrolheads en Nationale Autoshow in te halen :). Wat mij wel opviel is dat de bediening van de temparatuur en ventilatieroosters achterin (heb een 'standaard' 2 zone airco) niet verlicht zijn, beetje jammer in een auto van deze klasse. Een lampje zou bediening veel makkelijker maken en bovendien net even beetje meer uitstraling geven. Verder helaas zelf een hoge stoeprand geraakt met het wiel RA, dus daar nu een plekje op :cry:

I.p.v. een X3/5 zou ik dan voor een 5 Touring gaan. Veel mooier, even praktisch, rijdt lekkerder, en is nog goedkoper ook. Een G31, of een late F11 met 6 cil en vol in de opties.

En gewoon een 530d of 535d. Laat iedereen maar kletsen over diesel. Nu kan t nog. Wat ook geweldig is is een Mercedes GLC, als 250d of nog fijner een 350d.

Ik had een keer een leen-GLC mee (een 220d) maar die kon mij niet echt bekoren. Motorisch niet, maar ook niet qua zit. Al heb ik dat laatste met alle SUV's, ik hou er niet zo van om "op de bok" te zitten, dat geeft mij teveel een bestelbus-gevoel. Ik zit veel liever wat lager in een sedan of station, en vind die auto's ook qua uiterlijk véél mooier.

Stoel kan ver genoeg naar beneden en verder is alles verstelbaar. Ik zit er met mijn 1.91 prima in, het wordt echter nooit een 911 of BMW natuurlijk. In een 5-serie zit ik uitmuntend, daar kan geen Mercedes tegenop. Dit weekend winterbanden onder de ML, bij de X3 zitten ze er al onder. Ook gisteren even onder de BMW K1600 motor nieuwe banden laten monteren in verband met mindere weersomstandigheden; bijna 500 euro achteruit. Ik blijf als het enigszins redelijk weer is in de winter gewoon rijden met die motor.

De stoelen in een SUV kunnen wel ver genoeg naar beneden, maar dan zit je met je kop zover van het dak af dat je als Sinterklaas de mijter op kunt houden. Geen gezicht dus :)

Ik zat er ook aan te denken, maar voordat dat ding hier in Finland staat kost 'ie 80k en dat kan ik simpelweg niet betalen. Wel echt een heel gaaf ding, hoop dat er snel meer informatie gedeeld gaat worden.

Vanmiddag/vanavond naar de introductie van de F8 Spider gereden met een Mercedes C220d vol opties inclusief luchtvering. Geweldig comfortabel maar voor mij toch iets teveel Citroen CXerig. Ik zou deze optie niet aanvinken of perse uitzoeken op een Jahreswagen. F8 Spider mooi ding, zoals ie daar stond rond de 420k euros dus dat is wel serieus geld. Mn maat heeft er een besteld omdat ie middenmotor wil rijden, ik zou eerder opteren voor een Portofino bijvoorbeeld..

R107 zei:
I.p.v. een X3/5 zou ik dan voor een 5 Touring gaan. Veel mooier, even praktisch, rijdt lekkerder, en is nog goedkoper ook. Een G31, of een late F11 met 6 cil en vol in de opties.

Een stationwagon is nu niet echt gangbaar hier...

FH163500 zei:
En gewoon een 530d of 535d. Laat iedereen maar kletsen over diesel. Nu kan t nog. Wat ook geweldig is is een Mercedes GLC, als 250d of nog fijner een 350d.

...om over diesel maar te zwijgen.

FH163500 zei:
Vanmiddag/vanavond naar de introductie van de F8 Spider gereden met een Mercedes C220d vol opties inclusief luchtvering. Geweldig comfortabel maar voor mij toch iets teveel Citroen CXerig. Ik zou deze optie niet aanvinken of perse uitzoeken op een Jahreswagen.

Dan heeft ie waarschijnlijk op de meest comfortabele stand gestaan en dat is niet ieders smaak. Gelukkig kun je dat instellen bij Air Body Control, bij mij staat ie op “sport” en dat bevalt mij heel goed. Oneffenheden worden mooi gladgestreken zonder dat de auto teveel gaat zweven, en je merkt ook niet dat er 20” wielen onder zitten.
Maar op een echt slechte weg kan juist de comfortstand prettig zijn, de auto komt dan ook iets omhoog.
Ik zou deze optie eigenlijk niet meer willen missen. Je krijgt er ook een heel andere auto mee, toen ik net gewisseld had voelde het bijna alsof ik met een S onderweg was ipv met een E.

Twix zei:
R107 zei:

Een stationwagon is nu niet echt gangbaar hier...

Nee dat is waar ook, een 5 Touring is zeker niet eens nieuw geleverd in de USA? Toch jammer hoor, je hebt er voor hetzelfde geld echt een veel mooiere en fijnere auto aan dan aan een X3.

Een X3 vind ik teveel een vrouwenauto. Ik heb er een voor de deur staan voor mijn echtgenote maar het kan mij niet bekoren. De auto rijdt prima maar het is t allemaal net niet. Stap ik in een X5 dan is het allemaal precies goed.

Die MB C220d met luchtvering had ook een soort 'speling' in de aandrijflijn bij rustig rijden, een kakelverse auto trouwens dus dat vond ik ook merkwaardig. Nogmaals, erg comfortabel die luchtvering en ik was aanvankelijk van mening dat het een 'verplichte optie' was maar daar kom ik dus van terug. Ik heb inderdaad niet aan de instellingen gezeten.

FH163500 zei:
...ik was aanvankelijk van mening dat het een 'verplichte optie' was maar daar kom ik dus van terug. Ik heb inderdaad niet aan de instellingen gezeten.

Om het systeem goed te kunnen beoordelen had je dat wel even moeten doen.

En als er eens een zwaardere aanhanger mee moet achter de auto dan is luchtvering sowieso boven elke twijfel verheven, anders wordt je gek van het gehobbel als er wat kuilen in de weg zitten.

TYN zei:
Volle E500 kopen (zonder type-plaatjes uiteraard, en zonder ordinair AMG-pakket), en er vervolgens negen jaar lang 45k op jaarbasis in wegtikken. Mooi man.

Mooie vonst. (y) Ziet er nog aardig fris uit voor een dergelijke km stand.

FH163500 zei:
Ook gisteren even onder de BMW K1600 motor nieuwe banden laten monteren in verband met mindere weersomstandigheden; bijna 500 euro achteruit. Ik blijf als het enigszins redelijk weer is in de winter gewoon rijden met die motor.

Hoe bevalt die motor? Ik hoor wat wisselende verhalen qua betrouwbaarheid maar het idee van een zescilinder tourbuffel spreekt me wel aan.

Topmotor. De eerste bouwjaren hadden wat kinderziektes zoals altijd bij een nieuwe BMW maar vanaf modeljaar 2015, dus vanaf september 2014 zijn het kwalitatief zeer goede motoren. Maar dure motor, duur onderhoud. Het ontkuipen kost ook de nodige tijd dus dat betaal je ook allemaal. Het is gewoon een duur ding alles bij elkaar.

Gaaf ding die Tesla(y) Eerste Tesla die me wel wat lijkt.
Ik zou in de US voor dagelijks gebruik ook een SUV kiezen, zeker buiten de grote steden. Verkeersbeeld is daar toch wel iets anders dan hier in NL waar je hier met een 5-serie een grote auto rijdt. Omsingeld door grote pick-ups en 18 wheelers die je met 120 inhalen is het toch wel lekker om zelf ook iets te rijden wat groot en hoog is. En daarnaast regelmatig wat slechter wegdek natuurlijk.

Vorige maand een US tripje gedaan. 12 dagen New England dus upstate NY, Maine, Massachusetts, New Hampshire en Vermont. Locatie van Gullwing geloof ik? Veel gezien, de bergen in geweest, veel kustplaatsjes, eilandjes en de herstkleuren van de Indian summer gezien. Dit keer geen huur- Suburban maar een oude Trailblazer 3.6 geleend van familie daar. Rijdt matig zoals verwacht maar wel leuk voor de sfeer. Best een knusse auto. Portland Maine, Bar Harbor, White Mountains en mooie plaatsjes zoals Camden en Sleepy Hollow waren wel de hoogtepunten. Boston ook gaaf maar veel daklozen en die daklozen zijn wel een tandje intenser dan hier in NL. Soort drugszombies. Blijft m'n favoriete vakantieland, altijd een leuke sfeer daar. En weer terug met een koffer vol onderdelen.

FH163500 zei:
Topmotor. De eerste bouwjaren hadden wat kinderziektes zoals altijd bij een nieuwe BMW maar vanaf modeljaar 2015, dus vanaf september 2014 zijn het kwalitatief zeer goede motoren. Maar dure motor, duur onderhoud. Het ontkuipen kost ook de nodige tijd dus dat betaal je ook allemaal. Het is gewoon een duur ding alles bij elkaar.

Helemaal mee eens. Het blok is prachtig en loopt heerlijk. Alles eromheen klopt gewoon.

Op autogebied is de kogel door de kerk. We hebben een 2016 X5 gekocht. Een xDrive 40e om precies te zijn. Nog niet veel gereden, maar tot nu bevalt het goed. Hij is vrij compleet uitgerust, erg fijn.

Twix zei:
Op autogebied is de kogel door de kerk. We hebben een 2016 X5 gekocht. Een xDrive 40e om precies te zijn. Nog niet veel gereden, maar tot nu bevalt het goed. Hij is vrij compleet uitgerust, erg fijn.
Gave bak, zoiets ongeveer?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/x5/45250678

@Ibud, New England blijft mijn favoriete bestemming in de USA, de natuur doet me best veel denken aan Finland. Ik wil ook nog een keer ietsje verder omhoog, Nova Scotia in Canada lijkt me super mooi ook. Maar wat gek over die zwervers in Boston, ik was daar 8 jaar geleden voor het laatst, helemaal geen enkele gezien. Dan was het in Florida veel erger. Maargoed in 8 jaar kan veel gebeuren natuurlijk. Wat vond je van het rijden in Massachusetts? Was voor mij wel even wennen zeg maar :D

speedtouch zei:
Twix zei:
Gave bak, zoiets ongeveer?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/bmw/x5/45250678

Dat is een 40d. Ik heb een 40e. Carrosseriekleur is hetzelfde, ons interieur is zwart.

Bofkont 350 zei:

Eens. Een vriend heeft een model X (die SUV met de vleugeldeuren). Ik heb er in gereden, hij is wel bloedsnel maar een premium uitstraling is het allemaal niet in mijn ogen, oneffenheden in de weg worden niet mooi weggefilterd. En dan het interieur, loslatend leer en een afwerkingsniveau van een B segmenter.

En de service schijnt echt verschrikkelijk te zijn. Alles moet via de mail, niet nagekomen afspraken...

Ik las van de week in de bieb (ik weet niet meer welk tijdschrift, geen autotijdschrift) dat op sommige vliegvelden in de States wordt de Tesla S ingezet als taxi en veel taxirijders hebben alleen maar problemen van diverse aard.

Twix zei:

Gefeliciteerd Twix, 2016 is lekker fris. Wat is een 40e voor motorisering, elektro+2.0 turbo?

buitengaats zei:
TYN zei:

Mooie vonst. (y) Ziet er nog aardig fris uit voor een dergelijke km stand.

Tja, Mercedes hè. :cool:

TYN zei:
Twix zei:

Gefeliciteerd Twix, 2016 is lekker fris. Wat is een 40e voor motorisering, elektro+2.0 turbo?

Jep, dat is het precies. Rijdt erg fijn. Het starten en stoppen van de 2.0 valt niet echt op. Niet zoals bij een normaal start/stop-systeem.

Het ging tussen een 35i of een 40e. Aangezien mijn vrouw ook veel stadsverkeer heeft naar haar werk, is dit een perfecte combinatie.

@Zadelsnuiver,

Ja klopt! Deed mij veel denken aan Zweden, ben zelf nog niet in Finland geweest maar zal vast niet heel veel verschillen qua natuur? Dat mis ik wel gelijk weer in NL, het gebrek aan een mooie omgeving. Uurtje boven NY wordt het al heel mooi. Wilden eigenlijk naar Nova Scotia doorrijden maar dat was iets te ver dit keer. Ook écht goed gegeten overal. Rijden ging overal wel soepel eigenlijk, allemaal wat relaxter, niemand op je bumper. Wel weinig oudere wagens op de weg, klimaat in New England zal wel iets te zwaar zijn daarvoor. Ging even onderdelen zoeken bij een sloperij in Maine, mooi achteraf weggetje. Oude baas had een kleine verzameling Pontiac's. Een GTO uit 2004 die hij nieuw had gekocht met nu 10k miles erop. Aantal Trans Am's, deze wilde hij wel verkopen. De juiste uitvoering dus de 6.6L, 90k gelopen en vroeg er 13k usd voor. Leek me geen verkeerde prijs.
49115461021_c7105f6880_c.jpg

@Tesla, service schijnt inderdaad waardeloos te zijn. Een vriend met een Model S krijgt zijn auto standaard beschadigd terug na een servicebeurt. Laatste keer zijn stuur en dashboard onder de krassen dus kreeg uiteindelijk nieuw stuur en sierlijsten. Even bellen om te klagen kon niet, je moet een app sturen of je staat een uur in de wacht bij een algemeen nummer. Dagen later pas reactie. Taxichauffeur laatst was ook vol frustratie. Had zelfs een rechtszaak lopen tegen Tesla omdat hij in totaal 4 maanden lang zijn auto kwijt was. Auto moest 30x terug naar de dealer in 2 jaar tijd..

Leuke sfeerimpressie, Ibud. Meer foto’s zijn wat mij betreft zeker welkom.

Twix zei:
TYN zei:
Twix zei:

Jep, dat is het precies. Rijdt erg fijn. Het starten en stoppen van de 2.0 valt niet echt op. Niet zoals bij een normaal start/stop-systeem.

Het ging tussen een 35i of een 40e. Aangezien mijn vrouw ook veel stadsverkeer heeft naar haar werk, is dit een perfecte combinatie.

Misschien niet zo lekker als een zes-in-lijn, maar bij veel stadsverkeer komt zo’n hybride juist goed tot z’n recht.

En dan in de lente weer iets leuks zonder dak erbij? :T

TYN zei:
Twix zei:
TYN zei:
Twix zei:

Misschien niet zo lekker als een zes-in-lijn, maar bij veel stadsverkeer komt zo’n hybride juist goed tot z’n recht.

En dan in de lente weer iets leuks zonder dak erbij? :T

Ach, ik had wel kunnen vasthouden aan een zescilinder, maar dit is veel leuker. Weer eens wat anders.

Voorlopig komt er niet zonder dak. Gelukkig heb ik nog altijd iets zonder dak én met een zescilinder... Mijn K1600.

Twee jaar geleden mijn in nieuwstaat verkerende 2002 Yamaha XJR 1300SP in Kenny Roberts kleuren verkocht en onlangs teruggekocht. Vanmiddag de motor opgehaald en direct compleet onderhanden genomen. Er stond ongeveer 1000 km meer op de teller, maar was 2 jaar niet schoongemaakt of verzorgd. Nu 2 uurtjes later weer compleet in showroomstaat...wat een ongelofelijke kwaliteit. De eerlijkheid gebied om te zeggen dat ze bij BMW Motorrad daar wel iets van kunnen leren.

Zo'n XJR blijft één van mijn droomfietsen, met standaard Öhlins schokdempers! Wat bedoel je eigenlijk met "ontkuipen" bij de BMW? Je bedoelt dat ze eerst de halve motorfiets uit elkaar moeten halen voordat ze bij de motor kunnen?

@Twix gefeliciteerd met de X5! Nog geen foto's?

@Ibud zo'n GTO is ook tof, koosnaampje "the Goat" :D in feite natuurlijk een ver-Amerikaanste Monaro maar blijft een gaaf apparaat. Die Trans-Am mag er ook wezen, wat zou dat nog kosten om hier op kenteken te krijgen?

Ohlins inderdaad bij een SP. Zo'n naked XJR is heerlijk in of rond een stad. Op snelwegen ga je snel windbescherming missen maar daar heb ik dan andere motoren voor.
Ontkuipen is het demonteren van plaatwerk om ergens bij te kunnen. En daarna weer monteren. Bij een BMW met een kuip toch alles bijelkaar een uurtje werk, zorgvuldig uit te voeren klusje met boutjes met verschillende lengte en gelakte kuipdelen.

Gefeliciteerd met de X5 Twix!

Is een klassieke cabrio erbij niets voor jou? Een nette 560SL (of een anders gemotoriseerde R107) is in Amerika nog heel betaalbaar (en eventueel in NL prima met winst te verkopen)

Zadelsnuiver zei:
@Ibud Die Trans-Am mag er ook wezen, wat zou dat nog kosten om hier op kenteken te krijgen?

Valt reuze mee hoor! Transport rond de 1000 euro denk ik en dan op kenteken zetten, APK en platen laten drukken ben je met 200 euro wel klaar. Nederland is niet altijd goedkoop maar op het gebied van importeren etc is het hier heel goed te doen, zeker als je dat vergelijkt met landen als België en Denemarken.

Thanks TYN! Even kijken of ik nog wat leuks heb. Ik probeer altijd iets Teutonia-gerelateerds te posten maar tot op heden is me dat nog niet gelukt.:D

Gefeliciteerd met de X5 Aras, vast een fijne auto. Ben wel benieuwd hoe de aandrijflijn bevalt. Over de XC90 met 4 cilinder turbo hybride hoor je mindere verhalen.

Vind motoren steeds interessanter worden. Mijn pa heeft er recentelijk eentje gekocht na 40 jaar niet te hebben gereden en zelf lijkt zo'n BMW Nine R me wel wat. Is dat een beetje kwaliteit?

@Ibud: zeker, vooral het motorblok erg goed. De vraag altijd is of je goed zit op de betreffende motor. Zit je bovenop de motor of zit je er meer "in"" achter de tank? Wat wil je zelf? Belangrijk bij een motor is wat je er mee wilt doen. Met een R ninty op de snelweg rijden en afstanden overbruggen heb je snel gezien, in stedelijk gebied daarentegen prima. En nooit zo'n ding nieuw kopen. Het hele land staat er vol mee, veelal impulsaankopen als "motor van de zaak" maar er vervolgens niet op rijden.

Terug
Bovenaan