Teutonia LXV :Geschwindigkeit

funf zei:
Volgens de RDW nog bij zijn eerste particuliere eigenaar. Auto is overigens uit 2013.
yLAt3lm.jpg

Nee, kenteken uit 2013 maar de auto is van april 2011. Zal import zijn.

BENZine zei:
Enzo Ferrari zei:
Over betrouwbaarheid gesproken. Een zeven jaar oude 535d op de brug met de motor eruit...

yLAt3lm.jpg

Weet je wat er met dat blok aan de hand is? En hoeveel de auto gelopen heeft? En of er wellicht tuning heeft plaatsgevonden? Zonder die info kun je er geen conclusies aan verbinden aangaande betrouwbaarheid.

Al waren er ten tijde van de E60 wel veel problemen met de 35d blokken, maar van de F10 ken ik ze niet.

Op al je drie de vragen kan ik helaas geen antwoord geven. En je hebt gelijk, zonder deze informatie kun je geen conclusie trekken. Maar het blijft wel een vreemd gezicht om zo'n relatief nieuwe auto zonder motorblok op de brug te zien staan, wat de oorzaak ook moge zijn.

Daarnaast kennen we misschien ook nog wel de 535d met 580.000 km op de teller. Deze ben ik toen nog persoonlijk wezen bekijken. Het blok van die auto liep met een kenmerkende loop zoals we dat van een BMW zes cilinder diesel gewend zijn. Er hing alleen een penetrante diesellucht om de auto gedurende het stationair draaien waaraan je kon merken dat het dieselblok er al enige ervaring op had zitten.

CuqZkhn.jpg

FDnxkV6.jpg

Xh1aL3H.jpg

Z0bGIPj.jpg

35vp1Zh.jpg

b4RTNAz.jpg

Klopt dat wel? 5 jaar, 580K is ongeveer 116K per jaar.... met een gemiddelde van 86 is dat -pak 'm beet- 1.350 uur per jaar = 33 werkweken per jaar (bij 40 uur per week) ..... Moet een slecht huwelijk zijn en eventuele kinderen kennen de persoon alleen van de zondagochtend... Of het was een taxi

Bij een S8 met V10 motor, mag ook de motor en bak eronderuit om de distributieketting te vervangen. Dan hoeft je auto niet zo oud te zijn.

Pietzoveel zei:
Klopt dat wel? 5 jaar, 580K is ongeveer 116K per jaar.... met een gemiddelde van 86 is dat -pak 'm beet- 1.350 uur per jaar = 33 werkweken per jaar (bij 40 uur per week) ..... Moet een slecht huwelijk zijn en eventuele kinderen kennen de persoon alleen van de zondagochtend... Of het was een taxi
Waarom zou dat niet kloppen? In de tijd dat ik in de buitendienst zat reed ik ook een ton per jaar. En ik at iedere avond thuis dus had gewoon een goed huwelijk. Misschien wel juist daar door.:)

Pietzoveel zei:

Zoals FH al aangaf stond de auto in december 2016 te koop. De auto was toen bijna vier jaar oud (op kenteken gezet te januari 2013). Dus dat was ongeveer 145.000 á 150.000 km per jaar. Het was trouwens geen taxi geweest, de auto stond op naam van de eerste particuliere eigenaar. De 535d is op januari 2017 geëxporteerd.

Zie dit artikeltje: https://www.autoblog.nl/nieuws/deze-jonge-5-serie-heeft-een-belachelijk-hoge-km-stand-93565

BENZine zei:
Weet je wat er met dat blok aan de hand is? En hoeveel de auto gelopen heeft? En of er wellicht tuning heeft plaatsgevonden? Zonder die info kun je er geen conclusies aan verbinden aangaande betrouwbaarheid.

Ik heb het even bij Ekris voor je nagevraagd. Exacte patiënt informatie willen ze niet geven. De werkplaatsreceptionst gaf aan dat deze blokken in 99 van de 100 gevallen zeer robuust zijn, en bij goed onderhoud het lang kunnen volhouden. Ze hebben meerdere klanten die met hun zes cilinder diesel probleemloos 300k/400k/500k km hebben gereden. Wel gaf hij aan zodra je het blok (inderdaad!) gaat tunen de boel al gauw overbelast en te heet wordt en er dan vervolgens o.a. problemen met de koeling, lagerschalen etc. etc. op gaan treden.

Wanderer200 zei:
Conclusie na een aantal pagina's het is een kwestie van smaak. En als ik de Facebook pagina van Germany Dealer in Heerenveen zo volg dan liggen dikke Audi's erg goed in de markt, het zijn misschien niet de mensen die rondhangen op fora of er mee te koop lopen maar dat betekend niet dat er geen liefhebbers zijn.

Ja, die Germany Dealer, die zet heel wat weg hè. Ik kom er wel eens, mijn vader heeft er een Tiguan vandaan. Heb gevraagd waarom ze zo weinig Mercedes doen. "We hebben niet zoveel met het merk en ook weinig met de gemiddelde Mercedesrijder." Wel een grappig antwoord, in het licht van de hier gevoerde discussie.

Overigens een fijn bedrijf en op bestelling kun je daar prima een Mercedes kopen.

Wij, op het vaste land van Europa, hebben hier niets aan. De kleur doet me enigzins twijfelen en die hardtop is ook discutabel. Maar wat een gave unit is dit.
Heb er ooit één live mogen zien op de A12 met een Duits kenteken en een courantere kleur. Een AMG die het bij mij doet. Vreselijk verouderd en ontzettend actueel.

Hoe is de zitruimte eigenlijk achterin een A124, kan iemand dat uit ervaring aangeven (Funf bijvoorbeeld...) ? Alleen voor kleine mensjes of kunnen langere personen er ook comfortabel zitten?

Ik zou dat zelf even bekijken. Hangt bovendien grotendeels van de stand van de voorstoelen af. Naar mijn mening doe je achterpassagiers nooit een plezier in een cabrio, uitgezonderd hele korte stukjes met lage snelheid.

BENZine zei:
Hoe is de zitruimte eigenlijk achterin een A124, kan iemand dat uit ervaring aangeven (Funf bijvoorbeeld...) ? Alleen voor kleine mensjes of kunnen langere personen er ook comfortabel zitten?

Met de stoel in de achterste stand heb je geen beenruimte meer. Maar als je met zijn allen een beetje inschikt, kunnen kinderen achterin nog wel behoorlijk zitten. Vier volwassenen in een A124 zou ik afraden, dat is echt te krap.

FH218374 zei:
Ik zou dat zelf even bekijken. Hangt bovendien grotendeels van de stand van de voorstoelen af. Naar mijn mening doe je achterpassagiers nooit een plezier in een cabrio, uitgezonderd hele korte stukjes met lage snelheid.

Zo is dat exact. Daar zijn ze gewoon niet voor bedoeld. Het 'voordeel' van een 4 persoon cabrio is dat je gewoon meer ruimte hebt dan in en echte roadster. Niet meer dan dat. Mijn A4 heeft nog een lekker bruikbare kofferbak. Dus met z'n 2e een paar dagen eropuit is meer dan goed te doen. Een kort ritje met passagiers ook, met de nadruk op kort. Voor de rest is een cabrio in welke vorm dan ook niet praktisch voor 4 personen.

W212 zei:
@BENZine:

E400

Marco van Beek is een goed adres. Is dit wat je zoekt?

Dikke uitvoering (y), maar wel heel grijs. Heel jammer dat de 1e eigenaar zo'n saaie kleurencombi heeft aangevinkt, met bijvoorbeeld cognac of rood leer had er al een hele andere auto gestaan. Maar verder is zoiets wel wat ik zoek (y)

Roy R zei:
Zo is dat exact. Daar zijn ze gewoon niet voor bedoeld. Het 'voordeel' van een 4 persoon cabrio is dat je gewoon meer ruimte hebt dan in en echte roadster. Niet meer dan dat. Mijn A4 heeft nog een lekker bruikbare kofferbak. Dus met z'n 2e een paar dagen eropuit is meer dan goed te doen. Een kort ritje met passagiers ook, met de nadruk op kort. Voor de rest is een cabrio in welke vorm dan ook niet praktisch voor 4 personen.

Er zit natuurlijk wel verschil tussen de ene en de andere cabrio. Een A4 (en zelfs een eerste generatie A5) is een heel stuk krapper achterin dan een 4 Serie of een A207 Benz. De nieuwe A5 ken ik nog niet maar die zal ook wel ruimer zijn.
In de E zijn we onlangs wezen proefzitten met z'n 4en en dat ging uitstekend. Voordeel is ook dat mijn vrouw niet lang is waardoor haar stoel verder naar voren kan en er achterin heel veel ruimte ontstaat. Ander voordeel van de E zijn de systemen om de rijwind over de auto te geleiden, ik denk dat het in geen andere cabriolet in die klasse achterin zo comfortabel is. Het doel is ook om op vakanties de caravan erachter te hangen en (zoveel mogelijk) open naar de vakantiebestemming te toeren.

BENZine zei:
Dikke uitvoering thumbs up, maar wel heel grijs. Heel jammer dat de 1e eigenaar zo'n saaie kleurencombi heeft aangevinkt, met bijvoorbeeld cognac of rood leer had er al een hele andere auto gestaan. Maar verder is zoiets wel wat ik zoek thumbs up

Ander kleurtje leer moet te regelen zijn. Inderdaad saai zo.

Het doel is ook om op vakanties de caravan erachter te hangen en (zoveel mogelijk) open naar de vakantiebestemming te toeren.

Wat voor caravan heb je?

BENZine zei:
Roy R zei:

Er zit natuurlijk wel verschil tussen de ene en de andere cabrio. Een A4 (en zelfs een eerste generatie A5) is een heel stuk krapper achterin dan een 4 Serie of een A207 Benz. De nieuwe A5 ken ik nog niet maar die zal ook wel ruimer zijn.
In de E zijn we onlangs wezen proefzitten met z'n 4en en dat ging uitstekend. Voordeel is ook dat mijn vrouw niet lang is waardoor haar stoel verder naar voren kan en er achterin heel veel ruimte ontstaat. Ander voordeel van de E zijn de systemen om de rijwind over de auto te geleiden, ik denk dat het in geen andere cabriolet in die klasse achterin zo comfortabel is. Het doel is ook om op vakanties de caravan erachter te hangen en (zoveel mogelijk) open naar de vakantiebestemming te toeren.

Wij hebben altijd de windgeleider over de achterbank. De voornaamste reden voor ons om een vierzitter te kopen was het feit dat de voorstoelen dan verder naar achteren kunnen. Anders zit je al snel tegen het schot.

Voor mij is de reden om een vierzitter cabrio te kopen de mogelijkheid om incidenteel achterpassagiers mee te nemen. De voorstoelen moeten dan wel iets naar voren om achterin nog redelijk te kunnen zitten. De grotere bagageruimte is ook wel prettig voor vakanties (lange roadtrips).

W212 zei:
Wat voor caravan heb je?

Een Knaus Südwind

Meeuw zei:
Voor mij is de reden om een vierzitter cabrio te kopen de mogelijkheid om incidenteel achterpassagiers mee te nemen. De voorstoelen moeten dan wel iets naar voren om achterin nog redelijk te kunnen zitten. De grotere bagageruimte is ook wel prettig voor vakanties (lange roadtrips).

Meeuw, ga jij met de cabrio ook door de wasstraat of was je de auto handmatig? De softtop zou er tegen moeten kunnen maar iets in mij zegt dat het beter is van niet.

Met mijn nieuwe A5 heb ik alleen nog handmatig gedaan hoewel de softtop er inderdaad tegen moet kunnen.
Met de A4 cabrio ging ik wel regelmatig door de wasstraat. Dan moet je wel het basisprogramma nemen, dus zonder wax. Ik heb wel de indruk dat door de wasstraat er eerder problemen met de hechting van mijn achterruit in de het doek zijn ontstaan. Hoewel bekend is dat bij de A4 cabrio van vóór 2005 die hechting van matige kwaliteit was (en bij mij dus ook stuk ging) heb ik na vervanging van de kap voor de zekerheid alleen nog maar handmatig gewassen.

Hmm... dat pleit dan toch wel weer voor een 4-Serie. Ik ben n.l. een groot liefhebber van de wasstraat, was mijn auto zelden met de hand. De SL natuurlijk wel (die gaat zeker niet door de wasstraat), maar dat is meer poetsen dan wassen.

Met de Z3 die wij lang hadden, gingen we ook regelmatig door de wasstraat. Geen centje pijn, na twaalf jaar nog steeds een goed kapje.

Bij een klapdak hou je maar weinig bagageruimte over als je het dak opent. Dat was voor mij een groot bezwaar (wintersport, golf, roadtrips). Daarnaast hoor je wel vaker dat de klapdaken niet bepaald probleemloos zijn. Hoorde toevallig afgelopen weekend dat iemand peperdure reparaties aan zijn Volvo klapdak heeft gehad. Van dat bedrag had ik 2x een nieuwe stoffen dak van de hoogste kwaliteit kunnen kopen.

Bij mijn (vorige) A4 cabrio was bekend dat de oudere modellen een slechte hechting tussen ruit en doek hadden (verkeerd lijm of zo). Was dus een productiefout van Audi. Toch ging het dak meer dan 10 jaar mee (auto van 2004, in 2015 dak vervangen). Dus eigenlijk zou de wasstraat bij een goed (stoffen) dak geen probleem moeten zijn.

Stel je hebt 50-60K te besteden en je zoekt een leuke auto. Wat doe je?

1. Audi R8, 2007, 420pk, 116.000 km, Jet Blue metallic, "100% in orde en zonder technische mankementen", 52.950 euro, https://gijsjansenauto.com/r8/ ; of

2. Mercedes 500E, 1992, 326pk, 119.000 km, Nauticblauw metallic, "vrijwel geen spuitdeel te ontdekken", 59.950 euro, https://www.autoleitner.nl/nl/index/aanbod/1516744667-1992-7-500e-w124-kopen

Of ga je toch liever voor:

3. de 24 jaar jongere doch instant klassieker BMW 2 Serie Cabrio M240i Automaat, 2016, 340 pk, 14.000 km, Mineral Grau Metallic, "5 jaar onderhoud gratis + 2 jaar garantie", 52.875 euro, https://link.marktplaats.nl/m1243187579

Mijn voorkeur gaat beslist uit naar de M240i, naar mijn persoonlijke mening ook de mooiste kleurencombinatie, en beslist ook een waardevaste auto. Rijd er 10 jaar mee en verkoop 'm voor minimaal 30K. Een mooie aanbieding.

Phaeton V8 zei:
Mijn voorkeur gaat beslist uit naar de M240i, naar mijn persoonlijke mening ook de mooiste kleurencombinatie, en beslist ook een waardevaste auto. Rijd er 10 jaar mee en verkoop 'm voor minimaal 30K. Een mooie aanbieding.

Een cabrio?? Ben je nou zo wispelturig of zwets je maar wat en ben je totaal niet serieus te nemen? Een paar weken terug was dit nog je mening over cabrio rijden:

Phaeton V8 zei:
Ik snap wel wat 500E zegt over cabriorijden. Ik vind het ook niks, die wind om je oren. Voor een kort ritje naar het strand, of over wegen waar je niet sneller gaat dan 60-80, prima. Voor de rest comfortloos autorijden.

BENZine zei:
Phaeton V8 zei:

Een cabrio?? Ben je nou zo wispelturig of zwets je maar wat en ben je totaal niet serieus te nemen? Een paar weken terug was dit nog je mening over cabrio rijden:

Phaeton V8 zei:
Ik snap wel wat 500E zegt over cabriorijden. Ik vind het ook niks, die wind om je oren. Voor een kort ritje naar het strand, of over wegen waar je niet sneller gaat dan 60-80, prima. Voor de rest comfortloos autorijden.

Ik zou de auto alleen inzetten als cabrio voor een kort ritje naar het strand, of over wegen waar je niet sneller gaat dan 60-80. Op andere trajecten zou de kap omhoog blijven.

Niet te vergelijken natuurlijk, denk dat de R8 de meeste "wow" factor heeft en ook het meest spectaculair is om te rijden. Juist een erg dikke kleuren combi op de R8, ik vindt de BMW maar een grijze muis. Qua onderhoudskosten zal de R8 niet mals zijn ben ik bang.

BENZine zei:
Hmm... dat pleit dan toch wel weer voor een 4-Serie. Ik ben n.l. een groot liefhebber van de wasstraat, was mijn auto zelden met de hand. De SL natuurlijk wel (die gaat zeker niet door de wasstraat), maar dat is meer poetsen dan wassen.

Ik ben één keer met ons klapdak door de wasstraat gegaan, maar de hogedruk föhn op het einde vond ik toch niet zo'n fijn idee. Doen we dus niet meer.

Eigenlijk was ik altijd voor het huis. Paar weken terug een hogedrukspuit gekocht, voor het betere luie werk.

De 500E. Tenminste, als "een leuke auto" inhoudt dat het niet de daily is. Ik heb niks met de R8 (dan liever een Porsche) en helemaal niets met een 2 serie cabrio (vrouwenauto).

De 500E is een bazenauto. Die andere 2 niet.

Ben het geheel met de vorige spreker eens! Een M240i cabrio is een ietwat frustraterig autootje ( zoals bijna alle cabrio's naar mijn mening), een R8 heb ik totaal niks mee en een W124 500E is zo'n beetje de meest sublieme sedan die er te koop was, en bovendien waardevast. Punt is alleen dat PH V8 niet wederom een Mercedes zal kopen volgens mij maar we gaan het zien... Zijn volkomen onvergelijkbare auto's dus wat wil je er mee?

Ik heb altijd begrepen dat de W203 van voor de facelift, en zeker de 270 CDI, van een bedenkelijk niveau zou moeten zijn. Echter geeft dit beeld wat anders weer: https://www.autoweek.nl/video/mercedes-c270-cdi-2002-709778-km-klokje-rond/. Zie je maar weer hoe belangrijk goed onderhoud is.

Dat de 270CDI een duurloper is was wel bekend. Maar een vroege W203 zonder roest?? Daarbij stond ik wel even met m’n oren te klapperen. Wel een leuk verhaal, 7 ton met de eerste eigenaar.

En die multiple-choice vraag hierboven, tja. Aan “de 500E is een bazenauto” heb ik echt helemaal niks toe te vroegen.

Ze zijn er echt maar wel met een speld zoeken. Hebben er zelf ook 1 gehad en daar zat toch echt geen spatje roest op. Nu was die ook niet in Nederland opgegroeid.:)
In verband met ruimtegebrek heeft die na 3 maanden het veld al moeten ruimen voor een s210 (ook zonder roest)

Ach, ik heb hier ook een ML500 uit 2003 voornamelijk als trekauto voor mn trailers of om met de honden naar t strand te rijden. Ook wat roest hier en daar. Tja, daar kun je je over opwinden. Bij het eigen schadebedrijf van Mercedesdealer Biemond & Van Wijk de auto even laten aanpakken, ik was 600 euro kwijt. Auto komt dus uit een 'mindere lakperiode' tijd en staat er nu ruim 14 jaar later bij in vrijwel nieuwstaat. Andere auto's van 14 jaar oud liggen al op de sloop bij wijze van spreken.

Bij Mercedes kan alles daar roesten zelfs nieuwe (jonger dan 10jaar) auto's en dat geld niet alleen voor vito's.

Elk merk heeft wel z'n dingetjes. Ik kan over Audi ook wel wat zaken opnoemen, evenzo bij BMW. De tijden van de superkwaliteit van een W124 of W201 liggen inmiddels helaas zo'n 20 tot 25 jaar achter ons. Auto's verouderen tegenwoordig sneller door alle electronica en milieu-eisen dan door invloed van roest.

De R8 4.2 V8 schijnt niet een geweldig goede motor te zijn.
https://www.autoweek.nl/video/audi-r8-42-fsi-2008-252549-km-klokje-rond/

Met 50-60k budget kwam er bij mij iets van een mooie SL.
Deze bijvoorbeeld, ook nog wat geld over voor een mooie Europa trip.
https://www.premiumclassics.nl/news/593/49/Mercedes-Benz-SL500-R230-70-000-KM-Volleder-Exclusief

O ja, 60k EUR te besteden. Graag een beest dat op satan sap loopt. Een M550d Touring alstublieft!

Linkje: https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/bmw/5-serie-touring-m550d-xdrive-executive-automaat/8037573

Filmpje!: https://youtu.be/Wj8F-xLVKeo

bmw-5-serie-7748403-9-640.jpg

....terwijl een gewone 530dA al een sublieme auto is die een M550dA volstrekt overbodig maakt.

Terug
Bovenaan