Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Voor een behouden kleurtje is deze wel dik: https://link.marktplaats.nl/m1242913857?

Bofkont zei:
De R8 4.2 V8 schijnt niet een geweldig goede motor te zijn.
https://www.autoweek.nl/video/audi-r8-42-fsi-2008-252549-km-klokje-rond/

En dan kom je met een voorbeeld waar zo'n blok bijna 260k heeft gelopen? :p en dat voor een auto die er om vraagt om gebruikt te worden.

Wanderer,

Als je het filmpje goed bekijkt is het blok al vrij snel vervangen en hebben ze het er nog specifiek over de problemen ervan.

Dat heeft Wanderer even gemist, als Audi-fanboy bekijk ie het R8 filmpje natuurlijk veel minder kritisch dan het filmpje over de Mercedes :)

Beste Benzine ,

:)
Ach zo hebben we allemaal onze voorkeuren, mijn lijstje.
Mercedes dan lange tijd niets.
BMW
Audi.

Ik wist dat die vraag zou komen :)
Mijn huidige Z4 was zo'n wagen die op mijn lijstje staat om te bezitten/rijden voor een tijdje, is waarschijnlijk wel mijn laatste Bmw.
Zijn opvolgers en het huidige Bmw spreekt mij persoonlijk niet zo erg meer aan om te willen bezitten.

Tot 30.000 euro is er tweedehands erg veel smakelijks te krijgen, hier een selectie in mooie frisse kleuren:
mercedes-benz-cl-klasse-600-600.jpg

https://www.autowereld.nl/mercedes-benz/cl-klasse/600-26312492/details.html

bmw-6-serie-m6-m6.jpg

https://www.autowereld.nl/bmw/6-serie/m6-24730376/details.html

audi-rs6-avant-5-0-tfsi-580pk-quattro-schuifdak-camera-navigatie.jpg

https://www.autowereld.nl/audi/rs6/avant-5-0-tfsi-580pk-quattro-schuifdak-camera-navigatie-26180556/details.html

BENZine zei:
Dat heeft Wanderer even gemist, als Audi-fanboy bekijk ie het R8 filmpje natuurlijk veel minder kritisch dan het filmpje over de Mercedes :)

Steker nog, helemaal niet bekeken o_O en fanboy ach snap niet waarom de keuze verantwoord moet worden. Als het 4.2 blok het doet is het een fijn blok.

Met een budget van 60k zou ik overigens voor een A6 of A7 BiTdi gaan.

@ Bofkont: Vind je de E89 niks?
Ik vind hem prachtig, en het is een mooie doorontwikkeling van de E85. Ruimer, mooier afgewerkt en comfortabeler. Mooier dan een SLK ook. Het is dat ik een 4-zitter wil maar anders wist ik het wel!

76Gp9EI.jpg

Beste Albertsh,
De Cl600 zou mijn keuze zijn,wat een wagen (y)

Beste Benzine,

Zeker mooi, maar persoonlijk wordt ik er niet echt hebberig van.
Zit nog sterk in twijfel wat ik voor de toekomst nog zou willen, een CLK A209 speelt momenteel met erg vaak met mijn gedachten.
Een fijne designo 320, maar zie die maar eens te vinden met een lage kmstand en in nette staat.

Zeer zeker niet Marco.

Mooi exemplaar Benzine (y)
Duitsland heb ik nog niet gekeken, maar daar is het aanbod idd stukken groter.
Ben er sowieso nog niet serieus mee bezig, 2018 eerst nog maar even van de Z4 genieten.

Groot gelijk. Die Z4 is ook heel veel mooier dan zo'n lilleke CLK. Blijf daar maar gewoon naar kijken...:)

Een CLK in de juiste kleur/opties/motor vind ik best een fraaie auto.
Ben er ook nog zeker niet over uit als dat hem wel gaat worden.
Wil eigenlijk nog een keer gek doen met een SL en dan bij voorkeur een R230.
Maar weet niet of ik het wel aandurf.

Beste Benzine,

Qua kosten vooral zie ik er een beetje tegenop.
Het is een auto met veel kostbare techniek, maar wellicht zie ik te veel spoken op het pad.

Bofkont heeft wel een punt. Kosten kunnen erg de pan uitrijzen met zo'n SL. Is een auto van een andere (kosten-)orde dan bijvoorbeeld een CLK. En inmiddels ook op leeftijd. Voorzichtigheid geboden maar er zijn ongetwijfeld nog genoeg heldere exemplaren. Gewoon de tijd nemen. De voorpret is vaak het leukst.

Het is nu ook niet dat ik een ontzettende groot verdiener ben dus daarom ben ik er wel wat huiverig voor, precies zoals FH al aangeeft kunnen de kosten enorm oplopen met wat pech. Een Betrouwbaar adres is sowieso een vereiste voor een R230, zie ze geregeld voor weinig aangeboden worden bij dubieuze handelaren met de meeste bijzondere bedrijfsnamen met vooral nep AMG badges en niet originele uitlaten.

Bofkont zei:
Het is nu ook niet dat ik een ontzettende groot verdiener ben dus daarom ben ik er wel wat huiverig voor, precies zoals FH al aangeeft kunnen de kosten enorm oplopen met wat pech. Een Betrouwbaar adres is sowieso een vereiste voor een R230, zie ze geregeld voor weinig aangeboden worden bij dubieuze handelaren met de meeste bijzondere bedrijfsnamen met vooral nep AMG badges en niet originele uitlaten.

Is het een idee om de Z4 te verkopen en tijdelijk over te stappen naar een Opel of zo? Je bespaart dan zo 1.000 euro per jaar, en dat kan je dan goed gebruiken voor de R230 mocht daar wat aan mankeren.

Enzo Ferrari zei:
Heren, Dit is toch niet serieus te nemen?

v16ykchbkxml.jpg

bv9yvjqb4nlo.jpg

Als Mercedes instapper prima auto, ik vind 'm leuk! Sowieso vind ik hedendaagse Mercedessen al snel mooi, ze gaan qua design een beetje de Audi kant op, met een wat simpeler design zonder fratsen (y)

Phaeton V8 zei:
Is het een idee om de Z4 te verkopen en tijdelijk over te stappen naar een Opel of zo? Je bespaart dan zo 1.000 euro per jaar, en dat kan je dan goed gebruiken voor de R230 mocht daar wat aan mankeren.

Neem even een pilletje Phaeton.

Prima auto zo'n A maar t wordt natuurlijk nooit een 1-serie qua rijden (vzv 1-serie RWD is).

Enzo Ferrari zei:
Heren, Dit is toch niet serieus te nemen?

v16ykchbkxml.jpg

bv9yvjqb4nlo.jpg

Waarom niet? Goed, die achterlichten had ik anders getekend maar verder is het best een leuke auto. Qua rijplezier zal ie de achterwiel aangedreven F20 wel voor zich moeten dulden maar qua uiterlijk is het in z’n klasse wel een toppertje. Zal het vast goed daan doen.

Ik vind de nieuwe A-Klasse er net als de nieuwe CLS echt niet uit zien. Misschien heeft het wat tijd nodig, maar ik heb het gevoel dat Mercedes met zijn auto's zich meer op de Aziatische markt richt dan de Europese. De auto heeft in mijn ogen een te spitse neus, en de achterkant lijkt wel op een vrolijke handgeschilderde Chinese panda.

Het interieur vind ik dan wel weer mooi afgewerkt. Alleen de enige afknapper vind ik de afwerking van de knoppen op het stuurwiel (bij de S-Klasse ook afschuwelijk). De uitstraling van die knoppen en materiaalgebruik doen mij denken aan een van de Kijkshop afkomstige Akai stereotoren uit 1995.

mercedes-benz-a-klasse-interieur-2018-foto-010-1440x1002.jpg

216158605-stereotoren-zonder-boxen-2.jpg

Chinese-Stijl-handgeschilderde-Leuke-Panda-Tumbler-Pop-Kenmerken-Kind-Speelgoed-Toerisme-Souvenirs-Geschenken-Thuis-Decortion.jpg

Wat je zegt klopt inderdaad. Designtechnisch wordt er erg gekeken naar de Aziatische markt. Scherpe en puntige vormen voeren de boventoon. Pokemon-vormen noem ik dat. Anderzijds moet je vaak ook even wennen aan een nieuw Mercedes model en als je m dan in het straatbeeld tegenkomt in de juiste samenstelling en net terug van de wintersport is t toch veelal wel een fraaie auto.

De vergelijking met een Chinese Panda ontgaat mij, maar de achterlichten vind ik wel de zwakste elementen in het design van de A. Die hangende Angela Merkel mondhoeken zoals Audi ze ook jarenlang had, jammer.
En dat terwijl Mercedes in het verleden net als BMW altijd zeer herkenbare achterlichten had. Waar is het mis gegaan?

v16ykchbkxml.jpg

bv9yvjqb4nlo.jpg

In deze uitvoering lijkt het nog wel wat, maar in zwart of grijs met simpeler wielen is het wat mij betreft een inwisselbaar en neutraal vormgegeven model. In zijn klasse zal hij dus wel populair worden.

@Enzo Ferrari, ik snap wat je bedoeld. Tevens eens m.b.t. jouw stelling van de knoppen op het stuur. Daar word ik verre van warm van. Het is maar een klein deel van het geheel, maar toch. Waarom dan niet dat kleine deel ook naar het niveau trekken van de rest, zou dat zoveel geld besparen?

Beste Phaeton,

Een Opel zegt hij :)
Ik kan de kosten van het onderhoud van een R230 wel dragen, maar wil ik het ook, dat is nog even de vraag die ik voor mij zelf erg duidelijk wil hebben.
Ik zou nooit zo'n wagen kopen van mijn laatste centen, ik moet altijd een gezonde buffer overhouden voor onverwachte zaken.

De nieuwe A klasse valt mij ook niet mee eerlijk gezegd.
Maar idd Azië is idd een heel erg belangrijke markt , VW zelfs zet het overgrote deel van zijn wagens daar af, in Europa is het enkel gekrompen.

BENZine zei:
De vergelijking met een Chinese Panda ontgaat mij, maar de achterlichten vind ik wel de zwakste elementen in het design van de A. Die hangende Angela Merkel mondhoeken zoals Audi ze ook jarenlang had, jammer.
En dat terwijl Mercedes in het verleden net als BMW altijd zeer herkenbare achterlichten had. Waar is het mis gegaan?
Nu had het een Golf 8 of nieuwe Leon kunnen zijn. Nagenoeg elke nieuwe auto is een uitwisselbare Aziaat geworden.

Eigenlijk alleen Toyota en Honda slaan helemaal door met dat achterlijk Pokémon design.

Nederland en Europa worden de komende decennia aanzienlijk minder welvarend en het gemiddelde niveau van de Europeaan wordt naar beneden getrokken als gevolg van de massale instroom, daarentegen ontwikkelen de Aziaten zich in een ongekend tempo. Dus de groeikansen liggen daar.

As far as Christmas presents go, it’s hard to beat finding a brand new Porsche under the tree. And even though the 912 featured two fewer cylinders than its sibling 911, there’s no doubt that this car’s original owner was thrilled to find it parked in his driveway on Christmas morning.

Purchased on Christmas Eve in the Netherlands, this 912 was gifted from a wife to her husband in 1965. It was originally registered as 94-47-AE and driven and enjoyed as intended for over two decades. The second owner was a Mr Grooters from Hengelo who registered the car in his name on 30 September 1986. The car was serviced in March 1987 at 46,597 km and at that time was undercoated in an effort to prevent oxidation. Two years later, the car was parked and was just recently discovered virtually untouched after nearly 30 years of dry storage and with only 50,137 km.

Still sporting its original interior, the car has beautiful patina throughout and is ready for a new custodian who will enjoy it as much as its first owner has. It would be an excellent basis for a restoration or simply serviced and brought back to running and driving condition and returned to the open road as a wonderfully preserved early 912.

Bron: https://www.rmsothebys.com/en/auctions/PA18/Paris/lots/r0052-1966-porsche-912/616918

porsche-912-barn-find-1.jpg

Leuk verhaal, en een paar mooie foto;s en bij een veiling gaat de prijs wel omhoog.
Maar idd een 912, dat is echt een platgeslagen kever. 0 hebberigheidsfactor.

BTW, qua 4 persoon cabrio's brrr. In Spanje zag ik vaak een Ferrari california met 3 of 4 mensen erin (vaak ook nog nederlanders), wat een treurnis, dan zit je achterin dus echt opgevouwen, en uitstappen is ook weinig charmant.

Ik ook niet. Een 912 is met z’n 4-cilinder en kale uitrusting een net-niet-911, die moet je niet willen hebben.

Er zijn mensen die een 912 kopen vanwege de betaalbaarheid en dan kunnen ze toch klassieke rally's rijden. Maar zo'n auto heeft voor mij nul X-factor, itt een 911.

Tja, je moet wel heel graag een 912 willen hebben om hieraan te beginnen. Ondanks het aardige verhaal staat hier gewoon een verwaarloosde oude auto die veel zorg en aandacht nodig heeft.

De geromantiseerde beschrijving van de auto nogmaals lezend, blijkt dat de auto niet zo maagdelijk is als zij doen voorkomen. Uit de foto's blijkt ook dat er al aardig aan versleuteld is. In feite is het gewoon een wrak. Alles maar dan ook alles moet worden vervangen om er een goed rijdende auto van te maken....en dan heb je een 912.

Om hem in strakke staat te krijgen en als je veel zelf kunt doen ben je zo 30k en heel veel uren verder, moet je het meeste laten doen dan minimaal het dubbele bedrag. En dan nog heb je niet meer dan een 912.

Het blijft een 912, net niet een 911. Geen x-factor. En een wrak. Afslepen naar de sloop.

Zie WikipediA: Dr. Clavan. Hij herhaalde als "deskundige" alles in een andere volgorde wat zijn gesprekspartner al zei zonder enige toevoeging.

40 Jaar Porsche 912

In april 2005 was het alweer 40 jaar geleden dat Porsche de 912 aankondigde, een model dat de overstap van de 356 naar het nieuwe model iets gemakkelijker moest gaan maken. De verkoop van de nieuwe 911 was matig en er moest dringend iets gebeuren.

Veel trouwe Porsche klanten vonden namelijk het prijsverschil tussen de vertrouwde 356 en de nieuwe 911 nogal aan de forse kant. [ 356 SC DM 16450 en 911 DM 22900]. De 912 werd nu aangeboden voor DM16250 met DM 340 voor de optionele 5 bak.

Met de 912 kreeg de klant dezelfde kwaliteit, uitstraling, onderstel en carrosserie als de 911 met achterin gemonteerd de vertrouwde 4 cylinder 1600cc boxermotor bekend uit de 356 SC teruggebracht van 95 naar 90 pk. 5 pk waren verloren gegaan door een reductie van de compressieverhouding van 9.5 x 1 naar 9.3 x 1 en de montage van een andere uitlaat en luchtfilters. In de praktijk was dit echter niet echt merkbaar en accelereerde de 912 van 0 tot 100km/h in 11.3 seconden [ 356 SC 13 sec.] en bereikte een topsnelheid van 185 km/h. [356SC 187 km/h].

Het monteren van de 4 cylinder motor in het 911 chassis was overigens helemaal niet zo vreemd, want tijdens de ontwikkeling van het 754 T7 prototype werden er diverse 4 cylinder motoren getest. In de 754 T7 werd o.a getest met de [616] 1600cc 4 cylinder voorzien van Kugelfischer benzine-inspuiting en later de 4 cylinder 2 liter Carrera 2000 GS [587/1].

Maar weinig mensen weten dat van de 13 voorserie 901`s er vier uitgevoerd waren met de oude vertrouwde 4 cylinder boxer, m.a.w Porsche was goed voorbereid en kon daardoor snel op de marktsituatie inspelen.

Natuurlijk waren er detailverschillen tussen beide auto`s. Zo hadden bijvoorbeeld de eerste 912`s een in de kleur van de karosserie gespoten dashboard met maar 3 klokken wat later overigens matzwart werd met een geborsteld aluminium strip, en uiteindelijk ook 5 klokken, en hadden de eerste exemplaren grijs gespoten i.p.v chromen wielen en werd alleen een 4 bak aangeboden met 5 bak als optie. Al vrij snel kwamen alle opties zoals te verkrijgen op de 911 ook voor de 912 beschikbaar en zag alleen de geoefend kenner het verschil.

Voorgesteld in april 1965 en beschikbaar in augustus 1965 werd de 912 onmiddellijk een groot succes met 6440 verkochte exemplaren in het eerste jaar. In 1966 werden er zelfs 9090 912`s versus 3730 911`s verkocht.

Op 21 december 1966 werd in Stuttgart met een feestelijke presentatie de 100.000e Porsche afgeleverd: het was een 912 en een van de eerste Targa`s uitgevoerd als politieauto. Ook in Nederland werd de 912 Targa politieauto een bekende en indrukwekkende verschijning op onze autowegen.

In 1968 kwam het omslagpunt en werden er 6330 912`s versus 8000 911`s verkocht, de 912 kwam ook steeds meer onder druk te staan van de strenger wordende milieu-eisen in de Verenigde Staten en men besloot uiteindelijk na 30316 eenheden waarvan 2562 Targa`s de productie in 1969 te staken. Hierna werd als instapmodel de 110 pk sterke 911T aangeboden voor DM 20000.

Gedurende de gehele productieperiode 1965-1969 evolueerde de 912 qua techniek gelijk op met de 911 en bleef vooral in de Verenigde Staten een aantrekkelijk alternatief. Het was niet alleen de prijs die de 912 aantrekkelijk maakte, de auto was ongeveer 130kg lichter dan een 911 en de “kortere” 4 cylinder motor zorgde voor een geringere “overhang” op de achterwielen waardoor het rijgedrag en wegligging destijds beter was dan bij een 911.

Qua prestaties leverde een 912 voor de gemiddelde [Amerikaanse berijder] t.o.v een 911 dan ook niet al teveel in, waarbij de auto ook nog eens zuiniger en zeer betrouwbaar was gebleken. De 912 is door de jaren heen ook een geliefde rallyauto geweest en kan bogen op veel successen met als absoluut hoogtepunt het behalen van het Europees rally kampioenschap in 1967.

De 912 is ook na 40 jaar nog steeds een geweldige Porsche om mee te rijden en kan nog prima met het moderne verkeer meekomen en zal dit hopelijk nog vele jaren in de hand van liefhebbers blijven doen. Lange tijd werd deze auto een beetje ondergewaardeerd maar sinds enige tijd is dit veranderd en zijn de werkelijk mooie en goede 912`s eerder een zeldzaamheid geworden.

Naar schatting zijn er nog ongeveer 250 Porsche 912`s in Nederland aanwezig waarvan 40 ingeschreven in onze club en de meeste ingevoerd uit de Verenigde Staten.

40 jaar is voor menig automobiel een hele leeftijd maar niet voor een Porsche en ook voor de 912 geldt dus: “PORSCHE 912 FOREVER YOUNG”

Bron: https://content.us.porsche-clubs.porsche.com/porscheclubs/klassieke-porsche-911-en-912-club/pc_main.nsf/web/E4C24420A2DF4395C12570FD006564FD

Mooi verhaal, en eigenlijk is een 912 dus niet zoveel minder dan een 911. Wel een stuk betaalbaarder.

Voor sommige mensen hier moet het altijd de topversie zijn.
Zag je laatst ook in een discussie over de R107, waar de zescilinder volgens veel andere bronnen voldoende is. (Ik pretendeer niet dat ik er persoonlijke ervaring mee heb)

Terug
Bovenaan