Teutonia LXV :Geschwindigkeit

De onderwaardering komt met name van de 911-liefhebbers. Destijds was de productie van de 912 gewoon noodzakelijk om de levensvatbaarheid van Porsche te waarborgen (de 911 verkocht in het begin niet al te best). Daarnaast had de 912 juist door zijn vier cilinder een betere balans dan de zwaardere 911 met zijn zes cilinder. Net zoals nu dat een Cayman een betere balans heeft als een 911.

Bovenstaand verhaal (al dan niet waargebeurd) vind ik wel fascinerend. Met name het conservatie gedeelte. Het jarenlang wegzetten van een auto in een droge ruimte voorkomt gewoon niet dat de auto er niet ouder op wordt. In mijn ogen is bij auto's stilstand al gauw achteruitgang, iets wat je bij deze auto ook terugziet. Er zal inderdaad behoorlijk wat tijd en energie in de 912 gestoken moeten worden om hem weer in een goede staat te krijgen. Ik ben benieuwd wat de auto uiteindelijk op de veiling te Parijs gaat opbrengen.

Marcel Br zei:
Voor sommige mensen hier moet het altijd de topversie zijn.
Zag je laatst ook in een discussie over de R107, waar de zescilinder volgens veel andere bronnen voldoende is. (Ik pretendeer niet dat ik er persoonlijke ervaring mee heb)
Dan heb je de R129 of W140 discussies gemist waar de 500 het bij nagenoeg iedereen wint van de 600 als het om hebben gaat. Ook een w211 zou ik liever in 500 als in E55 willen hebben.

Lekker overzichtelijk lijstje uit 1987 van alle leverbare MB modellen in de VS ...

JqGSatk.jpg

Meer had de mens daar toen niet nodig.

Joël D. zei:
Baseer je dat op je ervaringen met de W210 AMG?
Nee, meer op dat niet zo'n sportieve auto-fan ben.

Die W210 schijnt nog harder/compromisloze te zijn. Stilstaan of voluit. Het was een leuke ervaring. Maar paste niet bij ons voor dagelijks gebruik. Die boot die wij nu hebben vind ik veel leuker.

Eens. Al denkt mijn zoon van 12 daar heel anders over, die vindt zo’n jaren-80 S-Klasse maar niks terwijl hij de nieuwe S fantastisch vindt. Tja....

BENZine zei:
Eens. Al denkt mijn zoon van 12 daar heel anders over, die vindt zo’n jaren-80 S-Klasse maar niks terwijl hij de nieuwe S fantastisch vindt. Tja....
Mijn 13 jarige zoon heeft heel weinig met auto's. Vind het leuk als het een keertje 200+ gaat. Moet dat altijd gelijk aan zijn moeder melden.... De interesse van die gasten draait om iPhones en PlayStations .

Valt hier wel mee. Lang niet de tic van z’n vader maar hij is best gek van mooie auto’s. Maar voor hem zijn dat hedendaagse auto’s of echte klassiekers, met jaren 80/90 youngtimers heeft hij niks. Gelukkig vindt ie mijn R107 wel mooi, maar hoewel die van ‘86 is stamt het model uit 1971.

Ja, de echte autoliefhebber is een uitstervend ras. Naar verluid lopen er nu zo'n 750.000 autoliefhebbers in de rondte in Nederland, maar over enkele decennia zal dit zeker gehalveerd worden.

Had ik het laatst over de BMW M3 CSL als mijn favoriet. Voor een mooie ALPINA B3 3.3 Coupé mag je mij ook altijd wakker maken.

f41cf2dfc6.jpg

Enzo Ferrari zei:
Uit de tijd dat Mercedessen gewoon mooi waren..

dc41b57f69.jpg
Auw:cool:

Aras zei:
BENZine zei:
Mijn 13 jarige zoon heeft heel weinig met auto's. Vind het leuk als het een keertje 200+ gaat. Moet dat altijd gelijk aan zijn moeder melden.... De interesse van die gasten draait om iPhones en PlayStations .
Hier dezelfde ervaring. De PHEV is voor een 14 jarige Ok al was het maar vanwege de koppeling met spotify. Helmut vindt ie nog wel Ok maar de /210 vindt hij helemaal niets. Als je vraagt wat hij wil hoor je of alleen exoten of een tesla.

Mijn zoon was ook wel gek van Tesla, totdat ik hem op de AutoRai liet zien hoe versleten het interieur van zo'n ding er al uitzag na een aantal dagen daar te hebben gestaan. "Het is geen BMW jongen" :)

Mijn kinderen zijn allebei niet met auto's bezig. Ik hoor het ook van hun vriendjes nauwelijks, al had ik laatst wel een jongetje op de achterbank van mijn auto die me wist te vertellen dat de Megane van zijn pa een stuk luxer en sneller was dan mijn auto. Mijn zoontje hoort zoiets aan en gelooft het meteen...:D

De oudste bij ons heeft niet veel met auto's, ook een beetje door het feit dat ie "bijzonder" is natuurlijk. Heeft wel een voorkeur voor de Skoda, want ruimer en een panoramadak. En hij wrijft er bij z'n mama nog wel eens in dat de auto van papa veel sneller is. Maar daar houdt het op.

De jongste (6) is wel een auto mannetje. Veel met Porsche bezig: "Wanneer gaan we nou naar Porsche Centrum Gelderland?". In Groningen al een paar keer geweest maar hij heeft inmiddels uitgevist dat in Gelderland een veel grotere Porscheboer zit. En ook wil hij altijd naar de Mercedes dealer of de BMW dealer. Volgt F1 ook op de voet en gaat graag mee naar rally's, of de kartbaan in Emmen.

Heeft overigens ook z'n nadelen. Als je een nieuwe auto hebt gekocht (dat volgt hij uiteraard op de voet) dan weet de hele school dat de volgende dag.

W212 zei:
Heeft overigens ook z'n nadelen. Als je een nieuwe auto hebt gekocht (dat volgt hij uiteraard op de voet) dan weet de hele school dat de volgende dag.

Is toch juist leuk, en deden we zelf toch ook? Dat was wat als je pa een nieuwe auto had gekocht, dat moest de hele klas weten! En na schooltijd kwamen alle vriendjes kijken :D.

BENZine zei:
Is toch juist leuk, en deden we zelf toch ook?

Ook waar, maar kan niet ontkennen dat ik me een beetje opgelaten voel op zo'n moment.

Vroeger was inderdaad de hele klas (iig de jongens) met auto's bezig. Die tijd is voorbij. Er zijn een hoop jochies wezen spelen bij ons en er is eentje geweest die "vette auto heb je pa" liet horen, voor zover ik me kan herinneren. De rest heeft er niets mee.

Vroeger was inderdaad de hele klas (iig de jongens) met auto's bezig.

Die ervaring heb ik totaal niet. Voor zover ik me kan herinneren was ik altijd de enige in mijn klas die iets om auto's gaf. Of in ieder geval er echt iets van af wist. Zowel op de lagere (ja, dat heette toen zo) als op de middelbare. Maar goed, dat kan verschillen natuurlijk.

De Schaduw zei:
Vroeger was inderdaad de hele klas (iig de jongens) met auto's bezig.

Die ervaring heb ik totaal niet. Voor zover ik me kan herinneren was ik altijd de enige in mijn klas die iets om auto's gaf. Of in ieder geval er echt iets van af wist. Zowel op de lagere (ja, dat heette toen zo) als op de middelbare. Maar goed, dat kan verschillen natuurlijk.

Precies mijn ervaring.

Alleen voor de RaRo kreeg ik de handjes op elkaar. De S was uiteindelijk wel oké maar de liefhebberij voor Mercedes heeft hij zeker niet. Ik merk bij zijn vriendjes ook dat auto's helemaal niet meer leven zoals het bij ons deed.

Ben opgegroeid op het platteland. Wij hadden et eigenlijk alleen maar over trekkers en auto's op de lagere school, opscheppen als een malle.

Op het VWO in Heerenveen was dat inderdaad wel wat anders, maar toch nog wel grote groep met interesse in auto's.

Bijzonder dat zo'n Range Rover het dan wel weer doet. Zo hier de G-Klasse, daar is ie ook gek van.
Maar z'n favorieten zijn toch wel de AMG GT, de 7 Serie G11 en de S-Klasse W222 en S Coupe C217. Een paar jaar geleden in Cannes en Monaco keek ie overigens ook z'n ogen uit, dus helemaal hopeloos is het allemaal nog niet :).

Mijn beide dochters zijn helemaal wild van de Citroen Cactus. Of in ieder geval de oudste van 8. De jongste doet dan mee voor de vorm. Maar moeders wil daar absoluut niet in rijden. Bij een vorige werkgever een 3tal jaar met een Amarok gereden dat vonden ze wel helemaal het einde. Nog steeds overigens. Neem nu af en toe wel eens een Ranger mee uit Duistland (die we inzetten als demoauto) met zo'n verstopte achterdeur. Dat moesten ze wel aan alle kinderen op het plein laten zien. Voor de rest...och... mijn autosmaak wordt niet gedeeld in huis. De Superb wordt getolereerd, want ruim en ze kunnen zelf de temparatuur bepalen achterin, maar toen ik aankondigde dat de volgende een BMW wordt kreeg ik alleen maar protest.
Overigens wel leuk, bij de werkgever waar ik dus in die Amarok reedt had ik regelmatig een aanhanger bij me met daarin een kleine straatveger of werktuigdrager (uit te voeren als sneeuwruimer oid), die moest er regelmatig uit om een rondje in de buurt te vegen. Prachtig. Heb de meiden ook zelfs eens naar school gebracht met een CR3500.

Ben nu overigens voor werk in Zuid-Afrika en heb een 316iA als huurauto. Met zo'n 3-pitter. En een redelijk kale uitvoering. Maarrrrr, indien je geen grote verwachtingen hebt van snelheid best een fijne automobiel. Welliswaar niet de power, maar wel de kwaliteit die ik nu mis in de Oostblok-limo. Heel stil en rustig te rijden. En bij acceleren klinkt zo'n 3-pitter toch een beetje als een zes. Er zit zo'n drive-select modus op, maar totaal overbodig, de sportstand maakt de auto onnodig onrustig op gaspedaal input bij lage snelheid, en in Eco-Pro lijkt het of alle paardjes in coma liggen. Lekker op comfort laten staan dus. En ik heb bij de eerste benzinepomp de banden maar even op normale spanning gezet ipv kanonskogeldruk. Rijdt wel zo lekker. Een collega die via een andere maatschappij heeft gehuurd, heeft overigens een 320i meegekregen. Nu moet hij zondag door naar Kaapstad en ik moet nog een aantal dingen regelen in Johannesburg, dus we gaan ruilen van auto tzt. Ben benieuwd.

Precies mijn ervaring ook met een leen-318iA toen de X3 onderhoud kreeg. Gewoon prima auto mits je normale verwachtingen hebt omtrent prestaties. En een 3-cilinder klinkt gewoon lekker.

Dat is toch dat blokje dat ook in de huidige Mini Cooper ligt? Dat is inderdaad prima, ik ben er ook erg tevreden mee. Een strepentrekker is het niet, maar voor de boodschappen en ritten binnen NL is het een fijn blokje.

Mijn oudste dochter (18) is de enige die iets met auto's heeft. Zij rijdt Corsa GSI en neemt graag mee wat er op het pad staat. De rest? Niks. Het moet goedkoop zijn. Dat is het enige criterium.

Jouw zoon zat laatst te gamen op zijn tablet in een Audi. Van alles wat er staat, gaat hij zitten in een Audi, een station nog wel. :)

Ik roep wel eens tegen winkeliers: wacht maar tot mijn kinderen consumenten worden. Dan staan ze schaapachtig te kijken. Maar volgens mij hebben ze geen idee wat er boven ons hoofd hangt. De tieners van nu hebben zulke andere denkwijzen.

Je zou je al enigszins voor auto's moeten interesseren uit hoofde van je mobiliteit. Want openbaar vervoer vertrekt waar je niet bent en komt aan waar je niet moet zijn. En dan heb ik het nog niet over het uitschot wat zich daarin ook bevindt en de risico's die je loopt op velerlei gebied.

Mensen die om die reden een auto kopen zien die auto puur als een gebruiksvoorwerp en interesseren zich er totaal niet voor. Die kopen een autootje net zoals ze een koelkast of een stofzuiger kopen, en letten daarbij vooral op de kosten. Dat een Mercedes mooier is of fijner rijdt dan een Kia dat zal ze een worst wezen.

FH218374 zei:
Je zou je al enigszins voor auto's moeten interesseren uit hoofde van je mobiliteit. Want openbaar vervoer vertrekt waar je niet bent en komt aan waar je niet moet zijn. En dan heb ik het nog niet over het uitschot wat zich daarin ook bevindt en de risico's die je loopt op velerlei gebied.

Hahaha! Jij schrijft het ook gewoon op.:D

funf zei:
Mijn kinderen zijn allebei niet met auto's bezig. Ik hoor het ook van hun vriendjes nauwelijks, al had ik laatst wel een jongetje op de achterbank van mijn auto die me wist te vertellen dat de Megane van zijn pa een stuk luxer en sneller was dan mijn auto. Mijn zoontje hoort zoiets aan en gelooft het meteen...:D

Het is dat Adinsx geen zoontje heeft..... :T Heb je dan niet de neiging het gaspedaal even op de vloer te zetten?

Als ik nu zeg dat mijn hele studie zich interesseert in auto's lieg ik zelfs....zitten een paar mensen bij die enkel de aangeboden vakken wilden en de combi hierin is vrij uniek natuurlijk. Maar 98% zal wel redelijk kloppen.
Op de lagere, middelbare school was ik ook een van de weinigen. Maar ja.......zo zie je ook direct waarom de ontwikkeling in private lease en greenwheels zich doorzet. Het hebben van iets wordt als last ervaren denk ik.

Het is helaas zo. Kijk maar hoeveel ongeregeldheden, geweld, aanslagen en terreur plaatsvindt bij stations en in het openbaar vervoer. Tja, ik benoem de dingen gewoon...wegkijkers zijn er al genoeg in Nederland.

Een tijdje terug hadden we het hier over herstel van velgenschade. Interessant artikel daarover in Autobild Klassik nr.2/2018.

Nico GTR zei:
Het is dat Adinsx geen zoontje heeft..... :T Heb je dan niet de neiging het gaspedaal even op de vloer te zetten?

Ach, een zesjarige die trots is op de nieuwe auto van zijn pa. Ik heb het maar zo gelaten.(y)

Kinderen geven inderdaad vrijwel niet om auto's tegenwoordig. Mijn oudste zoon van 8 vind het gegrom van een amg wel cool, maar heeft dan geen idee wat model oid het is. Terwijl ik vroeger alle specs kon opnoemen van de meeste auto's.

Daarom snap ik ook niet dat al die grijze oude mannen gaan beleggen in oude auto's. Wie moet die oude meuk over 5-10 jaar dan nog kopen? (Als je er uberhaupt nog een stad mee in mag).

Gullwing zei:
Terwijl ik vroeger alle specs kon opnoemen van de meeste auto's.

Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig ook veel minder goed op de hoogte ben. Wist ik tot pakweg 10 jaar geleden nog alle modellen te herkennen, nu echt niet meer.

Hier hetzelfde, en dan ben ik nog geeneens zo oud als jullie. :)

Laatst in een topic, een Opel Grandland.. Die moest ik toch even opzoeken, nog nooit van gehoord namelijk. Een Frontera of Montery herken ik van een kilometer afstand, terwijl dit ding volstrekt inwisselbaar is. Kan net zo goed een Renault zijn.

Of dat Fordje Ecosport die gisteren voorbij kwam. Dat is toch geen auto? Maar wel gewoon 25 mille. Voor dat bedrag rijd je ook een 500SEL, en dan tel ik de maandelijkse lasten mee.

Twix zei:
Gullwing zei:
Terwijl ik vroeger alle specs kon opnoemen van de meeste auto's.

Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig ook veel minder goed op de hoogte ben. Wist ik tot pakweg 10 jaar geleden nog alle modellen te herkennen, nu echt niet meer.

Herkenbaar. Het boeit me ook minder. Zal wel aan de leeftijd liggen. Merk ook dat de interesse verschuift naar het oudere spul.
"Vroeger" kon ik zo vertellen wat voor een uitvoering een bepaalde auto was, puur vanwege de uitrusting. Ik kon je exact het verschil vertellen tussen een Golf, Golf L, LS, GL, GLS, noem maar op.

Dat heeft nog een keer een aardige situatie opgeleverd. In een advertentie werd een Rover 620 Si te koop aangeboden. Ik kijken. Bleek een 620i te zijn. Verkoper: Nee, dit is echt een Si. Ondergetekende: Nee hoor, want dit en dit en dit zit er niet op, het is dus geen Si.
Toen stond er eentje met zijn mond vol kunstgebit... :D

Twix zei:

Ik was paar weken terug op de Autosalon in Brussel en heb toch wel een paar keer gedacht: "wat is dit nou weer voor ding". Hoeveel Kia's en Hyundai's zijn er wel niet tegenwoordig. En bij VAG ook: Arona, Ateca, Karoq, Kodiaq, T-roc, Tguan, Tiguan Allspace. En zelfs bij BMW en Mercedes sta ik te kijken op het bordje soms. Gran Turismo, Gran Coupé, X2, 2 tourer en Grand tourer. GLA, GLC GLE. En daar dan weer coupe versies van.

Zal de leeftijd zijn inderdaad, maar et is verdikke ook niet meer bij te houden. o_O

Ik ben ook niet meer zo goed op de hoogte van het huidige modellenaanbod. Komt denk ik ook wel omdat er zo ontzettend veel verschillende modellen zijn bij merken (zeker als je bijvoorbeeld vergelijkt met dat Mercedes modellenoverzicht van BENZine) en dat ze behoorlijk inwisselbaar zijn. Zie regelmatig niet in 1 oogopslag van welk merk zo'n compacte SUV is. En het interesseert me eigenlijk ook niet, vind vaak een nieuw model niet echt een vooruitgang. De X5 bijvoorbeeld, vind de E70 een stuk dikker en mooier gelijnd dan de opvolger. Hetzelfde verhaal bij de Mercedes ML en GL. Misschien is het de op Azië gerichte styling wat het allemaal 1 pot nat maakt.

Net zoals de eerder besproken A-klasse. Ik vind het een heel sterk model in de eerste verschijning, echte Mercedes uitstraling (doet me beetje denken aan de 1e generatie SLK). Lekker dik, goed op de wielen, korte overhang, mooi geheel. Overweeg hem zelf omdat ik binnenkort weer in NL ga wonen en voor dagelijks en mijn vriendin geen youngtimer wilt rijden.

Maar dan gooien ze er een facelift overheen en wordt het weer zo'n inwisselbaar model met rare hangogen en een neus en kont die helemaal niet past bij de ronde, dikke styling van de rest van de auto. Doet me een beetje denken aan het tweede model 1-serie, daar passen de koplampen en achterlichten ook niet helemaal goed bij de auto. Plak het logo af en het zou echt van alles kunnen zijn.

Enzo Ferrari zei:
De onderwaardering komt met name van de 911-liefhebbers. Destijds was de productie van de 912 gewoon noodzakelijk om de levensvatbaarheid van Porsche te waarborgen (de 911 verkocht in het begin niet al te best). Daarnaast had de 912 juist door zijn vier cilinder een betere balans dan de zwaardere 911 met zijn zes cilinder. Net zoals nu dat een Cayman een betere balans heeft als een 911.

Bovenstaand verhaal (al dan niet waargebeurd) vind ik wel fascinerend. Met name het conservatie gedeelte. Het jarenlang wegzetten van een auto in een droge ruimte voorkomt gewoon niet dat de auto er niet ouder op wordt. In mijn ogen is bij auto's stilstand al gauw achteruitgang, iets wat je bij deze auto ook terugziet. Er zal inderdaad behoorlijk wat tijd en energie in de 912 gestoken moeten worden om hem weer in een goede staat te krijgen. Ik ben benieuwd wat de auto uiteindelijk op de veiling te Parijs gaat opbrengen.

De 912 is vanavond op de veiling verkocht voor 80.000 EUR.

Voor de liefhebbers is de veiling te Parijs hier nog eventjes live te volgen:
https://youtu.be/OtjOp5oBrn4

DsFcydn.png

Tja veilingen, je heb voor jezelf een maximum van 50k, en dan bied je buurman 55, tja ok, 56k dan, etc etc
Je biedt uiteindelijk vaak meer, dan je wat met jezelf had afgesproken.

RM Auctions gaf zelf een richtprijs af van €40.000 - €70.000 Offered without reserve. Dus daar is iemand met 10k EUR overheen gegaan.

Mijn ervaring met veilingen is vaak dat de richtprijs iets te positief wordt ingeschat. Regelmatig wordt met moeite de bodemprijs gehaald, laatst staan de hoogste richtprijs.

Het waren overigens de Hollanders die in de stad van liefde volop op de Porsche aan het bieden waren. Dat ze over de richtprijs gingen leverde ook een klein applaus van de veilingmeester op.

De bieder had beter deze kunnen kopen, https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=256018589 moet net zoveel aan gebeuren :T

Die is alleen niet van jonkheer van Amsberg geweest. De 94-47-AE wel. Daar kwam RM zo'n 20 minuten voor de start van de veiling achter. Of dat meerwaarde heeft, geen idee.

Op Mobile.de had ik ook naar 912's gekeken. Het viel mij op dat er in het degelijke en punktliche Duitsland veel negentwaalfjes in erbarmelijke staat te koop staan. Blijkbaar vinden veel eigenaren het niet de moeite waard om hun 912 in perfecte conditie te houden. Wellicht omdat de markt van perfect onderhouden 912's heel klein is of misschien wel niet bestaat?

Als je daar 80k voor betaalt ben je vergeten je medicijnen in te nemen naar mijn mening.

TYN zei:
Laatst in een topic, een Opel Grandland.. Die moest ik toch even opzoeken, nog nooit van gehoord namelijk.

Toch nog een nieuw model geleerd vandaag. Had er ook nog nooit van gehoord...

Ik zag hem laatst rijden en moest ook even goed kijken. Marketingtechnisch van Opel dus heel slecht. Als zelfs hier al niemand hem kent hoe ga je überhaupt potentiële klanten trekken? Naar de showroom halen is zo 1980. Kan me niet voorstellen dat het een verkoopknaller gaat worden op deze manier.

Terug
Bovenaan