Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Leuk AW artikel over de W123

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/beter-dan-de-mercedes-w123-worden-ze-niet/

Destijds voor mij iets teveel de auto voor boeren en aannemers, (en natuurlijk dé taxi) maar altijd toch wel mooi gevonden. Inmiddels begrijp ik natuurlijk waarom elke boer, aannemer en taxiondernemer deze auto moest hebben, beter was er niet en niets kwam zelfs maar in de buurt als het om kwaliteit ging.

De 45 jaar oude brochure heb ik nog steeds ergens liggen, destijds (en nog steeds) vond ik een 280E in deze kleurstelling helemaal geweldig. Het was dan wel geen S-Klasse, maar die was natuurlijk al helemaal onbereikbaar… :D

QqPX3NJ.jpeg

Zo worden ze tegenwoordig niet meer gebouwd, jammer.
Ik ben wel benieuwd hoeveel een auto van dezelfde kwaliteit tegenwoordig zou moeten kosten.

Zo worden ze tegenwoordig niet meer gebouwd, jammer.
Ik ben wel benieuwd hoeveel een auto van dezelfde kwaliteit tegenwoordig zou moeten kosten.
Behalve de kosten, alles is natuurlijk enorm veranderd in de auto-industrie. Ten eerste het personeel bij een bedrijf als Mercedes, die zijn en denken totaal anders dan de mensen die destijds aan de ontwerptafel van de W123 stonden. Ze hebben ook een heel andere beleving bij een auto dan de Duitse heren van destijds. En verder was een W123 nog helemaal Duits, bestond veel meer uit zelf geproduceerde onderdelen en nagenoeg alle onderdelen werden in Duitsland geproduceerd. Tegenwoordig is dat allang niet meer zo, onderdelen komen overal vandaan en vaak ook uit landen als China of andere lage lonen landen. Probeer dan nog maar eens een kwaliteitsniveau te behalen als dat van de W123, ik denk dat dat bijna onmogelijk is.

De kwaliteit was toen ook niet super, zeer roestgevoelig... Net als alle andere merken. Dat je spullen in Duitsland beter zijn dan die uit andere landen zal meer te maken hebben met het inkoopbeleid ("de goedkoopste leverancier krijgt de opdracht") van een bedrijf. Lopez was zo'n directeur die iedereen uitwrong en dus de kwaliteit kreeg waarvoor hij betaalde en niet waarom hij vroeg. Relatief waren het degelijke auto's, maar ook niet meer dan dat. Als meerdere fabrikanten dieseltjes zouden leveren met 28 pk/liter inhoud zouden die motoren ook langer meegaan, zie oa Peugeot met de Idenor motoren; ook onverslijtbaar.

Daar heb je gelijk in, qua roesten zijn auto's juist veel beter geworden vergeleken met die tijd.

Toen moest een auto gewoon goed zijn.
Nu wordt berekend hoeveel ze op onderhoud kunnen verdienen, 100-150 euro per uur om een sensor te vervangen wat max 18 maanden meegaat.

Kernwaarden „Das Beste oder nichts“ is overboord, en om mensen nu te lokken hebben ze 1000+ (verlichte) sterretjes en grote glimmende schermen.

Maar goed, van alle merken heb ik MB nog redelijk staan qua kwaliteit,

En welk merk heeft heden ten dagen nog een model 15 jaar in productie? (w114-115 - w123) Dan heb je als fabrikant wel alle mogelijkheden en tijd om de "kinderziektes" er uit te halen.

15 jaar? De W123 was er 8 jaar, de W116 zelfs maar 7 jaar. De W126 was er wel lang, 12 jaar.

Zoals meer mensen hier luister ik regelmatig podcasts in de auto. Een die ik al langer volg is die van Smith & Sniff via Spotify. Engelstalige podcast van autojournalist Johny Smith (5th Gear, Maxpower etc) en Richard Porter (o.a. tekstschrijver Top Gear en Grand Tour) - mooie humor en herkenbare gesprekken over auto’s en vele andere zaken. Enniwee - in de aflevering van afgelopen vrijdag een mooie uiteenzetting over juist datgene wat ons allen hier bezig houdt. Waarom de grote Duitse merken schijnbaar afglijden. Dat in een poging aan te haken bij Tesla en Chinese merken ze heel veel tech in de auto gooien en daarmee de kernwaardes die zo bepalend zijn voor hun imago volledig voorbij gaan.
https://open.spotify.com/episode/6Ml2vaVr4ohj23gPpu3wDB?si=maCktYi0Tz2ZH-ngbPtatw

Ter zijde - maar heb ook ‘Zolang het leuk is’ ontdekt waar Wilfred Genee op een heel mooie manier verschillende mensen interviewt. Loopt al een tijdje - dus lekker wat in te halen…

dat denk ik ook.
hey tesla heeft een groot scherm, dat moeten wij ook doen, lekker hip. Toen kwamen ze er achter dat een scherm heel veel goedkoper is dan een mould plus vele knoppen, en de bijbehorende bekabeling. Hey china heeft nu 3 of 4 schemern, 'wacht dat gaan we ook doen, nog groter'/

klanten kunnen wel zeggen dat ze knoppen willen, maar wat weten die nou, mega grote schermen gaan we monteren

Niet alleen schermen, maar ook de simpele dingen. Ik weet niet hoe jullie het zien - ik vind het heel jammer dat we geen auto's meer nieuw kunnen kopen zoals in de jaren 90, vroege jaren '00. Auto's die een eigen identiteit hebben, die jou op basis van materiaal, kleur en vorm vertelden waar ze gemaakt werden. Een auto waarbij de kernwaarden voor luxe en comfort, namelijk ruimte en rust belangrijker waren dan de laatste gadgets. De tijd dat je een ruime E-segmenter kon kopen omdat je de ruimte en zitcomfort nodig had - nog zonder allerlei opgedrongen functies die je never gaat gebruiken. Wat was er mis met een qua uitrusting en motor bescheiden auto met veel ruimte en comfort, maar gebouwd voor de eeuwigheid.
Ik denk met weemoed terug aan bijvoorbeeld een W210 of W211, maar ook een Audi A6 C4/C5/C6 - beide duidelijke voorbeelden van het land en regio waar ze vandaan komen. Duits, maar een heel andere benadering. Wel allebei gevoelsmatig uit een stuk staal gesmeed, en gevoelsmatig ein Auto furs Leben. (ok... de W210 heeft een paar kleine aanloopproblemen gekend, maar toch - jullie snappen me wel) - of in dit licht, een Renault Safrane in RT uitvoering. Simpel, ruim, houdbaar en comfortabel.

Zucht.... we worden oud. Nog even en we gaan de kinderen vertellen dat een patatje vroeger maar anderhalve gulden kostte..

aandeelhouders verwachten bij beursgenoteerde bedrijven elk jaar meer winst.
Pure aantallen verkopen gaat omlaag, en dan moet die winst per auto dus omhoog. Dus goedkopere rommel tegen hogere prijzen. Zie wat stellantis heeft gedaan, verkopen lopen compleet vast in de vs, te duur en kwalitatief mweh.

Wat dus meer en meer gaat gebeuren dat mensen gewoon geen nieuwe auto meer kopen. Want nieuw is te duur en eigenlijk maar zo zo . En dan komt de eu ook nog met elk jaar nieuwe regeltjes om een auto nog bemoeizuchtiger te maken. Ik mis mijn oude w164 haast weer, geen massagestoelen, maar wel een ding dat gewoon altijd werkt.

Die nieuwe S65 gezien bij Leitner? Wat. Een. Ding.

Indrukwekkend - niet begeerlijk.
Op de een of andere manier vind ik dit model op de foto altijd wat vreemd overkomen. Proporties lijken niet helemaal te kloppen. Wielen wat ielig (iig alle af fabriek opties) - in het echt echter een enorme presence.
Voor mij graag in een gedekte kleur - voorkeur groen of blauw ipv cocainewit of sishalounge-zwart

Precies at Dagdromer zegt. Echt een auto waar ik nog geen seconde hebberig van wordt. Terwijl een 'normale' sedan S-klasse W222 me al pakt als er een 4-cilinder Diesel in ligt.

@De Dude: dus..... wanneer staat de proefrit gepland?

Zou die man trouwens ooit wat verkopen? Het lijkt daar meer op een museum met vrij exclusieve uitvoeringen van hele mooie auto's. Elke keer als ik op zijn site kijk, staan er dezelfde bijzondere automobielen op.

Ik liep laatst te mopperen dat een FEBO kipburger vroeger €1,20 was en nu 4€+.

verder helemaal eens met jouw uiteenzetting
5YI6BhA.jpeg

Lekker - vroeger op station Zwolle een vette bek voor onderweg in de laatste trein naar huis na een ietwat uit de hand gelopen vrijdagmiddag-borrel met studiegenoten. Smaakte zo goed dat we dat recept vaak hebben herhaald ;)

(om dan thuis begroet te worden door een ietwat geirriteerde moeder 'het is hier geen hotel' hoorde ik haar dan zeggen terwijl ik de Puch Rider Macho uit de schuur trok om het avontuur met maten in de kroeg of waar dan ook voort te zetten....)

Nostalgie...
w8tg8cV.jpeg

Laatst bewerkt:
Ter zijde - maar heb ook ‘Zolang het leuk is’ ontdekt waar Wilfred Genee op een heel mooie manier verschillende mensen interviewt. Loopt al een tijdje - dus lekker wat in te halen…
Sommige van die interviews duren écht heel lang omdat het leuk was. Moet je dus even de tijd voor uittrekken.

Wit met zwarte velgen is ook niet mijn keuze, maar ging me vooral om de uitvoering; alle opties erop. Velgen wissel je zo om en die specifieke kleur wit is echt prachtig

Prachtige "Franse Mercedes" vanmorgen op de A6, een ONK 404 uit 1972. Het stel op leeftijd genoot zichtbaar van de zonnige rit, en zouden zomaar de 1e eigenaars kunnen zijn van de Peugeot. @ENTE jij had er toch ook één in deze kleur?

uMxvVWy.jpeg

5YI6BhA.jpeg

Lekker - vroeger op station Zwolle een vette bek voor onderweg in de laatste trein naar huis na een ietwat uit de hand gelopen vrijdagmiddag-borrel met studiegenoten. Smaakte zo goed dat we dat recept vaak hebben herhaald ;)

(om dan thuis begroet te worden door een ietwat geirriteerde moeder 'het is hier geen hotel' hoorde ik haar dan zeggen terwijl ik de Puch Rider Macho uit de schuur trok om het avontuur met maten in de kroeg of waar dan ook voort te zetten....)

Nostalgie...
w8tg8cV.jpeg
Met een Malossi ;)

Met een Malossi ;)
Nope een Prestigio. Zag m hangen bij de brommer-boer in Elburg waar we altijd heen gingen voor sneller-maak-spulletjes. Vooral uitgezocht op de looks. Eigenwijs hoekig eindpotje en de platte expansie vond ik wel deftig. Werkte ook goed icm met de andere aanpassingen (15mm bing, ander filter, '50 snel' en andere tandwielen) - ding liep rond de 70 (gemeten door m'n vader die in de auto naast me reedt ;):p:cool:) tot de big end lagers eruit liepen. Toen was de pret over en sowieso ivm behalen rijbewijs tijd voor een auto.

Prachtige "Franse Mercedes" vanmorgen op de A6, een ONK 404 uit 1972. Het stel op leeftijd genoot zichtbaar van de zonnige rit, en zouden zomaar de 1e eigenaars kunnen zijn van de Peugeot. @ENTE jij had er toch ook één in deze kleur?
dfiy9plbo65z.jpg

Bijna!
Die van mij was iets ouder en iets minder turquoise en had geen schuifdak en was import uit de Champagne. Die jij op de foto hebt is nota bene ONK en EERSTE EIGENAAR! Heel bijzonder!

Wel formidabele Reiswagens en inderdaad kwalitatief richting MB, voor de eeuwigheid gebouwd zo leek het en zo blijkt dus ook!
Wat een waanzinnige spot, @R107 :love:

Laatst bewerkt:
MB Sprinter en Ram promaster (fiat ducato) zie je ook steeds meer.
maar die hebben geen 6.6L V8 :ROFLMAO:

we hebben nog een paar express, 15-20 jaar oud, veel roest, maar de motor is nog top

Weet nog goed dat ik die over de Kurfürstendamm zag rijden, majestueus gezicht.

Heb jij die petitie in Berlijn nog ondertekend.. voor een auto'vrij' gebied binnen de ringspoorlijn?

De wens is om autogebruik in dat gebied te reguleren tot 12 dagen per jaar. :ROFLMAO:

zit ik even te kijken op de website van MB, wat ze nog voor leuks aanbieden, nou dat wordt ook steeds minder. de cle c klasse coupe/cabrio en de SL.

cle lijkt niet meer leverbaar, iig niet meer configureerbaar, en dan is er nog de SL, heerlijk in tig combinaties samen te stellen. Met bijv een groen,bruin, blauw of rood interieur. En ook dat zal wel verdwijnen, de sl zie ik dus echt bijna nooit.
Het enige waaraan ik me blijf storen is dat spijltje.
toch vind ik het in het echt wel meevallen en klopt het wel, anders had het waarschijnlijk een a5 achtige look geworden

• Leuk
Waarderingen: R107
tja idd, maar dat past natuurlijk niet, die kan dan niet naar beneden, dan moet het een kleiner raampje worden.

zou er nog een coupe/cabrio komen in de toekomst? BMW zal het ook wel afschaffen. Alleen porsche nog?

• Leuk
Waarderingen: R107
Terug
Bovenaan