Hier ook vers autonieuws!
Van een Mercedes A-Klasse naar een... Smart? Jazeker! Bij huize Bofkont staat er wederom eens wat nieuws op de oprit.
De A-Klasse beviel eigenlijk super. Reed heerlijk, zat lekker en die kleur Echt geweldig. Maar ja, die vele korte stukjes in combinatie met die stijgende olieprijzen... dat hakte er qua verbruik best wel in. Het plan was simpel: de dealer inschakelen voor een A 250e (de plug-in hybride) in exact dezelfde uitvoering. Maar helaas, de zoektocht leverde helemaal niets op wat aan de wensen voldeed.
Net toen ik dacht dat het 'm niet ging worden, kwam de MB-dealer met een verrassing uit de hoge hoed. Een auto waar ik het bestaan niet eens van wist: de Smart#1 Brabus.
"Een Smart... een wát?!" was mijn eerste reactie.
Geen koekjestrommel, maar een leuke volwassen rijdersauto
Voor wie (net als ik) bij Smart nog denkt aan die kleine tweezits koekjestrommels van vroeger: vergeet alles wat je weet. Smart is tegenwoordig een joint venture van Mercedes en het Chinese Geely. Mercedes doet het design, Geely levert de techniek.
En 'Brabus' is hier geen marketingpraatje met wat rode stiksels,
- Aandrijving: Volledig elektrisch, vierwielaandrijving met twee motoren
- Vermogen: 428 pk en 584 Nm koppel
- 0-100 km/u: In 3,7 seconden!
De proefrit: Direct verkocht!
Heb 2 weken lang nagedacht over het aanbod van de MB dealer, mijn gedachten altijd was dat volledige elektrisch is nog niets voor mij.
Nou, hoe snel kan een mening bijdraaien? Na de eerste meters was ik echt direct verkocht. Wat een ontzettend fijne auto en wat een heerlijk onderstel. Lekker sportief, maar toch comfortabel en hij stuurt super direct.
En die souplesse en snelheid, is verslavend.
Ook om te zien vind ik het persoonlijk een geweldig leuke auto,
En qua luxe kom je ook echt niks tekort. Het ding zit bomvol:
- Head-up display
- Beads audio
- Stoel- en stuurverwarming
- Groot panoramadak
- Volledig elektrisch verstelbare stoelen
- En nog veel te veel om op te noemen.
Het wachten op de aflevering duurde even (een maandje), want ik wilde hem echt perfect hebben. De dealer heeft alle velgen weer netjes gemaakt (plus één compleet nieuwe) en er is een gloednieuw Brabus-stuur in gezet, omdat de vorige eigenaar waarschijnlijk met een ring de boel had beschadigd.
Het betreft een vrij jonge demo auto.
De praktijk: Glimlach vs. Actieradius
De auto is nu twee weken in bezit en het begint al lekker te wennen. Hij heeft ontzettend veel pluspunten, al is het verbruik wel even lachen. Op papier moet je 400 km kunnen halen met de 66 kWh accu. In de praktijk? Ik haal momenteel amper 300 km.
Geen enkel probleem met die 15/20km per dag en eigen laadpaal/zonnepanelen.
Maar eerlijk is eerlijk: dat ligt volledig aan mijn eigen rijstijl. Die sprintjes op de binnendoor weggetjes zijn simpelweg té lachwekkend leuk om te laten liggen.
En de minpunten?
Natuurlijk zijn er ook dingetjes die minder zijn. Die irritante, verplichte rijhulpsystemen die tegenwoordig op elke moderne auto zitten bijvoorbeeld. Gelukkig heeft Smart dat wel slim opgelost: je kunt ze voor vertrek heel snel uitzetten via een handige sneltoets.
Maar even zien hoe dit auto avontuur weer komt.
Foto's zijn nog van de dealer.
Untitled by
bofkont OEM, on Flickr
Untitled by
bofkont OEM, on Flickr
Untitled by
bofkont OEM, on Flickr
Untitled by
bofkont OEM, on Flickr
Untitled by
bofkont OEM, on Flickr
Untitled by