Een mooie dag om een beetje te pielen met het plaatsen van foto's, het lukte me al even niet meer om hier wat te plaatsen. Maar zo lijkt het toch te lukken.
Bij deze dus nog eens wat plaatjes van de M5 Touring waar ik nu een half jaar mee rijd. Exterieur is Anglesey Green, interieur Kyalami Orange/Schwarz Merino, met carbon sierlijsten. De auto is direct bij aflevering voorzien van gepolijste gesmede wielen van AC Schnitzer, rondom 21 inch. De I-drive schijf is natuurlijk aangepast aan de wielen en een maand of twee na aflevering heb ik de einddemper van Akrapovic laten monteren, voor een net wat dieper geluid.
Uit allerlei tests en eerdere rij-ervaringen wist ik al dat de wegligging, het veergedrag en de demping niet het sterkste punt van deze G99 M5 is. Het hoge gewicht en de enorme afmetingen spelen de auto simpelweg parten, met name op slecht wegdek. Uit de ervaringen van Joe Achilles wist ik ook dat het vervangen van de wielen een grote verbetering opleverde. Hij koos voor Edelweiss wielen en het veel lagere gewicht per wiel maakte dat zijn auto merkbaar beter werd in veer- en weggedrag. Met de dealer heb ik dat besproken en ik was eigenlijk van plan ook zo'n set Edelweiss wielen te bestellen, of een set van Vossen. Toen de AC Schnitzer demo toevallig bij de dealer stond, werd ik getipt om even te komen kijken. En ja, toen was ik verkocht. De wielen zijn een stuk lichter dan de standaard set en de set deed me denken aan de gepolijste set M-parallel wielen die ik ooit had op mijn E38 728i.
Al met al werd het een behoorlijk uitgesproken auto, en dat heb ik geweten. Een dag na de aflevering stond hij al op Autoblog en ik word nog steeds regelmatig aangesproken door mensen die in meeste gevallen helemaal enthousiast zijn over de auto. Allemaal heel positief en leuk, gelukkig.
Met het monteren van de eindddemper heb ik bewust even gewacht, ik wilde eerst even rijden zonder, om te beleven wat ik van het standaard geluid vond. Nou, dat viel inderdaad (had ik ook gezien en gelezen in tests) tegen. Met de Akrapovic einddemper is het een stuk leuker, zonder dat het ordinair wordt.
En hoe rijdt hij nu? Gelukkig heel goed. Het is natuurlijk een grote en zware auto en dat merk je echt wel op bepaalde momenten. Maar in de meeste situaties rijdt het echt als een sportieve vijf. Strak en toch comfortabel. Lichtvoetig zelfs, soms. Echt heel goed gedaan. Met de hele set up in comfort is het een fijne en comfortabele familie-auto, en zo wordt hij ook gebruikt. Als ik er alleen mee rijd, kan de set up wat sportiever worden en heb ik de lol van een echt razendsnelle V8.
Deze zomer mag hij mee naar Frankrijk en Italië, dan gaan we er onder meer de Alpen mee in. Dat moet een feestje worden, lijkt me.