Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Wie gaat er nog flink vlammen op de Autobahn?
J37B54-1550x804.jpg
Nou vlammen. Duitsland is qua rijden echt ronduit kut geworden met alle baustellen. Met de camper onderweg naar Kroatië maar van die sta mi en baustellen word je niet goed meer.

Het scheelt in Duitsland echt heel veel wanneer je er door rijdt. Ik probeer echt het hoogseizoen te vermijden en dat lukt vaak aardig goed, daar buiten kun je nog prima doorrijden en eerlijk gezegd rijd ik in Duitsland gewoon standaard 150-160 km/u op de ACC, ook als er maar 120 of 130 is toegestaan. Gewoon een fijne kruissnelheid!

Wie gaat er nog flink vlammen op de Autobahn?
J37B54-1550x804.jpg
Ga wel via de autobahn, maar met een Volvo 240 is veel harder dan 110-120 niet echt comfortabel.

In voorgaande jaren altijd wel flink door kunnen rijden op de autobahn. Vooral in de C350e van mijn ouders kon ik echt richting de 230 km/u blazen en lange tijd op die snelheid rijden. Ook wel vet om in 5 uur tijd van Nederland naar Denemarken te kunnen rijden.

Het scheelt in Duitsland echt heel veel wanneer je er door rijdt. Ik probeer echt het hoogseizoen te vermijden en dat lukt vaak aardig goed, daar buiten kun je nog prima doorrijden en eerlijk gezegd rijd ik in Duitsland gewoon standaard 150-160 km/u op de ACC, ook als er maar 120 of 130 is toegestaan. Gewoon een fijne kruissnelheid!
Jij zal vanuit CH ook meestal de route A5-A61 kiezen neem ik aan? Bij niet teveel drukte vond ik dat een verademing vergeleken met de A3, veel mooier wegdek en weinig Baustellen. De A3 is van Oberhausen tot Nürnberg één groot drama momenteel, en dat zal ook nog wel een aantal jaren duren vrees ik.

Werkzaamheden duren ook lang, altijd opvallend hoe weinig activiteit je ziet bij de wegversmallingen. Als het economische belang voorop zou staan dan zouden ze veel meer met ploegendiensten moeten werken, en 24/7 doorwerken om het zsm klaar te krijgen. Maar net als in NL lijkt de economie in Duitsland steeds meer van ondergeschikt belang te zijn.

Jij zal vanuit CH ook meestal de route A5-A61 kiezen neem ik aan? Bij niet teveel drukte vond ik dat een verademing vergeleken met de A3, veel mooier wegdek en weinig Baustellen. De A3 is van Oberhausen tot Nürnberg één groot drama momenteel, en dat zal ook nog wel een aantal jaren duren vrees ik.

Werkzaamheden duren ook lang, altijd opvallend hoe weinig activiteit je ziet bij de wegversmallingen. Als het economische belang voorop zou staan dan zouden ze veel meer met ploegendiensten moeten werken, en 24/7 doorwerken om het zsm klaar te krijgen. Maar net als in NL lijkt de economie in Duitsland steeds meer van ondergeschikt belang te zijn.
Ja dat was voorheen mijn route en dan bij Rheinfelden de grens over, laatste stukje A98 is zoo rustig, kun je makkelijk 200 km/u+ rjden en dan sla je de hele drukte bij Bazel over! :)

Maar ik woon nu wat meer Oostelijk tov Zürich dus dan ga ik via Schaffhausen de grens over, de A81 richting Stuttgart en dan daarna richting de A5-A61, ongeveer 700 km in totaal. Daar moest ik met een EV 4 keer voor laden in de winter :ROFLMAO: nu gelukkig niet meer :p

Ja dat was voorheen mijn route en dan bij Rheinfelden de grens over, laatste stukje A98 is zoo rustig, kun je makkelijk 200 km/u+ rjden en dan sla je de hele drukte bij Bazel over! :)

Zo reed ik nu ook, inderdaad een heerlijk stukje Autobahn en niet de drukte bij Bazel.

• Leuk
Waarderingen: JL86

Nederland heeft het qua werkzaamheden echt wel beter voor elkaar. Enige is de afsluitdijk. Dat is echt onbegrijpelijk. Ze hadden destijds alles tegelijk aan moeten pakken in plaats van eerst de sluizen en daarna de dijk zelf.

Klopt, in NL gaat men sneller te werk met wegenonderhoud dan in Duitsland. De A3 bij Keulen is al tientallen jaren een bouwput en het lijkt ook nooit af te komen.

Nederland heeft het qua werkzaamheden echt wel beter voor elkaar. Enige is de afsluitdijk. Dat is echt onbegrijpelijk. Ze hadden destijds alles tegelijk aan moeten pakken in plaats van eerst de sluizen en daarna de dijk zelf.
Volgens Chat komt dit door: "De sluizen werden als eerste aangepakt omdat ze essentieel zijn voor de waterhuishouding en kwetsbaarder zijn dan de dijk."

Blijkbaar was het dusdanig urgent dat hiervoor gekozen is. Als je het ziet denk je als leek dat het allemaal wel meeviel met die urgentie.

Volgens Chat komt dit door: "De sluizen werden als eerste aangepakt omdat ze essentieel zijn voor de waterhuishouding en kwetsbaarder zijn dan de dijk."

Blijkbaar was het dusdanig urgent dat hiervoor gekozen is. Als je het ziet denk je als leek dat het allemaal wel meeviel met die urgentie.
Had dan de rest tegelijkertijd aangepakt nu is de dijk al 5 jaar een bouwput en flessenhals.

Laatst bewerkt:
Als het economische belang voorop zou staan dan zouden ze veel meer met ploegendiensten moeten werken, en 24/7 doorwerken om het zsm klaar te krijgen. Maar net als in NL lijkt de economie in Duitsland steeds meer van ondergeschikt belang te zijn.

In NL is ook een veilige werkplek, gemor om nachtwerk (niet genoeg werklui enthousiast voor te krijgen) reden dat wegwerkzaamheden moeizamer gaan. Neem de A30, deels tussen B'veld en Ede, is nu weer klaar maar is vanaf het vroege voorjaar opgebroken geweest. Hier werd ook alleen doordeweeks en overdag gewerkt, op sommige uitzonderingen na als de werkzaamheden daar om vroegen.

In NL gaan wij rap de kant van Duitsland op, vrees ik, qua slechte staat van infrastructuur, onvoldoende besteding van noodzakelijke gelden, wegafsluitingen door niet tijdig onderhoud of vervanging.

Neem de Merwedebrug maar.. in 10 jaar tijd is een vervanging niet gelukt.. dat zit er nu wel aan te komen door dat hele verbredingsproject van de A27 maar dat neemt nog wel wat jaren in beslag. Waar ligt dat dan aan? Is het alleen geld of is het ook het hele plantraject, randvoorwaarden, inspraak.. etc..

Neem de Merwedebrug maar.. in 10 jaar tijd is een vervanging niet gelukt.. dat zit er nu wel aan te komen door dat hele verbredingsproject van de A27 maar dat neemt nog wel wat jaren in beslag. Waar ligt dat dan aan? Is het alleen geld of is het ook het hele plantraject, randvoorwaarden, inspraak.. etc..
Het ligt denk ik niet alleen aan geld. Als we willen is er geld genoeg. Het collectief is echter niet sterk genoeg om beslissingen in het grotere perspectief te kunnen en willen slapen.

Terug
Bovenaan