• We moeten de systeemsoftware onder het forum updaten. Daarvoor zal het forum helaas een tijdje offline zijn. Dit gebeurt woensdag 5 augustus om 09.00 uur en zal ongeveer 2,5 uur duren. Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

Teutonia LXV :Geschwindigkeit

Bofkont SLK350 zei:
Beste AlbertSH,

Ik zie juist wel de meerwaarde van die lage kmstand, zeker bij een AMG, die is zeer bepalend ook voor de waarde.
Ook zie je dat vaak terug in het interieur, met een lage kmstand is alles zoveel netter.
Maar goed je moet je eigen afwegingen maken (y)

Het kan een overweging zijn, als je het geld er voor over hebt, om een auto met een hele lage kilometerstand te kopen, maar ik heb het er denk ik niet voor over. Ik heb dan toch het idee dat je vooral betaald voor de lage kilometerstand en niet voor de daadwerkelijke staat waarin de auto verkeerd. Zo'n auto heeft wel heel veel stil gestaan dan namelijk en misschien ook wel veel korte ritjes gemaakt, wat ook niet bevorderlijk is voor een auto in het algemeen.

Trek je de SLK af en toe niet even vol open Bofkont, om ook een beetje van het geluid te kunnen genieten? ;) Ook geen vervelende Teutoon om mee te rijden deze dagen, denk ik zo:
IMGP6958.jpg

BENZine zei:
Inderdaad perfect cabrioweer, was er ook mee onderweg en kwam er ook ontzettend veel tegen in de dorpjes en op de dijkjes. Het is en blijft leuk! :cool:

https://i.imgur.com/A5VquU2.jpg

Prachtige wagen, wel verfrissend in de rode kleur, kan deze SL wel hebben! Op het nieuwere model vind ik het dan weer wat minder geslaagd:
used-2003-mercedes~benz-sl~class-sl5002drroadster50l-9871-15884768-12-400.jpg

Target Cars, proefrijden alleen op het terrein. Aankoop keuring ook, de auto’s verlaten het terrein alleen na betaling. Beetje als kopen op een veiling. Je kan dus veel pech hebben of een hele goede voor weinig geld.

Zoek wel even uit wat de rest BPM is, ik schat zo’n 1000 euro. En wat er aan gepast moet worden voor zijn inburgeringsproces. Tellers en entertainment systemen bv. Verder heb je een trailer nodig en moet je langs de RDW. Stel je vragen anders even op het Mercedesforum.nl, daar zitten mensen die ervaring hebben met ombouwen van Japanse auto’s. Wel opvallend vind ik dat de Youngtimerhandel ook overstapt op de Japanse exemplaren.

speedtouch zei:
Die Peugeot Viva City op de achtergrond, is die van jou?;)

[hap-modus aan] Nee, ik doe alles op de fiets en met het OV momenteel. Af en toe leen ik de VW Polo van m'n ouders ook nog. :cool: [/hap-modus uit]

Om de nieuwe pagina maar meteen een beetje op te leuken:
2005-mercedes-c55-am-4.jpg

BENZine zei:
Vandaag eens een stukje gereden met de W213. Het was “slechts” een E200 benzine, maar eigenlijk komt de auto daarmee weinig tekort. Erg soepel en stil, en wat een comfortabele auto is die E-klasse! En de afwerking van het interieur en het materiaalgebruik zijn echt top, daar kan de G30 wat mij betreft toch niet helemaal tegenop. Prachtig dashboard ook, moest er in het begin erg aan wennen maar nu kan ik het zeer waarderen met het widescreen beeldscherm.
Ik denk dat mijn volgende auto (na 16 jaar BMW) een Mercedes-Benz E-Klasse wordt.

Het is maar net in welk merk je jezelf het meest thuis voelt. Zoals eerder aangegeven hangt of staat alles in deze klasse maar net hoe de auto is geconfigureerd. Zelf vind ik de nieuwste Benzen al gauw te kitscherig van binnen. Bij BMW lopen ze misschien wat achter qua afwerking en materiaalgebruik, maar oogt het vaak wel een stuk sfeervoller. Van de Duitse drie is Audi in mijn ogen echt Koning wat betreft interieur afwerking, alles zit tip top in elkaar, alleen vind ik het weer te klinisch allemaal.

@Albers
Ik begrijp het niet zo goed. Er komen de meeste vage imports uit Japan langs hier, wat voor jou blijkbaar geen belemmering is, maar zelf eentje uit Duitsland (laten) halen is geen optie?

Zoiets, rechtstreeks van een Duitse liefhebber.
[size=small]"Das Fahrzeug wurde seit meinem Besitz penibelst gewartet es exestiert ein ganzer Ordner mit Rechnungen."[/size]

BENZine zei:
Overigens wel bizar wat er momenteel allemaal gebeurd door de WLTP. Dezelfde auto’s met dezelfde uitstoot worden door een andere meting van die uitstoot in BPM-Nederland ineens duizenden euro’s duurder, en heel veel types worden gewoon geschrapt uit het programma. Dat zal wellicht tijdelijk zijn, maar toch! Zo ziet het modellenoverzicht van de E-Klasse benzine er momenteel zo uit:

UGPOaYg.png

Dus géén 250 meer, géén 300, géén 400... slechts de 200 en een 2-tal AMG’s blijven over. En de E200 blijkt dan ineens bijna 5k duurder te zijn geworden....., nogmaals heel bizar!

Bizar inderdaad! Wat is WLTP? Wat heb ik gemist?

Kan me voorstellen dat zo'n E200 prima voldoet. Onder Nederlandse omstandigheden althans, op de Autobahn of diep in de Alpen kom je toch wat stront tekort, lijkt me zo. Maar goed, blijft relatief natuurlijk.

Wat mij betreft maakt Audi een grote fout door de hele bediening met touchscreens uit te voeren. Ik vind dat echt verschrikkelijk, je moet er elke dag met een poetslap overheen om de boel netjes te houden. Gelukkig hebben Benz en BMW nog knoppen.

Het is vooral een kwestie van smaak, de keuze tussen de A6, de 5 en de E. Maar een E200 zou ik nooit kopen. Dan haal ik liever een E250 of E300 uit Duitsland. Met exclusive exterieur. Want de ster moet natuurlijk wel op de kap!

BENZine zei:
Wat mij betreft maakt Audi een grote fout door de hele bediening met touchscreens uit te voeren. Ik vind dat echt verschrikkelijk, je moet er elke dag met een poetslap overheen om de boel netjes te houden. Gelukkig hebben Benz en BMW nog knoppen.

De G30 heeft ook een touchscreen, maar dat gebruik ik nooit. De I-drive knop werkt net zo goed en het scheelt poetsen.....:T

funf zei:
Maar een E200 zou ik nooit kopen. Dan haal ik liever een E250 of E300 uit Duitsland.

Zo heb ik (zoals je weet) ook altijd gedacht. Echter, ik ben van plan om de auto de eerste paar jaar op de BV te zetten en zit dus niet te wachten op heel veel extra bijtelling. En trouwens, de E250 is ook maar een 2.0 4-cilinder, net als jouw 530i. Die klinken echt niet beter bij vol-gas dan een E200. Ze zijn alleen net iets sneller, maar in de basis zijn de motoren gelijk.
En nogmaals, door het hoge koppel bij slechts 1200 toeren en de 9-traps automaat is een E200 heel soepel en kom je eigenlijk niks tekort. Topsnelheid en acceleratie wijken maar nauwelijks af van mijn 528i. Dus eigenlijk zie ik weinig redenen om spijt te krijgen van een E200.

TYN zei:

WLTP: WAT IS HET NU EIGENLIJK?(WORLDWIDE HARMONISED LIGHT VEHICLE TEST PROCEDURE)

Officiële vernieuwde procedure om het Brandstofverbruik te testen.

Per september 2017 is er een nieuwe officiële testmethode gelanceerd in Europa hiermee wordt het brandstof verbruik nauwkeuriger gemeten. De voorgaande NEDC testen zijn vervangen door de nieuwe WLTP test-methode. De nieuwe test kan het verkeer en rijgedrag beter nabootsen. Dit betekend voor u dat de brandstofverbruiksresultaten meer aansluiten op wat u in de praktijk ervaart.

De nieuwe testprocedure omvat:
- Realistischer rijgedrag (breder temperatuurbereik, sneller en dynamischer)
- Hogere gemiddelde en maximumsnelheden
- Meerdere rijscenario's
- Verschillende motoren, transmissies en wielformaten, Extra opties en laadvermogen
- CO2-uitstoot eigen voertuig

Met de nieuw resultaten Heb je misschien het gevoel dat het brandstofverbruik van jouw auto fors is toegenomen. Dit is niet het geval. De weergegeven resultaten zijn bedoeld om jouw brandstofverbruik nauwkeuriger weer te geven. Daarbij blijft het een test die is uitgevoerd in een laboratorium waarbij er geen rekening wordt gehouden met het verkeer, weersomstandigheden, lading en je rijstijl.

Bron: https://www.schurer-kamphuis.nl/ford-acties/wltp-wat-is-het-nu-eigenlijk/?gclid=EAIaIQobChMIn7WMqOuU2wIVyUPTCh0y6Q9vEAAYASAAEgI4qfD_BwE

https://www.wltp-info.nl/

Wel opvallend vind ik dat de Youngtimerhandel ook overstapt op de Japanse exemplaren.

Hoeveel bijzonders is er nog in Duitsland te vinden? 500E was in het verleden ook wat tegen Japanse import, maar lijkt ook van toon veranderd.

Er is niks mis met de WLTP, alleen moet er in NL z.s.m. een correctie komen op de BPM om onterechte extra belasting te voorkomen.

BENZine zei:
Er is niks mis met de WLTP, alleen moet er in NL z.s.m. een correctie komen op de BPM om onterechte extra belasting te voorkomen.

Dan mogen ze bij de RAI vereniging en ministeries van Financiën en Infrastructuur en Waterstaat weleens opschieten, want de nieuw te verkopen auto's worden nu al wel onterecht extra belast dus.

Het zou mij niet verbazen als de verkopen straks grotendeels stilvallen. Klanten pikken dit toch niet?

Carfanatic zei:
Het zou mij niet verbazen als de verkopen straks grotendeels stilvallen.

Ik zou niet weten waarom, zelf kijk je toch ook naar wat anders?

Als ik er nu één koop dan moet het een voorraad auto zijn voor de oude prijs. Ik laat mij echt geen extra poot uitdraaien van 5k door het Haagse gepeupel.

Geweldig Benzine (y)
Genieten me die prachtige SL.

Natuurlijk trek ik hem geregeld even goed los Albertsh maar niet in het absurde, gisteren vooral was puur genieten met die automaat die nu eindelijk schakelen moet zoals hij moet, wat een verschil!! de motor/bak pakt zoveel beter op en door, echt merkbaar stukken krachtiger, nu komt zijn ware potentie boven wat hij kan, wellicht dat de nieuwe bougies ook wat invloed hebben?
Echt een bijzonder krachtig blok deze 350 V6, het blijft genieten.

BENZine zei:
Carfanatic zei:

Als ik er nu één koop dan moet het een voorraad auto zijn voor de oude prijs. Ik laat mij echt geen extra poot uitdraaien van 5k door het Haagse gepeupel.

Gelijk heb je ;) Maar een leaserijder zal gewoon zijn auto vervangen, de laatste particuliere koper zal zich hoogstens verbazen over de nieuwe prijzen. Verder zijn de gevolgen van de WLTP ook niet breed uitgemeten in de media.

Dat zeg je nu wel over die leaserijder, maar ik wil automaat, schuifmans, leer en een goed audiosysteem in mijn auto. Dat kan nu net uit met een Golf. Is dat over 4 jaar alleen mogelijk in een Polo, blijf ik 5 jaar met deze auto rijden en dan zo lang mogelijk rekken in looptijd. Mijn collega heeft hetzelfde met haar 1-serie in full-optioneel. Blijven rijden tot de leasemaatschappij moeilijk gaat doen.

Ik wil niet weten wat het keuzelijstje gaat zijn na dit contract. Ik overweeg al een tijdje om de km vergoeding bij de OR ter discussie te stellen. Zelf kopen en 29 cent per kilometer declareren. Mogen de collega’s zonder leaseauto ook doen

Carfanatic zei:
Gelijk heb je ;) Maar een leaserijder zal gewoon zijn auto vervangen, de laatste particuliere koper zal zich hoogstens verbazen over de nieuwe prijzen. Verder zijn de gevolgen van de WLTP ook niet breed uitgemeten in de media.

Nee, maar zou dat niet een bewuste keuze zijn? Hoe meer er over geroepen wordt des te meer dat de markt op slot kan gooien. Nu hebben velen er geen weet van en bestellen gewoon een auto.

Maar ik kan mij niet anders voorstellen dan dat er achter de schermen wel de nodige heibel over is, want het is hoe dan ook schadelijk voor de autobranche. Gisteren noemde de verkoper bij Wensink een voorbeeld van een bepaald model Smart, die kostte 15k en moest nu ineens 18k opbrengen, tja die koopt dan dus geen hond meer.

Ik heb ook helemaal niks mee gekregen over die WLTP. Vreemd dat er zo weinig ruchtbaarheid aan wordt gegeven door belangenpartijen. Is toch wel weer een hele forse klap voor de Nederlander die iets leuk wilt rijden, weer een flinke BPM verhoging op alles met een beetje leuke motor. Ten opzichte van onze buurlanden wordt het een beetje lachwekkend. De autobranche zal het ook wel benauwd gaan krijgen, modellen waar een beetje marge op te verdienen valt worden helemaal onverkoopbaar.

TYN zei:
@Albers
Ik begrijp het niet zo goed. Er komen de meeste vage imports uit Japan langs hier, wat voor jou blijkbaar geen belemmering is, maar zelf eentje uit Duitsland (laten) halen is geen optie?

Zoiets, rechtstreeks van een Duitse liefhebber.
[size=small]"Das Fahrzeug wurde seit meinem Besitz penibelst gewartet es exestiert ein ganzer Ordner mit Rechnungen."[/size]

Dat is ook zeker een optie, maar het hele proces van kijken bij de dealer is juist ook leuk en je rijdt niet zomaar even naar Duitsland op en neer. Vooral niet omdat de exemplaren die goed lijken, veelal in Zuid-Duitsland of tegen de Poolse grens staan, even 500-600 kilometer enkele reis (minimaal).

Ik zoek geen kombi, al is het wel een toffe kleur op die jij aangeeft. Dan meer zo één als onderstaande:
$_20.jpg

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=262331632&categories=Limousine&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=31&maxMileage=150000&pageNumber=1&scopeId=C&action=eyeCatcher&searchId=0c778428-58a1-d025-1b22-f627853417f2

Maar dan koop je dus echt vanaf het plaatje.

Ik kwam bij volstrekt nutteloze websurfuurtjes ook nog deze tegen,

https://www.autoscout24.es/anuncios/mercedes-benz-cls-63-amg-mercedes-benz-cls-63-amg-aut-servicios-en-mercedes-gasolina-negro-cc1a1164-95d6-781e-e053-e250040a8953?cldtidx=12 de eerste cls blijft toch wel een schoonheid, klassieker in de dop.

BENZine zei:
Wat betreft basis-motorisering ben ik ook wel benieuwd naar hoe de 520i van Dagdromer bevalt, die zal er na een aantal maanden gebruik vast al een goed oordeel over kunnen geven.

Inmiddels 2 maanden en 9300km verder... heb door omstandigheden meer gereden dan gepland. Ook veel (zeer) lange ritten zoals Duisburg - Munchen vv (over 2 dagen) en Brussel-Parijs-Dronten (in 1 dag). En de balans is positief. Zeer positief. Een comfortabele en vlotte reiswagen waar je met een veilig gevoel afstanden mee aflegt. Natuurlijk is dit niet een snelle auto, in ieder geval niet in de lineup van de 5-serie. Maar de auto is wel meer dan snel genoeg om met een aanzienlijk snelheidsverschil door het dagelijkse verkeer te rijden.
Snelheid is echter bedrieglijk. Omdat de auto zeer stil is, is er weinig beleving. De benzinemotor is stiller dan de diesel en bromt ook minder. Hoewel niet de charme en het karakter van een 6-in-lijn, komt er een best wel aardig roffeltje uit. Op papier en in realiteit bv sneller (184pk/1600kg) dan de Skoda (150pk/1500kg), maar voelt dus langzamer.
Prima te doen, zo’n basismotor. Nog steeds zeker 50 tot 70 pk meer dan de gemiddelde auto in NL. In het dagelijks gebruik druk ik het gaspedaal zelden verder in dan 1/3 vaak minder en ben daarmee goed onderweg. Vlot zelfs soms.
Die grappige performance meters (digitale weergave van het aantal pk en nm dat je op dat moment gebruikt) bevestigd dit ook. Zelden maximaal vermogen gebruikt.
Echter.... het koppel is niet altijd daar. Met name in druk jojo-verkeer op de Autobahn (waar je dus in een treintje 170 rijdt, af remt tot 140, en weer accelereert en dan lang achter elkaar, merk je dat het aantal Nm te laag is om met een lekker gevoel snel op te pakken. De bak schakelt dan al snel een trap of 2 terug (zijdezacht mind you) en dan gaat ea wel lekker voorwaarts, maar rijdt onrustig.
Is dat een een probleem? Nee, zeker niet, maar heeft wel als resultaat dat je vanzelf wat rustiger en defensiever rijdt.
Nogmaals, ik ben happy, maar heb dan ook een ander referentiekader. De laatste moderne auto was een Superb met 150pk diesel, de laatste moderne BMW een E60 523i. Dan valt zo’n 520i best goed te doen. Heb je echter consequent meer als 200pk onder voet gehad zou ik het niet doen. Tenzij je jezelf na een lange proefrit hebt kunnen overtuigen. Zelfs bij een E200 zou ik na een 528i echt even goed nadenken.

BENZine zei:
Carfanatic zei:

Nee, maar zou dat niet een bewuste keuze zijn? Hoe meer er over geroepen wordt des te meer dat de markt op slot kan gooien. Nu hebben velen er geen weet van en bestellen gewoon een auto.

Maar ik kan mij niet anders voorstellen dan dat er achter de schermen wel de nodige heibel over is, want het is hoe dan ook schadelijk voor de autobranche. Gisteren noemde de verkoper bij Wensink een voorbeeld van een bepaald model Smart, die kostte 15k en moest nu ineens 18k opbrengen, tja die koopt dan dus geen hond meer.

Ik heb net ff gekeken, maar de 530i lijkt ook een stuk duurder te zijn geworden sinds november 2017. Scheelt drie mille. Wat een geld....

BENZine zei:
Carfanatic zei:

Houdt er rekening mee dat BPM en andere belastingen pas worden berekent bij kentekenaanvraag. Was ook bij mijn 520i, weliswaar een 2017 auto, maar de BPM werd berekend in maart 2018.

Overigens dat verschil met de 530i... ik heb me goed laten informeren bij een bekende tuner met goede naam in BMW kringen. Het is mogelijk om een 520i op bijna het niveau van de 530i te krijgen voor slechts 800 Euro. Of ik dat ga doen weet ik niet om eerlijk te zijn, maar voor het extra koppel (zie voorgaande post van mezelf) wel lekker. Aan de andere kant wil ik geen gok nemen met de betrouwbaarheid.
In ieder geval door de nieuwe belastingregels worden dit soort oplossingen steeds interessanter

Tja, waarom niet? De 520i motor is eigenlijk gelijk aan het 530i-blok, alleen dan geknepen. Dus kun je er rustig voor kiezen om een 520i te laten tunen, die reserves zitten er ruimschoots in. Een 530i zou ik niet laten tunen, meer dan 250pk uit een 2.0 blok persen lijkt mij niet verstandig.

Een 200E is ook heel eenvoudig op 250E-niveau (of hoger) te krijgen.

funf zei:
Ik heb net ff gekeken, maar de 530i lijkt ook een stuk duurder te zijn geworden sinds november 2017. Scheelt drie mille. Wat een geld....

Ik zou gewoon verhuizen naar een land waar de zon wat vaker schijnt :)

Over zon hebben we hier deze lente niet te klagen, het lijkt wel Spanje :cool:

BENZine zei:
Tja, waarom niet? De 520i motor is eigenlijk gelijk aan het 530i-blok, alleen dan geknepen. Dus kun je er rustig voor kiezen om een 520i te laten tunen, die reserves zitten er ruimschoots in. Een 530i zou ik niet laten tunen, meer dan 250pk uit een 2.0 blok persen lijkt mij niet verstandig.

Zou dat zo zijn? Het verschil tussen de 520i en de 530i is 68 pk. Het verschil in koppel is 60 nm. Dat zal toch niet enkel op te lossen zijn met een eenvoudige software-aanpassing? Ik neem aan dat BMW andere onderdelen gebruikt voor de 530i, zoals bv. de turbo’s. Maar wellicht vergis ik me, en dan is zo’n kuur natuurlijk erg interessant. Zo bezien is de E200 dan ook voldoende. Kuurtje voor wat extra vermogen en klaar.

DagDromer zei:
Overigens dat verschil met de 530i... ik heb me goed laten informeren bij een bekende tuner met goede naam in BMW kringen. Het is mogelijk om een 520i op bijna het niveau van de 530i te krijgen voor slechts 800 Euro. Of ik dat ga doen weet ik niet om eerlijk te zijn, maar voor het extra koppel (zie voorgaande post van mezelf) wel lekker. Aan de andere kant wil ik geen gok nemen met de betrouwbaarheid.
In ieder geval door de nieuwe belastingregels worden dit soort oplossingen steeds interessanter

Welke tuner is dat?

funf zei:
BENZine zei:

Zou dat zo zijn? Het verschil tussen de 520i en de 530i is 68 pk. Het verschil in koppel is 60 nm. Dat zal toch niet enkel op te lossen zijn met een eenvoudige software-aanpassing? Ik neem aan dat BMW andere onderdelen gebruikt voor de 530i, zoals bv. de turbo’s. Maar wellicht vergis ik me, en dan is zo’n chipkuur natuurlijk erg interessant. Zo bezien is de E200 dan ook voldoende. Chip erin voor wat extra vermogen en klaar.

Je zal verbazen hoeveel motoren er tegenwoordig juist wel 'hetzelfde' zijn en puur softwarematig begrensd zijn.

De 2 liter 184pk '200' van Mercedes is indentiek aan de 2 liter 211 pk '250' maar dan begrensd
Mazda's 120 pk SkyActiv benzine motor is hetzelfde als de 165pk versie maar dan begrensd zelfde geld voor de 150pk 2.2 diesel vs de 175pk
Alfa Romeo's Giulia 200pk 2.0T is hetzelfde als de 280pk 2.0T in de Veloce, geld ook voor de 136/150 en 180pk 2.2 diesel
VW 1.0 TSI in alle smaken van 90-115pk
Ford 1.0 Ecoboost 100 en 125 pk (140pk heeft andere turbo)
En dan niet te vergeten de BMW 114/316i die hetzelfde was als de toenmalige 1.6 '20i'
En er zullen er nog meer zijn.

Het kost een fabrikant meer om een losse assemblage lijn/plan op te stellen met allerlei verschillende voorraden en eventuele aanpassingen aan een standaard ontwerp. Even wat lager afstellen in de ECU is dan een stuk goedkoper. Daarom is BMW ook naar het modulaire ontwerp van de B38/48/58 en B37/47/57 gegaan. Alles 500cc per cilinder en bijna alles kan gecombineerd worden. En geeft daarmee een kosten reductie.

Inderdaad KaddetRT,

Bijzonder al die verschillende versies, maar zou het enkel en alleen software zijn?
In het geval van de Giullia idd wel, dat heeft Squadra bevestigd.

funf zei:
Zou dat zo zijn? Het verschil tussen de 520i en de 530i is 68 pk. Het verschil in koppel is 60 nm. Dat zal toch niet enkel op te lossen zijn met een eenvoudige software-aanpassing? Ik neem aan dat BMW andere onderdelen gebruikt voor de 530i, zoals bv. de turbo’s. Maar wellicht vergis ik me, en dan is zo’n kuur natuurlijk erg interessant. Zo bezien is de E200 dan ook voldoende. Kuurtje voor wat extra vermogen en klaar.

Kijk maar eens naar het aanbod gebruikte benzine E-klasse, dat is voor 90% 200. De 250 (211pk) kom je bijna niet tegen, die zal nauwelijks verkocht worden voor 4,5k meerprijs. Mocht iemand toch wat extra vermogen willen in z’n 200 dan is ie voor 800 euro klaar bij een gerenommeerde tuner, en heeft z’n auto dan ook gelijk op het niveau van de E300. Mensen laten zich niet massaal voor de gek houden.

Mercedes-Benz heeft van de E een hele tijd een voorraadmodel gehad dat je zo uit het rek kon trekken. Dat waren versies met een basismotor en wat voordeelpakketten er op. Dan had je voor 60 a 65 k een nieuwe E voor de deur. De E250 kon je alleen individueel bestellen. En dat pakte inderdaad fors duurder uit.

Overigens is dat niets nieuws. In NL doen de basismotoriseringen het van oudsher beter. Spoilertje erbij om het uiterlijk nog wat op te fluffen en klaar. Zo ging het in de jaren tachtig en negentig al.

Feitelijk is het bestellen van een nieuwe auto naar je eigen smaak gekkenwerk, in financieel opzicht dan. De meerprijs ten opzichte van een leuk uitgerust voorraadmodel is eigenlijk niet meer te verantwoorden.

@funf: Is toch wel meer van de laatste jaren hoor, ten tijde van de W124 koos echt niet iedereen voor een 200 maar zag je zeker zoveel 230E’s. Dat was dan ook echt een ander blok waar kopers de meerwaarde van zagen. Ook bij de BMW E60 was een 525d nog een 2,5 liter en een 530d een 3 liter waar je best een meerprijs voor wilde betalen.

Ik vermoed dat er wel wat verschillen zijn, maar mogelijk meer in de randapparatuur: Grotere radiator, grotere oliekoeler, grotere interkoeler, andere waterpomp etc etc Er wordt nogal wat meer warmte geproduceerd als het vermogen stijgt (en gebruikt wordt) en die zal wel afgevoerd moeten kunnen worden. Dit geldt natuurlijk ook voor de automaat, die meer te verwerken krijgt. Heel lang geleden, bij de BMW 2002, waren er 3 type waterpompen afhankelijk van de uitvoering (2002 en 2002ti, 2002Tii en 2002Turbo), iets met meer schoepen. Bij Oetinger kreeg je bij het chipsetje voor een 1.9TDI ook een oliekoeler erbij (vandaar dat ze wat duurder waren). Alpina levert achteraskoeling met een elektrisch pompje en een klein oliekoelertje, waarschijnlijk niet voor niets.

Geprikkeld door mijn eigen overpeinzingen en uit nieuwsgierigheid heb ik dus geprobeerd om het correcte verhaal mbt de verschillende vermogens uit dezelfde motor te vinden.
Ik heb een aantal bronnen, waar mensen (die claimen te) werken bij de motorenontwikkkelings afdeling van BMW en dealers/specialisten hun zegje over dit thema hebben gedaan. Niet iedereeen is het met elkaar eens, dus ik heb mijn vragen over dit thema, aangevuld met een aantal voor mij specifieke vragen mbt betrouwbaarheid en ervaring met ‘software-optimalisatie’ icm langdurige zware belasting gesteld aan (idd) Mosselman.
Ik heb een zeer keurig en vriendelijke mail terug ontvangen op basis waarvan ik een weloverwogen besluit zou kunnen maken.

In de basis is het zo dat de B48 in de verschillende vermogens-uitvoeringen dezelfde onderdeelnummers gebruiken voor reservedelen, achteraf besteld/gemonteerd. Dit is ook een van de redenen waarom heel veel mensen roepen dat het niks uitmaakt. Want in de situatie van de reservedelen is het voor de fabrikant logischer en voordeliger om slechts een bepaald deel beschikbaar te hebben. Echter.... In de eerste montage kunnen en en worden er wel degelijk andere componenten gebruikt. Dat kunnen andere zuigers zijn, of koppakking (om de kompressie verhouding te beinvloeden), maar ook andere delen. Dit heb ik van enkele technici gehoord, en ik neig er naar dit te geloven.

De moderne motor, laten we de B48 nemen, heeft natuurlijk wel enorme reserves. Je kan dus vrij makkelijk uit de minst sterke variant de sterkste maken. Maar het is niet 100% correct te stellen dat je met enkel een externe box of chippen een 520i een 530i motor ‘geeft’.
De reserves die de 520i heeft echter zijn wel aanwezig en middels kenveld optimalisatie makkelijk eruit te halen.
Erg verleidelijk. Ik ben er nog niet uit.

Het vervallen van de fabrieksgarantie is voor mij wel een dingetje. Nu ben ik gedekt voor een hoop onheil en zou af en toe (als ik een ‘tanden-in-het-stuur-ritje’ heb) ongeveer 15% vermogen wensen. Voor 800 Euro heb ik dat vermogen, maar als de boel kapot gaat een hoop meer stress en gedoe dan de momenten dat ik dat vermogen echt mis.

Overigens is een 530i sedan volgende de technische gegevens van BMW zelf 10kg zwaarder dan de 520i. Dat kan niet alleen een chip zijn of een maatje grotere schijven... ik heb ea niet uitgezocht en kan dit dus niet onderbouwen. Maar het kan dus zijn dat er hoonde 530i enkele delen groter/zwaarder zijn. Of BMW heeft een minimaal verschil op papier gezet om een meerprijs te rechtvaardigen.

Voor de leuk gemotoriseerde auto’s moest je altijd naar Duitsland. Nederland was en is het land van de boekhoudersmodellen. Denk aan die uitgeklede 190 die voor 49.990 in de prijslijst stond. Fiscaal gunstig, maar er zat geen optie op, laat staan een fatsoenlijke motor in. En in dat opzicht is er weinig veranderd. Natuurlijk mede onder invloed van milieu-eisen, maar de centjes spelen nog altijd een heel belangrijke rol. Tegenwoordig kom je met een karig uitgeruste auto als fabrikant niet meer weg, dus verpakken ze een basismotor in een uitvoering met AMG of M-pakket.

Met 184 pk ben je overigens niet slecht af hoor, maar dat toefje slagroom van wat extra vermogen is wel leuk. Ik merk in elk geval dat ik aan de 530i meer rijplezier beleef dan aan de A6. Maar het is wel een kostbaar genoegen.

BENZine zei:
@funf: Is toch wel meer van de laatste jaren hoor, ten tijde van de W124 koos echt niet iedereen voor een 200 maar zag je zeker zoveel 230E’s. Dat was dan ook echt een ander blok waar kopers de meerwaarde van zagen. Ook bij de BMW E60 was een 525d nog een 2,5 liter en een 530d een 3 liter waar je best een meerprijs voor wilde betalen.

Heeft naar mijn idee vooral te maken met het feit dat de meeste motoren tegenwoordig zijn voorzien van een turbo en daardoor "gemakkelijk" zijn op te voeren.
Meer vermogen/koppel is voor de korte termijn leuk. De vraag is wat het op de lange termijn doet voor de levensduur van de motor/aandrijflijn.
Over de remmen hebben we het dan nog niet eens. Vaak komen deze problemen pas na de garantietermijn bij de 2e/3e eigenaar.

@DagDromer: helder verhaal! In jouw geval zou ik lekker genieten van de auto zoals hij is. Zoals gezegd, ben je met 184 pk prima bediend. Natuurlijk is meer leuker, maar dat gaat dan in jouw geval weer ten koste van gemoedsrust. Want ja, je zult maar iets krijgen motorisch. Dan heb je geen garantie. Voor mij was dat ook wel een overweging om de A6 niet te laten tunen.

Ik kan me voorstellen dat veel onderdelen gelijk zijn. Als het vermogen verschil via de elektronica geregeld wordt zal het bestelnummer van een kale crate-engine (zonder in- en uitlaatspruitstuk, dynamo, turbo etc) voor veel uitvoeringen gelijk zijn. En dat zal wel na te pluizen zijn.

Ik heb mijn post nog aangevuld met een opmerking. Door autoccorrect en te snel schrijven zijn daar een paar vreemde woorden in gekomen. Wijzigen lukt me niet meer. Excuus voor de taalfouten.

Overigens, funf, supertip die rubber matten. Beste optie ooit! Om eerlijk te zijn heb ik daar meer lol aan dan een paar extra pk ;)

Terug
Bovenaan