• We moeten de systeemsoftware onder het forum updaten. Daarvoor zal het forum helaas een tijdje offline zijn. Dit gebeurt woensdag 5 augustus om 09.00 uur en zal ongeveer 2,5 uur duren. Onze verontschuldigingen voor het ongemak.

Teutonia LXV :Geschwindigkeit

De automaatbakken van tegenwoordig zorgen er ook wel voor dat je met een basismotor niet snel het gevoel hebt dat je iets tekort komt. BMW met de fantastische 8-bak, Mercedes doet er zelfs nog een schepje bovenop met de 9-traps automaat. In de E200 die ik reed hoorde je de motor geheel niet ondanks dat ik tijdens de rit het tempo er behoorlijk in had. Slechts bij geheel tot de mat intrappen hoor je kortstondig extra geluid (wat dan natuurlijk niet klinkt als een 6-cilinder), maar verder is het gewoon stil in de auto. Dat was in de tijd van 4- en 5-bakken ook behoorlijk anders, toen merkte je tijdens het rijden veel meer van de motor dan nu.

Vooral met kids fijn, DagDromer! In de auto van mijn vrouw gebruik ik ze het hele jaar. Werkt idd super.(y)

Voor daily use volstaat een moderne 4-cilinder ruimschoots. Onlangs nog met een nieuwe 220d gereden...ongelofelijk goed en snel. Meer heeft een mens niet nodig. Maar sexy....nee dat niet.

Aras zei:
Joël D. zei:
michel1975 zei:
Gullwing zei:
michel1975 zei:
Mijn god wat een onzin wordt er uitgekraamd op de FP. Reden dat ik er bijna nooit de reacties lees

80% daar heeft nog geen auto, of rijdt in de auto van hun vader (wat ook meteen de beste auto van de wereld is)
Ik zou me er niet druk om maken.
Je hebt nog gelijk ook.

Mwha. Komt in de buurt toch? :)

Zit nu met de AMG in de Eifel. Blijf me elke keer weer verbazen over het comfort, snelheid en wegligging. Enige jammere is het verbruik. o_O
Nee, het enige jammere is de prijs van de brandstof. Als deze 60 cent kost is het best fijn. Je mist dan alleen wat vermogen, heb ik uit betrouwbare bron ;)

Oké, kan ook. ;) Uiteindelijk over het hele weekend een verbruik van 1:7,7. Had iets ergers verwacht, heb behoorlijk doorgereden. Sterker nog, ik heb een nieuwe hoogste snelheid gehaald, 316 km/h op de teller, 312 op de GPS. :T

BENZine zei:
In de E200 die ik reed hoorde je de motor geheel niet ondanks dat ik tijdens de rit het tempo er behoorlijk in had. Slechts bij geheel tot de mat intrappen hoor je kortstondig extra geluid (wat dan natuurlijk niet klinkt als een 6-cilinder), maar verder is het gewoon stil in de auto. Dat was in de tijd van 4- en 5-bakken ook behoorlijk anders, toen merkte je tijdens het rijden veel meer van de motor dan nu.

En dan is de stap naar een zescilinder eigenlijk ook niet meer te verantwoorden. Dat doe je dan eigenlijk enkel nog voor het geluid.

Dat klopt, tel daarbij dat bij gemiddelde tot vlotte rijstijl die automaatbakken zo zacht schakelen dat je vaak niet in de gaten hebt dat de bak 1 of zelfs 2 versnellingen terug gaat. Of opschakelt.

Carfanatic zei:
Bizar inderdaad! Wat is WLTP? Wat heb ik gemist?

https://www.wltp-info.nl/

Wel opvallend vind ik dat de Youngtimerhandel ook overstapt op de Japanse exemplaren.

Hoeveel bijzonders is er nog in Duitsland te vinden? 500E was in het verleden ook wat tegen Japanse import, maar lijkt ook van toon veranderd.

Klopt. Dat was tien jaar geleden en toen kon je de beste exemplaren nog in Duitsland vinden. Tegenwoordig vist iedereen in die vijver en is Duitsland vrijwel leeg. Komt bij dat Europees geleverde W210, W124, W126, W220 en W203 niet meer bestaan zonder roest en spuitdelen, en in Japan haal je ze nog vrijwel nieuw. Als je tenminste weet wat je doet. Ik was er tegen, maar heb mijn mening bijgesteld. Onbekend maakt onbemind, kennelijk. Maar als een auto werkelijk nieuw is, dan mag 'ie ook uit Ouagadougou komen.

Wat je nu ziet gebeuren is dat Duitse exemplaren extreem gedetailed worden en dan 'weer nieuw lijken.' Maar ik zie dan altijd op de foto's 'voor en na' precies hoe de auto er bij gestaan heeft. Je koopt dus een minder goede auto waar drie spuitbussen zijdeglans zwart en twee klauwen goudverzinkte schroefjes tegenaan gegooid zijn. Niet mijn ding. Een auto moet nieuw zijn, en niet nieuw gemáákt zijn. En die exemplaren vind je soms nog in Japan.

500 E zei:
Wat je nu ziet gebeuren is dat Duitse exemplaren extreem gedetailed worden en dan 'weer nieuw lijken.'

Ik zie ze ook vaak. Bijvoorbeeld auto's die door Stipt Polish Point worden teruggebracht in fenomenale nieuwstaat.

Soms delen de detailers een fotoreportage op Facebook en vertellen ze er een verhaal bij. Zo ook een verhaal over een BMW die was gedetailed en waar de detailer op Facebook zei "bij binnenkomst was de staat van deze BMW behoorlijk slecht, swirls en lakdefecten all-over!" Na de poetsbeurt stond die BMW bij een serieus autobedrijf... Het geeft te denken over auto's die worden verkocht in "fenomenale nieuwstaat".

Ach ik ben zelf wel een groot fan van Stipt Polish, dat vakmanschap gaat ver daar hoor.
Voordeel van een oude Benz zoals die van mij dat alles nog nieuw origineel leverbaar is, dus het opknappen daarvan is dan ook vrij simpel.
Natuurlijk koop ik ook eentje die compleet nieuw en smetteloos is, maar vind nog maar eens eentje die dan ook nog betaalbaar is voor het gewone volk :T

Beste Dagdromer,

Duidelijk/helder verhaal!
Een moderne basis motorisatie zoals een 520i of E200 met die geweldige automaat volstaat zeer zeker in Nederland.
Waar een dikke motor vooral excelleert is op de autobahn op hogere snelheden, die souplesse vooral, even vlot van 100 naar 200 doortrekken bijvoorbeeld, verslavend vind ik dat.

De hele voorraad van Youngtimer Trading Andelst op BVA veilingen. Gaat ie stoppen?

https://www.bva-auctions.com/auction/index/33644

Nee helaas, vind ik niet mooi. De 3.0Si zal geweldig zijn, maar het model is het niet voor mij. Liever een M140i.

Ik reed vorige week dus in een E220d als vervangende auto. Ik heb een beetje dezelfde ervaring als BENZine. Weliswaar een diesel en vast wat meer gebrom, maar wát een fijne reisauto. En wat raak je inderdaad snel gewend aan dat widescreen. Ik was daar ook nogal kritisch over, maar na een uurtje rijden wil je echt niet anders meer. Heel fijn.

Overigens is die nieuwe 220d een klap beter dan de oude. Veel stiller, veel soepeler. Ik heb in mijn auto de 250 cdi soort van, maar die maakt een bak meer lawaai. Mijn auto, tezamen met de naaimachine, is uiteraard een stuk sneller, maar had niet echt et idee wat te missen bij de 220d. En dat was ook nog een zware All Terrain. Die 9 traps automaat is ook heerlijk. Laatst nog in de F11 520d van mijn zwager gereden (overigens met dezelfde wielen als Funf heeft (y) ) maar voor mij heeft dan de E220d wel de voorkeur. Een echte Mercedes.

De z4 coupe heb ik nooit een mooie auto gevonden, beetje een raar ding.
De z3 coupe is een ware klasieker, met inmiddels dito prijzen. (maar ik kan me voorstellen dat velen die niet mooi vinden)

W212 zei:
Ik reed vorige week dus in een E220d als vervangende auto. Ik heb een beetje dezelfde ervaring als BENZine. Weliswaar een diesel en vast wat meer gebrom, maar wát een fijne reisauto. En wat raak je inderdaad snel gewend aan dat widescreen. Ik was daar ook nogal kritisch over, maar na een uurtje rijden wil je echt niet anders meer. Heel fijn.

Overigens is die nieuwe 220d een klap beter dan de oude. Veel stiller, veel soepeler. Ik heb in mijn auto de 250 cdi soort van, maar die maakt een bak meer lawaai. Mijn auto, tezamen met de naaimachine, is uiteraard een stuk sneller, maar had niet echt et idee wat te missen bij de 220d. En dat was ook nog een zware All Terrain. Die 9 traps automaat is ook heerlijk. Laatst nog in de F11 520d van mijn zwager gereden (overigens met dezelfde wielen als Funf heeft (y) ) maar voor mij heeft dan de E220d wel de voorkeur. Een echte Mercedes.

Die BMW-diesels zijn best rumoerig. Ik reed laatst mee in een 525d F10, en toen viel me dat ook weer op. Mercedes doet dat inderdaad beter.

Zit hem denk ik vooral in de isolatie, want als je naast de auto’s staat dan tokkelt een 220d net er net zo op los als een 520d. In de W213 zit je als in een kluis zodra je de deur hebt dicht getrokken en hoor je bijna geen buitengeluiden meer. De W212, F10 en G30 hebben dat in mindere mate.

BENZine zei:
Zit hem denk ik vooral in de isolatie, want als je naast de auto’s staat dan tokkelt een 220d net er net zo op los als een 520d. In de W213 zit je als in een kluis zodra je de deur hebt dicht getrokken en hoor je bijna geen buitengeluiden meer. De W212, F10 en G30 hebben dat in mindere mate.

Jij bent echt enthousiast over die E200.:D

Soms is het moeilijk een keuze te maken in occasionland. Je hebt zo'n 40K te besteden en je wilt een leuke BMW. Wat doe je dan, een M3 uit 2008 met 109.000 km of een 550i uit 2013 met 1.824 km? Ik zou het even niet weten.

M3: https://www.deautostudio.nl/occasion/bmw-m3-coupe-2/

550i: https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-550-i-v-8-m-pakket-b-o-1-750-km-408-pk-benzine-zwart-32b0f04f-c5c0-4a10-b1f0-400f47a408e8

funf zei:
Of zou na zeven jaar de F11 toch wat rammels en kraakjes hebben? :)

Nee dat valt nog reuze mee :). Hoewel het panoramadak af en toe wel wat rammelt of kraakt, maar dat schijnt er bij een panoramadak na verloop van tijd een beetje bij te horen. Ik had het ook bij de E61 en jij zult het bij de G31 op den duur ook wel krijgen.

M3. Afgelopen weekend bij de Ring weer verliefd geworden. Geweldige auto, en met de goede uitlaat een prachtig geluid.

Phaeton V8 zei:
Soms is het moeilijk een keuze te maken in occasionland. Je hebt zo'n 40K te besteden en je wilt een leuke BMW. Wat doe je dan, een M3 uit 2008 met 109.000 km of een 550i uit 2013 met 1.824 km? Ik zou het even niet weten.

550i: https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-550-i-v-8-m-pakket-b-o-1-750-km-408-pk-benzine-zwart-32b0f04f-c5c0-4a10-b1f0-400f47a408e8

Een 5 in saai zwart, met ordinair M-pakket, lelijk oranje-bruin leer en een motor die niet echt als betrouwbaar te boek staat? Of een van de best sturende auto’s van het afgelopen decennium, met een juweel van een hoogtoerige atmosferische V8 én een handbak?

Ik wist het wel. :T Wel als sedan, graag.

Afschuwelijke kleur leder inderdaad in die F10. Voor mij was de beperkte kleurkeuze destijds reden om de auto met zwart stof te bestellen en te laten bekleden bij Cools in Eindhoven. Dat doet BMW tegenwoordig stukken beter, bij de G30 zijn er weer mooie combinaties mogelijk.

TYN zei:
Phaeton V8 zei:

Een 5 in saai zwart, met ordinair M-pakket, lelijk oranje-bruin leer en een motor die niet echt als betrouwbaar te boek staat? Of een van de best sturende auto’s van het afgelopen decennium, met een juweel van een hoogtoerige atmosferische V8 én een handbak?

Ik wist het wel. :T Wel als sedan, graag.

Waarom een sedan en geen coupe?

Die sedan ipv coupe deel ik met Joel.
Een M3 als sedan is wat meer gedrongen en daardoor wat gespierder dan een coupe. Of tegenwoordig moet je dan M4 zeggen...

0-MOR-2013965389.jpg

0-MOR-2013850487.jpg

0-MOR-1291931223.jpg

0-MOR-1910588750.jpg

e92 m3 is wat mij betreft de laatste mooie coupe van bmw, het nieuwere spul is wat "overdesigned"

Aras zei:
Zo staan de 316d’s er op de parkeerplaats bij ons kantoor er ook bij,

Ik snap waar je op doelt, met het juiste M-Sportpakket kom je een heel eind. Maar zet ze naast elkaar en dan is het verschil toch wel groot (nog):
0340156381012.jpg

Phaeton V8 zei:

Ik zou die 550 wel eens in het echt willen zien, de kleur van het interieur kan ik zo niet goed beoordelen. De kilometerstand is wel uniek en hij heeft een topstereo.(y)

Wat mij betreft de E46 M3, vlot zat met zijn 343pk.
Wat erna gekomen is hoeft voor mij niet zo nodig meer.
Bijzonder schaars al aan het worden, en duur ook!
https://www.premiumclassics.nl/news/861/49/BMW-M3-E46-Coupe-I-63-000KM-I-Leder-I-Navi-I-Harman-Kardon-I-Xenon

Phaeton V8 zei:

De 550 zou qua auto mijn voorkeur hebben, maar met een beetje kilometers erbij zetten is het gewoon weer de zoveelste dikke 5-serie. Ik denk dat die M3 wat waardevaster zal zijn.

Ik las hier dat een E55 AMG ook serieus snel kan zijn, die witte estate bij Hof zou mijn keuze zijn. Ruim, retesnel comfortabel, ietsje minder ordinair en redelijk betrouwbaar.

Aras zei:
De 550 zou qua auto mijn voorkeur hebben, maar met een beetje kilometers erbij zetten is het gewoon weer de zoveelste dikke 5-serie. Ik denk dat die M3 wat waardevaster zal zijn.

Een nieuw golfje van 40k is na 2 ton en 6 jaar ook niks meer waard, dan heb je met die 5 meer auto.
Al ben ik wel benieuwd naar het verhaal van dat ding,

Die 550i is fantastisch. Een auto voor kenners. En ik zou kunnen leven met de kleurencombinatie.

FH163175 zei:
Die 550i is fantastisch. Een auto voor kenners. En ik zou kunnen leven met de kleurencombinatie.

Dat gevoel heb ik ook een beetje. Die M3 spreekt mij helemaal niet aan. Een afgelikte boterham met een ton achter de kraag.

Anderzijds is deze stap vanuit een 318i Touring wellicht wat fors. Voor 39K kan Phaeton bijvoorbeeld ook een mooie BMW 520i Touring kopen. Gewoon weer even rustig opbouwen, qua automobiel geweld...:)

Ik zou zo'n 550i altijd zonder dat M-pakket willen. Donkere (individual) lak, met beige interieur. Kameraad van me had een F10 535d in een bruin achtige kleur. Bescheiden velgen ook. Dikke motor met gedistingeerd uiterlijk. Prachtig.

W212 zei:
Ik zou zo'n 550i altijd zonder dat M-pakket willen.

Als je nieuw kunt kiezen wel. Bij tweedehands moet je het doen met het exemplaar zoals het er staat. En met dit exemplaar zou ik best kunnen leven. Geweldige auto.(y)

Bij die 550i heb ik het gevoel dat er iets mee gebeurd is wat een nieuwe eigenaar niet wil weten, maar wat ie wel graag geweten zou hebben voordat ie de auto kocht.

Ja? Dat bedrijf ken ik niet, maar zo op de plaatjes ziet het er toch wel goed uit. Was ik in de markt, dan ging ik zeker eens kijken.

funf zei:
Bij tweedehands moet je het doen met het exemplaar zoals het er staat

Joh. :)

Er mee leven zou ik ook wel redden denk ik. ;) Maar ik vind een F10/F11 zonder M pakket vele malen mooier dan met. Dus ik denk dat ik, was ik in de markt voor zo'n apparaat, rustig zou blijven zoeken naar een exemplaar zonder M. In Duitsland staan er genoeg neem ik aan.

funf zei:
Ja? Dat bedrijf ken ik niet, maar zo op de plaatjes ziet het er toch wel goed uit. Was ik in de markt, dan ging ik zeker eens kijken.

Op plaatjes zie je niet alles. En die km-stand van 1.750 km in 5 jaar tijd daar zet ik vraagtekens bij. Als het nou een Z8 dan kon ik mij er iets bij voorstellen dat iemand met teveel geld hem gekocht had om weg te zetten. Maar bij een 550i ? Niet eens een M5....
En als de auto werkelijk gloedje nieuw is dan vind ik 39k eigenlijk behoorlijk goedkoop voor een auto die destijds dik over de ton is gegaan. Ik kan het mis hebben, maar zet wel wat vraagtekens.

W212 zei:
funf zei:
Bij tweedehands moet je het doen met het exemplaar zoals het er staat

Joh. :)

Er mee leven zou ik ook wel redden denk ik. ;) Maar ik vind een F10/F11 zonder M pakket vele malen mooier dan met. Dus ik denk dat ik, was ik in de markt voor zo'n apparaat, rustig zou blijven zoeken naar een exemplaar zonder M. In Duitsland staan er genoeg neem ik aan.

:)

Ik ben het met je eens, zonder M-pakket is mooier. Maar of me dat bij deze zou remmen als het verdere verhaal klopt, weet ik niet.

@BENZine: terecht punt. Het moet een bijzondere historie zijn.

FH163175 zei:

Voor kenners die vergeten zijn even te Googelen, dan wel.

https://www.google.nl/search?q=n63+problems&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl-nl

Terug
Bovenaan