funf zei:
DagDromer zei:
Wat FH zegt deel ik gedeeltelijk. Ik ben van mening dat op dit moment de vormgeving van MB vlotter en moderner is dan BMW.
Ik vind juist het tegenovergestelde. De C en de E vind ik erg oubollig ogen. Aan de kwaliteiten wil ik niet afdoen, maar het merk spreekt me qua ontwerpen en beleving helemaal niet meer aan. Ik heb met de C, de E en de S vrij recent nog gereden, enkel de S maakte het echte Mercedesgevoel van weleer nog een beetje wakker. Ster op de kap en king of the road.
Vormgeving is een kwestie van smaak. Qua buitenkant heb ik momenteel geen hele sterke voorkeur, zowel de A6, de 5 en de E vind ik er gewoon heel goed uitzien. En uitvoering/samenstelling doet daarbij heel veel, zo vind ik bijvoorbeeld dat een E beslist een AMG pakket moet hebben. In standaard of Avantgarde trim staat er gewoon een hele andere auto die wat oubollig kan overkomen. Maar een 5 heeft ook de juiste uitvoering en wielen nodig om er goed uit te zien.
Bij mij gaf juist het interieur de doorslag om voor de E-Klasse te kiezen. Audi viel gelijk af vanwege alle plastic touchscreens. Bij de BMW blijf ik het gevoel houden dat bij de F10 de top bereikt is maar er moest zo nodig het één en ander veranderd worden maar vooral niet teveel. Het beeldscherm moest groter en paste daarmee niet meer in het dashboard dus moest het er maar bovenop, het model moest wat sportiever dus laten we het kofferdeksel maar wat schuiner aflopen, extra overbodige lijn over de zijkant... dat soort dingen.
Bij de E (hoewel ik er in het begin best aan moest wennen) had ik steeds meer het gevoel dat alles klopt, en dat Mercedes gewoon heel veel werk heeft gemaakt van de auto. Een strak en rustig vormgegeven interieur, alle functies in één geïntegreerd scherm, te bedienen met touchpads op stuur en middenconsole én met een draaiknop, heel veel veiligheidsvoorzieningen en met mooie materialen afgewerkt.
En het rijcomfort van de E is echt top, het rolt toch net weer iets mooier en is toch net weer iets stiller dan de nieuwe 5-Serie die ik ook uitgebreid gereden heb.
Het king of the road gevoel kreeg je destijds in een W124, niet omdat die beter rijdt dan een huidige 5 of E maar omdat ie destijds zoveel beter was dan alle Vectra’s, Sierra’s, Santana’s en Carina’s bij elkaar. Tegenwoordig hebben de overige merken enorme stappen gemaakt waardoor de verschillen veel kleiner zijn geworden. Een Superb rijd je met een 530i niet even zoek, zoals je dat met een 260E bij een Vectra wel deed. Daarom moet je nu voor het king of the road gevoel toch echt in een dikke 7 of S stappen, met een 5, A6 of E (behalve dan de top versies) heb je dat niet meer.
Maar wat wel blijft is dat het hele fijne auto’s zijn die zich wat mij betreft nog steeds voldoende onderscheiden van de rest.