W212 zei:
Snipe zei:
Maar het design van Mercedes is op dit moment kwalitatief gewoon slecht, bijvoorbeeld.
Zou je dit uit willen / kunnen leggen? Ondanks dat ik een tevreden Mercedes rijder ben, vind ik de huidige stijl minder mooi dan die van een paar jaar terug. Ik rijd inderdaad Mercedes vanwege de "andere kwaliteiten". Dat is allemaal persoonlijk. Maar hoe kun je een design, tussen bijvoorbeeld een BMW en een Mercedes, kwalitatief beoordelen? Ik heb dat ook nog nooit een journalist zien doen?
Waarom is het design van een Mercedes juist kwalitatief slecht? En dat van een BMW niet? Of een Audi?
Natuurlijk kun je een design kwalitatief beoordelen. Zoals je ook een motor of de rijeigenschappen kwalitatief kunt beoordelen. En dan is het daarnaast natuurlijk zo, zoals Funf al zei, dat je smaak ook een rol speelt. Als je niet van SUV's houdt en wel van sportauto's, heb je ongetwijfeld liever een sportauto met een matig design dan de best vormgegeven SUV van het heelal. Als je per se achterwielaandrijving wilt, kan een Audi nog zo goed vormgegeven zijn maar kies je toch een BMW of Mercedes.
Daarbij komt dat het geen exacte wetenschap is. Je kunt dingen beargumenteren, maar het is nooit voor honderd procent waterdicht; iemand met exact dezelfde kennis kan het weer net even anders interpreteren. Maar dat wil nog niet zeggen dat het daarmee puur 'een kwestie van smaak' is. Muziek is een kwestie van talent, maar het is toch handig als je noten kunt lezen. Voetbal is ook een kwestie van talent, maar misschien speel je toch beter als je wat spelsystemen kent.
Terug naar Mercedes, een merk met een prachtige historie. Die historie vind je op geen enkele manier terug in het design. Vergelijk dat eens met Volkswagen, waar de Golf IV een briljante interpretatie was van alles wat een Golf een Golf maakt. In plaats daarvan zie je bij Mercedes nu die grote vouwen over de flanken, die eerder bij opkomende Aziatische merken passen; de premiummerken bleven hier altijd ver uit de buurt.
Als je vervolgens naar het front kijkt, zie je dat de voorbumper doorloopt tot ver boven de grille, waar hij aansluit op de motorkap. Dat zorgt niet echt voor verfijning in het design, om het zacht uit te drukken.
Andere premiummerken monteren bijvoorbeeld een motor bijna vóór de vooras, in combinatie met voorwielaandrijving. Ze weten daar natuurlijk ook wel dat dat niet de best rijdende auto in die klasse oplevert, maar het heeft weer andere voordelen, zoals binnenruimte. Zo is iedere auto een verzameling compromissen, dus Mercedes heeft ook ongetwijfeld een reden voor dat design. En onder de streep is een Mercedes nog steeds vaak een van de beste auto's in z'n klasse, dus je kunt je afvragen of het een ramp is.
Is iemand trouwens al naar het Louwman Museum geweest voor de Mercedes-tentoonstelling daar? Over briljante Mercedessen gesproken!