Afgelopen dinsdag heb ik mijn nieuwe aanwinst opgehaald, de Audi 80 1.6 GLS uit 1977. Hij heeft hier en daar wel wat puntjes, maar is 100% origineel en is erg mooi, vooral het interieur. Vergeleken met de Passat (uit '74) merk je toch wel dat er drie jaar doorontwikkeling in zit. Hij is merkbaar stiller en de stoelen zitten stukken beter. Onderweg toch ook de nodige aandacht van medeweggebruikers gekregen.
Helaas arriveerde ik wel met een vrijwel kokende motor na een stuk met veel vertraging dwars door de stad, terwijl de koelventilator bij een stop in de stalling toch gewoon draaide en ook keurig weer stopte. Woensdag heb ik de Audi volgens planning bij de garage gebracht voor een beurt, vervanging van de distributieriem en een verse APK. De schuldige aan de te hoge koelvloeistoftemperatuur bleek een kapotte waterpomp te zijn. Jammer, maar dat is nu eenmaal het risico dat bij een oudere auto hoort.
Tweede tegenvaller: de uitlaat. Bij het ophalen waarschuwde de vorige eigenaar al dat vervanging van een deel van de uitlaat eraan zat te komen, maar dat bleek nu al het geval te zijn: om door de APK te komen moeten de achterste twee delen vervangen worden. Die heb ik vanmiddag voor een zeer schappelijke prijs bij Automax in Utrecht besteld. Ze worden begin volgende week naar de garage gestuurd. Het remverschil achter was ook te groot, maar is inmiddels hersteld. Vandaag heb ik de auto opgehaald om er zondag mee naar de Golf II-meeting te kunnen. Volgende week maak ik een vervolgafspraak met de garage om de technische zaken verder af te ronden.
Vervolgens komen de optische verbeteringen: vervangen voorruit als het me lukt een nieuw voorruitrubber met chroomstrip te vinden, vervangen pookhoes (kapot geknaagd door de hond) en vervangen regengoot/chroomstrip (gesneuveld in de wasstraat). Afgelopen dinsdag heb ik de auto al uitgebreid gestofzuigd en schoongespoten, morgen ga ik de buiten- en binnenkant zo mooi mogelijk oppoetsen. Dan zie ik meteen of er nog meer gemakkelijk te herstellen beschadigingen zijn. Voor het mooie zouden de velgen t.z.t. ook gespoten moeten worden, maar verder wil ik de auto zoveel mogelijk in de huidige originele staat houden.
Overigens heb ik er ook een stapel papieren bij gekregen: vrijwel de gehele historie vanaf nieuw is gedocumenteerd. Dat maakt deze auto extra bijzonder. Nog een paar foto's van de huidige staat:
Tussenstop langs de A12
Veilig thuis op de stoep geparkeerd
Kilometerstand na de maiden trip
Speciaal voor Rush (zoals beloofd): de middenconsole