Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

@Rush>

Ik bedoel de grote schroefdop, die je er af haalt als je de het lampje wil vervangen zeg maar.

Ik bedoel de hoes die vast zit aan het stuur huis, waar de stuurstangen uit steken. Die is waarschijnlijk hetzelfde als van een Polo had ik al vernomen.

Prachtige kleur, die stoelen; ze lijken perfect bij de rest van het interieur te passen!(y)

Dat ziet er goed uit, zeg (y). De kleur past inderdaad goed bij de rest van het interieur. Maarre...wat heb je nou aan je spiegel hangen?

Rush>

Dat is zeker een voorbeeld plaatje geworden, top!

Gelijk maar even de remblokken vervangen, die zijn gelijk aan Golf 1 1.5/1.6's zo te zien?

@all, tijdje niet op het forum geweest maar weer genoten van alle foto's en de nieuwe aanwinsten. Blijft leuk om elke weer te zien hoe iedereen er mee bezig is. Wij hebben ook niet stil gezeten, maar wat een werk... we zijn hem praktisch opnieuw aan het opbouwen....

Maar ik had beloofd af en toe wat foto's te plaatsen, dus hier weer een paar:

Bodem%2520tijdens%25201.jpeg

Was net zwembad van binnen stond gewoon laag water in, alles rot...

halve%2520witte%2520achterkant.jpeg

De donor auto is voor de helft al weg....

Laswerk uitbesteed ;-), heb daar gewoon geen kaas van gegeten...

las%2520rechtsvoor%2520ervoor%25202.jpeg

las%2520rechtsvoor.jpeg

Nu ben ik straks toe aan nieuwe isolatie en vloerbekleding, weet iemand hoe ik dat het beste kan aanpakken? Of waar ik dat kan kopen?

Alvast bedankt voor de moeite.

@ Relaks: Gaat lekker zo(y). Voor de isolatie gebruik ik antidreunmat maar tapijtjes kan je nergens bestellen. Die moet je hergebruiken, als je ze eruit hebt kan je ze goed schoonmaken.

@Marathon: Aan de spiegel hangt zo'n poppetje om een lekker geurtje te verspreiden. De auto heeft natuurlijk brand gehad dus die lucht wil ik uitbannen.

Nu nog even wat meer foto's van het interieur.

DSC01722_zps136b84c4.jpg

DSC01723_zps675d3f3a.jpg

DSC01736_zps77881d86.jpg

DSC01728_zps54cbf837.jpg

DSC01730_zps2960b1e1.jpg

Echt prachtig!(y):eek: Is hij helemaal naar je zin, Rush? En wat moet er nu nog aan gebeuren?

Wie had dat kunnen denken: van een uitgebrand hok tot dit schitterende resultaat! Nogmaals petje af hoor. En @Relaks: je pakt het ook grondig aan zie ik, goed bezig (y)

@Niels,PR'74: De auto is klaar voor gebruik. De motor loopt en de automaat grijpt aan als ik hem in de D of in de R zet. Er is gerust nog wel wat werk zoals het tectyleren van de holle ruimtes aan de bodem van de auto, in de wielkasten voor wil ik nog kunststof binnen schermen monteren.
Ach en verder is het puntjes op de i zetten al weet ik niet eens wat maar er komt altijd wel weer iets te voorschijn weet ik uit ervaring.
Bedankt Hans voor het opzoeken waar het avontuur begint dus Barri als je niks te doen hebt kan je lekker gaan lezen.

Maandag 15 juli heb ik een afspraak bij de RDW. Toen de auto in de fik gevlogen was, op 26-05-2009, is het deel I ingevorderd. Om het weer terug te krijgen moet de auto weer een technische keuring ondergaan. Ook zal de auto nog een APK keuring moeten ondergaan en dat laat ik doen door Ronald, die jullie nog kennen van de technische dag bij VAG dealer Martin Schilder in Heemskerk. Hoe snel dit gaat lukken weet ik nog niet omdat Ronald ook nog op vakantie gaat deze maand.

Rush2112 zei:
@ Relaks: Gaat lekker zo(y). Voor de isolatie gebruik ik antidreunmat maar tapijtjes kan je nergens bestellen. Die moet je hergebruiken, als je ze eruit hebt kan je ze goed schoonmaken.

Dan heb ik een groot probleem, want die van mij zijn foetsie.

Dus mocht iemand nog een donor auto hebben en de tapijtjes niet nodig hebben hoor ik het graag.

Anders zal ik zelf wat moeten maken op een of andere manier... Maar dat wordt nooit zo mooi ben ik bang.

Maar wel weer een leuke uitdaging ;-)

(Snelle) Update: Oproep gedaan via een website en meteen reactie.

Nu wil ik even weten of er verschil zit tussen de vloerbedekking van de Audi 80 van voor de facelift en daarna?
Want ik denk dat hij er een heeft liggen van na de facelift.

Weet iemand dat toevallig?

Volgens mij moeten die hetzelfde zijn, want ik kan me niet voorstellen dat er aan de binnenkant zoveel is gewijzigd dat je het tapijt niet meer kunt gebruiken. Bovendien is bij de facelift het interieur van de Audi 80 nog minder veranderd dan bij de Passat, die een ander dashboard kreeg.

Phoenixrood74 zei:
Volgens mij moeten die hetzelfde zijn, want ik kan me niet voorstellen dat er aan de binnenkant zoveel is gewijzigd dat je het tapijt niet meer kunt gebruiken. Bovendien is bij de facelift het interieur van de Audi 80 nog minder veranderd dan bij de Passat, die een ander dashboard kreeg.

Ik dacht zelf ook zoiets. Maar misschien is het er wel 1 van voor de facelift, maar ik dacht hoe meer info ik heb hoe beter. Ik wacht de offerte wel af. Ben benieuwd wat ze ervoor durven te vragen....

Mocht ik het zelf eruit moeten halen, zijn er nog dingen die de moeite waard zijn?
Op het gebruikelijke na zoals de chromen strips, spiegels en deurgrepen.

Of beter nog, als iemand wat zoekt... laat maar even weten... als ik dan toch op pad ben!

@Relaks: Het hangt alleen van de versnellingsbak af. In het begin, ik denk tot eind '74 was er een andere versnellingsbak met lange pook. Althans zo was dat bij de Passat. Ook bij een automaat is het anders. Ik zie dat jij een automaat hebt en dan is de console een stuk breder dus daar moet je op letten want het tapijt moet daar dus ook breder voorgevormd zijn. Nou is het altijd beter dan niks en kan je het een en ander aanpassen. Dus als de prijs meevalt zou ik hem altijd kopen.

@rush, Ik wacht zijn mail wel af, heeft geen haast, en hoorde dat een collega van Giel het zelf had gedaan, en dat zag er heel mooi uit.
Dus back-up plan al in mijn achterzak.

Al het laswerk is af, dus vanmiddag kijken hoe het is geworden. Neem toestel mee!

Volgende stap alle deuken er uithalen en glad trekken, en roestvrij maken, dus hoop werk aan de winkel.

@stif Bedankt!

Net wezen kijken was de boel op slot, tis ook te mooi weer om te sleutelen.

Ja "banana gelb", is ie en blijft ie, scheelt praktisch gezien ook hoop werk met spuiten.... alleen de twee panelen boven de voorwielen, en 1 deur zijn helaas wel wit, want die van de donor auto waren stuk beter.

Ben tot nu toe nog geen gele tegen gekomen, weet niet of ze wel in de database zitten, waar ik hier over gehoord heb.

Staat die van mij daar trouwens al in? En wie beheert die eigenlijk?

En mooi wil ik nog niet zeggen, laten we het houden op "mooi project" ;-)

Alle gelaste delen zijn van zink, dat roest niet, en de zwakke plekken worden extra bedekt met dakleer. dus weg rotten zal die niet meer zo snel!

marathonmetallic zei:
Op pagina 13 begint Rush zijn avontuur...
Ik was met zoeken begonnen op pagina 1 en op pagina 11 dacht ik: pff, nog niet? Maar 2 pagina's verder is het dus. Ik zie de foto's! Dat maakt het project nog bijzonderder! (y)

Relaks zei:
@stif Bedankt!

Net wezen kijken was de boel op slot, tis ook te mooi weer om te sleutelen.

Ja "banana gelb", is ie en blijft ie, scheelt praktisch gezien ook hoop werk met spuiten.... alleen de twee panelen boven de voorwielen, en 1 deur zijn helaas wel wit, want die van de donor auto waren stuk beter.

Ben tot nu toe nog geen gele tegen gekomen, weet niet of ze wel in de database zitten, waar ik hier over gehoord heb.

Staat die van mij daar trouwens al in? En wie beheert die eigenlijk?

En mooi wil ik nog niet zeggen, laten we het houden op "mooi project" ;-)

Alle gelaste delen zijn van zink, dat roest niet, en de zwakke plekken worden extra bedekt met dakleer. dus weg rotten zal die niet meer zo snel!

Zink ?, dakleer ?, met of zonder leislag ! Het lijkt wel een project van een loodgieter.
Zink is een erg zachte metaal soort, makkelijk te bewerken, niet te lassen maar te solderen met een brander en verder ongeschikt om hiervoor te gebruiken. Gewoon plaatstaal is toch wel aan te bevelen of nog beter verzinkt plaatstaal.
In plaats van dakleer is het mooier om zelfklevende bitumen dempingsmatten te gebruiken. Deze zijn met een föhn in bijna elke vorm te krijgen.
Ik het ze zelf ooit eens bij Conrad besteld.
Jammer om te zien op een van je foto's is de gebruikte driehoekplaat, deze is wel erg groot en misschien ook wel te dik terwijl de originele/immitatie
met voorgeperste vorm gewoon te verkrijgen is.

Ik neem aan dat Relaks ook verzinkte plaat bedoelt en antidreunmat of dakleer zal hetzelfde effect hebben.

@ Avant turbo bedoelde inderdaad verzinkte plaat i.p.v. zinken plaat.

Als je de foto's ziet van wat de auto was/is, en wat die gaat worden, is het eerste doel van ons hem door de apk te krijgen ;-).
Het is ons eerste project, (lees project van mijn zoon waar ik steeds meer bij betrokken wordt) en wij hebben totaal geen ervaring.

Ik zie Rush bezig, en heb diep respect voor hoe hij met zijn auto bezig is, alleen ben ik realistisch genoeg om te zeggen dat ik dat niveau niet zal halen.
Maar waarom zou ons dat tegen moeten houden om zelf ook een projectje te starten? Wie zien wel waar het schip strand.

Persoonlijk vind wij het ook niet belangrijk of het gedeelte wat niet zichtbaar is, iets afwijkt van het origineel.
Er zullen (veel) mensen niet met ons eens zijn, wat ik ook wel begrijp hoor, maar iedereen zijn eigen insteek toch?

Van wat ik weet zijn de driehoeken niet te dik, en past alles nog goed. Hij heeft alleen de plaat aan de onderkant omgebogen zodat er geen scherpe rand aan de onderkant zit. En de driehoeken van de donorauto bestonden al uit 5a8 stukjes op elkaar gelaste deeltjes, dus dat was ook niet te hergebruiken.

Rush2112 zei:
Ik neem aan dat Relaks ook verzinkte plaat bedoelt en antidreunmat of dakleer zal hetzelfde effect hebben.

Eerste helft klopt, maar dat van het dakleer had echt betrekking op het herstellen van de neus. Giel komt zo thuis, en ik zal eens vragen hoe dat nu zit.
Ben zelf ook nieuwsgierig te worden ;-) Wordt vervolgd!

@Relaks: ik heb voor jouw/jullie project zeker veel respect!(y) Iedereen doet het op zijn of haar eigen manier. Het belangrijkste is dat er weer een B1 is gered, en daarnaast hebben jullie hopelijk een hoop lol en doen jullie veel ervaring op ... voor een volgende reddingsactie?;)

@Phoenix: Dank je! Laten weer eerst deze redden, voordat we we aan een volgende gaan denken :D

@Avant turbo & Rush.

Giel heeft me verteld waar de dakleer voor was: "Een van de vochtigste plekken is tussen de koplamp en het paneel.
Hij heeft de koplamp (die gedeeltelijk weggerot was) opnieuw vorm gegeven met een verzinkte plaat.
Waarna hij de bolling aan de buitenkant inderdaad met dakleer heeft bedekt. Nu loopt het vocht erlangs, en wordt het metaal niet de hele tijd aangetast door vocht en dus roest. Werkt beter dan tectyleren."

Foto van hoe we de auto aantroffen nadat het paneel eraf was:

image%2520%25287%2529.jpeg

De foto van er na (met de dakleer) houden jullie nog van me tegoed.

@Relax: Zow, die was pittig ver doorgerot. Respect voor jullie aanpak.
Ik ben het met je eens dat het gerust mag afwijken van het origineel op delen waar het toch niet zichtbaar eens.
Ieder haalt zijn niveau en vergeet niet dat de groene al mijn 4e restauratie is. Je gaat steeds een stapje verder.

Pff, die phoenixrode staat nog steeds te koop. Er is blijkbaar weinig interesse voor. Zonde zeg! Maarja, ik kan er echt geen auto bij hebben helaas!

Barri zei:
Pff, die phoenixrode staat nog steeds te koop. Er is blijkbaar weinig interesse voor. Zonde zeg! Maarja, ik kan er echt geen auto bij hebben helaas!

Ja, je had natuurlijk al een Porsche gekocht Barri. Het houd een keer op. Ik dacht alleen dat je vriendin er zo verliefd op was geworden?

Klopt Ruud, die is er echt helemaal gek op (vooral dat exemplaar van PR74, maar die van GJ verschilt niet veel). Maarja, ze vindt de 924 ook erg leuk!

Vandaag bandjes om de, periode correcte velgjes getrokken (BJ '81), heeft iemand een idee qua merk? Ik mis 1 naaf dopje namelijk... Mocht iemand een idee, of nog beter, een naafdopje hebben?

2013-07-08%2015.55.36.png

2013-07-11%2017.52.35.jpg

Morgen eronder jassen (opnieuw coaten staat voor later op t programma) en eens kijken hoe ver het laswerk is.

Ik ken de velgen niet Maarten maar ik vind ze erg mooi. Ze moeten idd wel gespoten worden.

Afgelopen dinsdag heb ik mijn nieuwe aanwinst opgehaald, de Audi 80 1.6 GLS uit 1977. Hij heeft hier en daar wel wat puntjes, maar is 100% origineel en is erg mooi, vooral het interieur. Vergeleken met de Passat (uit '74) merk je toch wel dat er drie jaar doorontwikkeling in zit. Hij is merkbaar stiller en de stoelen zitten stukken beter. Onderweg toch ook de nodige aandacht van medeweggebruikers gekregen.
Helaas arriveerde ik wel met een vrijwel kokende motor na een stuk met veel vertraging dwars door de stad, terwijl de koelventilator bij een stop in de stalling toch gewoon draaide en ook keurig weer stopte. Woensdag heb ik de Audi volgens planning bij de garage gebracht voor een beurt, vervanging van de distributieriem en een verse APK. De schuldige aan de te hoge koelvloeistoftemperatuur bleek een kapotte waterpomp te zijn. Jammer, maar dat is nu eenmaal het risico dat bij een oudere auto hoort.
Tweede tegenvaller: de uitlaat. Bij het ophalen waarschuwde de vorige eigenaar al dat vervanging van een deel van de uitlaat eraan zat te komen, maar dat bleek nu al het geval te zijn: om door de APK te komen moeten de achterste twee delen vervangen worden. Die heb ik vanmiddag voor een zeer schappelijke prijs bij Automax in Utrecht besteld. Ze worden begin volgende week naar de garage gestuurd. Het remverschil achter was ook te groot, maar is inmiddels hersteld. Vandaag heb ik de auto opgehaald om er zondag mee naar de Golf II-meeting te kunnen. Volgende week maak ik een vervolgafspraak met de garage om de technische zaken verder af te ronden.
Vervolgens komen de optische verbeteringen: vervangen voorruit als het me lukt een nieuw voorruitrubber met chroomstrip te vinden, vervangen pookhoes (kapot geknaagd door de hond) en vervangen regengoot/chroomstrip (gesneuveld in de wasstraat). Afgelopen dinsdag heb ik de auto al uitgebreid gestofzuigd en schoongespoten, morgen ga ik de buiten- en binnenkant zo mooi mogelijk oppoetsen. Dan zie ik meteen of er nog meer gemakkelijk te herstellen beschadigingen zijn. Voor het mooie zouden de velgen t.z.t. ook gespoten moeten worden, maar verder wil ik de auto zoveel mogelijk in de huidige originele staat houden.
Overigens heb ik er ook een stapel papieren bij gekregen: vrijwel de gehele historie vanaf nieuw is gedocumenteerd. Dat maakt deze auto extra bijzonder. Nog een paar foto's van de huidige staat:

Tussenstop langs de A12
10yq349.jpg

Veilig thuis op de stoep geparkeerd
vhf5u8.jpg

Kilometerstand na de maiden trip
357j9qe.jpg

Speciaal voor Rush (zoals beloofd): de middenconsole
4izk9f.jpg

Maartennl
Die velgen zijn van de Santana/Passat type 32B waar ik ze onder heb zitten.
Waarschijnlijk passen er gewoon standaard dopjes op die elke velgenboer heeft.

Phoenixrood74
Als het voorruitrubber met strip nog goed is kun je dat gewoon hergebruiken.
De dakrandstrip hadden we voor de vorige eigenaar al klaar liggen echten toen we vermelden dat deze geklonken zat kwamen
er wat bedenkingen en heeft hij alleen de koplamp meegenomen.

DSCN2627_zps64875568.jpg

DSCN2879_zps3ffb2a84.jpg

AvantTurbo zei:
Maartennl
Die velgen zijn van de Santana/Passat type 32B waar ik ze onder heb zitten.
Waarschijnlijk passen er gewoon standaard dopjes op die elke velgenboer heeft.

Ze lijken er op, maar zijn het toch niet helemaal. Op jou foto zijn de spaakjes krom, bij mij vlak en er staat geen VW logo in (alleen jaartal, KBA met een nummer).

De Pierburg was aardig versleten dus ik ben opzoek gegaan naar een vervanging, kom ik op Marktplaats een nieuwe Weber DCOE incl spruitstuk tegen, voor een zeer aardige prijs:

IMAG0387.jpg

Dus wellicht is het injectie-plan de deur uit als ik dit goed lopend krijg.

Ik wist niet eens dat je een injectieplan had. Jouw auto komt toch uit 1974?. Daar zat oorspronkelijk een Solex 35PDSIT in, grappig dat er al een Pierburg in zat.

Rush2112 zei:
Ik wist niet eens dat je een injectieplan had. Jouw auto komt toch uit 1974?. Daar zat oorspronkelijk een Solex 35PDSIT in, grappig dat er al een Pierburg in zat.

Klopt, mei '74. Een van de vorige eigenaren heeft er een 1.8 van rond 88 in gelepeld, daar klopt de Pierburg 2E wel bij.

Terug
Bovenaan