Onlangs heb ik de stofkappen van de voorschokbrekers van mijn Passat vervangen. Dit is wel even een klusje want beide veerpoten moeten er onderuit en uit elkaar. Ik heb tijdens de klus wat foto's gemaakt zodat jullie kunnen zien hoe dit werkt:
Dit is de oude situatie. Je zie dat de stofkap en het stootrubber gescheurd zijn.
Om de veerpoot te demonteren moet je het volgende loshalen:
De bout van de aandrijfas. Deze zit behoorlijk vast en is het beste los te draaien als de auto nog op de grond en op de handrem staat.
De auto opkrikken en het wiel demonteren. Dan de stuurkogel losmaken. Hiervoor heb je een stuurkogeltrekker nodig.
Doordat de stuurkogel nu los is kun je de veerpoot makkelijk draaien en kun je makkelijk bij de bouten aan de achterkant van de remklauw, want die moet ook los.
De fuseekogel. Deze zit vast met een bout.
En tot slot de twee boutjes in de motorruimte.
Nu moet je de onderste draagarm naar beneden wrikken en dan kan de hele veerpoot er onderuit. Om de draagarm wat makkelijker naar beneden te kunnen duwen heb ik de twee beugels van de stabilisatorstang losgemaakt.
Het geheel moet nu uit elkaar. Daarvoor moet je de schroefveer eerst in elkaar drukken met twee veerspanners. Doe je dat niet dan springt de boel uit elkaar en als je zo'n veer tegen je knar krijgt dan kun je het niet meer navertellen! Je ziet op de foto dat de bovenste veerschotel behoorlijk geroest is. Daar gaan we wat aan doen!
Hier de losse onderdelen die vervangen worden.
Ik heb de veerschotels is een badje gelegd met roestoplosser, dit werkt perfect! Na een dag of anderhalf te hebben gebadderd kwamen ze er zo uit, lekker blank metaal en geen spoortje roest meer! De veerschotels heb ik daarna in de zwarte roestwerende verf gezet.
De vering van de Passat is bij de eerste windingen aan de boven- en onderkant voorzien van een kunststof omhulsel. Ik denk dat de fabrikant dit heeft gedaan om kraken van de vering te voorkomen. Dit omhulsel was bij de rechter veer niet meer aanwezig. Ik heb een stuk transparante slang met een binnendiameter van 12 mm gekocht en dit heb ik aan de boven- en onderkant over de veer geschoven.
Tot slot alles weer in elkaar gezet 'in omgekeerde volgorde van demontage' zoals dat zo mooi in de boekjes staat. Het is in deze fase handig om ook de schokbrekers te vervangen als dat nodig is. In mij geval functioneren nog goed dus die heb ik ze laten zitten.
En weer een klusje geklaard