Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Volgens mij is het een systeem dat de brandstoftoevoer stopt als je afremt op de motor. Eigenlijk zoals bij bijna elke moderne auto standaard is. Ik zie het bijvoorbeeld aan de verbruiksmeter in mijn Touran: als ik afrem op de motor is het verbruik 0,00. Het zou me niet verbazen als jouw lease-DS3 het systeem ook heeft, Barri :D

Rush2112 zei:
Ik sluit niet voor 100% uit dat de auto gerestaureerd kan worden. Maar ik verwacht nog heel veel ellende.

Dit zijn weer positieve geluiden, maar hoezo veel ellende, of je er nou een tunnelbak of een vloer in last maakt toch geen verschil en nu heb je nog een voordeel, je hoeft niets weg te halen, het is al weg !
Ik denk een beetje vergelijkbaar met mijn gele variant, alleen is daar ook de buitenkant van de carrosserie in een slechte staat.
Zelf heb ik zaterdag een italiaanse schone opgehaald die 20 jaar heeft stil gestaan maar nog redelijk hard is.

Aan de ene kant jammer dat zo'n GLS gesloopt wordt, maar ergens wel te begrijpen. Vreemd trouwens dat de vorige eigenaar niet verder is gekomen, hij was erg enthousiast.

We schrijven 30 december 2013. Op de valreep van dit jaar was het tijd om aan een nieuw project te beginnen.
Het is nu de beurt aan de Passat L van Phoenixrood'74. Reeds enkele jaren geleden had Pr'74 mij gepolst of ik zijn auto ook eens een keer onder handen wilde nemen.
Gistermiddag heeft hij de auto gebracht.

DSC00832_zpse7e67c8a.jpg

Met een lijstje erbij werden de knelpunten doorgenomen. De auto is natuurlijk in goede staat maar toch kwamen er een aantal zorgelijke roestplekken naar voren. Het rechterspatbord heeft een 2-tal behoorlijke roestplekken die meteen in het oog springen.
Tevens komen er onder de raamlijsten allerlei roestplekken tevoorschijn.

DSC00833_zps7ce00882.jpg

DSC00836_zps8ab16845.jpg

Ook een punt van aandacht is de motorruimte. Bij het openen van de motorkap wil de opdrachtgever graag een verzorgd uiterlijk ten toon spreiden.
Hetgeen nu in geringe mate het geval is.

DSC00841_zps3e394706.jpg

Tijdens het demonteren van diverse zaken komt men altijd meer tegen dan verwacht. Bijvoorbeeld de kokerbalk aan bestuurderszijde.
Let op ! De volgende foto is alleen voor kijkers boven de 18 en kan als zeer schokkend ervaren worden. Zeker voor de eigenaar:confused:

DSC00853_zpsc6aa795f.jpg

De auto is al weer een stukje lichter geworden en staat nu op een prettige werkhoogte.

DSC00856_zps422eda24.jpg

DSC00861_zps184e412f.jpg

Oei, dat is inderdaad schrikken!:cry: Toont direct aan dat het geen overbodige luxe is om de auto te redden/op te knappen/nog mooier te maken.* Goed om te zien dat je meteen zo voortvarend bent begonnen.(y)

*afhankelijk van de verrassingen die naar boven komen. Let wel: de auto heeft dit jaar nog een dinitrolbehandeling ondergaan.

Het juiste moment om 'm aan te pakken zo te zien. Normaliter zou je er nog mee wachten, maar voor veel plekken ben je dan echt te laat.
Hoelang denk je er over te doen, Ruud? Het lasapparaat zal het niet heel druk krijgen met Nico z'n Passat denk ik?

Er staat weer een B1 te koop. Een witte automaat, ik vind 'm er matig uit zien. Maar het interieur is opzich wel netjes:

Ach, ik heb er een maand of 10 voor gereserveerd. Maar ik denk wel dat het minder wordt. Ik denk idd niet dat het veel lassen wordt. Dat doe ik ook liever niet ivm de Dinitrol behandeling die hij heeft gehad. Christus wat is dat kreng vet:)
Het zit echt overal. Elke keer als ik weer iets had gedemonteerd had moest ik mijn handen ontvetten.

Rush: in maart heb ik de Passat vier jaar, maar ik vind het ook nog steeds een vette auto!;)

Mooi dat het werk aan je Passat is begonnen PR, zal wel even schrikken zijn hem in deze staat te zien! Eindresultaat wordt vast prachtig (y)

Ik vind het allemaal nog niet heel schokkend.
Die rare deuk in de dorpel is jammer, maar niet levensbedreigend. Vooral oppervlakkig zo te beoordelen aan de foto.

Ik wil binnenkort aan de Marina beginnen, maar die heeft slechtere plekken.

Het is natuurlijk even schrikken, PR74, als je die 'vette' bak zo zie staan. Niets ontgaat aan het oog van onze meester-restaurateur! Maar dit gaat helemaal goedkomen. :)

Voor iedereen een fijne jaarwisseling! :D

Ik vind het er goed uitzien hoor.
Ben zelf altijd bang om zoiets te demonteren en dan dat de schroefjes dol draaien of zelfs afbreken.

Succes

Hoi allemaal. Gelukkig nieuwjaar!
We zijn natuurlijk allemaal lekker bezig met z'n allen en ik geniet net zo veel van de leuke contacten die het oplevert.

@ Stoterstangen: Kunnen we de restauratie van de Marina ergens volgen? Weergaloze auto natuurlijk(y)

De slooppassat staat nu lekker in een hoekje, die kan wachten. Eerst die van Nico.

DSC00860_zpsf9d7fa22.jpg

Ik wens alle B1-bezitters en meelezers op dit topic een geweldig 2014!:D

Hij is hier al een paar keer voorbijgekomen: de Passat in 1:18 van BoS. Zelf ben ik sinds een paar weken in het gelukkige bezit van dit prachtige model. Dat heeft wel wat voeten in de aarde gehad, want na vier pogingen om het pakket bij me af te leveren (waarbij ik na de eerste poging al een briefje had opgehangen om het bij mijn buren te bezorgen) is het retour afzender (Duitsland) gestuurd. Gelukkig werkte de afzender wel mee en is het model een paar dagen later en zonder extra kosten op mijn werk afgeleverd. Het is een prachtig, zwaar model, met hele mooie lak en slechts een paar schoonheidsfoutjes: de achterlichten zijn te groot en te rood en de indeling ervan klopt niet, de velgen zijn iets te bol en de ruitenwissers zijn te groot. Hoe dan ook is het de forse prijs meer dan waard.

Hopelijk wordt mijn 1:1 model straks net zo mooi!

10hu1yr.jpg

ix4jnr.jpg

k9ywr5.jpg

2zzrr7c.jpg

4smpsl.jpg

16leivm.jpg

261n9ls.jpg

Geweldig zeg (y). Er is zelfs aan de lijntjes van de achterruitverwarming gedacht! Een mooie aanwinst, PR74!

P.S: hoe is het met de patiënt?

De patiënt wordt kaler en kaler ( en dan bedoel ik niet mezelf :) )
Zoals verwacht komt er genoeg roest tevoorschijn b.v. de dorpel links en beide hoekpunten aan de voorzijde bij de aansluitingen met de spatborden.
Daar is gerepareerd maar niet afdoende geconserveerd.

DSC00882_zpsa2638778.jpg

DSC00883_zps289f870f.jpg

Ik heb de zijramen eruit gehaald en zodoende kon ik ook bij de zijpanelen komen en de achterbank.

DSC00891_zps6c3613ae.jpg

DSC00893_zpsc73ebcda.jpg

Er kwam nogal veel roest onder de raamrubbers vandaan zowel bij de zijramen als het achterraam. Met name het rechterzijraam is er ernstig aan toe en daar zal dan ook gelast moeten worden. Het achterraam op beide hoekpunten onder.

DSC00897_zpsc0b5b80e.jpg

DSC00900_zpsb083baef.jpg

Als laatste heb ik nog een foto van het rechterspatbord. Ook daar meerdere plekken waar behoorlijk veel roest zat maar gelukkig niet doorgerot.

DSC00901_zps8b410267.jpg

Oei, zo erg had ik het niet verwacht. Het is een goede beslissing geweest niet langer te wachten met restaureren.

Ja, en het wordt nog erger. Ik post dit nu pas omdat ik eerst met Pr'74 gesproken heb over het volgende.
De auto heeft rechtsachter een schade gehad en daar is het één en ander aan gerepareerd. Ter hoogte van de dorpel zijn diverse laagjes over elkaar heen gelast. In combinatie met veel roest is het een beetje een puinhoop geworden daar beneden.
De dempingsmat heeft losgelaten en heeft de Dinitrol niet verder doen zakken.

DSC00890_zps29975778.jpg

DSC00896_zps39b9943f.jpg

Ter hoogte van de plaats waar binnen- tussen- en buitendorpel bij elkaar komen is het over een lengte van 20 cm een grote kier ontstaan.
In overleg met de eigenaar heb ik besloten om de dorpel over de gehele lengte te vervangen, da's een behoorlijke tegenvaller maar het moet gebeuren:cry:

Verder nog de achterklep eruit gehaald en de achterkant blootgelegd. Daar ziet het er allemaal goed uit.

DSC00899_zpsa5dd3107.jpg

Kijk, dat is doorpakken. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat, maar dat zal wel goed komen, als ik de vorige projecten zie.

Trouwens, Ik zou hem zo kaal laten, Nico, scheelt een hoop nutteloos gewicht.. :)

Oh, dat is wel even een flinke tegenvaller zeg, dat zag je er aan de buitenkant ook niet vanaf.
Gelukkig is de Passat in goede handen (y), jammer dat dit niet voor de Dinitrol-behandeling naar voren is gekomen, nu zal er flink wat van verwijderd moeten worden denk ik, als de dorpel gelast gaat worden? Succes, maar dat gaat vast wel goed komen :)

Tja, toen ik gisteren thuiskwam en zag dat Rush me had gebeld rook ik al onraad. Maar om eerlijk te zijn had ik wel wat rotzooi verwacht onder de zwarte lagen aan de zijkanten en de achterkant. Dat het zo erg zou zijn is dan weer een tegenvaller, maar Rush heeft wel voor hetere vuren gestaan, dus ik maak me er verder geen zorgen over. Wel jammer dat straks de dinitrolbehandeling weer deels over moet. Voordeel daarvan is weer dat het antiroestcentrum nu nog beter overal bij kan dan bij de behandeling in het voorjaar van 2013.

Belangrijkste conclusie: over een paar maanden heb ik een topexemplaar zonder verborgen gebreken!:LOL:

Waarom heb je eigenlijk een dinitrol-behandeling laten doen voordat ie uit elkaar zou gaan?
(Ik kan me voorstellen dat Ruud je deze vraag ook, misschien iets minder vriendelijk ;), heeft gesteld?)

Barri: goede vraag. Omdat ik vorig jaar, toen ik besloot zowel de Passat als de Ro80 daadwerkelijk een dinitrolbehandeling te laten geven (de inspectie van beide auto's had ik al in oktober 2011 laten uitvoeren), nog helemaal niet aan een totale restauratie had gedacht. Ik had Rush al wel eens gevraagd of hij wat aan mijn Passat zou willen doen. Toen we de diverse zaken nog eens doornamen en constateerden dat de auto, hoe mooi ook, eigenlijk helemaal overgespoten zou moeten worden, heb ik vorig najaar besloten om dan meteen ook maar 'all the way' te gaan. Anders zou ik namelijk een overgespoten, tegen roest beschermde en technisch goede auto hebben waarbij ik dan steeds de puntjes zou zien (bijvoorbeeld de motorruimte en de doorgezeten stoelen) die niet goed zouden zijn. Vandaar dat ik gekozen voor concoursstaat in plaats van heel mooi.

Maar inderdaad is de volgorde achteraf niet heel handig geweest.

Nog één correctie op de tweede post van Rush van gisteren: de schade en dus ook de rotte kokerbalk zit links, niet rechts.

Ah, ik snap 'm! (y)
Goede beslissing overigens! Ik heb bij de Kever anders besloten, dus die grote klus gaat over een aantal jaren ongetwijfeld nog komen...

Ik had het druk dit weekend. Onze dagelijkse auto werd voor de APK afgekeurd op de linker draagarm achter en de reactiestangen rechts en links achter. Kosten 500 euro.
Voor 190 euro heb de onderdelen gehaald en gistermiddag begonnen.
Passat eraf Focus erop.

DSC00912_zpsbe544a78.jpg

DSC00913_zpsb34f636f.jpg

Inmiddels is de Focus weer goedgekeurd ( pokkeklus trouwens, moest zo'n beetje alle bouten doorslijpen ) en kon vanmiddag de Passat weer op de brug. Ik begon van linksachter naar rechtsachter de zwarte tectyllaag weg te tollen en daar ziet het onderliggende plaatwerk er goed uit.
Door met de kokerbalk rechts. Daar bleek een dikke plamuurlaag weer het één en ander te verbergen :cry:

DSC00921_zps400e6237.jpg

De boel meteen maar open slijpen met als gevolg een paar leuke doorkijkjes.

DSC00923_zps55d68e79.jpg

DSC00924_zpsa8248798.jpg

Na de koffie bij moeder de vrouw was ik nog erg benieuwd hoe links er dan wel niet uit zou zien. Welnu daar is het serieus echt foute boel.
Tussendorpel tot aan de B-stijl verrot, de B-stijl zelf is ook aan de onderkant doorgerot. De binnendorpel bij diezelfde stijl rot. Het geheel werd met veel kit bij elkaar gehouden. Voordeel is dat het leuk is om te zien hoe de Passat geconstrueerd is met al die kijkgaten:)

DSC00928_zps8a8b24f8.jpg

DSC00929_zps84ec596c.jpg

DSC00931_zps5450a51e.jpg

Kortom werk aan de winkel.

Leuk om al die foto's weer voorbij te zien komen!
Het is wat aan de late kant, maar toch nog even de beste wensen!

Poeh, ik verbaas me erover over hoe ze die rottigheid zo netjes hebben kunnen verbergen! Je heb PR74 toch wel eerst gewaarschuwd voordat je deze foto's op het forum hebt gegooid? Hij schrikt zich anders een beroerteo_O

Fijn dat de Focus weer een verse APK heeft. Scheelt toch een boel als je het zelf kunt repareren(y)

Nee, ik schrik me inderdaad een beroerte!:cry: Gelukkig weet ik dat Rush dit allemaal kan oplossen, maar wat een ellende komt er tevoorschijn. Zo zie je maar hoeveel rotzooi er onder een ogenschijnlijk zeer gezonde auto verborgen kan zitten.

Rush: gefeliciteerd met de APK van je Focus!:D

@929V6: dat herrijzen is prima, maar ik heb liever niet dat dat uit het vuur is.;)

Het wordt wel erg gezellig nu met de EMW-club er bij. Fijn dat jullie zo begaan zijn met de Passat van jullie gewaardeerde clublid Pr'74:cool:
Welnu ik was gebleven bij de B-stijl en had gezien dat daar al op een paar plekken was gelast maar ook grote delen waren gemakshalve gewoon dicht gekit.
Dat kan natuurlijk niet zo blijven dus moest ik alles weghalen. Wat een werk om al die kit gemengd met Dinitrol weg te krijgen, het zit in alle poriën.
Ook nog een groter deel van de buitendorpel moest weg om er goed bij te kunnen komen.
Ik heb een laatste deeltje van de B-stijl laten zitten om te voorkomen dat de boel in ging zakken, en zo hield ik de juiste afstand zodat de deur straks nog goed open en dicht gaat.

DSC00952_zpse55eaa6e.jpg

DSC00955_zpsb99a9675.jpg

In de middag begonnen met het dichtlassen van de ontstane openingen.

DSC00956_zpsb75b23ea.jpg

Aan de buitenzijde ga ik volgende week weer verder, daar moet ook het nodige gefreubeld worden. Creatief met staal zullen we maar zeggen.

DSC00957_zpsa7c13b6a.jpg

Goed werk Ruud! Wij (de heren aan deze kant van het scherm) hadden absoluut niet verwacht dat er inmiddels zo veel aan gedaan moest worden.

Ik vond toevallig vandaag een oude advertentie van ons waar de Passat ook een plekje op heeft. Ga hem binnenkort wel even scannen.

Terug
Bovenaan