Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Hallo, ik ben nieuw hier op t forum en ik heb enkele vragen over een '77 passat gls. Wel nog met de chrome bumpers.
Kan je hier nog wisselstukken voor kopen en wat is zo de prijs voor zo'n passat?
Ik rij al jaren met luchtgekoelde vw's dus heb niet veel kennis van de passat mk 1.
Wat zijn de gevoelige plekjes bij deze wagens?
De wagen lijkt op foto in goeie staat met 55000 km op de teller.
Een zichtbaar roestplekje is rechtsvoor achter het voorwiel.

Pedigreepaul zei:
Gevoelige plekken van de Passat? Ik zou zeggen, blader een paar pagina's terug :)

Helemaal eens met Pedigreepaul. De Passat heeft allerlei gevoelige plekken maar het mooie is dat er altijd wel weer een juist reparatiedeel opduikt.

Te koop voor de fijnproever: Passat GLI !

PassatGLI_zps55cac935.jpg

Bjorn78 zei:
Hallo, ik ben nieuw hier op t forum en ik heb enkele vragen over een '77 passat gls. Wel nog met de chrome bumpers.
Kan je hier nog wisselstukken voor kopen en wat is zo de prijs voor zo'n passat?
Ik rij al jaren met luchtgekoelde vw's dus heb niet veel kennis van de passat mk 1.
Wat zijn de gevoelige plekjes bij deze wagens?
De wagen lijkt op foto in goeie staat met 55000 km op de teller.
Een zichtbaar roestplekje is rechtsvoor achter het voorwiel.
Welkom op dit topic! Zoals je al zult hebben gezien is roest het grote probleem, bijna altijd in ieder geval bij de voorschermen. Bij het pre-faceliftmodel (waar jij het dus over hebt) zijn de dashboards vrijwel altijd gescheurd. Daar is eigenlijk niets aan te doen. Je zult dan een vervangend dashboard moeten vinden en die zijn er vrijwel niet. Als er als eentje opduikt betaal je er de hoofdprijs voor. Er zijn zelfs mensen die een donorauto kopen alleen omdat er nog een goed dashboard in zit.
Motorisch zijn er eigenlijk geen problemen. Als het om de techniek gaat, is de onderdelenvoorziening goed, omdat er veel uit te wisselen is met andere VAG-producten. Gaat het om specifieke Passat-onderdelen (bijvoorbeeld voorschermen) dan kom je al snel in de problemen. In onze club zijn er gelukkig wat mensen met flink wat onderdelen. De Passat is nog steeds geen gewilde auto, dus er worden ook geen oude onderdelen nagemaakt. En omdat hij niet populair is, kun je voor relatief heel weinig geld een goed exemplaar kopen. Voor zo'n drieduizend euro moet je al een hele mooie hebben en met een beetje geluk voor minder ook al.

Kenners: klopt dit zo'n beetje?

Bjorn: laat je nog even weten om welke auto het gaat en of je meer advies nodig hebt? Op dit topic is een groot deel van de B1-community actief, dus je hebt in ieder geval het juiste topic op het juiste forum gevonden.

marathon... zei:

PassatGLI_zps55cac935.jpg
Op zich een hele interesssante auto (koplampsproeiers!), maar er zitten geen papieren bij en dat kan best een probleem vormen. En ik vraag me af of het een originele GLI is, want op de achterklep staat gewoon L. Ziet er gezien de kilometerstand eigenlijk nog heel goed uit.

Aan het enthousiasme in de advertentie te zien zou het wel een originele zijn. En die papieren zijn het grootste probleem niet.

Phoenixrood74 zei:
marathon... zei:
Op zich een hele interesssante auto (koplampsproeiers!), maar er zitten geen papieren bij en dat kan best een probleem vormen. En ik vraag me af of het een originele GLI is, want op de achterklep staat gewoon L. Ziet er gezien de kilometerstand eigenlijk nog heel goed uit.
Hij heeft wel de kenmerken van een echte GLI, namelijk het GL-interieur en de voor de GLI kenmerkende achterspoiler en windvangertje op de linker ruitenwisser!

Hier zijn enkele foto's van de wagen,morgen ga ik een kijkje nemen:

2w2ewxd.jpg

51acds.jpg

11i09ac.jpg

2rylqti.jpg

15rlfma.jpg

2jcwkqu.jpg

Rechtervoorscherm heeft teken van roest,zo'n inlasstukken zijn dus wel te verkrijgen?
Voorkant is met dubbele ronde lichten.

Bedankt alvast voor je info, phoenixrood!
Ik hou jullie op de hoogte wat het geworden is...

Graag gedaan! De foto's zien er veelbelovend uit. Een mooie uitvoering en een mooie kleur. Ik meen wel wat rottigheid bij de dorpels te zien, maar alles is natuurlijk op te lossen. Mocht je hem kopen, ga hem dan alsjeblieft niet verlagen! [size=x-small](maar het is jouw auto, dus je moet doen wat jij wilt).[/size] Succes!

Nee zeker niet verlagen! Ik ben voor de originaliteit vd wagens. Vind ik het mooist, hoe ze van de band gerold zijn...
Ik heb zelf een VW T2a Westfalia geheel in originele staat.

Verder knap werk dat jullie daar verrichten aan de passat.. Keep up the good work! (y)

Hallo Bjorn,

De auto ziet er inderdaad goed uit, los van wat oppervlaktebeschadigingen. De kleur en de uitvoering zijn, zoals PR74 al aangeeft, heel mooi. De roest onderaan het spatbord is niet zo erg, het is geen dragend deel en relatief makkelijk te verhelpen (het hangt er vanaf hoe handig je bent natuurlijk...). Als je de tijd neemt, zou je dit forum eens kunnen doorbladeren. Je krijgt dan een indruk waar de pijnpunten bij deze auto's zitten. Het is in ieder geval verstandig om de auto aan de onderkant goed te bekijken. De ophanging van de achteras wil nog wel eens flink roesten. Een aan de voorzijde de langsbalken waar het subframe tegenaangeschroefd zit. Kijk ook eens in onder voorspatborden naar de binnenschermen en naar de kokerbalken.

Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat de koop doorgaat! (y)

Mooie auto Bjorn, ik hoop dat je tot overeenstemming kunt komen. Je moet ze altijd in het echt beoordelen maar deze lijkt in een nog behoorlijke staat.

AvantTurbo zei:
Nou Niels, je wordt op je wenken bediend.

DSCN3348_zps0ac9ef70.jpg

DSCN3349_zpsa313ef8f.jpg

DSCN3350_zps8c4b350c.jpg

Allemaal Audi 80 en/of Passat.
Ik zal komend weekend kijken of er tussen zit wat je zoekt en of wij het zelf niet nodig hebben voor één van onze projecten.

Als jullie toch aan het uitzoeken zijn, willen jullie dan kijken of er wielranden voor mijn passat 17TD25 1977 bij zitten groeten Achatbraun

Wie kan mij helpen aan onderdelen voor mijn passat b1 type LS 1977 oa. Voorscherm rechts, wielkasranden,of een donor auto.

Jeetje Bé, jij hier? Je moet dan wel zeggen dat het om een facelift model gaat.

Vandaag een testritje gemaakt met de passat, rijdt echt goed. Alleen wat blaasjes hier en daar en het rechtervoorscherm Dat onderaan begint te roesten.
Interieur is ongeschonden! Ook het dashboard.
De koop gaat door! Verkoper gaat de wagen eerst keuren voor verkoop. :)

Ja Ruud inderdaad Bé je hebt zo als gewoonlijk helemaal gelijk,dus bij deze gaat het om het eerste model facelift
Bouwjaar 1977 2deurs hatchback .

@Bjorn: Leuk dat er weer een Passat naar Nederland komt. Laatst ging er nog precies zo één als jij nu wil kopen van Nederland naar Canada.
@Achatbraun: Heb je al wat aan jouw Passat gedaan?

Nee nog niet gebruik hem nog te vaak voor allerlei dingen probeer eerst onderdelen te vinden.

Ja er komen zeker nog meer foto's.
De passat is een Belgische wagen en blijft ook in België rijden. Ik ben een Belg. :cool:
Op Belgische sites ben ik nog geen passat forum tegengekomen, daarom ben ik hier een kijkje komen nemen.

In de Autoweek Classics van deze maand staat een artikel over een Passat. U zult zeggen: 'Daar heb je hem weer!' maar ik wilde het u toch niet onthouden.

DSC01102_zps5684ded5.jpg

Heeft iemand de haynes service manuel handboek liggen voor de passat b1?
Ik heb interesse om er een te kopen.

Best leuk hoor dat Haynes Manual maar is het officiële werkplaatshandboek Passat/Audi 80 niet een betere optie?
Ik heb ze allebei trouwens en je mag ze overnemen.

Goedemiddag marathon ik heb wel belangstelling voor die gli kunt U mij aan het adres helpen ,
of evt mail of tel nummer dan kan ik hem zelf gaan bekijken graag bericht terug bv dank .

@Achatbraun: De auto staat te koop in Duitsland op ebay. De verkoper ken ik niet. Je kan als je wil via de site van ebay contact met de verkoper opnemen. Klik hier voor de link naar de advertentie.

De auto staat te koop in Rosenheim Bé. Dat is meer dan 800 km rijden.
Jij vind Bakkum al ver:)

Afgelopen weekend weer een paar uurtjes aan de Audi kunnen klussen. Ik kwam nog een `beetje` roest tegen onder de kriksteun en sleepoog rechtsachter. Hier lijkt het nog wel mee te vallen

Maar zonder kriksteun en sleepoog kwam er toch wel flink wat rottigheid te voorschijn...

Dus alles er maar uit en een nieuw plaatje erin. Als het zo doorgaat zit er aan deze Audi net zoveel laswerk als aan de GLX.
Wat een rotte bakken zijn dit toch eigenlijk. ;)

Ik twijfel er nog over om de kriksteun en sleepoog wel weer terug te plaatsen. Ik gebruik de kriksteunen toch nooit en als ik onderweg een keer een lekke band krijg bel ik de wegenwacht wel :D en ben toch ook niet van plan om de Audi als sleepwagen in te zetten.

De gelaste delen van de wielkast staan in de grondverf en daar kan binnenkort een laagje plamuur overheen.

@Ruud, mooie foto weer van een terecht trotse eigenaar met zijn automobiel. :D

@Bjorn78, de Passat ziet er zo op de foto nog netjes uit. Waarschijnlijk komt er nog wel wat tevoorschijn als je gaat zoeken, maar zo op het eerste oog geen verkeerde keus denk ik. (y)

Mooi werk Niels. Lijkt me een goede beslissing om kriksteun en sleepoog weg te laten.

Hmm, da's best een hoop werk zo die kriksteun en zo rot ziet het eronder er nou ook weer niet uit.
Denk dat ik zelf toch voor bv mike-sanders vet of fluid-film had gekozen.

Buiten dat, prachtig toipc om nu end an eens bij te lezen. (y)

Groetjes,
Jan

@Niels: zelfs zonder plamuur is ie al bijna strak. Vakwerk. En dankzij het spit krijgen we een goed beeld van hoe de auto er aan de onderkant uit ziet. Dat is toch een rare plek voor een kriksteun? Meestal zitten die toch ergens tussen de assen?

Niels,

Ik wil nog even terugkomen op jouw post van 14-02. Daar zien we een foto van de open gewerkte dorpel waar dan ook de moer te zien waar de bout in gaat van de reactiearm. Hoe krijg jij dat zo maagdelijk schoon? Het lijkt wel of het gestraald is (y)
Tevens ben ik benieuwd met welke plaatdikte jij last. Je laswerk ziet er echt super uit!

@marathon... ,
Ik heb eigenlijk geen idee of dit een vreemde plek is voor een kriksteun. Ik zet de krik liever op een steviger punt zoals de achteras oid om de auto op te krikken. Zoals je hier wel ziet is zo`n kriksteun ook niet altijd even betrouwbaar/stevig o_O.

@Ruud
Ik maak de plekken goed schoon met een staalborstel op de slijptol en voor de hoekjes gebruik ik een staalborstel voor in de boormachine.

De dan nog aanwezige roest smeer ik in met Fertan, een roestomvormer, en de dag erna weer kaal maken met de staalborstel. Net zolang tot er geen roest meer zichtbaar is. Best wel een tijdrovende klus op sommige plekken.

Op de foto die je bij de post van 14-02 ziet staat het plaatwerk in de Inox-spray. Vandaar dat het plaatwerk daar zo glimt. Het is wel roestvrij gemaakt volgens de bovenstaande methode.
Voor wat betreft de plaatdikte, ik gebruik meestal 0.8mm, hangt een beetje van de toepassing af. Dit is goed te lassen en nog redelijk vorm te geven als dat nodig is. Voor het laswerk heb ik een fijne machine van Cebora staan, een Bravo 155.

De passat is al in mijn bezit! :D
Maar kan me iemand zeggen of ik loodvervanger moet gebruiken bij de benzine?

Ok goed om weten dat het niet nodig is.
Vandaag olie + filter vervangen. Koelvloeistof bijgevuld en v riem aan gespannen.
Morgen heb ik mijn nr platen... direct een testritje maken dan.
Vanavond post ik wat foto's.

@Niels: Bij mijn vorige restauraties heb ik ook Fertan gebruikt. Echter ik liet de omgevormde zwarte laag dan zitten. Deze schijnt het roestproces te stoppen.
De Cebora 155 is een goede machine, die wordt vaker aanbevolen.
Een plaat van 0.8mm is idd lekker handzaam maar soms denk ik er ook wel eens aan om met 1mm te lassen. Je brandt nog wel eens makkelijk door 0.8 heen.

@Bjorn: Kan niet wachten op de foto's

Achatbraun zei:
AvantTurbo zei:
Nou Niels, je wordt op je wenken bediend.

DSCN3348_zps0ac9ef70.jpg

DSCN3349_zpsa313ef8f.jpg

DSCN3350_zps8c4b350c.jpg

Allemaal Audi 80 en/of Passat.
Ik zal komend weekend kijken of er tussen zit wat je zoekt en of wij het zelf niet nodig hebben voor één van onze projecten.

Als jullie toch aan het uitzoeken zijn, willen jullie dan kijken of er wielranden voor mijn passat 17TD25 1977 bij zitten groeten Achatbraun

Wij zijn afgelopen weekend in de berg plaatdelen gedoken. We vonden helaas maar één achterplaat welke we voor een eigen project nodig hebben.
Dus Niels, Helaas.
Achatbraun; wielranden hebben we maar alleen rechts, voor de 2 en 3 deurs.

Achatbraun: als ik jou was zou ik al je privégegevens hier verwijderen en via de mail aan de verkopende partij doorgeven.

Bjorn78 zei:
Ok goed om weten dat het niet nodig is.
Vandaag olie + filter vervangen. Koelvloeistof bijgevuld en v riem aan gespannen.
Morgen heb ik mijn nr platen... direct een testritje maken dan.
Vanavond post ik wat foto's.
@Bjorn: hartelijk gefeliciteerd met de aankoop van je Passat!(y) Ik hoop en verwacht dat je er heel veel plezier aan zult beleven.

Wij organiseren tweemaal per jaar een meeting voor de eerste generatie Passat en Audi 80. Mocht je op de hoogte willen worden gehouden en/of willen deelnemen, stuur dan je gegevens aan me door via een persoonlijk bericht. Ik zorg dan dat je op de verzendlijst komt te staan. Wat mij betreft zijn Belgische B1-liefhebbers (beter: liefhebbers uit andere landen) net zo welkom als Nederlanders.

@Niels: goed werk!(y)

@Bjorn: ik gebruik wel altijd loodvervanger. De deskundigen zijn het er nog niet over eens of het wel of niet nodig is, maar ik neem liever het zekere voor het onzekere. Het is een kleine moeite om elke tankbeurt een half dopje toe te voegen en kwaad zal het zeker niet doen. Ik voeg liever onnodig loodvervanger toe dan dat ik over een aantal jaar toch met motorschade zit.

Terug
Bovenaan