Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

En zoals beloofd hier zijn de foto's van mijn aankoop, de brons metallic passat bouwjaar 1977....

eiovog.jpg

71kbig.jpg

x6eypu.jpg

Nu staat hij nog op golf velgen maar ik heb de originele stalen passat velgen erbij, met de chrome wieldeksels.

2iawoex.jpg

Ik heb er ook nog 2 originele alu passat velgen bij, moest hier iemand in geïnterresseerd zijn deze gaan de verkoop in...

309lwkx.jpg

En nog wat pics van het interieur:

2zokchh.jpg

243gkzq.jpg

2u41zbd.jpg

2iadffs.jpg

Enige gaatje dat ik tot hiertoe tegengekomen ben , rechtervoorscherm onderaan. Heeft iemand hiereen inlasstuk voor liggen?

2vjvm12.jpg

Vandaag een uitgebreide testrit gedaan en hij rijdt echt heel soepel. Blij met de aankoop!
Een dezer eens beginnen met de stalen velgen op te kuisen...

@Bjorn78,
Mooie auto, het interieur ziet er ook nog heel goed uit. Begrijpelijk dat je er blij mee bent (y)(y)

@AvantTurbo,
Jammer, kunnen we van jullie projecten ook foto`s gaan verwachten hier?
Nu maar wat anders verzinnen om de achterplaat op te knappen. Heb ook al op eBay gekeken maar kon daar ook al niets vinden....:(

@Ruud,
Heb je minder goede ervaringen met Fertan, omdat je nu wat anders gebruikt? Ik verwijder de zwarte laag nu elke keer en zet het plaatwerk in de grondverf welke ook zegt roestwerend te zijn.

@Bjorn: fantastisch mooie wagen! Hij lijkt inderdaad erg veel op de Passat die een jaar of wat geleden geëxporteerd is naar Canada. Dat was deze:

Passat42_zps4b8a2763.jpg

@ Niels: heb je hier iets aan? (wel prijzig!)

@Bjorn: Mooie Passat, ik hoop dat je veel plezier gaat beleven aan deze auto. Hij ziet er heel proper uit en met gekuiste velgkens wordt ie helemaal top:D
Ik heb nog nooit een plaatdeel voor het voorspatbord gezien. Meestal wordt het gehele spatbord vervangen. Ik zou er gewoon een nieuw stukje in lassen.

Niels: Ik was best tevreden over Fertan maar ik wil ook wel eens andere middelen proberen. Jammer dat de broers geen plaatdeel voor je hebben.

Hey Ruud, even een vraagje. In welke Autoweek (Classics?) sta je? Komend nummer? :confused:
Zoals je ziet is het voor mij één groot ?

Hoi Nick,

Het artikel stond in de Autoweek Classics no 1 van afgelopen maand. Ik ben bang dat die niet meer in de winkel ligt.

@marathon...
Bedankt voor het meedenken(y)(y), maar die laat ik toch schieten. Ik vind het teveel geld, voor wat je ervoor terug krijgt.

Omdat het lastig gaat worden om een achterpaneel te vinden voor de Audi, heb ik vandaag een poging gewaagd om het na te maken.
Ik ben van plan het paneel in drie delen te maken.
Als eerste begonnen om een mal te maken van de ronding van het paneel.

Van dit malletje een aantal kopietjes gemaakt van hout en op een plaat geschroefd. Een aantal inkepingen in de houten blokken zorgen ervoor dat de plaat op zijn plaats gehouden wordt tijdens het buigen.

De plaat wordt met een aantal schroeven op het hout gespannen. Daarna de mal omgedraaid en een aantal ribben aan de binnenkant van de plaat gehecht om te zorgen dat de plaat niet terugbuigt als hij weer van de mal gehaald wordt.
Daarna de schroeven weer losgehaald en de plaat van de mal gehaald.

Het eerste malletje er even langs gehouden om te kijken of het allemaal een beetje in vorm is gebleven. Dat lijkt best goed gelukt te zijn.

Daarna tegen de auto gehouden en het ziet er wel aardig uit.

Morgen maar eens kijken of het lukt om de andere twee delen te maken.

Lang geleden dat ik hier wat geschreven heb! Ik lees het wel regelmatig.
Ik heb laatst een stukje geschreven over mijn Sahara-reizen van nog langer(!) geleden. Het staat bij "Mijn auto's" onder de titel "Sahara met een 504 Break" maar ik eindig dat verhaaltje met de opmerking dat het voor mij niet zoveel uitmaakt in welk (klassiek) merk van elk land je rondrijdt als je er maar plezier mee kunt hebben!!:)

Ik rijd al sinds '91 in een Audi 80 B1 rond en dat bevalt mij nog steeds erg goed! Het valt mij op dat de liefhebbers van deze Volkswagen Passat B1/Audi 80 B1 in het verleden iets met deze wagens te maken zouden hebben gehad. Voor mij speelt dat niet (of je moet gaan kijken bij mijn toen 16-jarige vrouw die eerder dan ik in zo'n VW Passat B1 zat, maar ik kende haar toen nog niet!). Juist daardoor (van mijn vrouw in de Passat B1) ben ik gaan houden van dit merk maar misschien zie ik het ook helemaal verkeerd. Doet 't ook niet toe. Maakt niets uit waar de liefde voor de wagens vandaan komt, als je er maar van kunt genieten!

9gd9h2.jpg

Even een foto van mijn twee Audi's B1 (ik heb er vanaf '04 twee!)

@Rush: je bent goed bezig met de Passat B1 van N.
@Niels: knap werk!
(Ik heb in mijn "Sahara met een 504 Break" gezet dat Duitse wagens toentertijd niet zo snel gingen roesten als die Franse. Het lijkt het er niet zo op).
@Renate: ik lees jouw verhalen ook. Wat je allemaal al doet aan al die Franse klassieke wagens (plus de VW camper T3) daar buig ik diep voor!

Om een onverklaarbare reden had mijn Passat geen sierlijst op de onderrand van de achterklep. Deze is standaard, in ieder geval op de LS-uitvoering. Misschien is er ooit een nieuwe achterklep op gekomen en is men de sierlijst vergeten, of was deze niet meer verkrijgbaar. Gelukkig heb ik er een van Rush kunnen overnemen. Vandaag heb ik de lijst gemonteerd. Eerst aftekenen waar de gaatjes voor de klemmetjes moeten komen:

DSC00993_zpsa367b5b6.jpg

Nadat de gaatjes geboord waren, heb ik ze een likje marathonmetallic gegeven, om roesten tegen te gaan.
DSC00994_zpse3337630.jpg

Daarna de klemmetjes gemonteerd en aan de binnen-en buitenkant nog wat blanke tectyl erop gespoten:
DSC00995_zps7edf71f8.jpg

Tot slot de lijst nog even opgepoetst en daarna op de klep gedrukt. Fraai toch?
DSC00996_zpsd156ea7e.jpg

Verder ben ik nog bezig geweest om een afdekkap te maken die bovenaan de radiateur zit. Alleen nog even zwart maken:
DSC00997_zps1186aa67.jpg

Zo langzamerhand wordt de Passat steeds completer!

@Han77: leuk om weer eens van je te horen!

:D Marathon
Wat is het toch heerlijk om te zien dat wij onze B1's naar een steeds hoger plan restaureren.
De sierstrip staat fantastisch. De radiatorkap is nu al prachtig. Spuit je hem alleen zwart of gebruik je zoiets als SEM texture coating.
Ik pieker erover om het kapje wat ik voor Nico z'n auto aan het maken ben te coaten met SEM texture. Die is in 3 gradaties leverbaar en ik denk de grofste te gaan gebruiken. Ik probeer dan de fabriekstextuur te gaan benaderen.

@marathon... ,
Dat ziet er weer goed uit, die lijst maakt de achterkant van de auto af (y)(y),
het afdekkapje ziet er ook goed uit, waar heb je hem eigenlijk van gemaakt?

Goed hè Nick, zal ik ook nog een duit in het zakje doen?
We zijn in de fase beland van het schuren en plamuren. Op zich levert dit geen spectaculaire beelden maar de komende weken is dit het credo.
Ik moest met kacheltjes aan de gang want het is maar een graad of 8 in de schuur.

DSC01109_zpsdf694f86.jpg

DSC01111_zps6897bb29.jpg

De aansluitingen van het voorpaneel met het spatbord plamuur ik eerst helemaal dicht om een mooie overgang te creëren en later slijp ik die open om hem dan af te kitten.

DSC01114_zps35660e0f.jpg

Dank voor jullie reacties, heren. :D

@Niels: het is gemaakt van 3mm hardboard. Voor de stevigheid heb ik het met 2k hars geïmpregneerd.

@Rush: Ik wilde hem eigenlijk gewoon matzwart spuiten. Maar ik neem jouw tip met die textuurverf serieus in overweging :rolleyes:

@Rush: Ik wilde hem eigenlijk gewoon matzwart spuiten. Maar ik neem jouw tip met die textuurverf serieus in overweging :rolleyes:[/quote]

Die troep is alleen ontzettend duur, iets van 40 euro incl versturen. Een bedrijf in Rotterdam (nonpaintstore of zoiets) verkoopt het. Nu wil ik ook nog een kapje voor mijn blauwe maken dus kan ik de kosten spreiden.

Goedemiddag,

Even wat in de groep gooien.
Ze zijn bezig met de deuren van de Audi, nu zitten daar deze klemmen onder de sierlijst:
Volgens mij zijn dit ze:
811853329E
Heeft iemand er nog een paar over?
Of een adresje waar ze te koop zijn?
Zie ze niet op de bekende sites, en via de link zijn de verzendkosten 25 euro :(

Alvast bedankt!

De aansluitingen van het voorpaneel met het spatbord plamuur ik eerst helemaal dicht om een mooie overgang te creëren en later slijp ik die open om hem dan af te kitten.

Je kunt ook een nep kitrandje maken, zoals ik bij de Simca gedaan heb. Veel minder werk en (bijna) net zo mooi:

Voor:

Na:

Greetzz Renate.

@Relaks: Ik bestel altijd via VW Classicparts.de. Ik had laatst van die conische motorkap knoppen nodig en die werden me in een vierkant doosje toe gestuurd. De verzendkosten waren 12.60 euro. Die clipjes kunnen in een platte envelop lijkt mij dus dat moet goedkoper kunnen.

@Renate: Ja zo kan het ook. Het verschil is wel dat bij de Passat/Audi het spatbord geschroefd zit en niet gelast.

@Relaks: Bij tr.audishop.de moest ik laatst ook wat bestellen. Het was zo klein dat het in een gewone envelop kon. Helaas waren de verzendkosten €25,-.
Het onderdeel waar het om ging kostte €1,50 o_O
Dus dat heb ik maar laten zitten en op zoek gegaan naar een ander. Maar helaas zijn hun de enigen die ze namaken.
Zit dus nog in dubio wat te doen....

@G. Noot: dan kan je het bedrijf het beste even mailen. Die verzendkosten zijn vaak standaard, maar voor een kleine verzending kunnen ze dat vast wel aanpassen. Heb ik pas ook ondervonden bij een zending.

@Barri: ik heb ze al gemailed. Kunnen ze niet aanpassen. Heb inmiddels contact met een ander bedrijf in Duitsland welke ze verstuurt voor €7.50 :)

@ G.Noot, welk bedrijf is dat? Misschien hebben ze ook wat ik nodig heb.

Hierbij weer een paar foto's:

image+%252811%2529.jpeg

image+%25287%2529.jpeg

Ze zijn aardig op weg!

@ Marathon: Het gaat snel nu inderdaad. alleen nu komen de problemen pas aan het licht. ;-)

@ All. We hebben nog een bumper uitdaging.
We hebben de juiste "rechte" bumpers, twee sets twee types, met en zonder rubberen stootranden, maar het het chroom is in slechte staat.
En een nieuwe originele "gebogen" bumper van een eerder jaar (voor 1973??), alleen niet de knipperlichten.

Heeft iemand een van deze twee opties over? We hebben ook diverse onderdelen over wie weet valt er wat te ruilen.
We moeten toch een van de twee compleet zien te krijgen, en anders tijdelijk een van de twee slechte sets erop zetten.
Maar liever niet natuurlijk!

@Relaks: Ik heb even gekeken en ik heb nog een paar behoorlijke rechte bumpers. De uitvoering met de stootranden.
En nu we toch bezig zijn ik heb ook nog clipjes. Wat heb jij in de aanbieding?

Zo, wat is iedereen hard aan het werk!(y) Ons B1-wagenpark wordt steeds mooier en groter.

@Rush: goed om te zien dat je al met het schuren en plamuren bent begonnen! Ik ben zeer benieuwd hoe de auto er morgen uitziet. Enigszins off-topic: ik ben vandaag lekker met de Ro80 naar British Car & Lifestyle in Rosmalen geweest en heb daarna de Audi uit de stalling gehaald. Die had wel even hulp via de startkabels nodig, maar gaat morgen dus een lekkere rit in de voorjaarszon maken.

PM ;-)

Rush2112 zei:
@Relaks: Ik heb even gekeken en ik heb nog een paar behoorlijke rechte bumpers. De uitvoering met de stootranden.
En nu we toch bezig zijn ik heb ook nog clipjes. Wat heb jij in de aanbieding?

Relaks zei:
@ G.Noot, welk bedrijf is dat? Misschien hebben ze ook wat ik nodig heb.

@Relaks: Dat is bij Jurgen Sutterlin > https://www.audiersatzteile.de/
Je moet echt veel geduld hebben bij deze man!!!

Kan zo maar 2 weken duren als je een order plaatst, als het niet langer is.

Maarja zo zijn Duitsers.

Relaks zei:
We hebben de juiste "rechte" bumpers, twee sets twee types, met en zonder rubberen stootranden, maar het het chroom is in slechte staat.
En een nieuwe originele "gebogen" bumper van een eerder jaar (voor 1973??), alleen niet de knipperlichten.

Heeft iemand een van deze twee opties over? We hebben ook diverse onderdelen over wie weet valt er wat te ruilen.
We moeten toch een van de twee compleet zien te krijgen, en anders tijdelijk een van de twee slechte sets erop zetten.

Heb eventueel nog wel een adresje voor je in Duitsland die ze heeft liggen.
Wederom moet je hier ook zéééér veel geduld hebben.

Wat was het een weertje vandaag. Phoenixrood was vandaag op visite om de voortgang van zijn project door te nemen. We hebben de werkzaamheden tot nu bekeken en wat nog te gaan doen. Nou, we zijn nog wel een tijdje bezig:)

De blauwe heb ik van stal gehaald want die moet morgen voor de keur. Eind van de middag nog even een lekker ritje naar Bergen aan Zee gemaakt.
Op de terugweg deze foto's gemaakt.

DSC01122_zps7cd04ff5.jpg

DSC01124_zps20d65152.jpg

Morgen ga ik waarschijnlijk niks doen aan het project. We hebben thuis lekkage en morgen komt een aannemer dit verhelpen en heeft daar mijn hulp bij nodig.

Het ziet er toch al weer wat anders uit, met het grilletje erop ;-)

IMG-20140308-WA0000.jpg

@ G.noot: Kan je PM sturen met adres voor de knipperlichten? Alvast bedankt!

Gisteren even bij Rush op bezoek geweest om het restauratieproject van nabij te bekijken. Helaas blijkt mijn Passat nog meer nare verrassingen in petto te hebben. Erg jammer, maar problemen zijn er om verholpen te worden. Het was hoe dan ook weer een gezellige middag.
@Rush: wat blijft jouw miamiblauwe Variant toch magisch!:eek:

Phoenixrood74 zei:
Gisteren even bij Rush op bezoek geweest om het restauratieproject van nabij te bekijken. Helaas blijkt mijn Passat nog meer nare verrassingen in petto te hebben. Erg jammer, maar problemen zijn er om verholpen te worden. Het was hoe dan ook weer een gezellige middag.
@Rush: wat blijft jouw miamiblauwe Variant toch magisch!:eek:

Wat heeft ie nog meer onder de leden dan?

Een nare schimmel, ook wel bekend als roest, gecombineerd met doorligplekken.

Avant turbo ik weet niet wat er mis gaat maar ik heb al twee keer een privé bericht gestuurd maar krijg geen reactie,
maar misschien ligt het aan mijn ipad of aan mijn onkunde maar zou je AUB contact op mijn privé contact met mij willen maken
gaat over die wielrand van de 2deurs passat groet achatbraun

Relaks zei:
@ Marathon: Het gaat snel nu inderdaad. alleen nu komen de problemen pas aan het licht. ;-)

Ik heb nog een partij bumpers liggen en zal zaterdag kijken of de juiste erbij zit.
Ik neem aan de rechte met de gaatjes voor de strip en zowel de voor als achter bumper.

Op zondag 25 mei vindt de eerste B1-meeting van 2014 plaats. We hebben gekozen voor een mooie centrale locatie: de omgeving Beesd bij de A2. Er is voldoende catering aanwezig en voor de liefhebbers is er gelegenheid om een korte rit door de Betuwe te maken. Marathonmetallic kent de omgeving en organiseert deze meeting.

Degenen die op de verzendlijst staan hebben al een uitnodiging ontvangen. Mochten er hier mensen meelezen die ook graag een kijkje willen komen nemen, meld je dan via een pb bij me aan. Iedere belangstellende is welkom!

Met de vraag : 'Wat wil je voor je verjaardag hebben?' kwam meteen de opmerking : 'Als het maar niet iets voor de auto is!'
Nu is mevr. Rush helemaal enthousiast met het fotoboeken maken via Albelli en die kwamen met een aanbieding om foto's op canvas te printen op posterformaat.
Aldus geschiedde...

Deze poster komt binnenkort in de werkplaats te hangen.

DSC01136_zps577f1d5c.jpg

Zoals we een week geleden al melde heeft de Passat van Pr'74 nog meer nare plekken die aandacht vragen. Tijdens de werkzaamheden aan het voorste deel bleek dat er ook wat rotte plekken waren dicht gekit in het binnenscherm ter hoogte van de koplampen. In overleg hebben we besloten toch de spatborden te demonteren om goed bij de binnenwielkast te komen. Zo kan ik er goed bij om het rotte deel er uit te slijpen met dit doorkijkje als gevolg.

DSC01164_zps0a7b9d65.jpg

Onder de paravan was het behoorlijk gekit en getectyleerd en eigenlijk voorspeld dat ook niet veel goeds.

DSC01149_zps1530540a.jpg

DSC01151_zps6067cd21.jpg

Welnu zoiets heb ik nog niet eerder gezien. Aan de zijde van de waterbak is een plaat tegen het rotte deel aan gelast en aan de wielzijde is er een soort kokerbalk gecreëerd. Hoe erg wil je het hebben:cry:

DSC01152_zps6613ec33.jpg

DSC01153_zps3b0cab99.jpg

DSC01154_zps6a2171c9.jpg

Dan waren er ook nog wat gaatjes in de wielkast ter hoogte van het voorste ophangpunt van het subframe. Openslijpen dus.

DSC01158_zps7792f0b9.jpg

Daar lag zo'n beetje 3 cm troep en roest opgestapeld. Ik dacht dat Dinitrolcentra dit soort rotzooi eerst weg haalde ( ik zou trouwens niet weten hoe ), maar zo heeft zo'n behandeling ook helemaal geen zin. Ik heb het maar over een grote breedte open geslepen zodat ik die rotzooi er goed uit kon halen.

DSC01159_zps6a2a6753.jpg

DSC01161_zps25136d21.jpg

De A-stijl was ook gerepareerd en na de lunch durfde ik het aan om ook die ellende bloot te leggen. Er komt daar van alles bij elkaar aan plaatdelen en er loopt ook nog ergens een stroomkabel doorheen die het interieurlampje bedient van zich met enorme snelheid bewegende electronen. Ook daar weer plaatjes over rottende delen.

DSC01162_zpsdd3d4531.jpg

DSC01163_zps46be4011.jpg

Tip: Ga na het lezen en zien van dit verslag niet meteen naar bed. Neem een flinke borrel en dit keer is een slaaptablet met alcohol geoorloofd:)

Terug
Bovenaan