Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Rush2112 zei:
..en er loopt ook nog ergens een stroomkabel doorheen die het interieurlampje bedient van zich met enorme snelheid bewegende electronen. :)

Die elektronen schrikken zich rot van wat voor ellende ze allemaal tegenkomen, op weg naar het interieurlampje :cry:

Rush2112 zei:
Tip: Ga na het lezen en zien van dit verslag niet meteen naar bed. Neem een flinke borrel en dit keer is een slaaptablet met alcohol geoorloofd:)

Ik gebruik straks een rubber hamer o_O

Ik ga straks naar bed met een doorgeladen pistool.:cry::cry::cry:

Edit: om de nieuwe pagina te vieren mag ik de B1-ling plaatsen. Maar even eentje van wie ik uit betrouwbare bron weet dat hij niet roestig is:
2zdvbdf.jpg

Jammer om van dat slechte reparatiewerk tegen te komen. Het valt tegen om te zien dat er aan zo`n nette auto, toch best veel rottigheid zit.
Succes weer Ruud, maar dat komt vast wel goed ;).

Ik verwacht zelf aankomend weekend weer een paar foto`s te kunnen laten zien van de `reconstructie` van het achterpaneel van de GL. Dat is toch wel wat lastiger dan gedacht, het kost best veel tijd om zelf iets te maken wat nog een beetje vorm heeft ook. Vorige week ook weinig tijd gemaakt om te prutsen. Met het mooie weer heb ik de brommer (Batavus TS49) maar uit zijn winterslaap gehaald en ben lekker wezen toeren :D

Vorige week ook de GLX weer eens van stal gehaald en lekker een stukje rondgereden, ook zitten er `nieuwe` stoelen in. De originele stoelen zijn hopeloos versleten, zowel stof als vulling, en er zaten er tijdelijk [size=x-small]Opel Astra[/size] stoelen in. Dat was eigenlijk net niks, ik zat bijna met mijn knar tegen het dak aan.
Nu zitten er Golf 2 GTD-stoelen in ,grijze bekleding met rode streepjes in de middenbaan. Ik zal binnenkort wat foto`s maken.
Nu maar een fotootje van de GLX van vorig jaar, want zonder plaatjes wordt het ook zo`n saai berichtje ;)

Mooie poster Ruud, staat erg goed! Ik sta overigens versteld van de noodzaak van je werkzaamheden, wie had dat ooit gedacht. Misschien heeft de zeelucht toch wel beter z'n best gedaan dan gedacht...

Phoenixrood74 zei:
Ik ga straks naar bed met een doorgeladen pistool.:cry::cry::cry:

Edit: om de nieuwe pagina te vieren mag ik de B1-ling plaatsen. Maar even eentje van wie ik uit betrouwbare bron weet dat hij niet roestig is:
2zdvbdf.jpg

Tot je hem gaat demonteren natuurlijk! o_O

Zelf ben ik bezig geweest om een achteras van een 80 te vervangen.
De vorige eigenaar was tegen een kiezelsteentje aangereden.
Nu gaat die weer rechtdoor.
DSC00092_zpsfebd1c1d.jpg

DSC00093_zps47287898.jpg

Dat is inderdaad een beste knik!

@Ruud/Nico: pfoe, geen halve maatregelen zeg! Dat zijn geen beste plaatjes, maar gelukkig heb ik het vertrouwen dat Ruud het prachtig repareert! Knap hoor, hoe je dat allemaal doet. Ik ben jaloers!

Zo hé, dat is een lekker klusje zo. o_O

Maar gezien het werk dat er al verzet is, komt dit ook wel weer goed. (y)

Vooral doorgaan. :D

Greetzz Renate.

Deze kwam me ook bekend voor:

Groene Audi 80 LS

Was paar maanden geleden nog op dit forum om zich zelf voor te stellen.

@Rush
Mooie foto serie! Inderdaad weer hoop werk aan de winkel!
Ben blij dat wij ook iemand hebben gevonden die dat werk voor ons heeft gedaan, blijft een vak apart!

Vraagje: De achterruitverwarming van mijn Passat doet het niet. Ik heb de schakelaar doorgemeten en die doet het wel. Maar uiteindelijk komt er geen spanning op de aansluitingen bij de achterruit. Er zijn geen zekeringen kapot. Misschien een relais of zo? Heeft iemand enig idee waaraan dit zou kunnen liggen? :confused:

Denk inderdaad dat dat het relais wel eens zou kunnen zijn. Veel meer electronica zit er niet tussen... Of je moet ergens een kabelbreuk hebben.

@Marathon,
Ik heb even voor je in het werkplaatshandboek gekeken, en hier staat aangegeven `Relais J = Verwarmb. achterruit`.

Sorry dat boek heb ik niet...
Bij de 100 C1 is de achterruitverwarming een optie en hangt het relais in de motorruimte.

Probleem opgelost! Het was inderdaad het relais. Een ander erin gezet en het werkt weer! Bedankt voor het meedenken, G. Noot en Niels(y).

Trouwens de kwaliteit van VW is ook niet meer wat het geweest is. Het relais was pas 40 jaar oud en nu al kapot: :)
DSC01013_zpsbf44dda9.jpg

Vind ik leuk, zo'n authentieke datumstempel!

Verder heb ik nog mij radiatorkapje afgemaakt. Eerst heb ik uit hardboard de vorm uitgezaagd. Daarna de rondingen gemaakt door ze ter plaatse half in te zagen en de zaagsneden nat te maken, zodat je het hout kan buigen. Vervolgens heb ik in de naden 2k hars laten lopen. Je ziet dat ik er ook nog een kleine zonk in heb gemaakt. Dit is nodig om het klemmetje goed aan te laten liggen op de metalen strip waar hij aan vast komt te zitten.
DSC00988_zps77ee0d5b.jpg

Daarna had ik het hele ding met 2k hars ingesmeerd, maar dat wilde om een of andere reden niet hard worden. Dit heb ik er dus weer af moeten halen met behulp van thinner, geen fijn klusje om het maar netjes te zeggen. Uiteindelijk heb ik het kapje zwart gespoten met bodyschutz, om de originele structuur te benaderen. Dit is het eindresultaat, waarmee ik heel tevreden ben:
DSC01011_zps75393675.jpg

DSC01017_zps66dc371c.jpg

JOtter zei:

Barri zei:
Hopen dat die groene het een beetje overleeft op Terschelling. Ik zag veel oudere auto's met érg veel roest daar...

Ik had hem al een hele tijd niet gezien, totdat hij laatst ineens langs mijn werk reed. Even later kwam de eigenaar met een andere auto weer terug en hij vertelde dat hij nóg zo'n Passat had. Ze staan aan de oostkant van het eiland, en hij rijdt er weinig mee (Dat is waarschijnlijk de reden dat ik hem niet meer gezien heb sinds 2011) De groene verkeert in een goede staat, de andere is een opknapper. Ik heb er geen foto's van, maar ik dacht dat het wel handig was om dit even mee te delen.

@Marathon: Dat ziet er toch fantastisch uit. Bodyschutz is een prima oplossing

@Jotter: Ik heb laatst deze Passat kunnen traceren. Hij heeft er inderdaad 2. Dankzij jouw spot toendertijd zijn er weer een paar bekend.

Nadat ik vorige week de ellende had blootgelegd zat ik toch wel een beetje met de vraag hoe ik het allemaal moest oplossen. Je kan natuurlijk het nodige knip en plak werk doen maar een gat van deze omvang had ik nog niet meegemaakt. Bovendien zou het ook nog eens een zeer tijdrovende klus worden.
Dus de broers bellen of die toevallig reparatie stukken hadden liggen. Ik had al gevraagd of ze nog een nieuwe voorbumper hadden en eindstukken voor het achterspatbord en gelukkig hadden ze ook nog de spatbord randen.
Gisteren ben ik naar Friesland gereden om daar de boel op te halen want ik wilde ook nog een keer hun collectie die ze daar hebben aanschouwen.
Welnu, zo moet de hemel er ongeveer uitzien. Daar staan dus gewoon 5 Audi's op een rij allen voor de facelift. Verder nog meer auto's waaronder een Passat Variant uit 1975, u begrijpt dat ik gister erg emotioneel was:)
Op de foto de oogst van gister.

DSC01167_zpsdc917a16.jpg

Zo kon ik vanmorgen met het lassen beginnen. Ik was erg blij dat ik het zo kon oplossen want het werkt wel erg lekker met zo'n pas stuk.
Bovendien bleef er evengoed nog zat knip en plak werk over.

DSC01174_zps0d545634.jpg

DSC01175_zps39877727.jpg

Bij het stuk plaatwerk wat ik nu nog moet maken komt een gat waar het afvoerpijpje doorheen moet. Afgelopen week heb ik een plasmasnijder besteld die ik donderdag kan ophalen. Daar kan ik dan mooi dat gat mee snijden.

Als laatste heb ik nog een begin gemaakt met het opvullen van het gat bij de koplamp.

DSC01179_zps44e49053.jpg

Tjonge jonge, wat een werk allemaal. En dan ook nog even naar Friesland voor onderdelen.....
Fijn dat de gebroeders konden helpen aan plaatwerk, dat scheelt toch een hoop tijd! Ik heb nog eens een paar pagina's teruggebladerd om te zien hoe mooi de Phoenixrode er eigenlijk bij stond, maar schijn bedriegt dus. Onvoorstelbaar wat er allemaal onder die glanzende lak vandaan is gekomen. Maar zoals al vaker is gezegd: Het komt helemaal goed!

P.s: allen bedankt voor jullie reacties (y)

Passtukken voor die hoek die moet worden geherstructureerd zullen inderdaad een welkom geschenk zijn.

Want om dit allemaal zelf te "boetseren" zal om de drommel niet mee vallen.

Over de plasmasnijder: ik adviseer je om echt een tijdje te oefenen op "afval" materiaal.
Ik neem aan dat je een snijder op luchtdruk hebt gekozen (geen duur gas nodig) die werkt echt heel fijn.

Na enige oefening kun je er je naam mee schrijven (bij wijze van spreken) maar het vergt toch wel enige gewenning en een vaste hand.
Nu ontbeer ik die vaste hand, dus als ik wat precisie snijwerk heb maak ik eerst een mal of een "vast" punt waar ik op kan steunen.

Ik kijk uit naar de vorderingen.

Greetzz Renate.

Ooh wat gaaf zeg, die Audi's!! (y)

Zo'n 80 als die witte op de laatste foto kost tegenwoordig ook weinig meer, ik zag onlangs een paar nette exemplaren voor onder de 1000e. Leuk model is dat, maar z'n voorgangers zijn natuurlijk nóg leuker! :D

Barri zei:

Zo'n 80 als die witte op de laatste foto kost tegenwoordig ook weinig meer, ik zag onlangs een paar nette exemplaren voor onder de 1000e. Leuk model is dat, maar z'n voorgangers zijn natuurlijk nóg leuker! :D

Welke van de witte op de laatste foto bedoel jij?

Otto Oto zei:
Barri zei:

Ik zie idd alleen een Audi 100 en een Kadett ;)

marathon... zei:
Otto Oto zei:
Barri zei:

Ik zie idd alleen een Audi 100 en een Kadett ;)

Goed gezien Marathon!

Misschien heeft Rush voor Barri nog een leuke aanbieding voor een bril... :)

:D

Ik zit op m'n werk, waar nogal wat mensen op m'n scherm kunnen turen, dus ik scroll redelijk snel langs de foto's. Toch vind ik dit witte aan de rechterkant van de foto (die Kadett had ik nog wel herkend) erg veel op een Audi 80 lijken!

ik zie iig 3 donkerbruine b1's uit bijna dezelfde kentekenreeks, leuk hoor!
Wat staat er allemaal en wat is het verhaal?

Stif zei:
ik zie iig 3 donkerbruine b1's uit bijna dezelfde kentekenreeks, leuk hoor!
Wat staat er allemaal en wat is het verhaal?

Verhaal? Dit is gewoon een deel van de verzameling.
Ik heb nog wel een verhaal over een Passat van €10,- of een Audi 80 van een dementerende Duitser en m'n broer heeft nog een verhaal van een Fransman die z'n Visa nog liever in de fik zou steken maar dat is hier al eens deels geplaatst.
Wat er staat?
Wat je op de foto kan zien: Audi 80, Audi 100 sedan en coupé, Kadett, Passat en Santana (5 Cilinders), en een 604.
Verder staan er nog: Audi 100 avant, Visa, Fuego en een Passat variant.

De reparatie van het achterpaneel van de GL wil nog niet echt wil vlotten en ik ben er even klaar mee, daarom van de week maar weer eens met de GLX aan de gang gegaan.
Daar zit ook nog genoeg werk aan en met dit lekkere weer is het wel fijn om buiten te klussen.
Gisteren begonnen met het strippen van de voorkant van de auto.

Het is de bedoeling om de aankomende weken de voorkant roestvrij te maken (front, stukje binnenscherm, A-stijl en dorpel aan de passagierskant). Als dat gedaan is zit het laswerk aan de voorkant erop.

Vandaag eens gekeken hoe roestig alles is.
Krokant stukje dorpel, met eerdere reparatie, lekker makkelijk gewoon een plaatje eroverheen knetteren :cry:

De slijptol erin en hop, een mooi gaatje. Genoeg weer voor vandaag, want het wordt alweer donker buiten....

Omdat de originele stoelen helemaal versleten zijn, zitten er nu tijdelijk Golf-stoeltjes in de Audi. De oude stoelen wil ik wel weer opnieuw laten bekleden en opvullen, maar dat zal nog wel tijd duren voordat het zover is. De bekleding past niet helemaal bij de rest van het interieur,maar ze zitten wel heel fijn. Let niet op de gordelslotjes die zitten nog niet helemaal lekker gemonteerd ...

Ik mis het buiten werken in zekere zin ook wel. Vooral daglicht is erg lekker. Er zit nog zat werk aan, Succes gewenst

Gisteren ben ik de naar de Techno Classica in Essen geweest. Natuurlijk heb ik daar ook de stand van de Passat Kartei Deutschland bezocht. Dit jaar stond alles in het teken van 40 jaar Passat Variant . Er was een erezuil gemaakt met een mooie foto van een Variant... Verrék, die auto komt mij wel héél bekend voor! :cool:

DSC01022_zpseb6684ce.jpg

DSC01023_zps78942418.jpg

Variant in LX-uitvoering:

DSC01020_zpsc27ccc3f.jpg

Schuurvondst die gerestaureerd gaat worden:

DSC01021_zpsa0939231.jpg

Nog 2 b1's gespot, een dikke 80 en een 74er Variant met de achterklep van een faceliftmodel:

DSC01024_zps20d0376c.jpg

DSC01025_zps675b73fb.jpg

Ik heb ook nog een uitlaatsierstukje kunnen scoren. Dus nu nog meer bling-bling aan de achterkant:

DSC01027_zpsf3957f6f.jpg

@Marathonmetallic: grrrr, je bent me voor!:( Ik ben vrijdag geweest en heb min of meer dezelfde foto's gemaakt. Rush komt zo op bezoek en ik ga hem alle 600+ foto's laten zien, waarbij de foto van zijn Variant de tropische verrassing van de dag is. Maar ik zie nu dat je ze precies op de juiste tijd hebt gepost.:D

Wat vond je van Essen? Ik vind het werkelijk geweldig!(y)

Ja, wat een timing hè :p.

Ik vond het ook helemaal top(y)! Essen heeft alleen 1 'nadeel': het is veel te groot om alles in 1 dag goed te kunnen bekijken. Ga je nog foto's posten op je eigen tentoonstellingen-topic?

Eigenlijk had VW moeten investeren in een trailerritje naar de Nederlandse kust en dan de collectie van Rush daar neerzetten! (y)

Ik ben helaas niet in Essen geweest, maar die beurs staat zeker nog eens op mijn verlanglijstje. ik moet er toch eens heen. Ik kwam er nu alleen te laat achter dat het was.

@Barri: het is echt een enorme aanrader. Ik ben er in 2012 voor het eerst geweest en ik wil het nu niet meer missen.
@marathon...: ja, ik zal een kleine selectie posten.

Wel leuk dat die Duitsers juist mijn Passat uitgekozen hebben om die (overigens zeer foute) zuil op te leuken. Ze hebben wel smaak:cool:

Vandaag heb ik me verder bekommert om de linker wielkast. Eerst moest er nog een langwerpig gat in de A-stijl dicht gelast worden.

DSC01165_zpsd20d7f77.jpg

DSC05052_zps8b0242c1.jpg

Daarna kon ik verder gaan met het fabriceren van driehoeks platen. Altijd lastig om aan te komen, zelfs de gebroeders hadden ze niet beschikbaar.
Ik had nog behoorlijk dik plaatstaal liggen echter dit is nogal zwaar. Nu kon ik mijn nieuwe plasma snijder hier op uitproberen.

DSC05050_zpsbc177bf7.jpg

DSC05051_zpsbb35563d.jpg

Het snijdt er doorheen als boter en je kan elke willekeurige vorm snijden. Ik moest ook nog een gat maken in het laatste stuk staal zodat daar de afvoer doorheen kan van de waterbak onder de paravan.

DSC05053_zps9858a03f.jpg

Nu ben ik, op het stuk na bij het subframe ophangpunt, klaar met deze kant. Ik moet eerst nog het ophangpunt behandelen voordat ik het dicht las.

DSC05055_zps825d40f1.jpg

DSC05057_zps2360fed5.jpg

Goed gereedschap is het halve werk, ga dat maar eens met de hand zagen bijvoorbeeld. :D
Tip: een mal maken om de gaten te slijpen is wat werk maar als het in het zicht komt wel zo mooi. (In dit geval niet van toepassing.)

Netjes gedaan hoor, dat gaat een strakke auto worden.

Ik "lig een beetje stil nu", deels door het mooie weer en deels omdat er niets is dat af moet.
Deze beelden inspireren wel altijd weer, dank daarvoor.

Greetzz Renate.

Prachtig werk, Rush!(y) Het regelmatig terugkerende slechte nieuws van de afgelopen weken wordt gelukkig telkens weer gecompenseerd door je vakmanschap.:D

Ik heb ook nog een uitlaatsierstukje kunnen scoren. Dus nu nog meer bling-bling aan de achterkant:

DSC01027_zpsf3957f6f.jpg

Ik neem aan dat je het zelf ook wel weet maar je hebt de verkeerde strip op de achterklep, deze hoort om het hoekje te lopen.
Waarschijnlijk bij gebrek aan de juiste, beter iets dan niets.

Terug
Bovenaan