Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

@Rush: ik heb nog geen restauratiefoto's van afgelopen maandag gezien. Werk je wel een beetje door?

Zat even door de foto's te bladeren...

Foto serie van de rechter voorkant:

Bij aanschaf:
DSCN1391.JPG

Eerste blik:
image+%25288%2529.jpeg

Donor auto:
DSCN1418.JPG

Kaal maken:
i6HEGnf4XXApsMDiXVMNaWxqSBVHkTOIz4QLXGyFevo=w304-h227-p-no

KI4viNukwaV4lzPhT5edXA_hXlniuyM5vVlpsp1VXQI=w170-h227-p-no

ei6b7c3HQ0rRbNC_b-IIX0ESPtWQDd1pre1nGEfHLco=w170-h227-p-no

ooILmNZCAhPckIzE3YiofvYga-rKNP4D_PQP6Sto4PY=w157-h207-p-no

Nieuw stuk:
4ZVWRpqMd7H6m5oQHVDBOkrjr02MQ1Asz4VmOrngrYM=w277-h207-p-no

I67QPkuncry3Ljs77oWOfO8sR7wsy5mRmuX4UK6t67E=w171-h227-p-no

Na het schuren:
LR90sfqx2whpVST2f3IgLw6Ck2M79jW_zx-E6lEAphU=w276-h207-p-no

In de grond:
DSCN1509.JPG

Hey beste B1 liefhebbers...

Hier even een bericht vanuit Zwolle... helaas is onlangs mijn 74er passat afgekeurd en heb er helaas geen tijd en ruimte voor om hem weer volwaardig rijklaar te maken..met pijn in mijn hart heb ik m moeten verkopen maar heb 5,5 jaar met heel veel plezier erin gereden en heeft me nooit laten staan..het blijft een mooi model als ik telkens naar de foto s terug kijk en terecht een echte nekkerdraaier op de nederlandse wegen dat was ook zeer leuk hoe de mensen reageren... maar hij heeft een nieuw baasje gevonden die hem tzt weer fris en fruitig wil maken en gaat richting roermond dus wie weet zie jullie hem nog eens rondtuffen...mijn passatperiode is voorlopig even voorbij... wie weet wat ik in de toekomst nog eens ga doen...

Wens jullie nog heel veel knutsel en rijplezier met de B1-tjes en lekker genieten zovaak je kan...

Groeten Marcel uit zwolle

PS heb nog een aantal nieuwe en gebruikte onderdelen

wou nog wat recente fotos plaatsen maar lukte helaas ff niet

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s...9031229f6638c93974e145c5889d4&previousPage=lr

Marcel: jammer dat je je Passat hebt verkocht, maar ik kan me je motivatie wel voorstellen. Hopelijk loop je over een paar jaar weer tegen een mooi exemplaar aan en kun je je niet bedwingen!

We hadden nog het bevestigingspunt van het subframe links. Een paar weken geleden had ik het al eens open geslepen maar dat moest nog eens een keer dichtgelast worden. Eerst nog even de boel dik in de Hamerite zetten en dan dicht die boel.

DSC05092_zps7e023ac0.jpg

DSC05094_zps530a9d1e.jpg

DSC05095_zps79b09435.jpg

DSC05123_zpsb5f7f242.jpg

Uit ervaring weten we dat het ook nog al eens mis gaat in de waterbak. Links kon je zien dat de dempingsmat los liet en dan gaat daar natuurlijk water onder zitten(n) Het gevolg is dat dit in combinatie met zuurstof ijzer doet roesten. Dus ook dit moest er aan geloven.

DSC05117_zps01ff8049.jpg

DSC05118_zps2f2acd43.jpg

DSC05121_zps74f5c2a0.jpg

Linksachter was ook al eens een keer 'gerestaureerd'. Hier waren zelfs kleine stukjes plaat gewoon met kit gefixeerd. Je kon de plaatdelen gewoon heen en weer bewegen. Het gat wat hier ontstond was nog weer groter dan rechts. Dit was nog wel behoorlijk puzzelen maar uiteindelijk is het toch weer gelukt.

DSC05110_zpsa2ab8ac7.jpg

DSC05114_zps629161a7.jpg

DSC05115_zpsb779602c.jpg

DSC05124_zpsd19d9980.jpg

Het achterpaneel tussen de bumpersteunen kent 2 plekjes voor afwatering. Links was het vlak daarboven doorgerot en rechts was dicht geplamuurd:(
Rechts heb ik dan maar voor de zekerheid opengemaakt om de boel daar weer vrij te maken zodat het water er weer uit kan.
Het hoekpunt links was ook verrot ter hoogte van de uitlaat.

DSC05099_zpsdba46de9.jpg

DSC05125_zpsb121769b.jpg

DSC05120_zps2f934926.jpg

DSC05126_zps8657b360.jpg

Voor zover ik het nu kan bekijken zit het laswerk er nu wel op. Misschien nog hier en daar wat bijpunten maar dat zal niet veel meer zijn.
Al met al is het heel erg meegevallen wat er aan rotte plekken tevoorschijn is gekomen zo de afgelopen maanden:confused:

Het valt inderdaad erg mee, die paar plekjes :T

Nee, gekheid, het is onderhand toch een serieuze restauratie geworden! Wat is nu de volgende klus, strak maken?

@Ruud,
Mooi werk weer, flink bezig geweest zo te zien. (y) Herkenbare plek trouwens die waterbak, daar ben ik afgelopen week ook mee bezig geweest.

Rondom de kachelmotor was flink wat oppervlakkige roest aanwezig.

Na wat verder zoeken kwam er weer een rotte plek tevoorschijn...

En weer een nieuw stukje blik erin.

Daarna de oppervlakkige roestplekken kaal geborsteld en in de Fertan gezet. En dan na twee dagen een laagje grondverf eroverheen.

Ook in het binnenscherm nog een rot plekje.

Ook hier weer nieuw blik erin.

De binnenkant van de auto is nu klaar, dus alle interieurdelen kunnen binnenkort weer teruggeplaatst worden.

Maar niet voordat alles een keer goed schoongemaakt is.
Vanavond begonnen met de vloermatten.
De linkerkant is al gewassen en geborsteld, de rechterkant moet nog gedaan worden. Het knapt er wel goed van op, zo op het eerste gezicht. Nu nog even afwachten hoe het eruit zet als het opgedroogd is. Het schoonmaakwater was in ieder erg bruin en smerig.

@ Relaks,
Gefeliciteerd met de APK !!! :D

marathon... zei:
Het valt inderdaad erg mee, die paar plekjes :T

Nee, gekheid, het is onderhand toch een serieuze restauratie geworden! Wat is nu de volgende klus, strak maken?

Strak maken is 1 van de opties. Ik heb natuurlijk ook nog veel naden gelast die ik met strijkkit moet behandelen.

@Niels: Mooi werk. Wel grappig dat jij ook net met de waterbak bezig bent :cool: Los van dat ene gaatje ziet het er nog erg goed uit. Was jij al niet met die binnen wielkast bezig geweest?

marathon.. zei:
Dat ziet en fantastisch uit, Niels. En dan te bedenken dat je de GLX eerst wilde slopen! nut smiley

Bedankt, ik heb afgelopen winter nog getwijfeld of het wel goed was om er mee door te gaan.... Gelukkig toch maar even doorgezet. Hoewel er nu nog steeds wel flink werk nodig is om de auto roestvrij te krijgen...

Rush2112 zei:
Was jij al niet met die binnen wielkast bezig geweest?

Klopt inderdaad, de vorige keer dat ik daar mee bezig was heb ik alles vanaf de buitenkant aangepakt en toen viel deze roestplek nog niet op, omdat het nog niet helemaal doorgerot was. Nu was ik aan de binnenkant van de auto bezig en toen kwam dit plekje tevoorschijn.

Pedigreepaul zei:
@Phoenixrood74

Omkeuren van VW Passat naar VW Lasnaad? :p
GRRR....:(

@Rush en Niels: prachtig werk van jullie beiden!(y) Het lijkt wel of jullie elkaar onbewust aan het opzwepen zijn en een wedstrijdje houden wie het mooist en snelst kan lassen.
@Rush: geweldig dat het laswerk er nu op lijkt te zitten!

@929V6: het was dan ook een lastige klus!
@marathon: misschien flauw, maar ik las me rot.;)

Nee, hij is eerder deze maand [size=x-large]40[/size] geworden. En dan komen de kilootjes er toch wat sneller aan.

Marathon, je kan hem ook zelf ophalen, heb je een witte die je nog niet hebt en een variant, die je ook nog niet hebt.
Voor Ruud maakt de kleur niet uit, de enige die hij heeft in de orginele kleur is een Focus.

@Marathon: Koop hem lekker zelf :cool:
@AvantTurbo: De blauwe en de rode hebben ook hun originele kleur.

En jongens jullie mogen Pr'74 niet zo pesten hoor, dat vind ik zielig :cry:

Ooh die witte Variant!! Staat opzich ook niet heel ver weg. Alleen nog even wat geld vinden en een goede carport of garage hebben voor 'm.

Barri zei:
Ooh die witte Variant!! Staat opzich ook niet heel ver weg. Alleen nog even wat geld vinden en een goede carport of garage hebben voor 'm.

Barri, hoe zit het met je geografische kennis. Deze staat niet heel ver weg, boven Hambug, terwijl een Renault 5 uit Deurne wel ver weg is !
Voor de R5 hoef je ook geen geld te zoeken, één tankbeurtje overslaan en je hebt hem.

Hahaha ok! Voor een Passat variant staat ie niet ver weg. Die R5 is niet mijn auto, maar voor dat geld wel. Maar dan staat ie dus wel ver, omdat ik er totaal niet naar opzoek ben :)

Afgelopen dagen weer een stapje verder gezet met de GLX.
De waterbak heeft weer een kleurtje gekregen en de kachelmotor is weer gemonteerd.
Het is niet perfect maar ik vind het goed genoeg. Het meeste wordt toch weer afgedekt met een kunststof kap.

Een deel van het interieur is ook weer terug geplaatst. De hoedenplank heb ik opnieuw moeten bekleden, want toen ik deze schoon wilde maken met de stofzuiger werd de helft van de stof opgezogen. Het was helemaal poreus geworden...

Hoedenplank zonder stof.

Nieuwe stof erop.

En weer gemonteerd in de auto.

Achterbank en achterste deel van de vloermat zitten ook weer in de auto. De achterbank is jammer genoeg niet heel netjes meer. Er zitten er paar brandplekken in en aan de linkerbovenhoek is de stof gescheurd. Dat moet ook maar eens een keer vervangen worden.

Toch ziet de bekleding er nog heel netjes uit Niels. Waterbak is ook weer mooi geworden.

Mooie spot D-C

Bij het lassen komt er behoorlijk veel hitte vrij en dat doet aan de binnenzijde het één en ander smelten. Daar wordt het een puinhoop dus dat moet opgeknapt worden. Eerst de slijptol en boormachine gewapend met staalborstel dan in de grondverf en als laatste strijkkit.

DSC05128_zps95109c73.jpg

DSC05135_zps2d60bb34.jpg

Dan maar eens het linker spatbord tevoorschijn gehaald. Eigenlijk alleen bij de schroefgaten zit daar ellende en daar moest dan ook bij 1 gat plastische chirurgie plaats vinden.

DSC05134_zps826ffe08.jpg

DSC05133_zps82216186.jpg

We kennen allemaal het probleem van het radiatorkapje. Er zijn 2 type's in omloop of beter gezegd ze zijn helemaal niet in omloop :)
Op de Passat van Pr'74 zit uiteraard het 1e type. Het kapje was best nog in redelijke staat maar niet mooi genoeg om te gaan hergebruiken.
Zo af en toe was ik daar mee bezig en dit is het eindresultaat.

DSC05140_zpsb436de1a.jpg

DSC05141_zps40385c71.jpg

Ook even weer een berichtje van mijn kant. Kijk en lees vaak mee hier.
Inmiddels is de Audi 100 weer klaar:

14120969102_37a8596639_z.jpg

Zal binnenkort even wat betere foto's maken.
Moeten nog wel wat kleine dingen gebeuren, maar hij is weer toonbaar.. Er zijn weer een heleboel dingen vervangen waaronder:
- Nieuwe achterbumper zonder stootstrip
- Gebruikte voorbumper zonder stootstrip (nieuw helaas niet te vinden of voor de hoofdprijs)
- Rondom nieuwe sierstrips
- Chromen ruitenwisser armen + wissers
- Nieuwe rubbers (deur/ramen/kofferklep/motorkap etc.)
- Leren interieur (origineel Audi 100 C1)
- Nieuwe vloermatten (origineel Audi 100 C1 bruin/rood)
- Logo op rechter zijscherm gemaakt
- Logo's op kofferklep gemaakt
- Nieuw kofferbak slot
- Nieuwe linker en rechter spiegel
- Lak gepolijst
- en zo nog tal van meer onderdelen

Bekijk ook eens mijn flickr account. Zijn nog bezig met een ander restauratie project met maar een klein beetje roest :eek:
Flickr

Groetjes..

Die is mooi.o_O

Als dat rubber van die bumpers zo slecht te verkrijgen is, kun je het misschien na laten maken, deze "rubbermensen" staan vaak op beurzen zoals bv de vehikel.
Of iets wat daar op lijkt.
Maar ja ik zeg dit allemaal wel, ik ben zelf ook al jaren op zoek naar een paar knappe stootstrips voor op de deuren.

Het gaat niet om de rubbers. Gaat om de complete voorbumper. Je hebt voor de C1 twee verschillende bumpers. Met of zonder rubber.
Wanneer er een rubber aan de bumper zit, zitten er extra gaten in de bumper.
Bumper zonder stootstrip is mooier en zeldzamer.

Weet her en der wel wat te liggen, alleen voor de hoofdprijs. Maar we wachten gewoon geduldig af.

@G.Noot: Geweldige Audi (y) Kom je nog naar de meeting, ik zou hem graag eens in het echt zien

@Rush: Helaas kan ik dan niet. Vlak daarna ga ik trouwen :LOL: en aangezien de 100 onze trouw auto is. Blijft deze tot die tijd mooi binnen staan :cool:

Da's gaaf, trouwen in de 100. Vandaar dat je hem zo mooi aan het maken ben.

Zo, er is weer goed gewerkt! Rush: dat kapje is zo mooi geworden dat ik er wel genoeg aan heb.:eek: Laat de rest van de restauratie maar zitten.;)

@G. Noot: je Audi was al mooi en nu helemaal!

@Rush, @PR: Ik ben van de originaliteit. Zolang het maar originele onderdelen zijn. Samen voegen van verschillende type's vind ik niet zo erg :D
Mijn rode Audi 100S ligt een 100LS blok in. Deze heeft een snellere carburateur en zo 15 pk meer :p

Zijn nog wel wat kleine dingen die ik moet doen, maar dat kan aan het eind van het jaar wel weer.
- originele koeler terug bouwen, zit nu een elektrische in, maar originele hoort met een v-snaar aangedreven koeler te zijn. Heb al nieuwe liggen incl slangen.
- ruitenwisser mechanisme en ruitenwissermotor eruit halen, ontroesten en opnieuw spuiten.
- ruitenwisser interval terug bouwen. (dacht eerst dat het niet origineel was, maar was vroeger blijkbaar toch een optie volgens het onderdelen boek)
- roest aanpakken wielkasten achter, dakraam, voorraam sponning.
- uitlaat ontroesten cq nieuwe plaatsen.
en zo nog wel een aantal dingen maar dit zijn de dingen de me zo te binnen schieten.

Hebben jullie mijn projectje nog gezien op mijn flickr account?
Zit maar een klein beetje roest aan :)

Dat is wel de bedoeling. inlasstukken zijn allemaal te krijgen.. dus...
Deze hebben we vorig jaar voor zo weinig geld opgehaald... dus moet gewoon gered worden.
We hebben er dan ook twee... diegene die we uit elkaar hebben getrokken is het plaatwerk allemaal nog goed van, deuren, motorkap, kofferklep etc..

Alleen de voorkant is zeer roestig!

Heb wel eens een Audi 100 Coupe S gezien welke nog velen malen slimmer was... complete dorpels weggerot.. en deze is gerestaureerd tot nieuw staat... dus er is nog hoop. :):):)

Twee weken geleden had ik gezegd dat het laswerk er wel zo'n beetje op zat. Ik wist wel dat ik nog wat ellende kon verwachten in de binnenruimte op de plek waar we doorgaans onze voeten neerzetten.
Daar zijn van de fabriek uit dempingsmatten aangebracht op het metaal waar dan alleen een laagje grondverf op zit. Daartussen kan het ook professioneel roesten en er was al weer het nodige aan gedaan. Althans een poging daartoe.
Het oude laswerk zag er goed uit, ik moest er alleen nog wat aan toevoegen.

DSC05143_zps3e771cb3.jpg

DSC05149_zpsfb366b51.jpg

Aan de rechterkant was er behoorlijk geklooid. Er was wat laswerk, een zooitje kit, hier en daar wat bitumen en ter hoogte van de kriksteun nog wat doorgerot metaal. Hier moest ook weer de slijptol in en dus weer wat lassen. Het goede nieuws is dat de kriksteun zelf in prima staat is.
Om het las klaar te krijgen was het een takkenklus om al die troep eraf te krijgen. Met beitel, staalborstel en de föhn is het gelukt.

DSC05145_zps35368cc8.jpg

DSC05146_zps9f6784cb.jpg

DSC05148_zpsc270ca81.jpg

DSC05150_zps55501c1f.jpg

Daarna werd het weer tijd om de spatborden te monteren. Deze moesten weer opnieuw uitgelijnd worden omdat ik op de montagepunten veel nieuw plaatwerk had gelast. Eerst de auto weer op z'n wielen gezet en de motorkap gemonteerd. Eer je alles weer op lijn hebt ben je toch wel behoorlijk aan het stellen. Maar goed het is weer gelukt.

DSC05154_zps20d068c0.jpg

Terug
Bovenaan