Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Te koop, Audi 80 in nieuwstaat:

DSC01065_zps09191c99.jpg

[/quote]

Deze vandaag gezien in ulft! Leuke 80 en leuk om Phoenixrot gesproken te hebben!

Maar weer eens een update van de GLX. Een aantal weken geleden ben ik begonnen met het opknappen van de motorruimte, zo`n beetje alles gedemonteerd op het motorblok zelf na. Alle spullen die gedemonteerd zijn worden of opgeknapt of vervangen. Het stuurhuis, stuurstangen en de rembekrachtiger zijn inmiddels ontroest en opnieuw gespoten.

Van dit:

Naar dit:

Ook de veerpoten en de remklauwen moeten eraan geloven, daar ben ik inmiddels mee bezig. De remleidingen en slangen worden ook allemaal vernieuwd, deze zijn al klaar en de nieuwe koperen leidingen zien er toch wel een stuk mooier uit dan de groen/bruine die er onder zaten.

De motorruimte zelf is ook ontroest en er zit voor een groot deel alweer een nieuwe laag verf op.
Tijdens, hier staan de roestige delen in de Fertan:

En na de eerste laag verf, de voorkant van de auto moet nog gedaan worden zoals te zien is, daar moet ook nog het een en ander gelast worden.

Verder nog een aantal onderdelen aangeschaft voor de GLX:
- Middenconsole met 3 tellers, schakelindicator, voltmeter en klok
- GLX pookknop, houten knop met Audi opdruk
- Zwarte stoelen en achterbank, stof en vulling is nog goed alleen is de kleur wat vergaan, lijkt nu meer donkergroen.
-Set zeer nette bumpers en nog wat kleine dingetjes

Ook voor de GL wat spulletjes gekocht:
- Subframe en draagarmen gestraald en gepoedercoat.
- Set aandrijfassen ontroest en voorzien van nieuwe ashoezen
-En nog wat kleine dingen, zoals achterkleprubber, fuseekogels, spoorstangen, motorsteunen en ik vergeet vast nog wel wat.

Tsjonge Niels, wat wordt het mooi. Als straks die motorkap open gaat weten de mensen niet wat ze zien :eek:
Aan de onderdelen te zien ben je goed geslaagd bij die gozer in Alkmaar. Top!

Klassiekerrijder zei:
Ziet eruit als metallic, da's geen PTT Telecom-kleur...

Gisteren een bijeenkomst op het werk, 21.30 afgelopen dus 13 uur continu bezig en goed gaar. Toen nog drie kwartier fietsen dus het was een wonder dat ik, bijna thuis, uit mijn ooghoek iets interessants zag...

Grotefoto-AKSTUF7P.jpg

Helaas kon ik niet goed bij de voorkant zonder in de voortuin van de buren te gaan staan

Grotefoto-YDAPQARW.jpg

Dit moet één van de oudste overgebleven originele Nederlanders zijn. De auto is verre van in topstaat (aangevreten onderkanten van de voorschermen, bijvoorbeeld) en er is veel aan geprutst (Ford 1500-embleem op het voorscherm, extra VW-embleem op de achterklep, rare zijknipperlichten...) maar zo te zien in zijn eerste lak en behoorlijk hard. Hopelijk krijg ik 'm van voren ook nog een keer op de foto.

Rush zei:
Tsjonge Niels, wat wordt het mooi. Als straks die motorkap open gaat weten de mensen niet wat ze zien eye popping smiley
Aan de onderdelen te zien ben je goed geslaagd bij die gozer in Alkmaar. Top!

Als je goed gaat kijken zie je best nog wel wat plekjes, maar het valt me niet helemaal tegen. Het is gewoon met een spuitbusje gespoten.
Ik heb inderdaad flink wat spulletjes meegenomen uit Alkmaar, jammer dat ik geen ruimte heb voor nog een auto, anders had ik de hele wagen wel willen hebben... Mijn Punto leek wel een bestelbusje ipv een personenauto, ik had de achterbank en de passagiersstoel eruit gehaald om ruimte te maken voor alles o_O

Het is al weer 2 weken geleden dat phoenixrood en ik naar Duitsland gingen. De hoofdreden was het jaarlijkse Passat Treffen, deze keer in Zella-Anrode. Het was er bloedheet maar dat is nog altijd beter dan regen en koud.
Op een gegeven moment stonden er wel 16 B1's op een rij. Zoveel heb ik er nog nooit tegelijkertijd gezien.

DSC05202_zps49433041.jpg

In Duitsland is geen 2-deurs LX leverbaar geweest. Hier dus een schitterende 4-deurs.

DSC05216_zpsa00cea95.jpg

Deze zilveren Variant was 22.000 km van de politie geweest en daarna in een schuur beland. Er zat zelfs airco in en dat was de eerste keer dat ik dat zag in een B1.

DSC05219_zps8f7c3ce7.jpg

Ralph is elke keer aanwezig met z'n addergroene TS.

DSC05221_zps1ffd4658.jpg

Na de meeting bleven we in Duitland hangen. Maandag bezochten we het schilderachtige Weimar.

DSC05285_zpsc6cd9ce3.jpg

Dinsdag gingen we naar Eisenach. Daar is het Wartburg museum. Op de foto staat een pers en gelukkig is de Passat er niet tussen gekomen:)

DSC05326_zps9e218e39.jpg

Woensdag ging de reis naar Autostadt. Op de parkeerplaats staan een drietal glazen boxen met auto's erin.
Je kom daar helaas geen Passat of K70 tegen.

DSC05348_zps1625caa3.jpg

Donderdag stond het VW museum op het program. Daar wel 2 Passat's n.l. 1 voor en 1 na de facelift. Verder heeeeel veel kevers en busjes.

DSC05375_zpsf5320433.jpg

Vrijdag stond Bockhorn op het programma. Een megagroot oldtimerfestival. Onderweg deze mooie Fiat gespot.

DSC05383_zps2813e6bc.jpg

We hebben een heerlijke week gehad en de Passat reed als een trein. Totaal hebben we 1940 km afgelegd.

Het is al weer een tijdje geleden dat ik verslag maakte van de Phoenixrode. Er gaat gewoon heel veel tijd zitten in het strak maken en verder ontroesten van de auto. Bij mooi weer mag ze naar buiten.
DSC05406_zps62224254.jpg

Een ander punt van aandacht is de kilometerteller. De snelheidsnaald doet het maar hij staat al een tijdje op 80097 km en daar komt maar geen verandering in. Ook de dagkilometerteller geeft geen gehoor.
DSC05418_zps6777e176.jpg

Dus kijken wat het probleem is. Het gele wormwiel drijft het paarse radertje aan. Die brengt de as met cijfers in beweging alleen de metalen schijf glijdt over de as heen en zodoende worden de cijfers niet aangedreven.
DSC05420_zpsf02fd554.jpg

Het metalen schijfje heb ik eruit gehaald en het centrale gat met een pons wat krapper gemaakt door op de rand van het gat een aantal keren te persen. Hierdoor wordt het gat wat krapper en moet het weer vaster komen te zitten op de as.

DSC05431_zps0457789c.jpg

Bij het in elkaar zetten heb ik de teller op 80000 gezet om zodoende 97 km te kunnen testen

DSC05433_zps1ce09850.jpg

De teller heb ik aangesloten met de km kabel en daar weer een boormachine op aangesloten. De boormachine kan je in de maximale stand vastzetten en hij geeft dan 180 km/uur aan. Zo hard heeft de Passat nog nooit gereden:)
Ik heb hem zo 31 km laten razen en werkt het weer goed.

DSC05435_zps20e18765.jpg

DSC05437_zpsc6d9b35d.jpg

Omdat de tellers eruit moesten was het meteen een goede gelegenheid om het dashboard te demonteren. Dan kan ik overal goed bij om schoon te maken en te isoleren en de kabelboom gaat er ook helemaal uit om zodoende in de motorruimte overal lekker bij te kunnen.

DSC05439_zpsbd5d5d57.jpg

De motorruimte moet er ook knap uitzien dus zoveel mogelijk demonteren, schoonmaken, stralen, galvaniseren en lakken.

DSC05456_zps37ccb7e7.jpg

DSC05471_zps033c7bca.jpg

Ik heb vooralsnog met Pr'74 afgesproken dat de motor + versnellingsbak erin blijft. Maar daar mag hij altijd nog op terugkomen. In principe blijft het subframe en de wielophanging ook zitten.

Goeden avond allemaal,

Kan iemand mij helpen aan het mail adres of telefoon nummer van Stephan uit Castricum?
Heb met hem gesproken op de meeting bij het pannenkoekenhuis de Stapel in Beesd, we zouden wat onderdelen uitwisselen, maar nu is mijn telefoon kapot gegaan en ben veel nummers en data kwijt.
Je raad het al, ook het nummer van Stephan.

Wie o wie kan me helpen?

Rush2112 zei:
x-trailrijder zei:
Ben jij al bij Welas langs geweest trouwens?

Nee, spuiten ze op waterbasis of acryl?

Geen idee. Ze spuiten in ieder geval met écht goed spul. Belangrijker is oa dat de auto van een bekende volvo-restaurateur altijd hun auto's bij Welas laat restaureren. Zegt ook wel weer iets over het kwaliteitsplaatje denk ik ;)

Het dashboard van de Phoenixrode verkeerd in zeer goed staat. De bekende scheuren schitteren door afwezigheid. Derhalve moet ik bekennen dat ik zeer jaloers ben op dit exemplaar.

DSC05498_zpsaa6555da.jpg

DSC05499_zps840049b8.jpg

Meestal laat de binnenkant, die de ventilatie verzorgd, los. Het zit met nietjes vast en dat blijkt niet voldoende om het 40 jaar uit te houden.

DSC05501_zpsaebf3c9c.jpg

DSC05502_zpsac46cbda.jpg

Dus een patroon Polymax, je kan echt alles lijmen met dat spul, en de boel in de kit gezet. Knijpertjes erop en morgen zit het vast.

DSC05504_zps039b3784.jpg

DSC05505_zps2f4b5a5f.jpg

Hebben hebben hebben!!
Maar in die 8 dagen zullen de biedingen wel minstens vervijfvoudigen.

@Nico: misschien ruilt ie een 80 in? ;)

Een paar weken geleden werd ie ook al geveild hier op ebay. De prijs bleef toen steken op 2000 euro. Vreemd dat ie er nu weer op staat.

Als ik de foto iets dichterbij haal dan vind ik het linker achterscherm te perfect!
De achterbumper glimt als een gek
Het linker achteraam rubber ziet er nieuw uit, getuige de witte (kalk) uitslag.
En de binnenkant van het spatbord achter is wel heel schoon en vers.

De paneeltjes in het dashboard met houtmotief hebben aan de onderkant een zilver randje. Deze is bij het exemplaar van Pr'74 nogal vaal geworden en bij het kleine paneeltje links van het stuur zelf vrijwel verdwenen.
Dit kan natuurlijk niet:(
Dus heb ik vanmorgen de randjes gespoten en daarna het geheel met blanke lak afgewerkt ook omdat het houtmotief erg dof was.

DSC05516_zpsd9c7a65e.jpg

DSC05522_zpsb9340cf1.jpg

DSC05519_zpsfdab6d59.jpg

DSC05521_zpsde6ad540.jpg

En zo ziet het er gemonteerd uit.

DSC05533_zpsa155362d.jpg

Daarna nog effe lekker toeren met Mevr. Rush op de bijrijdersstoel. Onderweg kwamen we een prachtig gladiolenveld tegen.

DSC05532_zps04497802.jpg

Vandaag weer lekker bezig geweest. Het ontbrak de auto aan de nodige demping. De bodem en het schot tussen de motorruimte en de passagiersruimte waren maar voor de helft van dempingsmatten voorzien. Aan de bijrijderskant zat bijna helemaal niks. Daar was al het nodige gelast en ik moest daar ook nog wat aanvullende laswerkzaamheden verrichten. Zodoende moest ik ook nog het laatste restant weghalen. Tijd dus om weer wat aan te brengen.

DSC05540_zps6525d0fd.jpg

DSC05541_zps59f93909.jpg

Verder heb ik nog allerlei plekjes tussen de pedalen en naast de kachelunit afgeplakt.
Ook de deuren moesten er aan geloven. De matten daar ontbraken volledig dus klonken de deuren erg blikkerig. Dat is nu ook opgelost.

DSC05535_zps71b848cf.jpg

DSC05536_zpsee99e0f9.jpg

De bagageruimte was erg smerig. Er was daar al veel met antisteenslag behandeld om de vroegere reparaties te camoufleren en langs de kabelboom die achterlangs loopt was ook nog met holle ruimten tectyl gespoten en dat spul blijft natuurlijk plakkerig. Door de weken heen ben ik daar steeds mee bezig geweest om die troep te verwijderen en te ontvetten. Daarna de boel in de grondverf en vandaag was het tijd om de boel af te lakken.

DSC05538_zpseb3d498e.jpg

De motorkap was aan de onderzijde behoorlijk geoxideerd. Het roest heb ik met zo'n beetje 6 behandelingen met Rustycal verwijderd dus die kon vandaag in de eerste grondlaag.

DSC05543_zps5e302c39.jpg

De motorruimte moet natuurlijk ook mooi glimmen. Daar hebben een paar reparaties plaats gevonden aan de binnenwielschermen. Verder het nodige roest waar overheen een Dinitrol behandeling had plaatsgevonden. Dinitrol weg en dan schuren maar. Vandaag daar een tweede primer behandeling.

DSC05544_zpsc6a2cc5f.jpg

Ik kom hier de laatste tijd veel te weinig, waaruit niet de conclusie moet worden getrokken dat ik niet meer met Rush door één deur kan na onze vakantie in Duitsland of dat ik niet meer geïnteresseerd ben in de restauratie van mijn eigen Passat. Nee, er zijn zelfs alweer wat plannen voor een volgend bezoek aan Bockhorn en anderhalve week geleden heb ik Rush bezocht en de Passat weer eens live bekeken. Hij ziet er nu al geweldig uit (de Passat dan)! Ik heb met mijn gevoelige kantoorvingertjes de plaatsen gevoeld waar grote stukken plaatwerk zijn ingelast en die zijn echt superglad. Er is nu eigenlijk al helemaal niets meer van te zien. Belangrijker nog: de Passat is steviger en veiliger dan hij in de afgelopen jaren is geweest.(y)
Met de weer werkende kilometer- en dagteller ben ik ook erg blij en de testmethode is natuurlijk briljant. Heeft er ooit een Passat op booraandrijving zo'n 180 km/h gereden?:D Doordat het dashboard helemaal was gedemonteerd heb ik ook eens kunnen zien hoe alle losse componenten eruit zien en hoe ze werken. En natuurlijk ben ik ook erg blij dat ik een dashboard heb dat nog geheel zonder scheuren is.

B1-nieuws van mijn kant: de Audi is vorige maand verkocht. Het was een prachtige auto, maar ik moest er om financiële redenen (de qua hoeveelheid laswerk tegenvallende restauratie van de Passat) afstand van doen. Het lijkt er in ieder geval op dat hij met een tussenstation bij een echte liefhebber terecht is gekomen.
De Ro 80 heeft enkele weken niet gereden, maar ik heb van Rush een cursus contactpuntjes stellen gekregen en dat heft gewerkt. De komende twee dagen neem ik hem mee/neem hij me mee naar Duitsland voor de Classic Days bij Schloss Dyck, het jaarlijkse hoogtepunt op autogebied.:LOL:

Ik heb een stukje geschreven over 1 van mijn Audi's, het heet: Audi 80 B1 Gesloopt!?
Kijk maar bij 'Mijn Auto'.

16o17r.jpg

Of durf je niet meer te gaan kijken want hij is echt .......

hallo,

ik heb me gisteren een vw passat b1 gls van 1979 aangeschaft.
nu is mijn vraag waar ik hier onderdelen en techniche informatie over kan vinden.

vriendelijke groeten jeroen

De deurpanelen hebben last van loszittende bekleding. De gehele onderkant vanaf het chromen biesje moet opnieuw geplakt worden. De eerste poging verliep niet naar wens.
De bevestigingsclipjes steken aan de zichtzijde behoorlijk uit. Nu zat er een schuimrubber laagje tussen maar die is vergaan. Daardoor kwamen de clips wel heel erg in het zicht. Dan maar weer de heleboel los.

DSC05604_zpsba91949b.jpg

DSC05605_zpsfc17c05f.jpg

DSC05606_zps99253636.jpg

Ik heb besloten er een hele dunne strook rvs tussen te plakken ook over de clipjes heen. Nu vallen die geheel weg en is het resultaat bevredigend.

DSC05607_zpsc8ad0c48.jpg

DSC05608_zps501a5538.jpg

DSC05609_zps6b2a8eba.jpg

Uiteraard is het nog niet af maar dit wilde ik jullie niet onthouden.

Heel mooi! (Phoenixrood, via de pc van Rush)(y) En weer een handig nieuw trucje toegepast.

vw passat 79 zei:
hallo,

ik heb me gisteren een vw passat b1 gls van 1979 aangeschaft.
nu is mijn vraag waar ik hier onderdelen en techniche informatie over kan vinden.

vriendelijke groeten jeroen

Hee Jeroen dan zit je hier welgoed denk ik!
Plaats eens een foto van je wagen dat scoort altijd.

Dikvoormekaar rush, dat van die deurbekleding is een zicht klusje, en dat durft niet iedereen aan(y)

Inmiddels weer een aantal stapjes verder met de blauwe GLX, alle delen kunnen weer teruggebouwd worden in de motorruimte.
Dat gaat nu lekker makkelijk, omdat het front van de auto af is. Ik heb een goede vervanger gevonden voor het rotte front dat op de auto zat. Daarom het oude front er maar afgeslepen en binnenkort het `nieuwe` eraan lassen.

Het `nieuwe` front

Even passen op de auto

Opgeknapte delen

Het kleppendeksel is met een structuurverf gespoten, omdat ik dat mooier vind dan de gladde lak die er origineel opzit.

Vorige week begonnen met het inbouwen van de delen, ook zijn de remleidingen+slangen van voor tot achter vervangen.

Ook wil ik nu gelijk de distributieriem en spanrol gaan vervangen, want ik heb geen idee hoelang de huidige er al opzit en kan er nu toch makkelijk bij.

Bij de GL ben ik een tijdje geleden bezig geweest om het achterpaneel na te maken. Gelukkig had ik het zelfgemaakte paneel nog niet aan de auto gelast, want ik heb een compleet, zo goed als roestvrij, achterpaneel kunnen vinden. Het is wel van het facelift-model, maar ik heb toch alleen het onderste deel nodig voor de GL. Ik ben er erg blij mee!!!

@Ruud.
Gaat lekker zo Ruud. Nico kan straks weer trost zijn op zijn Passat!!! Voor zover hij dat nog niet was/is ;-)

Hemel en Aarde Niels :eek::eek::eek: De hele voorkant eruit. Jij durft !! Het wordt erg mooi zoals je het nu allemaal aanpakt. Die structuurverf op het kleppendeksel vind ik erg mooi. Wat voor spul is dat?
Je was natuurlijk al erg goed bezig met dat achter paneel maar hier kan natuurlijk niks tegenop.

Terug
Bovenaan