Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Vandaag de laatste dag voordat de auto naar de spuiter gaat :T
De onderkant moet nog in de overspuitbare anti steenslag. Dan kan het nog een weekje drogen. Lekker met de compressor op 5 bar, dat werkt als een tierelier.

DSC056052_zps223252f5.jpg

DSC056092_zps7fce5484.jpg

Voorgaande keren heb ik het met spuitbussen gedaan maar dit geeft een groffere structuur en dat is toch effe mooier.

DSC05610_zpsb741ce73.jpg

Daarna heb ik alles er weer ingehangen en is de auto klaar om hem volgende week weg te brengen.

DSC05614_zpsdaac5ccc.jpg

DSC05615_zps45b9507d.jpg

@ Niels: ongelofelijk, dat zijn geen halve maatregelen :eek:

@ Rush: ga je 'm niet zelf spuiten? Je had toch zo'n cursus gevolgd?

marathon... zei:

Nee, deze auto laat ik spuiten. Dit in goed overleg met de eigenaar.
Ik heb idd de cursus gevolgd maar ik vind dat ik eerst ervaring moet krijgen door eigen projecten te gaan spuiten.
Heb jij nog ontwikkelingen?

@ Rush
De structuurverf is VHT Wrinkle plus.

Dit moet je in 3 dikke lagen op je werkstuk spuiten en dan verschrompelt het soort van. Daarna nog een uurtje afbakken en dan is de laklaag uitgehard. Dat afbakken was nog best lastig want het deksel paste maar net in het oventje dat ik voor dit soort dingen gebruik. De hittebestendige verf van de remklauwen is hier ook in afgebakken.

Die anti steenslag is inderdaad ideaal aan te brengen met de compressor. Doordat je steeds met dezelfde druk kunt `sproeien` krijg je een mooie gelijkmatige laag en het gaat een stuk sneller dan met die spuitbussen.

Deze week lekker een weekje vrij en met dit weer kun je toch niet op pad, dus maar een dagje in de `schuur` doorgebracht en weer wat opgeschoten met de Audi.
De distributieriem en spanrol zijn vervangen, om de voorkomen dat de tandwielen verspringen bij het omleggen van de nieuwe riem heb ik een soort blokkeergeval in elkaar gebakken. Het ziet er niet uit, maar werkt perfect.

Zo komt het op de auto, de gaten in het blokkeergeval komen overeen met gaten in het motorblok en dus is hij met twee bouten op het blok te monteren.

Verder nog wat onderdelen gemonteerd en morgen verder met de veerpoten en dan kunnen ook de remmen ontlucht worden.

@ Marathon en renate,
Bedankt, het is wel mooi dat ik bij deze auto vast een beetje kan experimenteren wat ik wel of niet ga doen bij de oranje GL. Bij de GLX is het toch een soort van lowbudget restauratie. De GL moet een complete restauratie worden.

@ Rush,
Als je een oefenobject zoekt om te spuiten dan is de GLX misschien wel wat? Alleen moet dan eerst al het laswerk gedaan zijn en tegen de tijd dat dat gebeurd is ben je waarschijnlijk al volleerd autospuiter. ;)

Rush2112 zei:
marathon... zei:

Nee, deze auto laat ik spuiten. Dit in goed overleg met de eigenaar.
Ik heb idd de cursus gevolgd maar ik vind dat ik eerst ervaring moet krijgen door eigen projecten te gaan spuiten.
Heb jij nog ontwikkelingen?
Ik heb voor de vakantie wat laswerk aan de Golf verricht. Hiervan heb ik een fotoverslag in het Golf II forum gepost. Op Passat -gebied valt er op dit moment niet zo veel te melden. Er is nog wel het een en ander aan te doen, maar daar kom ik te zijner tijd nog wel op terug.

vw passat 79 zei:
hallo,

ik heb me gisteren een vw passat b1 gls van 1979 aangeschaft.
nu is mijn vraag waar ik hier onderdelen en techniche informatie over kan vinden.

vriendelijke groeten jeroen

Veel onderdelen, vooral mechanische, zijn nog gewoon via de autohandel (veelal via internet) te verkrijgen.
Optische delen zal wat moeilijker worden temeer omdat dit tussenmodel maar 3 jaar geproduceerd is.
Gelukkig zijn er veel delen hetzelfde als van het oermodel alsook van de Audi 80.
Voor de technische informatie kun je het beste een technisch handboek nemen zoals; Haynes, So wird's gemacht of Jetzt helfe ich mir selbst.
Als je bepaalde onderdelen zoekt laat het me weten, ik heb nog een zoldertje met het een en ander aan onderdelen, misschien zit het er tussen.
Technische vragen laat je gewoon los op dit forum, er zal meestal wel iemand zijn met een oplossing.

@Rush. Wat is de bedoeling van die staalplaat aan het deurpaneel. (Begeeft PR zich in een milieu waar gepanserde auto's bij horen)
Zelf heb ik al meerdere deurpanelen, weliswaar van een nieuwer model 80, van nieuw schuimrubber voorzien waardoor de
stof er weer mooi strak opzit. Ik ben nu bezig met een dakpaneel, hier moet de stof hol gespannen worden en dat valt niet mee
maar moet gaan lukken.

@Niels. Je bent goed bezig, zelfs met het fabriceren van gereedschap, echter staan er op de tandwielen merktekens hoe ze moeten staan.

@Niels: goed bezig en het is telkens weer mooi om te zien hoe jij dingen zelf bedenkt!(y)
@Rush: mooi dat hij klaar is om naar de spuiter te gaan!:D Ik wist niet dat je al een spuitcursus had gedaan. Wanneer heb je die gevolgd?
@AvantTurbo: ik woon in Den Haag, dus die stalen platen zijn geen overbodige luxe. Het is daar één groot oorlogsgebied.

Hee Niels, ook jij goed bezig(y)
Maarre vergeet je de oranje niet?
Wat ga je met de motor van die doen?

@AvantTurbo,
Klopt inderdaad dat er merktekens opstaan, was ook meer een zekerheidje dit stukje gereedschapje.;) En kan hem straks bij de GL ook weer gebruiken. Lekker makkelijk hoef je nergens meer op te letten.

@Phoenixrood74
Dat vind een van de leukere dingen, zelf dingen bedenken om het wat gemakkelijker te maken.

@Stiff,
De oranje wordt niet vergeten hoor, geen paniek ;). In de winter ga ik weer verder met de GL, maar dat is een meerjarenplan :)
De motor van de GL wordt wat grondiger aangepakt. Deze ligt uit de auto en wordt helemaal schoongemaakt en gespoten en krijgt een grote onderhoudsbeurt. Dit lijkt me ook wel gaaf om met de GL te doen. Een kleine verlaging +-30-40mm (niet zo extreem als op de foto) en een mooie striping.

Na maanden van voorbereiding kon vandaag de auto dan eindelijk naar de spuiter. Zoals we de afgelopen dagen gewend zijn regende het weer dus moesten we geduld hebben en pas rond half twaalf konden we naar buiten.
De spuiterij is maar een kilometertje bij mij vandaan dus was het ritje zo gebeurd.

DSC05635_zps16a317c5.jpg

DSC05638_zps24aa31fe.jpg

Daarna had ik nog een paar uurtjes over en ben ik eerst maar eens wat gaan vegen. Met name onder de schaarbrug was het een enorm stofnest geworden.
Er is nu lekker wat ruimte in de werkplaats.

DSC05640_zpsf2a8e813.jpg

Vervolgens heb ik de dynamo ter handen genomen. Hij zit natuurlijk behoorlijk prominent in het zicht dus vind ik dat hij er netjes uit moet zien.
Bij mijn eigen restauraties liet ik hem altijd dicht maar ik vond dat het tijd werd dat ik zo'n ding eens uit elkaar haal.
Zo kan je hem ook veel makkelijker schoonmaken en spuiten. Inmiddels staat hij al weer in de primer

DSC05642_zpsc51d6d07.jpg

DSC05648_zps4955e0cd.jpg

DSC05651_zps24e98067.jpg

Die spuiterij is heel wat dichterbij dan diegene waar je de groene variant hebt laten spuiten! (y)

ps: is dit een bekende? Kwam 'm tegen op internet.

Bedankt, Barri.(y) Dit was inderdaad tot onlangs een nog onbekend exemplaar. Klassiekerrijder: het exemplaar waar jij waarschijnlijk op doelt is de 88-BX-28. Dat betekent dat er in ieder geval nog drie exemplaren uit de BX-serie bekend zijn, samen met de hellasmetallic die helaas in Limburg weg staat te rotten bij een dealer die er te veel geld voor vraagt.

@Klassiekerrijder: sorry is niet nodig! Ik ben al lang blij dat er zoveel mensen meehelpen om alle (lees: die paar) Passats in kaart te brengen die er nog in Nederland rondrijden. En er komt er toch nog steeds af en toe eentje boven water. 929V6 (zie het registertopic) heeft afgelopen zondag ook weer een prachtig, tot nu toe onbekend exemplaar gespot.

Hallo, heeft iemand hier de kleurcodes van de VW Passat B1? De plannen zijn om binnenkort de Passat volledig te restaureren en liefst in een origineel VW kleurtje. Kan iemand me aan deze codes helpen?

Mijn passat is van 1977 en is brons metallic. Maar ik zou wel eens een ander kleurtje willen. Eentje niet in metallic.

Dit zijn de kleurcodes van Golf 1, ik neem aan dat dit ook zowat de kleuren zijn voor de passat B1?

https://www.doppel-wobber.de/forum/Information_56_VW-Golf-Lacke.html

Ja over de kleur ben ik er nog niet uit, maar de wagen moet wel eens herspoten worden en hier en daar wat opgelast worden.
Op foto ziet hij er echt goed uit maar als je dichter gaat kijken dan zie je wel her en der wat roestblaasjes. Ook is het rechtervoorscherm onderaan rot.
Dus een opknapbeurt zal geen kwaad kunnen. En dus dacht ik waarom eens geen ander mooi kleurtje?

Heeft iemand hier een goed rechtervoorscherm liggen dat te koop staat?

Als je 'm overspuit in een andere kleur moet je dat helemaal doen, anders ziet het er niet uit. Dus interieur eruit, motor eruit, ruiten eruit... ik zou het gewoon op dezelfde kleur houden, staat 'm super en is veel makkelijker.

Inmiddels weer een stapje verder met de GLX.
Het `nieuwe` front zit aan de auto en de lasnaden staan in de plamuur en kunnen binnenkort afgelakt worden.
De remmen zijn ontlucht en koelvloeistof vernieuwd.

Het interieur is ook weer zo goed als gemonteerd.
Helaas nog wel een kleine tegenvaller. Tussen het spruitstuk en de rembekrachtiger loopt een vacuumleiding en halverwege deze leiding zit een koppelstuk waar twee vacuumslangetjes opgeschoven worden. Een van de twee aansluitingen is afgebroken :(.
Even kijken of dit eenvoudig te repareren is. Ik zit eraan te denken om het gaatje wat op te boren en er dan met tweecomponten lijm een metalen buisje in te lijmen. Is het meteen wat steviger ook.

Twee compenenten is idd wel heel leuk spul, het droogt als een gek en is keihard.
Wel duur natuurlijk.
Maar een origineel tuitje is veel leuker, ik denk dat er nog wel aan te komen is, zoals klassiekerrijder al zegt.

Bjorn78 zei:
Ja over de kleur ben ik er nog niet uit, maar de wagen moet wel eens herspoten worden en hier en daar wat opgelast worden.
Op foto ziet hij er echt goed uit maar als je dichter gaat kijken dan zie je wel her en der wat roestblaasjes. Ook is het rechtervoorscherm onderaan rot.
Dus een opknapbeurt zal geen kwaad kunnen. En dus dacht ik waarom eens geen ander mooi kleurtje?

Heeft iemand hier een goed rechtervoorscherm liggen dat te koop staat?

Zo'n spatbord hebben wij vast nog wel liggen. Ik stuur je een privébericht.

Als je een compleet nieuwe neus op je Audi kunt zetten, repareer je zo'n koppelstuk met je ogen dicht, achter je rug, terwijl je slapend op je hoofd staat.;) Goed bezig Niels!(y)

Klassiekerrijder zei:
Is dat niet nog leverbaar via VW Classic Parts?

Ik heb gekeken bij VW Classic parts, maar ik kan het niet vinden. Jammer genoeg staat er geen onderdeelnummer op, dus dat maakt het zoeken ook lastig.

Daarom maar besloten om de kapotte niet te repareren, maar een nieuwe te maken. Deze heb ik gemaakt van een stukje koper van 15mm. Daarin twee gaatjes geboord en daarin twee stukjes remleiding gesoldeerd. Een laagje zwarte verf erover en het lijkt wel weer wat. Mocht ik nog een keer een origineel koppelstukje tegenkomen kan die alsnog gemonteerd worden.

Knap gemaakt Niels, ik doe het je niet na. Ik heb via Vagcat.com het onderdeelnummer opgezocht, dit is 056129739, en dan kom ik google-de-google dit ding tegen:

853_0.jpg

Er zit een pijpje te veel aan maar dit kun je afdoppen. Misschien heb je er wat aan.

LINK

Jullie moeten je wel realiseren dat er boven Alkmaar veel weggetjes zijn die uit klei opgetrokken zijn. Dus zijn trekker wielen wel op z'n plaats:cool:

Gewoon ophalen voor 1250 euro, en zelf velgen meenemen bij het ophalen. Laat hem die velgen los verkopen.

De liefhebbers van deze Audi's walgen van dergelijke velgen en liefhebbers van die velgen kennen die Audi niet eens. :)

Deze zijn veel leuker, of natuurlijk de normale stalen velgen.

$_85.JPG

Wrangler zei:
De liefhebbers van deze Audi's walgen van dergelijke velgen en liefhebbers van die velgen kennen die Audi niet eens. :)

Prachtig gesproken beste wrangler, zulke teksten zie ik graag op een tegeltje!:)

Na het restauratiegeweld van Niels (wat ziet het er allemaal goed uit) wordt het weer eens tijd voor een kijkje bij de spuiterij. Zelf heb ik even een time-out aangevraagd want ik ben ook geen jonge god van 20 meer.

De Passat is reeds in de grondverf gezet en aan de binnenzijden van de achterklep en de motorkap zijn al in de kleur gespoten.

DSC05893_zpsdf768363.jpg

DSC05894_zps7faef2c5.jpg

De grondverf is geslepen, zo noemen ze dat als hij met korrel 800 is geschuurd, en nu staat hij te wachten totdat hij gespoten kan worden.
De spuiter zelf is op vakantie dus we moeten nog even geduld hebben.

DSC05895_zps77776cc8.jpg

DSC05898_zps07e868f0.jpg

Nu de Passat bij de spuiter staat kan ik lekker aan de gang met allerlei motorcomponenten. De dynamo stond al in de grondverf dus die kon vandaag afgelakt worden. De poelie en de ventilator moeten nog gestraald en gepassiveerd worden maar zo wordt het al wat.

DSC05926_zps54e98b40.jpg

Verder moeten de klepdeksel motorsteunen etc. zwart gespoten worden.

DSC05920_zpsf3b254b9.jpg

DSC05924_zps0c499353.jpg

Het wis was tankje, het expansievat en het luchtrooster bij de kachelventilator moeten van vuil ontdaan worden. Na lang aandringen was Mevr. Rush bereid dit voor mij te doen.

DSC05934_zps9932539a.jpg

DSC05938_zpsb8946da1.jpg

Wat een schatje, is het niet?:)

Terug
Bovenaan