Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Gisteren kwam Pr'74 even langs om het resultaat tot nu toe met eigen ogen te aanschouwen. Hij kon meteen even helpen om de motorkap te verwijderen.
Vandaag wilde ik namelijk de motorruimte spuiten.

DSC06021_zpsde22446e.jpg

DSC06028_zpscdd49335.jpg

Verder is het natuurlijk leuk om al weer wat onderdelen te monteren. De achterbumper had ik vorige week al opgeknapt. Die was behoorlijk verroest aan de binnenzijde en daar was weer Dinitrol overheen gespoten. Het was een behoorlijke baggerklus maar nu staat ie lekker in Hamerite. De achterlichten zijn nieuw omdat er langs de oude water kon lekken wat vervolgens zo de kofferbak inliep. Tevens nieuwe kentekenplaten met mooie, opgelegde cijfers en letters.

DSC06024_zps950b16fc.jpg

De bumper aan de voorzijde is nieuw. De oude had een aantal deuken en dat kan natuurlijk niet.
En ook hier de nieuwe kentekenplaat.

DSC06026_zps8a49968f.jpg

@Allemaal,

Tijd niks gepost, (mede door rondreis USA) maar wel trouw gelezen wat hier geschreven is.
Was mijn mailmap "Audi 80" aan het opschonen en kwam orderbevestiging tegen van:

www.armandoauto.lv

Daar heb ik toen sierlijstklemmen 811853329E gekocht voor 15 cent per stuk.
En de verzendkosten uit Riga!!! was maar 5,45 euro.

Volgens mij had ik dit nog niet gepost, en ik dacht dat is wel even de moeite waard om te melden.
Aangezien er nog een aantal restauraties aan de gang zijn, en dit soort clips lastig te vinden zijn voor een zacht prijsje.

PS. zie dat het tijd wordt voor een nieuwe profielfoto ;-)

De motorruimte is vandaag verder opgeknapt. Het onderste gedeelte heb ik lekker zwart gespoten met anti steenslag en het uitlaatspruitstuk met antracietkleurige hittebestendige verf. De cilinderkop heb ik met velgenspray zilver gespoten net als verschillende onderdelen zodat dat mooi overeenkomt.
Een flinke klus was de hoofdremcilinder met bekrachtiger maar die kon ik eind van de dag alweer monteren.

DSC06034_zpsb1b56124.jpg

DSC06039_zps52ac10f6.jpg

De koplampen zijn ook helemaal uit elkaar geweest zodat ze schoongemaakt en gespoten konden worden. Ook die zitten er weer in.

DSC06037_zps04c38136.jpg

DSC06036_zps96df8f76.jpg

Geweldig werk weer, Rush!(y) Zelfs van de achterkant van een koplampunit weet jij nog een klein kunstwerkje te maken.

Toch maar wel de gehele motorruimte aanpakken ?
Straks durft Nico er niet meer mee te rijden en Ruud, voordat je de remolie erin doet, draai het tankje nog even, zo is het geen gezicht !

@Pedigreepaul: komt goed, mits je je olijke hoofd laat zien op een EMW-evenement!;)

BoS models, bekend van de prachtige Passat I, heeft nu ook een Audi 80 in 1:18 uitgebracht. Het is een GT van de eerste facelift-versie, met de kunststof bumperhoeken. Fantastisch model, maar geen koopje.

Grotefoto-WSEDZDBY.jpg

Grotefoto-3XU7PRZF.jpg

Zo, wat is die 80 mooi!:eek: Bijna niet te zien dat het een model is.

@marathon: bedankt voor de tip! Ik had een tijdje geleden al gehoord dat mijn ex in Autoweek Classics kwam, dus die ga ik zeker kopen.

Het filmpje van mijn ex-Audi 80 staat sinds vandaag ook op deze site (zie homepage).

Vorige week ben ik druk bezig geweest met onderdeeltjes stralen en laten passiveren. Er is dan niks leukers dan al die dingetjes te monteren. Bijvoorbeeld de stripjes van het kleppendeksel, de olievuldop en de steun voor dynamo. Op aanraden van Stephan heb ik ook het remvloeistof tankje omgedraaid.

DSC06064_zps2c0d4f74.jpg

Verder de radiator, bobine, dynamo en de kabelboom weer teruggeplaatst. De kabelboom zat onder de Dinitrol, het is mij volledig onduidelijk waarom een kabelboom getectyleerd moet worden:confused:. Het kapje voor de zekeringenkast is gepolijst door mijn collega op het werk.

DSC06066_zps37986cb3.jpg

Volgens een paar voorbeelden heb ik het radiatorkapje kunnen reconstrueren en daarna met structuurspray ingespoten. De radiatorslang komt een beetje bruin over dus die moet nog in de bumperzwart.

DSC06067_zps375d9fa5.jpg

Verder nog de schoteltjes bij de veerpoten gemonteerd en na een dag klussen ziet het er zo uit.

DSC06071_zpsfa8b452b.jpg

Ik denk dat ik even een paar flinke ritten ga maken als er gestrooid is. Dan krijgt hij tenminste wat patina. Al die glans vind ik wat overdreven.

Zeg Rush, kun je niet even een zonnebril waarschuwing geven voor dit soort plaatjes post ?? :cool:

Als je het allerlaatste plaatje dat je van dit werk maakt bij de uitgang van Wolfsburg met afleverskicker, dan is ie zo als nieuw. :)

Greetzz Renate.

Phoenixrood74 zei:
Ik denk dat ik even een paar flinke ritten ga maken als er gestrooid is. Dan krijgt hij tenminste wat patina. Al die glans vind ik wat overdreven.

Ik zou 'm een weekendje in een duinpan parkeren en wachten tot het vloed wordt, succes verzekerd! :T

De eerste post van November 2014.

Begin ik met een heus schaalmodel waar ik van hou. Het is een jeugdliefde dus speciaal. Mijn favoriete speelgoed auto.
Het is een Passat Variant uit de B1 serie. Dit model is van Minichamps die voor een miniatuur handelaar uit Aken speciaal gemaakt is. Net zo als mijn andere Volkswagen miniatuur een Bora met fabriekscode 1j2. Ik heb dit autootje gekocht bij Quality scales en het is mooi gedetaileerd.

Het schaal model uit mijn jeugd was van het merk Siku. Echt de top als het om Duitse miniaturen ging zoals ik ook een bijzondere groene Audi had.

De Minichamps versie is uiteraard zeer naukeurig. De velgen, de chrome buitenspiegels.

Scale car. Volkswagen Passat (Dasher) Variant 1974. GLS by Jeugd liefde,

Scale model car. Volkswagen Passat Variant GLS. (Dasher) Passat Variant B1, de mooiste Volkswagen ooid,

Nee, Rush probeert er uit alle macht iets van te maken, maar hoe maak je nu van niets iets?

@Pedrigreepaul: Zeg uhh, we hebben het hier wel over een Passat L. Beetje respect graag :D

DSC06167_zpsc767e522.jpg

Allereerst wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om jullie hartelijk te bedanken voor de leuke, hartverwarmende reacties. Ook namens mijn vrouw.
Jullie hadden het er al over dat een zonnebril nodig was bij het aanschouwen van al dit blinkende metaal en inderdaad heb ik toch de afgelopen week met pijnlijke ogen rondgelopen. Als opticien moet ik natuurlijk ook het goede voorbeeld geven :)

DSC06152_zps68f521f7.jpg

Verder weer dingen gemonteerd zoals bougies, verdeler en de grote koelslang nog wat zwarter gemaakt.

DSC06158_zpsbc1a27a2.jpg

De verdeler had nieuwe contactpuntjes, rotor en verdeelkap nodig. Ook de benzineleiding met bijbehorend filter zit weer aangesloten.

DSC06161_zpsba3c4b30.jpg

Een grote storende factor voor de eigenaar was het ontbreken van het rubber boven aan het schutbord. Daardoor is de motorruimte niet afgesloten van de paravan en kan het lawaai ongestoord via de ventilator de passagiers ruimte in komen. Gelukkig had ik er nog ééntje liggen en natuurlijk ook de clipjes om hem te monteren zijn gepassiveerd.

DSC06165_zps299d4c20.jpg

Verder zijn ook het ruitenwisser mechanisme en het kapje voor de ventilator gemonteerd echter nadat ik de onderkant van de paravan met Tectyl ML had ingespoten. Je kan er dan nog zo lekker bij.
Alle koelslangen, carburateur, luchtfilter, koppelingskabel, gaskabel en wat nog meer nodig is maken de motorruimte zo goed als compleet.

DSC06157_zps1ef8941e.jpg

Terug
Bovenaan