Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Wanneer de bekleding er niet in zit kan je overal nog zo lekker bij om te tectyleren. De A-stijl aan beide zijden schoon geblazen met perslucht en ook de holle balk waar het stoelslot op rust. Daarna alles waar ik maar bij kon in de Tectyl ML gezet.
Dan kan het tapijt er in. Aan de voorkant zit nog onderlaag van een soort schuimplastic met een harde laag erop. Ook eerst nog de versnellingspook en handrem gespoten.
Als het tapijt er in zit kan ook de achterbank erin. Natuurlijk eerst de zijpanelen vastgezet en het tapijtje van de hoedenplank neergelegd.

DSC06215_zpse09637c8.jpg

DSC06217_zps59dcfd62.jpg

DSC06218_zpsbf5af7c1.jpg

Ook nog met de stoelen bezig geweest. Het kokos verpulvert zodat de eigenaar bij elke zuigbeurt een halve stoelvulling mee kon zuigen. Tevens raakt de stoelbekleding dan steeds losser zodat die kan gaan scheuren. De nieuwe vullingen zijn nieuw bij Paruzzi te bestellen omdat dezelfde stoelen ook in de kever hebben gezeten ( ik geloof van '72 tot '76 )
Op de foto links de oude en rechts de nieuwe, maar dat lijkt me duidelijk.

DSC06219_zps10953f02.jpg

En al weer op het frame gemonteerd.

DSC06220_zps61a63496.jpg

Ik weet: ik val in herhaling, maar wat wordt dit een ongelofelijk mooie auto. Zoveel aandacht voor de details ook. Bijv. de stickertjes in de reservewielbak, op de dynamo etc. Al die slangen en klemmetjes als nieuw, echt klasse. Op naar de eindstreep!

Wat netjes allemaal!

Dat van die kapjes van de stoelen herken ik. Ik heb dezelfde kapjes bij de Kever, maar die zijn kapot. Zijn nog wel nieuw te koop bij Paruzzi dacht ik. De stoelen heb ik ook opnieuw bekleed en gevuld. Helaas was het verenpakket niet zo goed meer, waardoor ie nu toch weer te ver doorzakt.

@ Stephan: Mooie Passat

@ Barri: Ik heb de kapjes niet nieuw gekocht omdat ik dit nog had liggen. Als de eigenaar het eindresultaat niet mooi vindt kunnen we ze altijd nog nieuw bestellen.

@Marathon: Ik denk dat ie niet te redden valt. Hij ziet er net zo slecht uit als de blauwe die ik heb staan.

Detailfoto van de versnellingspook

DSC06232_zps61d3676a.jpg

De stoelen zijn inmiddels ook klaar. Kapjes gemonteerd, gaten in het skai ter hoogte van de kapjes gerepareerd, kokos vervangen en de stoelen weer terug in de auto.

DSC06235_zpse229a5ce.jpg

DSC06236_zpsfff1aa31.jpg

DSC06237_zpsf6bcc169.jpg

Ik volg dit topic met veel bewondering voor de auto en het werk van Rush. Het ziet er allemaal zo perfect uit. Daarom moet me van het hart dat de stoelen en achterbank op de foto's wat lijken tegen te vallen: niet strak en het lijkt ook niet schoon. Juist bij kunstleer zou je het toch goed schoon moeten kunnen krijgen? Of (opnieuw) verven? Zag dat eens bij Car SOS en dat had perfect resultaat. Ik zeg dit alleen maar om te helpen. En zoals ik zei: misschien zie ik dit allemaal verkeerd door de foto's. Maar het zou zonde zijn als in die verder zo mooie auto de bekleding de verkeerde aandacht trekt.

Het kan ook door de foto's komen. Ik denk dat je het lastig op de foto krijgt. Op de foto's lijkt de achterbank inderdaad wat viezig.

Kunstleer is vreselijk. Ik heb zelf wit kunstleer in de Kever en ik krijg het NIET schoon. Het is zo erg dat ik er zo flauw van ben dat ik de Kever aan de kant heb gezet. Jij hebt het over spuiten, maar geen spuiter durft daar aan te beginnen... :cry:

Ik denk ook dat het door het flitslicht komt. In het echt is het me niet opgevallen. Verven is sowieso geen oplossing als het al nodig is. Dan krijgt het toch een egale kleur?

Rush2112 zei:
Ik denk ook dat het door het flitslicht komt. In het echt is het me niet opgevallen. Verven is sowieso geen oplossing als het al nodig is. Dan krijgt het toch een egale kleur?

Ze deden het in deze aflevering van Car SOS omdat ze bruin skai niet mooi vonden (moest zwart worden). Vanaf 28:25 zie je hoe ze het doen, bij 43:40 zie je het resultaat (of klik op de kleurnamen voor het 'voor' en 'na' plaatje).

Een stukje ducttape blijft er al niet op plakken. Heel vreemd spul.

@Nick: die bekleding is nog gewoon nieuw te bestellen via Paruzzi. Heb ik een paar jaar terug ook gedaan.

Het skai van de phoenixrode heeft verschillende gradaties, laten we zeggen 50 tinten grijs, ik ga dat echt niet spuiten. Dit wordt wel een beetje dubbelzinnig :)
Wel lastig Nick zo'n dilemma, ik heb nog eens op jouw topic gekeken maar ze zijn echt behoorlijk verkleurd. Het zal toch nieuwe bekleding moeten worden zoals Barri zegt. Heb je al eens op www.westtrading.nl gekeken daar hebben ze behoorlijk wat stoffen.

De deuren moesten nog goed afgehangen worden en rechts nog het één en ander aan het deurmechanisme gesteld worden. Ook de sierlijstjes zitten er nu op. Het stellen van de deuren gaat pas goed als ook de deurrubbers er in zitten en die kunnen er pas in als het tapijt goed gefixeerd is. Voor dat de panelen gemonteerd eerst weer alles lekker in de Tectyl ML.

DSC06239_zps8091c998.jpg

DSC06243_zps24a48e15.jpg

Het interieurlampje deed het niet en dat kon wel kloppen. Bij het demonteren viel het ding in drie stukken uit elkaar dus daar moest een nieuwe in.
En hij doet het ook nog :cool:

DSC06244_zps23d0f4f5.jpg

DSC06253_zps974bd10e.jpg

Daarna was er nog tijd om het dashboard op z'n plaats te zetten. Best wel weer een spannende klus maar gelukkig zit ie der weer in. Ook de radio meteen weer gemonteerd, daar moet ik alleen nog een antenne voor kopen.

DSC06256_zps58086108.jpg

Het interieur is nu bijna klaar. De cockpit is gemonteerd samen met de hendeltjes voor richtingaanwijzer, wiswas en ruitenwisser. De claxon heeft een zilver randje die wat weggesleten was dus die gespoten. Het Wolfsburg logo was nog mooi. Op het linker dimlicht links na, kapotte lamp, functioneert alles dus dat valt weer mee.

DSC06268_zps70a709dd.jpg

DSC06270_zps8a7d373e.jpg

Het lijkt wel of je steeds sneller gaat, Rush! Mijn auto wordt mooier en mooier.(y)

Stoterstangen was er niet bij in Waalwijk. Het was weer een leuke, nuttige en interessante meeting met een hoog Tjolk-gehalte.

Ja het gaat nu lekker snel. Ook vandaag weer een belangrijke hobbel genomen door de ramen er in te zetten. Marathon kwam weer een dagje helpen en een paar vakkundige handen kon ik goed gebruiken (y)
Eerst met het achterraam begonnen, daarna de zijruiten en als laatste, hoe kan het ook anders, de voorruit. Toen de voorruit er in zat konden ook de wissers gemonteerd worden.

DSC06284_zps045add76.jpg

DSC06306_zps8daa3de2.jpg

De benzinetank van de vroege exemplaren zijn van staal gemaakt Het exemplaar van deze auto was al een keer gelast na lekkage. Je kunt dan wachten op een nieuw lek vandaar de vraag of ik nog een kunststof exemplaar had liggen. Daar de blauwe in mijn voortuin gedemonteerd gaat worden was dit mogelijk.
Deze heb ik gister onder de blauwe vandaan gehaald en nu hangt ie al weer onder de rode. Later, in de tectyleerfase wordt ie nog zwart gemaakt.
Natuurlijk hier weer een mooi gepassiveerde dop er op en het klepje kon eindelijk gemonteerd worden.

DSC06278_zps4da987b5.jpg

DSC06291_zps9e64641b.jpg

DSC06294_zps5d95a0c6.jpg

Het expansievat was eigenlijk niet meer bruikbaar. Onder het motorkaprooster wordt het knetterhard en scheurt het. Zo ook het oorspronkelijke exemplaar. Bij de Kartei in Duitsland ligt een partij fabrieksnieuwe en vandaag kwam er 1 aan.

DSC06300_zpsb0e43ef4.jpg

DSC06304_zps13c87eaa.jpg

Ik kan iedereen bevestigen dat de Phoenixrode er in het echt minstens zo mooi uit ziet als op de foto's. Wat zal PR 74 trots zijn als hij straks langs 's heeren wegen zoeft. @Rushtaurateur: bedankt voor weer een leuke, leerzame dag :D

Super, Rush en marathon!(y)(y)(y) Ik ben vooral heel blij dat de originele, meer dan veertig jaar oude voorruit er weer goed inzit. Dat was toch weer een spannend moment in het restauratieproces.

Ruud, aangezien je bijna klaar bent; ik heb een mooi volgend projectje voor je gevonden ;)
<https://www.speurders.nl/overzicht/autos/klassiekers-en-oldtimers/page/3/vw-golf-1-1976-146540064.html>

Ik kwam in een digitaal fotoarchief dit plaatje tegen van maar liefst drie (!) Passats B1 (waaronder een Phoenixrode) bij de SuperDoe en vind hem wel erg toepasselijk voor dit topic:

:D

Wat ogen die Passats toch modern ten opzichte van die andere auto's (vind ik).

Even off topic: Ik spot verder nog 2 Golfs, 2 VW busjes (T2 en T3), een Simca 1501, een Datsun 100A, 2 GS'en (uiterst links en rechts op de foto), en een Volvo 242. Alleen die rode linksboven kan ik niet thuisbrengen. Een Renault 18 misschien?

@Barri: Mooi Golfje Barri, maar mijn volgende project wordt een Mazda 1300.

@929V6: Tjonge maar liefst 3 Passat's (y) Hemels!

Phoenixrood74 zei:
Super, Rush en marathon!(y)(y)(y) Ik ben vooral heel blij dat de originele, meer dan veertig jaar oude voorruit er weer goed inzit. Dat was toch weer een spannend moment in het restauratieproces.

Is bij mijn Audi 100 tot op heden nog steeds niet gelukt om een nieuw rubber te monteren, verschillende mensen geprobeerd..
Hopeloos...

Rubber welke er al 40 jaar in zit is niet zo heel ingewikkeld :rolleyes:

Volkswagen Classic heeft een hommage aan de Passat uitgebracht. Dit is de link.

https://www.volkswagen-classic.de/magazin/special-passat

Die 'magazines' ken ik helemaal niet. Leuk! (y)
Wel jammer dat ze niet als PDF te downloaden zijn. Of zie ik iets over het hoofd?

@Barri: Ik heb een mail gestuurd naar VW-Classic want ik wil het magazine echt in handen hebben. Kijken of het lukt.

Toen ik net met de restauratie was begonnen viel het me op dat de achterste demper verrot was. Ik haalde hem uit het achterste
rubber en kon hem zo afbreken. Nu was het tijd om me daar mee te gaan bemoeien. Ook was ter hoogte van de klem die de midden met de achter demper verbindt alles dichtgelast. Dus had ik bedacht om er ook een andere midden demper tussen te zetten. Die had ik tenslotte nog liggen.
Nu is het uitlaatsysteem gemaakt van zo'n pittig, lief, schattig dun pijpje en het deel wat ik had liggen van zo'n dikke, robuuste en stoere pijp.
Dat ging dus niet door.
Dan maar de oorspronkelijke opknappen. Echter was dat kreng ook nog eens door gerot:(
Ik weer gewapend met ledlamp door mijn verzameling onderdelen heen gegaan en zowaar had ik nog een deel liggen en ook nog met het schattige, dunne pijpje.:D

DSC06308_zpsde09c7dd.jpg

DSC06310_zps3176beae.jpg

De demper zelf was niet verroest maar de pijpjes die eraan zitten wel. Die zoveel mogelijk ontroest en ingespoten met hitte bestendige verf.
De achter demper had ik nog nieuw liggen maar ook van dezelfde verf voorzien. En zo hebben we weer een complete uitlaat.

DSC06317_zps6505b90b.jpg

De eigenaar klaagde ook over het feit dat de auto zwaar schakelde. Ik was toch aan de onderkant bezig dus dat ook maar eens bekijken of ik dat kon oplossen.
Er zit een beschermingskapje omheen en toen ik die weghaalde kwam dit tevoorschijn.

DSC06312_zps664db7c5.jpg

DSC06313_zps2f57147d.jpg

Het zag er nogal droog uit allemaal dus de boel lekker ingevet.

DSC06314_zps9b5293a5.jpg

DSC06315_zps2175c7d2.jpg

Daarna het kapje er weer overheen.

DSC06316_zpsbbe1a26b.jpg

De auto schakelt een stuk soepeler nu, dus missie geslaagd.

Dat ziet er weer geweldig uit!(y) Die eigenaar van de Passat lijkt me nogal een klager. Ik zou er in zijn geval in ieder geval heel blij mee zijn dat de versnellingsbak soepeler schakelt. Perfect werk!:D

https://www.speurders.nl/overzicht/autos/volkswagen-passat-coupe-1-147762984.html?sr_ab=0&query=&category=2003&local-postcode=&local-distance_value=0&subcategory=&carmodel-search=&min_prijs=&max_prijs=&min_kilometerstand=&max_kilometerstand=&min_bouwjaar=&max_bouwjaar=1998&min_prijs=&max_prijs=&order_direction=&order_by=

147762984_1_big.jpg

Terug
Bovenaan