Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

audi80b1006_zps546ba713.jpg

Zow Marco, dat ziet er goed uit:eek::eek::eek:. En wat een fantastische kleur heeft de Audi.

Dat zijn geen halve maatregelen.
Mooi dat er weer een super blije enthousiaste liefhebber dit topic op komt fleuren.(y)
Prachtige kleur ook.

strippen en kaal maken bijna klaar nu kan het lassen en opbouw weer beginnen

audibinnen006_zpscad70edd.jpg

Kleurcode is l96y het is een originele Nederlandse auto met 80100 km die vanaf 1988 in een schuur heeft gestaan en vorig jaar weer op de weg is gebracht met een paar nood reparatie,s ben hem een klein beetje aan het opknappen om hem toonbaar te maken om binnen kort rond te rijden in deze mooie audi.

marco8075 zei:
ben hem een klein beetje aan het opknappen

;) lijkt me het understatement van het jaar...

Veel succes met je project, inderdaad een prachtige kleur, zeer de moeite waard om op te knappen.

Afgelopen donderdag kwam de bevrijdende sms: 'Hij is klaar!' Na ruim een jaar kon ik mijn Passat na een zeer ingrijpende restauratie dan eindelijk ophalen. Gisteren zag ik de auto voor het eerst sinds december 2013 in het daglicht en hij is werkelijk als nieuw.(y)(y)(y) Rush heeft zichzelf weer overtroffen. Zie onderstaande foto's, die echter nooit een goede weergave kunnen zijn van de aandacht tot in het kleinste detail:
14k9v2b.jpg

2pt3zuh.jpg

2ezh8qo.jpg

s4p3s6.jpg

2qnpi5d.jpg

2ey8ak7.jpg

1zxnrrp.jpg

2z6bfrc.jpg

343i61l.jpg

2urat8w.jpg

rw5el1.jpg

10o1t9u.jpg

i4od8z.jpg

2m30nzl.jpg

Nadat ik de auto uitgebreid had bewonderd en gefotografeerd, zijn we een proefrit gaan maken zodat ik weer aan de Passat kon wennen. Het voelde meteen weer vertrouwd. Hij rijdt net zo goed als voorheen, maar schakelt nu veel soepeler. De stoelen (die behoorlijk doorgezeten waren) geven nu voor het eerst in bijna vijf jaar goede steun. Verder rijdt, klinkt, voelt en rijdt hij zoals je dat van een Passat verwacht: heerlijk dus.

Na de lunch was het tijd voor een moeilijk moment voor Rush: de officiële overdracht. Op de foto lacht hij wel, maar hij zal van binnen stiekem gehuild hebben omdat hij afstand moest doen van een auto waar hij een jaar lang met ziel en zaligheid aan gewerkt heeft. Omdat ik maandenlang met veel plezier in de miamiblauwe TS Variant heb gereden, hebben we afgesproken om in de toekomst weer eens een tijdje van auto te ruilen op het moment dat we daar zin in hebben. De sleutel komt weer in handen van de rechtmatige eigenaar:
veyaki.jpg

En daarna was het terug naar huis, klaar voor vele jaren rijgenot!
vql209.jpg

Weer veel blije mensen.
Niet alleen jullie twee maar dit hele topic heeft meegeleefd, ergens ben ik ook wel een beetje trots.
Veel veilige kilometers!
M'n complimenten

Laat je hem nou ook taxeren of iets?

Wat een schitterend resultaat, de eigenaar staat erbij of hij net anno "1974" zijn nieuwe auto bij de VW garage in ontvangst mag nemen en gezien het eindresultaat is dit in feite zo, de auto is teruggebracht in zijn originele staat.

Ik neem aan dat de Passat voor de verzekering inderdaad getaxeerd gaat worden, zeker i.v.m. eventuele calamiteiten of schade.

Dank voor de leuke reacties!(y) Ik moet voor de volledigheid nog wel even toevoegen dat marathon... ook twee dagen heeft meegerestaureerd, dus het is ook een beetje zijn project. Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat hij heel netjes werkt.

@Stif: ja, ik laat de auto opnieuw taxeren. Maandag a.s. heb ik een afspraak met de taxateur. Pas als de auto verzekerd is op basis van het nieuwe taxatiebedrag ga ik ermee rijden. Mits het mooi weer is natuurlijk.

Goed dat jullie het er over hebben, ik moet mijn Kever ook nog eens laten taxeren. Laatste keer is alweer 2 jaar geleden, dus voordat ie is opgeknapt.

Binnenkort moet de Passat gekeurd worden. Omdat de linker aandrijfashoes (punt van afkeuring) was gescheurd heb ik deze vervangen. Je begint met het losdraaien van de centrale moer. Die dingen zitten vaak muurvast dus is het handig om dit te doen als de auto nog op de grond staat.

DSC01422_zpseccvy6dz.jpg

Dan pas de auto opkrikken en het wiel eraf halen. Vervolgens haal je de bovenste en onderste stuurkogels los. De bovenste doe ik met een stuurkogeltrekker. De onderste moet je eerst even markeren voordat je hem losmaakt, anders klopt je wielstand (camber) niet meer.

Bovenste:
DSC01405_zpsawr9zh2d.jpg

Onderste:
DSC01408_zpsb3i381ii.jpg

Je kunt nu de fusee van de as wegtrekken en het uiteinde van de as komt vrij. Bij de nieuwe hoes worden ook nieuwe klemmen geleverd. De oude heb ik dus maar doorgeslepen.

DSC01409_zpshb3w2hkd.jpg

Dan moet de homokineet uit elkaar. In het vet zit een borgclip verborgen die je iets uit elkaar moet drukken. Wat een prutswerk is dat! Letterlijk een smerig klusje. Maar dan komt de homokineet met een tik met een kunststof hamer los van de as. Hier zie je hoe het clipje in de homokineet zit verstopt.

DSC01413_zps6qqpt5qv.jpg

Dan de nieuwe hoes erop en alles lekker volspuiten met nieuw vet. Dit is hittebestendig vet, dat met de hoes wordt meegeleverd.

DSC01417_zpswzgnh69g.jpg

Vervolgens de homokineet terugplaatsen en de nieuwe klemmen om de hoes vastzetten.

DSC01420_zpskp49tj3a.jpg

Daarna alles weer in elkaar zetten. Klaar voor de keuring!

Mooi werk Marathon. Hier krijg je handen van waar Zwarte Piet jaloers op is.

Ik moest ze laatst ook vervangen. Maar heb het anders gedaan. Ik heb niet de hele homokineet uit elkaar gesloopt.
Heb er universele ashoesen opgezet en het volgende apparaat gebruikt.

RCBS03.jpg

Gaat vele malen sneller en de universele hoezen zijn van veel betere kwaliteit, vind ik. Ongeveer half uurtje per kant bezig geweest.
Scheelt een hoop tijd en gepruts en vooral zwarte pieten handen :p

Volgende week woensdag. Ik ga ervan uit dat-ie wordt goedgekeurd maar dat weet je met zo'n 40-jarige bak natuurlijk nooit.

Nou, het is goedgekomen hoor, weer voor 2 jaar goedgekeurd! Volgens de garage verkeert de Passat in topstaat! (ik dacht eerst dat hij zei tob-staat, maar nee hoor... ;))

Zaterdag ben ik voor het eerst naar de NAMAC-beurs in Houten geweest en heb ik twee miniaturen gescoord. Vooral de marinogele is erg mooi. De ADAC-versie is met name leuk omdat het zo'n oud model is.
30t3pee.jpg

2aafwh0.jpg

24lm0c0.jpg

2iaefli.jpg

33dxswi.jpg

Leuke beurs he?

Mooie modellen! Schuco maakte inderdaad in die tijd erg mooi spul, je ziet er niet aan dat zo'n model ruim 40 jaar oud is. De Minichamps heb ik ook, inderdaad fraai.

Ja, er ging een wereld voor me open. Van de Minichamps had ik ook al een Variant in rallyegeel en deze past daar mooi naast.

Tot de komst van de Minichamps-modellen waren de Schuco's vrij duur. De laatste jaren zijn de prijzen van oud spul sowieso aardig gezakt, door de economie maar ook doordat er steeds meer betaalbare nieuwe modellen van bijna elke auto uitkomen... als je voor twee tientjes een mooi gedetailleerd model kunt vinden valt een deel van de kopers van het oude spul weg, die wilden alleen een miniatuur van die auto hebben. Blijft over de groep die specifiek oude modellen verzamelt en dat zijn meestal zelf ook mensen op leeftijd.

Dankzij de nieuwe uitgaven heb ik voor weinig geld ook de tweede generatie compleet. Helaas alleen een Chinese versie van de Variant, maar daar komt nog wel een vervanger voor.

Grotefoto-WRQXR73C.jpg

Grotefoto-HUL7PKTA.jpg

Dat zijn ook leuke modelletjes! Ik probeer de verzameling beheersbaar te houden door alleen modellen in schaal 1:43 te kopen van auto's die ik heb, heb gehad of ooit nog eens wil hebben. Maar dat lukt niet altijd en bovendien is dat ook al een aardige lijst...

Deze kwamen we tegen op een sloperij in Friesland.

DSC00732_zpsmlqqqywi.jpg

DSC00733_zpsax7p63db.jpg

Helaas was er niet veel meer van over. De sloper had met z'n heftruck al het nodige sloopwerk gedaan.
Toch hebben we er nog wat af kunnen halen.

DSC00734_zpszdxmxwqu.jpg

DSC00735_zpsx2c7fqro.jpg

Er was nog een liefhebber die bezig was om de achterspatbordranden er uit te slijpen.

DSC00736_zpsug11erjv.jpg

De man heeft een '74 er Passat omgebouwd met een dieselmotor uit een 32b.
We hebben de man gesproken en ethousiast kunnen maken om de Passat voor het grote evenement klaar te hebben.

Terug
Bovenaan